Kommentit

40073 - 40122 / 48878
<< >>

DSCN8879_publ.JPG 11.04.2013 12:23 <Mikko Koho> Ensin ulkoistetaan organisaatio ja sitten ulkoistetaan duunarit myös fyysisesti lopputili antamalla?
http://yle.fi/uutiset/fortum_suunnittelee_ulkoistuksia_imatralla_ja_oulujoella/6574512
DSCN0208_publ.JPG 11.04.2013 03:24 <Mikko Koho> Ei menny pahasti ylitöiksi, Protector kävi kääntymässä Mustolan satamassa, mihin jo Kaukaan tehtaiden hukkalämpö vaikuttaa, ja lähti ajamaan takaisin alas mihin pari muuta alusta jäi odottamaan. n.1,5-3km ennen Kansolan siltaa oli paikka mikä sai suurimman osan katsojista häipymään. Jää oli niin vaikea murtaa että vaikka oli kunnon vehje sitä rikkomassa niin 50m pitkä ja n.3600BHP laiva sai, lähempää seuranneiden mukaan, ottaa 2-3 laivanmittaa pakkia ja sitten pääsi laivanmitan jään sisään ja taas piti ottaa sama uusiksi. 500m kulkemiseen menikin sillä taktiikalla tunti.. Soskuan sulku toimi käsittääkseni ihan kelvollisesti, eli siinä ei ollut häikkää.
IMG_9532.JPG 10.04.2013 21:12 <calm> Jumisko-Kemijärvi on näköjään muutettu 20 kV:lle jo pari vuotta sitten. Koillis-Lapin Sähkön vuosikertomuksista löytyy. Jonkun alueen mökeille oli siten saatu sähköt tarjottua.
IMG_4106_T.SA.jpg 10.04.2013 20:10 <Ouko> Tyyppikilven voi tulkita monella eri tavalla :)
DSCN0208_publ.JPG 10.04.2013 17:47 <Mikko Koho> Täällä on talvella aina sulut täynnä vettä jos ei ole ihan kohta uusi sulutus tulossa. Jos ilmalla täytetty automaattipollari jäätyy alas veden alle niin seuraavassa täytössä on kuulemma jään sulaessa luvassa 20m korkuinen ilmalento kun jää sulaa ja ilma laittaa ko. metallikappaleelle nostetta.
DSCN0208_publ.JPG 10.04.2013 15:12 <NH> Sulkujen talvehtiminen esimerkiksi Keiteleen kanavalla on hoidettu siten että yläportti on jätetty talveksi hieman raolleen, ja vuotovedet valuvat hiljalleen alaportista alas, jonne vasta jäätyvät. Melkoinen jääpylväs onkin kertynyt talven aikana monen sulun alapuolelle. Jos homma hoidettaisiin päinvastaisessa järjestyksessä siten että sulku olisi tyhjänä, saattaisivat vuotovedet kerryttää jäätä pohjia myöten ja käyttöönotto olisi keväällä vaikeaa.
DSCN0208_publ.JPG 10.04.2013 14:22 <Mikko Koho> Nykyisin vaan ovat aidanneet sulut niin että katsojapaikoista on pulaa.. Nykyiset EU-määräykset kun kuulemma vaativat useammassakin kohtaa että sulut on aidattava, mm. koneturvallisuuden ja ISPS- (International Safety of Ports and Ships) koodin johdosta. Yksi syy oli myöskin ihmisten tyhmyys, aikoinaankin liikkumista oli rajattu köysillä ja kieltolapuilla mutta silti porukka meni sulun reunalle kävelemään vaikka veteen olisi ollut monen metrin pudotus. Lisäksi kuulemma vaarana on vielä se että kun laiva on kiinni sulussa niin jos kiinnitysköysi katkeaa niin se lähtee sellaisella voimalla että voi pahimmassa tapauksessa silpoa ihmisen..
DSCN0208_publ.JPG 10.04.2013 14:17 <Mikko Koho> Veikkaampa että ovat koeajaneet sulkuja jo etukäteen, ainakin ohiajaessa oli jo päiviä sitten käyttösähköt, vesiliikennevaloista päätellen, päällä ja paineilmapulputus pitämässä sulkua sulana. Mutta tässä seurailen parasta aikaa että milloin on aika lähteä. Mielenkiintoista nähdä että millaista on meno talven jälkeen, ei liene salaisuus että juuri ennen liikennekauden päätöstä oli kuulemma Kansolassa 2m jäätä kun laivojen sallittu syväys on 4,35m..
DSCN0208_publ.JPG 10.04.2013 11:22 <NH> Ilmeisesti tänään kannattaisi mennä kuvaamaan jos Protector nousee mereltä Saimaan kanavan jäätä murtamaan. Miltähän esimerkiksi näyttää kun sulku täyttyy/tyhjenee ensimmäistä kertaa talven jäljiltä, viekö virtaava vesi kuinka paljon jäätä mennessään? http://yle.fi/uutiset/saimaan_kanavan_avaaminen_viivastyy/6572480
IMG_4106_T.SA.jpg 10.04.2013 00:15 <fd> Nyt on kyllä kuvateksteissä kerrannaisyksiköiden kanssa häikkää. Melkoiset on jännitehet.
IMG_7734_T.SA.jpg 10.04.2013 00:11 <dg> Tätä kun kattoo pikaisesti niin näyttää että 20 kV kaapelinpäätteestä piuhat tuohon 110 kV linjaan :D
180507 011.jpg 09.04.2013 20:08 <Jouko> Johtosuunnat tästä kuvakulmasta katsoen; Suonsaari/Mikkelin sähköasema vasemmalle, oikealle Juva/Siikakosken SA sekä Rahulan tiilinen kytkinasema ja takaoikealle lyhyehkö haarajohto muistaakseni Aholan nimellä? Erotinaseman takaa vielä Kuvaalan/Vehmaskylän lähtö.

