![]() |
12.09.2016 23:57 <Koomikko> Jäi aiemmin pois että, tämän aseman kautta syötettiin parhaimmillaan Lappeeta, Ylämaata, Luumäkeä, Lemiä, Savitaipaletta ja Taipalsaarta. Ilmankos Simolantiellä lähtö on Etelä-Kerjalan nimellä. |
![]() |
12.09.2016 21:36 <Make> Yhden moduulin yhdistelmä on kuulemma aika kallis. Niitä on käytetty lähinnä vain toivottoman ahtaissa, lähinnä saneerauskohteissa. |
![]() |
12.09.2016 16:53 <RicuP.> Tuo näkyvä vikuri on vielä käyttämätön varaus. Seuraavalla rivillä on ilman vikavirtaa olevat ryhmät, sitten seuraavalla rivillä vikurilla suojatut 10A pr+valo ryhmät ja viimeksi vikuri 16A pistorasiaryhmille ym. Se yhden moduulin yhdistelmä on kuulemma suunnilleen saman hintainen, kuin 3~ vikis.. En ole niitä vielä asennellut.. |
![]() |
12.09.2016 16:38
<RicuP.>
Varsinkin noissa halvoissa malleissa "valokeila" on niin leveä ja korkea, että suuntaus menee helposti pieleen, kun luullaan, että heitin valaisee vain eteenpäin.. Todellisuudessa Led valaisee yhtälailla myös sivuille, kun heijastin on noin lätty. Tuossakin asennossa valo lankeaa vielä pitkälle vaakasuoraan eteenpäin pylväästä siltäosin, kun Led näkyy heittimen reunan yli, eli tuo heijastin ei mitenkään suuntaa, tai kohdista valoa. Käytännössä jos tuolla heitinmallilla valaistaan vaikka pihaa talon seinästä, tulisi se suunnata juuri noin melko alaviistoon, ettei valoa mene taivaisiin. |
![]() |
12.09.2016 16:24 <Koomikko> Irtoaa se kun tarkoituksella irrottaa. Näyttää olevan pylväiden päivitys käynnissä tässä ja Lappeenrantaan päin toisessa kohdassa oli jo vaihdettu. |
![]() |
12.09.2016 16:22 <RicuP.> Tai sitten kuristimet ym. sisuskalut estää sisältäpäin kiinnityksen.. Voi toki kuitenkin olla, että on myöhemmin siirryttykin kokonaan kiskomalliin. |
![]() |
12.09.2016 16:18
<RicuP.>
Kerran oli myös niin, että kieron pylvään jalustan säätöruuvien kannat oli jääneet asvaltin alle. Sitten pylväs ei noussut vetämällä, niin pistettiin puukkosahalla ruuvi poikki ja uusi pylväs kiilattiin hiekoitushiekalla jalusta täyteen :D Pylvään jämän sisään ei kannattaisi laittaa uutta pylvästä, jos ei varmista, ettei pylvään pää paina kaapeleita poikki, kun kääntyvät ulos jalustasta. Täällä ei usein hieman kolaroituja pylväitä vaihdella, jos ei syyllinen (maksaja) ole tiedossa.. |
![]() |
12.09.2016 11:51
<Ari>
Johdin on tarkoituksellisesti laskettu käynnissä olevan työn takia. |
![]() |
12.09.2016 09:44
<Jouko>
Nykyäänkö pärjätään jo yhdellä vikurilla koko huoneiston pistorasiaryhmät, vai näkyykö tuossa alhaalla niitä lisää? On kai niitä yhdenkin moduulin vikureita olemassa, ainakin 16A sulake+vikuri yhdistelminä, mitä hintataso sitten lienee niille... |
![]() |
12.09.2016 06:49 <Tuomo Y> Ilmoitus tehty JSE:n nettiportaaliin... Maastosta päätellen (puut kadonneet linjan ympäriltä vuosia sitten...) tämä on jo tapahtunut ehkä Asta-myrskyn aikoihin. |
![]() |
11.09.2016 21:45 <Koomikko> Taitaa noita unohtua, monessa paikassa koukut sojottavat miten sattuu vuodesta toiseen. Jos virrat pysyvät päällä niin olkoon. |
![]() |
11.09.2016 18:02 <Make> Jaahas. Olenkohan nähnyt tuollaisen joskus jossain kuopassa. |
|
11.09.2016 17:59
<Make>
Tuossa ei kai ollut edes kaivettu mitään, oli muuten päässyt vettä. Se on jo uutta, että kaapelit viedään putkista... |
![]() |
11.09.2016 15:34
<RicuP.>
