01.01.2016 19:46
<RicuP.>
Sanpekilta tilattiin kerran 18W pistokantaloistelampun korvaavia Led lamppuja. Oli 25e/kpl. Tuo valaisin on oikeasti Sähkö Lahden tekemä samalla H-alkuisella tyypillä.
01.01.2016 19:49
<RicuP.>
Luultavasti valaisimessa on 80/125W kuristin joka on kytketty 80W. Lampun kanta on sama BJB:n tekemä kuin Alppiluxissa.
01.01.2016 21:06
<Make>
Sanpekilla on tosiaan myös noita pistokantaisia led-korvikkeita. Taitaa tuolla hinnalla muutaman perinteisen lampun saada.
Sähkö-Lahti taitaa tehdä vain OEM-tuotteita, kun käsketään tilata Rexelin kautta. Lieneekö arvokilvestä unohtunut 80W ja tässä ko. teho on otettu käyttöön.
18.06.2016 22:08
<Make>
Tuli nähtyä huoltoaseman katoksessa ehkä tuon lampun isompi versio käytössä. Valaisin näytti olevan Glamox, ehkä GDS-R ja niihin oli liimattu tarrat: "Liitäntälaite ohitettu"
http://glamox.com/fi/products/gds-r Vähän näytti lamput roikkuvan, lienevät aika painavia.
19.06.2016 12:11
<RicuP.>
Jaahas. Näin vähänaikaa sitten ensimmäistä kertaa tuontyyppiset Led lamput asennettuna Siemens Broadway valaisimiin 250W eh lampun tilalle. Luulin ensin, että ovat saneeranneet ne monimetallilampuille, kun valo oli kylmän sinertävä. Yhdestä puuttui kuitenkin kupu ja sisältä paljastui suhteellisen isokokoinen Led tynnyri. Kuristin oli kai käytössä, kun ei lukenut mitään siitä..
16.10.2016 21:33
<Make>
Korvaavat ledilamput ovat nyt yleistyneet melkoisesti. Kuvan parkkihalliin on vaihdettu nyt melkein kaikki kuten myös ko. rakennuksen katokseen.
Taloyhtiöihin niitä on tullut ainakin valaisimiin Idman Kokkola, Alppilux Tellus ja Thorn Minicompact. Tuntuvat valaisevan oikein hyvin.
18.10.2016 20:05
<RicuP.>
Ei ole vielä täällä HOK:in parkkihallien loisteputkia vaihdettu Ledeiksi, mutta kyllä sekin aika koittaa vissiin kohta. Myymälöiden vanhoja T8 putkia on sisällä vaihdettu.
18.10.2016 21:14
<Make>
Keravan Prismassa on jotain tekeillä sisällä... Alkuperäiset upotetut Vake-tuotteen loistevalaisimet vm. 1990 oli peitetty peltilevyillä ja päälle laitettu valaisinripustuskisko??
18.10.2016 21:36
<RicuP.>
Kai sentään valaisin on otettu alta pois ja peite pelti päälle?? Nähtävästi tulee uudet liikuteltavat 'ramppi' valaisimet kiskojen väliin. Ehkä jopa Led mallia, jota on jo Jyväskylän uudessa Prismassa käytetty.
19.10.2016 21:28
<Make>
Ei oikein nähnyt... Heijastimet niistä oli jo aiemmin viety. Kumma kun ei vaikka lediputket kelpaa, valaisimissa ei ollut mitään vikaa.
19.10.2016 22:39
<RicuP.>
Täällä erään joukkoliikennefirman tiloissa on kattoon upotetut 50 -luvun Idmanit 2x 40W, jotka on osittain jääneet käyttämättömiksi ja remontin jälkeen väliseinä lyöty kylmästi osittain niiden päälle, että on turha enää niitä avata..
