08.06.2011 19:02
<Jouko>
Ei kaiketi ollut montaa konetta käytössä tuona päivänä, kun tuolta alaseinän sillalta virtauksen voimakkuuta katselin. Olisko ehkä kaksi tai kolme ollut... Ääri oikean laidan virtaus tulee kalaportaikosta.
08.06.2011 23:35
<Mikko Koho>
Pitää muistaa että nuo on Kaplan-koneita joilla voi ajaa aika isoa teho/virtaama-aluetta asiallisella hyötysuhteella. Sitten vielä virtausnopeudet ovat vuosikymmenien kuluessa laskeneet. Esim. Imatrankosken alapuolella olevat hienot kuohut ovat vain sitä että koneistot purkavat veden turhan kovalla nopeudella ja se syö aika helkkaristi tehoa vaikkei uskoisi, etenkin nyt kun tehoja on vuosi vuodelta nosteltu. Sitten kun yläpuolella on Tainionkosken mylly, mikä on 1950- ja 80-lukujen suunnittelua, niin poistonopeudet on jo suunnittelupöydällä tai laudalla mitoitettu alemmaksi kuin mitä 1920-luvulla Imatrankosken suunnittelijat piirsivät.
23.01.2012 19:41
<jari>
Onko kuvia voimalan sisältä mahdollisesti tulossa?
24.01.2012 19:30
<Jouko>
Avoimien ovien päivänä saadaan sisäkuvia, josko joskus sellainen tulisi ja itse olisin paikkakunnalla käyskentelemässä (joka on äärimmäisen epävarmaa).. Kuuleman mukaan voimalassa on pienimuotoinen sähkönäyttely, johon pääsee tutustumaan mahdollisen kierroksen yhteydessä.
09.03.2012 22:54
<Jani>
Merikoski kun ajaa täydellä teholla, kyllä melkoiset pyörteet silloin käy koneiden alla.
myös ns: jääluukku sijaitsee koneiden vieressä, se kun täydellä kapasiteetillä syytää vettä pärskeet on melkoiset. Sisäkuvia löytyy minulta!
09.03.2012 22:56
<Jani>
Lisäyksenä Merikoskessa on kolme kaplan koneikkoa, ja yksi aputurbiini oikeassa laidassa tässä kuvassa, jääluukku taas vasemmalla puolen.
09.03.2012 23:35
<Mikko Koho>
Onko tuo apukone siltä varalta että saadaan ns. black start eli laitos käyntiin pimeään verkkoon jos tulee paha paika? Tai ainakin tärkeimmille omakäytöille varasyöttö..
10.03.2012 13:03
<Hartsa>
kyllä noin epäilisin kuin joihinkin voimalaitoksiin rakentivat apukoneikkoja pimeänä käynnistystä varten ja tästähän on varasähkön syöttö ydinvoimalalle
10.03.2012 13:04
<Hartsa>
Laitatko jani sisäkuvat tänne näytille !!
10.03.2012 21:44
<muhentaja>
En ole tullut perehtyneeksi mitä laitosta Suomessa käytettäisiin täydellisesti kaatuneen sähköverkon uudelleenkäynnistämiseen, mutta Youtubesta löytyvän esittelyvideon mukaan Tanskassa on käytetty vuosimallin 1932 museovoimalaa (diesel) nostamaan Köpiksen alueella kaatunutta verkkoa sen verran ylös että muut voimalat ovat päässeet tahdistumaan ja kytkeytymään uudelleen verkkoon. Video löytyy täältä:
http://www.youtube.com/watch?v=unAsUugK9zw Video on vuodelta 2007, ja siinä mainitaan että muutama vuosi sitten olisi verkon kaatuminen tapahtunut.
11.03.2012 03:10
<Mikko Koho>
Sen muistan, jos toista samantyyppistä häiriötä ei ole sen jälkeen tullut, että edellisen kerran isomman luokan synkkaus taidettiin tehdä 10.8.2009 klo.17.50 häiriössä. Suomihan putosi, pohjoisessa olleen ukonilman ja huoltotöiden aiheuttamien kytkentämuutosten takia, saarekkeeseen, onneksi pysyi jännitteisenä ja 5min oltiin omillaan ennenkuin päästiin Ruotsin kanssa samalle aallonpituudelle ja rajajohdot saatiin kiinni.
