|
17.10.2016 16:11
<Mikko Koho>
Carunan toimitusjohtaja lähtee: http://www.yle.fi/uutiset/3-9235180 |
![]() |
17.10.2016 00:22 <Hartsa> PKS maastokatkaisijoita. |
![]() |
17.10.2016 00:10 <Koomikko> Asemaa syöttävä linja on remontissa ja pois käytöstä. |
![]() |
16.10.2016 22:53 <RicuP.> Vaijerit pitäisi olla kunnollisempaa kamaa, vaikka 16 neliön alumiinia, tai korvata ne vaikka muoviputkella. |
|
16.10.2016 21:46
<Make>
Nyt kävin katsomassa... Valonjako on ihan normaalin pallovalaisimen oloinen, eli ylöspäin valaisee reilusti. Valoteho ei kauhean suurelta tuntunut, lieneekö pallojen likaantumisella paljonkin vaikutusta. Pallon läpi ei nähnyt yhtään sisälle. Lähellä olleet Alppilux Tellus-pallot korvaavilla ledeillä tuntuivat tehokkaammilta. Tuolla kai on myös Gewissin kartiokantaisia palloja loppuunkuluneilla eh-lampuilla, ei vaan saanut nyt niistä kuvaa. |
![]() |
16.10.2016 21:39 <Hartsa> Oon sammaa mieltä JP =) |
|
16.10.2016 21:33
<Make>
Korvaavat ledilamput ovat nyt yleistyneet melkoisesti. Kuvan parkkihalliin on vaihdettu nyt melkein kaikki kuten myös ko. rakennuksen katokseen. Taloyhtiöihin niitä on tullut ainakin valaisimiin Idman Kokkola, Alppilux Tellus ja Thorn Minicompact. Tuntuvat valaisevan oikein hyvin. |
![]() |
15.10.2016 19:50
<J.P>
Pahimmillaan vaijeri poikki yläpäästään, eristin sylissä ja vaijerin yläpää muuntajan kannella... -jos olisin viranomainen niin laittaisin noi käyttökieltoon ettei tarvis aina pelätä tuota mahdollisuutta aina kun noita joutuu käyttämään. Niin ja toinen skenaario on se että muuntajan vaihdolla painaa vahingossa vähän vaikka polvella vaijeria ja erotin menee kiinni, kun noissa vaijereissa yleensä sen verrran löysää että hyvin mahdollista tuokin. |
![]() |
15.10.2016 17:50 <Hartsa> Sekin juu =) |
![]() |
15.10.2016 14:16
<tolppa-apina>
naps ja mutikka jäi ylös ja erotin raolleen |
|
14.10.2016 22:05 <Make> Kuvan heittimet ovat nyt lähteneet... Sain tuossa vielä paremman kilpikuvan. |
![]() |
14.10.2016 22:03 <Make> Keravallekin tuli maakaasu, kun putki meni vierestä. Sitä käytetään jopa muutaman pientalon lämmitykseen. Kuvan tyylinen paineenvähennysasemakin löytyy. Nykyään käyttö on vähäistä markkinatilanteen takia. |
![]() |
14.10.2016 21:49
<Make>
Metro-lehti on hyvin pääkaupunkiseutumainen. Joukkoliikenteessä sitä kai lähinnä jaetaan. Järvenpään entinen mylly taisi kuulua samaan sarjaan, sieltäkin oli aina välillä uutisia. Ja taisipa olla aikoinaan Ornon tehtaan vanha osakin. |
![]() |
14.10.2016 21:40
<Make>
Monilla kaupoilla olisi valoissa säästövaraa. Eräässä Keravan vaatekaupassa on melkein samat valot päällä, oli liike auki tai ei. Kampaamon ikkunalla on kai neljä kristallikruunua 3x korvaavilla halogeeneilla kai aina päällä. Tosin yksi lamppu olikin tarkkaan katsoen filamentti-ledi. Huoltoaseman seinien vierillä oli pitkä rivi loppuunkuluneita eh-lamppuja päällä jatkuvasti ties kuinka pitkään. Jotenkin tuntuu, että siinä kahvilaa pitänyt ei osannut sammuttaa/ymmärtänyt niiden kulutusta. |
![]() |
14.10.2016 21:22 <Make> Olisiko TP Electric tarkoitettu enemmän riviliittimille kuin kojeille. Tuo aihiojuttu on aika ikuisuuskysymys. Jos ne eivät satu sopimaan, aiheutuu helposti ongelmia. Toisaalta suurina sarjoina aukkojen teossa on välillä aika iso työ ainakin peltikoteloihin. |