Valaisimien totaalisen uusimisen syynä voi olla juuri se, että valaisimet on upotettu paikalleen, eli ovat kiinteitä. Nykyään kun ei enää myymälävaloja asenneta kiinteästi symmetrisesti ruudukkoon tai peräkkäisiin riveihin, vaan ne asennetaan irrallisina ramppeina hyllyvälien käytävien kohdalle, eikä lainkaan osittainkaan hyllyjen yläpuolelle. Näin saadaan pienemmällä teholla vaadittu Lux arvo keskelle kulkureittiä. Hyllyjä muutettaessa myös irrallisia valaisinramppeja voi liu'uttaa helposti kiskoissa oikeaan kohtaan ja näin valo kohdistuu paremmin kulkureiteille. Myös valaistuslaskenta tehdään valmiin myymäläkokoonpanon yhteydessä, eikä enää tyhjälle myymälätilalle.
Uudet valaisimet ovat yleensä normi valaisinkiskojen välissä makaavia kahden peräkkäisen valaisimen 'ramppeja', jotka ovat valmiita paketteja liitosjohdolla ja tulpalla. Valaisinkiskossa on sitten vain johdot ja rasiat.
Tuolla ratkaisulla saadaan vain tasaisempi Lux ja turha valo hyllyjen päältä pois. Eli kulutus laskee ja jonkinverran sähköä säästyy.
22.10.2016 23:59
<RicuP.>
Aika turha on T -vitosia vielä ruveta vaihtamaan Ledeiksi, ellei valaistus ole muuten päin seiniä suunniteltu alunperin myös ryhmäjakojen osalta. Aika sokeasti luotetaan noihin uutuuksiin (140lm/W), joista ei vielä ole niin kokemusta. Toki nythän sitä tulee. Onhan noissa nyt himmennys, mutta olisiko se kuitenkaan tuon arvoinen investointi...
23.10.2016 21:30
<Make>
Kai se himmennys hoituisi yhtälailla perinteisesti sammuttamalla osa valoista. Kovin harkitulta investoinnilta ei vaikuta, kun noin äkkiä on päätös tapahtunut. Olikohan Sähköala-lehdessä joskus juttu, että Vantaan Jumbon parkkihalliin vaihdetaan led-putket nykyisiin valaisimiin. Siellä kyllästyttiin aina rikki oleviin elektronisiin liitäntälaitteisiin.
Prismasta alkaa olla Vake-tuotteet lähteneet, sain otettua vielä kuvia.
Nyt oli muuten muutamaan Keravan katuvalaisimeen ilmestynyt korvaava led-lamppu! Vaikka ne ovat natikkaversioita eikä kovin vanhoja. Vaikuttaa asialliselta kokeilulta.
23.10.2016 23:33
<RicuP.>
Yleensä on kyllä riittänyt hyllytysvaloksi muutama valo siellätäällä, vai onko hyllyttäjät ruvenneet entistä vaativimmiksi.. :D Vastahan Hyvinkäällä pari vuotta sitten Uudenmaankadulla S-marketin remontissa asennettiin kaikki uudet valaisimet M-lightin T5 versioiksi ja vielä yhdellä putkella, joten sähköä säästyy jo nyt rutkasti entisiin 2x 58W verrattuna. Parkkitalossa on käytössä vielä -95 -vuoden T kasit, mutta rapuissa jo Led putket.
Paikallisen yrittäjän yhdessä lähikaupassa on jo vissiin vuoden verran ollut Led putket ja toimii hyvin.
En kuitenkaan usko, että korvaavalla Led lampulla olisi hyötyä muissa, kuin ellipsilamppu valaisimissa. Putkilolamppujen heijastin on niin pieni, ettei sinne välttämättä edes mahdu Led, saatika sitten enää heijasta mitään.. Pitäisi alkaa jonkun keksimään Mantan kanssa yhteensopivaa Led moduulia, niin toimisi. Täällä Mantaa on noin 85% koko tievalaistuksesta nykyään.
