1 - 50 / 49736
>>
|
24.12.2025 15:54 <MrLamp> Näissä ei näkynyt valoa kun äsken menin ohi, sen sijaan heittimissä oli valot... ovat siis edelleenkin paikallaan. Todellisuudessa monessa on kiinteät heittimet. |
|
24.12.2025 14:38 <Make> Vai sillä lailla... Taitaa riippua myös asentajasta, mitä tulee. |
|
24.12.2025 14:33 <Make> Aita vielä loppuu kesken, vaikka se kunnossa olisikin. Äkkiseltään aika oudon oloinen ratkaisu. |
|
24.12.2025 14:27 <Make> Kiitos samoin. Vuodet tuntuvat menevän aina vaan nopeammin... |
|
24.12.2025 11:30 <Koomikko> Hyvää Joulua kaikille sivuston seuraajille. |
|
24.12.2025 10:12 <Froggy> Kuulostaa järkevältä. Täällä on kuitenkin laitettu niin ylös kuin voi, vaikka korkeus taitaa olla 12m: https://maps.app.goo.gl/KpWkHeW6tP4JH5pd8?g_st=ac |
|
24.12.2025 05:09 <Hartsa> Miks ei muka saada tehtyä kunnon kiipeilyesteitä maston alaosiin verkkoa ja natolankaa niin ei niin vai mennäkkään. |
|
24.12.2025 05:05 <Hartsa> Vois Digita kiertaa vaikka 2xviikooon aidat läpi aika surkeassa kunnossa on https://yle.fi/a/74-20201330 |
|
23.12.2025 23:31 <Froggy> Cupolan tilalle oli tainnut tulla Lumistreet pitkässä normaalissa varressa. Oliko alkuperäinen varsi mennyt tällä kertaa niin mutkalle, ettei voitu takaisin laittaa tai jotain... |
|
23.12.2025 22:47
<RicuP.>
Amka on n. 10m korkeudella ja pylväät 12m esim. 51 tiellä siksi, että kun pylvääseen kolaroidaan, katkennut pylväs ei jää roikkumaan Amkan varaan, vaan yltää maahan ja Amka säilyy ehjänä. Varsia näkyy asennettavan miten kukakin tykkää. Yksi syy, ettei asenneta aivan latvaan on, ettei panta halkaise pylvään latvaa säleiksi. Puu on vahvempaa hieman alempana. Käytännössä näin ei kyllä pitäisi käydä, mutta teoriassa voi. Itse laitan varret melkein latvaan, suunnilleen mutkan puoliväli latvan kohdalle. Pannasta latvaan jää jotain 15-20cm. |
|
23.12.2025 22:45 <Froggy> Nyt löytyi uutena eräästä viime vuosikymmenen alkuun jämähtäneestä halpatavarakaupasta Egma AB 35W linestran korvaava 8W 2700K putki. On muovinen, mutta sisällä on loisteputki. Valoteho on hieman alkuperäistä suurempi, eikä voi himmentää. Löytyy kyllä myös Unison 5W LED korvaava, joka on vielä kirkkaampi, mutta himmennettävä. Lumen-määristä ei ole tietoa. |
|
23.12.2025 18:26
<Froggy>
Ainoa mikä tulee mieleen on, että olisi muka varaus jollekin ilmajohdon ylitykselle. Korkeilla pylväillä saadaan tietenkin erilainen valonjako. Ei varret kuitenkaan ole ihan latvassa: https://maps.app.goo.gl/5ScVDCejVuaqp49s7?g_st=ac Joskus on kyllä tullut lyhyempiä ja jopa korkeampia pylväitä kolaroitujen tilalle, vaikka pitäisi olla saman mittaisia kuin vanhat. |
|
23.12.2025 16:31 <Froggy> Nuo avojohto-osuuden valot olikin jo kokonaan purettu. Amka oli vielä pystyssä ja nuo rullaeristimet. |
|
22.12.2025 21:10 <Saku Nurmi> Tuo AMKAn alhainen asennus ja toisaalta huomattavan korkeat pylväät ovat ihmetyttäneet itseä monissa uusissa asennuksissa. Noita on esimerkiksi kt 51:llä Siuntion liittymän ja Karjaan välillä. Toisaalta myös se, että varren kiinnityksen ja pylvään pään väliin jätetään pitkä pätkä tolppaa "hukkaan". Oma teoriani on, että tämä on säästötoimi, jossa kolaroidun pylvään tilalle voidaan asentaa lyhyempi pylväs, eikä AMKAn korkeus aiheuta tällöin ongelmia, kun sen asennus on matalalla. |
|
22.12.2025 19:29 <Lars> Rissujen kautta vedettiin langat ja kun sitoivat he moneseti kiipesivät orren päälle yltymään. Kyllä nykyäänkin joskus täytyy käydä orrelle. |
|
22.12.2025 18:50 <Eino> Mitenkäs näihin noin 3m levyisiin orsiin on aikoinaan 50/60-luvulla saatu johdot paikoilleen? |
