<< ^ >>

SLO_HKB10-1.JPG

230 V Tämä valaisinmalli on/oli erittäin yleinen Keravalla ja varmasti ympäri maata, esim. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1783 ja http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6512
-Edit- Valaisin on SLO HKB 10, alunperin on ollut Pohjoismainen Sähkö OY:n malli ja versioita näköjään riittää...
Lamppuna on 250-wattinen elohopealamppu, myös suurpainenatriumversio on olemassa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8950 Kyseessä on siis tuon http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7661 ja tuon myös(?) isompi malli http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7624

Tältä tieltä kun lähti ilmajohdot reilu 10 vuotta sitten, silloin valaisimien suhteen oli asiallinen suunnitelma. Ne oli nimittäin siirretty näihin uusiin pylväisiin ja kuvut vaihdettu samalla kirkkaisiin. Vuodelta 1977. Kerava, Sompio 25.04.2014
Kuvaaja: Niko Pajunen

23.06.2015 00:21 <RicuP.> Hieno on, ihan uuden näköinen:) Uusi kupu on varmaan Idmanin, nehän useasti käyvät keskenään. Onko tuossa varressa supiste vai kuuluuko se valaisimeen?
23.06.2015 20:59 <Make> Mitä vikaa näissä nyt olisi, heijastimen kiiltokin vaikuttaa olevan tallessa.

Varmaan kaikki kuvut ovat saman valmistajan, ainakin ne ovat täysin saman näköisiä kuin vanhat tummuneet.

On varressa sellainen supistuspala, tässä ehkä Orno La Stradasta peräisin oleva: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6308 Osassa on sellainen pidemmällä holkilla oleva joita on kai käytetty jo aikoinaan -80-luvulla uutena. On varmaan asentajat ottaneet noita talteen. Ja vanhemmissa pylväissä se "piikki" on kai kiinteä.
22.08.2015 20:23 <Make> Tämän vanhemmat yksilöt ovat myös PSO HKB 10- nimisiä stanssatuilla merkinnöillä kuten: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7788 Ovat muuten samanlaisia kuin kuvassa, mutta lampunkanta on tuota mallia: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8424
22.12.2015 22:26 <Olli> Lieneköhän kuvan https://goo.gl/maps/jKhnT6trwL32 samaa mallia? Minkähän tehoinen se on?
23.12.2015 21:38 <Make> Näyttäisi olevan samanlainen, todennäköisesti myös 250-wattisella elohopealampulla. Lisäksi tuo paksulla varrella puupylväässä on jotenkin hienon näköinen yhdistelmä.
23.12.2015 22:10 <Olli> Tuo valaistus purettiin viime vuonna uuden maakaapeloidun, teräspylväin toteutetun natriumvalaistuksen (á 150 W) tieltä. Olivathan nuo toki tyylikkäitä, mutta valitettavasti niillä ei kuitenkaan tehnyt mitään kun kuvut olivat värjääntyneet tummanruskeiksi eikä lamppuja missään nimessä vaihdettu niin kauan kuin ne vain suinkin paloivat. No, pitkäänhän ne tosiaan hehkuivat aivan himmeinä tuikkuina ja näiden kahden syyn takia tiellä sai ajaa pitkät päällä. Eipä näitä tuon huonon hoidon takia tullut kovin suuri ikävä kun uusitun valaistuksen myötä valoa riittää kerrankin.
24.12.2015 16:43 <Make> Kunnossapitoa tuntuu olevan monen tasoista. On noihin kupuja saanut ainakin viime vuosiin asti.
25.02.2016 21:28 <Make> Tällä viikolla on kato käynyt erityisesti tämän mallin osalta. Kuvan yksilö on vielä paikoillaan.
25.04.2016 17:47 <RicuP.> Voisiko tuo kuitenkin olla uudempi kuin -77. Ajattelin kun nyt löytämässäni tuon natikkaversiossa on vanha kuppipohjainen kanta ja se on vuodelta -79, sitten taas vuoden -80 mallissa on juuri tuo kanta?
25.04.2016 20:06 <Make> On se tietysti mahdollista. Kuppipohjaisia ja noita kantoja on/oli läheisillä kaduilla molempia, ehkä valoja on laitettu eri vuosina. On niillä kyllä erilaiset pylväätkin. Keravan Energian historiikissa kerrotaan valaistuksen rakentamisen tapahtuneen -77, tuskin on ihan vuodessa kuitenkaan valmistunut.
05.11.2017 21:47 <Make> Kuvan valaisimesta on palanut lamppu ja viereinenkin on hitaasti syttyvä. Mitä mahtaa tapahtua, tämä on viimeinen tie tässä HKB 10:llä...
08.11.2017 20:12 <RicuP > Valaisin on kyllä täydessä iskussa, että sääli jos menee romuihin..
08.11.2017 23:17 <Sähkäri65> Kupukin on tallessa! Tässä SLO-mallissa oli polykarbonaatti-kupu = särkymätön = kellastumaton = kallis.
09.11.2017 20:20 <Make> Kiilto on kai pysynyt paremmin, kun kupu on aina ollut paikoillaan. Kuvuttomat yksilöt ovat ainakin pölyisiä, lieneekö hapettuneet myös?
Alkuperäinen kupu varmaan oli polykarbonaattia, mutta ei kellastumaton... Lieneekö nuo uudet akryyliä, kun eivät näytä kellastuvan?
20.02.2018 21:10 <Make> Ihme on tapahtunut! Tämän pätkän 3/7 valaisimeen on vaihdettu nyt uudet eh- lamput. Nyt on kirkasta. Ihmetyttää vaan, että ainoa huoltokierros tehdään keväällä.
22.02.2018 21:37 <RicuP. > Hieno homma. Saivat nuo vielä jokusen vuoden aikaa. Seuraava valaisin on toden näköisesti led.

