<< ^ >>

IMG_7353.jpg

20 kV + 110 kV Sotkamon sähköasemalle Tihisenniemi-Katerma -linjasta tuleva haarajohto ja vieressä tuplaten vanhempi jakeluverkon johto puuorsilla. Sotkamo 23.07.2012
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 64.15099° E 28.41640° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

27.06.2018 22:27 <Make> Ei mitenkään liity kuvaan, mutta on mielenkiintoista, että bensa ja diesel menivät Sotkamon ABC- huoltoasemalla sekaisin: https://yle.fi/uutiset/3-10274059
27.06.2018 23:18 <Hartsa> Säiliöauto jantteri on heittänyt letkut vääriin täyttöyhteisiin vaikka pitäs olla merkit DI ja BE joku moka siinä on tullut
27.06.2018 23:20 <Hartsa> Tuossa aika lähellä on tuo varasto https://yle.fi/uutiset/3-6331023
28.06.2018 20:48 <muhentaja> Ja bensoissakin on nykyään eri säiliöt, tai ainakin säiliöihin laitetaan eri tavaraa, koska 95E10 sisältää 10% pirtua ja 98E5 5% pirtua. Aiemminhan 98 oli vain 95+lisäaine oktaaniluvun nostamiseen. Nykyisellään lisäainepumput pumpannevat ilmaa 98E5:n sekaan, ei niitä pärinästä päätellen ole poistettu käytöstä, vaan jätetty vain mittarien lisäainesäiliöt täyttämättä.
28.06.2018 22:11 <Make> Missään ei kai suoraan kerrottu, että oliko molempien 95 ja 98 tilalla dieseliä. En tiennyt, että mittareissa on tuollaisia lisäainesäiliöitä.
30.06.2018 03:09 <muhentaja> En ole varma oliko ne lisäainesäiliöt mittareissa vaiko jossain lähimaastossa varsinaisten polttoainesäiliöiden tapaan, mutta autoon 98e5:ttä tankatessa voi vieläkin monella asemalla helposti kuulla kun alkaa jokin lisäainepumppu pärräämään mittarin sisuksissa. Näin oli jo ennen E5/E10 aikakautta, joten voisi olettaa että ennen pirtuseostusta 98 tehtiin vain simppelisti sekoittamalla lisäainetta 95:een.
Muistaakos enää kukaan miten ne oktaanit meni silloin joskus kauan aikaa ennen lyijytöntä sun muuta huuhaata, 92 muistaakseni oli alin ja 99 ylin, mutta mikä olikaan se välivaihtoehto? Vai ei kait se alin ollut jopa 87?
30.06.2018 22:00 <Make> Melkoinen pärinä tosiaan kuuluu joskus, ei oikein anna hyvää vaikutelmaa. Ihan kuin kauan sitten olisin nähnyt vielä 99:n hintanäytöissä, olikohan väri punainen.
30.06.2018 22:29 <RicuP. > Täälläpäin 99:ä on yhdellä Shellillä ja Teboililla. Ite käytän 98:a. Kerran tankkasin koemielessä parilla kympillä RE85 citikkaan ja kyllähän se silläkin kulki normaalisti. En ole sen kummemmin tutkinut, että mitä menisi vähiten.

