28.10.2017 19:46
<Make>
Jos on S-mutka, sijoittelu menee hankalammaksi. Vantaalla on sellainen paikka, jossa aina välillä kolisee.
29.10.2017 21:57
<Mikko Koho>
Otsikoinnin perusteella sähköverkkopuolen naisilla lienee ollut mahdollisuus hemmotella itseään rankan viankorjauksen päätteeksi.. ;)
"Pakkanen voi tehdä teistä yön aikana liukkaita – lähes kaikki sähköverkon viat saatu korjattua"
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005422587.html
04.11.2017 22:34
<RicuP >
On siinä taas otsikko:D
Monen näköisiä vastaavia kolaripaikkoja bongattu.
15.02.2018 18:47
<RicuP. >
Tänään ohi ajaessa oli tapahtunut tässä. Oli laitettu valaisin paikoilleen, mutta.. pylväs on kuitenkin täsmälleen samassa asennossa, kuin kuvassa. Valaisin on Siteco ST 100W, joka jostain purettu. Kuuppa on kiinni mustalla nippusiteellä.. Meinaavat varmaan, että turha enempää laittaa, kun kohta kojautetaan tuohon uudestaan :)
15.02.2018 21:32
<Make>
Vähän hidasta toimintaa vai kovin harvoin tulee mentyä? Vantaalla on ollut eräs valo pimeä jo viime talvesta asti ja nyt vieressä on pari lisää. Siteco SR:ssä olen nähnyt kuvun olevan teipillä kiinni.
16.02.2018 20:46
<RicuP. >
On tuo vasta tällä viikolla asennettu. Ei varmaan ole ollut ihan kiireellisimmästä päästä. Ainoa vika vaan on, että ei toimi..
Tuon pylvään kohdalla on myös kaapelivika 2:n vaiheen välillä. Oli polttanut syötön sulakkeet, jotka vaihdettiin ja viikonko kesti ja taas sama. Irroittivat nämä vaiheet ennen tätä tolppaa, jolloin tämän tolpan jälkeen paloi vain 2/8 valaisinta ja nekin vierekkäin. Myöhemmin on kai otettu letkan toisen pään varakaapeli käyttöön, kun kaikki sitten paloivat. Tuo vino on tietenkin kytketty irti molemmista viereisistä tolpista, eikä valaisimen asentajat sitä vissiin tienneet..
16.02.2018 22:30
<Make>
Varmaan siinä kaapelitkin saavat kyytiä, kun pylväs kaatuu.
Olen miettinytkin, miten nuo on kytketty. Ainakin Keravalla kun voi sammuttaa joka toisen, niin miten on jaettu kolmelle vaiheelle? Kaapeli näkyy olevan kuitenkin 3 L + PEN.
18.02.2018 18:33
<RicuP. >
Tuohon on varmaan jouduttu jo aiemmin tekemään jatkot kaapeleihin. Tuo jalustan liikkuminen on sitten ollut niille liikaa.
Luultavasti hyvin monet valaisinryhmät on yhteydessä päistään varakaapelilla lähimpään toiseen ryhmään. Kaapeli on vaan pylvään sisällä kytkemättä odottamassa. Toinen juttu on sitten, että kestääkö toimiva ryhmä lisäkuormaa ja kuinka paljon.
Nuo, missä joka toinen sammuu, on vissiin kytketty niin, että palavat on samassa vaiheessa, vaikka L1:ssä. Seuraavassa ryhmässä palavat on taas L2:ssa ja seuraavassa L3:ssa. Näin saadaan kuormitus jaettua tasaisesti vaiheille, eli on periaatteessa 3kpl 1~ ryhmiä.
Sitten, kun kaikki valot palaa, kytketään loput vaiheet.
Normaalisti kytketään järjestyksessä tolpat eri vaiheille ja risteyskohdissa haaran ensimmäinen valaisin tulisi olla eri vaihetta, vaikka L3:sta, jos tolppa, mistä haara lähtee on vaikka L1. Siksi L3, koska suoraan jatkava seuraava on L2. Näin saadaan pimeät kohdat minimoitua, jos yksi vaihe on pois pelistä. Haaran toinen tolppa on sitten L1, jne.
19.02.2018 20:48
<Make>
Kaatuneen pylvään korjaaminen vaikuttaa monesti isolta työltä. Tarvitaan kaivinkoneesta alkaen kaikkea. Tällä viikolla oli Keravalta haettu pois pari lievästi kolaroitua, vielä suht pystyssä ollutta pylvästä. Toinen on vanhalla 45 ast. varrella, mitä tuleekaan tilalle siihen riviin...
Noin kytkentä varmaan menee. Yksi johdin on silloin ikäänkuin varalla.
19.02.2018 22:23
<RicuP. >
Täällä on myös jonkin verran noita kolaroituja. Korjaukset odottavat varmaan kevääseen, kun maa sulaa. Tuokin vaikuttaa aika väliaikaiselta ratkaisulta. E12 motarilla on nyt taas muutamaan kojautettu 45 tien ja V-kehän välillä. Siellä on isointa salmiakkimallia, joista on koppa sitten ratkennut ylimmäisiltä ruuveiltaan. Yhdestä vissiin kantakin irti, kun lamppu roikkuu. Näkyvät kuitenkin palavan.