Niin, eli tämä jätetään maan alle kohtaan, joka halutaan myöhemmin löytää. Vaikka putken päiden ym kohdalle. Sitten "miinaharava" löytää tämän. Eri johdoille ja putkille on oma väri, jotka miinaharava osaa erotella. Paksun muovikuoren sisällä on vain uretaania, jonka päälle on kierretty käämilankaa. |
|
11.09.2016 13:07 <Hartsa> Mäntsälässä ja pornaisissa on jokelanseudulla menossa maakaapelointi paljon on 20 hävinnyt maanalle ja muuntajia purettu pois.............. |
![]() |
11.09.2016 13:04 <muhentaja> Avautuipa sitten lopulta "maallikollekin" tuon pallukan salaisuudet, vaikka tuo sähköpuolen slangi joskus aika hepreaa onkin. |
![]() |
11.09.2016 12:39 <tolppa-apina> jatkoista päätellen paikka tiedossa, varmaankin korjaus jonossa tai voihan se olla unohtunutkin |
![]() |
11.09.2016 11:02 <Veke> Tempon OmniMarker |
![]() |
11.09.2016 01:47 <RicuP.> Niin,sama. Aika huonolta näyttää... |
![]() |
10.09.2016 22:40 <Hartsa> Ilmoitusta sähköyhtiölle vikapaikka =) |
|
10.09.2016 22:14 <RicuP.> Tuo kaapelivika on lähes väistämätön jokaisella kaivuutyömaalla. Viimeksi Hyvinkäällä Keskusaukion työmaalla katkaistiin S-marketin ja muutaman liikkeen kuidut ja samalla meni otto ja maksuautomaatti kylmäksi. Aiemmin Prisman laajennustyömaalla katkaistiin kuidut, jotka hitsattiin vahingossa tietenkin ristiin.. Tämän jälkeen varkaat luulivat kaapeleita kupariksi ja vetivät ne pakulla ulos putkista. Mahtoi ottaa päähän, kun huomasivat, että oli kuitua..:D |
|
10.09.2016 20:51 <Make> Tässäkin on 20 kV siirtymässä maan alle, vaan ei ongelmitta. Juuri tässä kohti piti mennä tuon Järvenpääntien ali suuntaporauksella. Kallio olikin kovempaa, jolloin terä ei purrut. Tiehen tuli tuon takia jo kesällä painauma, joka korjataan nyt ja käytetään järeämpää poraa. Näin päivän lehdessä. |
|
10.09.2016 20:34 <Make> Nyt sitten kävi samoin kuin Turussa. Tuollainen isompi puhelinkaapeli kastui ja korjaus kesti kolmisen viikkoa. Ainakin yrityksillä oli ongelmia, kun netti oli poikki. |
![]() |
10.09.2016 20:15 <Make> Jos noihin tulee joku ovelampi korvaava lamppu, valaisimissa ei liene mitään vikaa. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9005 |
![]() |
10.09.2016 20:09 <Make> Kyllä tuo taitaa ainakin 60-luvulta olla. Noissakin on osassa mustapohjainen kilpi: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9107 |
![]() |
10.09.2016 19:53 <Make> Tuntuu parkkipaikkojen heittimet paljon vaihtuneen halogeeneistä ledimalleihin. Kuten jo todettu, suuntaus tuskin on parantunut... |
![]() |
10.09.2016 19:45 <Make> Nyt sitten näin kiskokiinnitteisen version. Olisiko se uudempi malli? |
![]() |
10.09.2016 19:42 <Koomikko> Löytyi myös yhdestä hyppyrimäestä. |
![]() |
10.09.2016 19:42 <Make> Tuo oli luonnonkivillä pinnoitetulla korokkeella, ei mennyt asfalttityöksi... Pylväs ei ehkä ollut edes kiero, vaan jalusta oli liikkunut maassa. Tänä kesänä on aika paljon oikaistu pylväitä/ vaihdettu rikkinäisiä jalustoja. Kerran näin, että vanhan alumiinipylvään pään sisälle oli laitettu teräspylväs. Sopi sitten niinpäin... |
![]() |
10.09.2016 19:25
<Make>
Onhaa noissa paikannimissä pinta-alaa moninverroin nuoliin verrattuna. Yksi tauluvalaisin on bongattu kaupan seinästä, pitää käydä katsomassa vielä toista... |
![]() |
10.09.2016 11:24 <Hartsa> Tai miedommalla eikun "häkkiä" kalastajille niin loppusi ja sähköaita kyllä hillihtee meniötä..... |
|
