<< ^ >>

20181012_171037.jpg

230 V Jännevirran sillan purkutyömaalta Vanhat liikennevalo opasteet Vuodelta 2018. Siilinjärvi 14.10.2018
Kuvaaja: Harri Pesonen

14.10.2018 20:58 <Make> Ei tietenkään näy, mitä kilvissä lukee.
14.10.2018 21:15 <Hartsa> Joo en itekkään tajunnut kuin kotona että valoissa oli jotkut selite kilvet. Puomit ja porttien kääntökoneistot oli jo purettu sillalta pois.
15.10.2018 22:22 <Make> Onhan vanhoja liikennevalomerkkejä ainakin Fiskars, Eba, Peek ja Siemens. Ovat vaan kovin samannäköisiä, olisiko Peekissä ollut tuollaiset kiiltävät kilvet.
19.10.2018 20:40 <RicuP. > On siinäkin sivusto:D Kuvan 1,7,8,9 vehkeitä en ole koskaan missäänpäin Hyvinkäätä nähnyt. 2 ja 11 oli lähinnä Martissa käytetty, muut ovat aika yleisiä. Yleisimmät ovat nuo Peek ja Swarco napit. Peekiä käytettiin 2000 luvun alussa ja tuota Swarcoa on nyt käytetty korvaajana kaikkien vanhojen tilalle. 3 ja 4 on näkynyt Fiskarsin valoissa, vaikka luultavasti nappi itse ei ole Fiskarsin tekemä. 5 on vanha Ericsson, tai oliko Siemens. Niitä ei täällä enää ole, olivat 1960 - 70 luvun juttuja. Täällä oli tuohon aikaan ainakin yksi toisenlainen malli ollut käytössä, joka oli n. AP10:n kokoinen ja siinä oli leveä ja litteä punainen linssi, johon syttyi teksti, kun nappia oli painettu. Nappi oli punainen, normaalin keskuspainikkeen kokoinen muovinen tatti ja kotelossa oli pieni lippa.

Täällä on vielä muutamaa muutakin mallia, joita tuossa ei ole.
19.10.2018 22:56 <Make> Keravalla on ainakin ollut 1 pelkkänä piipparina ja 2 ja 10 nappina. 3 ja 4 oli joskus ja niissä taisi lukea valmistaja, en vaan muista, mikä. Niitä myös pelkkänä piipparina. 5 on samantyylinen kotelo kuin vanhoissa lähijunissa ovienavausnapeilla. Ainakin hyvin lähelle 9 oli Keravalla myös. Ruutuun tuli ” odota, vänta”- teksti. Täältä on kaikki hehkulampulliset liikennevalot lähteneet.
20.10.2018 16:54 <RicuP. > 3-4 valmistaja taitaa olla joku EBA.
Hyvinkään ensimmäiset Led liikennevalot tuli vuonna 2008 keskustaan Urakankadun ja Kauppalankadun risteykseen ja pelaa vieläkin. Valoja on paljon uusittu ja vanhoihin runkoihinkin näkyi asennetun Led moduuleja linssin tilalle, ainakin vanhoihin vaaleisiin runkoihin. Kuitenkin n. puolet kaupungin valoista on vielä hehkulamppuja.
20.10.2018 20:01 <Hartsa> <RicuP Ne kyllä selvästi erottaa missä on hehkut käytössä..Eikös normi liikennevaloissakin ole kahdella langalla se poltin?? VR opastimissa käytetään ja tasoylikäytävien varoituslaitoksesa päälanka palaa niin jää varalle ja se pimahtaa tulee vikailmaisu. Ne on kaikki Made in Airam OY valmistetta.
20.10.2018 23:01 <Make> Voi olla EBA, vähän on sellainen olo. Saman sarjan piipparikotelot ovat vielä paikallaan. Ovat ylhäällä opastimen luona ja ovat mustia ilman mitään merkintöjä.
Jossain kai pelkkä punainen on vaihdettu lediksi.
Jossakin liikennevalolampuissa on kaksi lankaa, vaan ei kaikissa.
26.10.2018 19:30 <RicuP. > Ei ainakaan täällä ole, kuin yksilankaisia normi liikennevaloissa, tai ei ainakaan ole osunut kohdalle. Yleensä riittää, että joko pää- tai toisto-opastimessa toimii valo. Jos molemmat pimenee, menee keltavilkut päälle. Noita lamppujahan vaihdetaan 2-3 krt. per vuosi kaikki uusiin. VR:n ja tasoristeysten valoissa taitaa olla kaksi lankaa, ainakin raiteiden valoissa on.

