![]() |
09.09.2016 21:30 <Make> Tuo MKEMP kaapeli näkyy olevan hienosäikeistä, joten varmaan valuu omalla painollaan varresta pois. http://www.finnparttia.fi/MKEMP-25-MU |
![]() |
09.09.2016 21:27 <Make> Olisiko syynä, ettei haruksia saa paikoilleen jalkakäytävän takia. |
![]() |
09.09.2016 21:26 <RicuP.> Niin on ja vain kaksi vikavirtasta niille. Toinen 10A stotseille ja toinen 16A. Tuo ylin vikis on sähköauton juttu ja sen 5x2,5 näkyy tuossa sojottavan kytkemättä. Lisäksi joka vehkeelle on oma ryhmä, kas kun ei ovikellollekin oma:) tosin jääkaappi on 1krs toisessa valoryhmässä, mutta sitä ei kaaviossa mainittu. Kyllä noita olisi voinut ryhmitellä vähän toisella tavalla, kun on noin älytön määrä ryhmiä. |
![]() |
09.09.2016 21:24 <Make> Tuo pylväiden vaihto ei liene kovin helppoa liikenteen seassa. Keravalla vihdoinkin oikaisivat erään risteyksen lievästi kolaroidun pylvään. Siinä oli kääntyvien kaistalla ainakin kuorma-auto, pieni kaivinkone ja pakettiauto. Vaihtoivat ainakin jalustan. Tietysti liikennevalotkin olivat pois päältä tuon takia. |
|
09.09.2016 21:12 <Make> Ilmeisesti keskimmäinen eristin kääntyy sivulle/alas ja musta puikko on tuo veitsi, jonka pitäisi liikkua mukana. |
![]() |
09.09.2016 21:08 <Make> Aika paljon on valaistus- ja pistorasiaryhmiä nykytyyliin. |
![]() |
09.09.2016 21:02 <Make> Keravalla meni hiljattain vaihtoon isohko vastaavalla reiällä oleva pylväs- varmaan syystäkin. |
![]() |
09.09.2016 20:32
<RicuP.>
Tuo on juuri tyypillinen tapaus myös täällä Hyvinkäällä ainakin vanhemmissa pylväissä, jossa jalustaa ei näy. Uudet tien reunassa (ei viheralueella) on usein suojattu jalustassa olevalla teräs "kypärällä". Tosin ei aina, kun ne on vissiin jonkunverran kalliita. Tervetuloa tänne tolppiin kajahtaneiden joukkoon! :) |
![]() |
09.09.2016 20:06
<RicuP.>
Keskuskaavio on tämmöinen: 1.Liesi 2. kiuas 3. sähköauto (varaus) 4. AT nosto-ovi 5. hissi (varaus) 6. palohälyttimet 7. VAK 8. tyhjä 9. val. Kellari 10. val AT 11. val 1krs 12. val 1krs 13. val 2krs mh 1-2 14. val 2krs aula 15. val 2krs mh3 vh, parv. 16. tyhjä 17. liesikupu 18. vvsk 19. LTO 20. konvektori 21. lattialämmitys 22. lattialämmitys 23. val, pr kuisti 24. ohj. Pr kuisti 25. val, pr, wc, vh, et. 26. val, pr, sis. käynt. 27. val, pr, kht, wc, kph 28. tyhjä 29. vvsk 30. pr keit. tt 31. 2krs jk (varaus) 32. tyhjä 33. tyhjä 34. poreamme (varaus) 35. modem pr. 36. pr kell. 37. pr AT 38. pr 1krs 39. pr Ppk 40. pr Kvr 41. IR läm. (Varaus) 42. pr mau 43. pr Apk 44. pr mh1-2 45. pr mh3 46. pr parveke 47., 48. tyhjä 49. takkaim. +2 mod vapaata. |
![]() |
09.09.2016 19:26 <RicuP.> Niin tosiaan pistinkin nyt merkille, että nuolille näköjään riittää yksijalkainen puomi ja isommille näköjään on molemmissa päissä jalat. Vissiin tuulikuorman takia vääntöä tulee sitten melkoisesti. |
![]() |
09.09.2016 19:21
<RicuP.>
Kyllä on kova kalanhimo, tai rahanhimo.. Rakennustyömailla on vähän sama juttu, että työmaan valot pitää pitää yölläkin päällä, että mahdollinen varas ei loukkaa itseään pimeässä. Rakennusfirma olisi siihenkin loukkaantumiseen syyllinen. Missä meni vikaan? Aidoista ei näköjään tarvitse välittä, senkun menee sumeilematta vaan, niin kyllä maksaja löytyy, jos jotain käy... Sähköä vaan aitoihin muutama kV, niin ei tee mieli kalaa vähäänaikaan:) |
