![]() |
01.03.2013 22:42
<f>
Melko määrät välisiteitä kiristysketjujen välijompeissa. |
![]() |
01.03.2013 21:29 <Laura> UPEE KUWA |
|
01.03.2013 11:27 <NH> Ennen uusimman koneiston rakentamista 1990-luvun alussa Isohaarassa oli melkein jatkuvat ohijuoksutukset. |
![]() |
28.02.2013 21:49 <Jouko> Erottimet ovat suotavat mutta eivät ollenkaan tarpeelliset! ;o) |
![]() |
28.02.2013 15:41 <Hartsa> hyvä että ei oo tullut käristynyt sähkökissa tuosta.... Hyvin on piiskat auki erottimella Aika tuuri on käynyt että ei oo surahtanut !! |
|
28.02.2013 15:36 <OH8EFI> Keminmaasta olen kotoisin mutten ikinä ole nähnyt Isohaaraa läpijuoksutettavan... Jännä homma |
|
28.02.2013 14:34
<Jari>
Isohaaran voimalalta? |
![]() |
28.02.2013 08:22 <Mikko Koho> Tais kisulia kiinnostaa jakoraja vähän turhan läheltä? |
![]() |
28.02.2013 07:58 <calm> Kissa käynyt vähän erottimella seikkailemassa. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022716727107_uu.shtml |
|
28.02.2013 01:24 <Mikko Koho> Muistelen Jannen luvanneen uudet sivut toissa jouluna ja että Joulupukki tuo ne mutta ei siksi jouluksi. Olisikohan joulupukki ryhtynyt tekemään oheishommia kun on tuo varsinainen työkausi aika lyhyt.. (Sinänsä minulla ei ole mitään sitä vastaan että Korvatunturilla tapahtuu joskus muulloinkin kuin normaalina aikana ja ihan hyvä että sivuja kehitetään.) |
|
28.02.2013 01:07
<Jouko>
En tiedä mitä muut käyttäjät on mieltä, mutta itse pidän tästä nykyisestä ulkoasusta ja hailakan violetista taustaväristä, joka kuvia vertailessa osoittautui mukavammaksi silmille kuin uudella sivustolla. Kirjain fontti taitanee hieman suurentua mutta voisiko kommenteissa pitää nykyiset 'väliviivat' värien lisäksi? Viivat erottavat kommentit sopivasti toisistaan ja omaan silmään pitävät ne helppolukuisina. Kuvien vaihto-ominaisuutta voisin kaivata näillekin sivuille joskus, kun vähemmän onnistuneita, tärähtäneitä tai epätarkkoja ym. tyssähtäneitä otoksia tuolta kaivelee ja korvaisi ne paremmilla, samalta paikalta otetuilla kuvilla... Nytpä huomasin nuo Google mapsin linkit KKP:n ohessa, hyvä! Löytää mahdolliset katunäkymät suoraan ilman etsiskelyä. |
|
28.02.2013 00:19 <Mikko Koho> Onhan linkitkin voitu pudottaa alas siten että vastaanotin jää päälle mutta lähettävä pää katkaisee kantoaallon. En tiedä sitten miten pitkään noissa isoissa mastoissa käytettävissä linkeissä kestää lähetteen päällekytkentä. Radioamatöörien toistimissahan on se periaate että lepotilassa vain vastaanotin on "hereillä" ja kun joku tuuttaa kantoaallon vastaanottotaajuudelle niin ohjauslaitteisto herättää koko laitteiston henkiin. |
![]() |
28.02.2013 00:16
<Mikko Koho>
Jouko: Tuosta Koivukosken myllystä on ollut monessakin kirjassa juttua mutta yksi, missä oli lyhyt maininta tuosta hyötysuhdejutusta, on "Voimaa koskesta", julkaisijana "Suurpadot - Suomen osasto ry". Jos on kiinnostunut Suomen vesivoiman historiasta ja tekniikan kehityksestä 1990-luvun alkuun saakka niin siinä on teos mikä kannattaa haalia käsiin ja lukea huolella (näin tein minäkin joskus 10v iässä ja kirjastossa alkoi mennä jo lainan uusimiskerrat täyteen..) Iästään huolimatta käsittääkseni kukaan ei tähänkään päivään mennessä ole onnistunut laatimaan yhtä elävää teosta joka kattaisi Suomen koko vesivoiman niin tekniikan perusteilta kuin itse laitosten historian ja henkilöiden muisteloiden osalta. Yksittäisistä yhtiöistä ja laitoksista on kyllä toki laadittu ansiokkaitakin historiateoksia. Jos taas ei ole ihan niin kiinnostunut tekniikan yksityiskohdista vaan siitä miten ala on kehittynyt, mitä tulevan pitää, miten Suomalaista osaamista on tuolla alalla viety ulkomaille jne. niin hyvä teos on "Suurpadot - Suomen osasto ry 1960-2010. Historiaa ja toimintaa". Sellainen opus minkä kannessa on iso kuva Isohaaran voimalan ohijuoksutuksesta. |
