Kommentit

34501 - 34550 / 48461
<< >>

Kemppi.jpg 14.01.2016 22:23 <muhentaja> Useita lähteitä on tullut netistä pengottua ja kyllä niiden kaikkien mukaan 28V on tasavirtaa.
Kemppi.jpg 14.01.2016 21:23 <Make> Ei nyt ihan vielä selvinnyt... Nyt kuvatekstissä lukee 28 V 400 Hz ja muhentaja kertoo 28 V olevan tasavirtaa?
Kuva0395.jpg 12.01.2016 23:15 <Koomikko> Tuon videon alussa on Mankalan voimalaitos.
Kuva0395.jpg 12.01.2016 21:51 <Hartsa> Heh niin on =D isona ja pienenä versiona..
Kemppi.jpg 12.01.2016 21:24 <Hartsa> Akut on "Hätävara" mielellää ei akkustarttia käytetty jos ei ollut pakon pakon pakko jos ei Maavirtaa ollut saatavissa tai se oli rikki. Eräs tarina joka on DC9 lähtenyt ;)

http://www.polarheater.fi/files/esitteet/Porho_jmlehti_sivut_30_31.pdf

Itsellä on 3v käyttökokemus ja todella voin suositella älylaturi ja tuo +webasto ei ei ole ollut akkuongelmia pakkasella... !!
Kuva0395.jpg 12.01.2016 20:25 <joku> tuolla videolla esiintyy näitä
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/10/27/napparasti-sahkoa
toloppaa.jpg 12.01.2016 19:26 <J.P> Estävät etteivät johtojen päälle tippuneet risut pääse tuulen työntämänä kipinäsarville asti aiheuttamaan oikosulkua. Tehty kuvassa tosiaan nippusiteistä, mutta on olemassa myös ihan teollisempaa vastaavaa ratkaisua tuohon.
Kemppi.jpg 12.01.2016 14:36 <KMW> Ok :) Pikaisen googlauksen perusteella akkustarttikin on mahdollinen, mutta SOP on käyttää ulkovirtaa jos sitä vaan on saatavilla. Jos virrat ovat tuota kaliperia, on helppo ymmärtää miksi.
IMG_0347.jpg 12.01.2016 08:45 <calm> .. niinhän minä juuri sanoin..
IMG_0347.jpg 11.01.2016 22:03 <Jouko> "Sähkö on tullut alunperin vasemmalta Permantokosken voimalaitokselta,..." -Olisiko kuitenkin oikealta?
toloppaa.jpg 11.01.2016 20:30 <Jouko> Tai sitten johtoa myöten kipittävän oravan tms. vipeltäjän esteeksi?
toloppaa.jpg 11.01.2016 11:03 <RST> Ettei linnut istahda johdolle ja pyrstö osu sarviin...? Ihan hatusta vedin :-)
Kemppi.jpg 11.01.2016 01:39 <Hartsa> Joskus käytettiin että oli potkurijarrulla eli "hotel modella" mutta oli tosi inhottavaa tehhä töitä pakokaasunkäryssä, Yleensä kovalla pakkasella pitivät kipparit 2 päällä jotta kone pysyi lämpimänä eikä tarvinnut lojeria raata koneen sivulle lämmittämään.
Kemppi.jpg 11.01.2016 01:34 <KMW> Ja toisaalta taas sitten monissa turbopropeissa ei ole APU:a laisinkaan. Tosin esimerkiksi ATR:ssä voidaan oikeanpuoleinen moottori pitää käynnissä maassa tarvittaessa kuormauksen aikanakin, potkuri voidaan pysäyttää potkurijarrulla. Tosin, olen kyllä kuvitellut, että kaikki nykyaikaiset sähkökäynnisteiset koneet pystyisivät käynnistämään itsenäisesti omilla akuilla, tämä starttimaasähkön (ja vielä varsin reippaan määrän) tarve oli uusi tieto.
