|
23.02.2018 23:04
<Make>
Eli kantaa voi säätää pituussuunnassa. Nuo säädöt kai lasketaan jotenkin ennen asennusta. Valtavalon mielestä valaisimia kannattaa huoltaa, milloin vaan joku tekisi tuollaisen käsittelyn isommalle määrälle... |
|
23.02.2018 22:57 <Make> Onkohan laitettu turhan ohuet ruuvit. Fiboxin koteloissa on myös tarkkaa ruuvien paksuuden kanssa. Onkohan liittimet vedetty jollain koneella kiinni ja väärillä säädöillä... |
![]() |
23.02.2018 22:52 <Make> Tuossahan on normaali ” nollan poikkipinnaksi riittää puolet vaihejohtimista”- periaate. En ole koskaan tuollaista linjaa nähnyt. |
|
23.02.2018 22:47 <Make> Samaa mieltä olen tuon kirjoituksen kanssa. Huollettavuus tuntuu unohtuvan monilta kiinteiden ledien käyttäjiltä. Ja ohjaus onnistuu yhtä hyvin perinteisesti halvemmin ja luotettavammin ilman väyliä. |
![]() |
23.02.2018 22:43
<Make>
Olen pitänyt Elkoa jonkinlaisena laatumerkkinä, eipä taida olla. Näyttäisi olevan myös Schneider automaatit ja Ouneva haaroitusalusta. TP- Electric sinistä työmaapistorasiaa en suosittele. Ko. merkin edustaja aikoo kai ottaa sen myyntiin ja tänään toi meille testattavaksi, että lämpeneekö se. Liittimien jouset ottavat ihan kolon pohjalla vasta kiinni ja kolo on kovin matala muutenkin. Siinä oli sitten lämmitin kuormana ja kyllä rasia vähän lämpeni. Sen jälkeen kun keräsin johtoja pois, rasia irtosi johdoista ja tippui lattialle! |
|
23.02.2018 22:30
<Make>
Vai on valaisimissa jo sim- kortteja... Joku kun hakkeroi ne, niin voi olla aika pimeää... Bi- power- rele kuulostaa luotettavalta, elektroninen liitäntälaite ei. Täällä on muutama kiiluva ClearWay jo vaihdettu LumiStreetiksi, valaisinnäyttely on alkanut... |
![]() |
23.02.2018 22:20 <Make> Melkoinen on tuo eurotulppa ja sukorasia- yhdistelmä. Famatel on kai olevinaan jokin valmistaja, täyttäkö tuo muka paikalliset määräykset... |
![]() |
23.02.2018 21:22
<Jii>
Nyt pitäisi olla uusi 400/110kV voimajohto pystyssä ja käytössä myös Lieto-Ryönummi välillä. https://www.fingrid.fi/kantaverkko/suunnittelu-ja-rakentaminen/voimajohdot/lieto---forssa/ "Fingrid uusi Liedon ja Forssan välisen voimajohdon (67km). 1920-luvulla rakennettu voimajohto uudistettiin korvaamalla 110 kilovoltin voimajohdot uusilla 400 ja 110 kilovoltin voimajohdoilla. Hanke valmistui alkuvuodesta 2018." |
|
23.02.2018 20:32 <RicuP. > Kun tuo lasikuitu tuossa pukkaa karvaa esiin, olen tehnyt 8522:lle sen, että harjaan veden kanssa sienellä sen, mitä irti lähtee ja lopuksi kuivuttuaan suihkutan hiilivetyä päälle. Pinta kovettuu ja siitä tulee sileä. |
![]() |
23.02.2018 20:00
<hartsa>
Varsinainen kiharrin =D =D |
|
23.02.2018 19:58 <RicuP. > Myös kannassa on säätö, jota käytetään yhdessä heijastimien säädön kanssa. Korkeuden säätöä ei tosin ole. Sitähän käytetään häikäisyn rajaamiseen eri asennuskorkeuksilla. Vielä uudemmassa on samat peilit, kuin PSO HKB 13:ssa.. |
