![]() |
21.09.2015 22:40 <RicuP.> Niin, se oli suoraan metallisen n.2m pylvään päähän asennettava malli, jota en ole muualla nähnyt. Onkohan AVS 7x mallit häviämässä, kun haku antaa vain varakupuja.. |
![]() |
21.09.2015 22:13
<RicuP.>
En tiedä, saako lasisia kauluksia, mutta ainakin muovisia saa, mulla on semmoinen tuolla tallessa. Tämä on vissiin ainoa Y-valaisin Hyvinkäällä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6584 Niitä 1965 kuvia on yhdessä kirjassa aika hyvin. Voisi joskus katsoa. |
|
21.09.2015 21:33 <Make> Kaapeleiden luulisi olevan samaan aikaan laitettuja. Pylväät voivat olla vanhemmat. |
![]() |
21.09.2015 21:29
<Make>
Varmaan noita lasireunuksia saa jostain, luulisi niitä Helsingissäkin menneen rikki. Keravalla oli vielä muutama vuosi sitten ehkä tuollaisia muutama kappale: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6402 Ei ollut enää, nyt on Philips Iridiumit teräspylväillä. Kuulostaa olevan melkoisen hyvä kuvakokoelma. |
![]() |
21.09.2015 21:17
<Make>
AVS 21 käy myös pylvääseen. Vai oliko vielä joku eri malli? Sellainen kaksi vierekkäistä viivaa ja ympyrä- merkki tarkoittanee myös pylväsasennusta. |
|
21.09.2015 21:07
<Make>
Tuolloin oli vain nuo em. versiot. Myöhemmin näkyy olleen saatavana myös G12- kantaisella monimetallilla http://products.ensto.com/catalog/17055/product/4200/AVS71.70/S_FIN1.html -> asennusohje. Vanhan paperiesitteen merkintä AVS 71.70/S E27/70W HSE-I näyttäisi tarkoittavan juuri sisäisellä sytyttimellä olevaa natriumlamppua. |
|
20.09.2015 22:56 <RicuP.> En kyllä natikkaa käyttäisi tuommoisessa valaisimessa. Ennemminkin monimetallia, jos semmoisia saa sisäisellä sytyttimellä. Vähän huono homma on jos valaisimeen ei ole omaa sytytintä saatu. |
|
20.09.2015 22:48 <RicuP.> Ihan mukavan näköinen asennus. Kuristin on tuolla rungossa, kun katsoo Enston sivuilta asennus ohjeen. |
|
20.09.2015 22:42 <RicuP.> Joskus tuollaisissa tapauksissa näkee kaksi suoraa pylvästä rinnakkain kiinnitettynä ilman harusta, jolloin vääntölujuus paranee eikä voimien suunnalla ole niin väliä. |
![]() |
20.09.2015 22:33 <RicuP.> Ei taida olla kuitenkaan ihan Helsingin oma malli tuo, vaikka niin väittävät. |
![]() |
20.09.2015 22:29 <RicuP.> Hyvinkäälläkin näitä on myös ollut paljon. Nekin hävisivät 70 ja 80 -luvuilla kauhavalaisimien tieltä, jotka on 90 -luvun lopulla vaihdettu erikoispylväisiin ja valaisimiin. 1965 vuoden kuvissa näkyy Frestan malleja, HKB 4/8 malleja, LaStradoja ja jotain pitkulaisia ja kellon muotoisia valaisimia. |
![]() |
20.09.2015 22:18
<RicuP.>
Porvoossa näkee paljon Enston AVS -valaisimia, ovat suosineet oman kaupungin tehdasta. Nykyisen ABB:n asennuskaluste tehtaan pihalla on kummallisia kartion mallisia valaisimia, liekkö Enston malliston peruja 1980 -luvun alusta. On myös AVS21 näköisiä valaisimia pylväsmallina. Tuo johto menee erikoisesti varsiputken takaa sisälle. |
|
20.09.2015 21:45 <J.P> Kuvaussuunnan linjassa näyttäisi kyllä olevan kulmaa jonka ilmeisesti ajateltu vetävän enemmän kun noi vasemmalle lähtevät AMKAt ja siksi pönkkä kulmaa vasten. Jostain syystä vaan sitten on kuitenkin käynyt noin -voihan olla vaikka että toinen vasemmalle lähtevä AMKA onkin lisätty myöhemmin eikä voimia ole mietitty sen paremmin ja tämä riittänyt muuttamaan voimat ja kallistamaan pylvästä. |
![]() |
20.09.2015 19:57 <Make> Kai johto menee putken päästä sisään, vaikka sitä ei kuvassa näy? |
![]() |
