<< ^ >>

Kerava7.JPG

230 V Myös Nelostielle on jo kertynyt useita valaisinmalleja 400 watin suurpainenatriumilla, vasemmalta:
- Tämän vanhemman osuuden alkuperäinen salmiakin mallinen Idman: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=9&pid=74697
- Ehkä Sitecon valkoinen, pyöreäkulmainen malli, joita tuli Helsingin päähän jo ensiasennuksena
- Philips Manta tai ainakin sen näköinen valaisin Kerava 02.03.2016
Kuvaaja: Niko Pajunen
Sijainti: N 60.40084° E 25.12849° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

13.04.2016 01:16 <RicuP.> Tuo valkoinen valaisin voisi olla Siteco SR.
13.04.2016 21:04 <Make> Siltä se vaikuttaa: http://lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=173&pos=11&pid=15943 Kuvakaan ei ole ihan paras, se kun on suurennettu alunperin etualan puupylvästä esittävästä kuvasta.
14.04.2016 21:41 <Make> Tuollainen Idman oli kerran hajonnut oudosti. Lamppukotelo oli irronnut kuristinkotelosta ja se oli maassa pylvään juurella aika ehjän näköisenä. Ei noin korkealle ihan helposti luulisi minkään osuvan.
Mikä lienee tuon mallinumerokin...
14.04.2016 22:20 <RicuP.> Ne voi hajota aika pienestäkin, kun lasikuitu on haurastunut. Hyvinkäällä oli useita vastaavia hajoamisia ollut. Pienikin törmäys, tai auran kolaus saa yläpäässä aikaan aikamoisen heilahduksen ja kun lampun kanta ja sytytin on kopan etuosassa kiinni, niin vipuvoima retkauttaa lasikuidun rikki kiinnitysruuvien kohdalta.
Oikeaa mallinumeroa en tiedä, mutta se on joku muu kuin 4 numeroinen.
15.04.2016 20:46 <Make> 400 watin malli varmaan käy aika kuumana, varmasti sekin vaikuttaa. Voisiko malli olla P2- jotain, eikös 8000- sarja ollut SLO:n tyyppi ainakin 80-luvulla...
16.04.2016 00:17 <RicuP.> Joo, SLOn tyyppi oli 8000. Kun SLOn valaisimet siirtyivät Idmanille, niin luultavasti Idman siirtyi käyttämään itsekin 8000 tyyppiä, kunnes siirtyivät Philipsin systeemiin. Epäilen myös että Idmanin 8512 olisi alunperin ollut SLOn valaisin, koska sitä on käytetty 80-90 -aikoihin samaan aikaan tuon kuvan Idmanin mallin kanssa ja sen kiinnikkeet ovat samat kuin SLOn malleissa.
16.04.2016 17:04 <RicuP.> Tai tiedä sitten mallinumeroista.. Nyt selvis, että tämän Idmanin pienempi versio on 802 93 250W HST
16.04.2016 22:00 <Make> Jaahas, noita 5-numeroisia mallimerkintöjä on käytetty ainakin 90-luvun puolivälissä.
Kerran näin kolaroidun 8512:n maassa, SLO- nimellä se taisi olla, ilmeisesti 80-luvun lopulta.
09.07.2017 22:38 <Make> Nyt tiedetään, että isoin salmiakki on malliltaan 802 91 tai 391SGS: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9350
18.07.2018 20:07 <Make> Ja Nelostien valaisinnäyttely laajenee... Nyt sinne on tullut myös AEC Kaos 2: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=2&pid=121899 On melkoisen pienen näköinen ainakin salmiakkiin verrattuna.
30.07.2018 20:43 <Make> Ilmankos Kaos on tullut, kun SR:n valmistus on loppunut. SR 200:n tyyppi voisi olla 5NA553E1TT03. https://www.siteco.com/fileadmin/downloads/catalogues/International/Outdoor_Catalogue_2014/003_outdoor_EN.pdf
15.03.2019 22:28 <Make> Ja nyt on seassa myös ledivaloja. Ilmeisesti hiljattain uusittuihin pylväisiin on laitettu Philips Lumat! Valotehosta ei ole mitään tietoa.
01.07.2019 17:41 <Froggy> Lumat on kai testissä. Jos osoittautuvat hyviksi, niin varmaan kaikki valot tuolta vaihdetaan niiksi. Myös Nelostien Helsingin päässä tuota näin ja 7 -tiellä Porvoossa.
01.07.2019 19:58 <Make> Miten lienee niiden valoteho, kun eivät näyttäneet kovin isolta mallilta. Ei oikein vaikuttanut 400 watin natikkaa korvaavalta.
01.07.2019 20:19 <Froggy> Kun menin Helsingistä Porvooseen, niin näin kun yhden pylvään Lumat ja viereisen pylvään Mantat oli päällä. Lumista toinen oli selvästi himmeämpi kuin toinen ja Mantat toimi ihan hyvin.
