![]() |
10.03.2014 17:25
<Jouko>
Vuodentakainen uutisjuttu Vihreäsaaren tuulivoimaloista (tiivistelmä): http://yle.fi/uutiset/vihreasaaren_vanha_tuulivoimala_puretaan/6522517 "Vihreäsaaren vanha tuulivoimala puretaan. Pitkään pysähdyksissä ollutta voimalaa ei enää oteta käyttöön. Vanhan voimalan tilalle havitellaan nyt uutta, tehokkaampaa myllyä. Molemmat Vihreäsaaren laitoksista ovat olleet käytössä erittäin epävarmoja. Oulun Vihreäsaareen vuonna 2001 rakennettua yhden megawatin tuulivoimalaa ei enää oteta käyttöön. Aikanaan Winwindin pilottilaitokseksi rakennettu voimala on kärsinyt koko ikänsä erilaisista vioista ja nyt esimerkiksi varaosien saatavuus on niin heikkoa, että voimala on päätetty purkaa. Vihreäsaareen valmistellaan lupahakemusta yhden uuden voimalan rakentamiselle, eli tuulivoimaloiden määrä ei ole alueella lisääntymässä. Uusi voimalaitos olisi kuitenkin aiempaa tehokkaampi, kolmen megawatin voimala." "Myös uudemmalla voimalalla vastoinkäymisiä. Toinen Vihreäsaaren voimalaitoksista, vuonna 2005 rakennettu Vihreäsaari 2, on kapasiteetiltaan kolme megawattia. Myös se on pilottilaitos ja kärsinyt ongelmista mm. alakerrassa paloi ohjauskaappi ennen vuodenvaihdetta 2013." Yle 5.3.2013 Uudemmasta myllystä asiaa myös Tekniikan Maailmassa, 3/05: http://tekniikanmaailma.fi/vanhat/suomalaista-tuulivoimatekniikkaa-jattilainen-nousee-siivilleen |
![]() |
10.03.2014 07:51 <Hartsa> Hyvin on varis jäänyt kuvaan =) |
![]() |
09.03.2014 23:37 <Jouko> Näköjään tuo taemmainen erotin onkin ollut tässä jo vuonna 2006 otetussa kuvassa, mutta eipä sillä enää niin väliä liene kun tämäkin wanha pylväsmuuntamo on nyt hiljattain lakkautettu. Kummatkin wiski-kaapelit olivat maanpinnan tasalta lyöty poikki ja päätteiden yläpuoliset erottimet sekä muuntaja kärrätty pois. |
![]() |
07.03.2014 23:32 <Hartsa> Pytty varmaan asealainen vaiko AEG ? |
|
07.03.2014 21:54
<Jouko>
Löytyihän se kommentti jännitetasoista lopultakin, tuonne Nilsiän kuviin maastoutunut: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1039 "<Sähkäri> Jännitevalinnoissa on historian havinaa edelleen saksalaisen ja englantilaisen maailman välillä. Nämä kaksihan dominoivat yleisestikin teollistumisen alkuaikoina. Saksalaisia peruja on 10,20,45,70,110 kV. Englantilaisia vastaavasti 6,12,33,66,132 kV. Oikaiskaa, jos olen väärässä. Näitä kaikkia jännitteitä löytyy edelleen maailmasta (löytyy toki muitakin). Osassa maita näkyy "saksalais" tai "englantilais" vaikutus, mutta myös "sekaseurakuntaa" eli malleja kummastakin." |
![]() |
05.03.2014 15:32 <Hartsa> Hieno !! IVO |
![]() |
05.03.2014 15:19 <Jouko> ;-) |
|
05.03.2014 13:07
<Mikko Koho>
Ihan Francisissa ovat pysyneet mutta hommanneet uuden pyörän ym. kuluvat osat tilalle ja samalla tarkastettu sitten mitoitukset, vaihtelevalla menestyksellä. Yhdessä koneessa esim. ei oikein homma pelannut kun kuuden tuuman paska ei oikein mene neljän tuuman putkesta, eli imuputki ei oikein jaksanut vetää sitä vesimäärää mitä oli tarkoitus. Nyt näissä uusimmissa kahden koneen revisioissa on kuuleman mukaan tarkoitus silpoa betonia urakalla ja en tiedä millaisen virityksen ovat alakertaan keksineet. |
|
05.03.2014 12:54 <NH> Onkos noissa revisioissa laitettu Kaplanit tilalle, vai onko lähdetty niin isoihin vesiteiden muutostöihin? |