![]() |
14.10.2016 21:13
<Make>
Jos Philipsistä olisi kestävä haluttu, olisi se kapeampi ja syvempi. Huomasin kanssa, että Airamin valaisimissa on tuo 10 000h liitäntälaite. Saman merkin T5-lampuille luvataan 24 000h. Eli kolmas liitänlaite menossa ennen lampun vaihtoa... Olen myös huomannut CRC:n toimivan ja jonkun nähnyt sitä laittavan lamppuja vaihtaessa. Sillä saa lediversion hajoamaan monella tavalla. Muovirunko ei jäähdytä ja PC:tä ollessaan varmasti kellastuu. |
![]() |
14.10.2016 19:56
<RicuP.>
Siinä Led mallissa erikoista on, että se on esitteen mukaan muovirunkoinen ja T5 versio taas alumiinirungolla. Ledille olisi paljon parempi myös alumiini runko, koska sen jäähdytys toimii näin paljon paremmin ja käyttöikä nousisi. Myös Airam Tube on kokonaan muovinen (PC), vaikka halvempi vastaava on alumiinia ja akryylia. |
![]() |
14.10.2016 19:46
<RicuP.>
Tuossa ja isommissa koteloissa on se huono puoli, että aihioita on aina vain kolme pitkällä sivulla. Sama kannellisissa 'stotsikoteloissa', että läpiviennit joutuu poraamaan, kun ei kolmella isolla aihiolla tee mitään.. Parempi olisi, että aihioita ei olisi sitten ollenkaan, helppo ja nopeahan ne on kartiolla porata. Ite tykkään laittaa aina tuommoisen hieman ylimitoitetun kontin, kun niitä on vanhemmiten enemmän ja vähemmän palanut/ sulanut. Välillä niitä aina näkee. |
![]() |
14.10.2016 12:42 <Mikko Koho> Itse olen taas koululla vitsaillut että alueen "Green Campus"-nimitys tulee siitä että ilta-aikaan ei pala muut kuin poistumistievalot. Alueella kun on kaksi oppilaitosta rinnakkain (AMK ja yliopisto) ja kaksi atk-verkkoa niin en tiedä miten tietokoneet on tarkalleen laitettu mutta ilmeisesti ainakin osa atk:sta sammuttaa itsensä yöajaksi. Poikkeuksena on ne koneet jotka ovat sen takia päällä että taustalla oleva ohjelma käyttää joutoajan tieteelliseen laskentaan. Yksi kone ei juuri paljoa ratkaise mutta kun hajauttaa ongelman vaikkapa kaikille kirjaston koneille niin jo alkaa laskentatehoa löytyä. |
![]() |
14.10.2016 02:22
<RicuP.>
Ihme, että oli. Siinä lehdessä kun ei tunneta juuri muuta pääkaupunkiseutua, kuin Helsinki, Vantaa ja Espoo, saatika muuta Suomea.. Tuommoisissa hylätyissä paikoissa sattuu ja tapahtuu välillä kaikenlaista. Nuoret käyvät uteliaisuuttaan tutkimassa ja käyttävät niitä salaa illanviettopaikkoina ja hämärämiehet omissa puuhissaan. Hyvinkäällä pahimpia oli surullisen kuuluisa Vuokonkatu ja Veturitallit, ennenkuin rakennukset lopulta purettiin. Molemmissa on käynyt vakavia vaaratilanteita, käyty kauppaa, selvitelty välejä ja henkiäkin lähtenyt eri syistä.. Nykyään vastaavia vaarallisia paikkoja on vanhan ratapihan alueella (Hangonsilta), ns. Aurinkokannella, Sahanmäen teollisuusalueella ja Jokelan vanhassa tehtaassa. |
![]() |
