<< ^ >>

ledit4.JPG

230 V Nämä led-valaisimet ovat vähän vanhempaa mallia. Valaisin on RuudLed LedWay Road 30. Löytyy myös kattoon asennettava malli.

Valo on aika sinertävä, mutta vaikuttavat tehokkailta.

Pimentyneitä ei ole sattunut kohdalle, eipä näitä ole kuin alle 20 kpl. Vuodelta 2010. Kerava, Sompio 04.03.2015
Kuvaaja: Niko Pajunen

02.05.2015 15:14 <Hartsa> jotenkin muodoton valalsin =D esim vertaa noihin vanhoihin kauhavalaisimiin. Jännä villitys monessa paikaa ne jaksaa sitä tympeää keltanatikkaa kylvää joka paikkaan. Ois EU saanut en valon kieltää ennemmin =D
02.05.2015 15:16 <Hartsa>
Ja Eu:tahan se keilto koski joten muut maat voi käyttää EH huoletta jenkit varmaan muuta käytäkkään....
03.05.2015 00:08 <RicuP.> Joo, on kyllä vähän tylsän ja halvan näköinen. Huomasin tänään, että Helsingin rautatieasemalle oli vaihdettu led valaisimet monimetallivalaisimien tilalle katokseen. Ei ne niin kirkkaat ollu kuin entiset. Vanhat elohopealamput oli vielä paikallaan.
03.05.2015 19:43 <Make> Voi toivoa, että valmistusbudjetti on käytetty ulkonäön sijasta toiminnallisiin asioihin. Kalliita kuulemma olivat. Tässä oli alunperin SLO HKB 9- kauhavalaisimet puupylväissä ilmajohdoilla. Nyt pylväsväli on varmaan optimoitu ledeille.

Kauhavalaisimet varsinkin ovat tyylikkäitä ja korvaavalla monimetallilla saa valonkin vielä kohdilleen.

Tänä vuonna huomasin kanssa tuon Helsingin asemalla. Taisi olla vaihtotyö silloin käynnissä. Eihän se katos ole edes kovin vanha. Muutamille asemille oli laitettu myös jotain ledivaloja, ja vähemmän yllättäen jossain jo vilkuttelivat.
10.05.2015 15:13 <RicuP.> Ainakin Hyvinkään asemalla on kaikki EH-lamput vaihdettu ledeihin. Myös asemarakennuksen seinällä olleet -50 luvun lasikuvulliset valaisimet oli vaihdettu vähän typerän näköisiin pitkulan mallisiin ledeihin. VR:llä on nyt joku kauhea hinku laittaa niitä ledejä jokapaikkaan, eikä lopputulos ole läheskään aina niin hyvä...
10.05.2015 20:09 <qwerty1> Minkähänlainen ongelma lähivuosina näistä nyt asennetuista ledivalaisimista tulee? Nyt jo aika usein uudiskohteisiin esim. kerrostalojen rappukäytäviin ja ulkotiloihin laitetaan ledivalaisimet, joissa ledit on kiinteästi valaisimessa ja vaihdettavaa polttimoa tms. ei ole. Kuitenkin suhteellisen uusi asia nämä ledivalaisimet ja tekniikka kuitenkin vielä kehittyy. Tavallaan ei siinä paljon ympäristöä säästy, jos vähäruokaiset ledit eivät kestäkään luvattua käyttöikäänsä ja joudutaan isoihin vaihto-operaatioihin.
10.05.2015 20:09 <qwerty1> Minkähänlainen ongelma lähivuosina näistä nyt asennetuista ledivalaisimista tulee? Nyt jo aika usein uudiskohteisiin esim. kerrostalojen rappukäytäviin ja ulkotiloihin laitetaan ledivalaisimet, joissa ledit on kiinteästi valaisimessa ja vaihdettavaa polttimoa tms. ei ole. Kuitenkin suhteellisen uusi asia nämä ledivalaisimet ja tekniikka kuitenkin vielä kehittyy. Tavallaan ei siinä paljon ympäristöä säästy, jos vähäruokaiset ledit eivät kestäkään luvattua käyttöikäänsä ja joudutaan isoihin vaihto-operaatioihin.
10.05.2015 20:10 <qwerty> Ja kommenttikin tuli kahdesti :D
10.05.2015 23:27 <RicuP.> Kyllähän se vähän niin on, että luullaan jo että tekniikka on jo tarpeeksi kehittynyt, kun ledejä asennetaan melko sumeilematta suuria määriä eri paikkoihin.
Esim VR on täysin hurahtanut ledeihin ja niitä vaihdetaan kovaa tahtia jopa uudehkojen monimetallien tilalle ja käytettyjä malleja on kymmeniä. Tietysti tämän voi ajatella niin, että eri mallit ovat ikäänkuin testissä, mutta jotenkin tuntuu että on liian rohkeasti alettu investoimaan niinkin laajasti, Eli valtion rahoilla.