![]() |
09.09.2016 18:50
<Mikko Koho>
Ja sitten kun joku kalastaja menettää henkensä niin syy on tietenkin voimayhtiön.. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090822279934_uu.shtml |
|
09.09.2016 02:27
<RicuP.>
On siinä mylly. En tiennytkään, että tuommoisiakin on Fresta tehnyt. Johonkin koukkulinjaan ennemmin varmaan tarkoitettu. Ideana ihan hyvä, mutta suunnittelu ja toteutus näköjään ei niinkään.. Ihan hyvä, että on tuommoinen tappokone otettu pois käytöstä, jos kerran rakenne on noin epäluotettava. Joku voi vielä mennä ravistelemaan tuon puukepin lankoihin, kun on jätetty tuohon lahoamaan.. Jotain tukkukauppaa ja ulkolaisten tuotemerkkien edustusta on tosiaan Frestalla myös ollut oman tuotannon lisäksi. Vähän kuin ajan tavan mukaan myös SLO:lla, PSO:lla ja Idmanilla, eli tukkukauppa-valmistaja-maahantuoja yhdistelmä. Onkohan netistä löytyvä EL-Fresta tukku vielä samaa firmaa ollut? Ties mitä tuotteita vielä löytyy. |
![]() |
09.09.2016 02:02
<Mikko Koho>
Ja Mikko kun alkaa jäähdyttää niin jäähdytetään sitten kunnolla. Kassa kilisee sekä kaasuyhtiöillä että sähkölaitoksilla.. :D https://www.youtube.com/watch?v=DkkEXNJP81I |
![]() |
09.09.2016 01:52
<Mikko Koho>
LEDit ja nestemäinen typpi (-196 celsiusta) yhteistyöhön. Pari ensimmäistä lediä ei vielä mitään mutta kunnon teholedi antaa jo mukavia tuloksia. (Kenelläköhän on tämän jälkeen ensimmäinen tislauskolonni pihalla ja helvetinmoinen kohina käynnissä kun sadat kilowatit tai muutamat megawatit nesteyttävät ilmaa..) https://www.youtube.com/watch?v=S264ENuNZiw |
|
08.09.2016 21:44 <J.P> Joo puinen tanko -tuohon käyttötankoon liittyen semmoinen juttu minulle aikoinaan kerrottu että nuo SS-20:t olisi laitettu käytökieltoon kuolemaan johtaneen onnettomuuden takia ja syynä olisi ollut joku semmoinen että käyttötanko olisi katkennut tai irronnut yläpäässä ja osunut 20kV:iin sekä erotin pylväästä suoraan maahan tulevaan maadoitukseen. Erottimen maadoitukset tehtiinkin pitkään sitten sillä mallilla että maadoituksen alastulo sai olla korkeintaan -muistaakseni 20m päässä itse erotinpylväältä, nykyään sitten taas maadoitus tuodaan itse erotin pylväällä alas mutta pylvään ympärille asennetaan potentiaalin tasausrengas. |
|
08.09.2016 21:39 <Make> Samanlainen kilpi on kuin valaisimissa, on vaan stanssaamalla täytetty. |
|
08.09.2016 21:39 <tolppa-apina> Olen kerran tuollaisen erottimen takana työntänyt maadoitukset jännitteiseen linjaan, oli jäänyt veitsi paikoilleen, vaikka eristin kääntyi alas |
|
08.09.2016 21:37 <Make> Niin taitaa olla. Fresta on ollut kai enemmän jonkinlainen sähkötukku. |
![]() |
08.09.2016 21:32 <Make> Tuo Ketosen kantaosa on alumiinivalua, toisin kuin kilpailijan käyttämä: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9041 Ehkä Valopää on panostanut enemmän laatuun... |
|
08.09.2016 21:27 <Koomikko> Ilmeisesti vielä puisella tangolla. |
![]() |