14.10.2016 01:32 <RicuP.> Sama se on Hyvinkäälläkin joissain kouluissa, että tutkat lyö valot itestään päälle valoanturin tasolle. Tosin siinä on jo säästetty kaikki, mitä pystyy ilman että työskentely kärsii. Kannattaisi säästää siitä, kun yöllä on melkein joka viraston ja koulun ikkunallisilla käytävillä turhat 'yövalot' että näyttää ulospäin paremmalta. Koneet varmaan vie eniten sähköä ilmastoinnin ja valojen jälkeen, kun niitä on nykyään joka luokassa, joten osuus mihin koulun henkilökunta/ oppilaat voi vaikuttaa jää hyvin pieneksi.. |
![]() |
14.10.2016 01:14 <RicuP.> Onko tuosta rasiasta nyt kuitenkaan mitään iloa? Kuinkas muuntajat siihen mahtuu nyt, kun niiden kulmat ottaa nyt toisiinsa kiinni.. |
![]() |
13.10.2016 21:52 <Make> Ihan Strömforsin näköinenkin... |
![]() |
13.10.2016 21:49 <Make> Ainakin Tuusulan kouluissa on nyt kai joku energiansäästöviikko. Ei vaan onnistu valojen osalta, kun automatiikka ohjaa niitä... |
![]() |
13.10.2016 21:46 <Make> Jaahas. Tiedä sitten, miksi kyseinen pikku-uutinen oli pääkaupunkiseudun ilmaisjakelulehdessä. |
|
13.10.2016 21:43
<Make>
Tuolla sitä olikin vähän pohdittu: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8272 Eli myös PSO:n tukkukauppa meni SLO:lle ja kojevalmistus Strömbergille. Ja E Avenue taas on alunperin Ikaalisten Keskussähkön ja Kuopion Kojeiston yhdistelmä: http://www.eavenue.fi/yritys/ Nyt myös Maansähkön. |
![]() |
13.10.2016 21:34 <Make> Kerran ostin Biltemasta pienen kosteantilan moduulikotelon. Se taisi olla Marlanvil- niminen Italiasta. Tuo kontaktori tuntuikin vähän järeältä, hyvä aina käyttää pois nurkista. |
![]() |
13.10.2016 20:39
<Mikko Koho>
Uusiutuvan energian haasteita alá Alivaltiosihteeri.. http://areena.yle.fi/1-3701482 |
![]() |
13.10.2016 18:59 <Jouko> Mainittua Airamia saanee jo led-versionakin, itellä pienin 8W T5-malli poistomyyntilöytönä ja ihan hyvin valaisee kokoisekseen.. |
![]() |
13.10.2016 17:21
<Late>
Sen verran pahasti kuitenkin, että on pitkään sairaalassa. Jollei olisi ollut ilmastointiputki tiellä olisi ollut yli kymmenen metrin vapaapudotus betonilattialle... Pelastushenkilöstölläkin teetätti ihan oikeas hommia ennen kuin pääsivät uhrin luo. Että semmoinen leikkipaikka :( |
![]() |
13.10.2016 17:12
<RicuP.>
Hyvinkäälläkin sähkön tuotanto Sahanmäessä loppui ja ko. pienempi maakaasulaitos korvautui, kun HLV alkoi siirtyä biopohjaisiin 100% paikallisesti tuotettuihin energiamuotoihin. HLV hankii biokaasun Kapulan jätteenkäsittelylaitokselta sekä valmiin kaukolämmön Myllyn Parhaan ja Ekokemin polttolaitoksilta. Maakaasua poltetaan kai? silti vieläkin Sahanmäen päälaitoksella biokaasun lisäksi ja myös Veikkarissa, Tehtaalla ja Nopossa sijaitsevissa laitoksissa. Kuitenkin sen osuus kaukolämmöstä on enää vain 1/4. |
![]() |
13.10.2016 15:58
<RicuP.>
No huhhuh! Tuntuu, että yksin jo tuo älykoti on painajainen.. Menee ihan mahdottomaksi, liikaa kaikkea jonninjoutavaa "älyä". Vaikea kuvitella tuon tyyppisestä järjestelmästä olevan mitään hyötyä minkään suhteen. Ainoa äly, mitä kannattaa kehittää on älykäs sähköverkko ja pientuotanto. |
![]() |
13.10.2016 11:25
<Mikko Koho>
Tuohon aikaan ei vielä ollut näitä ongelmia.. :) http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/data-asiantuntija-sai-kokea-alykotien-painajaisen-teen-keittaminen-kesti-11-tuntia-ja-lopulta-sammuivat-valotkin-6589890 |
![]() |
13.10.2016 07:37
<Mikko Koho>