Täälläpäin on aikalailla vanhat mittarit kadonneet ja siinä sivussa vissiin lisäainepumputkin. Jotkin mittarit tosiaan pitävät melkoista mekkalaa. ABC:t ja ST1:set käyttävät jotain normaalista poikkeavaa mittarimallia perinteisten Wayne ja Gilbarco mittareiden sijaan. Joskus oli Essoilla semmoiset hienot pallon muotoiset mittarit.
30.06.2018 23:01 <Make> Myös Keravan Essolla oli pallonmuotoiset mittarit. Olivat vihreitä.
01.07.2018 10:39 <muhentaja> Make, olisiko se 99 ollut Shellin V-Power? Lyijyllistä 99 oktaanin bensaahan ei pitäisi olla enää missään satavilla. Siinähän oli loppuun saakka dieseliä vastaava paksumpi pistoolin kärki, jotta ei saa vahingossa tankattua katalysaattoriautoon.
Nykyiselläänhän ongelma on toisin päin, eli bensapistooli mahtuu dieselin tankkausaukkoon, mutta polttoaineen voitelevuuden aleneminen tekee häverikkiä luokkaa 1000bar paineilla toimivissa common rail vehkeissä.
01.07.2018 22:10 <Make> Taisi olla vielä lyijyllistä silloin... Hintanäytöt taisivat olla silloin vielä mekaanisia. Väärää ainetta voi mennä tankkiin monesta syystä...
02.07.2018 17:39 <muhentaja> Ehta 99 oli kyllä lyijyllistä ,mitä tavaraa lie sitten tuo Shelin V-Power kun väittävät että olisi peräti 99+. Mekaanisia näyttöjä oli myös, mutta kotopuolessa oli Shellin pihassa näihin hehkulampun periaatteella toimiviin putkiin https://tinyurl.com/yd7a23wg perustuvat näytöt. Viimeinen desimaali meni aika nopeasti pimeäksi..
02.07.2018 20:52 <Make> Vai on oikein yhden numeron seitsensegmenttinäyttö radioputkessa. En ole ikinä kuullut saati nähnyt. RCA on kai ollut ainoa valmistaja moisille.
02.07.2018 23:30 <Koomikko> Lisäksi oli putkia missä oli kaikille numeroilla omat hehkulangat, näitä oli joissain bensamittareissa ja kassakoneissa.
03.07.2018 09:47 <Hartsa> JOO Sellaiset shellin pallo-mittarit missä oli just tuolla tekniikalla mittarit....
03.07.2018 22:52 <Make> Esson pallomittareissa ei kai sitten ollut noita. Harvoin siellä tosin tankattiin, kai oli mekaaniset numerot.
04.07.2018 15:42 <Mikko Herpman> Pallomittareita oli myös LCD-näytöillä, ehkä oli modernisoituja.. Mutta Esson palloissa oli mitä ne nyt oli puolimekaanisia läpyttimiä. Segmentit muttei LCD, olikohan ne magneeteilla käänneltäviä ja sitten kaiketi eniten välkkyvät osittain jäi päälle.. Valkoiset numerot mustalla pohjalla.
04.07.2018 19:24 <muhentaja> Pallomittariees oli myös sähkömekaanisia näyttöjä, eli peltiläpyskät eri segmenteille ja sähkömagneetit takana. RCA Numitronit oli sitten eri asia, kun niissä oli hehkulangat erikseen joka segmentille. Pallomittareissa Numitroneja ei enää tainnut olla, vaan olivat edeltävissä kantikkaissa mittareissa. Nixie-putket oli sitten vielä ihan oma juttunsa, niissä oli joka numerolle erikseen oma "hehkulanka", mutta tekniikka perustui hohtolamppuun.
06.07.2018 21:23 <RicuP. > Noista pallomittareista en ole koskaan ehtinyt tankata. Minkähän valmistajan olivat? Sen sijaan vanhimmasta päästä oli täällä mittarit, joissa oli ylöspäin levenevä jalusta ja sitä leveämpi mittariosa oli taas ylöspäin kapeneva. Letkut lojui maassa ja pistoolit mittarin kyljessä. Vähän uudempi oli semmoinen, missä piti valita napeista, että mitä vihreästä letkusta tuli. Olikohan 92,95 ja 98 eräällä Jet asemalla. Muistan myös, että Essolla oli 92 ja 96 bensaakin.

