230 V
Vähän kuin yleisön pyynnöstä, tässä on Nelostien alumiinipylväsmalli: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8910 Alaosa on kolminkertainen ja yläosa normaali yksinkertainen. Putket ovat vähän kuin pyöristetyillä kulmilla. Tässä kohti nämä lienevät 90-luvun alusta, Helsingin päässä on samoja myös vuosituhannen vaihteesta.
Kerava
02.03.2016
Kuvaaja: Niko Pajunen
Sijainti: N 60.40084° E 25.12849°
Karttapaikake
Google Maps
OpenStreetMap
13.04.2016 01:20
<RicuP.>
Nuo pylväät on kyllä erikoista mallia. Ei varmaan muualla ole näkynyt kuin nelos tiellä. Näyttäisi, kuin olisi 3 pylvästä samassa. Jalusta on varmaan myös erikoinen.
17.04.2016 02:01
<RicuP.>
Jaa, siinä on tuommoinen laippakiinnitys. Hyvinkäällä on jossain 80-90 -luvun 'törmäysturvallisia' puupylväitä. Niissä on mahdollisen törmäyskohdan kohdalle tehty syvät urat pitkittäin pylvään ympäri. Uriin on laitettu puupalikat ja metallivanne ympäri. Ehkä sitten naksahtaa pehmeämmin auton katolle..
Näin jossain myös vähän uudemman asennuksen, jossa puupylväitä ei oltu pystytetty suoraan maahan, vaan olivat teräskiskon kylkeen kiinnitetty heti maan tasalta. Aika erikoinen asennus, liekö helpompi pystyttää. Tolppamiehet varmaan tietää?
17.04.2016 19:43
<Make>
Vai ne metallivanteelliset pylväät ovat sellaisia, jossain on kanssa tullut vastaan.
09.07.2017 22:29
<Make>
Onkohan kuvan pylväiden uudemmat yksilöt tehty teräksestä? Ovat samannäköisiä, mutta näyttivät teräksen värisiltä.
Vantaan kohdalta Nelostien rampeista on lähtenyt Siemens Broadwayt ja tilalla on Mantat. Jostain syystä ovat vähän kallistetut. Broadwayt olivat varmaan aika vanhat pylväiden ruosteisuudesta päätellen.
14.07.2017 16:27
<RicuP.>
Jos ovat toden näköisesti Kapu pylväitä, niin ovat tehty ihan pellistä taittamalla siihen kulmia. Ne tunnistaa kyllä helposti ja niissä on ihan tyyppikilpikin. Enää ei alu pylväitä varmaan edes tehdä. Teräs on halvempaa.
Ne broadwayt oli aika vanhoja. Olivat vielä sitä varhaisinta versiota, jossa kotelo on hieman pitkula ja lamppuosa peltiä, joka muuten tuntuu irtoavan kohtuu helposti kotelosta. On neljällä niitillä kiinni. Uudempi on kokonaan valettu yhdestä puusta.
14.07.2017 21:21
<Make>
Ne ovat kolaroitujen tilalle tulleita. Jotenkin näyttävät enemmän teräksen värisiltä.
Niitä Broadwaytä oli ainakin joskus korjattu. Monesta puuttui luukku ja osassa se oli teipillä kiinni. Paikotellen ko. rampit olivat jo aikalailla valaisinnäyttelyitä. Mikä tie siellä onkaan, kun menee Nelostien ali, oli HKB 13:sta vielä paikoillaan.
14.07.2017 22:14
<RicuP.>
Tuossa vanhassa Broadwayssa ei ole kuin pakkakuristin kotelossa, vaikka kotelo on melko iso, eli sitä on sitten ruuvattu. Vaihdettava sytytin on taas kuvun alla kannan vieressä pannalla kiinni. Niihin olen nähnyt vaihdetun vihreän BAG sytytinlaitteen tilalle. Niissä myös heijastimet näkyy ruostuvan!
15.07.2017 18:48
<Make>
Ehkä joskus on vaihdettu jopa kuristimia tien päällä. Jossain vielä huolletaan, kun on kerta sytytinlaitteita vaihdettu. Liekö heijastin peltiä eikä alumiinia.