![]() |
04.08.2016 01:06 <KuPe> En tiedä valmistajaa, mutta entisestä Jugoslaviasta, Romaniasta alkoi tulla edullisia ulkovalaisimia 1980-luvulla. Siksi Orno pikkuhiljaa lopetti ulkovalaisimien valmistuksen.Tuo voi olla Mäntsälän metallin (SLO-IDMAN) / PHILIPSIN tekele. Tämä on vain pikku arvaus, varma kun en ole asiasta. |
|
04.08.2016 00:57
<KuPe>
Valaisimen kupu on haponkestävää rosteria ja kupu on savunharmaata polykarbonaattia. Joskus jäi stapilointi aine pois prosessista, kupu kellastui UV-säteilystä. Mielestäni tuo kuvun materiaali on "heikko" kun katsoo kuinka paljon on rikottuja kupuja teiden varsilla. |
![]() |
03.08.2016 21:39 <Make> Ainakin Helsingin Valaisimella olisi ollut punainen leima arvokilpenä? http://tarja-snowland.blogspot.fi/2014/10/mika-retrolamppu-kyseessa-vintage-wall.html |
![]() |
03.08.2016 21:35 <Make> Sitten -64-vuoden peltisen pöytävalaisimen logo. On vain iso L ympyrän sisällä. Ainakin todennäköisesti olisi Lival? |
|
02.08.2016 21:19 <Make> Silloin kytkimessä varmaan pitäisi olla sille pulssikosketin tai jotakin. Vaikea sanoa... Harvinaisemmaksi varmaan käyvät, jos 38 mm:n lamppuja ei kohta saa, saati että lamppujen vaihtaja tietää, että sellaiset pitää olla... |
![]() |
02.08.2016 21:08 <Make> Selvästi "pomminkestäville" valaisimille olisi markkinoita... |
|
02.08.2016 21:02
<Make>
En ole minäkään juuri tuollaista tavannut... On niitä sytyttimiä sitten ollut monenlaisia... Jos vaihdettavalla osalla oleva on halvempi tehdä. |
|
02.08.2016 20:52
<Make>
Jos on 500 Hz, ei kai se ole tasajännitettä... Saksassa noita DC- lamppuja on käytetty ratikoissa: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=268&pos=26&pid=8520 Tuon mukaan ottavat sähkön kai suoraan ajojohtimesta tuon vastuksen kautta. Idman on aina hyvä arvaus tuntemattomiin valaisimiin. |
|
02.08.2016 20:38 <Make> Itse asiassa, jos mainostus sallitaan, tuolla näkyvät jotenkin: http://www.putkiset.fi/myymaelae Yritys on perustettu -77, ehkä rakennus on niiltä ajoilta. |
|
02.08.2016 20:28 <Make> Sekin oli siis A & T, mallinumeroita ei ehtinyt katsoa siinä varsinaisen asian ohessa... Leveys vaikutti aika normaalilta. Lampunkannat olivat kapeat, korkeat ja aika kulmikkaat, ehkä T8-lampuille tarkoitetut. Avomallisissa kannat olivat vanhempaa melkein vaakunan muotoista mallia. |
![]() |
02.08.2016 13:45 <RicuP.> Täälläpäin on nuo vastaavat 110kV johdot jo melkein kaikki kaivettu maahan taajama alueelta. Vielä on pätkä, joka tulee tai lähtee Veikkarin suunnilla olevalta asemalta kolmostien yli ja painuu kolmen tolpan jälkeen maihin Sveitsin Portaalin liikekeskuksen takana. Nousee takaisin ylös Vanhanmyllyn nurkilla ja jatkaa Usmin suuntaan kolmostien suuntaisesti. |
![]() |
02.08.2016 13:33
<RicuP.>
