|
19.02.2018 23:35 <Hartsa> Tuota osatehoa käyttävät vaan aika harvassa paikkaa mikä olis miusta yöllä ihan kätevä ratkaisu kun on vähän liikennettä ja tietä kummiskin valaistaa niin säästys siinä joku € sentääs. |
|
19.02.2018 22:59
<RicuP. >
Semmoinen riski kyllä sitten on.. Itseasiassa Helvaria käytettiin vaikka kuinka pitkään. Vasta Mantan aikana siirtyivät Philipseihin, mutta silti edelleen BAG:n tai Tridonicin sytyttimillä. Juu, tuo kopan kiinnitys tuntuu olevan se heikko kohta. Varsinkin kun kanta ja sytytin tekee puolen kilon painon tuonne päähän. |
|
19.02.2018 22:51 <RicuP. > Niinhän tuo tekee.. Varsinkin, jos kupu on lähellä lamppua, niin filamentti on varmasti parempi. Paras olisi vaikka GX53 kantainen isompi lätyskälamppu. Semmoisiakin oli näköjään jollain messuosastolla. Käyttävät juuri semmoisissa plafondi tyyppisissä valaisimissa ja on vielä reikä keskellä. |
|
19.02.2018 22:43 <RicuP. > On juu. Ei parane pitää vaan päällä, ettei naapurit soita palokuntaa, kun koko kämppä paistaa keltaisena. :) |
![]() |
19.02.2018 22:39 <RicuP. > Eikös se ollut jo Ensto/ Alppiluxilla, vai luovuttiinkohan siitä, kun alkoivat Schrederiä edustamaan. |
|
19.02.2018 22:23
<RicuP. >
Täällä on myös jonkin verran noita kolaroituja. Korjaukset odottavat varmaan kevääseen, kun maa sulaa. Tuokin vaikuttaa aika väliaikaiselta ratkaisulta. E12 motarilla on nyt taas muutamaan kojautettu 45 tien ja V-kehän välillä. Siellä on isointa salmiakkimallia, joista on koppa sitten ratkennut ylimmäisiltä ruuveiltaan. Yhdestä vissiin kantakin irti, kun lamppu roikkuu. Näkyvät kuitenkin palavan. Niin, tai on noissa kaikki johtimet käytössä. On kytketty tyyliin (L1)-L2-(L1)-L3-(L1)-L2-(L1)-L3, jne. Suluissa olevat palaa aina. Seuraavassa ryhmässä aina palavat on vaikka L2:lla, jolloin menee (L2)-L1-(L2)-L3-(L2)-L1-(L2)-L3.. Kolmannessa ryhmässä aina palavat on vaiheessa L3. Näin saadaan aina päällä- vaiheista yksi kolmivaiheryhmä, jossa jokaisessa vaikka 10 valaisinta. Muissa vaiheissa on vain 5 valaisinta per ryhmä, joten voidaan kytkeä kahden ryhmän ei aina palavat samat vaiheet yhteen lähtöön, jolloin kaikki päällä - tilanteessa jokainen keskusta syöttävä vaihe kuormittuu 20 valaisimen verran. Kytketään yhteen ryhmien 2 ja 3 L1:set, sitten yhteen ryhmien 1 ja 3 L2:set ja ryhmien 1 ja 2 L3:set. Näin keskukseen tulee kaksi 3~ lähtöä, joista toinen aina päällä - vaiheille ja toinen kaikki päällä - vaiheille. |
![]() |
19.02.2018 20:59 <Make> Näköjään Airam on tehnyt sopimuksen Thorn- ulkovalaisintuotteiden jälleenmyynnistä Suomessa. |
|
19.02.2018 20:48
<Make>
Kaatuneen pylvään korjaaminen vaikuttaa monesti isolta työltä. Tarvitaan kaivinkoneesta alkaen kaikkea. Tällä viikolla oli Keravalta haettu pois pari lievästi kolaroitua, vielä suht pystyssä ollutta pylvästä. Toinen on vanhalla 45 ast. varrella, mitä tuleekaan tilalle siihen riviin... Noin kytkentä varmaan menee. Yksi johdin on silloin ikäänkuin varalla. |
![]() |
19.02.2018 16:55
<Mikko Koho>