Niin, tai on noissa kaikki johtimet käytössä. On kytketty tyyliin (L1)-L2-(L1)-L3-(L1)-L2-(L1)-L3, jne. Suluissa olevat palaa aina. Seuraavassa ryhmässä aina palavat on vaikka L2:lla, jolloin menee (L2)-L1-(L2)-L3-(L2)-L1-(L2)-L3.. Kolmannessa ryhmässä aina palavat on vaiheessa L3.
Näin saadaan aina päällä- vaiheista yksi kolmivaiheryhmä, jossa jokaisessa vaikka 10 valaisinta. Muissa vaiheissa on vain 5 valaisinta per ryhmä, joten voidaan kytkeä kahden ryhmän ei aina palavat samat vaiheet yhteen lähtöön, jolloin kaikki päällä - tilanteessa jokainen keskusta syöttävä vaihe kuormittuu 20 valaisimen verran. Kytketään yhteen ryhmien 2 ja 3 L1:set, sitten yhteen ryhmien 1 ja 3 L2:set ja ryhmien 1 ja 2 L3:set. Näin keskukseen tulee kaksi 3~ lähtöä, joista toinen aina päällä - vaiheille ja toinen kaikki päällä - vaiheille.
19.02.2018 23:35
<Hartsa>
Tuota osatehoa käyttävät vaan aika harvassa paikkaa mikä olis miusta yöllä ihan kätevä ratkaisu kun on vähän liikennettä ja tietä kummiskin valaistaa niin säästys siinä joku € sentääs.
20.02.2018 10:55
<Mikko Koho>
Nykyään on siirretty himmentämiseen ja olipa jossakin päin jo käytössä liiketunnistinvalaisimia jotka sytyttävät itsensä ja viisi seuraavaa aina kun hiihtäjä tulee kohdalle. Hiihtoladulla säästänee pitkän sentin. Paikallislehdessä näin otsikon että täälläkin ollaan niistä kiinnostuneita mutta kevyenliikenteenväylät ajavat hiihtolatujen edelle.
20.02.2018 17:50
<Jouko>
Täällä taas säästettiin hiihtoladuilla vaihtamalla kerralla kaikki elohopiakauhat led-valaisimiksi. Kevariväylillä enempi sitten uutta spn-mallistoa.
20.02.2018 18:42
<RicuP. >
Täällä vaihdettiin joskus -09 -10 paikkeilla kaikki hiihto/ulkoilureittien 125W eh:t 50W natikoihin. Kaapeleita niihin kytkiessä pajalla meni tovi. Valaisimia oli satoja. Tuosta muistona:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=28&pid=68924
Himmennys ei ole oikein muuten toiminut perinteisillä lampuilla muuten kuin, että se on valaisimessa elektronisella liitäntälaitteella, tai bi-power releellä.
Ledeillä mikään ei tosin nykyään ole ongelma. Paras vaihtoehtohan olisi juuri se, että valaisimessa olisi valoisuusanturi, joka mittaa valaistavan pinnan (kadun) luxeja ja säätää valotehonsa sen mukaan. Tämä yhdistettynä liiketunnistimeen, jonka keila on kadun suuntainen ja joka liikkeestä sytyttää lux anturin määräämään tasoon. Muuten palaisivat 0-30% teholla. Yksittäiset lux anturit myös pienentävät syttymisen aiheuttamat piikit olemattomiin, koska valaisimessa on jatkuva jännite ja se syttyy hiljalleen ja jokaisen syttyminen alkaa käytännössä yksitellen. Näiden yleistymistä odotellessa..
20.02.2018 21:32
<Make>
Minä epäilen edelleenkin noiden hienojen tekniikoiden kestävyyttä ulko- olosuhteissa. Joka toisen sammuttaminen on ainakin varmatoiminen tapa. Monenlaiset uudet lamput tuntuvat muutenkin pimentyvän aika nopeasti.
22.02.2018 21:27
<RicuP. >
Se on sitä, kun tehdään isoilla volyymeilla äkkiä ja kunnon tuotolla. Epäilen kyllä vahvasti, että noissa kestävyysongelmissa on kyse siitä, että käytetään halpoja komponentteja ja on liian hätäisesti tuotu markkinoille, jolloin ei ole käytännön testeillä keretty saamaan kokemuksia, esim se kynnysjännitteen muuttuminen eri lämpötiloissa. Haasteita tuo myös sääolosuhteet ja esim ukkonen, josta vaikka eh-lamppu ei ole moksiskaan.
Minua myös epäilyttää näiden uusien tekniikoiden kestävyys, erityisesti kytkennöissä, joissa käytetään konkkia. Vielä epäilyttävämpi viritys on ne rf taajuudella ohjatut valaisimet, tai systeemi, joka ainakin Philipsillä on, missä jokainen valaisin on yhteydessä verkkoon omine sim-kortteineen..
Päädyin siihen, että itsenäisesti toimivat valaisimet ovat luotettavimmasta päästä, jos on vaatimuksia valotason säädölle tai lähestymisantureille.
