<< ^ >>

Sav_4336.jpg

400/230 V Valtion Sähköpajan tekemä moottori. Tuulettajansiivet toisessapäässä missä yleensä ovat. Savitaipale 10.06.2016
Kuvaaja: Mikko Kärnä

20.06.2017 13:40 <Hartsa> Perässä näyttäsi olevan kovasti tourupumppu akseli on varustettu rasvanipalla...
20.06.2017 21:35 <Make> Kieltämättä moottori on vähän erikoisen oloinen.
05.07.2017 20:16 <muhentaja> Mikähän lie tuossa laakerissa ideana, kun käytännössä vastaavissa Mako ja Isku vesirengaspumpuissa vastaavaa ei ole.
05.07.2017 20:21 <muhentaja> No tulihan kommentti sutastua, Makossa ja Iskussa ei vastaavaa laakeria siis ole.
10.07.2017 21:30 <Koomikko> Isommassa Makossa on samalla tavalla tukilaakeri, ainakin vanhassa 5,5 kW:n moottorilla varustetussa.
11.07.2017 08:29 <muhentaja> Näitä on näemmä sitten erilaisia. Järeimmissä ulkoinen laakeri molemmissa päissä: https://tinyurl.com/ybs9non9
11.07.2017 16:17 <muhentaja> Lisäksi tuo esitteessä punaisella oleva teksti "älä käytä pumppua kuivana" myös tarkoittaa sitä. Makossa vesi todellakin voitelee. Käyntivälyksiä ei ole, vaan muistaakseni messingistä valmistetut juoksupyörät pyörivät valurautaisien pesien seiniä vasten. Pumppu on myös todella herkkä ilmalle tuloveden seassa. Omalaatuinen piirre noissa on myös se, että pumpun äänekkyys riippuu siitä paljonko sen tarvii tuottaa painetta.
11.07.2017 19:58 <Make> Ainakin vanhemmissa lienee akselitiivisteenä talinaru? Sellainen on tullut tutuksi 60-lukuisten patteriverkon sulkujen yhteydessä. Toimii, jos osaa käyttää...
12.07.2017 01:01 <muhentaja> "Poksinaru" noissa tosiaan on. Moottorin ja pumpun välisen kytkimen sisällä on kumista tehty laippa, jonka reikiin sopivat kaksi tappia on kummassakin kytkimen puolikkaassa.

© Janne Määttä 2004-2017