Täytyykin kuvailla noita nappeja. Onko Makella kuvaa piipparista?
03.11.2018 20:53 <Make> Olen kuullut, että jos yksikin punainen pimenee, silloin menee vilkulle. Muita kai saa olla joku pimeänä.
03.11.2018 21:59 <Koomikko> On keltaisia ja vihreitä joskus pimeänä muiden valojen toimiessa normaalisti.
08.11.2018 18:53 <Jouko> Olikohan vilkulle kytkeytyminen kolmen vihreän ja/tai keltaisen pimentyessä, yksikin punainen ja koko risteys vilkkuu. Vanhemmissa liikennevaloissa lie ihan omat kestohehkulamppunsa. Sellainen 60W Philipsin traffic signal löytyy, valoteho normaaliin 60W lamppuun hivenen heikompi ja hehkulangan kannattimia enemmän.. Mahtaako vanha järjestelmä sallia hehkulampun vaihdon suoraan lediksi?
08.11.2018 21:58 <Make> Noin minäkin olen ymmärtänyt. Lamppu on varmaan tehty tärinänkestäväksi ja alijännitteellä toimivaksi. Jossain kerrottiin, että kaikkiin vanhoihin ohjauskojeisiin ei voi liittää ledejä.
09.11.2018 20:13 <RicuP. > Keskushan mittaa lampun resistanssin joka kerta, kun se on sammunut. Toleranssi on luokkaa, että jos piiri on täysin auki, niin rele ei vedä ja vikatila menee päälle. Led toki toimii normaaleissa vanhoissa valoissa ilman vikatilaa, mutta "mittausvirta" saattaa saada ne palamaan silloinkin, kun pitäisi olla pimeänä. Kun ledeihin päivitetään, tulee naamalasin tilalle Led moduuli, jossa vastus rinnan mittausvirtaa varten. Suoraan lampun tilalle kantaan tulevia Ledejä ei ole käytetty.
09.11.2018 20:22 <RicuP. > Valoissa on yleensä pää- ja toisto-opastin. Sietää tällöin yhden pimeän, mutta jos molemmat pimenee, niin vikatila. Samaan aikaan toimivia valoja voi toki olla jokaiselle kaistalle omat, mutta käsittääkseni siltikin kahden, vaikka erivärisen eri tolpissa olevan lampun rikkoutuminen tekee vikatilan. Hehkulamput vaihdetaan n. 4krt. vuodessa, että harvoin pitäisi vilkkua.
13.11.2018 21:29 <Make> Eli kiiluminen olisi ongelma ledien kanssa. Sellaistakin olen kuullut, että jos jokin vaarallinen yhdistelmä syttyisi, silloin palaa sulake. En tiedä, miten olisi toteutettu.
05.04.2019 18:49 <Make> Nyt oli erikoinen vika lediliikennevaloissa. Vihreän palaessa myös keltainen ja punainen välähtelivät samalla molemmissa opastimissa. Tämä oli kai vain yhden suunnan ongelma. Myöhemmin valot olivat vilkulla, mutta jotkut keltaiset olivat pimeitä. Em. suunnan valoissa taas vihreä ja punainen vilkkuivat keltaisen mukana.
Oli käyty taas korjaamassa. Tuossa risteyksessä on kai joku ongelma, on ollut usein vilkulla viime aikoina.
11.04.2019 21:31 <Make> Nyt oli viereisessä risteyksessä kai samanlaisilla valoilla sama juttu. Eli oli vilkulla, mutta yhden suunnan punaiset ja vihreät vilkkuivat taas mukana. Erikoisen tuntuinen vika.
14.04.2019 06:16 <muhentaja> Logiikka kaputt.. Muistelen jostain lukeneeni, että ohjaus on periaatteessa softalla, mutta risteyskohtaisella logiikalla pitäsi olla estetty tilanne, jossa näytetään vihreää konfliktisuunnille.
14.04.2019 16:09 <Make> Voi kai olla sekin. Vähän vaan tuntuisi, että nolla olisi ollut jostain irti, että sähkö menee väärää reittiä. Ja sellaistakin olen kuullut, että viimeistään sulake palaa, jos vaarallinen yhdistelmä syttyisi. En tiedä, miten olisi toteutettu.
14.04.2019 21:27 <Mikko Koho> Ohjaus voi hyvinkin olla ohjelmistossa koska isommissa järjestelmissä pitää huolehtia liikennetilanteiden muutoksista, vihreän aallon toimivuudesta ja monista muista asioista jotka eivät ole kovin helppoja toteuttaa.