Alunalkujaan tästä vaakasuuntaisesti kulkeva johto on ollut Mikkeli-Juva välinen 20 kV maaseutulinja, joka osittain lienee jo siirretty metsästä Viitostien laitaan tjsp..
IMG_1413.JPG 09.04.2013 15:56 <Late> Linja siirtyy kulkemaan hieman etelämmäs kerrostalojen tieltä tämän vuoden aikana. Linjaa ei kuitenkaan korvata kaapelilla.

http://helen.fi/tiedotteet/tiedotteet.aspx?id=454
IMG_3816-0.jpg 09.04.2013 15:40 <Late> Viikinmäen avokytkinlaitos korvataan sisäkytkinlaitoksella. Valmista pitäisi olla 2014 loppuun mennessä.
IMG_36850.jpg 09.04.2013 15:35 <Late> Todennäköisimmin 10 kV verkkoa. Lähiöissä sitten on 20 kV:n verkko.
IMG_36880.jpg 09.04.2013 15:27 <Late> Helsingissä on kantakaupungin alueella 10 kV:n jakelujännite, muualla 20 kV
IMG_2979_Juva.jpg 08.04.2013 22:44 <Mikko Koho> Ja ei aikaakaan kun Facebookiin ilmestyi "kuolinilmoitus."
http://goo.gl/DDpku
IMG_4120_T.SA.jpg 08.04.2013 20:31 <Mikko Koho> Ei ole mainintaa ilokaasusta. Vain SF6:ta :D
IMG_2979_Juva.jpg 08.04.2013 15:51 <Mikko Koho> Nyt kun tiedetään millaisissa käsissä Suomen kalakantojen hoito on niin voisiko samalla, voimaloiden kalatiekiukuttelun ohella, ihan oikeasti rauhoittaa ne kalat joiden on tarkoitus nousta kalaportaita ylös? Olisi ihan asiallinen ele kalastajilta voimayhtiöitä kohtaan, samalla kun oppisivat noudattamaan voimaloiden vieressä olevia kalastuskieltomääräyksiä.

http://www.hs.fi/kotimaa/Maatalousministeri+torjuu+kalastuskritiikin++Ihmisill%C3%A4+on+liikaa+aikaa/a1365386092083