Itse muistan tuon häiriön harvinaisen hyvin siitä kun olin katsomassa Imatralla koskinäytöstä joka alkoi 18.00 ja luukut jäivät auki, luukut aukesivat suunniteltuun 500m3/s virtaamaan ja jäivät ylös niin pitkään että joillakin katselijoilla alkoivat kengät kastua kun vesi alkoi nousta uomasta ylös. Olivat sitten soittaneet Muhokseen että laittakaa ne luukut menemään kiinni ja vedentulo loppui 7-8min myöhässä. Päivystäjällä oli ilmeisesti unohtunut tuo Imatrankosken luukkujen aukiolo vaikka oli ne itse aukaissut..
11.03.2012 22:32
<Mikko Koho>
Korjaus/täydennys: siis näytöstä valvonut vartija soitti kun sai tietää apuvalvojalta.
20.12.2012 08:45
<Jari>
Missä kohti merikoskea sijaistsee se hälytin jolla ilmoitetaan patoluukkujen vautumisesta hätätilanteissa?
20.12.2012 21:58
<muhentaja>
Sireeni on muistaakseni patovallin päällä aika lähellä kuvassa oikeanpuoleista konesalin päätyä, jää jokseenkin tuon oikealla olevan matalan osan taakse piiloon.
22.12.2012 17:59
<Topiax>
Tietääkö joku, mikä on kuvassa näkyvä masto? Onko se voimalaitoksella vai jossakin kauempana?
22.12.2012 18:34
<Jouko>
Rakennuksen katolla lienee..
27.12.2012 00:10
<Oululainen>
Talon katolla ompi tuo masto.
09.01.2013 15:27
<Jari>
Onkohan kellään kuvia vesivoimalan imuputkista
09.01.2013 20:39
<Jouko>
Eikös tuosta ensimmäisestä Uuno Laukan linkkikuvasta nuo aika hyvin näy? Vai meinasitko ihan mistä tahansa muusta voimalasta Suomessa? Kyllähän niitä muutama kuva taitanee ainakin kertyä, onko sitten kuvattu kuivilla ollessa siitä en tiedä sanoa..
10.01.2013 09:09
<jari>
Jouko mistä tahansa voimalasta
14.01.2013 19:24
<Hartsa>
Jari !! Näyttäisi olevan Turbiinin etupuoli välppärautojen takana on imuputki mutta pohjallahan nuo ukot seisoskelee ;)
15.01.2013 00:14
<Mikko Koho>
Joskus netissä oli kuva jonkun pinnoitusfirman referenssistä missä oli Kaplan-pyörä kuvattu imuputken puolelta, eli siis putkea ylöspäin. Nyt en onnistunut ko. kuvaa enää löytämään. Ko. pyörä on todennäköisesti ollut Kouvolan (ent. Kuusankoski) Keltin voimalaitoksella.
Mutta se pistää silmään että 1950-luvun kirjat neuvoivat hiomaan pyörän niin sileäksi kuin olla ja voi ja kiillottamaan, nykyisin pyörät ovat aika ryppyisen näköisiä. Lieneekö vähän sama kuin autoissa: Myytinmurtajat-ohjelmassa testattiin joskus että golfpallon kuoppaisella pinnalla varustettu auto olisi huomattavastikin energiatehokkaampi kuin nykyiset sileällä korilla varustetut autot. Ongelma on vain siinä että golfpallon näköinen auto olisi nykyisille ihmisille niin härskin näköinen että sitä tuskin kukaan ostaisi. Sama homma kuin auton värissä, en muista, autokoulusta on jo sen verran aikaa, että mitkä värit olisivat liikenneturvallisuuden kannalta parhaat näkyvyyden kannalta mutta nekin olisivat niin härskit että auto tuskin menisi kaupaksi. Siksi ajellaan mustilla ja harmailla autoilla mitkä häviävät muuhun maisemaan.
15.01.2013 17:21
<jari>
Löytyykö sisäkuvia? Ja en tarkoita noita kalevan lehtikuvia
15.01.2013 23:03
<Jouko>
Voimaloiden sisäotoksia näillä sivuilla on ainakin Imatralta, Pyhäkoskelta, Kissakoskelta, Askalasta sekä Kuhankoskelta, näin ensi alkuun ulkomuistista. Paikkahaulla löytynevät.
25.02.2013 17:14
<Mikko Koho>
Siinähän ne ovat, tai ainakin osa. Osa imuputkista on käyriä jos kone on pystymallia ja suoran imuputken teko vaatisin liian isot maansiirtotyöt. Muistaakseni tuolla Liunassa on ns. putkiturbiinit eli generaattori on putkessa veden ympäröimänä.
26.02.2013 16:11
<jari>
Eli tarkoitat vaaka aksellinen kablan turbiinia
26.02.2013 19:55
<Mikko Koho>
Taitavat olla potkurimallisia, eli muuten kuin Kaplan mutta juoksupyörän siivet ovat kiinteässä kulmassa ja ainoa järkevä ajotapa on ajaa tiettyä optimivirtausta. Muuten menee hyötysuhde huonoksi mikä on sama ongelma kuin Francis-turbiineissakin.