Kiinteillä, ei vaihdettavilla ledeillä en vielä lähtisi suuria kohteita tekemään, koska suhtaudun aika varauksella noihin luvattuihin käyttötunteihin, koska kilpailu käyttötunneista on tiukkaa. Lisäksi yleensä kysymys on vain ledin käyttöiästä, ei liitäntälaitteen, joka on paljon kriittisempi komponentti.
Ehkä vasta yli 5v:n päästä voidaan luottaa kiinteäseen lediin, jos se muodostuu käytännöksi valmistajilla ja ikää luvattaisiin yli 100 000tuntia ja hyötysuhde olisi n. 120lm/W.
Tulevaisuus näyttää, tuleeko ledeistä kiinteitä vaiko ei.
Epäilen, että nykyiset kiinteät ledit on romukopassa jo 10v:n päästä koska tekniikka on silloin jo niin kehittynyt ja vaihdetaan parempaan.

Jos taas ledimoduli olisi vaihdettava, niin mikään ei takaa että niitä saisi 10v:n päästä samaan valaisimeen, ja vaikka saisikin, niin hinta voisi olla semmoinen että uuden valaisimen saisi.
Jos käytäntö menee vaihdettavaan lediin, niin moduulin valmistaja tulisi olla eri, kuin itse valaisimella monopolin välttämiseksi ja saatavuuden varmistamiseksi. Tosin tällöin laatu saattaa laskea, kun moduuli on tarkoitettu vaihdettavaksi.
Kiinteän ledin hyvä puoli on, että se antaa vapaammat kädet valaisimen suunnittelulle ja pakottaa valmistajat tekemään oikeasti kestäviä ja pitkäikäisiä valaisimia, mutta silti on olemassa vikaantumisen riski.

Ja vielä: En lähtisi niitä enston ja alppiluxin muovisia ledivalaisimia hankkimaan, koska niissä ei ole juuri minkään sortin jäähdytystä, joka on oleellisin asia ledin käyttöiän kannalta. Kyllähän niistä valoa lähtee, mutta en usko käyttöiän olevan kovinkaan pitkä umpinaisessa hautomossa. Ne on vain suunniteltu hätäisesti, että on saatu ekologinen valaisin valikoimiin.
11.05.2015 21:11 <Make> Varmasti moni saa ledivaloista vielä tarpeekseen. Joutuu sähköasentajan kutsumaan ja selviää ettei kallista valaisinta voi korjata eikä samanlaista enää saa... Lasku on suuri ja jätteen määrä vain kasvaa. Lamppukauppiaiden mielestä hehku- ja elohopealamppujen myynti ei varmaan kannattanut, siksi niistä piti päästä eroon. Vielä kun monet -50-80- lukujen valaisimet ovat kestävyydeltään käytännössä ikuisia.

Liikennevirastoko lienee asemista vastaava taho. Keravan asematunnelissa oli uudehkot messinkirunkoiset ilmeisen tukevat koristeena olevat hehkulamppuvalaisimet. Niiden tilalle oli tullut nyt talvella Bega, ehkä 2448- ledivalot. http://bega.com/en/product/ceiling-luminaires-2678
Niistä oli kuvut rikottu heti, alkuperäisiä en muista nähneeni rikki olevina. Eli sopivuutta asennuspaikkaan ei ollut mietitty yhtään.

