-
Metsoloiden maisemissa. Hiihtokeskuspisnes kävi kuumana 1980-luvun lopulla ja Paljakkaankin oli olemassa suorastaan hirvittävät laajennussuunnitelmat, mutta sitten tuli yhtäkkiä lama. Nyt 25 vuotta myöhemmin eteläisimmän hissin vieressä olevissa valopylväissä ei valoja ole edelleenkään ja tuplahissin rakentamattoman toisen puoliskon ovat vallanneet paikoin kymmenmetriset puut. Myös eteläisimmän rinteen paikka on niin umpeenkasvanutta, ettei sitä helpolla tuolta erota. Mutta silti keskus kuitenkin on edelleen hengissä.
Vuodelta 1987. Puolanka, Paljakka
24.03.2013
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 64.67012° E 27.95687°
Karttapaikake
Google Maps
OpenStreetMap
28.03.2013 18:20
<calm>
Nykyinen rinnekartta sentään melkein täsmää reaalimaailman tilanteeseen, http://www.panoraama.com/paljakka/ . Vain Kuru 1-4 -rinteet ovat jääneet ihan luonnontilaisiksi ja Pingviini-hissi jatkuu lähes puolet pidemmälle. Punaisella ja vihreällä merkityt mökkitontit ovat toki edelleen täysin rakentamattomia.
Kauden 90-91 esitteeseen sen sijaan oli lipsahtanut useampikin toteuttamatta jäänyt juttu. Rinteiden 5 ja 6 välistä hissiä ei ole ikinä ollut, rinne 16 kyllä paikalle raivattiin, mutta ei ikinä hoidettu sen enempää ja rinteen 13 alapäässä mainitut palvelut parkkipaikkoineen jäivät täysin rakentamatta.
Mutta ei siinä vielä mitään, samaisessa esitteessä on mökkirakentajan mainos kuvineen, http://calm.iki.fi/hulminkulju . Sanomattakin lienee selvää, että loma-asuntoalue jäi hyvin pitkälti rakentamatta, siirtohissistä puhumattakaan. Mutta tästä kuvasta voi arvella miksi tämän kuvan hissi on edelleen tunnukseltaan L11. Taiteellinen vapaus on ollut kuvassa melkoinen, mutta kyllä tämä ehkä vasemmalta lukien 11. iso hissi olisi tuossa suunnitelmassa ollut (nyt 4.). Etelään olisi tullut vielä 6 hissiä lisää ja tähän välille olisi huippua korotettu korkeammalle kuin nykyinen pohjoisen pään luonnonhuippu...
28.03.2013 21:25
<P. Ylväs>
Muistaakos kukaan arvon tovereista onko Luostolla ollut joskus kolmekin hissiä huipulle asti ja olisiko siinä tapauksessa keskimmäinen purettu pois? Rinnekartasta jotain tällaista on pääteltävissä ja ikivanhoissa esitteissä kolme hissilinjaa piirrettynäkin http://www.panoraama.com/luosto/rinnekartta/kartta.phtml. Vai onko tuo vain ollut suunnitelmissa? Luoston erikoishissin perustuksetkin mainitaan Vintertec Offshoren referenssilistalla ajoittuen juuri lamavuosien alkuun. Tämänkeväistä kertaa ennen kävin siellä 90-luvun lopulla ja tarkkaa muistikuvaa ei kyllä asiasta ole.
28.03.2013 21:37
<Jouko>
Ensimmäisen pitkän (Suomen pisin laahushissi?) hiihtohissin pylväsperustukset valettiin kuuleman mukaan suoraan tunturiin. Betoniarkut pitäisi siis vieläkin olla näkyvissä, en vain ole 2000-luvun taitteen alkuvuosien jälkeen siellä käynyt (hotellin aulassa joskus ollutta jättiametistia etsimässä) etten tarkemmin osaa sanoa... Arktikumissakos se nykyään on...
En tiedä kuinka kannattavaa on näin syrjässä sijaitsevaa hiihtokeskusta pyörittää ja mistä tarvittava rahoitus tulee.. Ukkohallassakin talvella 2011 pohdittiin syrjäistä sijaintia ja mm. ruokakaupan puutetta. Uutta hotelliakin? siellä pykäsivät rinteen juurelle, vaikka lomamökkejä nähtiin paljolti myytävänä /tyhjillään. Ehkäpä pienimuotoinen kylpylä saunamaailmoineen ja uusi kesävesihiihtorata hieman auttaa myyntiä, mutta luulisin tuolla olevan aika hiljaista sulan maan aikaan kuten myös Paljakassa. Miten käynee toiselle näistä keskuksista jos yksi kupsahtaa kannattamattomana? Väheneekö vai kasvaako jäljelle jääneen kävijämäärät, eos...
Paljakan 110 kV sähköasema lienee samassa 1980-luvun lopun huumassa rakennettu "Suomen suurinta hiihtokeskusta" ajatellen...
30.03.2013 13:22
<calm>
Noille kulmillehan se Hulminkuljun alue olisi osunut. Aika harvaksi rakennukset jäi. Tälle talvea Kotilan lähikauppakin oli tainnut lopettaa. Viime talvena se vielä muistaakseni auki oli.