Tuossa on hyvä teksti siitä, miksi liikennesuunnittelija tuntuu niin usein olevan täysi ääliö.
http://www.liikennevalot.info/tieto/vihreaaalto.shtml
14.04.2019 23:14 <Koomikko> Aikanaan kun Lappeenrantaan tuli liikennevalot Helsingintie ja Sammonrinteen / Puolakadun risteykseen niin, niiden toiminta oli täysin päälaelleen. Sivusta ei tullut yhtään autoa Helsingintielle eikä yhtään jalankulkijaa ylittänyt sitä, silti poikittaisliikenteelle oli melkein minuutin vihreä ruuhka-aikaan. Helsingintien liikenteelle vihreä oli noin viisi sekuntia, josta johtuen muuten noin viiden minuutin ajomatkan meni yli puoli tuntia. Parin päivän päästä valot olivat useamman päivän keltavilkulla, eikä ruuhkasta ollut tietoakaan. Uudella yrityksellä valot toimivat huomattavasti paremmin.
https://maps.app.goo.gl/CjqD6
15.04.2019 20:17 <Make> On tainnut ohjelmoijalla mennä vähän suunnat sekaisin... Viidessä sekunnissa ei montaa autoa ehdi.
21.04.2019 09:04 <muhentaja> Aikanansa oli Oulussa Poikkimaantien ja Limingantien ristyksessä ennen tunnistimien käyttöönottoa tuommonen muutaman sekunnin "välähdys" vihreää sivusuunnalle. Monta valokiertoa siinä yleensä sai odotella, ja saa toisinaan vielä nykyäänkin odotella kun Limingantie on pääsuunta ko. risteyksessä.
21.04.2019 22:32 <Make> Keravalla myös ainakin oli vastaava eräässä risteyksessä. Ehkä yksi auto ehti jo osin vanhoilla vihreillä.
07.03.2020 16:14 <Hartsa > aika hauska.... https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006431381.html
07.03.2020 22:10 <Make> Vähän samantapainen juttu kuin 5.4.2019 mainittu.
07.03.2020 22:17 <Make> Näköjään painonappisivusto on muuttanut: http://nikita.tnnet.fi/~gumrak/Liikennevalot/
08.03.2020 01:24 <Mikko Koho> Toisen edesmenneen sillan, Kallansiltojen "Saksanseisojien", avaus ohjauskeskuksesta nähtynä. Siltojen lempinimi tuli tekniikan alkuperämaasta ja epäluotettavasta tekniikasta, joka aiheutti ongelmia koko läppäsiltojen elinkaaren ajan.

https://youtu.be/ZvHmWRwv3F4
08.03.2020 01:49 <Mikko Koho> Vihreä liikennevaloetuus hälytysajoon. Varmaan jokainen toivoisi, ainakin joskus, tätä myös omalle kohdalle..

https://youtu.be/IYn-XNeDb5A
09.03.2020 08:21 <muhentaja> Onpas tuttua maisemaa. Videolla näkyypi myös yksi paikka johon ei oikein tee mieli joutua punaisiin ilman nelivetoa liukaskelillä. Noppakivi nimittäin on jäätyneenä aivan vihonviimeinen kapistus pidon suhteen.
10.03.2020 17:16 <muhentaja> Tuohon Pokkitörmän mäkeen kun joudut oikein huolella kiillottuneen jäisen noppakiven päälle pysähtymään punaisiin, niin se on niinanotusti "terve" ainakin jos autossa on DSG tai jokin muu vastaava loota jolla veto lähtee aina enemmän tai vähemmän rytkäyttäen päälle, ja kaupan päälle vielä pelkkä etuveto. Perinteisellä "mehulinkoautomaatilla" tuossa pärjää paremmin, ja manuaalilla jos osaa käyttää kytkintä. Monesti tuossa kuitenkin pahalla kelillä näkee etuvetoisia autoja sutimassa paikallaan tai jopa poikittain kääntyneenä. Nelikon kans saa sitten toisinaan miettiä, että mistäs kautta noista raivokkaista sudittajista oikein vois yrittää ohi..
11.03.2020 00:18 <Mikko Koho> Autoilijan kannalta ikuistamatta jäänyt liikennehelvetti oli Savonlinnan Kyrönsalmi ja vielä ennen ohitustietä oopperajuhlien aikaan. Kerran olen ollut jonossa ja muistan, että jono oli silloinkin pitkä. Nyt syväväylä kulkee Laitaatsalmen kautta, mutta läppäsillan aikaan avaus piti tehdä ennenkuin isompi alus edes lähtee ajamaan salmeen, kun väylän geometria ja ahtaiden salmien kautta purkautuva ylä-Saimaan alueen vesi teki ohjailusta muutenkin hankalaa. Jossain vaiheessa tuo muutama merimaili keräsi 20% Saimaan syväväylästön raportoiduista vaara- ja läheltä-piti-tilanteista. Siihen vielä lisänä muutama avattava silta..

https://youtu.be/jznr1z-_IW4
11.03.2020 23:20 <Mikko Koho> Parempi kuvakulma. Jos olisin luotsi, aluksen päällikkö tai laivanvarustaja, niin en kaipaisi tätä elämystä.
https://youtu.be/CdX92mzWOIw

© Janne Määttä 2004-2017