Hinnastoakin löytyi kun kielenä on, portugalia taitamattomalle, "tekniikka": http://www.eem.pt/media/324637/monofolha_tarif_btn_ts_2018.pdf Sanastoa: EUR/dia = Euroa päivässä vazio = "tyhjä" eli pohjakuorma cheias = keskikuorma CICLO DIÁRIO = päivittäinen kierto CICLO SEMANAL = viikottainen kierto ponta = huippu inverno = talvi jun a out = kesäkuusta lokakuuhun nov a mai = marraskuusta toukokuuhun verao = kesä feira = arki? sabado = lauantai domingo = sunnuntai En tiedä paljon on paikallinen elintaso, ts. paljonko paikallinen euro on ostovoimassa/hinnoissa kun verrataan Suomen hintatasoon. Vuonna 2000 sähkö oli kuitenkin niin kallista että tuolla näin ensimmäistä kertaa hotellissa järjestelmän jossa telineeseen laitettu avain kytki huoneen sähköt päälle. |
|
18.02.2018 22:02 <Make> Siinä on hyvä sisävalo... |
|
18.02.2018 21:59 <Make> Noin se varmasti on paljaalla lampulla. Kuvun kanssa taas iso kantaosa tekee helposti kupuun varjon, vaikka siitä ei sinällään haittaa olisikaan. |
|
18.02.2018 21:55
<Make>
Sitten kun jää kokeilematta ja onkin joku muu vika... Ei ole tainnut tuolloin olla vielä Philips- konsernia, kun on Helvarin kuristin. Kopan kiinnitysruuvien prikat näyttävät aika pieniltä. Jos meinaavat tulla läpi, isommat prikat vaan... |
![]() |
18.02.2018 20:22
<Mikko Koho>
Sähkön tuottaminen öljyllä, etenkin jos hukkalämpöä ei saada talteen, on kallista mutta pakko tehdä joissakin paikoissa. Madeiralla on edelleen riveittäin dieselmoottoreita jauhamassa sähköä. Madeiran pääsaarella n.45-50% sähköntuotannosta perustuu öljyyn: https://www.eem.pt/pt/conteudo/sistema-el%C3%A9trico/produ%C3%A7%C3%A3o/centrais-termoel%C3%A9tricas/central-da-vit%C3%B3ria/ Tuotantomuoto on niin kallis että vaihtoehtoihinkin, kuten vesi- ja tuulivoimaan, on panostettu: https://youtu.be/O1Fp6TCIOKU |
|
18.02.2018 18:56
<RicuP. >
Kyllä näitä on ihan näillä normaaleilla ruuveillakin. Liekö joku säästö, tai sitten sormiruuvit loppuneet. Ei sitä jännitekatkoa voi näissä oikein mitenkään järkevästi tehdä. Joko avataan tuo luukku ja käytetään liitintä irti, tai syttykööt sitten seuraavalla kerralla, kun virrat kytketään. Siitä nämä ovat kyllä vähän huonoja. Sytytin on tosiaan semmoinen, että se ei sytytä, jos lamppu laitetaan jännitteisenä kiinni. Liekö joku turvallisuus juttu. Pienen salmiakin kuristin on tämän saman kokoisen lasikuitukopan sisällä peltisen kiinnikkeen takana. Pylvään kiinnitysosa on saman kokoinen, kuin tässä ilman tuota kuristinpoteroa. Tässä oli muuten sama kiinnikerauta, kuin jo SLO:n aikaisessa 8512 mallissa. |
|
18.02.2018 18:33
<RicuP. >
Tuohon on varmaan jouduttu jo aiemmin tekemään jatkot kaapeleihin. Tuo jalustan liikkuminen on sitten ollut niille liikaa. Luultavasti hyvin monet valaisinryhmät on yhteydessä päistään varakaapelilla lähimpään toiseen ryhmään. Kaapeli on vaan pylvään sisällä kytkemättä odottamassa. Toinen juttu on sitten, että kestääkö toimiva ryhmä lisäkuormaa ja kuinka paljon. Nuo, missä joka toinen sammuu, on vissiin kytketty niin, että palavat on samassa vaiheessa, vaikka L1:ssä. Seuraavassa ryhmässä