Sen ainoan kerran kun Luostolla on tullut laskemassa asti käytyä (joskus 90-luvun loppupuolella), niin keskimmäinen hissikin kyllä oli olemassa. Yläosaltaan taisivat mennä aika rinnakkain toisen hissin kanssa. Tiedä nyt sitten oliko se hissi mitenkään erityisen pitkä muihin nähden, vaikka pisin olikin..
Wintertecin referenssilistassa nämä Paljakan hissit mainitaan rakennetun 1990-1991, hissilinjan ja rinteiden pylväiden vuosinaulat sanoivat 1987. Nopeudetkin samoiksi väitetään, mutta kyllä tätä hissiä ainakin pyöritetään huomattavasti nopeammin kuin toista.
17.03.2018 00:52
<Mikko Koho>
Sähkökatko sai aikaan samaan aikaan vaarallisen ja Aku Ankkamaisen tilanteen Georgiassa: https://yle.fi/uutiset/3-10121412
17.03.2018 09:48
<Koomikko>
Aikas kylmää kyytiä. Tarpeen vaatiessa ei jarruja löytynyt?
17.03.2018 21:28
<Jouko>
Vaikutti ettei kääntöpyörän jarrut pystyneet pidättelemään toispuoleista kuormaa, tuolit ylös mennessä lastattu, alas päin tyhjiä. Suljettuna tuolihissi koostuu tyhjistä tuoleista jolloin kuorma on tasapainossa. Hissi näytti hyvin uudehkolta, kyllä noissa pitäisi jarru automaattisesti mennä päälle virran katketessa, normaalikäytössä sähkömoottorin vääntö estänee takaisin rullaamisen. Joissakin hisseissä taitaa olla myös oma jarrunsa vaijerille. Tekninen vika lienee ollut, ehkä jarrupinnat olleet likaisia tai eivät ole kerenneet kytkeytyä ajoissa...
18.03.2018 21:30
<Make>
Mielenkiintoista, noissakin selvästi riittää vielä kehiteltävää.
19.03.2018 10:05
<Mikko Koho>
Hissin valmistaja oli hiihtokeskuksen sivujen mukaan tunnettu Itävaltalainen valmistaja Doppelmayr ja hissi, kuten hiihtokeskuskin, on varsin nuori. Olisiko sitten asennuksessa tai kunnossapidossa ollut puutteita.
20.03.2018 08:19
<calm>
Itse kuvaan liittyen - Paljakassa tuli käytyä pari viikkoa sitten. Tämä kuvan hissi on ollut kokonaan seis jo kolme vuotta. Myös viereinen hissi on nähtävästi ollut käytössä ainoastaan viikonloppuisin sesonkiaikaan viimeiset pari vuotta. Viereisen hissin rinteiden yläosat ovat olleet ajamatta ja täältä eteläpuolelta on mennyt vain yksi ajettu siirtymäreitti takaisin pohjoispuolelle. Sinänsä hienoa, että offariharrastajille on kuitenkin hissi pidetty pyörimässä, mutta ei rinteiden ajamattomuus taida lisää asiakkaita kuitenkaan tuoda, ainakaan ilman kohdennettua markkinointia. Eilen sitten tulikin Yle Oululta uutinen, että Paljakka on myynnissä ja yhteistyö Ukkohallan kanssa loppuu nykyisellään tähän kauteen. Saapa nähdä löytyykö paikalle vielä joku jatkaja vai metsittyvätkö rinteet jatkossa umpeen.
20.03.2018 13:37
<Hartsa>
Se voi olla paljakan loppu.... :( Vähän epäilen kovasti.
22.03.2018 20:00
<Jouko>
Onkos rinnekarttaan merkitty kelkkarata vielä olemassa /käytössä?
25.03.2018 11:07
<calm>
Onhan se kelkkarata siellä edelleen, mutta ei muutamaan vuoteen ole tainnut kelkkoja tai jäädytystä olla.
26.03.2018 19:23
<Make>
Tällä kertaa oli Suomessa hissiongelmia: https://yle.fi/uutiset/3-10132541 "Rukalla 20 ihmistä jäi jumiin hissiin jopa tunniksi – pelastuslaitos turvautui köysiin
Rukakeskuksen paikallisjohtajan mukaan varavoima petti toistaiseksi tuntemattomasta syystä."
26.03.2018 20:13
<muhentaja>
Olisiko sitten diesel hörpännyt ilmat tai jotain.. Vuosien takaa muistan kyllä kun vähän tätä https://www.youtube.com/watch?v=oahjKF96IM8 vastaavan koeajon tekivät ennen kuin hissiä alettiin ajaa normaalisti sähköllä ja matkustajia ottaa kyytiin. Oli tosin Vuokatissa eikä Rukalla. Toki en tiedä onko jokaisessa tuolihississä vastaava varakone vai tuleeko varavoima ulkoiselta aggregaatilta.
07.12.2023 00:00
<Jouko>
Tuolihissin konehuoneessa joskus yhdessä esittelyvideossa oli dieseli varakoneena, josta tarvittaessa ketjuveto pääakseliin ennen vaihdelaatikkoa. Ketju tietysti normaalikäytössä irrallaan, ei varmaankaan tee hyvää pyörittää moottoria kylmillään..
Paljakkaan suunniteltujen ja raivattujen, kaikkein eteläisimpien rinteiden pohjat näkyy Paikkatietoikkunan vanhoissa ilmakuvissa. Myös nyt viimeksi suljetut rinteet erottuvat pusikkoisina uudemmissa kuvissa (2023).