Tuossa aika hyvä kirjoitus: https://valtavalo.fi/blogikirjoitukset/miksi-led-valoputki-integroidun-led-valaisimen-sijaan/
22.02.2018 22:15 <Make> Josko silloin olisi jo kierrekantaiset ledit yleisempiä myös näin isoina. Niitäkin on kaupungilla muutama kai kokeilussa.
23.02.2018 22:47 <Make> Samaa mieltä olen tuon kirjoituksen kanssa. Huollettavuus tuntuu unohtuvan monilta kiinteiden ledien käyttäjiltä. Ja ohjaus onnistuu yhtä hyvin perinteisesti halvemmin ja luotettavammin ilman väyliä.
24.07.2018 20:18 <Make> Tai sitten eivät saaneet aikaa... Lähtivät tänään... Tilalla on Philips LumiStreet Mini. En tiedä tarkempaa versiota, mutta voiko tuollainen todella korvata 250W eh? On todella vaatimattoman näköinen. Mahtaako työ jatkua, kun ilmajohto-osuuden ensimmäisen HKB 10:n luukku repsotti.
24.07.2018 20:39 <Make> Erilliset lamput ja valaisimet tulevat kohta takaisin? https://valtavalo.fi/blogikirjoitukset/tuoko-eu-takaisin-lamput-ja-valaisinrungot/
25.07.2018 17:12 <RicuP. > Kieltämättä vähän hölmöä vaihtaa ensin uusia lamppuja ja sitten purkaa pois.