![]() |
27.02.2013 23:41 <Jouko> Muistatko Mikko vielä tuosta vesivoimakirjasta nimeä ym. speksejä? Jos kävisi maakuntakirjastosta kyselemässä tms. Elkan arkistoista.. |
|
27.02.2013 22:43 <muhentaja> Aikana ennen tietoverkkoja on ollut aika vähissä konstit ohjata maankattavasti lähettimet sammuksiin yön ajaksi, ja tuota digitaalipiippaa käytettin ohjaamaan varsinaiset lähettimet kylmäksi. Ymmärtääkseni samankaltainen digitaalipiippa kytki lähettimet takaisin päälle kun ohjelmaa alettiin uudelleen lähettämään. Linkit kait on olleet koko ajan päällä jotta myös avaussignaali pääsee lähetysasemille, mutta PAta (varsinkin UHFllä perhanan kalliit ja eksoottiset lähetinputket) ja sähköä on haluttu säästellä kun mitään järkevää lähetettävää ei ole ollut. Sähinähän sinänsä ei ollut osa lähetystä, vaan varmaan vielä osassa 80-luvunkin telkuista ei mitään kohinasalpaa ollut, jolloin audiopuolen FM-dekooderin lähetyksen katkettua tulkittavakseen saama reipas kohina pääsi myös kaiuttimelle saakka. |
![]() |
27.02.2013 22:23
<Mikko Koho>
Ja myös lorvimispaikat kannattaa nykyisin valita huolella. Muuten voi käydä näin: http://goo.gl/maps/BGgWl (Kun ottaa panoraaman-pari sillasta poispäin niin näkee että jätkät ovat oikeastikin tehneet hommia..) |
![]() |
27.02.2013 20:03
<Hartsa>
Kypärä unohtunut autoon =) |
![]() |
27.02.2013 19:57 <Hartsa> Kyllä !! Teho-ulvon väestöhälyytin |
![]() |
27.02.2013 19:41 <Jari > Näenkö väärin katolla väestöhälytin? |
|
27.02.2013 18:45
<Mikko Koho>
Topiax: sinänsä tuo äänimerkki ei ollut mysteeri mutta ensimmäinen ajatus oli se että ohjauslaitteet ovat aina kanavakohtaisia, ts. jokainen lähetin kuunteli vain oman kanavan signaalia välittämättä muista. Mutta onhan toki mahdollista että noita on varmenneltu niin että jos yhden kanavan ohjauslaitteisto menee pimeäksi niin naapurin ohjauksella saadaan sama toiminto aikaan. Lähettimiä ei toki nykyisin sammutella mutta käsittääkseni jotain signaalia käytettiin yhdessä vaiheessa ahkeraankin ohjaamaan kaikki lähetykset, myös paikallisradiot, laittamaan Radio Suomea eetteriin. Motiivina on hätätiedotteiden laittaminen jokaiseen radioon. Yhdessä vaiheessahan tuo radiolähetysten häirintä, ajalta jolloin itse olin jo hengissä mutta jota en muista, oli oikein urheilulaji mutta lienee hiipunut. Onneksi. Suosittelen siis että jokainen jättää mahdolliset pohdinnat temppujen onnistumisesta ajatuksella herkuttelun asteelle eikä lähde toteuttamaan niitä. |
![]() |
27.02.2013 17:19 <Jouko> Tämä sähöasema em. kamera-auton kuvaamana: http://goo.gl/maps/pHhBP |
![]() |
27.02.2013 16:42 <Jouko> Käry kävi Googleauton paljastaessa piittaamattomuus rikkeen työturvallisuudessa! http://goo.gl/maps/KPI26 ;-) |
|
27.02.2013 16:32
<Topiax>
>miten radiosoitto saa tv-lähettimen sammuttamaan itsensä. Ihan samalla tavalla kuin radiolähettimenkin: samalla signaalilla voidaan ohjata muitakin lähettimiä ja laitteita, vaikkapa ilmastointikoneistoa ja sähkökiuasta. |
|
27.02.2013 15:57 <Hartsa> Olisiko johonkin selektiivi laitteistoon olleet yhteyksissa sillä ja releillä on saatu sammutettua joutavia lähettimiä. |