![]() |
04.03.2014 22:23 <Hartsa> Tälle taisi löytyä se koje...pitää tässä kuvata jokupäivä =D |
![]() |
04.03.2014 20:56
<Make>
Tuli selattua vanhaa sähköpiirustuskirjaa, josta sattui silmiin tämänkin kojeen piirrosmerkki pikapuhelimien ja vastaavien joukosta. Merkki on ympyrä, jonka sisällä on viisi pistettä... |
![]() |
04.03.2014 07:33 <Hartsa> Erikoinen ollut tuo sivulle lähtevä johtolähtö. Ylijännite suojilla on kokoa olisiko joskus ollut jopa 45kV käyttöjännitteenä?? |
![]() |
04.03.2014 07:31 <Hartsa> Juu tuossa on kyllä käristymisvaara ilmeinen....Valokaari on pahin |
![]() |
04.03.2014 07:28 <Hartsa> Kräts ka puuum...... ja tulee mustaukko =D koko tienoo pimeenä |
![]() |
03.03.2014 21:56 <Jouko> Täällä olikin unohtunut kommentti. 110 kV kojeet ovat yleensä samaa tavaraa kuin isommillakin kentillä ja on näitä hieman tiivistettykin mutta sitten on tietysti poikkeuksiakin, esimerkkinä Sulkavan Halttulan vastaavalla kevytasemalla, jossa ainoa näkyvä koje on erottava katkaisija; http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2522 Virtamuuntajat on integroitu muuntajan läpivienteihin sekä erotin ja katkaisija yhdistetty. |
![]() |
03.03.2014 19:48 <Jouko> Jo työturvallisuuden kannaltakin on ollut syytä siirtää. Nykyään kun ulkoistetaan, vaikka juurikin tuo katuvalojen huoltotyö ulkopuoliselle firmalle ja sieltä tulee parin viikon kokemuksen omaava suviuuno tms. fiksaamaan tuota kv-keskusta, horjahdus etäisyydellä 20 kV avokojeistosta, niin... |
![]() |
03.03.2014 19:40 <Jouko> Mapsin hakukenttään kirjoitti tuon paikannimen ja siinähän se ilmakuvassa melkein jo näkyikin, johtokäytävän ja kuvassakin näkyvän tien risteämässä. |
![]() |
03.03.2014 18:56
<Achernar>
Eikös näissä ole yleensä vaihdettava asteikko? Mittariin asennettavan asteikon määrää kela joka asennetaan mitattavan virtajohdon ympärille. Näin ainakin ABB:n moottorisähkökäytöissä. |
![]() |
03.03.2014 17:25 <Benkku> Paljonko ajoit tuolla googlen autolla, että löysit? |
![]() |
03.03.2014 17:23 <Benkku> Kyllä on mittaamassa, parikymmentä ampeeria muutaman omakotitalon verran taitaa kuorma olla kuvaushetkellä. |
![]() |
03.03.2014 17:21 <Benkku> Katuvalokeskus on uusittu tästä "museosta" turvallisempaan toimintaympäristöön. |
![]() |
03.03.2014 17:20 <Benkku> Kyllä, ohjeistuksena on että tuota ohjataan tarvittaessa vain jännitteettömänä. Eli katkaisija sähköasemalta tai jokin muu linjaerotin matkalta ensin auki. |
![]() |
03.03.2014 16:57 <Hartsa> Sauvalla ohjattava kuormanerotin.......Aika riskialtis paikka käyttää erotinta |
![]() |
03.03.2014 16:56 <Hartsa> Hyvät kuvat =D !! Römppä on näköjään vähän huohotellut öljyä.... |
![]() |
03.03.2014 16:55 <Hartsa> #uuninluukkuja" vielä käytössä =D Varmaan oik laidassa on ollut katuvalokeskus mittauksineen ?? |
![]() |
03.03.2014 16:49 <Hartsa> Eli tämä varmaan näyttää huippukuorman js jättää pun osoittemen siihen. Vähän reilu 200A on joskus ollut..Onkos tuo edelleen mittaamassa? vai näkeekö siitä tarvittaessa kuorman. |
![]() |
03.03.2014 16:04 <Jouko> Sama tiilitornihan se siinä, http://goo.gl/maps/E5PWJ |
![]() |
03.03.2014 15:59 <Jouko> Jaa tämä olikin 'vain' 300 ampeeriin asti.. Muuten liki samanlainen ulkoa päin. |