20.09.2015 01:16 <Hartsa> Tuossa on varmaan ollut valkoinen lasireunus lampunympärillä aikoinaan.. |
![]() |
19.09.2015 21:38 <Make> Tässä taitaa olla ihan alkuperäinen ripustinosa. Ainakin Helsingin yksilöistä ne ovat vaihtuneet jo kauan sitten. http://www.helvar.com/node/1642 |
![]() |
19.09.2015 21:31 <Make> Keravallakin on ollut tämän tyylisiä valaisimia. Lienevät hävinneet jo 1970-luvulla. |
![]() |
19.09.2015 12:38 <Hartsa> Ihan järkevää varautumista, Voisi olla ihan jokaisessa uuvessa pakollisen varusteena generaattori.Esim jotkut huoltoasemat voisi kanssa hommata niin löpönsaanti helpottuu. Tässähän etelä-suomessa jossain oli nyt vasta rakennettu varavoimakontit huoltiksille, Joku oli keksinyt hyvän projektin siitä varavoimaa myös huoltoasemille. Vois niissäkin keskitetysti olla jo ennestään tiiselit valmiina että saisi polttoainetta ja sapuskaa jos tulisi isompi laajamittainen myräkkä taikka häiriö. |
![]() |
18.09.2015 14:55 <Mikko Koho> Kuulemma paikallisessa Citymarketissa on varavoima, näin kertoi erään oheisliikkeen myyjä ja heillä tuo 24/7 sähkönsaanti on aika oleellista. Tällä kertaa vain kyseinen liike, onneksi, rajautui katkon ulkopuolelle. Tuo pakastehomma on sikäli totta että eräässä toisessa, paikkakunnan pienemmässä, kaupassa jotkut "nerot" olivat menneet keksimään, joko vahingossa tai tietämättä tekojensa suuruutta, keinon millä sabotoida kylmäkoneita kaupan ulkopuolelta ja lehtijutussa kauppias totesi niissä olevan isot rahat kiinni. Olisiko peräti ollut että siinä liikkeessä kylmäkoneissa olisi ollut tavaraa n.10 000€ arvosta.. |
![]() |
18.09.2015 03:28 <Hartsa> Vnj-Ker linja elikkäs nykyinen 110kV syöttöjohto outokumpuun. Meni ennen outokummun keretin kaivoksen sähköasemalle ja siitä syöttäen outokummun kauppalaa taannoin. |
![]() |
18.09.2015 03:04 <Hartsa> Ihmetyttää nykyaikana miks S-ryhmät ja muut voi investoida varavoimakoneeseen jotta kaupppa pyörii omillaa vaikka valtakunnan verkko on alhaalla ja pakasteet pysyy kylminä. Täälläpäin on kolmessa kaupassa varavoima. Vanhin on -78 olevassa kauppakeskuksessa joka oli jo silloin varautunut kaukokatseella sähkökatkoksiin Valmet hoitaa homman =D |
![]() |
17.09.2015 21:37 <Make> Olisiko tuossa ollut ehkä pallokupu tai vastaava? Nuo silmukkaruuvit antavat sellaisen vaikutelman. |
![]() |
17.09.2015 21:34 <Make> On varsi ehkä vähän Enston tyylinen. 2000-luvun malleissa on jakorasia putken alapäässä. |
![]() |
17.09.2015 21:21 <Make> Tässä taitaa olla sekavalolamppu, ei näy kuristinkoteloa. |
![]() |
17.09.2015 20:06
<Mikko Koho>
Tuostapa löytyy lisätietoa kiinnostuneille: http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/muutonnettomuudet/tutkintaselostuksetvuosittain/vanhemmattutkinnat/11993.html |
![]() |
17.09.2015 19:56 <RicuP.> Kävin tuolla juurellakin, mutta silloin oli jo niin pimeää ja satoi niin ei oikeen kuvista tullut mitään. |
![]() |
17.09.2015 19:52 <RicuP.> Joo, tuossahan sen aita menee. Joskushan tuolla tehtaalla oli muutama miina posahtanut. Oli kuulemma reilun kilometrin päässä ikkunat hajonnu talosta. Tämä asennus on näköjään kestänyt muutamaa valaisinta lukuunottamatta, jotka on silloin vaihdettu. |
![]() |
17.09.2015 19:36
<RicuP.>
Näitä on myös näkynyt samantyyppisillä kuristinkoteloilla kuin niissä HVA valaisimissa. Kyllä, varren kulmaa voi säätää ja myös lampun syvyyttä heijastimeen nähden voi säätää. |
![]() |
17.09.2015 15:12 <Mikko Koho> http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/09/17/Imatran%20Seudun%20S%C3%A4hk%C3%B6%20eilisest%C3%A4%20s%C3%A4hk%C3%B6katkosta%3A%20T%C3%A4llaista%20ei%20pit%C3%A4isi%20sattua/2015519580960/16 |