Olen itsekin vaihdettavien valonlähteiden kannalla, tosin liitäntälaite voi mennä usein ensin vaihtoon. Vaihdettava led tosin rajoittaa valaisimen muotoilua ja ominaisuuksia jonkin verran, mutta ei siinäkään mitään järkeä ole, että koko valaisin vaihdettaisiin aina uuteen. Led kantojahan on jo ainakin COB ledeille ja näitä käyttää ainakin Lival ja Glamox.
25.07.2018 17:20 <RicuP. > On semmoinen Zhaga asetin, tai eräänlainen kanta.
25.07.2018 21:14 <Make> Oliko sitten pakko vielä vaihtaa, kun noin monta oli pimentynyt. Samalla vaivalla olisi laittanut korvaavat lamput.
Siinä on kiinalaisella kehittämistä, että led- heittimessä on taas vaihdettava lamppu...
25.07.2018 22:50 <RicuP. > Mielenkiinnolla odotellaan, mitä keksivät. Jos vaihdettaviksi menevät, niin malleja ja muotoja pitää olla monenlaisia.
29.07.2018 09:52 <Make> Jos heittimet tulevat uudestaan halogeenin mallisiksi, mutta niissä käytetään korvaavia lamppuja. En ole Zhaga- kannasta ennen kuullut.
30.07.2018 20:17 <RicuP. > Vähän vaikea sanoa, mitä tuommoisiin järeämmän luokan valaisimiin olisi tulossa.
18.01.2020 21:46 <Make> Jotain outoa on jälleen tapahtunut suunnilleen viimeisten HKB 10:en kanssa. Nimittäin kahden pylvään jalustat on vaihdettu, mutta pylväs ja valaisin on laitettu takaisin! En ollut huomannut niissä edes mitään vikaa.
18.01.2020 23:22 <RicuP. > Onko pylväissä siis edelleen HKB 10? Aika erikoista, että jalustat vaihdetaan, ellei sitten ole jotain maakaapeleita lisätty.
19.01.2020 22:00 <Make> Kyllä, HKB 10:t on, vieläpä kirkkailla kuvuilla. Ainakin ne ovat toimineet, en tiedä, miksi siinä olisi jotakin tehty. Ensin luulin, että pylvääseen olisi törmätty, kun se on pihatien vieressä. Tuskin on, kun kerta toisessakin on tehty samoin.
25.02.2021 21:23 <Make> Oho, niin näkyy. Joskus jo Lahdesta löytyi pari, nyt näköjään lisää. Lienee erittäin harvinainen, itse en ole nähnyt luonnossa. Sulake on erikoisesti aika keskellä luukkua.

Em. HKB 10:t ovat edelleen paikoillaan, mutta kuinka kauan...
12.06.2023 20:54 <Make> Em. HKB 10:t eivät ole enää paikoillaan...

Sen sijaan löytyi melkoinen kuva juuri kuvan tieltä ja kohdasta: https://www.finna.fi/Record/kerava_mui.mui-21202?imgid=1
Alunperin onkin ollut Orno La Stradat Ornon alaskäännettävissä varsissa. Tietysti vain joka toisessa pylväässä ja avojohto ollut vielä valojen vaiheena. Sitten 1980 paikkeilla on laitettu HKB 10:t uusilla varsilla joka pylvääseen ja varmaan niille oma AMKA. 2003 paikkeilla HKB 10:t siirtyivät noihin uusiin teräspylväisiin ja tien toiselle puolelle. Nyt kiinteät ovat ainakin neljäs valaistus...
13.06.2023 23:16 <RicuP. > Kun noita vanhoja kuvia katseli niin kyllä La stradaa on ollut joka paikassa.
Niistä vanhoista puretuista pylväistä aika monesta löytyi pylvään sivuilta semmoiset lattaraudan jämät, jossa kaksi kiinnitysreikää päällekäin. Jonkun vanhan varren jämät vissiin ja sahattu poikki. Näin oli ainakin museopolulla ja jossain muualla, en nyt muista. Pitää vielä tarkistaa paikka, mutta kuparinen vuosinaula tuli talteen vuodelta 1958 ja joku A2 naula myös.
14.06.2023 16:51 <RicuP. > Nyt on 15-112 135W pat. Hak. malli ja oma taittovarsi myös!
14.06.2023 17:33 <Froggy> Ei ihme kun on valmistettu samassa kaupungissa. Sääli vaan, ettei enää ole kovin paljoa käytössä. 1958 on saattanut olla alunperin jotain muuta tai ei mitään valaistusta kun La Strada tuli vasta 1964.

Ai kokoelmassa vai? Hyvä juttu, että löytyy oma varsikin!
14.06.2023 19:46 <RicuP. > Näin on. Mikähän ne kadotti, kun ovat olleet kymmeniä vuosia jo poistumassa ja Eh valaisin kuitenkin tilalle?
Tuossa patenttihaussa kyllä sanotaan, että patenttia on haettu jo 06.02.1962 ja myönnetty 1965.