Nixie putkia olen nähnyt joissain aikataulunäytöissä, olikohan AEG. Numerot näyttää ihan oikeilta ilman segmemttejä. Mekaanisia en ole koskaan nähnyt sisältä. Vanhoilla huoltamoilla kadun hintanäytöt vaihdettiin ihan käsin pleksejä vaihtamalla.
06.07.2018 22:01 <muhentaja> Noissa vanhimman mallisissa mittareissahan polttoainevirran käyttämä "mäntämoottori" pyöritti suoraan täysin mekaanista laskuria. Jonkinlainen pulssitieto jo silloin omassa nuoruudessa niistä lähti kassalle, koska myyjä ei käynyt erikseen katsomassa mittarin lukemaa. Joskus kauan aikaa sittenhän noita wanhan koulukunnan mittareita oli jopa kaksitahtibensalle erikseen, mittarin kyljessä olevaa nuppia pyörittämällä laitettiin öljyprosentit sopivaksi omaan ajoneuvoon.
"Pallomittareiden" valmistajaa en muista, kun niitä ei kotipaikkakunnalla kerennyt olla. RCA Numitroneja käyttävistä Gilbarcoista taisi paikallinen huoltoasema siirtyä suoraan uudempaan LCD-näyttöä käyttävään tekniikkaan. Muistan kyllä nuo oktaanin valintanapit.
06.07.2018 22:49 <Make> Ja ainakin minun muistamat Keravan pallomittarit olivat siis Shellillä, ei Essolla. Oli kai kallista, siksi siellä ei yleensä tankattu. Nelostiellä oli joku yksityinen asema Start Oil, jossain Keravan ja Jyväskylän välillä. Oli aika manuaalisen oloiset tienvarren hintanäytöt. Aika kallistakin oli, mutta kerran tankattiin kokeilumielessä. En muista, millainen mittari oli, vanhempi varmaan. Nyt se on joku ihan muun niminen ja modernisoitu.
06.07.2018 23:13 <RicuP. > Ite muistaisin, että olisivat olleet Essolla. Olivat valkoisia. Huoltamon seinässä lukee vieläkin, että "Pysäköinti sallittu vain Esson asiakkaille". Tilalla on nyt ST1. Tuo ST1 vissiin osti Essot ja muutti ne ST1:siksi. Esso olisi kyllä ollut säilyttämisen arvoinen brändi. "Tiikeriä tankkiin" - tarra löytyy erään Essolta ostetun CD levyn kannesta.

Muistaako Make yhtään, missä Start Oil oli? Lohjalla on SSO - nimisiä entisiä Essoja samanlaisilla soikio logiolla, kuin Essolla oli.
07.07.2018 12:25 <muhentaja> Taskulamppuunahan pystyi myös aikoinaan tankkaamaan tiikeriä, pariston merkki oli Hellesens. Nykyisin niitä ei enää taida saada.
07.07.2018 16:18 <RicuP. > Vielä noin 10v sitten oli eräässä paikallisessa sähköliikkeessä 9V Hellesens pattereita. En tiedä, että onko koko firmaa enää olemassakaan.
07.07.2018 19:32 <Make> Hellesens- pattereissa oli vielä outo musta kuopallinen pluspää.

Start Oil oli Nelostien ja 610- tien risteyksessä, on nyt GT- niminen: https://www.google.fi/maps/@61.7882768,26.095123,3a,75y,81.34h,93.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6QcYkLo_ct6opbCBLckTRw!2e0!7i13312!8i6656
Sen mittareissa letkut kai nousivat ylös kaarevan putken sisällä, ja tulivat päästä ulos. Pistoolien paikat taas olivat mittareiden päädyssä. Näkyy olevan nyt vaihdettu, tosin vähän samalla periaatteella oleviin.
07.07.2018 20:12 <Make> Näköjään GT on lopettanut 2016, mikä lienee tuossa sitten nykytilanne.
07.07.2018 22:15 <RicuP. > On tuossa yhä huoltamo. En vaan muista, että mikä oli. Täälläpäin on semmoinen pieni asema kuin Ysi5.
08.07.2018 22:28 <Make> Myös täälläpäin ainakin oli joskus Ysi5, keltainen logo.