Kemppi.jpg 11.01.2016 01:20 <Mikko Koho> Ja isoissa jumbojeteissä on yllättävän pienet akut, en muista amppeeritunteja mutta eivät paljoa auton/kuorma-auton akkuja voita. Juju on siinä että kun lentäjät menevät koneeseen (ehkä tuntia ennen lentoa) niin toinen laittaa huomioliivit päälle ja lähtee tarkastamaan että kone on ulkoisesti katsoen lentokelpoinen. Toinen puolestaan laittaa sisällä päävirrat päälle ja katsoo että paneelistossa on kaikki ok, ainakin Airbus osaa varoittaa vääränvärisellä lampulla jos joku nappula on sen mielestä väärässä asennossa. Ja jos ei ole maasähköä tarjolla niin sitten laitetaan peräkartiossa sijaitseva APU (Auxially Power Unit), käytännössä paineilmaa, sähköä, ehkä hydrauliikkapainetta tuottava kaasuturbiini, käyntiin ja sillä saadaan ilmastoinnit pelaamaan ja samalla moottorien käynnistysvoima valmiiksi. Toki APUn käynnistys ottaa piikin mutta ei mitenkään pitkää. Kerran Boeing 757:ssa istuessa koko APUn ja moottoreiden käynnistys hoitui suunnilleen sinä aikana kun työnsivät koneen portilta ja odottivat rullaukseen pääsyä. Ja matkustamossa sen huomasi kun valot sammuivat muutaman kerran.
IMG_3865.JPG 10.01.2016 18:27 <Hartsa> Eikun se on asemanhoitajan asunto =D ilman lisämukavuuksia....Vähän haisee lasikuidulle mutta kyllä siihen tottuu. koppi voi olla ehkä Rääkkylän muovin tekosia.
Kemppi.jpg 10.01.2016 18:24 <Hartsa> Ja ei tarvitse olla niin isoja ja painavia kaapeleita paino on valttia lentokonehommissa ;) kaikki liika on liikaa....
kuha kaavio (6).jpg 10.01.2016 18:19 <Hartsa> Tässä muistelin että mistä tämä on kuvattu niin matkalaukkujen vetotraktorin kopista. Taustalla on ATR tulossa laskuun jokunen metri on kiitorataan ;) OH-KRK tulossa loppuliukuun lukee kuvan takana..
kuha kaavio (6).jpg 10.01.2016 18:17 <Hartsa> Tällä joskus teetti työtä saada koneeseen "Avail" valo päälle. Vähän toinen oli tässä elektroninnen säädin....Kempissä taas se oli mekaaninen säätö.
Kemppi.jpg 10.01.2016 18:16 <Hartsa> Vipa on nyt korjattu =) 400Hz on yleinen lentokoneissa AC 115V tarkoitin oli jäänyt tarkentamatta. Lähetys kuulokkeista monasti kuului se tasainen ininä kun laittoi moottorit käyntiin. Ja koneen sisällä kanssa kuuluu selvästi kun kone on "maavirrassa" joskus erotti milloin virta olettiin pois ja sähkönsyöttö muuttui mootoreiden kiskolle ininä lakkasi.
ATRssä on merkkivalo virralle "Avail" palaa DC talussa kun tarjolla on "hyvää sähköä" jota Kemppi yleensä tuotti. Joillakin ATR piti vähän nostaa porrasta 3-4 jotta sai availin palamaan. Vanhemille koneille meni yleensä 3 virtaa. Uusi ha hieno ERRI oli taas oma juttunsa... ;)
Kemppi.jpg 10.01.2016 15:37 <muhentaja> 28V 114Hz kuulostaa muutenkin oudolta. Mitä noita lentokonesähköisin liittyviä juttuja on tullut pengottua, 28V on tasavirtaa ja vaihtovirtapuolella on 115V 400Hz 3-vaiheinen järjestelmä. Vaihtovirran taajuus on noin korkea sen takia, että kaikki AC-moottorit, muuntajat ja muut vastaavat vermeet saadaan mahdollisimman pienikokoisiksi. Rautahäviöillä ei lentokoneiden 400Hz järjestelmässä niin ole väliä (kunhan ei vehkeet ylikuumene), koska generaattoria pyörittämään on käytettävissä akselitehoa ns. järjettömästi tarpeeseen nähden. Lentokoneiden kuulutuksissa toisinaan taustalla kuuluva tasainen "piipaus" on itse asiassa 400Hz tasasuuntauksen rippeliä & ylikuulumista.
Kemppi.jpg 09.01.2016 23:40 <Juippi> Mihin teknillisessä mielessä tuollaisia virtoja ja tehoja tarvitaan lentokoneen käynnistyksessä?
Kemppi.jpg 09.01.2016 20:45 <Make> http://www.radiorex.fi/paikallisuutiset/:newsid/50190?PHPSESSID=78f185bbd4c0f5ac4703d259d6499919
30.11.2015
"VR sulkee lipunmyynnin Joensuusta