|
27.02.2013 15:55 <Hartsa> Juu kuulosti tutulle toi sähinä. Nykysin taideta paljoa sammutella lähittimiä yöksi vaan tulee jotain typerää TV chattia hyvä että ei ostosruutu pyöri =D |
![]() |
27.02.2013 11:04 <Jari> Kiitoksia näitä juuri hainkin :) |
|
27.02.2013 00:21 <muhentaja> Kappas peijakasta, tuo loppuhan kuulostaa aivan siltä kuin pojat olisi sen nauhoittaneet telkkarin audioliitännästä aikana kun lähettimet sammutettiin yöksi. Muksuna kun joskus sai valvoa telkun ääressä myöhään piti yrittää aina saada töllö kiinni tuon piipan aikana ennen kuin se jumalaton sähinä alkaa.. |
|
26.02.2013 20:41
<Mikko Koho>
Netin syövereistä tuli vastaan kappale jolla on 1990-luvun alussa käsittääkseni laitettu sieltä täältä Suomea radio ja/tai tv-lähettimiä pimeäksi. Kappale soi Yöradiossa ja kun biisin lopussa on sama digitaaliäänimerkki, millä analogiaikana laitettiin lähettimet puhuksiin, niin seuraukset voinee arvata.. Sitä en kyllä tiedä että miten radiosoitto saa tv-lähettimen sammuttamaan itsensä. Uutisikkuna, se ennenmuinnoin yöaikaan TV1:llä pyörinyt teksti-tv:n sivu, voisi olla yksi selitys. Sen taustalla kun soi Ylen yöradio. http://goo.gl/NB2aF (Lindelltronics - Maan tapa) |
![]() |
26.02.2013 19:55
<Mikko Koho>
Taitavat olla potkurimallisia, eli muuten kuin Kaplan mutta juoksupyörän siivet ovat kiinteässä kulmassa ja ainoa järkevä ajotapa on ajaa tiettyä optimivirtausta. Muuten menee hyötysuhde huonoksi mikä on sama ongelma kuin Francis-turbiineissakin. Tuossa voisi olla suunnilleen sinnepäin-kaaviokuva koneesta: http://www.wpoy.com/linnamae.htm http://www.wpoy.com/products_tube_turbine.htm |
![]() |
26.02.2013 16:11
<jari>
Eli tarkoitat vaaka aksellinen kablan turbiinia |
![]() |
26.02.2013 15:49 <Jouko> Kyllä, tavallaan viistosti rinnakkain; sama 32m putouskorkeus kummallakin. Tuolla edempänä vanhin voimalaitos Olidan (v. 1910), jonka yläkanava hipoo Trollhättanin kirkkoa. Tuossa streetwise-linkki Hojumin kulmalle, jossa näkyy myös Olidanin yläkanava kuivillaan: http://goo.gl/maps/CdV32 Padolta: http://goo.gl/maps/4YEBq |
![]() |
26.02.2013 13:19 <Hartsa> Olisiko talossa mapsia katsoi niin muuntajakorjaamo tai vastava... |
![]() |
25.02.2013 19:40 <KMW> Nämä Trollhättanin vesitiet ovat kyllä mielenkiintoisia - karttoja, kuvia ja street viewiä sai tutkiskella hetken ennenkun alkoi avautua. Patoluukkuja, juoksutusteitä ja kanavia on vähän siellä sun täällä. Ja voimaloiden lisäksi vielä Götan kanavan sulut... (joista 2 tai 3 museoitua ja yksi käytössä.) |
![]() |
25.02.2013 19:37 <KMW> Ovat rinnakkain, Olidanin yläkanava kulkee vasemmalla puiden takana, uoman vasemmalla rannalla näkyy turbiinirakennus. |
![]() |
25.02.2013 18:54 <Mikko Koho> Eiku hitto, onks noi laitokset ikäänkuin rinnakkain? Ainakin Googlen ilmakuva kertoisi niin.. |
![]() |
25.02.2013 17:14 <Mikko Koho> Siinähän ne ovat, tai ainakin osa. Osa imuputkista on käyriä jos kone on pystymallia ja suoran imuputken teko vaatisin liian isot maansiirtotyöt. Muistaakseni tuolla Liunassa on ns. putkiturbiinit eli generaattori on putkessa veden ympäröimänä. |
![]() |
25.02.2013 17:08 <Mikko Koho> Etummaisen muuntajan valmistaja tulee tekemään Imatran 3-4-koneiden generaattoreiden uusinnat tässä lähivuosina. |
![]() |
25.02.2013 17:06 <jari> http://www.vesirakentaja.fi/kuvat/voimalaitokset/luina4.jpg Nämä taitaa olla imuputket? Kuva liunankosken voimalaitokselta |
