1 - 50 / 49092
>>
![]() |
13.09.2025 14:12 <RicuP. > Liekö se ihan ensimmäinen malli. Löytyy samanlaisista 1960 -luvun kuva, missä lukee tyyliin, että "täysin uudentyyppinen nykyaikainen 4x 400W valaisin". |
|
13.09.2025 14:07 <RicuP. > Näin on. Vieläkään ei ollut mitään sanottavaa kunnosta. Koitin aluksi nostokorilla kaataa, jos olisi ollut mätä tyvestä, mutta ei hievahtanutkaan. On kuitenkin n. 1000kg potkua. On tyvestä varmaan 10mm teräsputkea + valurautainen mansetti ympärillä, mikä sekin painoi varmaan yli 100kg, kun rautakangella sitä kokeilin liikuttaa... |
![]() |
13.09.2025 14:00 <RicuP. > Nuo lamput on kyllä täysin samanlaisia kuin Philips... Täällä niitä olisi säkillinen vuoden käytettyjä |
![]() |
13.09.2025 13:55 <RicuP. > Ihan ruuvilla on. Pitää joskus laittaa kuva, kun osuu kohdalle. Erikoinen suunnittelu on kyllä.. Myös se, että lampulle menevä johto palaa poikki kannan pellin kohdalta, kun ei kestä sytyttimen jännitettä... Joku SB -firma on oikea valmistaja. |
|
13.09.2025 13:47
<RicuP. >
Se saa olla puskassa museoitumassa. Oli kyllä sattumaa, että sattui varret löytymään kaikkiin. En ole kyllä tuommoista mallia nähnyt ennen. Pultit on vaan reikien tukkeena. On SLO 8510 1984. Vanha amka varmaan ollut koko sillan rakennuksen ajan. Sillan pylväässä myös vanha 1960-luvun Tuottajain kone "killu". Siirsin vain hieman sen paikkaa. Ennen sillan paikalla olleet valaisimet on silloin lisätty tyhjiin pylväisiin. 1967 kuvissa joka toinen pylväs pitäisi olla tyhjä tuosta kohtaa.. |
|
13.09.2025 13:36 <RicuP. > Keravan asemalle tuli ympärisäteilevat linsseillä. Linssit on kuplan muotoiset. Teho taisi olla jotain 35w.. |
|
13.09.2025 13:34 <RicuP. > Idman käytti juuri samanlaisia muttereita. Erikoiset nuo Megaman kannat, en ole ennen nähnyt. |
|
13.09.2025 13:31 <RicuP. > Kyllä noissa ledeissä pitäisi olla kääntyvä kanta.. |
![]() |
13.09.2025 13:14
<RicuP. >
Kyllähän tuo riittää. Vaijerit ei vaan saisi olla toisissaan kiinni. Onko kukaan nähnyt jo https://www.ensto.com/fi/yritys/uutiset/Tuoteuutiset/uusi-kestava-ja-kevyt-polymeerinen-haruseristin/ |
![]() |
13.09.2025 12:48 <Lars> Tai kaksi tuplavaijerit, yksittäinsen vaijerin vetolujuus on 17,5 kN. Harusmunan ja LS20 silmukan tai kalliosilmuksen vetolujuus ovat 35 kN joten kaksinkertainen vaijeri voi käyttää. |
![]() |
13.09.2025 00:01
<Patrik>
Noit oon katellutkin joskus. Aattelin koittaa kuumentaa noin 200° sen ruuvinja ympäristön ja heittää kylmää vettä päälle. Sillä taktiikalla on kaikkki ruuvit auennu aina |
|
12.09.2025 23:53 <Make> Nyt tuollaisessa on yksi korvaava lamppu! On vaan sellainen yhdelle sivulle näyttävä. Lisäksi kannat ovat kai niin päin, että se näyttää ihan oikeasti sivulle... |
|
12.09.2025 23:51 <Make> Nuo Fluidit ovatkin näköjään Ledien edessä olevalla opaalipleksillä. Eivät ole kovin tehokkaita, että ylivalaistusta ei taida olla. Miksi lienee moiset valittu. |
|
12.09.2025 23:47
<Make>
