Kommentit

38326 - 38375 / 49106
<< >>

2014-04-11_12.53.09.jpg 25.08.2014 21:25 <Mikko Koho> Ja lisää surkuhupaisuutta:
http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2014/08/25/Kaupunkipuron%20juoksutukset%20my%C3%B6h%C3%A4styv%C3%A4t/2014517793426/16
100_0008_b.JPG 24.08.2014 16:07 <Mikko Koho> Tuli tuossa viime viikolla, Saksalaisen vierailevan opettajan, tunnilla (opetus englanniksi) laskeskeltua että paljon menee veden potentiaalienergiaa hukkaan siinä kun huitaisen 0,5l vesipullon huiviin niin että suu on nollatasona (alakanava) ja vedenkorkeus alussa on n.20cm..
Opettajaa hymyilytti.
100_0008_b.JPG 24.08.2014 03:27 <Mikko Koho> Ei oo ollu padon valmistumisen jälkeen, Valtsu sai voimalalta ilmaiset sähköt 50v ajan korvauksena menetyksestä. Mutta jäänteitä näkyy kosken pohjalla jos osaa etsiä, tosin ne ovat aitojen takana minne ei ole mitään asiaa.
100_0008_b.JPG 23.08.2014 21:30 <Hartsa> Valtionhotellin voimalaa ei varmaan enään ole ??
IMG_8449.JPG 23.08.2014 20:52 <Make> On todella outo valaisinmalli ainakin minulle.
100_0008_b.JPG 23.08.2014 20:47 <Make> Uudemmat valaisimet ovat aika erikoisia. Kovasti tulee mieleen Siemens Broadway, mutta rungon muoto on eri.
http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=138&pid=69571
P5110089_publ.jpg 23.08.2014 20:25 <Make> Valaisin, kytkin ja pistorasia ovat Selcastin mallistoa.
Kuva000.jpg 23.08.2014 20:17 <Make> Vedenkeitin on OBH Nordica Steel Express 6412.
IMG_0174.jpg 23.08.2014 17:25 <Hartsa> kurre vähän vaiheessa =D 63A
IMG_0174.jpg 23.08.2014 13:42 <kurre> Tässä olisi vähän erikoisempi sisäkuva puisesta varokekeskuksesta: http://naurunappula.com/519303/suicide-kurre.jpg
IMG_1287.jpg 23.08.2014 13:20 <calm> Niinhän tuo vähän näyttäisi. Erikoisemmat pylväät ja eristimet, vaan eipä kovin tarkkaan erota googlen kuvasta. http://goo.gl/Tqj8CC
IMG_1287.jpg 23.08.2014 12:12 <Jouko> Kotalan muuntoasema, kai sinnekin nelivitonen täältä joskus mennyt. Ohiajoaikeita oli syksyllä 2012 mutta reitti sittemmin muuttui..