Toimitusjohtaja osti noin pari vuotta sitten vissiin tarjouksesta jonkun Etherma Skandinavia Eko Magus- led-kattovalaisimen. Sellainen pyöreä muovipurkki siis. Vielä toimii, mutta ihan kuin olisi himmentynyt...
16.05.2015 21:14 <Make> Nyt oli Keravan aseman seinistä Thorn Froggyt loikkineet karkuun ja tilalle tullut jotkut -yllättäen- ledivalot. http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=96&pid=70654
16.02.2016 21:30 <Make> Johan sitä on joistakin ledivaloista valotehot karanneet muutaman vuoden jälkeen: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1128&pos=0&pid=114791
Tuo valaisin on ilmeisesti Lumi Group OY Lumi R: https://www.sahkonumerot.fi/4506406/id/389995/
17.02.2016 21:31 <Make> Ja siellä mainittu hevosenkengän mallinen valaisin voisi olla Thorn StyLED: http://www.thornlighting.com/en/products/outdoor-lighting/road-lighting/StyLED Ei ole tuosta mallista mitään kokemuksia.
18.02.2016 16:44 <RicuP.> Hyvinkään asemalla on jo toiset Ledit taas kokeilussa. Tälläkertaa ovat perus rumat valonheitin malliset.
18.02.2016 21:19 <Make> Taitaa olla Keravan asemallakin nyt jotkut tuon tyyliset: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8523 Vielä kun nuo valmistajien kotimaatkin ovat niin vakuuttavia...
14.11.2016 19:12 <RicuP.> Tuo valaisin saattaisi kuitenkin olla Cree Ledway vanhempi malli..
14.11.2016 21:07 <Make> Cree ja RuudLed ovat jotenkin sama asia? Teho onkin 60W, ilmankos tuntuvat tehokkailta nykyisiin asennuksiin nähden. Ajattelin tyypistä, että olisi 30W. Tuolla tuo tyyppi on sivulla 37: http://www.lightinglab.fi/ekovalo/News/3_ylinen_rantakallio_elohopealamput_pois.pdf
Kattoon asennettavassa versiossa lukee tarrassa Ruud.
15.11.2016 00:06 <RicuP.> Jotain tekemistä noilla nimillä on. Vielä, kun valaisimen nimi on sama. Noissa Cree ledeissä on tosiaan jotenkin kova ja kylmä valo ja jyrkät varjot tulee.
15.11.2016 19:50 <Make> Nyt noiden valo vaikutti vähän vihertävältä, en tiedä, olisiko se muuttunut sellaiseksi.
15.11.2016 22:02 <RicuP.> Johtuu linsseistä. Etenkin linssin reunoilla valo saattaa olla vihertävää. Voi myös olla, että muoviset linssit alkaa tummua.
16.11.2016 19:23 <Make> Ainakin vieressä olleisiin Philips LumiStreet- valoihin nähden nuo olivat melkoisen vihertäviä. Ei muista, millaisia olivat uutena...
16.11.2016 21:01 <RicuP.> Nyt on tännekin tullut taas jotain uusia Led valaisimia. Toiset on vähän Idman Wok:in näköisiä, ehkä AEC Ecoarke, tai Armodue mallia. Ei oikein hämärässä nähnyt. Sitten on jotain 'läpysköitä' litteitä tummanharmaita.
27.11.2016 20:02 <Make> Tunnistamisessa on haastetta, jos ei mitään lue...
Todella, noiden valo on melkoisen vihertävää nyt. En ole ainakaan ennen siihen kiinnittänyt huomiota.
28.11.2016 00:34 <RicuP.> AEC pitää kyllä huolen, että niiden valaisimet tunnistetaan. Lukee aina jossain ja on se omaleimainen kuviointi joka lasissa. En ole noita vielä ehtinyt käydä tutkimassa, mutta äkkiseltään Armodue moliskolta näyttää. Niissä on ainakin hiton hyvä valo, eikä liian kylmä sävy.
27.12.2016 21:10 <Make> 16.5.2015 mainituista heittimistä yllättäen kaksi on jo rikki. Toinen on pimeä ja toinen vilkkuu. Ovat juuri Onnline- nimisiä.
28.12.2016 20:37 <RicuP.> Ei yllätä..
21.01.2017 21:19 <Make> Tarkemmin katsoen siellä on vielä toinenkin pimeä. Jonkun mielestä tuollaiset kai sopivat 1800-luvun rakennuksen tyyliin...
23.01.2017 22:15 <RicuP.> Taitaa olla hinta, mikä on ratkaissut. Ei VR enää mitään vanhaa kunnioita, ylläpito on vaan rasite, kuten Helsingin asemakin, eikä siihenkään panosteta. Täällä noita heittimiä on seinässä 11 kpl ja vielä toimii vissiin, tai on jo vaihdettu uusiin, kun niin harvoin tulee rautsikalla käytyä.