Huomasinkin, että se oli kadonnut. Puskissa taisi olla myös 8512. Hyvä, että on yhtenäinen valaisinmallisto. Ei taida ihan natikan kuristimen virta sopia 250W eh:lle... Sehän nyt on kummallinen versio muutenkin. |
![]() |
12.09.2025 23:41 <Make> Siis onko kaapelikenkä ihan ruuvilla eikä abiko? On taas melkoista suunnittelua, jos sellainen pitää ruuvata irti lamppua vaihtaessa. |
![]() |
12.09.2025 23:32
<Make>
Motonetissä on samantyylisiä putkilolamppuja ja lieneekö oikeasti kuinka samoja... Nyt myös E40-kannalla! https://www.motonet.fi/tuote/led-energie-led-hid-lamppu-t46e40-40w-7200-lm-4000-k-ip65-kirkas-360?product=43-00391 https://www.motonet.fi/tuote/led-energie-led-hid-lamppu-t38e27-17-w-2800-lm-4000-k-ip65-kirkas-360?product=43-00389 Vai 8154 on saatu. Selvästi WD40 ja muut konstit tulevat edelleen tarpeeseen... |
|
12.09.2025 23:22 <Make> Se olisi pysynyt pystyssä varmaan monta sataa vuotta... https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-120213 |
![]() |
12.09.2025 23:16
<Make>
Vai tuollaista vikaa on kuppikannoissa. Tuo käämin poikki meno tuntuisi aika erikoiselta, paitsi jos on May&Christe... |
![]() |
12.09.2025 23:05 <Make> Jaa, että on niin monenlaisia. Turussa vai missä oli sellaistakin, että kuvun pohja on vaakasuorassa. |
![]() |
12.09.2025 22:49 <RicuP. > Tuolla myös ainakin 2kpl ja todella kauan sitten.. https://maps.app.goo.gl/SAoTjPsa1WAAryBe6?g_st=ac |
![]() |
12.09.2025 20:42 <Froggy> Kuulostaa niin joltain urakoitsijalta tai sähköyhtiöltä... Yksi erottuva sana on myös "asema", liekö sitten jopa kohteen nimi. |
![]() |
12.09.2025 20:41 <RicuP. > Nyt kun on tutkittu noita HKP valaisimia enemmän, niin vanhemmissa on hieman syvempi kupu, kuin uudemmissa.. Esim. kuvan valaisimissa on syvempi kupu. |
![]() |
12.09.2025 19:53 <RicuP. > Ainakin vanhoissa SV E40 kannoissa on ollut samaa vikaa. Lamppu pitää kiertää todella voimalla kiinni, tai kääntää koskettimia sisäänpäin. Voi olla, että moni kauha on mennyt romuihin tuon takia. Liekö lipareet kääntyneet, tai joku mitta hieman muuttunut. Mun mielestä SV kannat on kuitenkin suunniteltu niin, että pohjakosketin on se mikä ottaa ensin kiinni ja joustaa ja sivukoskettimet pysyvät paikallaan ja ottavat vastaan viimeiseksi. |
|
12.09.2025 19:32 <RicuP. > https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/14247 |
![]() |
12.09.2025 19:25
<Froggy>
Se pinttymä on tuota mustanruskeaa. On varmaan lillunut vedessä useamman vuoden, kun kotelossakin on ollut vettä. Juuri tänään selvitin oikeaa vikaa, kun ei ilman kuristintakaan toiminut. Oli juuri myös kannan nollakoskettimessa, joka ei yltänyt lamppuun. Vanha kuristin kuitenkin ehti jo mennä romukuorman mukana ajat sitten... |
|
12.09.2025 19:21 <Patrik> Hienoa että sait pelastettua sen. Kokeilitko jo että toimiiko se? |
![]() |
12.09.2025 19:20
<Patrik>
Sain kokoelmaan yhden tälläisen. Varokepesää ei ollut ollenkaan kytketty ja ne ruuvit oli aivan jumissa. Myös kannen ruuvi katkennut osittain. Kansi pysyy kiinni tuolla varokekannella. Onko mitää halpaa korvaavaa ledi lamppua suositella. Olis hyvä hommata muutama talveksi jos sähkönhinta on mallia kultaharkko/kwh |