Voi olla. Kyllähän lamppujen valo painottuu eniten lampun sivuihin, mutta kyllä se jonkun heijastimen kai vaatisi, että siitä olisi suurempaa hyötyä. Tuo oli kyllä ihan rikkomalla rikottu. Sijaitsee aika riskialttiilla alueella nuorison suosimalla paikalla. Tämä oli ainoa tätä mallia tässä. Muut valaisimet oli sekalaisia, myös rikkinäisiä mm. Panssarinyrkkejä, joita saattaa vielä muutama löytyä. Tällä seudulla on kyllä melkein kaikki vanhat uusittu jo. |
|
02.08.2016 13:18
<RicuP.>
Täällä taitaa eräässä pikkukaupassa olla vielä käytössä mallia 2x 40W joissa on valkoinen heijastin. Ovat nykyään Led putkilla varustettu. Näyteikkunoilla on 3x 40W laatikot. Vuosimalli on aika lähelle -75. Oliko tiheä ritiläinen myös A & T? Olen nähnyt hieman normaalia leveämmän tiheä ritiläisen, joka oli joku SLO. Niitä oli sairaalan odotustiloissa upotettuna. Käytävillä seinän vieressä oli myös jotain upotettavaa SLOn mallia jonoon asennettu, joissa ritilä oli harvempi, mutta muutaman sentin ulkoneva katon pinnasta. |
|
02.08.2016 13:00
<RicuP.>
Jaahas. Olisiko ollut, että tuo DC kytkentä on toiminut juuri tuolla 500Hz systeemillä. En oikein muista, mutta kuitenkin ilman sytytintä. Muistan amiksessa noista puhuttiin, kun oli talossa eräs opettajaksi opiskeleva VR konepajan kaveri. Aikoinaan isoisäni oli myös töissä VR konepajalla Hyvinkäällä ja hänen jäämistöistään löysin ikivanhan vaunun pallovalaisimen hopeoidulla pohjaosalla. Siinä ei lukenut mitään. Harmi vaan, menin antamaan sen sähkötarvike museoon. Löytyi myös muuta VR sähkökamaa mm. Ofa merkkisiä silumiinipistorlasioita ym, jotka on vielä tallessa. |
|
02.08.2016 12:37 <RicuP.> Oho, enpäs tiedä nähneeni tuommoista. On kai HVB 21 mallia uudempi keksintö, mutta vanha on silti. Luin jostain sivuilta, että varhainen sytytinmalli olisi semmoinen tyristori sytytin, jossa ei olisi vaihdettavaa sytytinosaa ja vaihdettavalla sytyttimellä olevat olisivat uudempaa versiota?? |
|
02.08.2016 12:29 <RicuP.> Ehkä ST ei hehkuta päitä jatkuvasti, vaan maadoitettu runko pitää putken käynnissä. Vaikea kuitenkin sanoa varmasti. Nuo vehkeet on kuitenkin aika harvinaisia.. |
![]() |
02.08.2016 12:23 <RicuP.> Myös täällä Hyvinkään seudulla näkee uudehkoja asennuksia, joissa on käytetty reilusti haruksia, mutta tuo vie kyllä voiton. Peräti 24kpl näyttäisi olevan! |
![]() |
02.08.2016 12:15 <RicuP.> Aika järeät erottimet. Tulee mieleen 110kV. |
![]() |
02.08.2016 06:52
<Koomikko>
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1piYKi7Nrm-atGQuJwMk8y_Jdq68&hl=en_US mukaan olisi Iskelmä Pohjanmaa, 92,3 MHz ja Radio Suomipop, 100,1 MHz lähetin. Toinen lie joku telehvoonin tukiasema. |
![]() |
01.08.2016 22:56 <Jouko> Jälleen mainio löytö perämetsien kätköistä. Karttaan on merkitty tähän lähelle kaksi mastoa, ei kait kahden eri operaattorin sentään? |
![]() |
01.08.2016 19:10 <Koomikko> Kyltissä, erotinasema Lehtivuori 45 kV Länsiverkot Oy käyttökeskus puh (06) 455 2500 yleinen hätänumero 112. Kyllä tuossa muuntaja on erottimien välissä, niin kylmenee loppupää mukana, toisaalta syöttömahdollisuus on kummastakin suunnasta. |