29.10.2016 01:16
<RicuP.>
En ole varmaan nähnyt Jumbon parkin valoja.. mutta tuo malli on kyllä tuttu. M-lightillä ja Malmberilla myös hyvin vastaavan näköiset, ellei samat mallit.. Alppilux IG44 ja Sähkö Lahden vastaavat on myös aika yleisiä parkkihalleissa pölyä keräämässä.
30.10.2016 02:40
<RicuP.>
Pitäisi olla kunnon laatua
30.10.2016 20:56
<Make>
Oikein on tuotanto siirretty takaisin Suomeen. Näköjään Valtavalolla ja Sanpekilla on myös 15W (44cm) ja 30W (89.5cm) korvaavat putket. Ainakaan Sylvanialla ei taida olla.
30.10.2016 22:15
<RicuP.>
15W korvaavaa putkea ei taida äkkiseltään kaupoista löytyä
31.10.2016 21:26
<Make>
Eksoottisempi voi olla, mutta ainakin noilla merkeillä on olemassa.
02.11.2016 21:14
<Make>
Ja Jumbossa arvostetaan myös helppoa huollettavuutta pitkän käyttöiän lisäksi. Kiinteät ledivalot eivät täytä ensimmäistä vaatimusta. Siellä lukee myös, että 58 watin lamppu elektronisen liitäntälaitteen kanssa vei 72W ? Ompa liitäntälaitteessa ison tuntuinen häviöteho.
15.11.2016 21:39
<RicuP.>
Kyllä sielläkin parkkihallissa olisi parempi, jos kuvut olisi prisma mallia, vai onko?
En ihan usko, että kuitenkaan 72W vie.. Ehkä vähän päälle 60W.
Tuntematon pallo tievalaisin voisi olla Urbis-Schreder Saturn.
16.11.2016 21:18
<Make>
Muistaakseni kuvut ovat kirkkaat pitkittäisuritetut, prisma efektistä en muista. Väitetään ihan mitatun, että 72 W.
Saturn on aika samantyylinen. Noissa taisi olla kuvun salpa etureunassa, Saturnissa ei taida olla? Ei ole kauheasti tullut noita tutkittua.
16.11.2016 22:27
<RicuP.>
On varmaan saatu säästöpotentiaalia kasvamaan tuolla mittauksella. Sama olisi käyttää tavallista kuristinta.
Niin, kirkasta uritettua kupua piti tarkoittaa.
Onhan noita sitten muitakin, ainakin philipsillä, Schrederillä ym, mutta en nimiä muista.
16.11.2016 22:31
<RicuP.>
Trilight luettelon kuvassa oli vissiin ihan sama malli. Toi ainakin Leuchia maahan. Sivut on tosin suljettu..
17.11.2016 21:29
<Make>
Näköjään korvaavia ledejä kauppaa myös Ecotale. Näyttävät kovin samoilta kuin Sanpekin.
28.11.2016 02:34
<RicuP.>
Joo, ei ole tullut mitattua. Harvoin semmoista liitäntälaitetta tulee vastaan.
Katos joo, vai on tuommoinen Ledi versio tehty. On siinä suhteessa parempi, että voi vaihtaa, jos ei tarvitse säätöä. On vissiin Rinaldon tehtaalla tehty.
Tuon Vinon valoteho ei ole päätähuimaava. Just numerovalona menee. Joku 15-20W ni alkais riittämään.
Se onkin vähän kaks piippunen juttu, että laittaako kiinteät Ledit vai vaihdettavat, kun vaihdettavissa ei ole järkevää ohjaus systeemiä. Kukaan ei ole vielä keksinyt vaihdettavan Led lampun kunnollista säätötapaa, tai mahdollista uutta kantaa sitävarten, tai edes sitä, minkä muotoisia ja mallisia standardi Led lamput/moduulit olisi..
