24.01.2016 17:58
<M. Asentaja>
Takavuosina kun tuulimyllyjen tehot alkoivat nousta 500kW;n ja yli käytettiin myllyjen jännitteenä 690 volttia siirtohäviöiden vähentämiseksi. Myöhemmin tehojen noustessa megawatteihin alettiin miettiä muuntajan sijoittamista ylös kabyysiin ja siirron toteutusta isommalla jännitteellä. Voisiko tuo tuulivoima merkintä olla tuota perua?
25.08.2017 11:41
<lol>
XD
25.08.2017 22:33
<Make>
Ei ole tässä mikään muuttunut. Ei ole tuollaista rasiaa kukaan sattunut kysymään.
26.08.2017 15:50
<Hartsa>
Ei mahda olla tekemistä nato pistokkeiden kanssa ?
26.08.2017 20:22
<Make>
Nato-pistokkeet ovat näköjään kuorma-autojuttuja. On niissä vähän samaa näköä, mutta jännite on vähän eri...
26.08.2017 23:16
<Hartsa>
Juu niin on.
27.08.2017 11:07
<muhentaja>
690V jännitteellä on jo syytäkin olla lukitus, ettei pistotulppaa saa helposti irti virrallisena. Tuossa näyttäisi olevan myös tuo lisäkosketin keskellä, jolla voi pakottaa kontaktorin aukaisun jos pistotulppa kiskotaan tai jonkun takertumisen seurauksena kiskoutuu väkisin virrallisena irti. Vastaavahan on myös 125A 400V liittimissä.
27.08.2017 19:34
<Make>
On siinä ainakin lisäkoskettimen paikka. Liittimen vieressä lukee Pilot ainakin jossain merkeissä. Aina tuossa kolossa ei vaan ole pinniä... Taitaa myös 63A:n rasioissa olla ainakin osassa.
28.08.2017 19:35
<STP>
Jossain moottoreiden töpseleissä on käytetty tuota pilot-pinniä termistorille. Kevi ja vaiheet omille paikoilleen ja termistori N-liittimen ja pilotin kautta moottorisuojalle.
29.08.2017 21:35
<Make>
Vai sellainenkin tapa on. Ei varmaan kannata sekoittaa normaalisti kytkettyjen kanssa.
30.08.2017 18:03
<muhentaja>
Mitenhän mahtaa termistorin hituvirtasignaaliin kytkeytyvä julmettu brummi vaikuttaa mittaustulokseen, olisiko kuitenkin lämpösuojakytkin?
Mitä tuohon pilot-pinniin muuten normaalisti kytketään kuorman puolella?
30.08.2017 21:20
<Make>
Ainakin sellaisia termistorireleitä olen nähnyt. Kai asia on niissä jotenkin huomioitu. Olen kanssa miettinyt pilot-pinnin käytännön kytkentää.
31.08.2017 21:29
<Pete>
Rautateillä ainakin käytetään tuota pilot-kytkentää.
www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lo_2012-21_rato_21_web.pdf
www.kk-sahkotukku.fi/esitteet/VR-esite.pdf
02.09.2017 22:52
<Make>
Rautateillä onkin erikoisemmat jatkojohdot, kun on pistotulppa molemmissa päissä. Ilmeisesti käyttö perustuu juuri pilot-nastaan. Kaapeli onkin 5x10+2,5. Toinen erikoinen on 800A 1500V vähän järeämpi...
03.09.2017 18:41
<muhentaja>
Käsittääkseni pykälät kieltää 1.5kV liittimien kytkemisen tai irrottamisen jos veturikuskilta ei ole lupaa saatu. Sieltä keuliltahan saakka se 1.5kV tulee.
25.01.2019 21:45
<muhentaja>
InterCity 266 24.1. 2016 junan vaunussa, oliskohan ollut vaunu 4 tai 5 junan numeroinnin mukaan, kuului tuossa toissa päivänä Oulun pysähdyksellä sellaista 1500V/230V 50Hz murinaa tai jopa paremminkin jyrinää vaunun toisesta päästä että taisi joko mennä ylivirtaa syystä tai toisesta oikein reippaasti tai sitten oli jokin vaunumuuntajan sisäinen oikosulku käynnissä. Eipä siinä vierellä oikein haluttanut seisoskella parempaa puoliskoa kuljettavaa junaa odotellessa, että purskahtaako sieltä öljyt sekä nestemäisessä että kaasumaisessa muodossa päin naamaa ja vielä tulet ja valokaaret perään. Juna taisi kuitenkin päästä perille, kun ei sen kummempia uutisointeja ollut.