Ne toiset uudet Wokin näköiset Led katuvalot taitavat ollakin Schreder Citea valaisimia. Tosin ovat silti enemmän AEC Ecoarken näköisiä.. kuitenkin löytyi Schrederin logon näköinen S Led moduulista. Valoaukko on pyöreänurkkainen nelikulmainen ilman mitään heijastinta. Led moduuleita linssioptiikalla on kolme ja sijoitettu niin, että yksi on vasten kulkusuuntaa ja kaksi sen suuntaisesti. Eivät lämpene mitään, kun lumet pysyy päällä muutaman asteen pakkasella.
28.01.2017 21:31 <Make> Varmasti on hinta ratkaissut... Helsingin aseman hallissa ainakin oli vanhan oloiset 3x58 watin loistevalaisimet lyhyiden vaijerien päässä.

Citea ja Ecoarke ovat hyvin samanlaisia, Citeassa on enemmän kehyksessä muotoilua.
28.01.2017 21:59 <Make> Onnline led-heittimissä on näköjään kolmen vuoden takuu- ja syystäkin: http://www.onninen.com/finland/Tuotteet/Onnline1/uutuusOnnline/Pages/Default.aspx
29.01.2017 01:26 <RicuP.> Vähän tuli mietittyä, että olisiko ne peräti 3x 80W? Ikivanhat kuitenkin on.

Citea on ihan hyvän näköinen, mutta pitäisin tuota AEC:ta luotettavampana, myös varaosien suhteen.

Tuskin maksaa Onniselle nuo paljon mitään, niin voi laittaa pidemmän takuun, kun katteet on kuitenkin kohdillaan. Vähän tuntuu, että ovat VR:ltä joku hätäinen väliaikais ratkaisu. Täällä alkuperäiset valot oli varrelliset vanhan ajan pallot.
29.01.2017 20:24 <Make> Ehkä ainakin alunperin on ollutkin 80 W. Itseasiassa pääsin kerran tutustumaan 80 watin valaisimiin ja kuviakin on.

Keravan aseman seinissä ennen Froggyjä taisi olla jotain avomallisia kauhoja ja ovien päällä Ensto AVS 71 tyyliset valaisimet: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8512 Ei siis kovin vanhoja olleet nekään.
30.01.2017 20:32 <RicuP.> Ite en ole kasikymppisiä putkia joutunut näkemään. Ovat kyllä harvassa.

Minkähänlaiset ovat ihan alkuperäiset valot olleet?
Hyvinkäällä on tuossa asemalla ihan alunperin ollut vissiin lyhty tyyppiset kaasuvalot. Sen jälkeen tuli Y -valaisimet ja nuo pallot. Y -valaisimet hävisivät radan sähköistyksen myötä ja tilalle tuli Idmanin 400W eh 'pesuvadit'. Vuonna -95 pesuvadit lähti ja tuli nykyiset perus lasikuitu 8512 Idmanit 250W natikalla.
30.01.2017 21:17 <Make> Itse lamppuja en ole nähnyt, mutta valaisimet on tehty ko. teholle.