29.11.2016 20:49
<Make>
Onkohan taas jonkun firman keksintöä, kun parista taloyhtiöstä on AVR 7:t lähteneet ja tilalle tullut AVR 70:t kylmänsävyisillä lampuilla. Mikä lienee hyöty moisesta, varmasti kellastuvat kuten ennenkin.
30.11.2016 17:24
<RicuP.>
Tänään näin taas jonkun huoltoyhtiön virityksen. ML Comet 70W valaisimeen oli laitettu energiansäästölamppu! Paloi, mutta kovaa sirinää piti. Ihan kuin sytkä olisi sirissyt.
AVR 7:ssa on vähän semmoista vikaa ollut, että kupu halkeaa helposti reunasta, kun se joutuu olemaan tiukalla tiivistettä vasten. Monesti olen nähnyt, kun kupu on jesarilla kiinni.
On sitten vähän semmoistakin, että ei ajatella uusia valaisimia valitessa, että se taas kellastuu muutaman vuoden päästä. Jostain syystä pitää olla samanlainen mitäänsanomattoman näköinen muoviloota, kuin ennenkin.. Vaikka ML Vigo olisi paljon parempi kellastumaton malli.
30.11.2016 23:08
<RicuP.>
Pitää ottaa kuva siitä. Tuolla oli muutenkin lamppujen vaihtohommia muun ohessa. Huoltomiehillä ei tunnu olevan mitään hajua noista. Eikä myöskään yhtään pistänyt silmään valaisinta avatessa, että sisällä on 'ylimääräisiä laitteita'. No luulisi syttyvän äkkiä :D Sytytin sirisee varsinkin, kun lamppu on pois pelistä. Tuon äänen kuuli jo metrien päähän.
Ei noihin taida kupuja saada. Muistan joskus amiksen seinällä oli Enston vanha lakana, jossa oli myös AVR 2 ja AVR 7 mallit 2x9W, mitä en ole ikinä nähnyt. Lisäksi oli joku malli, joka oli pitkula, ikäänkuin puolikas AVR 7:stä jossa oli joku vissiin 11W PL. Semmoinen oli yhdessä keskus syvennyksessä. Muualla ei ole näkynyt.
Mielummin tuo Vigo, kuin Vik, kun Vik kellastuu myös herkästi..
01.12.2016 21:09
<Make>
Huolto- ja varmaan monilla sähkömiehillä on nykyään lamppujen kanssa varmasti haastetta. Ennen oli vain 80 tai 125 watin eh, nyt on lisäksi monenlaista monimetallia, lediä jne. Lampun malliakaan varmaan harvoin näkee muuten kuin valaisimen avaamalla, tuskin pihavaloista kauheasti piirustuksia löytyy.
Yhteen taloyhtiöön on laitettu "kuutio"- valojen:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8542 tilalle AVR 70:siä ja Vikejä, eli kaikki kellastuvat mallit... "Kuutio"- valoissa en huomannut mitään vikaa.
01.12.2016 22:30
<RicuP.>
Hyvä sääntö huollolle olisi, että laittaa samanlaisen, mikä oli aijempikin. Sähkötöitä luovutettaessa kannattaisi merkata johonkin paperille keskushuoneen seinälle, että minkä tyypin ja tehon lamppu tulee mihinkin. Kuvista ilmenee kyllä yleensä teho symbooleina merkattuna ja joskus tyyppikin on merkattu kuvan sivuun position mukaan.
Tuommoiseen kuutioonkin kun jysäyttää 20W lieriö Ledin, niin siinä on halvalla tehokas Led valaisin ilman asentajaa tehtynä. Parempi vielä, jos sattuu olemaan lasikuvulla.
Muttakun ne valaisimet pitää vaihtaa, kun ovat vanhoja, vaikka olisi täysin ehjiä..
03.12.2016 00:07
<RicuP.>
Tuon ero Kokkolaan on vain, että hattu on tasainen, kun Kokkolassa se on hieman kupera. Ei ole vissiin suunnittelija antanut tehdä täysin alkuperäistä vastaavaa.