![]() |
01.08.2016 17:13 <muhentaja> Hämääkös tuossa nyt kuvakulma jotenkin, vai onko kytkennät tosiaan tehty siten, että muuntajaa ei saa erotettua linjasta ilman, että linja menee samalla poikki? |
![]() |
01.08.2016 15:05 <RST> Olkoon johdot mitä poikkipintaa tahansa luulisi että vähempikin riittäisi. |
![]() |
01.08.2016 11:31 <calm> No onpas viritys. Mitä sinisessä kyltissä lukee? |
![]() |
01.08.2016 11:04 <kpx8> Pysyyköhän pystyssä varmasti? |
![]() |
01.08.2016 10:59
<Mikko Koho>
http://yle.fi/uutiset/sahkonsiirtohinnoissa_taas_kova_nousupaine__sahkoyhtion_uusi_toimitusjohtaja_varoittaa_tilanne_tulee_karjistymaan/9060998?origin=rss "Aina pitäisi hälytyskellojen soida, kun joutuu tekemään insinöörilogiikan vastaisia toimenpiteitä." Kuinka moni allekirjoittaa? Jos ei muut niin allekirjoittanut ainakin. |
![]() |
31.07.2016 22:45 <Koomikko> Näin jälkiviisaana on hyvä sanoa, että olisi pitänyt kysyä etu eikä jälikäteen, niin olisi se muuntaja voinut löytytä. |
|
30.07.2016 20:39 <Make> Onkohan noita hehkumuuntajia ollut monenlaisia... Helvar T 80 ST olisi normaaleille 38 mm:n lampuille ja Helvar T 80 RS rapid-start- lampuille? http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1108&pos=41&pid=35317 Mitä eroa niissä voisi olla? Joku ohjekirja olisi kiva... |
|
30.07.2016 20:09 <Make> Nyt löytyi uusi heitinmalli, PSO HVB22LU 400W: http://www.laitetori.fi/fi/tuotteet/sahkotarvikkeet/valaisimet/4649/ Eli vähän samantyylinen kuin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8742 Tuossa lasilla on metallikehys, ja näyttäisi olevan jopa saranoitu. On lisäksi neljällä ruuvilla kiinni... Sytytintä ei näy. Missä kohti tuo arvokilpikin mahtaa olla? |
|
30.07.2016 19:50 <Make> Unohtui sanoa, että lähijunassa tuo tapahtui, kai Sm2- mallisessa. Ehkä niissä on samanlainen laitteisto. Ei niistä normaalisti mitään ääntä kuulunut. Kylmän sävyisiä lamppuja normaalisti oli, tuolla on kuitenkin pari erisävyistä joukossa: http://vaunut.org/kuva/64324?s=1 |
|
30.07.2016 19:29
<Make>
Itseasiassa näin juuri putkiliikkeessä käytössä Alppi & Tarenius- loistevalaisimia paria mallia. Toiset ovat myös avomallisia pyöristettypäisiä, osassa myös heijastin, 1x36 W, aivan saman näköisiä kuin SLO 731-1. Oli myös "toimistovalaisimia" 2x36 W aika tiheällä ritilällä. Ja pihavaloina oli tuollaiset SLO:n valonheittimet ilman ritilää natikalla, juuri tuo Laitetorin malli: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8741 Ilmeisesti ovat 70-80-lukujen vaihteesta. |
![]() |
30.07.2016 19:14 <Make> Tuollainen oikeanpuoleinen kello näkyi juuri ok-talon seinässä! On aika isokokoinen. |
![]() |
30.07.2016 19:10 <Make> Ehkä on... Yritin Tuusulan mallista kurkkia ko. kannan pidintä, ei se paljoa kuvun reiästä näkynyt. Periaatteessa valo suuntautuisi enemmän tien suuntaisesti, kun lamppu on kuvun kohdalla, käytännöstä ei tiedä. Onkohan tuohon peruutettu jollain autolla? |