|
22.12.2025 14:22 <Make> Nyt kiiluvia ja pimeitä ellipsejä näkyi melkoisen paljonkin... Began kattovaloissa ovat, että merkkiä ei nähnyt, mutta kuvun päässä on kuoppa. Keravan juna-aseman katoksissa ovat. Liekö kuristimia ohitettu, noissa ei näkynyt asiasta kertovaa tarraa toisin kuin aiemmin muutetuissa. |
|
22.12.2025 14:15
<Make>
Jaa, ehkä sitten on mennyt vettä pistorasiaan tai vastavaa. Se on kuitenkin mitätön ongelma verrattuna mitä Tampereella on: https://yle.fi/a/74-20198573 "Ajatus oli, että isolla investoinnilla saataisiin pienemmät käyttökustannukset. Oli käsitys, että led-tekniikka on kestävää eikä sitä tarvitse huoltaa ja kunnossapitää. Mutta siinä ei sitten ihan onnistuttu." Vieläkin tuollainen käsitys on jollakulla... 5.6.2025 mainitut Aluroadit näkyvät olevan edelleen kadun varressa, mutta pylväät on viety. |
|
22.12.2025 13:53 <Make> Oho! Kuvut ovat varmaan käytetyt. |
|
22.12.2025 02:20 <Jouko> https://yle.fi/a/74-20200995 "Korkeasta mastosta pudonnut kuoli Tampereella - poliisi: Onnettomuus, mutta ei työtapaturma" 21.12.2025 |
|
21.12.2025 23:53 <RicuP.> Nyt noissa kaikissa on ledit, uudet tiivisteet ja uudet neljän kiinnikkeen syvät kirkkaat kuvut. Tai oikeastaan kuvut on vähän himmeät, semmoiset huurretut. |
|
21.12.2025 23:45 <RicuP.> Valaisin on kyllä samaa mallia. Runko on tosi kapea, että kuristin on melkein reunoissa kiinni. Runko on päältä pyöreä ja leviää kauhan kohdalta kauhan sivuille. Kuristimessa lukee pelkkä Trafo, jonka yläpuolella logo, jossa 4-5 nousevaa palkkia. Kaikki ruuvit on puolipallon muotoisella pallokannalla. Kiinnityksessä on joku 50mm soviteholkki, minkä sisään varsi tulee. Yksi lyhyt pultti pitää pohjakiskoa, missä kuristin ja sulakepesä. Pultissa lukee Jyskä. |
|
21.12.2025 23:32 <RicuP.> Kyllä jouluvaloilla on yleensä oma sulake. |
|
21.12.2025 22:01
<Make>
Niimpä tietysti. Myös joku uusi ELY:n keksintö on kai asentaa AMKA huomattavan alas pylväässä. Jossain Nelostiellä näkyi sellainen pätkä. |
|
|
21.12.2025 21:58 <Make> Kyllä 125W eh:ta näkyy siellä täällä yhä myynnissä. |
|
21.12.2025 15:38 <Froggy> Siinä linnan vieressä on jokunen ihan korvaavilla vielä. Taitaa kuitenkin lähteä jonkun isomman raivauksen tieltä, mitä nyt äkkiseltään näki. |
|
21.12.2025 14:15
<Lars>
Lankojen koko, ekvalientijänneväli pituus & pylväiden pituuserot vaikuttavat oleellisesti kuinka iso kulma sallitaan tappieristimille. Ne ilmajohdot jotka olen rakentanut viime vuosia ovat suunniteltuja Hitachi Profilan avulla ja ainakin Rv63:lle se raja on mennyt 16 asteen kulmalla ja Al132 on ollut 10 asteen kulmalla se raja. Sp40 en tiedä, en ole rakentanut sitä vuosia. |
|
21.12.2025 10:03 <Froggy> Eipä tuolla olla tehty yhtään mitään tuon jälkeen... Pelkät jalustat edelleen maassa, kuinka kauan vielä taas sitten. Elyn pyörätiellä keskustassa on myös edelleen Eh Oculukset. |
|
|
21.12.2025 00:35 <Froggy> Kouvolan vanhan hautausmaan yksilöihinkin on tehty joku ryhmävaihto kun kirkasta on ja perinteisen näköistä. |
|
|
20.12.2025 22:52 <Make> Tuon pimeän Janavalon kanssa myös tapahtui. Joskus joulukuun vaihteessa siihenkin tuli uusi eh. Mutta, se pimeni parin viikon jälkeen! |
|
20.12.2025 21:40
<Make>
Oho! Sinun on kai uudempi kuristimien tyypistä päätellen, jos Froggyllä on OK600. Ei se Idman myöskään kovin tuore ole. Varmaan on sarjakytketty, vaikka taas lukee 2x0,35A. |
|
|
20.12.2025 21:27 <Make> Olen miettinyt, että kuinka usein noita tappeja on aikoinaan oikeasti käytetty... |