Nyt herääkin kysymys, että onkohan myös Airamin Vinossa E27 kanta.? Tuo nimittäin näyttäisi olevan täysin sama valaisin.
03.12.2016 19:30
<Make>
Kokkolan hattu on tosiaan kupera, Ecotalessa ja Lem-Kemissä taas suora. Rinaldo Ohkolassa on kupera, Puisto RR- mallissa suora. Ilmeisesti nuo pohjautuvat sitten Puisto RR:än, en sitten tiedä, kumpi oli noissa näkemissäni ledimalleissa.
Kovasti Airam väittää, että on kiinteä led, saako noita sitten eri versioita:
http://www.airam.fi/pro/valaisimet/tuote/6565/
04.12.2016 20:56
<Make>
Kyllä niissä ledimalleissa näyttäisi olevan kupera hattu, outo tapaus...
28.01.2017 22:03
<Make>
Admiralin esite on taas huolellisesti toteutettu: "Valaisinta on saatavana kolmea väriä:
Valkoinen ja harmaa" ?? Englanniksi on oikein...
29.01.2017 01:18
<RicuP.>
Vai Onninenkin on ottanut nuo oikeasti Rinaldon valmistamat mallit. Honkkarissakin näkyi olevan myynnissä nimellä 'Koti Ohkola' tuommoista pienihattuista.
29.01.2017 20:38
<Make>
Jostain syystä näkyy olevan yleinen malli. Myös täällä Honkkarissa on pienempää mallia. Ohkola on kai ihan Rinaldon nimi.
Onkohan tuo Onnline Navigator- pollarikin joku vanha Idmanin malli? Siinäkin on tuo sama hattu ja Kokkolan tyylinen käpy.
Onnline Silhouette- valaisimia on eräällä parkkipaikalla pari kappaletta. Kai 150 watin monimetalli ellipsinä näyttää melkoisen isolta niissä.
http://www.onninen.com/finland/Tuotteet/Onnline1/Pages/sahko.aspx
30.01.2017 20:22
<RicuP.>
Nuo tehdään Rinaldolla Mäntsälässä ja siitä tuo Ohkola nimi on tullut, kun ohkola on kylä Mäntsälässä aivan Hyvinkään rajalla.
Tuo Navigator on ihan Rinaldon oma versio. Alun perin Idmanilla oli Vista pollari, jossa oli tasainen yläosa.
Tuo Navin yläosa on sama, mitä on Idman käyttänyt Kokkola, ufo, ym. malleissa, mutta ei koskaan pollareissa.
Tuohan nyt aukeaa vähän liian helposti, kun vain pyörittää irti tuon yläosan..
30.01.2017 21:18
<Make>
Minäkin vähän katselin, että aukeaako se todella vain pyörittämällä päällinen irti...
14.10.2017 21:46
<Make>
Idman Kokkolan näköinen on nyt myös Airam Tusby 4513131 ja 4513132:
https://www.airam.fi/fi/tuote/v8838/tusby/tusby/127/1 On tällä kertaa kaarevalla mustalla tai harmaalla päällisellä ja valkoisella kävyllä. On jälleen ilman liitäntälaitetta, max 100W.
17.10.2017 12:57
<RicuP >
Niinpä näkyy. On kyllä varmasti saman valmistajan.
20.10.2017 19:44
<Make>
Bongasin nyt Kokkolan tyylisen vanhemman tuntemattoman valaisimen.
22.10.2017 02:22
<RicuP >
Jaa, minkälainen?
22.10.2017 21:38
<Make>
Pitäisi taas laittaa kuvia...