|
12.09.2025 19:16 <RicuP. > Otin talteen valaisimet ja jakorasian pelteineen. Pylväs meni romuihin. |
|
12.09.2025 19:13
<RicuP. >
Se on sieltä. Se linja puretaan tässä syksyllä tai keväällä niin pelastin sen jo. Nyt tuolla tiellä on kaikissa pylväissä valot. Viimeksi lisätty on 3m varsi ja HKB8 vm.1968. alkuperäiset on 1967. Osasta löytyi konkka, liekö kaikissa edes ollut, tai otettu pois. Sillan lähellä luulin kaikkien olevan HKB13 Eh 250W, mutta yksi olikin LU 250W, josta vain poistettu sytytin! Rungon takana oli myös pultit, vaikka ei ollut pylvään pää mallia ja jousikiinnitteisellä luukulla... |
|
12.09.2025 19:04 <Patrik> Otitko talteen vai menikö roskiin |
|
12.09.2025 18:58 <RicuP. > Yksi pylväs lähti, muut jää. Oli todella paksua ja painavaa terästä. Puukkosahalla sahatessa useampi kymmenen minuuttia per pätkä ja useampi terä meni. N.1,5m pätkiksi tein, eikä loppupätkiä enää jaksanut yksin nostaa pakuun.. Valaisimet oli kiinni joillain messinkiruuveilla. Pylvään sisällä yläpäässä OSY jakorasia kiinni pylvään läpi ruuvatussa pellissä johon alhaalta tullut 4x2,5 pelkät langat tuli peltiin kiinnitetyn vedonpoiston läpi. Siitä haarautui 3x2,5 valaisimelle Mu, Ha, Pu, vaikka Pu ei oltu kytketty. Nämä valaisimet on olleet 1994 vuodesta käyttämättä. |
![]() |
12.09.2025 18:44
<RicuP. >
Alumiiniin tulee joskus semmoisia vaaleita syöpymiä, mitkä ei lähde oikein millään pois. Onko kuristin todella rikki? Mun yhdessä PSO:n vastaavassa oli saman oloinen vika, ettei lamppu syttynyt. Vika oli kannassa nolla koskettimessa ja toinen vika oli, että johdin oli liian syvällä kuristimen liittimessä. Mietin vaan, kun en todella koskaan ole tavannut tuota mallia rikkinäisenä, varsinkin, kun tuossa pitäisi olla vielä hyvä jäähdytys. |
![]() |
12.09.2025 16:51 <RicuP. > Varmaan valufirman tai "puristajan" logo. Tuo toinen leima tarkoittaa, mistä materiaalista, tai materiaalin yhdisteistä tuo on tehty. |
![]() |
12.09.2025 16:48 <RicuP. > VLM on enemmän lamppuosien valmistaja. A36 1 21 on muistaakseni materiaalin merkki |
![]() |
12.09.2025 16:45 <RicuP. > Kuvassa varoittava esimerkki harusten asennuksesta. On käytetty 2x tupla harusta, mutta asennettu kuitenkin samaan harussilmukseen, jolloin käy niin, että toinen harusköysi tulee ylhäältä ja osuu toisen harusköyden alas menevään eristettyyn osaan, joka ei tämän jälkeen enää ole eristetty. Eli toisin sanoen, kun vierekkäin menevien köysien eristimet ovat vierekkäin, tai eri tasossa, voi köysien yläpäät osua alas meneviin köysiin. Tuohon olisi muutenkin riittänyt 1x tupla. |
![]() |
12.09.2025 16:34 <RicuP. > Jaa.. Taas uusi nimi, ellei sitten ole sen nimiselle firmalle ollut tilattu. Vaikea noista on mitään tekstiä tai leimoja löytää, kun pinta on niin rosoinen |
![]() |
12.09.2025 16:31
<RicuP. >