http://areena.yle.fi/tv/1849685
IMG_3767.jpg 07.04.2013 20:32 <Jii> Ja käyttöönhän nuo uudet johdot on nyt otettu, vaikkakin vasta yksi (20/1/0,4kV) jakelumuuntaja oli kytkettynä muiden ollessa vielä kylminä. (Näyttäisi kaksi uutta kilovoltin konetta löytyvän tästä johdosta.) Aiemmin mainitun Hirvijärven kohdalle oli uusi kulmapylväs pystytetty alkuviikosta ja vanha 20 kV johto jompattu siihen muutostöiden valmistumiseen asti. Kuvan erotinasemalta lähtevässä 'Väisälänsaaren' johdossa oli langat katkottuna jo parista kohtaa...
SAM_3977.JPG 05.04.2013 21:21 <RicuP.> Kyllä, mutta sen hankinta oli niin monimutkanen juttu, että en luovu:D
SAM_4308.JPG 05.04.2013 21:17 <RicuP.> Saman malliset, mutta isommat. Tuo on ihan ensimmäisiä eristinmalleja mitä on käytetty.
tievalo1.jpg 05.04.2013 21:13 <RicuP.> Valaisin on Thorn Galax: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2535&pos=0&pid=71527
kolmio4.jpg 05.04.2013 21:11 <HertziBoy> Voi olla tukevampi rakenne, jos maasto on pehmeä siitäkohtaa.
komposiitti2.jpg 05.04.2013 21:09 <HertziBoy> Jospa se on törmäysturvallisempi
IMG_3640 Mli vanha s.as..jpg 04.04.2013 22:36 <Hartsa> näppärää !! jollakin on ollut hyvä idea kun tuon on tehnyt.
IMG_5796.jpg 04.04.2013 22:03 <Jouko> Satunnaisella googletuksella tuli tuollainen juttu vastaan lintujen levähdysorsista: http://www.jenergia-lehti.fi/index2.php?id=12&selPage=1&type=4&articleId=4878
IMG_3640 Mli vanha s.as..jpg 04.04.2013 21:38 <Jouko> Selvisipä tämän kojeistorekin tarkoitus kun rakentaja itse sen tuossa taannoin kertoi, eli kyseessä on siirrettävissä oleva "kytkinasema" neljällä vähäöljykatkaisijalla mitta- ja omakäyttömuuntajineen. Esimerkiksi sähköaseman 20 kV kytkemön vikaantuessa kojeistorekki kuljetetaan kuorma-autolla paikalle, jolloin voidaan mm. kaapeleilla kytkeä kolme johtolähtöä kulkemaan tämän kautta, neljännen katkaisijan toimiessa päämuuntajalta tulevan sähkönsyötön 'kennona'. Toisena vaihtoehtona neljä johtolähtöä kytketään keskenään yhteen tämän kojeiston kautta.
Tietävämmät kertokoon tarkemmin eri kytkentämahdollisuuksista...
IMG_0657.jpg 04.04.2013 21:17 <P. Ylväs> Tuota työmaata tuli ajeltua ihan asiakseen katsomaan viime tiistaina. Ei ollut ihan tasamaata tuon johdon reitti...
IMG_0657.jpg 04.04.2013 20:46 <Jouko> Kaatlammen vanhan mehtälinjauksen korvaava 20 kV johto oli pistetty aluille Anttolantien varteen, läheiseltä Häyryläntien erotinasemalta (ks. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4008 ) noin 2,5 km päähän Honkalahden EA:lle asti. Uusi linjaus kytkettäneen Tornimäen kevytsähköasemalta rakennettavaan yhdysjohtoon Metsä-Sairilantien varteen...
kolmio4.jpg 03.04.2013 21:28 <Joni> Aika metka pylväs. Veikkaan, että ihan uniikki kyllä.
260407 002.jpg 03.04.2013 00:04 <Jouko> Tuossa valumiskuva ko. kyllästeestä: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3978
260407 002.jpg 02.04.2013 22:27 <Hartsa> Ajoitteko CCA vai Kreosootti pylväitä lavalla ??
20101114_011.jpg 02.04.2013 14:17 <Mikko Koho> Joskus aiemmin, kun uutisia enemmän seurasin, löytyi sellainen omanlaatuinen tapaus jossa firma tuomittiin yhteisösakkoon mutta kahdelle päällikölle tuli kyllä tuomiot muttei rangaistusta. En muista nimikkeitä mutta jokatapauksessa rikosrekistereissä lienee merkintä työsuojelurikoksesta tms. mutta sakot tai ehdolliset jätettiin pois.
Kyse oli Messer Suomen Tuusulan täyttölaitoksen onnettomuudesta jossa happipullo hajosi täytössä ja täyttäjän vaatteet syttyivät palamaan niin että 50% ihon pinta-alasta sai eriasteisia palovammoja. Syynä erikoiselta kuulostavaan ratkaisuun oli se että yrityksen Suomen toiminnot olivat niin sekavasti johdettuja että vaikka mitään tietämättömyyttä tai laiminlyöntiä, jotka olivat osasyynä turmaan, ei olisi ollutkaan niin silti henkilöiden valtuudet ja mahdollisuudet suorittaa lakisääteisiä velvotteitaan katsottiin kyseenalaisiksi.
