|
01.09.2017 20:46 <RicuP.> Idman 8512 |
|
01.09.2017 20:39 <RicuP.> SLO HKB 9 |
|
01.09.2017 20:39 <RicuP.> Idman P3-29 |
|
01.09.2017 20:30 <RicuP.> SLO HKB 8 250W kompensoinnilla. Melko harvinainen, saati kompensoituna. |
|
01.09.2017 20:27 <RicuP.> Elektroskandia Minicompact MK III. |
|
01.09.2017 20:26 <RicuP.> Tuommoinen löytyy täältä ja sulakkeella vielä. |
|
01.09.2017 20:25 <RicuP.> Ei kun P2-67 tuo onkin, eli 47:n uudempi versio. |
|
01.09.2017 20:23 <RicuP.> Vai onko P2-47? 1960 -lukua. |
|
01.09.2017 20:21 <RicuP.> Idman Combilux 808 17. |
|
01.09.2017 20:19 <RicuP.> Valaisimet ovat SLO 8816 Nav 400, 400W Natrium lampuilla. |
|
01.09.2017 20:08 <RicuP.> Tuo on luultavasti purettu jostain ja laitettu hätäisesti tuohon, kun on pylväs aukko auki. Valmistettu tuolla nimellä 80 -90 lukujen vaihteessa. Ensimmäiset SLO ja myöhemmät Idman nimisiä. |
|
01.09.2017 20:05 <RicuP.> Sama Idman, kuin tässä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10058 |
|
01.09.2017 20:02 <RicuP.> Idman Globus "käpy" varustettu "reimari" -lisävarusteella, joka on tuo häkki pallon ympärillä. |
|
01.09.2017 20:01 <RicuP.> Alppilux Tellus. |
|
01.09.2017 19:59 <RicuP.> Pihalla vasemmalla Idman Tapiola, jalkakäytävän varrella PSO "riisipaperi" ja oikealla tuntematon, luultavasti Bega, tai Iguzzini. |
|
01.09.2017 19:55 <RicuP.> Valaisin on SLO HKB 9, 70 -80 -luvulta, mutta varsi lienee 60 -lukua. Tuohon kuuluisi vielä kupu. |
|
01.09.2017 19:52 <RicuP.> Valaisin on Järnkonst 7455. |
|
01.09.2017 19:49 <RicuP.> Valaisin on Pohjoismainen Sähkö Oy (PSO) HKB 4 1970 -luvulta. |
|
01.09.2017 19:46 <RicuP.> Äkkiseltään näyttää Idmanin 1980 -luvun 125W mallilta. Mallinumeroa en tiedä varmaksi. |
|
01.09.2017 19:44 <RicuP.> Valaisin on Elektroskandia Minicompact MK III. Valmistettu Ruotsissa Thorn-Järnkonstin tehtaalla 1970 -luvulta asti. Nyt valmistus lopetettu viime vuoden kesällä, kun tehdas suljettiin. |
|
01.09.2017 19:39 <RicuP.> Valaisin on Idman Vista ja isompi versio. Vistaa valmistettiin Mäntsälässä 1995 - 2010. Suunnitellut Ahola Design Oy. |
|
01.09.2017 19:36 <RicuP.> Valaisin on SLO 8153/125 1970 - luvulta ja luultavasti kompensoinnilla, joka on kupin alla. Valmistaja on Mäntsälän Metalli Oy. Ollut aikoinaan erittäin suosittu. |
![]() |
31.08.2017 21:47 <Make> Johdot kai lähtevät valoille pyöreästä rasiasta, jolle taas tulee MMJK. Ei taida heittimelle olla kuristinta. |
![]() |
31.08.2017 21:42 <Make> Tilaus osui meille... Tulee speksattuun Laukamon perus ruskenvihreään katujakokaappiin. Ahdas on kuin mikä. "Tilavaraus ohjausjärjestelmälle 300x400." Ei nyt ihan onnistunut. Myös DMX-ohjaimelle piti olla paikka. |
![]() |
31.08.2017 21:35
<Make>
Vai Sinivalkoinen... Crompton 25000h on melkoisen pitkäkestoisen tuntuinen. Ja varmaan himmeä. Onhan Suomilamppukin 240-250V, joten luulisi kestävän. Alkuperäiset kuvut ovat tosiaan lasia. Rappukäytävissä olen nähnyt lähinnä vain tuota lieriömallia. Johonkin design-paikkaan varmaan teetettäisiin. Jos nappien tilalle laittaisi tunnistimet. Kauan sitten eräässä paikassa tehtiin niin. Tosin sieltäkin linkut lähti ja tuli jotkut pyöreät kai 2D-loistelampuilla. |