08.09.2016 21:25 <Make> Pelkille nuolille varmaan riittää kevyempi ja halvempi portaali... |
![]() |
08.09.2016 21:22 <Make> Olisiko siinä pallo jopa kierteellä? Scandidelux taitaa olla taas pelkkä myyjä, ainakin noille malleille. |
|
08.09.2016 21:19 <Make> Hyvä kysymys... En myöskään tiedä nähneeni. |
|
08.09.2016 20:05 <J.P> Jaahah nurinhan nuo meni vaikka omalla koneella vielä pystyssä olivat... |
![]() |
08.09.2016 10:46
<Hartsa>
juu korjaan 80w tarkoitin tulikin 125 =) |
|
07.09.2016 23:21 <RicuP.> Onkohan Frestalla koskaan ollut natikkaa? En ainakaan tiedä nähneeni, mutta kaikilla muilla kuitenkin oli.. |
![]() |
07.09.2016 23:13 <RicuP.> Ei taida olla.. Ei tuossakaan nyt mikään hyvä valokuvio ole.. Joku laippa siinä kantaosan kehällä? Tulee hyviä jääpuikkoja siihen. Modukselta näkyy löytyvän myös samanlainen Auris valaisin, kun on Scandidelux Auris?? Kantaosa on taas sitä samaa mallia.. |
![]() |
07.09.2016 23:00 <RicuP.> Joo, on uudempaa mallia. Nuo vanhat on vähän alaviistoon nuokkuvia, kun on jyrkkä 90 mutka. |
![]() |
07.09.2016 22:57 <RicuP.> Kyllä ne 50/80W taitaa olla. Ärsyttää muuten, että ainakin Hyvinkäällä on laitettu usein puomiin pelkät nuolet ja varsinaisen paikan nimi on sitten vasta kääntyvän tien jakajassa, niin helposti menee ohi, kun sitä ei näe kun vasta lähellä risteystä... Mikähän järki siinäkin on, että puomi on vain nuolimerkkejä varten.? Tässä nyt on hyvin, mutta esim Herusten ja veikkarin kohdalla on toisin ja Talvisillan kohdalla ei edes nuolia, saatika lue mitään.. |
![]() |
07.09.2016 22:36 <RicuP.> Voi se hyvin ollakin. |
|
07.09.2016 21:19 <Make> Sehän oli lopulta HKB 10 LUC 150W... |
![]() |
07.09.2016 21:14 <Make> Yksi oudompi pallovalaisin on Modus Park led: http://www.modus.cz/en/modus-park-led/ En tiedä, onko noita Suomessa, mutta EL-Parts myy jotain Moduksia. |
![]() |
07.09.2016 21:06 <Make> Myös varsi on uudemmalla(?) loivalla mutkalla. |
![]() |
07.09.2016 21:02 <Make> Vähän lienee kuorma kapasitiivisella puolella... |
![]() |
07.09.2016 20:59 <Make> Ovatko ne muuten todella 125W? Lamppu näyttää muistaakseni aika pieneltä, 50-wattiselta? Helsingissä tai jossain olen nähnyt kauhoja pysäköintilippu koneiden päällä. |
![]() |
07.09.2016 20:48 <Make> Valopää VP1101 led-pallovalaisin on kovin samanlaisella kantaosalla kuin tuo Ketonen. En tiedä, onko sama kuitenkaan. http://www.valopaa.com/led-valaisimet/tuotekuvasto |
![]() |
07.09.2016 20:08 <RicuP.> Jaahas. Ainakin pitkät päällä näkyy tosi hyvin. Ei niihin tosiaan kiinnitä niin huomiota, että voivat lähteä huomaamatta. Ei niitä varmaan hirveästi ole päivitetty. Hyvinkäällä oli vähän vastaavia pysäköintilippu koneiden yhteydessä aikoinaan, mutta olivat puolipyöreän tyyppisiä. Joskus tilalle oli laitettu myös 125W kauha. |
![]() |
07.09.2016 18:34
<Make>
Valopäällä oli led-päivityssarja VP3241 noihin tauluvaloihin. Alkuperäisten valaisimien tyyppejä olisi Rexel/Sähkö-Lahti H-8960 ja Idman 80722. Ei ole kai kauheasti asennettu... http://sahkonumerot.fi/4501651/ Kaupan seinässä olisi yksi kappale jompaakumpaa eh-versiona. |
![]() |