Joensuun rautatieaseman lipunmyynti on lakkaamassa. VR:n oma lipunmyyntipiste suljetaan Joensuusta 10. tammikuuta mennessä. VR lopettaa samalla lipunmyynnin kaikkiaan kolmeltatoista asemalta. Syynä on lipunmyynnin siirtyminen verkkoon."
IMG_3865.JPG 09.01.2016 16:09 <calm> Uudempi rakennus on tainnut niin geneerinen aikakautensa koppi olla, ettei edes kuvaa ole.
IMG_3865.JPG 09.01.2016 15:10 <Jouko> Vaikka tekniikka pienenee ja tilantarve vähenee, niin tuskin sentään kuvan (lasi-)kuitukoppi on tämä uusi kytkinrakennus.. ;)
IMG_0471.jpg 08.01.2016 23:45 <calm> Tuolta seuraavista kuvista nuo mainitut jutukin löytyvät. Näköjään 110 kV:t eri suuntiin ovat jonkun verran erinäköiset ja aseman eristimetkin eriväriset päätepylvään puolillaan.
uusi110valmis.jpg 08.01.2016 21:54 <Mikko Koho> Johan PVO varoitteli tuosta huoltovarmuusongelmasta silloin kun alkoi ajaa omaa kapasiteettia alas ja mm. Mussalosta kaatui piippu. Ja Fingrid varoitteli viime marraskuussa ainakin silloin kun Forssan toinen kaasuturbiini piti startata säätösähkön loppumisen takia. Mutta vielä eilen sai uimahallin saunassa, sähkökiukaiden lämmössä, kertoa tilanteesta jossa juuri silloin oltiin. Oli kovin hiljaista ja vieressäistuja tokaisi tyyliin että "siinä ei viherpiipertäjien touhut paljoa lämmitä"..
IMG_4061-YL.jpg 08.01.2016 21:43 <Mikko Koho> 02:45 eteenpäin tuli todistettua että Suomessa on ainakin yksi Fiat joka starttaa näillä keleillä alle 15min (Mertaniemessä käytetyt kaasuturbiinit ovat Fiatin valmistetta) ja jutussa oli muutakin asiaa sähkön riittävyydestä.
http://areena.yle.fi/1-3240029
IMG_0148.JPG 08.01.2016 17:59 <Hartsa> Ei liity kuvaan mitenkään mutta aika kämänen paikka tuolla.....http://www.warkaudenlehti.fi/juttu/lmp-riitt-vett-ssteltv/
00047.jpg 08.01.2016 14:13 <Jouni Jääskeläinen> Mastoja on muutamia lisääkin.
Mutta tuossa paikka ylhäältä katsottuna:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?map.x=313&map.y=266&e=464770&n=7229200&scale=4000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=orto&tool=siirra&lang=fi&mode=orto
uusi110valmis.jpg 08.01.2016 05:42 <Hartsa> http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/s%C3%A4hk%C3%B6n-huippukulutus-suomessa-moninkertaistunut-1970-luvusta/ar-AAguXCI?li=AA520v&ocid=mailsignoutmd
uusi110valmis.jpg 08.01.2016 05:42 <Hartsa> No nytkö sitä huomataan " mahdollisesti muodostuva sähköpula" Kun ei ole enään tuotanto kapasiteettiä."Varavoimaa olisi, mutta vain 300 megawatin verran. Se ei riittäisi, jos siirtokaapeleihin tulisi pidempiä häiriöitä. Suomessa pohditaankin nyt huoltovarmuuden parantamista."
IMG_0471.jpg 07.01.2016 22:28 <Jouni Jääskeläinen> Näyttää Pielavedeltä olevan.

Kuvan ulkopuolella vasemmalla on 110kV/20kV muuntajat ja 110kV kytkinkenttä. Muuntajalta tulee syöttö kuvassa oleville rele- ja automatiikkakaapeille. Kaapeilta oli aiemmin 8 lähtöä avolinjoina. Nykyisin pari lähtöä on korvattu maakaapeloinnilla.

Kuvasta vasemmalle jäävälle 110kV kytkinkentälle tulee syöttö kantaverkosta Alapitkän 400kV/110kV sähköasemalta ja matkan varrelle on myöhemmin lisätty Maaningan 110kV/20kV asema.

1970- - 1980-lukujen vaihteessa Pielaveden sähköasemalta rakennettiin 110kV linja edelleen Keiteleelle. Tuota linjaa käytettiin ehkä n. vuosi (tai enemmänkin?) 20kV siirtoon ennen kuin Keiteleen sähköasema 20kV linjoineen saatiin käyttöön eikä naapuripaikkakuntien 20kV syötöt Keiteleelle enää kyenneet (kestäneet) ylläpitämään kasvavan teollisuuden kulutusta sähköjen katkeilematta.

Keiteleeltä 110kV linja jatkettiin edelleen Vesannolle sekä siitä Konnevedelle millä saatiin muodostettua silmukointi. Keiteleelle tuli sittemmin myös Keitele Groupille oma sähköasema.