|
30.07.2016 10:41 <calm> Vanhoissa sinisissä vaunuissa on keskusvalaistusinvertteri, joka huutaa eteiskaapissa jollain 500 hertsillä. Itse valaisimissa on rautakuristimet. |
![]() |
30.07.2016 10:32 <calm> Lehtivuori oli niin pienen ja pitkän tien päässä, että ei tullut käytyä katsomassa mitä siellä oikeasti oli. |
|
30.07.2016 02:17 <RicuP.> Epäilen, että se on ihan ensimmäinen nimi. Olen nähnyt sen nimisiä vanhoja 2x 40W avomallin valaisimia, joissa päädyt oli kolmion malliset pyöristetyt. Niissä juuri oli ne Airamin muoviset SF leimalliset sytyttimet käytössä ja Luman 40W "kuuden hehkulampun" putket, jotka oli kai alkuperäiset vielä. Olin purkamassa niitä jokin aika sitten pois. Putkia ja sytyttimiä otin jemmaan muutamia. |
![]() |
30.07.2016 01:58 <RicuP.> Rakenne on kyllä aika samaan malliin tehty. Tuon pakkakuristimen oikealla puolella on kai joku pelti, jossa tyyppikilpi olisi tietenkin ollut... en tiedä, vaikuttaisiko pelkkä lampun asento pahemmin valonjakoon. Ehkä ovat eri versioita ajanmittaan olleet vain, jos on vaikka kuristin toisenlainen Tuusulan mallissa. Tämä on kyllä saanut kunnolla kuokkaan, kun on kattokin noin vääntynyt. |
|
29.07.2016 22:25 <Make> Tämä vaikuttaa ainakin minun mielestä Orno Panssarinyrkin kopiolta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7745 Tietääkö ehkä KuPe, että kuka olisi tämän kopion valmistaja? Tuossa tuo sisäkuva: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9100 |
|
29.07.2016 22:17 <Make> Jaahas. Vaikea sanoa mitään, en ole ollut tuolloin maisemissa. |
|
29.07.2016 20:56 <KuPe> nyt olen löytänyt tositteen,että muisti on lyhyt, kun http://www.muistaja.fi/imageinfo.php?id=25347&view=lres&prms=s_start%3D20%26s_fulltext%3D1982%26s_adv%5B0%5D%3D%26s_adv%5B1%5D%3D%26s_advfrom%5B0%5D%3D1%26s_advfrom%5B1%5D%3D1%26s_org%3D2%26s_viewmode%3D2%26s_class%3D1%26s_advs%3D2 on kuvattu elokuussa 1982. |
|
29.07.2016 19:36
<KuPe>
Tuo kupujen keltaisuus johtui, kun on herkkä UV-säteilylle erityisesti ilman UV stabilointiainetta, joskus oli unohtunut laitta prosessiin, siitä keltaisuus ainakin osin johtui. |
![]() |
28.07.2016 21:57 <Lars Engblom> En nyt muistaa mikä metsätien varella sen sijaitsee, mutta tästä kuvatusta muuntajasta Jurvalle päin kuitenkin. |
|
28.07.2016 20:17
<Make>
Onhan siitä kokemusta ainakin levysoittimen pyörimisnopeuden tarkistuskiekon muodossa. Kuvio näyttää olevan paikoillaan, kun nopeus on oikea. Alunperin vanhanmallisissa VR:n junissa taisi olla 38 mm:n lamput. Kerran sellainen paloi himmeänä tai jotakin ja samalla kuului ikävä vingunta. Epäilen äänen tulleen liitäntälaitteesta. Kerran näin, että valaisimissa olisi jonkunlainen sellainen. |
|