|
23.02.2018 19:53
<RicuP. >
Uudelleen syttymisaika on alle 20sec täällä sisätiloissa. Lisäksi syttyy vissiin samantien täyteen tehoon. Sytytin on kyllä isokokoinen. Isompi, kuin vanhemmat tai uudet. Kannan ja sytkän kiinnityspellin ruuvit korkkaa kyllä helposti, niin ei kai ihme, että paketti irtoaa täräyksestä. Sytkän liittimet oli tässä niin kireällä, että tulevan vaiheen liitinruuvi korkkasi, kun kasasin tuon uudestaan. |
![]() |
23.02.2018 19:45
<RicuP. >
Niin tosiaan näkyy. Melkoinen viritys, elleivät sitten ole molemmat samaa syöttöä. Tehty noin, että saadaan paksumpi poikkipinta halvemmalla. Samaa kikkaa käytetään rautateillä maakaapeleissa, koska paksumpaa menee vähemmän, niin on suhteessa kalliimpaa. Pärjätään vähemmällä kaapelivalikoimalla, sekä ohuempina on helpompi käsitellä. No ei senpuoleen, on täälläkin ollut semmoisia virityksiä, että oli joskus avojohdot vaihdettu Amkaan. Oli vaan valaistuksen vaihe jätetty nupeille ja nolla otettiin talojen syöttöön tarkoitetusta Amkasta.. |
![]() |
23.02.2018 17:07 <qwerty1> Nollajohto kuitenkin on yhteinen molemmille linjoille. |
![]() |
22.02.2018 22:58 <RicuP. > Pelottavan oloinen vehje. |
![]() |
22.02.2018 22:45
<RicuP. >
Tuohan on Elko. Niistä katkeaa 2-os sukon kannen sisäpuolella oleva maadoitusliuska, (tappi) mikä kytkee PE:n rungosta kanteen. Jos asennettaessa liuska pääsee nyrjähtämään, niin se on sitten entinen. Myös tuossa 1-os suko rungossa jousiliittimillä on ollut semmoista ongelmaa, että työnnettäessä runkoa kojerasiaan varsinkin 2,5mm johtimet joko vääntävät liittimen jousia, tai koko liitinosa irtoaa rungosta jousineen. On ihan irto osa ja menee työntämällä paikalleen. Kotelo näyttäisi olevan Satmatic MMO. Myös Newlec nimellä löytyy. |
![]() |
22.02.2018 22:26 <RicuP. > Makelle: Oli sille jokin muukin nimi, mutta en nyt muista. Profiilitulpaksikin sanotaan, mitähän lie meinaa tarkoittaa. On vähän kuin euro-tulpan isoveli ja 16A. Aika harvoissa vehkeissä kuitenkin on. |
![]() |
22.02.2018 22:19 <RicuP. > Muhentajalle: Joo, kiinassa on semmoinen meininki, että kulttuuriin kuuluu pelätä kaikkia sähkölaitteita, niin tekevät sitten mielummin mitä sattuu ja pelkäävät mielummin, kuin tekisivät kunnollista. Kiinassahan maadoituskosketin on lähinnä koriste ja PE johdin se vähempiarvoinen johdin. |
![]() |
22.02.2018 22:19 <Koomikko> Jep. |
![]() |
22.02.2018 22:17 <Make > Oli siis paketista ottaessa rikki? Välillä noin käy käytön myötä. |
|
22.02.2018 22:15 <Make> Josko silloin olisi jo kierrekantaiset ledit yleisempiä myös näin isoina. Niitäkin on kaupungilla muutama kai kokeilussa. |
![]() |
22.02.2018 22:08 <Make> Onko pyöreän tulpan nimi nyt täysprofiilitulppa, mitä on vaikka pölynimureissa. Sehän on kai 16 A. |
![]() |
22.02.2018 22:08
<RicuP. >