Tuolla on noista putkinäytöistä ja vielä pari muutakin tyyppiä: http://www.vintagecalculators.com/html/calculator_displays.html
08.07.2018 23:10 <Hartsa> Eikös se paikka just ysi5 myy kaikkea vanhaa roinaa traktoria pääasiasssa yms....
08.07.2018 23:12 <Hartsa > Tuollainen esson kyltti löytynee vieläkin rantatoivalan ST1 kuopiossa, Pitääpä joskus muistaa kuvata olivain pysäköinti kielletty vai miten se oli...
08.07.2018 23:13 <Hartsa> Joo st1 osti essot pois suomen viimeinen virallinen ESSO oli laukaassa.
08.07.2018 23:14 <_"_ > Ja muistan penskana oli jotain esso tiikeri arpoja niitä sai kun tankkasi siellä vai saikohan myös ostettua en enään muista monena kesänä oli se tiikeri arvat myynissä Siitä väännettii serkun kanssa ihan muuta mutta jääkään se kertomatta mikä arpa siitä tuli.... =D =D
09.07.2018 15:57 <Mikko Herpman> Niin pitkään kuin muistan näkyi myyjällä tiskillä pieni näyttö, mihin tuli mittareista tiedot.. Vihermustaa.. Olikohan niille jotkin painikkeetkin nollausta varten ja jos kaksi tankkasi samasta mittarista peräkkäin, tuli lukemat allekkain ruutuun..
14.07.2018 12:56 <Mikko Herpman> https://vimeo.com/84019153

Sinänsä vähän offtopiia mutta noita hienoja mittareita näkyy videolla, ei tosin tainnut olla palloja..
14.07.2018 19:13 <RicuP. > Oi, kun hieno video!
Muistan, kun olin penska 1990 - luvulla, niin meidän lähellä oli Vieremän "Asserin Esso", jossa myytiin joulukuusia ja kalastusvehkeitä. Asema oli pieni 2+2 mittarinen, jossa oli vielä korjaamo, jossa huollettiin meidän Escorttia useastikin. Viimeinen ns. oikea huoltoasema oli Koneenkadun Neste Kirjavatolpalla, josta sai tiskin takaa kaikkenmaailman varaosia. Ihan silloin, kun kortin sain, kävin sieltä ostamassa Amp liittimiä ja pian tämän jälkeen asema purettiin. Vastapäätä Kalevankadun toisella puolella oli Kirjavatolpan Shell, jonka ravintolassa kaupungin työmiehet tapasivat viikonloppuisin kokoontua parille huurteiselle. Tuolloin litra ysikasia oli n. 1e/ litra.
14.07.2018 21:15 <Make> Oli ainakin noita mainittuja oktaanin valintanappeja ja ehkä Nixie- putkinäyttöjä. Myös tuntemattomia muinaisia valaisimia näkyi, ei vaan kovin hyvin.
15.07.2018 05:05 <muhentaja> Videolla taitaa pariinkin otteeseen näkyä juurikin niitä Numitron-putkia käyttäviä mittareita, ja osa hehkulangoistakin on jo mennyt pimeäksi. Niitä aikoja, kun huoltoasemalla saattoi saada vielä autonkin korjattua.
15.07.2018 23:26 <muhentaja> Ja mikä oli aikoinaan näiden Numitronien ongelma, niin se näkyy hyvin tuossa videolla kohdassa tarkalleen 02:04, maksettavan markkahinnan kasista puuttuu yläosa, bensaa on tankattu 10.0J litraa ja mittarin päädyn hintanäyttö selittääkin jo polttoaineen litrahintaa ihan omalla kielellään.
16.07.2018 17:15 <RicuP. > Noita on varmaan saanut olla vähän väliä vaihtelemassa, kun aikamoista rääkkiä on hehkulangoille tuo vilinä.

En tiedä nähneeni tuommoisia numeroita, mutta kaikenmaailman mekaanisia kylläkin. Jossain, olikohan bussi- tai rautatieasemalla, kun oli semmoinen näyttö, jonka segmentit oli semmoisia läppiä. Aina kun numerot vaihtui, niin oli melkoinen räpätys.

Hyvinkään Vieremän Esso purettiin joskus 2000 - luvun alussa. Paikalla oli pitkään vielä rasvamonttu keskellä kenttää, ennenkuin täyttivät sen ja rakensivat siihen lisätilaa läheisen rautatieaseman pysäköintiin. Keskustassa oli aikoinaan muistaakseni 9 huoltoasemaa, joissa kahdeksassa palvelu. -Nyt enää tasan yksi, joka on Sillankorvan Shell express. Niitä purettiin pilaantuneiden maiden takia, eikä uusia rakennettu tilalle, kun keskustaan eivät kuulemma sovi huoltoasemat.