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=346475&n=6907116&scale=16000&width=600&height=600&tool=siirra&lang=fi
IMG_0801.jpg 23.08.2014 09:48 <Hartsa> Taitaa tuo 45 kaatua enenkuin saneeraavat =D
IMG_1172.jpg 23.08.2014 09:45 <Hartsa> Asemalla on palanut 1963 joku muuntajista.
IMG_1172.jpg 23.08.2014 09:43 <Hartsa> on sittenkin voinut olla joku lähtö niistä kun nykyäänkin on 45 kV:n muuntajat ja -johto ovat varayhteytenä Metsä Tissuen paperitehtaalle.
IMG_1172.jpg 22.08.2014 21:45 <calm> Mutta tällä paikalla roikuu neljän 45 kV:n lähdön eristimet toimettomina eikä oikein ilmakuvistakaan näy mihin lähtöjä on aikoinaan ollut. Mihinhän niitä siis on ollutkaan..?
IMG_1172.jpg 22.08.2014 21:26 <Hartsa> Jeps sitä vähän arvuutelin et on ollut GAS tehdasalueella.
IMG_1172.jpg 22.08.2014 20:37 <calm> Karttapaikan ortokuvia vertailemallahan sitten selviää, että tuo linja on jatkunut joskus järvenrantoja pitkin ainakin Kolhoon. Siitä eteenpäin menee sitten ihan arvailuksi, mutta sinne asti aukot näyvät vielä uusissa kuvissakin. Pylväät ja johtimet on kyllä kerätty pois jo vuosia sitten vesakon kasvusta arvellen. Nykyisellään Kolhon sähköasemalla oli vain pieni moderni 20 kV:n koppi ja noin 5 lähtöä.
IMG_1172.jpg 22.08.2014 20:28 <calm> Googlen viimeinen kuva tuplalinjasta on tuossa, liekö toinen puoli sittenkin 20 kV, kun vertaa nykykarttaan? http://goo.gl/j2nx42
IMG_1172.jpg 22.08.2014 20:06 <calm> Suoraan tehtaallahan nelivitosen solmukohta aikoinaan on toki ollut ja sieltä jotkut linjat vieläkin lähtevät eteenpäin. Tästä vasemmanpuoleinen menee edelleen Vilppulan sahalle ja Ruoveden Syvinkiin (tosin syöttö oli ainakin nyt sahalta 20/45:n muuntajalta Syvinkiin), oikeanpuoleista ei tullut seurattua. http://goo.gl/9KcViB
IMG_1172.jpg 22.08.2014 19:33 <Hartsa> Oliko tänne tullut Kuhakoski-Kangas-Mänttä 45kV linjan pää? Jos ei entisellä mettä-serlalla ole paperitehtaan alueella omaa muuntoasemaa??
Kuva14 001.jpg 22.08.2014 19:08 <calm> Kyllähän tässä edelleenkin 45 kV oli Kannonsahalle asti. Siitä sitten ei enää edettykään kuin yhden pylväänvälin verran eteenpäin.
IMG_1287.jpg 22.08.2014 18:25 <calm> Ritarin SA: http://goo.gl/pf17TQ
IMG_1172.jpg 22.08.2014 18:22 <calm> Kaavoitus uudelle asemalle: http://kaupunki.manttavilppula.fi/dynastia/kokous/KOKOUS-543-3.HTM
IMG_3177.jpg 22.08.2014 14:40 <calm> http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/rovaniemi-pimenee-sahkot-poikki-ensi-kuun-lopulla/4263654
Kaleva3.JPG 21.08.2014 21:18 <Make> Teiden nimiä lisätty kuvateksteihin.
IMG_7194_pato.jpg 19.08.2014 18:24 <Joni Jurmu> Tässä vielä "panoraama" jossa näkyy kumpaakin joki uomaa http://jonijurmu.kuvat.fi/kuvat/Taivalkoski+City/15.08.2012b.jpg
IMG_7194_pato.jpg 19.08.2014 18:22 <Joni Jurmu> Toisesta suunnasta löytyy myös talvisempi versio http://jonijurmu.kuvat.fi/kuvat/Winter+-+Talvi/Iijoen+Taivalkoski+-23c.+24.01.2013+025.JPG
IMG_7194_pato.jpg 19.08.2014 18:19 <Joni Jurmu> Hei, tässä sama paikka, mutta "hieman" suuremmalla virtauksella. http://jonijurmu.kuvat.fi/kuvat/Ii+river+-+Iijoki/Iijoki+Taivalkoski+tulvii+12.05.2012+039.JPG
CAM05968.jpg 19.08.2014 14:31 <M. Asentaja> https://www.youtube.com/watch?v=s4iNFzj83zI
Mielenkiintoisia kuvia vuosikymmenten takaa,jos kiinnostaa.
Kaleva14.JPG 18.08.2014 20:30 <Ricu P.> On vissiin ABB:n valmistama kaappi.
9787b.jpg 18.08.2014 00:18 <Hartsa> vanhalla konginkankaan 45 asemalla ei oo kai enään mitään....
IMG_3738.jpg 17.08.2014 23:35 <calm> Nyt sitten Lehtimäen hässäkän kohdalla ei ollut enää mitään. Linjat vain tulevat ja menevät ilman erottimiakaan. Näköjään sinne 45 kV:kin joskus oli tullut, mutta eipä muuntoa tainnut olla enää googlen kuvan aikoihinkaan.
9787b.jpg 17.08.2014 23:33 <calm> Kauanhan tuonne osumisessa vaan meni - paljon jo oli purettukin. Konginkangas jäi väliin, kun tätä kautta kohti etelää kiersin.
Kaleva5.JPG 17.08.2014 21:37 <Make> Sen verran taitaa olla linjassa käännöstä, että on vetänyt kierteen irti pylväästä... Nyt lanka on valaisinvarren varassa.
Kaleva3.JPG 17.08.2014 16:11 <Make> https://www.google.fi/maps/@60.412882,25.085948,3a,75y,348.29h,80.05t/data=!3m4!1e1!3m2!1sbEYHmtgcLt6MPb2DsR42pg!2e0
Tuossa näkymiä
Kaleva5.JPG 17.08.2014 13:00 <Jouko> Hetkenpä sai hakea että mikä eristin onkaan irti, mutta että koko varsi...
Kaleva3.JPG 17.08.2014 12:56 <Jouko> Yksi syy taso-orren laittoon on etäisyyden kasvattaminen. Olisiko tässä tuo avojohtohaara syynä, muuten valaisimen varsi olisi ehkä ollut lankojen välissä tai ainakin liian lähellä niitä. Linkki Googleauton katunäkymiin voisi auttaa tässä tapauksessa.
9787b.jpg 17.08.2014 12:45 <Jouko> Jotenkin kyllä arvelin minne suuntaat kun sopiva hetki löytyy :)