27.07.2016 20:56 <muhentaja> Stroboskooppi-ilmiössähän on kyse siitä että esimerkiksi jykevän metallisorvin tai pylväsporakoneeen istukka pyörii sellaisella nopeudella, että seuraavan valopulssin tullessa istukan leuat ovat näennäisesti lähes täsmälleen samassa asennossa kuin edellisellä kerralla, ja äkkivilkaisulla istukka näyttää olevan joko pysähtynyt tai pyörii todella hitaasti. Hiljalleen tasaisesti etenevän laivan tapauksessa ei samaa ilmiötä pääse syntymään. Väylän pienpainenatikat ja tien suurpainenatikat pitäisi olla kytkettynä vähintään eri maiden eri tahtiin käyviin sähköverkkoihin, jotta niiden välistä interferenssiä voisi tapahtua, mutta se olisikin sitten aivan eri näköistä valon lepatusta. |
|
27.07.2016 19:29 <Make> Ai Alppi & Tarenius on myös Alppiluxin vanha nimi. Sellaisesta valaisimesta on kuvakin. |
![]() |
27.07.2016 18:32 <Make> Sitä se on, kun kaikki laadunvalvonta lienee vähennetty minimiin. |
|
27.07.2016 18:30
<Make>
Varmaan se käynnistysvirran pienennys on tärkein syy. Theben Simplexa 602- kellon ohjeissa sanotaan erityyppisistä maksimikuormista seuraavaa: http://www.isk.fi/dokumentit.html Hehkulamppu 1400 W Halogeenilamppu 1400 W Loistelamppu kompensoimaton 1400 VA -//- sarjakompensoitu 1400 VA -//- rinnakkaiskompensoitu 220 VA (24uF) eli aika iso ero kompensointitavoissa Stroboskooppi- ilmiöstä olen kuullut, ehkä tuo kahden vaiheen käyttö auttaa. Katuvalot ovat yleensä ihan 50Hz, voi ehkä vaikuttaa. |
![]() |
27.07.2016 17:02
<Mikko Koho>
Mutta miten käytönjohtajuus menee tilanteissa joissa kahden eri firman ja käytönjohtajan alaisuudessa olevaa johtoa on samassa pylväässä? Jos toista johtoa mennään korjaamaan ja naapuripiuhat jäävät vaarallisen jännitteisiksi niin miten menevät vastuukysymykset? Tuon takiahan käsittääkseni kantaverkon ja paikallisen sähköyhtiön verkon raja menee usein muuntoaseman kentälle laskeutuvien piuhojen ja ylhäällä olevien liittimien liitoksissa. Jos kentän portti on auki, aitaa rikottu tms. eikä vikailmoitus reagoi riittävän ajoissa ja joku teloo kentällä itsensä niin ei tarvitse niin paljoa pohtia että kuka sinne käräjille lähtikään.. |
|
27.07.2016 16:55
<Mikko Koho>
Olen kuullut joskus version että työpajan valot pitäisi kytkeä kahteen eri vaiheeseen juuri tuon stroboskooppi-ilmiön takia. En tiedä pitääkö tuo paikkaansa. Toinen omatekemä havainto oli se että kun kanavan laivaliikenteelle on pienpainenatriumit ja tieliikenteelle suurpainenatriumit niin joskus näytti nostosillan puomin takana odotellessa siltä kuin alus etenisi nykäyksittäin vaikka liike tosiasiassa on tasaista. Lieneekö tuo pelkkä näköharha vai olisiko valaistuksella jotain osuutta asiaan? |
|
27.07.2016 10:21 <muhentaja> Jo mainitun käynnistysvirtapiikin vaimennuksen lisäksi Duo-kytkennässä sarjakonkka tuottaa vaihe-eron putkien välille, mutta eipä tuosta yhtäkkiä osaa sanoa onko vaihe-ero riittävä stroboskooppi-ilmiön vaimentamiseksi. Työkoneiden kanssa puuhastellessahan tuo stoboskooppi-ilmiö on turvallisuustekijä, kun sopivalla nopeudella pyörivä kone saattaa näyttää olevan pysähdyksissä tai pyörivän vain hyvin hitaasti. |
© Janne Määttä 2004-2017