07.09.2016 17:21 <Jouko> Liikenneopasteet ovat kehittyneet nykyään valoa paremmin heijastaviksi jolloin ne eivät tarvitse enää kohdevalaisimia. Valot poistuvat hiljalleen kylttien päivittämisen yhteydessä. Aiheesta oli joskus oheismainintana sanomalehdessä tms. Kannattaa siis nyt vielä käytössä olevat opastevalaisimet kuvata. Tahtovat poistua käytöstä lähes yhtä huomaamatta kuin pienpainenatikat katuvaloista taannoin.. |
![]() |
07.09.2016 14:07 <RicuP.> Minkähänlainen kapasitanssikin syntyy, kun valot on pimeinä, mutta niiden konkat jauhaa silti verkossa? |
![]() |
07.09.2016 14:04 <RicuP.> Niitä ei vissiin enää kukaan valmista..? Ja kun ovat Eh mallia, niin lähtevät. Kohta tulevat varmaan kevyellä Led taustavalaistuksella olevat kyltit. |
![]() |
07.09.2016 13:58 <RicuP.> On kyllä todella vastuutonta touhua, vielä kun kyseessä on yleinen väylä, jossa liikkuu yleisesti muutakin läpiajoliikennettä, kuin vain Hyvinkään sisäistä. Tuskin sentään ovat oikeasti unohtaneet nämä. On pikemminkin tahallaan unohdettu.. Mikähän siinäkin oli syynä, että kaupunki otti vastuun valoista, kun eivät niitä sitten hoida? Muilla vastaavilla väylillä valot ovat valtion ja kaikki palaa. |
![]() |
07.09.2016 10:42 <Hartsa> Minkähän vuoksi opasteportaaleista hävitettiin ns tauluvalot nehän oli 125w polttimoilla....Ennehän ne oli isommilla teillä valaistuja.. |
![]() |
07.09.2016 07:42 <calm> Siinähän vaan syntyy moninkertainen säästö. Ensin säästyy sähkökustannukset, kun valot ei pala ja sitten säästyy työvoima- ja materiaalikustannukset, kun ei vaihdeta. |
![]() |
06.09.2016 22:17
<RicuP.>
Se paistaa jostain pihan heittimestä kauempaa. Noissa kylteissä näkyi olevan perinteiset Eh valot, jotka vielä osassa toimiikin. Tässä kaikki valaisimet on myös Järnkonsteja, paitsi nuo pari etummaista. Muuten se Hanskin hylätty Esso on tuossa kun kääntyy vasemmalle. |
![]() |
06.09.2016 22:06 <RicuP.> Niin on. Niitä on vissiin vielä kolarin aikoihin valmistettu. Nuo muut on noin vuodelta -90, eli vanhempi malli on tässä tapauksessa kuitenkin uudempi.. |
![]() |
06.09.2016 21:57 <RicuP.> Aika lähellä se kuitenkin on. Kytkennän kansi on kuitenkin yläpuolella, että saa olla kypärä päässä, ettei mene tukka kiharalle :) 150W Manta tuohon kai tulee tilalle, kun niitä tuntuu kuitenkin saavan. Nyt on 250W Eh vielä. |
![]() |
06.09.2016 21:44
<RicuP.>
On kyllä vähän unohtunut kieltämättä. Voiko oikeasti näin käydä..? Muualla kyllä valot toimii ihan normaalisti, mitä nyt sieltä täältä yksi on pimeä, mutta kun käytännössä koko maantie on pimeä Nurmijärveltä riihimäelle.. Joo, Järnkonst on. Se on varmaan vanhimpia alkuperäisiä valaisimia tällä tiellä. Täällä juuri oli myös niitä PSO HKB 13 LU 400W valaisimia pätkä ja muutama SLO HKB 10 LUC juuri keskustan liittymän kohdilla. Uusinta mallia on SLO:n lasikuituiset, jotka tuli 80- 90 -vaihteessa. |
![]() |
06.09.2016 21:35 <Make> Tuli muuten kerran vastaan joku led-käsivalo, jonka akkua ei selvästi haluttu vaihdettavan. Siinä oli kai 6 voltin lyijyhyytelöakku sellaisilla tiukoilla ulkomitoilla, että mistään ei löytynyt uutta. Olikohan akku joku Dynamic- niminen. |
© Janne Määttä 2004-2017