Tuossa voisi olla suunnilleen sinnepäin-kaaviokuva koneesta:
http://www.wpoy.com/linnamae.htm
http://www.wpoy.com/products_tube_turbine.htm
27.02.2013 11:04
<Jari>
Kiitoksia näitä juuri hainkin :)
30.08.2013 07:15
<Jari>
Sisäkuvia kiitos
29.12.2013 16:41
<Jari>
Onko pyhäkosken voimalalla hälyytin kun aptoluukku avataan?
29.12.2013 20:42
<Hartsa>
Eiköhön se joka miehittämättömällä ole pakollinen... Ainakin kuhmossa on kummallakin laitoksella.
29.12.2013 21:00
<Mikko Koho>
Riippuu laitoksesta, mutta määräysten mukainen lähtökohta on se että jos patoluukun yllättävä avautuminen voi aiheuttaa hengen- tai terveydenvaaraa niin siitä pitää varoittaa sopivalla tavalla, keinoja löytyy virtaaman hitaasta lisäämisestä lähtien mutta yksi on sitten se että laitetaan sireeni ulvomaan. Ja sireeni voi olla ainoa konsti jos on kyseessä esim. pikasulun kaltainen äkillinen tilanne missä ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ruuvata luukut äkkiä auki.
31.12.2013 16:10
<muhentaja>
Juoksutukset on talvitulvan tiimoilta aloitettu nyt Oulujoessakin, varma havainto eiliseltä puskaradion mukaan olisi jo toissa yönä olisi patoluukku avattu Merikosken patosillalla. Yksi luukku näkyi tänäänkin olevan auki, ja voimalaitoksen jääluukustakin näytti tulevan aika lailla vettä.
06.01.2014 21:12
<Jani A>
Merikoski ajaa välivesiä ohi vieläkin, Montan-Merikosken väliin laskee Sangin ja Muhosjoet lisäksi lukuisia valtaojia. Merikoski varoittaa aina nykyisin kun patoluukku tai luukkuja avataan, Oulujoen muilla voimalaitoksilla on myös pilli joka ilmoittaa luukkujen avautumisesta Merikoskella sireeni on kova äänisempi ja se kuuluu kauas varsinkin tyynellä säällä, Sireenin ääni muistuttaa Merikoskella entisiä suurteho hälyttimiä, eli väestösuoja hälyttimen ääntä.
Joskus onkin tullut epäselvyyksiä tuon asian suhteen Oulussa. Ohijuoksutuks alkaa siis summerin soidessa 30 sekunnin ajan, patoluukku alkaa sen jälkeen aukeamaan.
Yleensä ohijuoksutus niinkuin nytkin aloitetaan Merikosken jääluukulla, jääluukku nielee muistaakseni 40m3/s maksimissaan, ihan täysillä se ei nyt ole ollut noin 30m3/s koneet nielee 440-470 riippuen yläaltaan ja alakanavan veden pinnoista. Patoluukusta on nyt ajettu viikon ajan noin 100-10 m3/s välillä. Oulujärvi on noin 20cm päässä ylärajasta, tilaa pitää olla nyt kun pakkaset alkaa loppuviikosta, jotta juoksutuksia voidaan höllenttää, jos suppojäätä alkaa esiintymään runsaasti. Kajaaninjoella on juoksututettu noin 300m3/s oulujärveen lähipäivinä.
06.01.2014 23:48
<muhentaja>
Aika karulta näyttää juuri nyt ilmatieteen laitoksen sääennuste suppojään suhteen Ouluun loppuviikon osalta, torstaihin asti nollakeliä lumi/vesisateen kera ja sitten kerralla reilusti pakkaselle. Sunnuntaille tosin jonkinlaista helpotusta luvassa. Eipä ole kylläkään tullut käytyä vilkaisemassa Merikosken yläpuolella onko siellä enää mitään aiemmasta jääkannesta jäljellä. Merikosken sireeni on tosiaan ainakin päällisin puolin havainnoituna mallia perinteinen mekaaninen, ellei sitä ole aivan viime aikoina uusittu. Kuuluvuutta lienee koetettu suunnata sireenin sijoituspaikalla, mutta ei ole ilmeisesti aivan nappiin onnistunut..