Joo nyt löytyy kokoelmasta. Meni purkuun, kun tukivarsi oli ruostunut poikki, enkä saanut sitä enää mitenkään takaisin. Seuraavaksi alkoi korkata saranan kiinnitys, että meinasi koko hoito tulla alas. Oli vielä jännitteet päällä eikä kuristimen ohitus onnistunut ilman katkoa.
14.06.2023 21:28 <Make> Kyllä, La Stradaa oli viime vuosiin asti siellä täällä. Nyt ei taida olla kaupungilla yhtään. Kuvan paikasta ne on todennäköisesti aikoinaan kunnostettu ja siirretty johonkin. Keravan Energian historiikin mukaan sellaista tehtiin. Sen sijaan Ornon varret ovat kai häipyneet jo silloin, kun en ole missään sellaista nähnyt.

Vai tuollaisia kiinnikkeen jäänteitä löytyi. Olisiko torvivalaisimen varsien. Museopolun kulmalla oli joskus ainakin yksi päältäpäin ruskea torvi. Itse polkua olen hyvin harvoin mennyt. Nähtävää olisi sitten ollut...

Vai Ornon varret ovat tuossa kunnossa nykyään. Ei kai vaan kiinteä tullut tilalle...
15.06.2023 20:34 <RicuP. > Jos museopolulla on niitä ollut, on vähän erikoista, että ne piti poistaa. Niitä rautoja oli useammassa eri paikassa.

Joo, vartta ei oikein saa mitenkään kuntoon, kun tukivarret on ruostuneet ihan korpuksi. Itse varsi ja sarana on hyvässä kunnossa. Sarana kyllä umpi ruosteessa, mutta sen verran paksua rautaa, että ei ole moksiskaan.
Tilalle tuli 1m varsi ja Mistral 70W.
15.06.2023 21:41 <Make> Ennen tuon kerrostalon laajennusta Museopolun risteys oli tuossa, ja torvi oli tuolla sisäkulmassa: https://www.google.fi/maps/@60.4049402,25.1116816,3a,37.5y,337.43h,91.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1s9r50Wd0asbpENRG1rYLo4g!2e0!5s20090701T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu
Tilalle on tullut Iridiumit teräspylväillä jo aika kauan sitten.
Torvi saattoi olla Idman 70255 ehkä U-muotoisella varrella: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/475

Vanhojen kuvien mukaan torvia on ollut myös Fresta ja ehkä BBT. Niiden varret olivat taas tuollaiset vaakasuorat, mutta ilman rasiaa. Ei ihan pylväskiinnitys kuvista näy.

Vai osien materiaaleissa on niin paljon eroa.
11.08.2023 22:00 <RicuP.> Pitää laittaa niistä kiinnikkeistä kuvia.

Sen sijaan nyt on käynnissä pienimuotoinen tutkimus, minkä tarkoitus on selvittää että kuinka kauan oikeasti milläkin rakenteella tehdyt valaisimet kestävät käyttökelpoisina.
Vanhempia valaisimia pidetään normaalisti yllä kulloinkin saatavan tyyppisillä valonlähteillä ja katsotaan miten lux arvot ja valaisimen hyötysuhde muuttuu ja mikä on se tekninen elinikä, milloin valaisin on vaan niin loppu, että se pitää vaan vaihtaa. Vapaaehtoisvoimin aloitettu tutkimus kestää varmasti vuosikymmeniä.
Koekappaleina on yleisimmät akryylikuvulliset valaisimet, kuten HKB9-10,11,13, P2-91 - 93, P2-68, 8512-22 ainakin tähän mennessä, sekä Minikoffer.
12.08.2023 21:51 <Make> Vai sellainen tutkimus. Varmasti kestää kauan, paitsi ehkä 8512-22 osalta. Muoviset kupujen salvat on tietysti yksi asia myös.
15.08.2023 15:08 <RicuP. > Salvat on kyllä kestävää muovia yhä. Mitä lie nylonia varmaan.
20.11.2023 21:39 <Make> Löytyi tuo 15.6. mainittu sama kuva kuin kirjassa on, kai Frestan torvella: https://muistaja.finna.fi/keravan_museopalvelut/Search/Results?view=grid&page=5&filter%5B%5D=%7Eformat%3A%220%2FImage%2F%22&filter%5B%5D=%7B%21geofilt+sfield%3Dlocation_geo+pt%3D60.39601508321242%2C25.114780425501525+d%3D0.5834549605537052%7D%3A%22%22&type=AllFields
Näyttää, että varsi ei olisi pylvästä vasten, vaan niiden kiinnikkeiden varassa.

© Janne Määttä 2004-2017