![]() |
16.01.2017 18:18 <RicuP.> Vissiin. Olisi aika huono homma, jos 20kV putoisi puhelinpiuhan päälle.. |
![]() |
16.01.2017 18:15 <RicuP.> Niin, tai ainakin 400kV rakenteella. Samanlaisia yhteiskäyttöpylväitä on myös tällä seudulla. |
![]() |
16.01.2017 17:56 <TT> Taitaa tuo ylempi johto yhteiskäyttöpylväässä olevan 400kV linja, eikä 110kV. |
![]() |
16.01.2017 16:40 <Koomikko> Sama vastakkaiselta puolelta http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9442 .Näyttisi olevan kolme erotinta kaikkiaan. |
![]() |
16.01.2017 13:25 <Hartsa> Muuntaja sekä linjaerotin samassa pylväässä.. |
|
15.01.2017 21:19 <Make> Siemensin kupu on kartiomainen ylös asti ja todennäköisesti lasikuitua. Näin pimeällä nähtynä. |
![]() |
15.01.2017 20:20 <Topiax> Lamellipadossa valotaideteos. |
![]() |
15.01.2017 16:20 <calm> Joku oli käynyt Merikosken patoa ilmasta kuvaamassa, https://youtu.be/GG3c3sbSKUA |
![]() |
15.01.2017 14:53 <calm> Tämän kantaverkkoyhteys on näköjään maisemapylväillä. https://www.flickr.com/photos/fingrid/19927402322/in/photostream/ |
![]() |
15.01.2017 12:38 <kpx8> Olisiko joskus mennyt tuosta välistä puhelinlinja ja sen takia on varmistettu ylitys? |
![]() |
15.01.2017 11:22 <calm> Laajakulmakuvasta näiden löytäminen olikin aika homma, arvaamalla ovat 16 megapikselin kuvassa 2x10 pikselin kokoisia. Kaksi voimalaa jää siis tästä kuvasta juuri vasemmaalle piiloon. |
|
14.01.2017 10:01
<TA>
Hyvinkäällä on taidettu kaapeloida kokokonaisuudessan 110kV ilmajohtoa runsaat 300 metriä eli tuo Sveitsin portaalin alue. Kaapelia yhteensä lienee pari kilometriä, mutta ilmassa ne muut eivät ole koskaan kulkeneet. |
![]() |
13.01.2017 22:08 <Make> Onhan Kamicin myymä FireAngel CO-9D- häkävaroitinkin Tukesin listalla: http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=1936 |
|
13.01.2017 18:14 <Jouko> Leväsen muuntoasemaltakin oli ilmajohdot kaikonneet. Kuopion Energialla ilmajohtoverkosto tuntui koostuvan avojohtojen lisäksi myös paljolti Saxka-riippukierrekaapeleina, kai uudemmat Multiwiskeinäkin. |
|
13.01.2017 17:52 <Keijo> Kuopiossa kaapelointiin muutama vuosi sitten haapaniemen ja savilahden sähköaseman välinen 110kV linja. Kuopion 110kV rengasverkosta on enää ilmajohtona savilahti-männistö välinen linja, joka luultavasti kaapeloidaan vuosikymmenen sisällä. Kuopiossa muutenkin on lähiaikoina siirretty paljon ilmajohtoja maan alle mm. männistön sähköasemalta lähtevät 20kV ilmajohdot. |
|
12.01.2017 21:29
<Make>
Ne taitavat olla juuri jääkiekon muotoisia. En ole kauheasti nähnyt neonputkien vilkkuvan, mutta kai se mahdollista on. |
![]() |
12.01.2017 21:22
<Make>
Onhan noita kytkimiä... 3-vipuinen täysin erillisillä piireillä on 3x1: http://www.sahkokaluste.fi/product/253/artic-3x1-kytkin-10a-400v-valkoinen--2100734 1-vipuinen 3~ kytkin on puolestaan 3: http://ecatalogue.schneider-electric.fi/ProductSheet.aspx?productId=855817&groupid=31472&navid=22109&navoption=1 2+1 on jo erikoisempi malli... Toisessa vivussa on näköjään 0 ja 1- merkinnät: http://www.sahko.fi/uppoasen-2-1-kytkin-1-0-merkinta-schneider-exxact-16a-jl-ip21-valk.html 6+6 on "yleinen", en vaan tiedä nähneeni käytössä. |
![]() |
12.01.2017 21:05 <Make> Minun mielestä "pistorasia" on vain yleistermi, joka ei kerro ominaisuuksista enempää. Kuvien mukaan yritetään muuten tehdä, en vaan ymmärrä miksi tuossa asiassa ei... Joskus on myös 1-paikkaisia kuvissa. Ko. TJ on varmaan valinnut myös seinäpistorasiat. Mitä niitä on vuosien varrella uusittu, lähes kaikki ovat 1-paikkaisia!? |