Näitä maakaasua käyttäviä yhteistuotantolaitoksia valmistui 1990-luvun taitteessa aika tiheään, heti kohta 2000-luvun taitteen jälkeen homma meni kannattamattomaksi ja viimeistään vuoden 2006 jälkeen alkoi alamäki jolle ei näy loppua. Tuonkin korvaavaan biolämpölaitokseen pohtivat höyrykattilalaitosta ja turbiinia mutta ei kannattanut ja niin sinne tuli kaksi vettä lämmittävää arinakattilaa ja savukaasupesurit joilla saadaan lämpöenergiasta peräti viidennes ja hyötysuhde, kiitos standardin mahdollistaman laskuvirheen, yli sadan prosentin. Varavoimakäyttöäkin tuolle selviteltiin mutta ei kannattanut ja ongelmahan on se että sähkön hintapiikit, jolloin kannattaa ajaa, tulevat ja menevät todella nopeasti. Jos laskee että käynnistys vastaa koneen kulumisen kannalta esimerkiksi 10-24h normaalia ajoa niin siitä voi laskea että paljon muutaman tunnin hintapiikin ajaminen jo koneen huoltokustannusten osalta maksaa. |
![]() |
13.10.2016 03:40
<RicuP.>
Ensto on keksinyt pyörän uudestaan ja vielä sortunut Strömforsin keksintöön ja vieläpä patentoinut sen!: https://www.youtube.com/watch?v=NYF95L_2vY8 On kyllä ylpeyden aihe nuo suunnittelun tuotokset, kun kahdenkymmenen vuoden päästä keksittiin vasta laittaa rasian reijät suoraan :D |
![]() |
13.10.2016 03:32
<RicuP.>
Nyt onkin erikoisen näköistä, kun maaseudulla vanhat linjat on monesta paikkaa kadonneet ja peltisiä vihreitä puistomuuntamoita nököttää pellon reunalla ja teiden varsilla. Ollaan menossa taas koppimuuntamoihin, kuin ennen. Vaikka ovatkin jo 20kV mökkilinjat kaapeloineet, niin silti kesällä tuli katkoja ja jälleenkytkentöjä ukkosella... |
![]() |
13.10.2016 02:51 <RicuP.> Hyvinkäällä oli Sahanmäessä vastaava, joka tuotti sähköä ja kaukolämpöä HLV:lle. Purettiin vissiin pari vuotta sitten. Oli myös noihin aikoihin valmistunut. Koneet myytiin jonnekin afrikkaan muistaakseni. Tehoista ei tietoa, tuossa vielä pystyssä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/692 |
![]() |
13.10.2016 02:40
<RicuP.>
On säästynyt materiaalia, kun on pienikin lisätila saatu pois. Samalla lämpö nousee sisällä ja alkaa nakertamaan lamppua ja liitäntälaitetta, etteivät kestä turhan pitkään.. Noissa elektronisissa liitäntälaitteissakin on elinikä. Airamin Vanamossa ym. se on säälittävät 10 000h, eli se voi hajota jo ennen lamppua.. Normaalisti on jotain 50- 100 000h, tai ylikin. Vanha kunnon hyvä kuristin voi kestää yli 300 000h, eli 75 vuotta ulkovalokäytössä. Vanhojen loisteputkivalaisinten yleisin vika tuntuu olevan, että kannat jumittuu ajanmyötä lämmössä ja hajoavat, kun vähän voimaa käyttää. Ite olen laittanut ihan CRC:tä, niin on kuin uudet. Kuristimen ikää voi pidentää elektronisilla sytyttimillä. Eräässä kohteessa el-sytkät on kestäneet nyt jo 23 vuotta. |
![]() |
13.10.2016 02:31 <Mikko Koho> Tuo etualalla oleva valko-sininen rakennus on/oli maakaasun paineenvähennysasema, ts. pudotetaan runkolinjan luokkaa 40-54bar oleva paine alemmille tasoille, tuolla muistaakseni turbiinit 16bar ja apukattila 4,5bar. Samalla apukattilan kaasulle oli hajustus jolla kaasun sekaan laitettiin hajusteaine että se haisee vuodon sattuessa riittävän voimakkaasti. Normaalisti linjassa oleva kaasu ei juuri haise mutta hajustuksella saatiin vuoto haisemaan kun kaasua oli n. prosentin ilmassa, ts. 20% LEL eli 20% syttymiskelpoisesta seoksesta. Kummassakin rakennuksessa on tullut amisaikana oltua, ensin tuolla voimalalla lyhyen aikaa ja sitten toisella jaksolla maakaasupuolella käytiin tuolla paineenvähennysasemalla. |