Yksi keskustan huoltamorakennus sentään säilyi museoviraston päätöksellä ja se on arkkitehti ja Kytäjän kartanonherra Väinö Vähäkallion suunnittelema, 1935 valmistunut "funkkis" - tyylinen Keskusaukion Shell, jossa nykyisin toimii amerikkalainen hampurilaisravintola.

Ainoa huoltoasema, jossa tiedän olevan vielä oikea korjaamo on Kehäkujan TB Vehkojalla.
16.07.2018 22:36 <Make> Jossain bensamittarissa olen kai nähnyt mekaaniset segmentit, oliko harmaa mustalla pohjalla.
Ainakin rautateiden keltavihreät aikataulunäytöt kai olivat elektroluminenssinäyttöjä. Nyt on jotkin ihan värinäytöt. Niissä kuuluu olevan tuuletinkin.

Keravalla ainoa korjaamollinen huoltoasema taitaa olla Teboil. Muuten taitaa olla lähinnä kahvio ja pesu. Lisäksi on muutama kylmäasema ja dieselpiste.
20.07.2018 22:01 <RicuP. > Ei ole, kuin pari kolme vuotta, kun HL:n kaupunkiliikenteen busseissa oli jotkin vihreät näytöt, jotka koostuivat parin sentin kokoisista pixeleistä. Niitä ei meinannut kaukaa auringonpaisteessa nähdä ollenkaan. Nykyään on kaikissa keltaisista ledeistä tehty näyttö, paitsi joissakin seutuliikenteen autoissa on vielä vihreä näyttö.