23.02.2018 22:30
<Make>
Vai on valaisimissa jo sim- kortteja... Joku kun hakkeroi ne, niin voi olla aika pimeää... Bi- power- rele kuulostaa luotettavalta, elektroninen liitäntälaite ei.
Täällä on muutama kiiluva ClearWay jo vaihdettu LumiStreetiksi, valaisinnäyttely on alkanut...
27.05.2018 21:52
<RicuP. >
Tuo kuvan tolppa käytiin vaihtamassa viime viikolla kokonaan uuteen, mutta sama jo kerran pudonnut ja takaisin asennettu Siteco ST asennettiin vielä jälleen uudelleen.
Motarille on salmiakkien ja 8512 kaveriksi tullut tänä keväänä Seleniumia vähän sinne-tänne. Pariin ramppiin on vaihdettu kuitenkin kaikki uusiin Seleniumeihin.
Viime vuoden puolella erällä maantiellä vaihdettiin pätkä HKB 13 LUC malleja Sitecon SR:n. Tänä keväänä sitten siitä, mihin vaihto loppui on viety valaisimet varsineen pois, eikä ole vielä mitään tilalla. Samalla tiellä paikassa, josta ei ole purettu on pari viikkoa sitten vaihdettu HKB 13 LUC tilalle suoraan 150W Mantat. Myös toiselle valtion tielle on tänä keväänä tullut isorunkoista Mantaa 150W HKB 10 tilalle.
28.05.2018 20:33
<Make>
Siteco on ilmeisesti hyväksi tiedetty merkki...
19.2 mainittu pylväs on myös vaihdettu, vaan miten... Nyt siinä on lyhyt, 90 ast varsi ledivalaisimella. Vaikka edellinen natikka Schreder Ambar 2 vaikutti ehjältä ja toimikin. Nyt valaisinnäyttely on laajentunut noin, että natikoiden sekaan kylvetään yksittäisiä ledejä.
Ehkä Selenium on lähinnä entisten näköinen ja ilmeisesti sentään samalla lampputyypillä... Jos on edes oikea tie mielessä, oliko rampeissa ennen Philips SGS 203:t ? Niissä oli aika kellastuneet kuvut+ ovat lasikuitua myös.
HKB natikkaversiotkin jo lähtemässä... Onkohan niissä se StE 501 olevinaan ongelma, vaikka niitäkin jossain päivitetään:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10383
28.05.2018 22:36
<RicuP. >
Samanlainen lasikuitupurkki tuo ST on. Myös komponentit on lasikuitupohjassa kiinni.
On vähän hassua laittaa ledejä natikoiden sekaan.. Ennemmin joku käytetty tilalle, jos entinen olisi ollut mäsä, jos ajattelevat vaihtavansa nuo kaikki myöhemmin ledeiksi.
Itse motarilla on salmiakit, rampeissa 8512, mutta tuossa rampissa, mikä kokonaan päivitettiin oli SGS 203:t. Niitä Seleniumeja on tullut ihan vanhaan valaisinmalliin katsomatta. Tosin niitä ennen oli vaihdettu tilalle jo ainakin Mantoja ja yksittäisiä Siteco SC ja SQ malleja.
Joku hieno idea noiden HKB:iden vaihdolla varmaan on. Kumma on, että tosiaan viimevuonna vaihdettiin alkupäähän SR:t, siitä eteenpäin tänävuonna poistettiin satoja metrejä ja sitten Mantat heti poistetun osuuden jälkeen ja tähän vanhat varret kelpasi. Lisäksi välissä on liittymiä, joiden kohdalla on HKB:t lähteneet jo aiemmin. Molempiin uudet pylväätkin ja ensin saneerattuun Mantat ja toiseen SC:t. Yhtenäistä mallia on näköjään ylivoimaista käyttää koko osuudella. Kaiken kruunaa, että kun vanha mantoiksi muutettu osuus loppuu, alkaa kaupungin salmiakkiosuus.
07.12.2018 12:23
<RicuP.>
Voiko tämä olla totta.. Eilen tämä jo korjattu pylväs sai taas kyytiä. Tällä kertaa mäjäys oli lievempi, että valo pysyi paikallaan ja palaa, tosin lasi repsottaa. Tolppa on kyllä taas vino...
07.12.2018 16:17
<Make>
Kun Siteco näkyy lopettaneen natikkavalaisimien tekemisen, on pitänyt taas keksiä toinen merkki. Olen nähnyt myös Seleniumeja kylvetyn viime aikoina.
Pylvään paikkaa pitää todella muuttaa...
07.12.2018 20:22
<RicuP. >
Täällä kaupunki on julistanut, että asentavat tästä vuodesta alkaen vain Led valaisimia ja että vanhat valaisimet muutetaan Ledeiksi, kun niiden käyttöikä tulee täyteen. Natikoiden tilalle asennetaan monimetallit niille katuosuuksille, joissa käytetään myös Ledejä. Luulen kuitenkin, etteivät yksittäisten natikoiden tilalle laita Ledejä, vaan vaihtavat osuuden kerrallaan.