|
12.01.2017 14:45 <calm> Parkkihalli on radan eteläpuolella, sähköasema oli pohjoispuolella. Vuoden 2011 kuvassa näyttää puskevan vaan ihan pusikkoa. |
|
12.01.2017 13:08
<RicuP.>
Olisi kyllä kieltämättä maakaapeloinnin paikka tuossa, kun keskellä asutusta kulkee nuo linjat.. Hyvinkäällä on kohta kaivettu viimeisetkin 110:t maihin taajamista. Enää muutaman sadan metrin pätkä kolmostien yli Kuumolan ostarin taakse risteilee, josta eteenpäin on sitten kaapeloitu. Liekö teiden alitukset hankalia kaapeloida, kun on neljän pylvään pätkä jätetty. Martissa taas turvauduttiin maisemapylväisiin kun linja ei suoraan ole rakennetun alueen keskellä. Toisaalta taas tuntuu, että on kyllä vähän liiankin hätäisesti alettu kaapeloimaan ihan uusiakin linjoja, vaikka 20kV PAS:seja, joita on lähtenyt melko ripeästikin. |
|
12.01.2017 04:02 < > Parkkihalli noussut sittemmin entisen Kilon sähköaseman paikalle, https://goo.gl/maps/z42pM9vWac42 |
![]() |
12.01.2017 00:00
<RicuP.>
:D Olipas nokkela TJ! Voihan "Pistorasia" olla myös yksi kaksiosainen. Mun mielestä ainakin se 2 -osainen on Yksi pistorasia Kahdella lähdöllä, eikä kuten TJ yksi yhdellä lähdöllä.. Ja mitä väliä sillä on, mitkä tekstit asiakas keskukseensa haluaa, kun tehdään kuvien mukaan, eikä ryhmien nimien.. Meillä lukee "Pistorasia keskuksen kannessa" ja rasioiden päällä lukee "PKK" eli 'pistorasia kahvin keittimelle' Täytyyhän sähköhuoneessa sekin olla :) |
![]() |
11.01.2017 23:54 <Koomikko> Joku halpahallin kytkin oli 6+6, toimii sekin 5-kytkimenä pienellä lisälenkillä. |
![]() |
11.01.2017 23:40
<RicuP.>
Nimenomaan niin kuulostaa.. Jos joskus tulee semmoinen, niin mikähän sen numero mahtaa olla... Tuolla logiikalla 5 -kytkin olisi 1+1.. Lisäksi tuo 1+1+1, on kyllä melkoisen tyhmän ja hankalan kuuloinen merkintä kytkimelle. Kasin kytkin sen pitäisi olla. Clas Ohlsonilla on 2+1 kytkin myynnissä Jussina. Käyttökohteet ovat varmasti mielenkiintoiset. |
![]() |
11.01.2017 23:17 <RicuP.> Jep, muistin tuosta pylväiden mallista juuri. |
![]() |
11.01.2017 21:38 <Make> Löytyi vielä täysi kela vihreää PN 2,5 mm2- johdinta. Helkaman tekemää sekin. MK:ta näkyy olevan. 70-luvun alun tyyppi ehkä? |
![]() |
11.01.2017 21:33 <Make> Entisellä toimitusjohtajalla oli aina joku ongelma pistorasioiden kanssa. Jos kuvassa luki "pistorasia keskuksessa" ja siinä oli kaksipaikkaisen merkki, hän tarjosi sen yksipaikkaisella rasialla! "Siinä pitää lukea pistorasiat keskuksessa, jos kaksipaikkainen pitää olla." Jaahas... |
![]() |
11.01.2017 21:26 <Make> Lieneekö asennus vaihteeksi jäänyt vähän puolitiehen. Vasemmassa linjassa näyttää olevan tuollaiset liittimet: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8453 |
![]() |
11.01.2017 21:16 <Make> Mahtaako autoista sinkoilla kiviä aiheuttaen vahinkoa? Noissa 80 wattia taitaa olla tehdasasetusteho. |
![]() |
11.01.2017 21:11
<Make>
Ja jostain syystä sen numeroksi on vaihdettu 1+1+1... Tuo nykynumero kuulostaa, että olisi kolme erillistä kytkintä, vaikka toinen pää on edelleen yhteinen. Keskusten kytkimien numerot eroavat vaihteeksi noista... 2 on 0-1 ja 3 taas K-0-A. Tuo numero kertoo ilmeisesti asentojen määrän. |
![]() |
11.01.2017 14:01 <Hartsa> kuhmosta 50 lukuu http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7311 |
![]() |
11.01.2017 13:56 <calm> Tuohan se oli, vähän on vielä vanhempaa disainia. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/680 |