09.09.2016 22:44 <Koomikko> Näin se on. Joissain johtokin oli vedetty suoraan reunimmaiseen eristimeen ilman ulkopuolisia eristimiä. Kun erotin vanhemmiten jäykistyi niin, taipuisa puutanko yhdessä jäykän erottimen kanssa aiheutti mukavia valokaaria kun mekanismi juuttui "viittä vaille" kiinni. Vanhemmiten tarvittiin vähintään kaksi miestä ja pylväskengät tuollaisen liikuttamiseen. |
![]() |
09.09.2016 22:14
<RicuP.>
Täälläpäin korjattiin juuresta vääntyneitä niin, että kaivettiin vähän ja vedettiin kuormaajalla pylvästä niin, että jalusta meni vinoon ja pylväs suoraan :D Jos jalusta oli murtunut, niin betonia vaan täyteen. Kerran laitettiin saumasta taittuneen vanhan ohuen pylvään tilalle uusi niin, että vanha pylväs poikki ja uusi paksumpi suoraan sen päälle ilman kummempia kiinnityksiä.. Keinoja on monia ihan hitsaamisesta lähtien, kunhan vaan ei tarvitse asvalttia avata, kun sen laitto on niin kallista.. |
![]() |
09.09.2016 22:00 <RicuP.> Joo, niin on ja suhteellisen painavaakin. En nyt osaa sanoa, miksi se on hienosäikeistä.. kai se kestää paremmin, kun Amka keikkuu tuulessa ja nitkuttelee johtimia. Lisäksi se on aina kiinnittämättä pylvääseen, niin toimii ikäänkuin puolikiinteänä liitäntäjohtona. |
![]() |
09.09.2016 21:48
<RicuP.>
En tiedä, mutta ihmetyttää ja ärsyttää tuommoinen sössiminen suunnittelussa, jos sitä on edes ollut.. Olisivat sitten vetäneet koko hoidon toiselle puolelle tietä. Muutenkin tapana on asettaa pylväät aina tien sisäkaarteeseen, ettei niihin niin helposti mäjäytellä aina viikonloppuisin, tosin tuossa on pyörätie välissä. Nuo jonkunverran hiipuneet Eh valot eivät näytä juuri tuota viherkaistaletta pitemmälle. Saas nähdä, mitä tekevät, kun valaisimien vaihto koittaa. Tulisiko jo maakaapelit, vai tekevätkö mitään... Kaupungin nykyisen tyylin tuntien jälkimmäinen vaihtoehto on todennäköisin. |
![]() |
09.09.2016 21:30 <Make> Tuo MKEMP kaapeli näkyy olevan hienosäikeistä, joten varmaan valuu omalla painollaan varresta pois. http://www.finnparttia.fi/MKEMP-25-MU |
![]() |
09.09.2016 21:27 <Make> Olisiko syynä, ettei haruksia saa paikoilleen jalkakäytävän takia. |
![]() |
09.09.2016 21:26 <RicuP.> Niin on ja vain kaksi vikavirtasta niille. Toinen 10A stotseille ja toinen 16A. Tuo ylin vikis on sähköauton juttu ja sen 5x2,5 näkyy tuossa sojottavan kytkemättä. Lisäksi joka vehkeelle on oma ryhmä, kas kun ei ovikellollekin oma:) tosin jääkaappi on 1krs toisessa valoryhmässä, mutta sitä ei kaaviossa mainittu. Kyllä noita olisi voinut ryhmitellä vähän toisella tavalla, kun on noin älytön määrä ryhmiä. |
![]() |
09.09.2016 21:24 <Make> Tuo pylväiden vaihto ei liene kovin helppoa liikenteen seassa. Keravalla vihdoinkin oikaisivat erään risteyksen lievästi kolaroidun pylvään. Siinä oli kääntyvien kaistalla ainakin kuorma-auto, pieni kaivinkone ja pakettiauto. Vaihtoivat ainakin jalustan. Tietysti liikennevalotkin olivat pois päältä tuon takia. |
|
09.09.2016 21:12 <Make> Ilmeisesti keskimmäinen eristin kääntyy sivulle/alas ja musta puikko on tuo veitsi, jonka pitäisi liikkua mukana. |
![]() |
09.09.2016 21:08 <Make> Aika paljon on valaistus- ja pistorasiaryhmiä nykytyyliin. |
![]() |
09.09.2016 21:02 <Make> Keravalla meni hiljattain vaihtoon isohko vastaavalla reiällä oleva pylväs- varmaan syystäkin. |
![]() |
09.09.2016 20:32
<RicuP.>