Huoltoasemien palvelusta, että todellinen palveluasema on Rantasalmen Neste. Siellä on jopa varaosaosasto korjaamon lisäksi. Lisäksi, kun eräästä autosta oli akku tyhjentynyt, niin soitto asemalle, niin tulivat 8 km mökkitien varteen starttivehkeen kamssa ja täräyttivät käyntiin!
21.07.2018 01:42 <Hartsa> Se on sitä oikeaa PALVELUA joka alkaa olla pikku hiljaa katoava luonnon vara..
22.07.2018 02:11 <muhentaja> Tuokin paikka näyttäisi jo nykyisin toimivan konseptilla, jossa Neste pyörittää bensa- ja ruoka/kaljakauppaa, ja AUTOASI sitten korjaamopuolta. Tosin en ole tuolla käynyt, niin en tiedä onko varaosia myynnissä korjaamon ollessa kiinni.
Kotipaikkakunnalla toimi aikoinaan TB, jota eläköitymiseensä asti piti tuolla Mikon linkittämällä videolla https://vimeo.com/84019153 kohdassa 1:47 vastaavaa virkapukua käyttävä herrasmies. Siinä oli todellakin täyden palvelun paikka, muistaakseni sieltä ostettiin kerran jopa moottorisahan teräketju. Koko liiketila oli kahviota lukuun ottamatta kattoa myöten täynnä pelkästään matkalaista hyödyttävää kampetta, ja toki korjaamopalvelut siihen vielä päälle. Omistajan vaihduttua konsepti muuttuikin sitten heti paljon kaljabaarimaisempaan suuntaan.
Viimeinen paikka jonka itse muistan josta olisi saanut keskioluen lisäksi myös suppilon öljyntäyttöä varten tai "kurkkuletkun" jäähdyttimen putkiston paikkausta varten, oli juuri ennen Sotkamon keskustaa Vuokatin suunnasta tullessa. Sekin meni lopulta konseptiin kaljabaari + korjaamo, kunnes lopulta kaatui kokonaan. Googlen kamera-auto näyttää vielä paikan hengissä, mutta kun siitä viimeksi tuli ohi ajettua niin eipä ollut enää muuta kuin ruohokenttä jäljellä.
22.07.2018 02:18 <muhentaja> Ei kun kumossa oli sittenkin jo tuossa Googlen kuvassa. Mittarit teipattuna ja sisätilat pimeänä. Enpä heti kuvasta hoksannut.
22.07.2018 02:57 <muhentaja> Tuo video on kyllä melkoinen nostalgiatrippi 80/90-lukujen aikana nuoruutensa eläneille. Siinä taitaa vilahtaa jopa se isommille kaksitahtivehkeille suunnattu mittari suunnilleen kohdasta 1:41 eteenpäin. Toki näkyy myös se perinteinen "mopotorni" kohdassa 1:50. Toinen pitkään vaivannut mysteeri tuolta aikakaudelta selvisi myös, eli se alin oktaani oli sitenkin 92 eikä 87. Välissä 95/96 ja sitten sportteja varten 99.
29.07.2018 14:07 <Make> 6.7. mainittu Start Oil on nyt Seo.
29.07.2018 18:12 <muhentaja> Tuo Start Oil mahtanee olla jonkin yksittäisen yrittäjän brandi. Oliskos tässä ollut jotain samaa vinoilua kuin Tokmanni vs. Stockmann, koska Statoil -brandin alla on huoltoasemia, joskaan ilmeisesti ei Suomessa.
29.07.2018 20:37 <Make> Niin se varmaan on. En tiedä, että olisi enempää samannimisiä. Siinä rakennuksessa on kai joku baari, mahtaako liittyä asiaan. Tuota Tokmanni- Stockmann- juttua olenkin joskus miettinyt.
30.07.2018 20:01 <RicuP. > Stockmann oli joskus haastanut Tokkarin oikeuteen juuri tuosta nimen vähäisestä erosta, tosin hävisi sen, kun nimi on kuitenkin eri.
Löytyy myös S-taroil, jolla ei tosin ole huoltoasemia.
05.08.2018 18:29 <Koomikko> Aiemmin (4.7.2018) bensamittarien yhteydessä mainittujen Nixie-putkien valmistusta https://youtu.be/wxL4ElboiuA