Varmaan Keravallakin on ollut alunperin jotain kaasuvaloja. Joskus laitureilla on näköjään ollutkin Y-valaisimia vaijerimallina, enpäs tiennyt: http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=14522&view=lres&prms=q%3Dvalde+larimon+kokoelma%26limit%3D9200 Myös jotain kauhoja näkyy seinillä.
Varmaan samassa yhteydessä niiden tilalle tuli "pesuvadit". Joka toinen oli aina pylvään päässä ja ajolankojen portaalissa. Niiden tilalle tuli 2001 nykyiset Idman Oculukset natikalla ja varmaan Froggyt seinille. Joskus 80-luvulla parkkipaikalle on tullut Idmanin "torvi"- valaisimet mustareunaisilla kilvillä ja jollain natikalla. Yllättäen kilvistä ei ole löytynyt mallinumeroa...
Joskus on ollut myös noita: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8955

Keravan Savion asemalla on kai ollut noita: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8494
Tuolla kuvia: http://www.jukkajoutsi.com/kerava.html
02.02.2017 07:19 <RicuP.> Kivoja vanhoja kuvia.
Hyvinkäällä oli juuri samaan tyyliin nuo Y -valaisimet radan ja laitureiden yllä ja pylväissäkin. Vissiin haittoivat ajolankoja, niin ottivat pois ja rumat vadit tilalle. Hangonsillan vanhalla asemalla on vieläkin niitä Y -valaisimia, mutta lasit puuttuu ja pylväät on uusittu joskus ja maakaapelit. Asemarakennuksen seinään on hiljattain tullut jotkin lyhdyn näköiset monimetalli valaisimet. Ennen oli vissiin perus pallot viistolla kannalla.

Yksi joskus eh lampulle muutettu alkuperäinen rautainen kaasuvalo jököttää rautatiemuseon pihalla. Se tosin on isompi, mitä vanhoissa 20 -luvun kuvissa olen nähnyt.
02.02.2017 21:29 <Make> Varmaan vaijerivalot eivät ihan sovi ajolankojen seuraksi. Pesuvadit ovat varmaan vieneet sähköä, kun ovat 400 W ja niitä oli aika tiheästi. Olisiko AVS 71 tyylisissä ollut litteä kupu, joka oli aikalailla torven sisällä ja vielä eh-lampulla? Jostain tuli tuollainen mielikuva.
02.02.2017 22:34 <RicuP.> Joo, ja kun on vielä keltaiset kuvut ja tunnit alkaa olla täynnä, niin sähköä palaa hyötyyn nähden.

