<< ^ >>

IMG_9853.jpg

Raahen Energian Honganpalon Valmetin varavoimalaitos. Raahe, Honganpalo 06.01.2014
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 64.64770° E 24.48216° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

03.11.2014 23:36 <Hartsa> Ei varmaan tule valmetin käyttötunteja paljoa jos ees koekäyttöjäkään ??
02.01.2015 19:24 <;)> Millon kuvasit Honganpalossa kun tämä siirrettiin 2000 luvun alussa tegnolokiakylään
linkkikadulle.
Alunperin kyllä tuli ko paikalle.
02.01.2015 21:10 <calm> Kyllähän tuo on tuossa kuvattu ihan mainittuna päivänä, eli pikkusta vajaa vuosi sitten.
16.02.2018 19:51 <Hartsa > jännä miten ennen varauduttiin varavoimaan toisella tapaa isoilla säiliöillä nykyisin on vaan 5m3 pytty tällä pyörii noin reilun viikon jos kukutus on 20l/h kyseessä on kuitenkin sairaala.
16.02.2018 20:19 <RicuP. > Uudet varavoimakoneet pitäisi olla toimitettu nyt HYS:n sairaalan uudisosaan Hyvinkäälle. Pitää käydä katsomassa speksit. On myös muutama 20kV massamuuntaja myös saapunut.
16.02.2018 20:34 <Hartsa> Jees !! Varmaan ne ei kuvata anna sieltä laitteistoja ?
16.02.2018 23:32 <Mikko Koho> Ongelmana noissa varavoimakäytöissä on polttoaineen vanheneminen. Normaalissa varavoimakäytössä kulutus on pientä jolloin säiliössä oleva polttoaine ei juuri vaihdu. Jossain terminaalissa lienee helpompi järjestää polttoaineen kierto ja samalla pitää riittävä reservi.

Nykyisin on ruvettu korvaamaan akkuja vauhtipyörällä. Ensimmäisen vastaavan sovelluksen näin v.2005 erillisenä laitteena ja nyt noita näyttää olevan useammalla valmistajalla ja dieselmoottoriin integroituna. Ensimmäiset pari sekuntia vauhtipyörä antaa katkottoman syötön ja, jos katko venyy, niin lähtee dieselmoottori käyntiin.
https://www.youtube.com/watch?v=xxcpBz_GMaU
17.02.2018 00:08 <RicuP.> Ei tuota tallentamista ole kiellettykään ja tekeehän monet asentajat ihan videoitakin työmaaltaan.
Tuo varavoimakoneisto on ilmeisesti hyvinkin massiivinen. Suunnilleen puolet sairaalan toiminnoista pitäisi pyöriä sen varassa. Lisäksi on vielä akkuvarmennettu syöttö, joka on myös varavoiman perässä. On kaikkein kriittisimmille vehkeille.
17.02.2018 13:57 <Hartsa> Jees tallennahan tänne jos pyörähän sairaalan maisemissa jos järeitä koneita näytillä, Kuvaa myös ohjaustaulut on varmaan jo tietokonepohjasia yms.
17.02.2018 21:19 <Hartsa> KYS: Rakennus 11 varavoimakoneen
sähköteho on 1000 kVA. Sen polttoainesäiliöiden tilavuus on 7500 l.
Koneen kulutus noin 200l/h, joten kone pyörii täysillä säiliöillä n. 1,5 vrk.
…entä sen jälkeen? niimpä tuleekin isompi hässäkkä polttoainetoimituksiin.
18.02.2018 11:20 <muhentaja> Pöölillä sähkön tuottaminen on kallista, mutta SA:lle se ei tietenkään ollut mikään ongelma, kun harjoittelun nimissä piti tuottaa sähköt omasta toimesta ja vielä tarjota oman toiminnan lisäksi palvelu ns. isojen poikien viestihuoltokontille. 20kVA voimakone nieli noin 180 litraa löpöä vuorokaudessa täysillä käydessään, ja tämä sitten jerrykannuilla roudattiin PA-huoltopaikalta viestihuoltokeskukseen.
18.02.2018 20:22 <Mikko Koho> Sähkön tuottaminen öljyllä, etenkin jos hukkalämpöä ei saada talteen, on kallista mutta pakko tehdä joissakin paikoissa. Madeiralla on edelleen riveittäin dieselmoottoreita jauhamassa sähköä. Madeiran pääsaarella n.45-50% sähköntuotannosta perustuu öljyyn:
https://www.eem.pt/pt/conteudo/sistema-el%C3%A9trico/produ%C3%A7%C3%A3o/centrais-termoel%C3%A9tricas/central-da-vit%C3%B3ria/

Tuotantomuoto on niin kallis että vaihtoehtoihinkin, kuten vesi- ja tuulivoimaan, on panostettu:
https://youtu.be/O1Fp6TCIOKU
19.02.2018 16:55 <Mikko Koho> Hinnastoakin löytyi kun kielenä on, portugalia taitamattomalle, "tekniikka":
http://www.eem.pt/media/324637/monofolha_tarif_btn_ts_2018.pdf

Sanastoa:
EUR/dia = Euroa päivässä
vazio = "tyhjä" eli pohjakuorma
cheias = keskikuorma
CICLO DIÁRIO = päivittäinen kierto
CICLO SEMANAL = viikottainen kierto
ponta = huippu
inverno = talvi
jun a out = kesäkuusta lokakuuhun
nov a mai = marraskuusta toukokuuhun
verao = kesä
feira = arki?
sabado = lauantai
domingo = sunnuntai

En tiedä paljon on paikallinen elintaso, ts. paljonko paikallinen euro on ostovoimassa/hinnoissa kun verrataan Suomen hintatasoon. Vuonna 2000 sähkö oli kuitenkin niin kallista että tuolla näin ensimmäistä kertaa hotellissa järjestelmän jossa telineeseen laitettu avain kytki huoneen sähköt päälle.
21.02.2018 19:02 <Hartsa> Kreikassa oli toisin päin avaimen annoit respaan naulaan niin katkes huoneesta sähköt pois ilmastointia myöden.
25.05.2018 21:41 <RicuP. > Sairaalan varavoimakone on Volvo Penta. Generaattori on 1120 kVA / 400/230V ja painaa 2265 kg. Ilmakatkaisija on 100kA / 1250A.
13.07.2018 14:05 <Hartsa> Niin varatuminen ennen oli vähän toista luokkaa säiliöt saattoi olla jopa 10m3 riitti ainetta varalle vähäksi aikaa....
13.07.2018 16:49 <RicuP. > Niin, tuo on nyt se aivan uusi laajennusosan kone. Vieressä on kadunvarressa maanalainen bunkkeri, jossa säiliö. Säiliön kokoa en tiedä, enkä ole nähnyt sitä kokonaan.
22.08.2020 23:07 <Mikko Koho> Ei ole ensimmäinen kerta, kun pako- tai poistoputki sytyttää ympäröivät rakenteet palamaan. Tuossa oli ilmeisesti kyseessä polttomoottorikäyttöisen pumpun pakoputkesta ja vuosien varrella ainakin yhden kaasuturbiinin pakokanaalin ja höyryn ulospuhallusputken ympärysrakenteet ovat kärynneet eri paikoissa. Vanerilevy tai kakkosnelonenhan sopii "erittäin hyvin" kiinni kuumaan rakenteeseen..

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/addaf82d-c43d-4b26-9794-ca9a06b3e4ff

© Janne Määttä 2004-2017