07.08.2018 20:27 <RicuP. > No ei olekaan ihan helpoimmasta päästä tuo homma. Todella paljon eri työvaiheita ja laitteita. On siinä löytynyt uskoa noihin hienoihin vanhoihin systeemeihin, että on tuohon ryhdytty. Hienoa, että noita sitten edelleen tehdään, tosin hinta voi olla ihan omaa luokkaansa tuommoiselle käsityölle.
07.08.2018 21:46 <muhentaja> Tässä lähikuvaa Numitroneista, juurikin siitä mallista jota käytettiin aikoinaan bensapumpuissa, mutta tällä videolla eri tarkoituksessa: https://www.youtube.com/watch?v=buIt5BOSpnA Se ei ole vielä selvinnyt, että mikä oli yksittäisen hehkulangan käyttöjännite.
07.08.2018 22:03 <RicuP. > On sitten myös jotain loisteputkitekniikka, tai kylmäkatodi putkiakin: https://youtu.be/XT6PDSlj8aU
07.08.2018 22:04 <Make> Nixie- putket ovat vielä aika isoja. Lopputestissä taisi olla kuutonen pimeä yhdestä...
08.08.2018 21:13 <Make> Tuo VFD- näyttö on sama, mitä on vaikka videoissa, pitkä kulmikas lasilaatikko. Tuollaisia yksittäisiä putkia sellaisena en ole tiennyt.
26.10.2018 21:18 <RicuP. > Minkähänlaisella menestyksellä vanha putki TV kestää kylmää, tai pakkasessa käyttöä. Tuli kesällä laitettua vanha loota parvekkeelle.
26.10.2018 22:53 <Make> Tuskin on paljoa pakkaseen suunniteltu... Elkoihin ainakin lämpötila vaikuttaa.
27.10.2018 22:29 <Koomikko> Pakkasesta ei ole kokemusta, mutta kosteudesta on. Saunan jälkeen televisiota katsellessa tuntui viileältä, joten ovi auki ja loppulämmöt saunasta, niin hetken päästä kuva hävisi ja julmettu pauke televisiosta. Virta äkkiä pois ja seuraavana päivänä kokeilu, toimi normaalisti. Kyseessä oli ikivanha mustavalkoinen osin vielä elektroniputkilla toteutettu laite.
28.10.2018 00:47 <RicuP. > On toiminut nyt n. -1°C pakkasessa. No voihan tuota testailla, että kuinka käy.
Aika outoa, että höyrystä lyö läpi, vaikka haihtuneen veden ei pitäisi johtaa juuri mitään. Pöly varmaan johti kostuessaan ja pienillä pintaväleillä. Tosin jännitettähän on se 27kV ainakin tuossa Panasonicissa.
28.10.2018 20:42 <Make> Kuulostaa aika erikoiselta, että TV:tä käytetään parvekkeella. Höyry on kai voinut tiivistyä johonkin sopivaan paikkaan.
28.10.2018 20:52 <Koomikko> Jotain kosteuden tiivistämistä se oli, kun olot tasaantuivat niin vika hävisi. Vanhoissa vehkeissä on aina pölyä, siihen kosteutta ja voltteja niin...
29.10.2018 18:31 <muhentaja> Kuvaputkitelkkarista löytyy aina palttiarallaa 20-25kV jännite (väritelkkarissa isompi), olipa se kokonaan putkikone tai osin transistoreilla tehty. Kokonaan putkitekniikalla tehdyissä laitteissa on kuvaputken 25kV jännitteeseen liittyvä regulaattoriputki (PD500), joka tuottaa peräti röntgensäteilyä, ja on sen takia kahlittu metallisen häkin sisään. Vähän modernimmeissa telkuissa on sitten tuotettu kuvaputken tarvima suurjänjnnite joko kaskadilla tai sitten juovamuuntajassa on monta erillistä käämiä diodien kanssa sarjaan kytkettynä.
30.10.2018 21:37 <Make> Sellaisen erillisen kaskadin olen nähnyt 80- luvun TV:ssä, oli vaalean vihreä pitkula rasia. Uudemmissa se taitaa yleensä olla juovamuuntajassa.
02.11.2018 20:31 <RicuP. > Telkkari on parvekkeella, koska siellä on "toinen olohuone". Kalustettu sohvalla, minijääkaapilla pöydällä tuoleineen, sekä lamelliverhoilla, puulattialla, valaistuksella ja kylmässä olosuhteet takaa turkkilainen 1,2kW ir lämmitin, joka tosin ei ole päällä, kuin joskus. On varmaan ainoa parveke, jossa kukat vielä kukkii tähän vuodenaikaan.