260407 002.jpg 02.04.2013 09:44 <Säkäri> Muistelen joskus itä Suomessa työkeikalla myrkytuhoja korjatessa pylväitä ajatettiin suoraa kyllästämöltä. Oli kuorma-auton lava ja vaatteet aika öljytty reissunjälkeen.
20101114_011.jpg 02.04.2013 09:41 <Säkäri> Kylläpä se tuntuu olevan nykyään käytäntö että aina kun joku kuoleen niin jokun on saatava tuomio, tulee mieleen se rekka turma jossa kuski syytteet kun nuoriso ajoi kolmiontakaa eteen. Ei suoranaisesti liity tähän mutta kuvaa ajan henkeä. Noita työturvallisuus lakeja, standardeja jne. jonkinverran lukeneena niitä pystyy pyörittää niin että aina löytyy syyllinen ja vastuu henkilöt.
IMG_3767.jpg 01.04.2013 00:56 <Jouko> Nyt olikin jo aika valmiin näköistä käyttöönottoa ajatellen. Närvälän risteykseen on hiljattain valmistunut uusi kaukokäyttöinen kytkinasema kaksilla verkkokatkaisijoilla kuten aiemmin arvelin. Katkaisijat vain on sijoitettu erilliseen peltikoppiin maakaapeleiden varaan. Syötön puolelle oli laitettu kammiollinen 'tehoerotin', lähdöille pelkät piiskaerottimet. Jännitekin näytti olleen jo kytkettynä Korpikosken puoleisesta päästä, vaikkakin kaikki muuntajaerottimet olivat aukiasennossa.
Hirvijärven rannalla, jossa vanha ja uusi 20 kV johto kohtaavat, oli Raven-johtimet vielä nykyisen pylväsmuuntamon tyveen sidottuna. Taitanee vaatia keskeytyksen sähkönjakeluun jotta uusi kiristyspylväs saadaan pykättyä paikalle..
Kerkeäisiköhän ikuistaa metsän siimeksestä wanhaa koukkulinjaa ennen sen purkamista jahka lumet tuossa sulaa...
IMG_5018_hpn.jpg 31.03.2013 22:54 <Hartsa> Eikun kone tuottamaan =)
IMG_5018_hpn.jpg 31.03.2013 17:29 <Säkäri> Kyllä ne kalastajat aina puhuvat noista voimaloiden haitoista, vaikka eivät itse ota huomioon liika kalastusta. Helpompi on syyttää toisia kun ottaa omasta toiminnasta vastuun. Voimalaistos on kumminkin toiminut 100v joessa niin kannattaako sitä seisottaa turhanpanttina, energiaa kumminkin tarvitaan niin enemmin sitä tuotetaan vedellä kuin hiilellä. Enkä usko että tuollaisella pienemmällä voimalaitoksella on säästössä ylimääräisiä euroja niin voisivat kalastajat (ympäristön suojeliat) ja voimalaitos yhteistyössä ja "talkoo voimin rakentaa" kaloille kulkureitit.
uudet orrtet,lahi.jpg 31.03.2013 17:12 <Säkäri> Kyllä itse aika usein tulee lyötyä tappi tilalle, jos ylipäätään lähtee toi koukku irti. Autossa yleensä pidän kyllästettyjä puuntappeja varalla, jos ei olisi valmiina niin tuskin tulisi paikanpäällä veisteltyä. En varmaan muuten tekisi mutta eräs vanhempi asentaja vaati että pitää laittaa, niin on sitten jäänyt päähän toi.
uudet orrtet,lahi.jpg 31.03.2013 08:27 <RST> Käsi ylös kaikki jotka veistää puutapin ja lyö se reikäään esim. wanhaa koukkua poistettaessa...itselläni jää kyllä käsi alas...
uudet orrtet,lahi.jpg 30.03.2013 18:11 <Säkäri> Ei pylvääseen saisi jättää reikiä kun vanhoja kalusteita otetaan pois reijät pitäisi tukia kyllästetyllä puutapilla ja mahdollisimman tiiviisti.
SAM_4308.JPG 30.03.2013 16:34 <Jouko> Puhelinjohdon eristimet?
260407 002.jpg 30.03.2013 13:56 <Mikko Koho> Muistaakseni aika yleinen kaava noissa kyllästyksissä on karkeasti:
-Pylväät kyllästystankkiin ja tankki kiinni.
-Alkutyhjiö, avaa puun solut ja saa tavaran imeytymään paremmin.
-Kylläste tankkiin ja painetta sisään. Sen jälkeen määrätty aika määrätyssä paineessa.
-Paine pois ja valutetaan ylimääräiset nesteet tankista pois.
-Tyhjiö jolla ilmeisesti imaistaan irralleen jääneet kyllästeet pihalle.
-Pylväät pois tankista.
-Sen jälkeen määrätty kiinnittymisaika että juurikin nuo pahimmat valumat ehtii pois.
20130324_009.jpg 30.03.2013 13:22 <calm> Noille kulmillehan se Hulminkuljun alue olisi osunut. Aika harvaksi rakennukset jäi. Tälle talvea Kotilan lähikauppakin oli tainnut lopettaa. Viime talvena se vielä muistaakseni auki oli.