07.01.2014 00:27
<Mikko Koho>
Olikos tuossa Merikoskessa sama ajofilosofia kuin on esim. Kemijoella Isohaarassa ja muissakin laitoksissa joissa on samassa joessa, sarjassa, useamman eri yrityksen laitoksia? Eli laitoksen omistaja (tuossa Oulun Energia) ja sitten pääosan laitoksista omistava yhtiö (Fortum) ovat sopineet keskenään pelisäännöt joiden mukaan laitosta ajetaan, isompi firma joko suoraan ajaa tai antaa ajokäskyt pienemmälle toimijalle ja sitten rahoilla, sähkökaupoilla, tms. kompensoidaan tilanne niin että, ideaalitilanteessa, OE:lle näyttää siltä kuin Oulujoki ajaisi puhtaasti heidän ehdoillaan ja Fortum taas näkee tilanteen kuin he ajaisivat jokea omilla ehdoillaan ja OE tulee orjana perässä? Noissahan on se että helpostikin tulee tilanne jossa joen ajoa ei saa kohdilleen muuten kuin siten että yksi määrää tahdin ja muut juoksuttavat sen mukaan.
10.01.2014 09:34
<Jani A>
Ei ole Merikosken sireeniä uusittu, se on siinä lammelipadon seinämän vieressä, jotta ääni kuuluu vanhaan koskiuomaan hyvin, nykyisiin kauneusvesialtaisiin jotka talvisin ovat tyhjillään, kauneusvesialtaan pohjalla menee kalatien uomakin.
Kyllä monesti Fortum puottaa vettä tulemaan, vaikka Merikoskella on pyydetty juoksutuksien pienentämistä, viimeinen voimalaitos joessa Merikoski ja jos vettä on paljon kuten nytkin ollut, Merikoskella se näkyy kaikkein eniten, koska välivesiä tulee sen verran.
Suppotilanteissa monesti Merikoski mennyt tukkoon, ja ohijuoksutusta sen myötä, sen jälkeen Fortum on höllännyt omia juoksutuksiaan, Onhan niillä pelisäännöt ja sopimukset, mutta Fortum tuijottaa sähköntarve tilannetta ja hintaa sekä järvi altaita tietenkin.
Nykyään on aika hyvin pystyneet sopimaan keskenään, säät ovat enempi tempuilullaan aiheuttaneet jäiden lähtöjä ja suppopadotuksia viime vuosina. Saapa nähdä miten nyt käy, juoksutuksia eilen jo alettiin Jylhämästä käsin pienentää, tarkoitus on muutamia päiviä ajaa jäädytys juoksutuksia joka on 200-250m3/s. Merikoski-Montta välillä jäädytys kestää noin 5-10 päivää jos hyvät olosuhteet.
10.01.2014 13:02
<Jari>
Koska tuo sireeni on asennettu tuohon?
12.01.2014 17:01
<Jari>
Onko merikosken konesalissa mitään hälyyttimiä?
13.01.2014 10:01
<Jani A>
Sireeni on ollut kyllä siinä ammoisista ajoista lähtien... koska jo paikan suhteen tarvii voimakkaan hälyttimen, ohijuoksutettu vesi leviää laajalle alueelle jokisuistoon, jossa sijaitsee mm: vilkas Ainolan puisto, Hupisaareineen, kesällä paljon turisteja ja kaupunkilaisia rentoutuu siellä. Oiskohan sireeni laitettu kun voimalaitos valmistui 1948, korjatkoon joku jos parempaa tietoa? Merikosken konesalissa on hälytys laitteita, liittyen koneiden antamiin hälytykiin, kuuluu joskus uloskin asti siihen voimalan piha-alueen lähelle.
13.01.2014 10:57
<Hartsa>
Pikasulusta ja koneikkojen lämmöstä soi kellot hallissa. Näin ainakin monella laitoksella on edelleen.
13.01.2014 19:48
<Hartsa>
Ikävä tapaus :( Vedellä on älytön voima vaikka se näyttää niin vaarattomalle
13.01.2014 20:28
<Mikko Koho>
Ja veden voimaa saatetaan nähdä hetken kuluttua JIMillä Poliisit-sarjassa.
14.01.2014 11:16
<jari>
saattaisiko tuo palomiehen hukkuminen olla syy siihen miksi sireeni ylippätään asennettiin?
14.01.2014 22:36
<OUKA>
Palomiehet tiesi kyllä että virtaa on, venneellä olivat liikenteessä pelastustehtävissä kun sireenin soinnista huolimatta nuori pojankolli ei ehtinyt juosta padolta karkuun. Sireeni oli siis jo ennen sitäkin tapausta.
08.05.2014 18:59
<Nivala>
Jani onko mitenkään mahdollista että laittaisit sisäkuvia sähköpostiini?