Pylväät ovat kyllä huonossa paikassa ulkokaarteessa. Kumma kyllä tuo kolarointi alkoi tiettävästi vasta 2010 - luvulla, vaikka Pylväät ovat tuossa olleet jo 1970 - luvun alusta.
07.12.2018 22:04
<Make>
Myös korvaavia lamppuja tuntuvat käyttävän jonkin verran.
Ei kai tietä ole jotenkin muutettu, mikä voisi vaikuttaa?
07.12.2018 22:45
<Mikko Koho>
Äkkiseltään tuli mieleen autojen ajo-ominaisuudet. Aiemmin ei ollut mitään hienouksia, nyt on lukkiutumatonta jarrua, luistonestoa ja kaiken maailman mummojen päälleajosuojaa. Nekään eivät valitettavasti pysty kumoamaan fysiikan lakeja ja korvaamaan tervettä varovaisuutta.
08.12.2018 18:44
<RicuP. >
Korvaavista käytetään eniten matikkaa, sitten monimetallia, mutta nyt myös Ledejä joita ei ole tätä ennen näkynyt. Sen sijaan korvaavien natikoiden tilalle on tullut nyt myös taas Eh lamppuja ainakin HKB 10 250W ja HKP 5 400W. Lieköhän vaihtavat noihin HKP valaisimiinkin joskus Ledit, kunhan ovat niitä aikansa taas testailleet. Natikoiksi tuskin enää muuttavat ja HKP alkuperäiset natikka mallitkin näkyvät olevan vähän löyhemmällä ylläpidolla. Niissä käytetään vain kahta lamppua, eikä nekään tunnu aina palavan. Sen sijaan Exane asentaa omalla alueellaan niihin aina kaikki lamput. Eh - valaisimia on Hyvinkäällä vielä reippaat 3000 kpl, että kyllä korvaavillekin on vielä käyttöä. Eh HKP valaisimia on 23, alunperin 31 ja natikka versioita 18.
Katu on ollut tuommoinen aina. On sieltä muutama koivukin mennyt kadun ja pyörätien välistä. Luulen, että kyse on juurikin siitä, että ajetaan niin huolettomasti luottaen auton tekniikkaan ja tuota alamäkeä on niin kiva painella menemään.
06.04.2019 15:58
<RicuP. >
Ihme mutka tuohon tehty.
06.04.2019 18:35
<Make>
Alunperin tie meni koko matkan ihan radan vieressä. ~10 vuotta sitten Keravan osuudesta suurin osa siirrettiin kauemmas, mutta Vantaan osuus on entisellään.
18.04.2019 22:09
<Make>
Korjaaminen on alkanut, eilen vaihdettiin jalustat.
29.04.2019 20:49
<Make>
Näköjään Vantaalla tehdään toisin päin. Ilmeisesti kolaroidussa pylväässä oli jo Philips Luma. Nyt uudessa pylväässä on natikka- Selenium.
14.05.2019 21:44
<Make>
Ja tänään tuli pylväät, valoina yllättäen Greenled Siriukset.
17.07.2019 22:51
<Make>
Huomasin, että Vantaalla on monissa valopylväissä pieniä Jakoraja- tarroja. Mahtaako se ehkä tarkoittaa 18.2.2018 mainittua varakaapelin pään sijaintia.
22.10.2019 18:20
<voivoi>
oho
22.10.2019 18:20
<voivoi>
oho
25.01.2020 16:43
<Make>
Tuossa rajalla Vantaan puolella on myös yksi pylväs, johon jostain syystä usein törmätään, vaikka se on suoralla tiellä. Nyt vuodenvaihteessa taas viimeksi. Nyt jalusta on vaihdettu. Saa nähdä, mitä tulee Philips Luman tilalle. Siinäkin on kai kaapeleita irrotettu, kun myös edellinen Luma on pimeä.
11.03.2020 21:00
<Make>
Pylväs tuli hetki sitten ja valaisimeksi samanlainen Luma. Saa nähdä, kauan kestää...
30.04.2020 21:47
<Make>
... ei kauaa. Nimittäin tuo Vantaan pylväs kaatui jälleen eilen! Keravan suunnasta on tullut joku kovaa, kun ruohotuppoja ja multaa on myös jalkakäytävällä.
06.05.2020 21:13
<Make>
Eilen jalusta ilmeisesti vain oikaistiin eikä vaihdettu. Päällepäin se näytti ehjältä, vaikka oli 45 ast. kulmassa... Tänään tuli pylväs ja samanlainen Luma valaisimeksi. Äkkiä korjattiin tällä kertaa.
01.10.2020 21:50
<Make>
Nyt ko. Luma on puolestaan pimeä, vaikka ei ole törmätty.
19.10.2020 20:36
<Froggy >
Kiinnitin huomiota taas kin menin ohi...
Täällä sen sijaan oli kolaroitu pylväs jossa oli kaksi valkoista Lumaa. Siihen tuli yllättävän äkkiä uusi pylväs, mutta vain toisessa varressa oli samanlainen valkoinen Luma ja toisessa ei mitään...