Että saadaan metri enemmän kaapelia mahtumaan rullaan, niin ohuemmalla vaan ja mitäs maadoituksista.. http://www.leroymerlin.es/fp/19923386/prolongador-famatel-easy-life-roller-3m-naranja Tuolla tuo euro rasia on peräti 3500W, että piisaa. |
![]() |
22.02.2018 22:07 <Koomikko> Vuodelta 1996 12000 kVA YNyn0 kuljetuspaino öljyineen 21900 kg paisuntasäiliö ei tyhjönkestävä. ABB Transmit Oy valmistettu Suomessa. |
![]() |
22.02.2018 22:03 <RicuP. > Sehän tuossa onkin, että tuo espanjalainen valmistaja Famatel tosissaan on sitä mieltä, että ovat 10A sopivia, vaikka tuo euro-pistokytkin on nimenomaan vain ja ainoastaan 2,5A.. Ei edes lämpösuojaa.. No näyttää siltä, että ainoa, mikä tuossa on oikein on 2x 1,0mm kaapeli tuolle 5A virralle, minkä se todellisuudessa kestää. Muita versioita löytyy haulla Famatel Roller. |
![]() |
22.02.2018 21:55 <muhentaja> Oliskohan tässä http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=6554 päässyt alunperin PRC sisämarkkinoille suunnattu laite jostain syystä karkaamaan kansainväliseen jakeluun? Siellähän kait vastuu sähkölaitteen käytöstä on saatu jollain tavalla käännettyä käyttäjän niskoille, ja ainakin osassa maata on käytössä "Type A/C" yhteensopivat rasiat. |
![]() |
22.02.2018 21:48 <Make> Onko sinne sitten mietitty järeämpää latauspistettä. Suurin ongelma kai on, että kiinteistön mittaus on suora, kun kuulemma tarvittaisiin jotain 125 A siihen. Kaikki sulakkeet varmaan ovat käytössä ja lisäkoteloiden asennus ei ole kuulemma nykyaikaa. Siitäkin lähtee ainakin yhteisnousut ja jotain muutakin Bergman/ rautaputkella suoraan laipoista. Nyt on kai 100A pääsulakkeet, kuitenkin pääkytkin on kai 200 A. Jotain laajennusvaraa kuitenkin olisi ajateltu. |
|
22.02.2018 21:37
<RicuP. >
Hieno homma. Saivat nuo vielä jokusen vuoden aikaa. Seuraava valaisin on toden näköisesti led. Tuossa aika hyvä kirjoitus: https://valtavalo.fi/blogikirjoitukset/miksi-led-valoputki-integroidun-led-valaisimen-sijaan/ |
![]() |
22.02.2018 21:30
<Make>
Tuolla Verkkokaupan kommenteissa oli, että kuitenkaan ei sovi vaikka Japaniin. Harjun mallissa pitäisi ainakin olla pyöreä pistotulppa ja kuvaustekstin 10 A/ 2300W on humpuukia. |
|
22.02.2018 21:27
<RicuP. >
Se on sitä, kun tehdään isoilla volyymeilla äkkiä ja kunnon tuotolla. Epäilen kyllä vahvasti, että noissa kestävyysongelmissa on kyse siitä, että käytetään halpoja komponentteja ja on liian hätäisesti tuotu markkinoille, jolloin ei ole käytännön testeillä keretty saamaan kokemuksia, esim se kynnysjännitteen muuttuminen eri lämpötiloissa. Haasteita tuo myös sääolosuhteet ja esim ukkonen, josta vaikka eh-lamppu ei ole moksiskaan. Minua myös epäilyttää näiden uusien tekniikoiden kestävyys, erityisesti kytkennöissä, joissa käytetään konkkia. Vielä epäilyttävämpi viritys on ne rf taajuudella ohjatut valaisimet, tai systeemi, joka ainakin Philipsillä on, missä jokainen valaisin on yhteydessä verkkoon omine sim-kortteineen.. Päädyin siihen, että itsenäisesti toimivat valaisimet ovat luotettavimmasta päästä, jos on vaatimuksia valotason säädölle tai lähestymisantureille. |