palavat on taas L2:ssa ja seuraavassa L3:ssa. Näin saadaan kuormitus jaettua tasaisesti vaiheille, eli on periaatteessa 3kpl 1~ ryhmiä. Sitten, kun kaikki valot palaa, kytketään loput vaiheet. Normaalisti kytketään järjestyksessä tolpat eri vaiheille ja risteyskohdissa haaran ensimmäinen valaisin tulisi olla eri vaihetta, vaikka L3:sta, jos tolppa, mistä haara lähtee on vaikka L1. Siksi L3, koska suoraan jatkava seuraava on L2. Näin saadaan pimeät kohdat minimoitua, jos yksi vaihe on pois pelistä. Haaran toinen tolppa on sitten L1, jne. |
![]() |
18.02.2018 11:20 <muhentaja> Pöölillä sähkön tuottaminen on kallista, mutta SA:lle se ei tietenkään ollut mikään ongelma, kun harjoittelun nimissä piti tuottaa sähköt omasta toimesta ja vielä tarjota oman toiminnan lisäksi palvelu ns. isojen poikien viestihuoltokontille. 20kVA voimakone nieli noin 180 litraa löpöä vuorokaudessa täysillä käydessään, ja tämä sitten jerrykannuilla roudattiin PA-huoltopaikalta viestihuoltokeskukseen. |
![]() |
17.02.2018 23:01 <Make> Ei se varmasti uutta vastaava enää ole. Valaisimeksi on kuitenkin laitettu Strihl Mistral Mk1: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=84&pid=68923 |
![]() |
17.02.2018 22:50 <qwerty1> Yleensä näissä sähköpylväissä on kahdenlaista lahotyyppiä: sisälahoa ja pintalahoa eli joko rusko- tai katkolahoa. Tuo kuvan pylväs on iän perusteella kreosoottikyllästeinen ja niissä ongelmana on juuri tuo sisälaho. Pylvään ydinpuu lahoaa täysin, jopa multamaiseksi hötöksi, kuten Jouko sanoikin. Pylväs muuttuu siis putkimaiseksi, jossa pinta tuntuu kovalta, mutta pylväs itsessään on sisältään ontto ja saattaa katketa mikäli siihen kiivetään. Sisälahon tunnistaa koputtelemalla pylvästä, ehjässä pylväässä kuuluu napakka ääni ja sisältä lahossa onttomainen ääni. |
![]() |
17.02.2018 21:19
<Hartsa>
KYS: Rakennus 11 varavoimakoneen sähköteho on 1000 kVA. Sen polttoainesäiliöiden tilavuus on 7500 l. Koneen kulutus noin 200l/h, joten kone pyörii täysillä säiliöillä n. 1,5 vrk. …entä sen jälkeen? niimpä tuleekin isompi hässäkkä polttoainetoimituksiin. |
![]() |
17.02.2018 21:08 <Jouko> Ydinpuu lienee jo varmaan lahoa höttöä maanpinnan tasolta vaikka ulkopuoli kovalta tuntuisikin. |
|
17.02.2018 20:46 <Make> Nyt löytyikin pronssi-Globuksia ja paljon muuta. Savunharmaa puuttuu edelleen. |
![]() |
17.02.2018 20:46 <Keijo> Kannessa oli sellainen metallisanka joka nupista käännettäessä kiilautuu rasian reunoja vasten ja kansi pysyy siten kiinni. |
|
17.02.2018 20:40 <Make> Luinkin nyt käyttöohjeen, toimintoja siinä mallissa näköjään riittää. Huonoja kokemuksia löytyy muualtakin: https://keskustelu.suomi24.fi/t/9046638/lattialammityksen-termostaatit |
![]() |
17.02.2018 20:34 <Make> Ja järeä, kun on 500V 350A. Outo virta-arvo. |
![]() |
17.02.2018 20:32 <Make> Tuollainen kytkin kun hajoaa, tulee asentajalle pieni rakenteluprojekti. |
![]() |
17.02.2018 20:30 <Make> Kytkentälaatta ei kai ole pohjassa kiinni? Ylin putki on kai varalla, kun sieltä ei tule mitään. |
![]() |