19.10.2020 22:26
<Make>
Jaa että tuollainen asia tuli havaittua junasta? Liekö valkoinen Luma erikoisvärinen. Ehkä toinen säilyi ehjänä ja toinen on tilauksessa.
20.10.2020 02:27
<Froggy >
Aika usein tulee junasta kytättyä tuota paikkaa juu.
Outoa, luulisi että olisivat laittaneet Siriuksen tai jonkun Lumistreetin tai jopa Revolutionin siihen vaan suoraan. Tuskin rupeavat mitään yksittäisiä kappaleita tilailemaan, varsinkin kun on erikoisvärinen...
15.11.2020 20:23
<Froggy>
Vanhasta Lumasta oli varren kiinnitys mäsä. Se makasi varastolla pihalla. Taisi olla vielä Indalin nimellä. En tiedä että onko tilalla mitään, ei ainakaan siltä tunnu.
16.11.2020 17:38
<Mikko Koho>
Kuvan aiheinen mutta siihen liittymätön vitsi.
Mitä yhteistä on palomiehellä, ensihoitajalla, poliisilla ja tapahtumapaikkaa kuvaavalla median edustajalla?
-Kaikki ihmettelevät miksi Focus on päin prinkkalaa.
16.11.2020 21:18
<Make>
Mahtaako sellaista kiinnikettä saada varaosana...
Melkoinen vitsi.
17.11.2020 21:04
<Make>
Jaa, ne ovat olleet jo 2014-vuonna. Yllättävän hyvin ovat kai toimineet sitten.
12.04.2022 21:48
<Make>
Taas näkyi paljon kolaroituja tolppia siellä täällä. Yksi on jopa kolmenkympin alueella, vähän hidasteen jälkeen...
12.04.2022 23:49
<RicuP.>
Täällä oli nyt talvella käynyt hassusti. Oli törmätty yhteen Manta pylvääseen. Pylväs oli suht suora, mutta Manta varsineen oli hävinnyt. Nyt se sitten alkuviikosta kuitenkin löytyi. Oli vähänmatkan päässä olleen lumikasan uumenissa köllötellyt. Piilossa olon aikana oli muut sen toverit häipyneet ja vaihtuneet Lumistreetteihin. Tämä pylväs on edelleenkin tyhjä.
13.04.2022 14:30
<Froggy>
Outoa. Toivottavasti Mantat eivät menneet suoraan romuihin...
Täällä oltiin törmätty Selenium pylvääseen:
https://maps.app.goo.gl/qHMQ9craLKF6aTXNA Tien toisella puolella olevat Seleniumit vaihtuivat viime vuonna myös LumiStreeteihin, mutta 8511:t ja nuo kolme Seleniumia jäivät. Kolaroidun tilalle tulikin uusi Siteco SC.
14.04.2022 11:47
<Froggy>
Kaikki ovat varmaan alussa kyuluneet ELY:lle, mutta liekö radan puoleiset valot siirtyneet kaupungille Auto-Sunin liikenneympyrän rakentamisen yhteydessä.
14.04.2022 22:20
<Froggy>
Tai sitten yritetään taas säästää sähkössä vaihtamalla natikoita pienitehoisiin ledeihin... Saisi ELY:kin ruveta käyttämään korvaavia lamppuja, en ole kyllä vielä sen nähnyt niin tekevän.
15.04.2022 22:53
<Make>
Siinä vaan mahdollinen säästö tulee vasta myöhemmin, heti on vain kuluja. Hyväkuntoisia valaisimia korvaaville lampuille taitaa vaan olla kovin vähän, kauhat, HKB13, Broadwayt... 8512, salmiakit ja vastaavat eivät tunnu olevan kovin iskussa enää...
16.04.2022 08:24
<Make>
… toki Mantat ovat myös iskussa.
16.04.2022 10:19
<RicuP. >
Täällä on juuri vaihdettu kehä V:lle valtion pylväisiin ledit vanhojen 1980-90 vaihteessa asennettujen 8512 tilalle. On kahta kokoa käytetty. Liittymien kohdalla on isommat. Mutta 04 valmistunut pätkä 8511 on jäänyt entiselleen liittymien välille.
Sen sijaan 06 valmistunut liittymä ST valaisimilla on uusittu. Siinä olikin alkava näyttely 8511, SQ, SC ja Manta alkuperäisen ST:n lisäksi. Yllättäen uusista ledeistä oli moni pimeänä.
Siinä moottoritiellä kuitenkin näyttely jatkuu. Valaisimina alkuperäinen salmiakki 400W, Manta, SQ, SC, Selenium, AEC kaos ja muutama Led siellä täällä.
27.06.2022 20:48
<Make>
Taisi Hyvinkään moottoritien valaisinnäyttely olla poistumassa tuossa hetki sitten...
30.4.2020 viimeksi mainittu asia tapahtui taas. Juhannuksen aikana on taas törmätty, mutta miedosti. Pylväs on aika vähän vinossa ja lommo juuressa. Valaisin on kuitenkin viety.
En taas tiedä, kun vähän aiemmin varsi oli vähän kääntynyt ja pylväs ehkä vähän vinossa. Oliko silloinkin joku hipaissut.
