23.04.2006 09:06
<J.P>
Mutterit ja aika katkolla olleet tiukalla
24.04.2006 08:47
<Late>
Jos asentajia on vähän laiskottanut, kun koko linja on tämmöistä. Joistakin on eristimet poistettu, suurimmasta osasta ei.
24.04.2006 21:20
<Asentaja>
Vaikka nuo mutterit saisi jollain opilla irti niin umpiruosteista koukkua on lähes toivotonta pyöritellä ahtaasta reiästä pois. Rautasahalla on myös aikaa vievää hommaa tuo koukun postaminen ja katkot ei saisi olla pitkiä. No agregaatti ja kulmahiomakone. Toisaalta.Ei nuo koukut tuolla enää kenenkään leipää syö.
25.04.2006 20:28
<teknikko>
Minä olen usein miettinyt kuinka se vaikuttaa pylvään lahoamiseen jos tuo koukku otetaan pois ja jätetään avoin reikä siihen,kosteus pääsee pylvään sisään.
25.04.2006 23:55
<J.P>
Joo kylläpä se saattaa lahoamista nopeuttaa ja peraatteessa pitäisi puutulppa tlalle laittaa ja on joskus tullut se sinne lyötyäkin.
30.03.2013 18:11
<Säkäri>
Ei pylvääseen saisi jättää reikiä kun vanhoja kalusteita otetaan pois reijät pitäisi tukia kyllästetyllä puutapilla ja mahdollisimman tiiviisti.
31.03.2013 08:27
<RST>
Käsi ylös kaikki jotka veistää puutapin ja lyö se reikäään esim. wanhaa koukkua poistettaessa...itselläni jää kyllä käsi alas...
31.03.2013 17:12
<Säkäri>
Kyllä itse aika usein tulee lyötyä tappi tilalle, jos ylipäätään lähtee toi koukku irti. Autossa yleensä pidän kyllästettyjä puuntappeja varalla, jos ei olisi valmiina niin tuskin tulisi paikanpäällä veisteltyä. En varmaan muuten tekisi mutta eräs vanhempi asentaja vaati että pitää laittaa, niin on sitten jäänyt päähän toi.
07.03.2026 22:04
<Eino>
Mikä on ollut idea vaihtaa kero-orsia koukkujen tilalle? Nimittäin täällä päin on ollut linjat jo 50-luvun puolivälistä lähtien ja myöhemmin 60-luvulla tehdyt sivupistotkin olleet koukuilla ja 70-luvulla uusittu keroiksi. Vielä oli muutamia 50-60 luvun pylväitä viime vuonna jäljellä alkuperäisillä latvatapeilla ja muutamissa kulmissa oli vielä koukut mutta nekin on jo purettu. 50-luvulta peräisin olevia 20kV linjoja on uusittu eniten 80-luvulla. uusimisen myötä minulle on kertynyt eristimiä, orsia ja koukkuja 50-60 luvulta 20kV/0,4kV linjoista. Eniten on pJ-avolinjan koukkuja mitä löytyy noin 40.
08.03.2026 08:15
<Late>
Tässä tapauksessa ainakin johtimet on vaihdettu vahvempiin ja samalla vaihdettu kerot. Ilmeisesti ei ole ollut luottoa että koukut kestävät paksummat johdot