30.12.2018 21:53
<Make>
29.10.2016 tyylinen parkkihallissa pölyä keräävä valaisin on myös Fagerhult AllFive T5- lampuilla:
https://www.fagerhult.com/fi/Tuotteet/allfive/allfive-opaalikupu/ Niitä on Jyväskylän Sokos hotel Paviljongin parkkihallissa. Voi hyvänen aika, mikä keksintö... Kaikkien kuvut roikkuvat keskeltä varmaan toista senttiä. Ilmeisesti kuvun kiinnitys on vain päädyistä. Se siitä IP 44- luokasta. Muutamasta puuttui kupu ja useita oli pimeitä. Jossain pimeässä näkyi sormenjälkiä, oliko vaan ollut liitäntälaite rikki. Ovatko ehkä 2012 vuodelta.
Sitten 15.11.2016 mainittuihin liitäntälaitteiden häviöihin. Vanha perinteinen 58W kuristin veisi jopa 24W?
http://www.vipeled.fi/Referenssit?p=316
27.11.2016 mainitut lamput ovat mallia Venture Lighting RTF024.
05.01.2019 01:52
<RicuP. >
Juuri noita samoja, mutta Led versioita AllFivestä olen asentanut kymmeniä Leikon laajennusosan konehuoneeseen. Kuvut eivät tosiaan ole kuin päistä kiinni ja irtoavat pienestäkin kolauksesta ja hajoavat. Mukamas lukittuvat toisessa päässä olevan liuku stopparin ansiosta. Kuvun avaamisen jälkeen on edessä paljaat ledit ja jännitettä 250VDC. Lisäksi liitäntälaite varjostaa Ledejä.
05.01.2019 20:29
<Make>
Melkoista laatua on valittu sinnekin... Onkin IP44 vain tasaisella pinnalla.
Katto oli jotain heinältä näyttävällä röpelöllä pinnalla olevaa ehkä levyä. Arvokilpi oli stanssattu, juuri sai paljain silmin luettua merkin.
Lediversiossa ainakin taitaisi olla Tukesille töitä.
29.03.2019 21:29
<Make>
Näköjään tuolla Vipeledillä on jopa "metrin mittaisen" 36 watin loistelampun korvaava lediputki:
http://www.vipeled.fi/kauppa/product_details.php?p=292 Lienee vielä vähän eksoottisempi kuin 30.10.2016 mainitut pituudet. Nyt niitä lähtisi halvalla, melkein 300 varastossa.
29.03.2019 23:12
<RicuP. >
15W ja 30W putkien korvaajille voisi olla tarvetta. 30W putkea ei tahdo muutenkaan mistään löytyä. Nuo "metrin mittaiset" on kyllä aika harvinaisia.
30.03.2019 17:24
<Make>
Tuolla olisi vielä 30 wattia korvaavia jäljellä. Onko 15 wattia korvaavia sitten vain Sanpekilla ja Valtavalolla.
Minulla oli kerran ”metrin mittainen” valaisin SLO 731-1, vaan eipä ole enää...
09.05.2019 18:43
<Make>
Taitaa olla 30.12.2018 mainitut Venture Lighting- lamput peräisin Lem-Kemiltä, jolloin niiden valaisin olisi tuo Valoarte.
20.06.2019 15:50
<Froggy>
Syynä voi olla, ettei saa samantyylistä pylvästä tai vartta.
20.06.2019 21:59
<Make>
Noita samoja malleja on niin valmistajan Rinaldon kuin Airamin listoilla, nyt tuota pienempää myös. En ole tainnut nähdä tuota pienempää käytössä.
21.06.2019 19:09
<Froggy>
Siinähän lukee "Koti-Ohkola eli Tusby Mini"!
05.01.2020 22:10
<Make>
30.12.2018 mainituista Allfiveistä on osa häipynyt. Tilalla on karjasuojavalaisimet varmaan kiinteillä ledeillä. Niiden takana on kai joku vanerilevy täyttämässä heinäkaton kolon.