![]() |
17.09.2015 13:01 <vispil> Vispilät vatkaamassa |
![]() |
17.09.2015 13:00 <Hartsa> Räjähdeaine varaston nurkilla =D |
![]() |
17.09.2015 12:56
<Hartsa>
Happo saastetta. Tolppa toteaa näin....https://www.youtube.com/watch?v=RlnOzQ0zMRI =D |
![]() |
17.09.2015 12:54
<Hartsa>
Valaisinmen kupua saa vissiin säädettyä valaisukulmaa näyttäisi vähän siltä... |
![]() |
17.09.2015 01:41
<Mikko Koho>
Ei mennyt niin kuin Strömsössä: http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/09/16/Imatran%20s%C3%A4hk%C3%B6katkon%20syyn%C3%A4%20huoltoty%C3%B6%20ja%20ylikuormitus/2015519579346/16 |
![]() |
16.09.2015 21:31 <Make> Ei ole mitään tietoa, onko Orno ollut edustaja, mutta sen komponenttien kanssa noita näkyy jonkin verran: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8422 |
![]() |
16.09.2015 17:50 <häkkyräväkkyrä> Maiseman pilaajia nuo tuulivoimalat mun mielestä on. |
![]() |
16.09.2015 12:23 <Mavaan> Hyvä oivallus. Oishan ne voinut tohon huonomminkin rääpiä. Näitä lisää. |
![]() |
16.09.2015 12:13 <Mavaan> Olisko jätetty tien ylitys purkamatta varmuuden vuoksi, toi 20kV, meinaan. |
![]() |
15.09.2015 21:41 <Make> Valaisin voisi olla SLO 8158. |
![]() |
15.09.2015 21:40
<RicuP.>
Siinä taisi lukea jotain 380V /2,5 ja jotain muuta, ei oikeen saanut hyvää kuvaa.. Näissä on nyt joku natrium lamppu pilaamassa näitten tyyliä. Kai kuristimet on pylväissä. Alunperin näissä on tainnut olla hehkulamput. |
![]() |
15.09.2015 21:38 <Make> Nuo pienemmät pesät voivat olla mallia Sähkövaruste OY VT 60, samalla lailla pultit takana: http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/340106#?page=7 |
|
15.09.2015 21:32 <Make> Samannäköisen kotelon tyyppi on nykyään Arsa PTV125CU10: http://www.arsa.fi/tekstit/PTV%20125CU10.htm Vaan lieneekö nuo johtimet Cu vai Al ? Kun tuon vanhan kotelon tyypissä lukee Al. |
![]() |
15.09.2015 21:22 <Make> Pylväsvaroke voisi olla Sähkövaruste OY PV 25: http://digi.kansalliskirjasto.fi/pienpainate/binding/340106#?page=8 |
![]() |
15.09.2015 21:10
<Make>
Ihan kuin kytkentärasian kyljessä lukisi jotain. Onko sekavalolampulla vai oliko kuristinkotelo muualla? Kun noin kauan ovat jo kestäneet, pitäisi kyllä säilyttää. |
![]() |
15.09.2015 21:00 <Make> En ole tuplalampuilla olevaa ennen nähnyt. Kuristinkotelo näyttää kovasti Arsalta: http://www.arsa.fi/tekstit/PTV125%204XAL35.htm |
![]() |
15.09.2015 20:51 <Make> Varsi on ainakin hieno. |
![]() |
15.09.2015 20:31 <calm> Mistähän lie tämän kuvan kommentin tiedot oli peräisin, googlemapsista? Ainakaan en kyllä ite oo seudulla tuolloin käyny. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/502 |
![]() |
15.09.2015 20:29 <calm> Karjaan kieppeillä isompi jännite oli 33 kV eikä 45 kV. Siitä luopumisestakin on jo vuosia. |
![]() |
14.09.2015 23:00 <muhentaja> Väkisinhän tuossa jänitteenkoettimessa koestusjohtoon tulee "jännää" kun koetellaan alajännitepuolen maita vasten. Kolme kuvaa kun naputtelee eteen päin (7597) näyttää kytkentä siltä ettei päänallit ole ylipäätään enää mukana kuvioissa vaan "pytyltä" menee piuhat pääkatkon kautta suoraan lähtöjen sulakkeille. Ellei sitten kuvasuhde jotenkin onnistu hämäämään. |
|
14.09.2015 21:22 <Make> On outo tehonsäätö tuossa pumpussa. Se nimittäin tapahtuu kytkemällä diodi sarjaan yhteen vaiheeseen. Toisella teholla diodi taas ohitetaan. |
© Janne Määttä 2004-2017