28.06.2022 00:09
<RicuP. >
Juu, tässä muutama viikko sitten olivat aloittaneet vaihdon eteläpäästä. Myös ramppien valot oli uusittu, vaikka rampit on menossa purkuun ja rakennetaan uudestaan tässä joskus parin vuoden kuluessa. Rampeissa on kuulemma se vika että ylös tulevissa on vain yksi kaista ja alas tulevissa on se C- mutka joka kuulemma on erittäin vaarallinen nykymittapuulla.. Mietin vain että millä ihmeellä saavat sen rakennettua sitten mutkattomaksi, ellei tule jotain siltasysteemiä.
Tuo on kyllä nyt semmonen paikka, että luulisi sille nyt tehtävän jotain. Montako kertaa siellä on nyt jo kolaroitu?
28.06.2022 20:33
<Make>
Vai tuollaista on suunnitteilla.
Onko tuo ainakin kuudes kerta 10 vuoden sisällä... Kaide varmaan korjaisi oiretta. Lähinnä kai tien mutka pitäisi olla loivempi. Asian vaikeustaso vaan nousee, kun mutka on Keravan puolella ja pylväs Vantaan. Jotenkin ajolinja johtaa aina tuota pylvästä kohti.
29.06.2022 05:29
<Mikko Koho>
Vanha linkki näytti olleen toimimaton kun video oli jostain syystä poistettu palvelusta, mutta kertauksen vuoksi Karpossa aikoinaan ollut vastaava tarina siitä, miten yksi ainut puu onnistui saamaan paljon osumaa ennen kuin se lopulta kaadettiin.
https://youtu.be/GOmZnR8XhbA
29.06.2022 12:04
<RicuP. >
Aikoinaan Hyvinkäällä Sairaalanmäessä oli vastaavasti mänty alamäen mutkassa. Siinä oli kyllä selvät jäljet, että on kyllä useasti osunut. Sittemmin puut kaadettiin ja tilalle tuli 2016 valopylväät jotka jostain syystä siirrettiin kadun toiselle puolelle. Sitten siihen yhteen pylvääseen on osuttu jo kolme kertaa. Yhden kerran valaisin lensi sairaalan pihalle logistiikka-alueen aidan viereen. Siellä se on hallin kulmalla vieläkin.
Pistin muuten merkille että tässä 2010 jälkeen on kolaroitu Eteläisellä kehäkadulla nyt jo 19 pylvästä. Tätä ennen kaikki pylväät oli alkuperäisiä 1970 -luvulta. Katu on kyllä pääasiassa ihan suora yhtä kaarretta lukuun ottamatta josta on kaatunutkin kaksi vierekkäistä pylvästä. Lisäksi ei tunnu olevan yhteistä käsitystä uuden pylvään tyypistä, kun niitä alkaa olla jo neljää eri mallia eri pituisilla varsilla..
Riihimäkeen rakennettiin hiljattain uusi pieni ympyrä jossa neljä pylvästä ulkokehällä ja viimeksi kun katsoin niin kaksi vierekkäistä oli jo poikki. En kyllä ymmärrä että miksi aina kaarteen kohdalla pylväät pitää saada sen ulkokehälle?? Vastaavia ansoja on ainakin Nummisillassa parissakin paikassa. Toinen on jyrkän mäen alla olevassa mutkassa ja toinen Y -risteyksessä, jossa valot on asennettu risteävien katujen molemmin puolin. Yhteen pylvääseen onkin törmätty ainakin 5 kertaa ja se on tälläkin hetkellä aivan kiero. Sitten parin sadan metrin päässä on täsmälleen samanlainen risteys jossa valot on kuitenkin jakajien keskellä, eikä niihin ole koskaan törmätty.
11.07.2022 21:36
<Froggy>
Tällä tieosuudella on nyt talven jälkeen kolaroitu kaksi pylvästä, molemmat vaihteeksi mutkan sisäkehässä:
https://maps.app.goo.gl/WX5btrLn2jVRayDh7
https://maps.app.goo.gl/VX6h4MnwrPmamcKH8
Tuli ihmeteltyä pylväitä Kuutostiellä Joutseno–Imatra välillä. Aika harvaan pylvääseen oltiin kolaroitu, mutta useat pylväät olivat jotenkin kääntyneet osoittamaan varsi tien suuntaisesti eikä tielle. Pylväsmalli on Tehometin kartiopylvään näköinen, mutta kulmikas läheltä katsottuna. Lienee ilmeisesti Technopali.
13.07.2022 13:35
<RicuP. >
Liekö sitten tuuli niitä käännellyt?
Kuvan paikassa on juuri toissapäivänä kolhittu taas tätä ja vasemman puolista pylvästä. Nyt vasemmanpuoleinen on hieman vinossa ja varsi kääntynyt hieman sivulle. Tälläkertaa syylliset on työporukka joka kaivaa pyörätien varteen jotain.