![]() |
11.01.2017 13:54 <calm> Hikiä-Hyvinkää-Tammistokin oli aikoinaan joo samaa mallia. Ainakin se eteläpää taisi mennä uusiksi tässä joku vuosi, aikoihinhan se ei myöskään enää ollut Tammistoon mennyt se linja, jossain siitä lopustakin oli kuva.. |
![]() |
11.01.2017 12:58 <RicuP.> Taitaa olla Hyvinkäällä tai seudulla kuitenkin vieläkin tuota mallia, koska muistan tuon mallin hyvin, enkä ollut vielä 80 -luvun alussa kuin suunnitteilla korkeintaan. Täytyy katsella, että mikä linja oli. |
![]() |
11.01.2017 11:37 <calm> 60-lukua taitaa olla, samaa mallia on ollut Virkkala-Hyvinkää, jonka pylväät uusiokäytettiin sitten Pikkarala-Rautaruukille 80-luvun alussa. Ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1899 |
![]() |
11.01.2017 10:52 <calm> Joo, ihan normaali JT-erotuskohta siinä on, zoomaus ja vaalennus saa sen näyttämään vähän hassulta. |
![]() |
11.01.2017 00:50 <J.P> Oisko JT-erotuskohta -keskilangassa orren etupuolella laidoilla takana, näyttää kyllä hieman oudolta mutta ei oikein riitä kuvassa tarkkuuskaan ja muutenkin "pituusuuntaan" katsottuna monesti hämää. |
![]() |
11.01.2017 00:34 <J.P> Eiköhän se ole vain hermeettisesti suljetun muuntajan öljyntäyttöputki jonka avulla saadaan öljynpinta tarpeeksi korkealle -keltamustassa tarrassa varoitellaan ja kerrotaan muistakseni jotain lämpötilasta missä saa avata |
![]() |
10.01.2017 23:48 <RicuP.> Ensimmäinen muuntaja näkyy olevan France Transfo, mutta mikä on tuo tulpattu putki sen kannella, jossa keltaista? En ole ennen nähnytkään.. Kaikkien eristimet näyttävät samoilta pientä sävyeroa lukuunottamatta. |
![]() |
10.01.2017 23:32
<Hartsa>
Lie ylijännitesuojien vanhoja paikkoja.... |
![]() |
10.01.2017 23:31 <Hartsa> Veikkaisin 60/70 lukuu lähemin |
![]() |
10.01.2017 23:30 <RicuP.> Pari kummaa ylimääräistä eristintä |
![]() |
10.01.2017 23:26 <RicuP.> Tuo on tuttu malli. Eikös ole jo aika vanha, oliko 50 -luvulta? |
![]() |
10.01.2017 23:24 <RicuP.> Mitäs kytkentöjä tuossa ekassa roikkuu? Olen jossain nähnyt vastaavan hässäkän. |
![]() |
10.01.2017 23:18 <RicuP.> On näköjään valaisimen kaapeli pantu samoihin kohokiinnikkeisiin tuon koksin kanssa. On vähän ilkeän näköisesti taittunut viimeisen kiinnikkeen kohdalta.. |
![]() |
10.01.2017 23:04 <RicuP.> Komeat on maisemat. |
![]() |
10.01.2017 22:58 <RicuP.> On kyllä kauniin näköinen paikka |
![]() |
10.01.2017 22:54 <RicuP.> Noissa saksalaisissa tuntuu olevan muotia teräväkulmainen muotoilu ja melkein kaikissa linssit on semmoiset viirut. 2 -os sukoa tai 2 -vipuista 5 kytkintä ei tunnu saavan noihin 'umpi saksalaisiin'. Vaikkapa Pehalla ei läheskään joka sarjaan saa edes 5 kytkintä, saatika 3 -vipuista 8 -kytkintä, tai 2 -os sukon yhdistelmää. Ei myöskään Euro rasiaa. Latovat sitten 1 -osasia riviin. Vaikka Saksa on monesti edistyksellinen maa, niin kyllä meillä Suomessa on ainakin sähkökamat ykkösiä. Olisi kannattanut harkita vientiä silloin, kun niitä vielä tehtiin täällä.. |
![]() |
10.01.2017 22:48 <RicuP.> Niin, nythän mäkin hoksasin, eli tuo 8 -kytkinhän on sama, kun nykyään on 3 -vipuinen kytkin.. |
![]() |
10.01.2017 22:30 <RicuP.> Tuossa vasemman kaistan opasteissa on melkoinen rysä valaisimia, 7kpl. Muutama valkoinen Siemens, pari niitä ruosteista, yksi saman näköinen, mutta ei ruosteessa. Osasta puuttuu ritilä ja osassa on lamppu purkausputkiaan myöten säpäleinä, vaikka ritilä onkin paikallaan. Ovat 80W ja seitsemästä vain kaksi toimii.. |
© Janne Määttä 2004-2017