Aloin jo tottumuksesta raide 1 porraskäytävää ylöspäin ihmettelemään, että mikä ihmeen ääni tuo murina on, kun sellaista ei koskaan aikaisemmin ole kuulunut Oulun rautatieaseman raiteiden 2 ja 3 järjestelyissä.
25.01.2019 21:49
<muhentaja>
Eikä siis myöskään raide 1 rappukäytävässä.
26.01.2019 08:23
<muhentaja>
Korjataas tuo päiväys vielä 24.1.2019...
26.01.2019 17:31
<Make>
Mielenkiintoiselta vaikuttaa, jos noin on todella ollut. Ainakin talvi on tainnut aiheuttaa vaihteeksi häiriöitä junaliikenteeseen.
26.01.2019 20:48
<muhentaja>
Ääni kuului melko lailla vaunun pohjan kieppeiltä läheltä toista päätyä, että tuskin oli mikään vikaantunut ilmastointikone tms. kyseessä, ja oli todella kuuluva, voisi verrata lähinnä johonkin tosi löysäpakkaiseen kantaverkon/voimalaitoksen päämuuntajaan. Vaunumuuntajaa en ole ennen tuota tapausta kyennyt kuulemaan lainkaan, sen verran taustamelua on asemilla aina.
01.04.2019 01:03
<muhentaja>
Sieltä vaunun alta kuului vähän tämän tapainen ääni (vaikka videolla onkin ison muuntajan startti) epämääräisen pellin räminällä höystettynä
https://youtu.be/FQijX1DEp1k?t=229
02.04.2019 20:51
<Make>
Komeaa murinaa on varmasti ollut tuon perusteella. Ettei olisi vaan joku pelti voinut resonoida sopivasti?
06.04.2019 01:14
<muhentaja>
Kyllä se kuulosti paremminkin siltä, että jotain oli jo mennyt tai sitten oli menossa pahemminkin vialle. Muuntajien kokoluokat kun on noissa vaunuissa dekadeja pienemmät kuin sähköasemilla, niin sen alkutransientin olisi pitänyt jo keretä tasaantua ajat sitten.
Vaunusta kuulunut murina ei siis vaiennut ollenkaan samalla tavoin hiljalleen kuin tuossa sähköaseman PMn startissa, vaan pysyi samanlaisena koko ajan. Ja kun ei nuo Sr1:n ja Sr2:n päämuuntajatkaan päästä kuin lyhyen (ja paljon hiljaisemman) murahduksen kun pääkytkin menee kiinni.
06.04.2019 18:52
<Make>
Kulkuneuvojen muuntajista tuli vähän lisää kokemuksia. Luvattiin tehdä pääkeskus laivaan. Hieman on eri järjestelmä kuin maissa... Alussa on 3~ 400V ilman nollaa, ilmeisesti vain moottoreille. Sitten välissä on 21 kVA muuntaja, joka tekee 230 V 3~ verkon taas ilman nollaa. Eli 230 V kuormat tulevat kahden vaiheen väliin. Tietysti kuvat on tehty täysin erilailla kuin normaalit keskuskuvat, eli hetken sai taas ihmetellä.
06.04.2019 19:14
<RicuP. >
Juu, laivasähköissä on käytössä IT järjestelmän tyyppinen maasta erotettu verkko ilman nollaa. Tarkoituksena on kai estää virtojen kulku laivan rungossa ja näin vähentää korroosiota.
Laivan valaisimista on kuvia, täytyypä laittaa.
11.04.2019 21:26
<Make>
Näkyy olevan 2x 125A generaattorit ja kuvien otsikkona station vessel. En oikein tiedä, minkä kokoisesta aluksesta mahtaa olla kyse. Keskuksessa on tosiaan pari eristystilan mittaria, 400V ja 230V- puolille omat.