Noihan kaikki on tommosia. Tuo kotelon kansi on saranoitu ja aukeaa helposti painamalla lipaketta ja nostamalla. Osat, paitsi kuristin irtoaa ilman työkaluja. Tarvittaessa koko kotelo irtoaa ilman työkaluja ja on pistoliittimellä. Se, miksi kotelossa on kansi johtuu siitä, että suojaeristetyn valaisimen pitää olla suojaeristetty myös kun lamppu vaihdetaan. Seleniumissa myös vastaava kasetti, mutta maadoitetussa mallissa pitää maajohto joka menee kasetilta runkoon irrottaa myös erikseen ja se on kaapelikengällä, eikä tarpeeksi pitkä, että lampun saisi ulos. Näkyy, että on laitettu wagoja niihin, että saa nopeasti irti. Se on täysin Puolan osaston suunnittelua ja valmistusta. Philipseistä paras on iridium gen1, jos Mantaa ei lasketa. |
![]() |
12.09.2025 16:15 <Froggy> Nyt tuo on taas otettu kunnostukseen. Tuossa heijastimessakin on jotain outoa pinttymää, joka ei lähtenyt pelkällä patapadalla, vaikka ensin oli suihkuttanut WD-40:ä. Hiomalla vähäsen sitten lähti... Uuden kuristimen ruuvinpaikat on sentään täysin samat kuin vanhan. Liittimeksi tulee varmaan tavallinen kytkentärima, jota tuskin saa mihinkään kiinni. |
![]() |
09.09.2025 20:25 <Froggy> *En tiedä... |
![]() |
09.09.2025 13:47 <Froggy> En taas mikä idea tuolla taas on, onko taas jostain ihmeen syystä suojaeristetty. Seleniumissa on samankaltainen, joka irrotetaan lamppua vaihdettaessa, kun lamppukammioon ei pääse käsiksi ilman heijastimen irrottamista. Strihl Mistralissakaan ei pääse, mutta siinä irrotaan vain lampunkanta. |
![]() |
09.09.2025 11:29 <Lauri> Tjaa, mikä lie on sitten ideana. Voisi kuvitella, että lähtökohtaisesti valaisimen avaava asentaja osaa olla koskematta jännitteisiä komponentteja ja tuskin tuo nyt mikään pölysuojakaan on, kun valaisin kupua kiertää tiiviste kauttaaltaan. Olisi kiva saada tuollainen joskus kokoelmiin, kun näistä Philipseistä en tiedä oikein mitään. |
![]() |
09.09.2025 10:41 <Patrik> mä muistelisin et tuo pitää irroittaa erikseeen, jos haluaa päästä käsiksi kuristimeen |
![]() |
09.09.2025 08:01 <Lauri> Kuuluisiko tuon muovisen suojuksen aueta katon mukana vai onko Iridiumeissa huollettavuus sillä tolalla, että ilman ruuvimeisseliä et vaihda muuta kuin polttimon? |
![]() |
08.09.2025 19:52 <Froggy> Kuvan varren leimassa lukee ainakin käsinkirjoitetun näköisesti ...SÄHKÖTYÖ OY. Muusta ei saa selvää. |
![]() |
08.09.2025 17:53 <Froggy> Kohta puretaan varmaan tuo loppukin. |
![]() |
07.09.2025 17:01 <Make> Vai pylväskin on vaihdettu hiljattain... |
![]() |
07.09.2025 16:53
<Make>
Väri ei tietenkään toimintaan vaikuta, mutta... Siinä on vähän askartelua, jos aikoo kuntoon saada... |
![]() |
07.09.2025 16:44
<Make>
Koomikko on nähnyt myös tosipitkiä varsia, oli vaan ylempi panta tupla. Olen saattanut myös nähdä tuollaisia varsia, missä pannat ovat vähän pitkän näköisellä etäisyydellä. Tietysti HKB 10 ja 13 ovat häipyneet kauan sitten... Lieneekö olleet eh:lla. Kai se on Uudenmaan Ely-keskus taas vauhdissa... |
![]() |
06.09.2025 22:02 <Froggy> Saa nähdä milloin menee taas uusiksi ja ilmestyy "puistomuuntamo". |
![]() |
06.09.2025 21:58 <Froggy> Nytten on menossa purkuun ja kaapeleiksi, vaikka kuvankin pylväs vaihdettiin uuteen "aika hiljattain"... |
1 - 50 / 49092
>>
© Janne Määttä 2004-2017