![]() |
22.02.2018 21:07
<RicuP. >
Ei kyllä tosiaan. Olen aina ihmetellyt, että mikä siinä on, että pitää tehdä tuommoisia adaptereita. Nuohan on ensinnäkin hirveitä moliskoja ja muutenkin epäilyttäviä. Pitääkö yhden mötikän tosiaan käydä 150 eri maassa? Eikö voisi yksinkertaisesti olla vaikka johdon pätkä, jossa suoraan tietyn maan virallinen pistoke ja toisessa päässä sukorasia ilman sen kummempia virityksiä. Jos haluaa pistoketta vaihtaa, niin vaikka C13 liitin sukon taakse. Tuo C13 on kyllä niin yleinen, että varmasti löytyy tarvittaessa joka maasta. Vähän samaan kastiin menee tämä, montako virhettä löytyy noin äkkiseltään?: https://www.harju.fi/Johtokela_2_EURO_vih_3m_2x1_Fa/ekauppa/p2956G/ Mulla on nimittäin tuommoinen, tosin 2x USB versio. Se nyt kai on ihan pykälien mukainen.. Ainakaan ei ole Tukesin listalla. |
![]() |
22.02.2018 20:04
<RicuP. >
Ne latauspisteet, jotka asensin oli Garon 16A virralla ja Mennekes latauspäällä. Vähän mietitytti, että jos latausvirta on 16A, niin riittääkö siihen C16 automaatti.. No ilmeisesti on riittänyt. Latausboksissa oli itsessään jo C16/0.03A yhdistelmäsuoja, mutta pitihän jotain saada sen 25A nousun eteen, kun 2x 2,5+2,5mm2 mcmk:lla piti vetää. Selektiivisyys on kyllä vähän huono. Vissiin oikea latausvirta on kuitenkin sitten muutaman ampeerin alle 16. Toinen samanmoinen piste tuli käytöstä poistetun autolämmitystolpparivin ensimmäiseen tolppaan. Kytkin siihen ja jätin loppupään kylmäksi. Eteen laitoin 20A nallin. Vähän huono tuo Garon pylvääseen asennettava latauspiste. On semmoinen maasta asti korkea musta peltitaulu, jonka sisään tolppa tulee. Taulun sisällä kytkentäliittimet, joista piti vetää erillinen piuha latausboksille, joka kiinnitettiin taulun pintaan. Se piuhan läpivienti taulusta ulos oli erikoisesti boksin alapuolella, eli näkyviin jäi piuhan lenkki. Mustaa mmj tai mcmk:ta ei siihen hätään ollut, niin auton perästä löytyi lieden mukana tullut norjalainen liitosjohto, jonka musta MSK 3x 4mm sai olemassaololleen tarkoituksen. Niitä onkin kertynyt läjä, eikä niitä oikein voi käyttä missään. Nuo vanhanajan rautaiset kennokeskukset onkin sitten mielenkiintoisia korvata. Eräässä linjasaneerauskohteessa keskus oli jotain puolen metrin korkeudella ja alhaalta tuli paksut kaapelit sisään. Tietenkin kovissa metalliputkissa, jotka oli valettu seinän sisään, josta tulivat viistosti ulos suoraan ko. kaapelille tarkoitettuun kennoon. Vieressä myös erillisiä kennoja samaan tapaan asennettu. Selvästi on ajareltu, että tätä rautakasaa ei koskaan tarvitse uusia. Ylimääräisiä varalähtöjä tuskin on. |
![]() |
22.02.2018 19:01 <Koomikko> Kaapeli on merkkikepin mukaan välillä PÄT-MKO, Pättiniemi-? |
![]() |