|
03.03.2014 02:07 <Mikko Koho> Noniin, tänään pitäisi alkaa IMA3n revisio ja syyskuuhun saakka on luvassa ylimääräisiä kuohuja kun yksi kone on pelistä pois ja sitten pitäisi laitoksen olla 7MW kovemmassa iskussa. Neljän ensimmäisen remonttiviikon aikana kuohujen pitäisi olla vielä jämäkämpiä kun sukellustyöt vaativat myös naapurikoneiden stoppeja. Luvassa on kuitenkin vain n.350m3/s kohinat kun viimeeksi ajoivat jopa 550m3/s. Jos laittavat jo tänään kolmosen seis niin silloin loppuu viimeisen, vihkimisajan asussa olevan, pyörän pyöriminen. Nelosella oli Relanderin vieraillessa monttu valmiina mutta kone kasattiin vasta vuotta myöhemmin. Ja vuotta myöhemmin sekin lähtee remonttiin. |
![]() |
02.03.2014 21:05 <Jouko> Eiköhän tuota, mutta näillä näkymin noin viikon päästä aikasintaan.. |
|
02.03.2014 20:36 <calm> Tässä näkyvät 220 kV:n teräspylväät ovat nyt poistuneet maisemasta vasemmanpuoleisimman Leväsuo-Pyhäkoski -linjan mukana. Tästä toinen linja oikealta on siirretty tuolla kauempana jakelemaan sähköä entiseen 220 kV:n linjaan ja vasemmalle on rakennettu 2x110 kV:n vapaasti seisovissa pylväissä menevät linjat. Enää ei siis linjat risteile keskenään ja 220 kV Leväsuolla on ollutta ja mennyttä. Muuntajabunkkeri oli edelleen pystyssä ja kentän yllä johdot roikkuivat, mutta kaikki jompit oli jo poistettu. |
|
02.03.2014 20:26 <calm> Nytpä tämä pätkä on sitten lopulta purettu ja linja siirretty tuohon viereiselle aukolle vapaasti seisoviin pylväisiin Leväsuo-Nuottasaaren kanssa. |
![]() |
02.03.2014 00:44 <Hartsa> Kehtaatko jouko laittaa kuvan siitä mittarista tänne ?? =D |
![]() |
01.03.2014 17:27
<Jouko>
Löytyy samanlainen romuista pelastettu ampeerimittari. Lukemat 200-800 A väliltä. Näköjään sauvalla on nyhdettävä erottimia auki yksi kerrallaan muuntajaa irtikytkettäessä. Mitäpä muuten tuon erottimen takana yläoikealla on? Entä löytyykö muitakin kuvia ko. tiilitornista tai muista avokojeistoisista muuntamoista? Niitä kuvia ei liikaa näillä sivuilla vielä ole. |
![]() |
01.03.2014 15:37 <Hartsa> Onkos tuossa pienjännitelähdössä joku ampeerimittari asennettu ?? |
![]() |
01.03.2014 12:11
<Jouko>
Ruotsin Wikipeedia-sivustoa selailemalla löytyi myös 70 kV jännitetaso, joka mainitaan yleiseksi jännitetasoksi 130 kV ohella alueellisissa verkoissa. Paikallisjakelussa käytetään 10 kV ja 20 kV jännitteitä, lyhyemmillä siirtomatkoilla ilmeisesti 40 kV, 70 kV ja 130 kV sekä suuremmilla jännitetasoilla, 220 kV ja 400 kV. Tosin tuosta 40 kV verkkojännitteestä ei ollut noilla sivuilla juuri mainintoja... |
![]() |
01.03.2014 08:27 <STP> Aamulla oli tikka keksinyt tuon tolpan päällä olevan keltaisen merkintälätkän kaikupohjakseen kevään tulon ilmoittamiseen. Kuului muuten kohtuullisen kauas. Aikasemmin olen kuullut nähnyt katulamppujen kupuja ja puupylväiden "päätylätkiä" käytettävän samaan tarkoitukseen... |
|
01.03.2014 04:25
<Mikko Koho>
Ja pelleily jatkuu edelleen. Talvivaaralle löytyi sitten ratkaisu vesitaseongelmaan: ei muuta kuin palauttaa ylijäämävedet Oulujoen vesistöön ja riita poikki! http://yle.fi/uutiset/riita_oulujoen_vedesta_jatkuu__talvivaara_ja_fortum_napit_vastakkain/7111440 |
|