Tuo on juuri tyypillinen tapaus myös täällä Hyvinkäällä ainakin vanhemmissa pylväissä, jossa jalustaa ei näy. Uudet tien reunassa (ei viheralueella) on usein suojattu jalustassa olevalla teräs "kypärällä". Tosin ei aina, kun ne on vissiin jonkunverran kalliita. Tervetuloa tänne tolppiin kajahtaneiden joukkoon! :) |
![]() |
09.09.2016 20:06
<RicuP.>
Keskuskaavio on tämmöinen: 1.Liesi 2. kiuas 3. sähköauto (varaus) 4. AT nosto-ovi 5. hissi (varaus) 6. palohälyttimet 7. VAK 8. tyhjä 9. val. Kellari 10. val AT 11. val 1krs 12. val 1krs 13. val 2krs mh 1-2 14. val 2krs aula 15. val 2krs mh3 vh, parv. 16. tyhjä 17. liesikupu 18. vvsk 19. LTO 20. konvektori 21. lattialämmitys 22. lattialämmitys 23. val, pr kuisti 24. ohj. Pr kuisti 25. val, pr, wc, vh, et. 26. val, pr, sis. käynt. 27. val, pr, kht, wc, kph 28. tyhjä 29. vvsk 30. pr keit. tt 31. 2krs jk (varaus) 32. tyhjä 33. tyhjä 34. poreamme (varaus) 35. modem pr. 36. pr kell. 37. pr AT 38. pr 1krs 39. pr Ppk 40. pr Kvr 41. IR läm. (Varaus) 42. pr mau 43. pr Apk 44. pr mh1-2 45. pr mh3 46. pr parveke 47., 48. tyhjä 49. takkaim. +2 mod vapaata. |
![]() |
09.09.2016 19:26 <RicuP.> Niin tosiaan pistinkin nyt merkille, että nuolille näköjään riittää yksijalkainen puomi ja isommille näköjään on molemmissa päissä jalat. Vissiin tuulikuorman takia vääntöä tulee sitten melkoisesti. |
![]() |
09.09.2016 19:21
<RicuP.>
Kyllä on kova kalanhimo, tai rahanhimo.. Rakennustyömailla on vähän sama juttu, että työmaan valot pitää pitää yölläkin päällä, että mahdollinen varas ei loukkaa itseään pimeässä. Rakennusfirma olisi siihenkin loukkaantumiseen syyllinen. Missä meni vikaan? Aidoista ei näköjään tarvitse välittä, senkun menee sumeilematta vaan, niin kyllä maksaja löytyy, jos jotain käy... Sähköä vaan aitoihin muutama kV, niin ei tee mieli kalaa vähäänaikaan:) |
![]() |
09.09.2016 18:50
<Mikko Koho>
Ja sitten kun joku kalastaja menettää henkensä niin syy on tietenkin voimayhtiön.. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090822279934_uu.shtml |
|
09.09.2016 02:27
<RicuP.>
On siinä mylly. En tiennytkään, että tuommoisiakin on Fresta tehnyt. Johonkin koukkulinjaan ennemmin varmaan tarkoitettu. Ideana ihan hyvä, mutta suunnittelu ja toteutus näköjään ei niinkään.. Ihan hyvä, että on tuommoinen tappokone otettu pois käytöstä, jos kerran rakenne on noin epäluotettava. Joku voi vielä mennä ravistelemaan tuon puukepin lankoihin, kun on jätetty tuohon lahoamaan.. Jotain tukkukauppaa ja ulkolaisten tuotemerkkien edustusta on tosiaan Frestalla myös ollut oman tuotannon lisäksi. Vähän kuin ajan tavan mukaan myös SLO:lla, PSO:lla ja Idmanilla, eli tukkukauppa-valmistaja-maahantuoja yhdistelmä. Onkohan netistä löytyvä EL-Fresta tukku vielä samaa firmaa ollut? Ties mitä tuotteita vielä löytyy. |
![]() |
09.09.2016 02:02
<Mikko Koho>
Ja Mikko kun alkaa jäähdyttää niin jäähdytetään sitten kunnolla. Kassa kilisee sekä kaasuyhtiöillä että sähkölaitoksilla.. :D https://www.youtube.com/watch?v=DkkEXNJP81I |
![]() |
09.09.2016 01:52
<Mikko Koho>
LEDit ja nestemäinen typpi (-196 celsiusta) yhteistyöhön. Pari ensimmäistä lediä ei vielä mitään mutta kunnon teholedi antaa jo mukavia tuloksia. (Kenelläköhän on tämän jälkeen ensimmäinen tislauskolonni pihalla ja helvetinmoinen kohina käynnissä kun sadat kilowatit tai muutamat megawatit nesteyttävät ilmaa..) https://www.youtube.com/watch?v=S264ENuNZiw |
© Janne Määttä 2004-2017