21.02.2018 21:27 <Make> Ja siihen liittyen pyydettiin juuri kustannusarviota. Kuvan tyylinen AEG: n rautapurkeista tehty kerrostalon pääkeskus pitäisi päivittää, koska halutaan hissi ja sähköauton lataus. On kai vuodelta 1954 ja yhdessä kannessa on myös Itsun kilpi. Onkohan se sitten valmistaja? Sisäinen johdotus taitaa olla kangaseristeistä... |
![]() |
21.02.2018 21:20 <Make> Ei ole Tukesin listan mallin suunnittelija tainnut ymmärtää yhtään, mitä on tekemässä. |
![]() |
21.02.2018 19:02 <Hartsa> Kreikassa oli toisin päin avaimen annoit respaan naulaan niin katkes huoneesta sähköt pois ilmastointia myöden. |
![]() |
21.02.2018 18:27
<Tuomo Y>
Juu tuo kuvan Skrossin adapteri on ainakin vielä myynnissä :) https://www.verkkokauppa.com/fi/product/21120/dhmqn/SKROSS-World-Adapter-PRO-matka-adapteri-EUR-maailma-maadoite |
![]() |
21.02.2018 17:15 <RicuP. > On kyllä hurja viritys.. Oikea tappovehje! Lisäksi katkaisee maadoituksen ja 2,5A euro-tulpan kautta saa maadoitetun 16A laitteen liitettyä ilman maata ja saa kytkettyä myös 0-lk laitteen maadoitettuun rasiaan.. On kaikki pielessä, mitä voi vaan olla. |
![]() |
21.02.2018 11:25 <Pekka> Ei taida olla sama adapteri, mutta adaptereihin liittyen osui tämmöinen silmään http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=6554 |
![]() |
20.02.2018 21:35 <Make> Sähköautojen lataukseen liittyviä keskuksia tehdään aina välillä ja aika järeitä ovat usein. |
|
20.02.2018 21:32 <Make> Minä epäilen edelleenkin noiden hienojen tekniikoiden kestävyyttä ulko- olosuhteissa. Joka toisen sammuttaminen on ainakin varmatoiminen tapa. Monenlaiset uudet lamput tuntuvat muutenkin pimentyvän aika nopeasti. |
![]() |
20.02.2018 21:17 <Make> Ehkä ovat sitten luopuneet. |
|
20.02.2018 21:10 <Make> Ihme on tapahtunut! Tämän pätkän 3/7 valaisimeen on vaihdettu nyt uudet eh- lamput. Nyt on kirkasta. Ihmetyttää vaan, että ainoa huoltokierros tehdään keväällä. |
|
20.02.2018 18:42
<RicuP. >
Täällä vaihdettiin joskus -09 -10 paikkeilla kaikki hiihto/ulkoilureittien 125W eh:t 50W natikoihin. Kaapeleita niihin kytkiessä pajalla meni tovi. Valaisimia oli satoja. Tuosta muistona: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=28&pid=68924 Himmennys ei ole oikein muuten toiminut perinteisillä lampuilla muuten kuin, että se on valaisimessa elektronisella liitäntälaitteella, tai bi-power releellä. Ledeillä mikään ei tosin nykyään ole ongelma. Paras vaihtoehtohan olisi juuri se, että valaisimessa olisi valoisuusanturi, joka mittaa valaistavan pinnan (kadun) luxeja ja säätää valotehonsa sen mukaan. Tämä yhdistettynä liiketunnistimeen, jonka keila on kadun suuntainen ja joka liikkeestä sytyttää lux anturin määräämään tasoon. Muuten palaisivat 0-30% teholla. Yksittäiset lux anturit myös pienentävät syttymisen aiheuttamat piikit olemattomiin, koska valaisimessa on jatkuva jännite ja se syttyy hiljalleen ja jokaisen syttyminen alkaa käytännössä yksitellen. Näiden yleistymistä odotellessa.. |