Hyvinkään motarilla ei yhden pylvään uudet valaisimet ehtineet olla kauaa, kun pylvääseen oli muutama viikko sitten kolaroitu niin lujaa, että koko pylväs oli kaatunut ja medihelillä haettu sieltä porukkaa... Kuulin vielä äänen ja ryminän, kun satuin sillä hetkellä olemaan aamutuimaan Kuumolassa ABC:n pihalla, vaikka tuonne tapahtumapaikalle oli muutama kilometri matkaa.
13.07.2022 14:48
<Make>
Vai taas on tapahtunut kaikenlaista...
13.07.2022 23:13
<RicuP. >
Tässä on ainakin moneen kertaan kolissut valaisimiin: 563 143
https://maps.app.goo.gl/8NFf3Ktjaym6gheG8
On kiitotien pää niin siksi valaisimet on matalalla. Alkuperäiset HKB13/14 oli jo aivan solmussa. Myöhemmin vaihdettiin 8512 lyhyempiin varsiin ja sittemmin on vaihdettu risat mantoihin. Mantatkaan ei kestäneet, vaan niistä lensi päälliset. Sittemmin vaan luovutettu ja annettu vaan olla. Tuolta on sekin kuva, kun 8512 oli syttynyt tuleen, mutta Googlen kuva on niin vanha, ettei sitä vielä näy ja on aika ehjää vielä.
14.07.2022 20:25
<Make>
Eli autot osuvat valaisimiin ilman kolarointia. Näkyy olevan tuo 8512 vähän kääntynyt.
14.07.2022 21:07
<RicuP. >
Näin on. Pitäisi olla yli 6m, mutta nuo on varmaan 5m. Olisivat vaan laittaneet kauemmas tiestä ja valonjako pitkäksi.
24.08.2022 21:07
<Make>
27.6.2022 mainittu tapaus on edistynyt. Vanha pylväs haettiin pois jokin aika sitten.
Eilen tuli uusi pylväs entisen mallisella Lumalla varustettuna. On vaan ihan vinossa, kun jalustaa ei ole (vielä) oikaistu. Lisäksi pylvään juuressa on joku outo vaaleanharmaa pinnoite.
25.08.2022 20:49
<Make>
Juuri tuon tyylinen. En muista muualla nähneeni.
25.08.2022 20:50
<RicuP. >
Vähän on hölmöä oikoa jalustaa kun pylväs on jo laitettu.
27.06.2022: valaisimien vaihto oli aloitettu sekä etelästä, että pohjoisesta jostain syystä samoihin aikoihin. Vieläkään tosin ei näytä olevan valmista... Nyt uusivat Pohjoisen kehätien siltaa ja juuri vaihdettuja valaisimia on jo purettu pois!!... Ei oikein ole järkeä koko hommassa.
26.08.2022 22:05
<Make>
Outo järjestys on niin, jos on vielä maakaapelivika. Tuo viiden valon pätkä kun ei edes toiminut viime talvena.
Kuulostaa taas hyvin normaalilta...
03.09.2022 09:39
<RicuP. >
Tuntuu, että tuolla työmaalla saman tahon eri osastot ei kommunikoi mitenkään keskenään. Toinen on päättänyt uusia sillan ja toinen valot.. Lisäksi ovat vissiin vahingossa vaihtaneet muutamaan kaupungin omistamaan pylvääseen myös Ledit yhteen liikenneympyrään, joka on tuossa sillan päässä. Se on kuitenkin kaupungin linjassa, vaikka on maantie.
Keskustan liittymän kohdalla valoja ei ole vieläkään vaihdettu, vaikka kaupunki on siellä omansa jo muuttanut ledeiksi. Kyllä hidasta on homma. Hitaampaa kun kaupungillakin jopa:D
03.09.2022 20:47
<Make>
Sama meno siis jatkuu...
Eikä em. pylvästä ole vielä oikaistu.
20.09.2022 21:39
<Make>
Em. pylväs oikaistiin muutama päivä sitten. Nyt sen pätkän valot jopa toimivat taas, paitsi viimeinen...
24.10.2022 21:16
<Make>
...paitsi nyt tuon kovan onnen pylvään Luma on pimentynyt, vaikka ei ole kolaroitu tällä kertaa...
25.10.2022 14:04
<Froggy>
11.07.2022 mainittujen talvella/keväällä kaatuneiden pylväiden tilalle ei ole tullut vieläkään yhtään mitään. Jalustoihin laitetut putkenpätkät ovat taittuneet ja kaatuilleet kyllä.
25.10.2022 21:42
<Make>
On huomattu, että aina ei tunnu olevan kiire.
16.07.2023 20:20
<Froggy>
Joskus vuoden vaihteessa tuosta kolaroitiin yksi pylväs:
https://goo.gl/maps/Z4L4Svw4tvGVwUd68 Joskus loppukeväällä siihen tuli iso, varmaan käyttämätön Manta. Nyt on tällä viikolla tullut kuitenkin koko tieosuudelle Lumistreetit...
17.07.2023 19:57
<Make>
Liekö ollut ELY taas vauhdissa... Eivät käytä kyllä yhtään mitään muuta kuin LumiStreetiä.
18.07.2023 20:59
<RicuP. >
Niillä on nyt elyn kanssa joku sopimus. Aikaisemmin oli AEC, ja sen jälkeen Easyled.