01.03.2014 01:18 <Mikko Koho> Ihalaisen kaivosalue on sellainen että kun kaivoksen viereen tulee jotain asiaa niin sen jälkeen autosta ja kävijän kengistä näkee että on käväisty kalkissa kävelemässä. Myös sellutehtailla tuollainen näky on tietyissä paikoissa tavallinen, silloin tietää että ollaan lähellä kaustisointia/meesauunia. |
![]() |
28.02.2014 22:53 <Hartsa> Hyvä juttu !! |
![]() |
28.02.2014 20:23 <Benkku> Kyllä, kuva on juuri tuosta risteyspaikasta. Pylvään palaminen estettäisiin näissä tapauksissa maadoitttamalla kaikki orret keskenään ja sitten kuparilla maahan. |
![]() |
28.02.2014 19:35 <Lars Engblom> Tuo johto vasemalla on "Banverket" oma 130 kV 16 2/3 Hz yksi vaihe järjestelmä, syöttöjohto isompien sähköasemien välillä. Eli "Banverket" tarkoittaa suoraksi suomeen "Rautatiehallinto", tai parempi tuttu SJ - Svenska Järnvägar. |
![]() |
28.02.2014 18:06 <Jouko> Samaa 'kaksjohdin' linjaa toisaalla, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6762 |
![]() |
28.02.2014 17:52
<Jouko>
www.kaleva.fi/uutiset/oulu/muuntamot-maalattiin-varilaiskiksi/25213/ (16.7.2007) Kuvia Oulun maalatuista koppimuuntamoista: http://humdi.net/kuvia/muuntamot/ |
![]() |
28.02.2014 17:20 <M. Asentaja> "Oma kone kun on Kutsetin merkit" vitsailivat veteraanitkin aikoinaan kun tähtikylkisen koneen näkivät! |
![]() |
28.02.2014 16:41
<Jouko>
Rutolan pumppaamon kuolinkamppailusta asiaa, http://www.esaimaa.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2014/01/13/Rakennusperint%C3%B6+kituu+R%C3%A4nnikorvessa/2014116723079/68 Lyhyehkö lainaus em. jutusta: "Rutolan Rännikorven alueella on kaksi valtakunnallisesti arvokasta museoviraston listaamaa RKY-kohdetta, Salpalinja ja Rutolan ylivetolaitos. Tämän lisäksi alue on vanhaa Saimaan purku-uomaa kivikautisine asuinpaikkoineen, ja ko. vesistöuoma muodostaa myös osan väliväylän kanoottireitistä Suomenlahdelle. Salpalinjan kiviesteiden takia alueelle rakennettiin jopa kallis silta, mutta ylivetolaitoksen rakennukset ovat kuin Tarkovskin Stalkerin ”vyöhykkeeltä”. Harvoin näkee kulttuurihistoriallisesti arvokasta aluetta näin heikossa kunnossa. Graffitein koristeltu pumppulaitos mätänee paikoilleen ja hieno täystiilirakenteinen muuntamo Gutzeitin merkkeineen käy kuolinkamppailuaan ilman vesikattoa – huono mainos! Kunniakkaampi kuolema noille rakennuksille olisi ollut selkeä purku kuin kituminen." |
![]() |
28.02.2014 16:25
<Jouko>
Olisiko tuossa tämän Kortelan kuvauspaikka, neljän johdon risteys; http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=203630&n=6785338&scale=8000&width=800&height=800&showSRS=EPSG:3067&tool=siirra&lang=fi |
![]() |
28.02.2014 16:14 <Jouko> Vaikuttaisi siltä että keskimmäisen avojohdon sidos on irronnut ja lanka pudonnut orrelle sytyttäen kytevän pylväspalon. |
![]() |
28.02.2014 15:59
<Toinenkin Erkki Tiippana?>
Oli vaan pakko katsoa kuvat nimellä Erkki Tiippana. Isäni on myös Erkki Tiippana, kohta 90 v. teräsvaari, Hyvinkäältä. Asun itse Tampereella ja olisi kiva tavata toinenkin Erkki Tiippana. Onko sukujuuret Karjalasta, Antreasta, Sokkalankylästä, niinkuin Isälläni? Terveisin, Merja Kujansuu |
![]() |
28.02.2014 15:13 <RST> Säästetään tilaa rakentamalla useita 20 kV johtoja samaan pylvääseen, vikatilanteessa sitten joudutaan pimentämään koko lääni... |
© Janne Määttä 2004-2017