Pielavedeltä, kuvan sähköasemalta, rakennettiin myös 110kV pisto Karttulaan ja sinne uusi sähköasema.
uusi110valmis.jpg 07.01.2016 21:54 <Hartsa> Ahaa =D se on ihmiset töllistelly paljon lähtee tehoja niin sivutkin ollu kovalla kuormituksella :)
uusi110valmis.jpg 07.01.2016 21:42 <Marko> Tuohan on jo wanha uutinen, koska uusi ennätys kulutuksessa oli iltapäivällä. Hieman yli 15200 MW näytti hetkittäin menneen. Suuren sähönkulutuksen vuoksi olivat Fingridin verkkosivutkin melko jumissa.
uusi110valmis.jpg 07.01.2016 18:28 <Hartsa> http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sahkonkulutus-tanaan-kaikkien-aikojen-huipussaan/5642170
uusi110valmis.jpg 07.01.2016 18:04 <Hartsa> Niin ja tänään on ollut suomessa sähkönkulutus huipussaan 1/4 sähköä tuodaan ulkomailta... Niih kun omaa tuotantoa on lopetettu ;(
uusi110valmis.jpg 07.01.2016 09:27 <calm> Tänään on ensimmäinen kerta, kun pörssisähkön hinta menee toistaiseksi-sopimuksen ohi (tässä taloudessa tällä sopimuksella). Koko päiväsähkö kahta tuntia lukuunottamatta on kalliimpaa ja vuorokauden keskihintakin on kalliimpi. Mutta kun lämmitys on varattu halvemman sähkön aikaan, niin lopullinen vaikutus maksettuun hintaan on kuitenkin sitten jotain ihan muuta..

http://calm.iki.fi/16/sahko-20160107
uusi110valmis.jpg 06.01.2016 20:41 <Make> http://yle.fi/uutiset/porssisahkon_ostaja__tarkkana_kulutuspiikkien_aikana/8573239?ref=leiki-uup
ilmastointi.JPG 06.01.2016 20:34 <Make> Siltä se tosiaan näyttää. Hyvä, että on myös keskusradion kaiuttimet tuntevia.
ilmastointi.JPG 06.01.2016 08:22 <Veke> Tuo iso pallo ilmastointikanavien yläpuolella, katonrajassa näyttäisi olevan Majorcomin IMC 250T-mallinen 100v linjakaiutin.
1-2016-01-04_14.15.41.jpg 05.01.2016 21:52 <Joni> Tässä on ainesta taustakuvaksi! :)
ufo4.JPG 05.01.2016 21:39 <Make> Varmaan ovat 70W. "Vaijerin pätkä" taitaa olla naru, jolla kaapelit on ollut köytetty pylvääseen.
Tuossa on vähän vastaavaa valaistuksen "oireen korjausta": http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1108&pos=57&pid=39154
Esm1.JPG 05.01.2016 21:27 <Make> 60 voltin sysäysrele on tuote, jota ei kai saa enää mistään. Käytössä niitä tuntuu yhä olevan, kun sellaisia aina välillä kysytään.
1-2016-01-04_14.15.41.jpg 05.01.2016 19:17 <Topiax> Totta. Työmatkalla minäkin tämän kuvasin.
1-2016-01-04_14.15.41.jpg 05.01.2016 18:42 <calm> Tälle vuotta olisi ollut jo monta näyttävää auringonlaskua. Vielä jos niitä olisi ollut esimerkiksi kuvaamassa vapaasti, eikä töissä istumassa..
ufo4.JPG 05.01.2016 18:30 <Marko> Suhteellisen pieniltä näyttävät, olisivatko 150 tai vain 70 W heittimet. Tuolla asennuskorkeudella ja suuntauksella 70 W olisi vallan riittävä.
rypale1.JPG 05.01.2016 11:02 <RicuP.> On niissä muovinen lätkä johdon ympäri jossa on tyyppi joskus lukenut punaisella. Nyt äkkiseltään ei paljoa muuta näy, kuin pyöreä MK -logo, mutta muistelisin, että yksi pätkä ei paljoa 7W enempää vienyt. Pitää varmaan koittaa otta kuva jos jostain lätkästä saisi selvää.
Kuva0395.jpg 04.01.2016 21:15 <Make> Kuvan hakutaulu on Esmi, malli näyttäisi olevan RLS-9510, 24V. Joku malli on myös 75V. Ohjauskojeita löytyy monen tasoisia, käsikäyttöisiä ja automaattisia. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8407 sivu 61
keskusta11.JPG 04.01.2016 21:01 <Make> "Soittokellot ulkoasennuksia ja kosteita huoneita varten.
Soittokellon runko lujitemuovia PK 13,5 mm holkkitiivistein. Kupu messinkiä halk. 135 mm. Tasavirtasoittokellot häiriönpoistokondensaattorein.
Nimellisjännitteet:
24, 60, 127, 220V AC
24, 110, 220V DC"
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8407 sivu 117

34501 - 34550 / 48461
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017