Sen verran utelen että kävitkö Saarijärven sähköasemat läpi, tai Konginkangaan uuden kevyt sähköaseman? Saattaisi olla tuossa syksymmällä niillä suunnilla ohiajoja..
9787b.jpg 16.08.2014 21:56 <calm> Vaikka karttapaikka väittää, että tässä ei enää mene kuin yksi johto, niin kyllä siellä vielä molemmat paikalla oli. Kallistuskulma 9 vuodessa oli kyllä kasvanut huomattavasti.
Kuva6 016.jpg 15.08.2014 22:01 <Make> Valaisin on nimeltään esim. Philips 158HGV.
Kaleva3.JPG 15.08.2014 21:42 <Make> Joku syy on täytynyt olla laittaa vaakaorrellinen pylväs väliin, koska tuolla on sama juttu: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1842
1muuntaja3.JPG 15.08.2014 21:33 <Make> Luukkuja on ainakin riittävästi, taisi olla 11 kpl ja nuo kai kiinteät kannet vielä päälle.
IMG_92360.jpg 12.08.2014 22:20 <Hartsa> Hyvä kun sais sisä kuvia..tämä on samalla malilla tehty kun täällä VNJ oli aikoinaan mutta purkivat sitten pois koko rakennuksen.
CAM05606.jpg 12.08.2014 14:48 <Korkki> Tälläinen pitkällä yläkanavalla varustettu voimalaitos on varmasti hankalampi huoltaa kuin sellainen missä pato on samaa rakennelmaa (kuten suurimmassa osassa muista isoista laitoksista Suomessa). Tässä on pitkä iso betonimuuri korjattavana ja sen korjaaminen lienee helpompaa tyhjentämällä koko kanava kuin asettamalla jotain tilapäisiä kaaripatoja. Se miten tuollainen tyhjentäminen Vuoksessa tehtäisiin... Vähän eri juttu kuin Tammerkoskessa.
ufo1.JPG 11.08.2014 21:02 <Make> Pallokupuja oli joskus myös. Ne taisivat olla lasikuitua ja valo päällä aika hienon näköisiä.
Kaleva8.JPG 11.08.2014 20:57 <Make> Linjan puolivälissä tämä on ja linjan molemmissa päissä on tosiaan Strömbergin puistomuuntamot. Jossain vikatilanteessa näitä kai käytettäisiin? Ei varmaan vähään aikaan ole tarvittu...
CAM05606.jpg 11.08.2014 08:20 <Mikko Koho> Reunamuurit on sen ikäiset kuin laitoskin, ylävesipinta nostettu v.1928 6m jolloin saavutettiin nykyinen 24m putouskorkeus. Muureja on käsittääkseni jonkun verran korotettu 1950-luvulla kun Vuoksi ruopattiin ja saatiin putoushäviöitä pienemmäksi. Käsittääkseni noita ei ole otettu koskaan kuiville mutta paikkailtu kylläkin on, vuotojen injektoinneissa tuli jopa vähän ei-toivottua kansainvälistä väriä kun Norjassa oli ollut myrkkyskandaali jonkun tiivistysaineen kanssa ja Imatralla oli ollut käytössä saman tuoteperheen aine. Säilyneen lehtiartikkelin mukaan hyvä aine sinänsä mutta jouduttiin vetämään myynnistä.
Tuossa ihan laitoksen lähellä, asuntovaunuista vähän oikealle, näkyy betonitasanne joka oli alunperin laitoksen reunaa ennen laajennuksia ja muurin loppuosa päättyi alunperin siihen. Sen jälkeen, 1937 lopullisesti, tuo reunamuuri sai lopullisen muodon kun laitosta laajennettiin.
Ikäähän noilla on ja ilmeisesti tarkoitus on jossain vaiheessa saneerata noita rakenteita, aikatauluista ei vain ole tietoja.
IMG_85900.jpg 10.08.2014 15:02 <Jouko> Ei kaiketi sähköaseman kannalta enää mitään oleellista. Korjaamohallin Unimogit lienevät edelleen tuolla ja yhdestä ikkunasta näkyi useita vaunukatkaisijoita, kaiketi avokytkemön jäämistöä tulevaisuuden varalla.
IMG_92360.jpg 10.08.2014 14:47 <Jouko> Yläkerran avokojeisto oli toki loppuun asti käytössä.

38326 - 38375 / 49106
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017