17.02.2018 20:28 <Make> Kannessa on kai hienompi kiinnitys, kun ei näy nupille mitään vastakappaletta. |
|
17.02.2018 20:25
<Make>
Noista ruuveista on jossain juttua, olen myös nähnyt sormin avattavat. Valonjaon vaihtoehtoja riittää, kun heijastimien ruuvinreikiä on reilusti. Kuinka jännitekatkon saa tehtyä, kun huoltokytkintä ei kai ole? Vai tuo pistoliitinkö kuuluu irrottaa silloin. Missä on pienen salmiakin kuristin, kun siinä kotelo näyttää olevan vain pylvään kiinnittämiseen, vai? |
![]() |
17.02.2018 20:15
<Hartsa>
Tainut olla lukossa jo joitakin vuosia lukko tosin näyttää suhtkot tuoreelta... |
![]() |
17.02.2018 13:57
<Hartsa>
Jees tallennahan tänne jos pyörähän sairaalan maisemissa jos järeitä koneita näytillä, Kuvaa myös ohjaustaulut on varmaan jo tietokonepohjasia yms. |
|
17.02.2018 13:17 <tolppa-apina> Luukussa on alunperin sormin avattavat ruuvit,tässä näköjään vaihdettu. |
|
17.02.2018 11:50 <calm> Niin nämähän on siis semmoisia, että ohjauksen vaikutus on säädettävissä -15 - +5 ja täällä on käytössä se +5. Nyt kun yösähkösignaali on paikallisesti ohjattavissa, niin toki voisi käyttää semmoisiakin termostaatteja joissa on pelkkä pudotus.. |
![]() |
17.02.2018 00:08
<RicuP.>
Ei tuota tallentamista ole kiellettykään ja tekeehän monet asentajat ihan videoitakin työmaaltaan. Tuo varavoimakoneisto on ilmeisesti hyvinkin massiivinen. Suunnilleen puolet sairaalan toiminnoista pitäisi pyöriä sen varassa. Lisäksi on vielä akkuvarmennettu syöttö, joka on myös varavoiman perässä. On kaikkein kriittisimmille vehkeille. |
![]() |
16.02.2018 23:32
<Mikko Koho>
Ongelmana noissa varavoimakäytöissä on polttoaineen vanheneminen. Normaalissa varavoimakäytössä kulutus on pientä jolloin säiliössä oleva polttoaine ei juuri vaihdu. Jossain terminaalissa lienee helpompi järjestää polttoaineen kierto ja samalla pitää riittävä reservi. Nykyisin on ruvettu korvaamaan akkuja vauhtipyörällä. Ensimmäisen vastaavan sovelluksen näin v.2005 erillisenä laitteena ja nyt noita näyttää olevan useammalla valmistajalla ja dieselmoottoriin integroituna. Ensimmäiset pari sekuntia vauhtipyörä antaa katkottoman syötön ja, jos katko venyy, niin lähtee dieselmoottori käyntiin. https://www.youtube.com/watch?v=xxcpBz_GMaU |
|
16.02.2018 23:16 <Make> Kerran muuten oli Enston keskukseen asennettavassa termostaatissa erikoisempi vika. Nimittäin anturin liitin oli juotettu väärinpäin, johtimien kolot kotelon sisällä. |
![]() |
16.02.2018 23:13 <Make > Tuon tyylinen vika tuli 15 watin Megaman palloon, kun se piti avata ja korjata irronnut juotos. Sisällä ei aina tahdo syttyä, mutta jostain syystä ulkona näkyy toimivan. |
|
16.02.2018 23:06 <Make> Siis... siihen jäi lämpötilan pudotus päälle? Empä ole sellaista vikaa vielä kuullut. |
![]() |
16.02.2018 22:51 <Make> Sylvanian kytkentä on kai ihan perinteinen loistelampun kytkentä, vaan ilman komponenttejä. |
|
16.02.2018 22:30
<Make>
Varmaan siinä kaapelitkin saavat kyytiä, kun pylväs kaatuu. Olen miettinytkin, miten nuo on kytketty. Ainakin Keravalla kun voi sammuttaa joka toisen, niin miten on jaettu kolmelle vaiheelle? Kaapeli näkyy olevan kuitenkin 3 L + PEN. |