On siitä ollut versio vähän AVR 12 näköisellä kuvulla, mutta ei eh mallia, kai.. Eh versio on sitten ollut saman tyyppisessä, mutta isommassa versiossa, jossa on pitkulainen tötterön yläosa.
03.02.2017 21:30 <Make> Ei oikein ole muistikuvaa pesuvatien valotehosta.
Kupu oli tosiaan kirkas AVR 12 tyylinen, mitä nyt enää muistaa.
Kerran muuten bongasin aseman läheltä talon seinästä Helvarin kotelon. Jotenkin tuntui vanhalta vaijerivalon kuristimelta. Siitä täytyy olla todella kauan, kun se on ollut käytössä.
04.02.2017 09:49 <RicuP.> Riihimäen asemalla niitä vateja on vielä käytössä ja aika himmeitä ovat ja paljon pimeinä.
Niitä koteloita olen nähnyt täälläkin asemalla ja muittenkin talojen seinillä. Kuviakin on. Kotelo on pitkula viistetyillä kulmilla ja tyyppikilpi on alaosassa läpivientien välissä. Kilven tiedot on tosin samat kuin pelkässä kuristimessakin. On ollut helppo tapa vaihtaa hehkulampusta eh lamppuun.
05.02.2017 18:32 <Make> Hyvinkään aseman seinäpallot näköjään olivat pitkien varsien päissä ilman heijastimia: http://www.hyvinkaakuvat.com/paikkasivut/rautatieasema.htm
08.02.2017 10:31 <RicuP.> Jep. Noissa oli osassa uudet muovikuvut, joissa oli sauma keskellä. Kupu muistutti AVR 20 valaisinta. Korkealla räystään alla on vielä vissiin Orno torvi valaisimet jäljellä eh lampuilla, mutta en ole koskaan nähnyt niissä valoja.
09.02.2017 21:03 <Make> Tuollainen saumallinen pallo on myös pylväsvalaisimessa. Tuolla kuvassa näkyy joku BBT OVR -tyylinen torvi Hyvinkää-sanan yllä.
09.02.2017 21:05 <Make> ... ehkä se on kuitenkin Orno.
19.02.2017 21:01 <Make> Keravan aseman Onnlineista on vaihteeksi yksi hajonnut, kiiluu tällä kertaa. Edellämainituista pimeistä toinen taitaakin vähän kiilua. Paperisten aikataulujen sinikuoriset tauluvalot ovat yllättäen Idmanin tekemät.
20.02.2017 13:14 <RicuP.> Vai niin..
Ai sekin on Idman. Onkohan joku tilauksesta teetetty malli?
20.02.2017 20:37 <Make> Aika integroidun oloisia ovat niihin taulujen runkoihin. Tyyppi on Idman- Philips Lighting Opastevalaisin D-36260 L-1560/vasen (ja oikea) IP34. Kilpi on sisällä päädyssä, näkynee paremmin valot päällä. Kai alunperin on ollut Auran pakkasputkia, nyt on myös normaaleja Philipsejä. Lamppua kun pitäisi kääntää 90 ast, ei ole vaan osunut lähellekkään.
25.11.2017 20:03 <Make> Ja taas päivitystä aseman heitintilanteeseen. 6 pimeää ja tuo yksi edelleen vilkkuva. Yhteensä niitä on jotain 20.
25.11.2017 20:23 <RicuP > Noniin, mitähän tulee seuraavaksi tilalle?.. Hyvinkäällä vain yksi pimeä.
26.11.2017 20:20 <Make> Josko olisi jotain rakennuksen tyyliin enemmän sopivaa...
26.11.2017 20:24 <Make> Tuolla muuten on 9.2. mainittu pallo, hyvin samantyylinen Hyvinkään mallin kanssa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10149
17.12.2017 22:12 <Make> Nyt tuo vilkkuva heitin on vaihdettu, pimeille ei ollut tehty mitään.
11.01.2019 22:35 <Make> On noita heittimiä aina välillä taidettu vaihdella, joku vaan kiiluu taas...
Aikataulujen valotkin lähtivät. Tilalle tuli taustavaloilla olevat laatikot vanhoihin pylväisiin kuitenkin.
15.01.2019 18:54 <RicuP. > En ole pitkiin aikoihin käynyt täällä Hyvinkään rautatieasemalla, että en tiedä miltä siellä nyt näyttää. Tuon pääradan saneeraamiseen liittyen ohimennen nähtynä siellä jotain on alettu tekemään. Hyvinkään asema onkin ollut jo suuremman remontin tarpeessa.
10.02.2019 21:16 <Make> Olikos Hyvinkään asemalla niitä kolmion mallisia loistevalaisimia? Onko jopa kilpi bongattu?

Ja taas päivitystä Keravan aseman heitintilanteeseen... Taas yksi vilkkuu aika ikävästi kirkkaasti, kaksi kiiluu vähän ja yksi vaikutti täysin pimeältä.
07.01.2020 21:38 <Make> 11.5.2015 mainitut messinkirunkoiset valot olivat ainakin suunnilleen mallia Tartaruga Tonda 100 tai 200: https://www.nettilamppu.fi/seinae-ja-kattovalaisin-tartaruga-tonda-100-200.html Siipimutterit oli sentään vaihdettu tavallisiin...