|
31.08.2017 21:29
<Pete>
Rautateillä ainakin käytetään tuota pilot-kytkentää. www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lo_2012-21_rato_21_web.pdf www.kk-sahkotukku.fi/esitteet/VR-esite.pdf |
![]() |
31.08.2017 18:21
<RicuP.>
Joo, itehän tuo hylly on tuonne laitettu. Uppovalaisimet on Ikea Kilinge. Joo, maadoitettu on nyt. Pullo on useamman litran Bacardi, jota en tosin ole itse tyhjentänyt..:p |
![]() |
31.08.2017 18:10 <RicuP.> Tuntematon on. Myös kanta on erikoinen. |
![]() |
31.08.2017 17:55 <RicuP.> Niinpäs näkyy. Hyvin on pidetty. Nyt se siksak lankainen lamppu sisään. |
![]() |
31.08.2017 17:53 <RicuP.> Tuosta ei kyllä osaa sanoa.. |
![]() |
31.08.2017 17:52
<RicuP.>
Jotain siellä torin laidalla nyt on touhuttu tämän viikon. Aloittivat heti kaupungin 100 -vuotis juhlien jälkeen ja nyt kaapeleita näkyy jo töröttävän maasta. Valaisevat vissiin jotenkin sen omenapuukujan, joka on jäänyt VR:ltä perinnöksi kun piti torin vieressä keskuspuutarhaa vielä joskus 60 -luvun alkuun asti. Silloin asemat kukoisti. Täytyy käydä tutkimassa, että minkälainen keskus se on ja missä, kunhan tulee. |
![]() |
31.08.2017 17:40 <RicuP.> Terveiset Tukesille:) |
![]() |
31.08.2017 17:38
<RicuP.>
Löytyyhän noita merkkejä. Yksi näkemäni on Sinivalkoinen -niminen. Niissä valaisimissa, mitä purin oli mm. Airam 5000H 60W, Crompton 5000H 60W, Crompton 25000H 60W, Pirkka 60W, Leuchi 60W, Philips "vasara" ja Tungsram ja pari Airamin sienen muotoista Krypton lamppua 70W, joita ainakin kaupungilla liikennevaloissa myös käytettiin. Melkoinen kokoelma, mutta noin puolet oli pimeitä n. 30 valaisimesta. Linkuissa on se ongelma, että kuvut on aina rikki, eikä muovikupu ole kovin hyvä, saatika alkuperäisen näköinen, kun sitä saa vain yhtä mallia. Toinen juttu on se, että nyt on innostuttu laittamaan kerroskohtaiset liiketunnistinohjatut valot, että tunnistimellisia valaisimia pitäisi saada tilalle. Niin myös tässä kohteessa. Tilalle tulee Airam Lumi 4000K valaisimet, joissa Airam -teksti valettu isolla runkoon. |
![]() |
31.08.2017 17:10 <RicuP.> Ihan joutava valaisin se Pihajukka. Saman saa, kun pistää lampun muovirasian sisään ja Japin päähän:) |
![]() |
31.08.2017 17:08
<RicuP.>
Oho, onpa siinä harvinaisen näköinen löytö. Jotain 60 -luvun juttuja kai. Kotelo voi olla ehkä myös UTU. Semmoisiakin on näkynyt ja ovat melko samanlaisia. Eikö tuolle heittimelle ole sitten kuristinta, vaikka molempien johdot tuosta kotelosta lähtee.. |
![]() |
31.08.2017 17:00 <RicuP.> Ovat kyllä hyvinkin lähellä ainakin alimmat. |
|
31.08.2017 16:47
<RicuP.>
Yksi orsi onkin toisesta päästään alempana jostainsyystä. Lautaseristimiä on vissiin tapana vaihtaa ainakin 110kV ja yli olevilla linjoilla. Yhdessä paikassa on vanhat eristimet pudotettu maahan ja hinattu sivummalle metsän reunaan ja sinne ovat jääneet.. |
![]() |