Sen ainoan kerran kun Luostolla on tullut laskemassa asti käytyä (joskus 90-luvun loppupuolella), niin keskimmäinen hissikin kyllä oli olemassa. Yläosaltaan taisivat mennä aika rinnakkain toisen hissin kanssa. Tiedä nyt sitten oliko se hissi mitenkään erityisen pitkä muihin nähden, vaikka pisin olikin..

Wintertecin referenssilistassa nämä Paljakan hissit mainitaan rakennetun 1990-1991, hissilinjan ja rinteiden pylväiden vuosinaulat sanoivat 1987. Nopeudetkin samoiksi väitetään, mutta kyllä tätä hissiä ainakin pyöritetään huomattavasti nopeammin kuin toista.
260407 002.jpg 30.03.2013 12:33 <Säkäri> Itsellä on ainakin sellainen käsitys että krosootti pylväitä pitäisi säilyttää varastolla/laanilla tiettyaika jotta pahimmat myrkyt haihtuu tai imeytyy pylvään sisään. Jotenkin olisi ollut muistikuva että kyllästyksen ja pystytyksen väli pitäisi olla 3 kk.
IMG_5018_hpn.jpg 29.03.2013 08:42 <Mikko Koho> Saa nähdä miten kauan Virtaankosken turbiinit seisovat. Se on varmaa että jos meno ei muutu niin noita voimaloiden pysäytyksiä tulee vielä lisää. Onhan se tietysti harmi jos kalat eivät pääse yläjuoksulle mutta toisaalta, vaikka pienvoimaloilta puuttuu säätömahdollisuus mitä usein käytetään vasta-argumenttina, niin mielestäni kuitenkin jokainen säästetty hiilidioksiditonni on ihan riittävä motiivi pitää voimalat käynnissä.
Toisaalta, kalastajathan voisivat tehdä vastavedon. Jos kerta kalakannat ovat niin huonossa jamassa mitä väitetään niin samaan aikaan kalateiden kanssa lopetetaan kalastus! Tottakai jokainen potentiaalinen emokala pitää jättää vesistöihin tuottamaan lisää poikasia ja kaloja! Sehän vasta olisi ympäristöteko!
IMG_5018_hpn.jpg 28.03.2013 22:59 <Jouko> Uutisklippi Virtaankoskelta 26.11.2012 http://areena.yle.fi/tv/1752972
SAM_4324.JPG 28.03.2013 22:37 <Jouko> Eiköhän tuo 400/230 volttia, eristimet vain massasta poikkeavat. Ehkä 10 kV nupit uusiokäytössä..?
20130324_009.jpg 28.03.2013 22:17 <Jouko> Kiitokset Jannelle muuten tuosta kuvasta ja hienosta historian kerronnasta vanhoine rinnekarttoineen! Onkos tuossa ilmakuvassa näkyvät 'metsätiet' niitä Hulminkuljun kunnallistekniikalla varustettuja 'asuinkatuja'? http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=543971&n=7172610&scale=8000&width=800&height=800&showSRS=EPSG:3067&mode=orto&tool=siirra&lang=fi

En tiedä kuinka kannattavaa on näin syrjässä sijaitsevaa hiihtokeskusta pyörittää ja mistä tarvittava rahoitus tulee.. Ukkohallassakin talvella 2011 pohdittiin syrjäistä sijaintia ja mm. ruokakaupan puutetta. Uutta hotelliakin? siellä pykäsivät rinteen juurelle, vaikka lomamökkejä nähtiin paljolti myytävänä /tyhjillään. Ehkäpä pienimuotoinen kylpylä saunamaailmoineen ja uusi kesävesihiihtorata hieman auttaa myyntiä, mutta luulisin tuolla olevan aika hiljaista sulan maan aikaan kuten myös Paljakassa. Miten käynee toiselle näistä keskuksista jos yksi kupsahtaa kannattamattomana? Väheneekö vai kasvaako jäljelle jääneen kävijämäärät, eos...
Paljakan 110 kV sähköasema lienee samassa 1980-luvun lopun huumassa rakennettu "Suomen suurinta hiihtokeskusta" ajatellen...

40073 - 40122 / 48878
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017