<< ^ >>

IMG_9219.jpg

20 kV Pyhäsalmen kaivoksen 20 kV:n varasyötön ruosteiset kojeistot. Kolmivaihejännitemuuntaja. Erotin auki. Kaivos on avattu 1962, olisiko kojeistot ihan alkuperäiset? Vuodelta 1959. Pyhäjärvi 03.08.2013
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 63.65977° E 26.03922° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

03.01.2015 18:11 <M. Asentaja> Lienevät tuolta ajalta, mittamuuntajat ovat Strömbergin tuotantoa mutta katkaisija on italialaista disainia, Scarpa & Mangano muistaakseni. Varasyöttö toimi aikoinaan kumpaankin suuntaan tarpeen mukaan.
04.01.2015 07:00 <Hartsa> ei varmaan ole paljoa ollut varasyötöllä käyttöä.... Liekkä pyhäsalmessa omat varavoimakoneet kaivoksella, Luulisi et on ?
04.01.2015 08:01 <Hartsa> Mukava tuollainen vaijeri ohjattu erotin...Varmasti napsahtaa poikki jos pitää laittaa kiinni.
04.01.2015 08:51 <RST> Ei napsahda...yllättävän hyvin noi vaijerit kestää,toki on tullut vastaan katkenneitakin.
04.01.2015 11:06 <J.P> Hengenvaarallisia virityksiä noi vaijerit, muutamia tullut vastaan.
Vielä joku jossain kuolee kun esim. pylväsmuuntamolla jossa linjaerotin latvassa vaijeri katkeaa yläpäästään ja yläpää tippuu muuntajan kannelle, vaijerien eristimet käyttäjän sylissä... Minä määräisin nuo joissa jännitteellisiä osia vaijerin yläpään alapuolella heti käyttökieltoon ja vaihdettaviksi
04.01.2015 18:31 <Hartsa> samaa mieltä kanssa et hengenvaarallisia nykyisin
04.01.2015 20:17 <muhentaja> Siihen aikaan kun noita vaijeriohjattuja erottimia asennettiin ei varmaan muutenkaan ajateltu tulevaisuuteen samalla tavalla kuin tänä päivänä. 20kV linjathan aikanaan vedettiin aina lyhintä mahdollista reittiä ajattelematta pätkääkään minkälaiseen korpeen ja suohon ne vianetsinnän ja saneeraamisen kannalta lopulta päätyivätkään. Tänä päivänä niitä wanhoja 20kV avolinjoja siirretään saneerauksien yhteydessä tien varteen tai vastaavaan helppopääsyisenn paikkaan ja yhtä lailla kaiketi vaijerit vaihdetaan tankoihin, tai sitten siihen vaihtoehtoon että muuntajaerotinta ei ole lainkaan. Reitillä nykyisen oman asuinpaikan ja vanhempien asuinpaikan välillä on tullut havaittua myös sellainen trendi että pylväsmuuntamoissa SJ-sulakkeet on korvattu hyppylangoilla. Uudehkoista muuntajakoneista (liekö niissä jotain sisäisä suojauksia) huolimatta linjä on pitkä, jos en karttoja väärin ymmärtäny aina Limingan sähköasemalta Järvitalonjärven kesämokeille.
04.01.2015 20:31 <muhentaja> Typoja tuli mutta olkoon, kun ei voi korjata..
04.01.2015 23:00 <calm> Sinnehän se OSS:n kaukaisin verkko taitaa etelässä ulottua, mutta tuleekos sinne syöttö Tyrnävältä vaiko Limingasta.. Tuostahan se kääntyy, mutta tästä suunasta otetusta kuvasta ei erota erotinten asentoa. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/5449

Lähinnä kai noissa linjojen sijoittelussa on nyt ne periaatteelliset erot, että ennen rakennettiin sinne mihin se oli materiaalien puolesta halvinta == lyhin reitti keskeltä metsiä, kun katkokustannuksilla ei ollut niin väliä. Nykyään sitten taas katkokustannuksista on tullut merkittäviä, joten linjat kannattaa vetää vähän pidemmän kaavan kautta helpommin päästäville paikoille, joissa ne myös viereisen tien puolesta ovat siltä puolelta puuvarmojakin samalla.
05.01.2015 20:03 <J.P> Niin ja unohtuikin se toinen kauhuskenaario näistä vaijereista eli se että vaikkapa muuntajan vaihdolla painaa kurkotellessaan vahingossa polvella kiinnivetovaijeria ja kun yleensä aivan löysällä nuo vaijerit ovat niin aukivetovaijeri ei estäkään erottimen kiinni menoa tai katkeaa siinä vaiheessa...

© Janne Määttä 2004-2017