20.10.2017 mainittu valaisin on tuo Thorn-Orno 5345:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9532
05.01.2020 22:15
<Make>
Nyt Vipeledillä on viime hetken tarjoukset menossa...
06.06.2021 20:57
<Froggy>
Saisivat ruveta vielä tekemään Mantoja, kauhoja ja muita ledilampuille... Sitten niitä alkaa ruveta pyörimään kaikilla tuomoisilla valaisinfirmoilla, tietenkin erilaisilla tuotenimillä...
08.06.2021 21:44
<Make>
Hyvin on tuo Idmanin malli kyllä säilynyt tuotannossa. Nykyiset kauha- ja muut valaisimet sopivat aika hyvin myös ledilampuille...
09.06.2021 16:47
<RicuP. >
Täällä on nyt ruvettu laittamaan aika laajasti Led lamppuja uudempiin ja vanhempiinkin valaisimiin. Natikoita on korvattu ledeillä useita satoja. Jopa jotkin puupylväiset PSO HKB9:t on laitettu takaisin uusiin puupylväisiin. Kaikissa lamppuina näkyy olevan SON-T Led.
Meidän työpaikan pihassa kiinteälediset valaisimet on alkaneet antautua. Lämpö näyttää polttavan piirilevyt semmoisessa neljässä vuodessa. Tilalle on nyt hankittu muutama kappale Comet Led valaisimia vaihdettavalla 45W Led lampulla. Myös parkkihallin lähes 60kpl kiinteälediset valaisimet on alkaneet vilkkua, kiilua tai vain osa ledeistä palaa tai on kokonaan pimeitä. Tilalle tulee Valtavalon G4 28W alu runkoiset vaihdettavat 125 000h Led putket.
10.06.2021 02:50
<Froggy>
Kuulostaa järkevältä. Kouvolassa peli on jo melkein menetetty vanhojen valaisimien suhteen... Perus natikkavalaisimetkin ovat aika harvassa, jos Mistraleita ei lasketa.
10.06.2021 21:41
<Make>
Oho, nyt on asiallisen kuuloista, vaikka HKP:t häipyivätkin.
Keravalla vain Schreder Saturnet ja muutama DD Plast SEL- pallo on saanut korvaavat lamput, juuri SON-T Led. HKB 10:ä alkaa olla vaikea löytää...
Siellä pihassa taitaa olla jo aika monennet valaisimet menossa muutaman vuoden sisään... Minkä merkkisiä lienevät parkkihallin valot? Ainakaan kunnossapidolle ei tule töiden puutetta...
11.09.2021 18:38
<Make>
Kuvan parkkihallissa yksi maissilamppu kiiluu ja aavistuksen vilkkuu. En tiedä, onko kuvan mallia, aika kauan on kestänyt, jos on. Mutta ennen kaikkea se on helppo vaihtaa. Tuolla on käytössä aika kattava lamppumallisto. On ainakin paria eri maissilamppua, perus led-lamppuja 3000K ja 4000K ja vielä pari eh:ta. Eipä vaan ole myöhemmät asentajat pyyhkineet laseja.
14.09.2021 18:54
<RicuP.>
Joo, kyllä noiden pitäisi kestää.
Sanpekilla näkyy olevan vähän vastaavan tyylinen suunnattava valaisin E40 kannalla.
Yhden kaverin pihan parkkipaikalle on vissiin tullut Sanpekin Led-GL valaisimet Tecnopali pylväillä, kun ennen ei ollut mitään. Erikoista on, että kahdessa on neliön muotoinen Led moduli, kun taas toisissa on pitkulainen. Samalla Kokkolat vaihtui Karlux Talas Led valaisimiin kiinteillä ledeillä, mutta pari kokkolaa jäi. Nyt niissä ei enää ole sitä vaaleaa rengasta eikä montaa pientä lediä, vaan muutama iso Led himmennetyn lasin takana.
Pylväitä ei sitten olla saatu suoraan, eikä kaikissa ole tyvikumia.