![]() |
25.02.2013 17:04 <Mikko Koho> Yksi voisi olla tasausallas ennen seuraavaa myllyä, siihen viittaisi ainakin altaan jyrkät reunat. Eli jos alempi laitos tekee hätäseissin niin ylempi ehtii laittaa koneet kiinni ennenkuin menee yli. Ja toisinpäin, alempi ei hörppää tyhjää jos ylemmälle tulee häiriö. Toinen voisi olla laitosten käynnin taasaaminen, ei tarvitse ajaa niin rajuja/lukumäärältään runsaita tehonmuutoksia mitä toinen joutuu tekemään. |
![]() |
25.02.2013 17:00 <Mikko Koho> Olisikohan tämä se paikka missä MVR-Haka tuli valittua louhintaurakoitsijaksi siksi että olivat onnistuneet louhimaan Imatrankosken voimalan alakanavan laajennuksen 400m3/s-800m3/s virtaamassa ilman että rikkoivat herkkien laakereiden päällä olevia koneita vaikka ne ajoivat samaan aikaan. Imatran alakanavan laajennus tehtiin 1990-luvun taitteessa ja se on fakta että jostain Trollhättanin alueelta tuli vastaava urakka juurikin Imatran referenssin ansiosta. |
![]() |
25.02.2013 10:54 <Hartsa> Hienoja kuvia =) |
![]() |
25.02.2013 10:46 <Hartsa> aseaa Eri vuosilta =) |
|
25.02.2013 09:10 <Topiax> KD?... Siistiltä näyttää. Voisikohan kuvasivuille lisätä tykkää-napin, jota painamalla voisi ilmaist a suosiota jollekin kuvalle, josta erityisesti on pitänyt? |
|
24.02.2013 19:50
<calm>
Ettei uudistusprojekti taas ihan promisewareksi kävisi, niin ehkäpä tuo nyt on semmoisessa kunnossa, että voi antaa vähän muidenkin klikkailla. http://calm.iki.fi/testitolpat/ Järjestyslistoissa ei näy kuvaajien nimiä, kuvien edellinen-seuraava -navigointi ei kunnioita käytettyjä hakuehtoja, kirjautua ei voi, palautesivun muotoilu puuttuu kokonaan, jamitähänvielä.. Mutta kyllä tämä nyt jopa oikeasti etenee lopulta, kehitysehdotuksia voi pistää vaikka palautteena tai tähänkin kommentoiden. |
![]() |
22.02.2013 16:30 <Jouko> Tanskalaista Motoria? |
![]() |
21.02.2013 18:00 <Mika Bister> Hienoja yksityiskohtia kaupunkialueilla nämä vanhat muuntamot, varsinkin kun ovat pidetty ulkoisesti edustavassa kunnossa. Hakkaavat esteeettisyydessä peltikopit 1-0. |
![]() |
21.02.2013 13:15 <Jouko> Tällaisia uudempia kokonaisuuksia näkyi matkan varrella parissakin paikassa, jossa 40 kV ilmajohto päättyi pienelle sähköasemalle ja näkyvissä oli vain päämuuntaja oheiskojeistoineen. Kytkinkopissa taas 10/20 kV kennot, josta kaikki lähdöt maakaapelina. Pieni aidattu tontti samaa kokoluokkaa kuin kuvassa. |
![]() |
20.02.2013 18:21 <Jouko> Kokkolan Peltokorven risteyksen lähettyvillä samanlainen pyöreähkö Asean? muuntaja, mutta ilman jäähdytysrivastoja. Vrt. http://goo.gl/maps/3wU3A Edempänä myös mittauspiste. |
![]() |
19.02.2013 23:30
<Jouko>
"Ylöspäin lähtevä johto on ESE:n varasyöttö" Lähtökennon nimi on Riutta (kolmas läpivientitaulu vasemmalta laskien. Kaksi vasemmanpuoleista varalla). Seuraavat kaksi läpivientiä nimillä PM 2 SSS ja vara (ex ESE:n päämuuntajan liityntä). Viimeisestä läpiviennistä maakaapelilähtö nimellä Visulahti. Ränniputken viereinen, seinän läpi tuleva kaapeli lienee asennettu suurin piirtein vuonna 2002 Ihastjärven johtolähdöksi. Kaapelin pää kytketty muistaakseni omakäyttömuuntajan kennoon. Ko. johtolähdöstä ei löytynyt vielä kuvaa galleriasta joten tyytyminen Googlen kameroihin: http://goo.gl/maps/LswDI |
|
19.02.2013 21:47 <Marko> Käytöstä poistetuista pienpainenatriumvalaisimista oli hiljattain tehty taideteos: http://www.luxhelsinki.fi/teokset-ja-tekijat |
© Janne Määttä 2004-2017