Lätty tv toimisi varmana, mutta noiden suurjännitevehkeiden kanssa on näköjään toinen homma. Tiedän tapauksen omasta suvusta, jossa hollantilainen sytytti kesämökin tuleen, kun otettiin käyttöön talven jäljiltä ja menivät lämmittämään saunaa... Paloi niin pahasti, että uusi mökkihän sitten piti tehdä.
02.11.2018 22:36 <Make> Pöly ja huonot juotokset lienee ollut yleinen yhdistelmä TV- paloissa.
03.11.2018 04:22 <muhentaja> Telkkareissa jotka on joko kokonaan putkitekniikalla, tai sitten juovapääteasteen osalta siihen aikaan kun juovapäätettä ei vielä osattu puolijohteilla tehdä, löytyä piirikorteiltakin luokkaa 6kV huippuarvoihin nousevia jännitteitä. Jos veteraanitelkkarin koneistosta löytyy putkia tyyliin PL509/511/519 tai PY500/PY500A niin ei kannata edes harkita hitusenkaan kostean telkun käynnistystä, kun noista putkista jokainen kestää yli 6kV hetkellistä huippujännitettä katodin ja anodin välillä. Lyöpi varmasti yli piirikortilla, jos on kosteutta tarjolla, ei tarvita pölyä kaveriksi edes.
Noista putkijuovapäätteistä seuraava askelhan oli sitten tyristoripohjaiset juovapäätteet, jotka tunnettiin lähinnä saunankiuasta vastaavasta lämmöntuotosta, vaikka puolijohdetekniikkaa jo olivatkin. 200-250W ottotehoa normikokoiselle väritelkulle ei ollut mikään ihme, ja enemmänkin saattoi mennä.
03.11.2018 17:37 <RicuP. > Vein juuri vanhan nurkissa pyörineen 38" Sonyn putken serriin. Olisi pitänyt katsoa vähän pintaa syvemmälle. Tehoa en muista, oli vuodelta 1995. Takana oli merkintä, että pitää olla vähintään kaksi kantajaa, - paino vähintään 60kg. Samalla meni saman kokoinen vuoden 2005 konkka ja ruutuvikainen Samsungin plasma. Painoi sekin pirusti ja tehoa otti 200W. Nyt on jo muutaman vuoden ollut käytössä Panasonicin 42" Lcd joka ottaa vain 110W.
05.11.2018 05:18 <muhentaja> Tyristorivehkeiden aikakaudella 24 (vai olisiko ollut jopa 26) tuumaa oli käytännössä isoin telkkari mitä sai, wide screeniähän ei vielä tuolloin tunnettu, 4:3 oli ainoa kuvasuhde mitä sai. Jo sitä pienemmätkin koneet ottivat yli 200W tehoa. Tehokerrointa ja harmonisia ei vielä tuolloin pohdittu, raakasti diodisilta ja perään suotokonkka, luokkaa 5ohm/10W vastuksilla vähän rajattu virtapiikkejä. Sillan yli pari pikkukonkkaa ottamaan kovimmat RFIt poies. Koko koneisto käytännössä verkkojännitteinen, antenniliitännässä erotus konkilla (kapasitanssi sen verta pieni, että vain RF pääsee läpi) ja A/V liitännöissä (vain ääni) muuntajilla. Telkkarin varustukseen kuului vielä tuohon aikaan kytkentäkaavio joko takakannessa olevassa taskussa tai sitten toosan sisällä koneiston viereen taiteltuna, mukaanlukien skooppikuvat strategisista paikoista jollain väripalkkikuvalla jota en tarkemmin tunne.
Mitenkö tämä opittu? Penskana purkamalla muutama särkynyt televisio, tosin telkkarin osat soveltuivat kehnonpuoleisesti yleiseen elektroniikkaharrasteluun. Aina sieltä edes jotain kuitenkin talteen sai.
Kuvaputkien tuumamittahan oli vielä sitten hämäävä, se ei ollut suinkaan putkella näkyvän kuvan diagonaali, vaan putken ulkomittojen mukaan kulmasta kulmaan mitattuna.
06.11.2018 00:07 <Juha> Joskus penskana askarreltiin mikroaaltouunin muuntajasta, telkkarin kaskadista, ja omatekoisista kondensaattoreista tärskyvehkeitä. Kondensaattorit tehtiin lasipulloista, suolavedestä ja alumiinifoliosta. Hienoja koronapurkauksia tuli pimeässä huoneessa. Homma loppui siihen, kun tuli kunnolla kynsille. Aikansa heikotti ja oksetti, mutta henki säästyi.
06.11.2018 01:16 <Mikko Koho> Legenda kertoo että teekkarit olisivat aikoinaan mitanneet sähköverkon häiriötasoista Miss Suomi-kisojen katsojamäärän. Tuohon aikaan temppu onnistui kun televisiot olivat suunnilleen ainoita kotitalouksien häiriölähteitä ja vähäinen ohjelmatarjonta suuntasi huomion käytännössä yhteen lähetykseen. Niinpä olivat hommanneet labraan sen ajan tyypillisimpiä/myydyimpiä televisioita, mitanneet niiden tuottamat häiriöt, ja sähköyhtiön suosiollisella avustuksella oli mitattu verkon häiriötasot kisojen aikana ja ulkopuolella. Näistä sitten pystyi, jollakin tarkkuudella, määrittämään montako televisiota on ollut alueella auki.

© Janne Määttä 2004-2017