|
20.02.2018 17:50 <Jouko> Täällä taas säästettiin hiihtoladuilla vaihtamalla kerralla kaikki elohopiakauhat led-valaisimiksi. Kevariväylillä enempi sitten uutta spn-mallistoa. |
![]() |
20.02.2018 17:42
<RicuP. >
Sähkömies ajaa kaasuautolla ja tietenkin myös työauto on kaasupeli. Näin ainakin erään sähköalan DI:n firmassa. On kuulemma elinkaari- ja käyttökustannuksiltaan matala ja polttoaineen hinta vakaa ja se ei maailmasta lopu. Kysyin häneltä, että miksi et hankkinut sähköautoa, kun niiden hyötysuhde ja teho, sekä toimintasäde ovat kasvaneet? Vastaus oli, että miksi en lämmitä taloani sähköllä, vaikka sähkössä on paras hyötysuhde ja tehoakin tarvittaessa piisaa.. Aina kun energia muutetaan toiseen muotoon, eli vaikka sähköksi, niin syntyy häviötä. Sähköauton tapauksessa tämä muutos ja häviöt tapahtuvat moneen otteeseen, ennen kuin tuloksena on liike-energia. Eli jo synnytetty liike-energia muutetaan useampaan eri muotoon ja takaisin alkuperäiseen muotoonsa. Vaan miksipä muuttaa sitä? Yhtä hölmöä on pyörittää sähköllä generaattoria. No siinä se lyhykäisyydessään. Olen parit latauspisteet asentanut ja yhden juurikin niin, että taloyhtiön asukas kustansi latauspisteensä itse omalle autopaikalleen. Sähköt otettiin ko. asunnon nousuun lisätystä sulakkeesta. |
![]() |
20.02.2018 17:19
<Jouko>
Ydinpuuhun asti ei kyllästeaine kunnolla pääse imeytymään, ellei oikein kovassa paineessa pumpata. Näinhän ne Kerimäen 110 kV pylväät käsiteltiin, ja lopputuloksena ylimääräiset myrkyt vuoti hiljalleen maahan. https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/punkaharjulla-paha-kreosoottivuoto-sahkoyhtio-halauspuut-etsittava-muualta/1907674#gs.d2fA5K4 Kreosoottipylväitä lyhentäessä kyllästyneisyyden parhaiten havainnollistaa; tummanruskea reunoilta, keskeltä lähes vaalea. Toki päihin jonkin verran kyllästettä saadaan imeytettyä ettei ihan heti ala lahoamaan kun maahan saadaan. Maanpinnan tasolta yleensä ensimmäisenä alkaa lahoaminen. Tuollaisesta ontosta pylväästä saisi linnunpöntön rakennettua, käyttöikä varmasti vielä monikymmenvuotinen.. ;) |
![]() |
20.02.2018 14:19 <Hartsa> Ei liity kuvaan mutta sähköön/sähköautoihin....https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/02/03/muna-vai-kana-ongelma-taloyhtioissa-miksi-rakentaa-latauspisteita-kun |
|
20.02.2018 10:55 <Mikko Koho> Nykyään on siirretty himmentämiseen ja olipa jossakin päin jo käytössä liiketunnistinvalaisimia jotka sytyttävät itsensä ja viisi seuraavaa aina kun hiihtäjä tulee kohdalle. Hiihtoladulla säästänee pitkän sentin. Paikallislehdessä näin otsikon että täälläkin ollaan niistä kiinnostuneita mutta kevyenliikenteenväylät ajavat hiihtolatujen edelle. |
![]() |
20.02.2018 08:11 <Koomikko> Pylväät ja perustuksetkin purettu, tyhjä kenttä. Pättiniemen 45 kV:n linja vielä pystyssä johtimet maahan ankkuroituna. |
© Janne Määttä 2004-2017