01.07.2019 20:56 <RicuP. > Kyllä noilla isommilla väylillä voisi edelleen käyttää perus natikkaa. Sille kun suuri valontuotto pitkällä käyttöiällä ja säässä, kuin säässä ei ole mikään ongelma. Ledistä, kun pitää repiä suunnilleen kaikki irti, että saadaan sama valo mahdollisimman vähillä siruilla. Nyt on Helsingissä melkein koko kehä I itään vaihdettu kai johonkin Philipsin malliin. On mielestäni iso riski uusia noin isoa määrää valaisimia tekniikkaan, joka tuskin kestää 40 vuotta, kuten edelliset valaisimet. Lisäksi mikään ei takaa, että niihin saisi Led moduuleita, tai linssejä enää 10v päästä. Kyllä sen natikan valo motareille kelpaa, kun hyödyt on luotettavuus, halpa lampun hinta, hyvä optiikka, standardoidut osat, hyvä aallonpituus huonolle kelille... Ledeissä muuta hyvää, kuin energiansäästö, joka toden näköisesti hupenee varaosiin.
Kaupungeissa ja keskustoissa Led on ihan hyvä, koska siellä sen ominaisuuksista on enemmän hyötyä, eikä tarjolla ole oikein varteenotettavaa vaihtoehtoa kalliin monimetallin lisäksi.
01.07.2019 22:15 <Joku> Nykyään tuota LEDiä tungetaan joka paikkaan. Ja suurin osa LEDeistä häviää natikalle valotehokkuudessa (lm/W). Ja tosiaan ei ole natikkavalossa turhaa hajoavaa elektroniikkaakaan. Harmi, että Philips lopetti erään energiatehokkaan monimetallilamppusarjan, kaikki sävyt oli 90+ värintoistolla, ja noin 120 lm/W valotehokkuudella. Kyllä perinteisestäkin tekniikasta saa vielä puristettua paljon irti. Sittenhän on myös mikroaaltolamput. Ja sitten vielä se, että usein noiden LEDien valon laatu putoaa pohjamutiin valotehokkuuden parantuessa, kun uudet keraamiset monimetallit tarjoaa kummatkin samassa. Aika saman hintaisia taitaa suunnilleen olla LEDin kanssa, monimetalleja tosin ei tarvitse viedä SER-jätteeseen 3 vuoden kuluttua.
01.07.2019 22:37 <Froggy> Totta. LED on "ehkä hiukan" liian yleinen... Täällä vaihtoivat surutta aika uudehkoiden monimetallien tilalle LEDit, vaikka aiemmissa valoissa ei ollut mitään vikaa. "LED aivopesee" olen L-G:ssä kuullut sanottavan ja taitaa olla totta. Kokeilisivat välillä induktiota edes.
01.07.2019 23:09 <Make> Aiemmin keväällä näin Kehä I:llä muutaman Luman, olisiko niitä laitettu lisää. Natikka tuntuisi paremmalta tuollaisissa vaikeasti huollettavissa kohteissa. Keravalla Koffin pihalla on paljon korvaavia led- lamppuja eh- valaisimissa, mutta natikka- valonheittimet ovat vaihtuneet led- heittimiin.
Olen huomannut myös, että monimetallit häipyvät välillä.
01.07.2019 23:14 <Froggy> E75:n ja Kehä I:n liittymässä ainakin tänään oli paljon Lumaa. Jotain alkuperäisiä valoja oli seassa myös.
02.07.2019 19:59 <Joku> Ja tuskimpa 3 vuoden välein vaihdettava LED nyt mikään ympäristöystävällinen on. Ja mitä sitten, jos monimetalli tai natikka viekin hitusen vähemmän sähköä, kun Suomessa ei siitä juurikaan hiilijalanjälkeä tule, koska voimalat ei pääosin täällä toimi fossiilisilla polttoaineilla. Tulevaisuudessa LED saattaa olla jo keraamisen monimetallin tasolla valon laadunkin puolesta tosin. Ja toivottavasti kestää.
14.07.2019 19:42 <Froggy> Miksi LED katuvalo on huono?: http://streetlights.info/why.html
14.07.2019 19:49 <Froggy> Kukahan keksi tälläisen: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=randomolder&cat=0&pos=-125849&pid=125849 Johonkin vaaranpaikkoihin olisi parempi...
14.07.2019 20:11 <Joku> Noita "sinappiLEDejä" on muuten tullut nähtyä LEDiheittimissä. Ilmeisesti ovat B-luokan lämpimän valkoisia LEDejä, jotka lienevät sitten myös halvempia. LEDien valmistusprosessissahan on nykyäänkin aika paljon varianssia, jonka takia LEDit lajitellaan "binningissä". Ehkä nuo ovat jollakin huonolla ja halvalla loisteaineella, tai sitten vain huonon värintoiston binistä. Yksi vaihtoehto saattaa myös olla, että valo olisi keltaista siksi, ettei se häiritse unirytmiä kuten valkoisempi valo.
14.07.2019 20:14 <Joku> Noiden LED-katuvalojen kaikki ongelmat olisi kyllä ratkaistavissa, itse tekniikassahan ei ole ongelmaa. Mutta ei kaasupurkausvalotkaan huonoja ole, ja tosiaan paremman optiikan takia joissain tapauksissa ovatkin todellisuudessa energiatehokkaampia mitä LEDit, koska kun valo menee väärään paikkaan, ei 150 lm/W valotehokkuudesta ole hyötyä. Ja suuremmat natikat sitäpaitsi pääsevät samaan lukemaan, ja osa monimetalleistakin on jopa 120 lm/W.
14.07.2019 23:05 <Make> Myös natikkavalaisimien näyttely pysyy. Kehä 3:lla oli AEC Kaosien seassa Siteco SR ja Tuusulanväylällä Siteco SQ:n seassa Manta. Niitäkään ei taideta paljoa korjata tien päällä.

© Janne Määttä 2004-2017