04.08.2023 18:03
<RicuP. >
Niiden sivuilla lukee, että Lumistreet on edullisimmasta päästä suurille vaihto volyymeille tehty valaisin...
10.08.2023 17:26
<RicuP. >
Vissiin Elyn ovat juu. Pylväs näyttää olleen joku 6m, kun muut on varmaan 8m.
10.08.2023 21:09
<Make>
Ainakin varret olivat lyhyemmät, taitaa olla edelleen.
Kai se ELY:n on, noita ramppien valoja ei ole taas kartassa ollenkaan! Eikä Keravalla taida olla ST:tä ja uusinta LumiStreetiä missään muualla.
04.10.2023 21:20
<Make>
Tänään 27.7.2023 mainittu laippakiinnitteinen pylväs on asennettu. Varsi ja valaisin vain puuttuvat. Josko siitä lopulta korjattaisiin ne perässä olevat pimeät myös...
12.10.2023 21:42
<Make>
...ei ole muuta tapahtunut, paitsi siitä läheltä on puupylväästä Luma pimentynyt alkuviikosta.
01.11.2023 21:12
<Make>
Nyt, oliko jo perjantaina vai viikonlopun aikana, on tapahtunut kaikkea. Laippapylväs on edelleen tyhjä ja puupylvään Luma pimeä. Mutta, laippapylvään perässä olleet pimeät on vihdoin korjattu. Oliko sitten maakaapelivika, kun yhden pylvään juurella on kaivettu.
Lisäksi siitä Anttilantieltä häipyi Siteco ST:t! Muutama mustavaloversio kyllä saattoi olla seassa... Tilalla on taas jotkut tuntemattomat mustat läpyskät. Ovat vaan oudosti vähän varren linjan yläpuolella.
02.11.2023 00:24
<Froggy>
ST taitaa olla jollain valaisimien hävityslistalla kun niitä on nyt vaihdettu kaikkialta... Kaikki eivät niin varmaan ole edes "mustavalo-optiikalla".
17.7.23 mainitut 8512 ovat vieläkin paikollaan...
29.12.2023 12:18
<Froggy>
11.07.2022 liittyen:
Nyt tuo Muukko-Joutseno -väli on pelkkää kiinteää, ei tarvitse mainita mitä mallia... Joutsenosta on myös vaihdettu jonkin verran Mantoja, mutta vinoja pylväitä ei oltu edes suoristettu!
29.12.2023 21:39
<Make>
Ei varmaan niin tarvitse mallia mainita...
01.01.2024 00:51
<Koomikko>
Kuutostiellä melkein kaikki Imatran kohdalla vaihdettu samaan ei tarvitse mainita malliin. Simpeleellä näyttää olevan erimallisi räpylöitä jonkinlaisella softstartilla varustettuna.
02.01.2024 21:28
<Make>
Niimpä tietysti...
04.01.2024 16:33
<Late>
Kuka on ruvennut koodaamaan kommenttikentässä?
05.01.2024 23:32
<Make>
Siis??
07.01.2024 09:08
<Late>
Minulla näkyi vähän aikaa jotain kummallista kommenteissa varmaan useamman sivullisen verran. Siksi tuo kysymys. Nyt ovat hävinneet
07.01.2024 21:11
<Make>
Jaa, minä en ole nähnyt.
07.01.2024 22:01
<Froggy>
Minä näin vaan yhden kommentin, nimimerkkinä <1> ja sisältönä 1. Vähän ajan päästä sivustolle ei päässyt ja tuli "403 forbidden" -ilmoitus.
08.01.2024 12:21
<Joskus>
Olikohan se 3. tai 4.1. kun ei päässyt sivuille, tervetulotekstinä "You don't have permission to access tolpat on this server." Sitä ennen oli Chrome hövelillä päällä ja vaihteeksi kaikki kuvat näkyvissä, toisin kuin nyt...
Tämä on sinänsä harvinainen sivusto että kommentointi on ollut (aina?) avoin, lähes kaikkialla muualla on kirjautumisvaade.
09.01.2024 23:24
<Miska>
Mistä mahtaa johtua se, ettei kuvat lataa? Aina kun katson tänne, niin ne ovat vain mustia pisteitä, se tekee sivuston selaamisesta vähän hankalaa...
10.01.2024 19:08
<calm>
Miska: Ota selaimeksi Firefox, niin sitten näkyy. Chrome yrittää olla liian turvallinen. (pitäisi joo joskus korjata jo...)
10.01.2024 21:35
<Miska>
Kiitos vinkistä, toimii.
23.02.2024 20:56
<Make>
12.10.2023 mainittu Luma on taas toiminut viikon verran. Mitä lienee tehty, päällepäin on samanlainen kuin ennenkin.
10.04.2024 21:01
<Make>
Vihdoinkin 4.10.2023 mainittuun pylvääseen tuli eilen varsi ja valaisin. Varsi on todella tumman harmaa, onko ehkä käytetty? Valaisin onkin kiinteä Iridium, joka on tietysti suunnattu pahasti alaviistoon...