30.08.2017 22:58 <Mikko Koho> Ei siinä sen älyttömämpää ole kuin että infra pitää rakentaa suurimman kulutushuipun mukaan ja kun suurin osa ajasta käydään vajailla tehoilla niin kiinteät kustannukset, joita suurin osa sähköverkon kuluista on, kasvavat kohtuuttomaksi €/kWh mitattuna. Samoin huippujen ajaminen erillistuotantona on, niin rahallisesti kuin ympäristön kannalta ajateltuna, epätehokasta. |
|
30.08.2017 21:20 <Make> Ainakin sellaisia termistorireleitä olen nähnyt. Kai asia on niissä jotenkin huomioitu. Olen kanssa miettinyt pilot-pinnin käytännön kytkentää. |
![]() |
30.08.2017 21:16 <Make> Eräässä talossa ei kiukaan vuorottelu toiminut edes uutena. Oli käytetty 7-napaista kumikaapelia, jossa vapaa ja ohjausjohdin olivat menneet sekaisin. Unohtunut kai testaus... Nyt tulee ainakin vuorottelu tarpeeseen. |
|
30.08.2017 18:03
<muhentaja>
Mitenhän mahtaa termistorin hituvirtasignaaliin kytkeytyvä julmettu brummi vaikuttaa mittaustulokseen, olisiko kuitenkin lämpösuojakytkin? Mitä tuohon pilot-pinniin muuten normaalisti kytketään kuorman puolella? |
![]() |
30.08.2017 12:36 <Hartsa> Ei liity kuvaan mutta tehomaksuihin......https://yle.fi/uutiset/3-9797317 ÄLYTÖNTÄ !!! |
|
30.08.2017 07:45 <calm> No, se siitä varmuudesta, tosin miksipä eristimet olisi vaihdettu, kun missään muuallakaan ei ikinä ole. Toinen onkin (ollut) puolustusvoimien runkolinja. https://huutokaupat.com/fi/v/506140 |
![]() |
29.08.2017 21:52
<Make>
Langat näyttävät olevan aika lähellä pylvästä. Myös valaisinmalli on oudon oloinen. |
![]() |
29.08.2017 21:41
<Make>
Valaisin ei taida olla SLO tai Orno. Lieneekö Idman tai Fresta... Kilpeä ei tietenkään näkynyt? Kuristinkotelo voisi olla Opa. |
|
29.08.2017 21:35 <Make> Vai sellainenkin tapa on. Ei varmaan kannata sekoittaa normaalisti kytkettyjen kanssa. |
![]() |
29.08.2017 15:14
<Seppo Vuoristo>
Mitä Nautelankosken turpiiniin tulee, sieltä pitäisi löytyä kilpi, jossa turpiinin numero. Mikäli ei, niin tietyt mitat antamalla voidaan määrittää esim Tampellan tekemän francis-turbiinin malli ja teho. Kataloogeista katsomalla voidaan ehkä löytää toimitettu turpiini, mutta silloin pitäisi tietää mielellään tilaaja tai kosken nimi, tilaus/valmistusvuosi |
|
28.08.2017 19:35 <STP> Jossain moottoreiden töpseleissä on käytetty tuota pilot-pinniä termistorille. Kevi ja vaiheet omille paikoilleen ja termistori N-liittimen ja pilotin kautta moottorisuojalle. |
|
27.08.2017 19:34 <Make> On siinä ainakin lisäkoskettimen paikka. Liittimen vieressä lukee Pilot ainakin jossain merkeissä. Aina tuossa kolossa ei vaan ole pinniä... Taitaa myös 63A:n rasioissa olla ainakin osassa. |
|
27.08.2017 11:07 <muhentaja> 690V jännitteellä on jo syytäkin olla lukitus, ettei pistotulppaa saa helposti irti virrallisena. Tuossa näyttäisi olevan myös tuo lisäkosketin keskellä, jolla voi pakottaa kontaktorin aukaisun jos pistotulppa kiskotaan tai jonkun takertumisen seurauksena kiskoutuu väkisin virrallisena irti. Vastaavahan on myös 125A 400V liittimissä. |
© Janne Määttä 2004-2017