28.1.2017 mainitut valaisimet ovat edelleen paikoillaan. Tehoa on kyllä vaikea sanoa. Vaikka heijastimet ovat melkoisen leveät ja asennuskorkeuttakin on, näyttävät ne silti aika pitkiltä. Voisiko olla vaikka 70W T8 tai 75/85W T12, 180 cm?

Ja Keravan asemalla on jälleen useita pimeitä led- heittimiä...
23.05.2020 19:13 <Make> 3.2.2017 mainittu kuristinkotelo ei olekaan Helvar vaan PSO! PSO on valettu kanteen ja vieressä on kilpi, jossa ei taida enää lukea mitään.
23.05.2020 20:34 <Froggy> Onko kuvaa siitä? Varmaan kilpaileva Ornon koteloille.
25.05.2020 20:17 <Make> Siinä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12082
01.08.2020 23:12 <Make> Kävin tässä kerran oikein bongaamassa nuo Helsingin aseman valot ja vähän muitakin. On teho 3x58W, lamppuina Osram L58W/840 XXT. Lampunkannat on kai joskus vaihdettu ja vähän erikoisiin. Näyttävät olevan kahdella nastojen uralla, eli lamput vain työnnetään paikalleen. Niissä taitaa sitten olla sama ruuvinreikien jako kuin vanhoissa pyöreissä kannoissa. Alunperin valaisimet on kai ollut puolikiinteästi kytketty. Jossain vaiheessa väliin on laitettu valaisinpistorasia.

Tuli käytyä myös Pasilan asemalla. Oli "lievä" yllätys, että siellä on kaikki paikoillaan. Löytyi monia VR-valaisimia. Muutamissa on myös korvaavia lamppuja.
02.08.2020 18:21 <Froggy > Niitä eivät ole vielä kerenneet vaihtaa uusiin sentään. Pasilan valot tosiaan yllättivät, kun tuo koko paikka on ollut aikamoisessa remontissa. Minikofferit ainakin taisi olla vielä alkuvuodesta. Entisellä Pasilan asemarakennuksella oli kai Idman Officet ja hehkulamppu varavalot manlaisissa Officen valaisinrungoissa! Jossain Keravan ja Pasilan välissä olevalla asemalla oli joskus korvaavat natikat Idman 8512:ssa.
02.08.2020 21:27 <Make> Josko olisivat vaikka suojeltu. Hyvin huolletuilta vaikuttavat kyllä. Tuo XXT näkyy olevan joku pitkäikäinen lamppu. https://www.osram.com/ecat/LUMILUX%20XXT%20T8-Fluorescent%20lamps%20T8-Fluorescent%20lamps-Lamps-Digital%20Systems/com/en/GPS01_1027894/PP_EUROPE_Europe_eCat/ZMP_111867/ Jos niihin laittaa lediputket, valotehosta ei ole varaa tinkiä.
Takasisäänkäynnin katokseen oli vaihdettu jotkut ledivalaisimet, mutta muuten oli lähinnä perinteisiä lamppuja.

Joskus kauan sitten olen kai mennyt pikaisesti Pasilan aseman läpi. En muista siitä mitään. Nyt tuli tutkittua lähinnä laitureita ja sitä pohjoispään alikulkua. Siellä onkin monenlaisia karjasuojavalaisimia+ VR- loistevalaisimia.

Tuli käytyä pikaisesti myös Malmilla. Siellä on Idmanin kauhoja VR-kuvuilla, Ornon Pori- ja seinäpalloja erilaisilla varsilla.
02.08.2020 22:19 <Froggy > Siellä katoksessahan on jotkut pitkulaiset ledivalot, niistä minulla taitaa olla kuvakin.

Pasilan Asemalla tuli käytyä pari kertaa. Ihan kunnollinen paikka se oli, nyt jostain syystä piti tuhota ja rakentaa uudestaan. Loppuvuodesta 2017 ei ollut olemassa kumpaakaan, nykyistä Triplaa tai entistä asemaa. Olivaan joku pieni "väliaikais-asema", jossa oli R-kioski ja jotkut kiinteät ledit.

Orno Poria löytyy täältäkin aika paljon.

© Janne Määttä 2004-2017