<< ^ >>

DSCN4147_publ.JPG

IMA1:n ja IMA2:n pyörät taustalla ja kutosen pyörä erottuu mallinsa puolesta. Montusta on tähän mennessä keretty poistaa noiden lisäksi vitosen pyörä, joka on muistomerkkinä sillankorvassa, ja seiskan pyörä (Kaplan) joka lienee jo joutunut sulatusuuniin. Muut on poistettu 1985-1994 jolloin laitoksella tehtiin iso saneeraus ja seiska revisioitiin 2006. Kun, nyt käynnisä olevat, saneeraukset valmistuvat niin laitoksella ei ole enää yhtään alkuperäistä juoksupyörää ajossa ja kolmosen ja nelosen pyörät, jotka korvautuvat uudemmilla, ovat samanlaisia kuin ykkösen ja kakkosen ja olleet käytössä jo yli 80v..
Seiskan kohdalla peli on jo menetetty mutta mikäli se olisi älytty säästää ja nuo pari käytössä olevaa päätyisivät tuohon riviin niin olisi komea sarja laitoksen alkuperäistä tekniikkaa.
Pienenä detaljina voisi mainita että tuon kutosen pyörän, yhdessä vitosen pyörän kanssa, on aikoinaan maksanut Kela. Valtio rahoitti aikoinaan tuollaisia isoja investointeja ja en muista lähdettä ja paikkaa mutta jossakin muussakin isossa, toisen alan, investoinnissa maksaja oli Kela koska se oli siihen aikaan taho jolta valtion rahoitus annettiin. Vuodelta 1928. Imatra 28.05.2013
Kuvaaja: Mikko Koho

12.02.2014 18:34 <Jouko> Nätti kokoelma saatu jo näistäkin. Onkos nämä ruosteelta suojattu tähän tuotaessa vai alkuperäisessä maalissaan, kun sillankupeen (femma?) oli sininen? Tähän sopisi lisäksi pienempiä juoksupyöriä nähtäville jostain muualta, kun ilmeisesti paikallisina niitä ei liene juuri jäljellä..?
12.02.2014 23:45 <Mikko Koho> Paikallisia ei tosiaan ole jäljellä ja nuo on alunperin olleet metallipinnalla.
03.03.2014 02:07 <Mikko Koho> Noniin, tänään pitäisi alkaa IMA3n revisio ja syyskuuhun saakka on luvassa ylimääräisiä kuohuja kun yksi kone on pelistä pois ja sitten pitäisi laitoksen olla 7MW kovemmassa iskussa. Neljän ensimmäisen remonttiviikon aikana kuohujen pitäisi olla vielä jämäkämpiä kun sukellustyöt vaativat myös naapurikoneiden stoppeja. Luvassa on kuitenkin vain n.350m3/s kohinat kun viimeeksi ajoivat jopa 550m3/s. Jos laittavat jo tänään kolmosen seis niin silloin loppuu viimeisen, vihkimisajan asussa olevan, pyörän pyöriminen. Nelosella oli Relanderin vieraillessa monttu valmiina mutta kone kasattiin vasta vuotta myöhemmin. Ja vuotta myöhemmin sekin lähtee remonttiin.
05.03.2014 12:54 <NH> Onkos noissa revisioissa laitettu Kaplanit tilalle, vai onko lähdetty niin isoihin vesiteiden muutostöihin?
05.03.2014 13:07 <Mikko Koho> Ihan Francisissa ovat pysyneet mutta hommanneet uuden pyörän ym. kuluvat osat tilalle ja samalla tarkastettu sitten mitoitukset, vaihtelevalla menestyksellä. Yhdessä koneessa esim. ei oikein homma pelannut kun kuuden tuuman paska ei oikein mene neljän tuuman putkesta, eli imuputki ei oikein jaksanut vetää sitä vesimäärää mitä oli tarkoitus.
Nyt näissä uusimmissa kahden koneen revisioissa on kuuleman mukaan tarkoitus silpoa betonia urakalla ja en tiedä millaisen virityksen ovat alakertaan keksineet.
01.01.2015 06:05 <Mikko Koho> Vuoden ensimmäinen "pörssitiedote" kertokoon että jos en ihan väärin yöllä ohimennessä nähnyt niin yhtiön tase on nyt näidenkin massan verran kevyempi ja muistot ovat siirtyneet kuviin ja jonkun kvartaalin tulokseen..

© Janne Määttä 2004-2017