|
20.12.2025 20:40 <MrLamp> Tuossa minun Tatekassa on sytyttimet yhdellä sivulla, eli vähän eri paikassa kuin Froggyn Tatekassa. Kuristimet on mallia Oy Helvar L40G. |
|
20.12.2025 20:35
<MrLamp>
Nyt minullakin on käsissäni Tateka: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-264506 Tyyppi on ihan sama LK 82! |
|
20.12.2025 12:32 <Jouko> <30.07.2018> Männä kesänä löysin itseni Vihantasalmen sillan alta.., ja kyllähän se puurakenteinen oli, voimakas kreosootin haju iltapäivän helteessä. Näytti että pohjoiseen menevän kaistan alle puupalkkien väliin oli valettu betonia ja teräsvahvistuksia, liekö ehkä jännettä tukevoitettu tai värähtelyä rajoitettu, sillä aika jyrinä ja pärinä kävi raskaan liikenteen ajaessa yli. Harvemmin siinä malttanut pysähtyä, nyt tuli katseltua tarkemmin. |
|
20.12.2025 11:54 <Jouko> Käytettävien johtimien koko määrittelenee tässä kulman tiukkuuden. Onhan tuo silmämääräisesti varsin piukka, harvemmin noissa muuntajia tai johtoerottimia näkee mutta aina välillä yllättää. Joskus oli uudessa johdossa Pas-orsi vähän vinksallaan vastaavassa paikassa kun johdot oli kiritty viimeisen päälle tiukalle. Sittemmin on vaihdettu toimivampi kulmaorsi tilalle. |
|
|
20.12.2025 00:41 <Jouko> Kiipeilijällä saa ainakin olla luottoa että askelmat vielä kestää kiivetä.. |
|
19.12.2025 22:11 <Make> Nyt on yhdestä sellaisten pylväästä pimentynyt jouluvalot! Ei kai niillä omaa sulaketta ole? |
|
|
19.12.2025 22:01 <Make> Nyt kuvan valoissa on tapahtunut. Niihin on vaihdettu ellipsi filamenttilamput! Pari vaan on edelleen pimeää kai sähkön puutteen takia, kuten ennenkin. Vaikka Caruna vaihtoi välissä pylväät ja liitokset on kai pitänyt silloin irrottaa. Selvästi vika on josssain muualla. |
|
19.12.2025 21:52 <Lars> Kun selailin Street View niin näkyi että muis tolpis oli kyllä sekä L että PEN kytketty avojohtoon. Ylempä AMKA oli jakeluverkko. Jonkun matka itään avojohdot vaihtuuvat AMKAlle. |
|
19.12.2025 21:49 <Make> Oho, vai Fresta olisi tehnyt myös erikoismalleja. |
|
|
19.12.2025 21:43 <Make> Jos ne olivat natikkaversioita, sitten kuvut ehkä eivät ole kovin tummia. |
|
19.12.2025 21:37 <Make> Siis AMKA on purettu sieltä? Tuli mieleen, ettei vaan myös valojen nolla tullut siitä… Alempaan lankaan ei taida olla liitetty mitään. |
|
19.12.2025 21:30 <Make> Taitaa olla perinteinen ongelma, että tuollainen hitaasti vilkkuva lamppu jää huomaamatta. Vähän epäilen myös, että kokeillaanko aina edes. Perinteinen lienee myös unohtaa kytkin käsikäyttöasentoon. |
|
19.12.2025 21:24 <Make> Varmasti Suomesta löytyy vastaavaa… |
|
19.12.2025 21:20 <Make> Oho! Mahtaako kuvassa olla samanlainen nuppi? Jos tuokin kytkimen koneisto on Berker… |
|
18.12.2025 17:53 <Froggy> Kojeiston takana lukikin vielä Berker... |
|
18.12.2025 16:51 <Froggy> Löytyi mustaksi maalattu pintamallin silumiinivaluinen OFA -vääntökytkin... Sisällä olevassa kalussa lukee vaan AL, 6/250, Saksan hyväksyntämerkki ja outo "salkku ympyrässä" tyylinen logo. OFA-logo tuntuu valetulta. Mukana oli pätkä jotain lyijyvaippakaapelia, eli tuskin 60-lukua uudempi on. |
|
17.12.2025 18:37 <Koomikko> Brittiläisiä asennuksia vai mitä turnauksia ovat. Mikään ei kipinöi ainakaan vielä https://youtu.be/MnrrGTBsInU?si=Y3m7Z6WKJN8Dj0ty |
|
17.12.2025 13:09 <Jouko> Harmillista mutta ymmärrettävää nykysuuntauksen menoa katsellessa, pienet myllyt hiljaa poistumassa, eiköhän itse voimalaitos ja pätkä patoa jää tässäkin kuitenkin muistoksi. |
1 - 50 / 49736
>>
© Janne Määttä 2004-2017