|
13.10.2016 02:12
<RicuP.>
Tuo on kyllä saanut vähän osumaa, kun valaisimen kylki on melko rytyssä ja pylväskin aika vino. Tiedä sitten, mitä on tapahtunut ja miksi kuvusta puuttuu tuo pala, joka kyllä on melko suora. Muut taitavat olla täysin ehjiä. Voi olla, että on joskus kaadettu maahan ja pylvään paino rytännyt valaisinta, ja samalla on saanut kenkää tai jotain.. |
|
13.10.2016 02:03
<RicuP.>
Sitä en ainakaan itse tiedä, mitä muulle tuotannolle kävi. Omituista oli myös, että PSO:n kaltainen suuri yhtiö suurella, monipuolisella ja suositulla tuotevalikoimalla noin vaan lopetti v. -81. Oli juurikin valaisinvalmistusta, sähkökalustevalmistusta, linjatarvikkeita, elektroniikkaa, tukkukauppaa, maahantuontia, kodinkonemyymälöitä ja levytystuotantoa, siihen liittyvää levyjen valmistusta ja musiikki- ja äänilaitteiden tuontia ja musiikkiliikkeitä.. Maansähkö taitaa olla nykyään E Avenuen omistama. |
![]() |
13.10.2016 00:50
<RicuP.>
Kotelo näkyy olevan turkkilainen TP Electric merkkinen, tosin biltemasta ostettu. Hölmöt oli suunnitelleet Din kiskon paikan sisään, mutta normaalikorkuinen koje ei mahdu siihen kannen alle. Jää vajaasta sentistä kiinni.. Noita GE kontteja oli jostain jäänyt, muut osat kuten releet on vissiin Bebekistä joskus ostettu. |
![]() |
13.10.2016 00:11 <RicuP.> Melko varmasti Nokia. |
|
12.10.2016 23:50 <Koomikko> Toimii kondensaattorina ja aikaansai termostaatille riittävän käyttöjännitteen, merkkivalo toimii ja rele napsahtaa päälle mutta, ei vaan lattia lämpene. |
|
12.10.2016 21:30 <Make> Ainakin SLO osti PSO:n valaisinvalmistuksen. |
![]() |
12.10.2016 21:27 <Make> Monenlaisia koteloita olen nähnyt, mutta tuota en tunnista... |
|
12.10.2016 21:26 <Make> Kun N ja PE menevät pitkän matkaa vierekkäin, siirtyykö siitä sen verran sähköä, että termostaatti toimii... |
![]() |
12.10.2016 21:19 <Make> Noita Streetwisen tyylisiä on erään Keravan kaupan katossa. Arvokilpi näkyy, kuka onkaan valmistaja? |
|
12.10.2016 21:16 <Make> Ihan kuin kuvusta olisi sahattu pala pois? Onkohan sekin ollut joku kokeilu. |
![]() |
12.10.2016 21:11
<Make>
Nykyään kun kai pyritään helppoon lampunvaihtoon, niin tuo on juuri toisinpäin. On hidas ja työläs. Niin ja sytyttimet ovat myös ihan lampuissa kiinni, päät olivat aika ruskeat. Miksi rungosta on tehty niin matala... T5-versiossa hajoaa varmaan kohta liitäntälaitteet em. asioiden lisäksi. Keravan terveyskeskuksen eteisessä on Glamox C30-RIC- valaisimia 40 watin PL-L-lampuilla noin 10 vuoden takaa: http://glamox.com/fi/products/c30-ric Aika moni niistä oli pimeänä ja muutaman ritilässä oli joku teipinpala kai merkkinä. Varmaan tarkoitti valaisinvikaa... Varmaan on elektroniset liitäntälaitteet. Toisaalla alkuperäiset SLO:n loistevalaisimet vm. -78 toimivat moitteettomasti... |
© Janne Määttä 2004-2017