![]() |
16.02.2018 22:19 <Make> Olen huomannut, että 4000 K säästö- ja ledilampuissa on monenlaisia näkemyksiä. Joku vihertää ja toinen on juuri ” harmaa”. |
![]() |
16.02.2018 22:18 <RicuP. > Myös Megamanin, olikohan 11W E 14 pallolampussa oli sama vika, että päät vain hehkui. Sitten kun sitä renkkasi päälle ja pois, niin jollain liipasulla syttyi. Sain kuitenkin uuden, kun lähetin sen Airamille. Olivat silloin arvokkaita. |
![]() |
16.02.2018 22:14 <Make> Kojerasiassa ei varmaan ole liikaa tilaa, eipä normaalit laturitkaan enää kovin isoja ole. Näköjään onnistuu kuitenkin. |
![]() |
16.02.2018 22:09
<Make>
Elkovika on hyvin todennäköinen alkusyy, nyt voi olla jo muutakin vikaa. Täällä taas iski muovikonkkavika Airam Compact 2000 20 W- lamppuun. Erään kerran ei syttynyt, vain päät hehkuivat. Putken päiden välissä oleva konkka oli oikosulussa. Vanhasta lampusta löytyi varaosa ja taas mennään. Kuorta avatessa kannattaa varoa, ettei väännä putkea rikki... |
![]() |
16.02.2018 22:08 <RicuP > Etmanilla on 2,4/3,4A USB rasia. On niitä täällä kotona pari yöpöytiin integroiduissa kalusteissa ja hyvät on olleet. |
![]() |
16.02.2018 21:32 <Pete> Odotan sitä päivää että ABB tekee 2A USB rasian. |
![]() |
16.02.2018 21:29
<Pete>
Tuo USB rasia on hyvä keksisintö. Kumma kyllä niiden max. virrat ovat aiankin Suomessa edelleen alhaiset nyky kännykän latureihin verrattuna. |
![]() |
16.02.2018 21:05 <RicuP. > Tuosta valkoisen mötikän saumasta ruuvarilla vääntämällä aukenee, mutta tuskimpa ehjänä. Muovi voi olla haurasta, että halkeilee. |
![]() |
16.02.2018 20:56
<RicuP. >
Takaa kytkettävä ja vielä päättyvä kanootti on myös Airam Faro. Muita on Zodiac ja Led Energie. Led Energiellä on myös tuo vaihdettavilla putkilla oleva edellä mainittu. Voisin sitä jopa suositella. Siinä putket pitää tosin olla oikein päin. Mukana tulevissa uuden standardin putkissa 0,5A sulake on toisessa päässä ja virtapää toisessa, joten väärinpäin asentaminen ei liiemmin ole ongelma. Sylvanialla taas on kahden putken kytkentä semmoinen, jossa putkien napaisuudella ei ole väliä. Miten lie sitten kytketty. Asensin niitä kerran muutaman, mutta en ehtinyt perehtyä kytkentään. Normaalit led putket vaan toimi miten päin vaan. |
![]() |
16.02.2018 20:55
<Hartsa>
tuo ei mahda purkaantua ? |
|
16.02.2018 20:46
<RicuP. >
On tuo vasta tällä viikolla asennettu. Ei varmaan ole ollut ihan kiireellisimmästä päästä. Ainoa vika vaan on, että ei toimi.. Tuon pylvään kohdalla on myös kaapelivika 2:n vaiheen välillä. Oli polttanut syötön sulakkeet, jotka vaihdettiin ja viikonko kesti ja taas sama. Irroittivat nämä vaiheet ennen tätä tolppaa, jolloin tämän tolpan jälkeen paloi vain 2/8 valaisinta ja nekin vierekkäin. Myöhemmin on kai otettu letkan toisen pään varakaapeli käyttöön, kun kaikki sitten paloivat. Tuo vino on tietenkin kytketty irti molemmista viereisistä tolpista, eikä valaisimen asentajat sitä vissiin tienneet.. |
© Janne Määttä 2004-2017