|
18.07.2018 18:48 <RicuP. > Luultavasti ennen vuotta 1977 valmistettu. Minkähän näköinen on? |
|
18.07.2018 18:14 <Koomikko> Miltä vuosikymmeneltä mahtaa olla PSO HVA1 valonheitin. |
|
18.07.2018 17:26 <Voemaukko> Voimalaitos? |
|
18.07.2018 17:04 <RicuP. > Aika kuumaksi menee vielä, kun aurinko vielä siihen paistaa. |
![]() |
18.07.2018 17:00 <RicuP. > Mekään ei saada käyttää yli metrin korkeita A - tikkaita ilman sivutukia edes sisällä. Siksi käytetään tikkaita, jotka on 99cm korkeat. Ne sivutuelliset on semmoiset rohjot, kun tuet on aina tiellä. Niitten takia joutuu kurkottelemaan, kun ei niitä saa esim. seinän viereen. Telineetkin on sisällä semmoiset rotiskot ja hankala siirrellä. Korkealle pääsee hyvin ajettavilla saksinostimilla, joista ite eniten tykkään. |
![]() |
18.07.2018 15:05 <RicuP. > Tuossa 24V porrasvaloautomaatissahan on pakko olla potentiaalivapaa kosketin tai vaihtokosketin, niin saisi sitä kautta kytkettyä 230V kontit perään. |
![]() |
18.07.2018 14:59
<RicuP. >
Meinaako tuo, että PE kytketään toision tähtipisteeseen, vai jompaan kumpaan toision vaiheeseen? Useammalle veneelle tarvitaankin oma muuntaja, että veneet ovat myös keskenään eri piiriä. Tämä on nyt vähän sekavaa, kun eräs veneilijä sanoi, että muuntaja olisi vasta veneessä. No tämä järjestely ei sitten estä korroosiota, sillä jos maasähkö ei ole erotettu, niin onhan se PE silloin kytkettävä veneen runkoon ja näin lisäksi käytettävä tuota galvaanista erotinta.. Näistä ei ainakaan mun tutut asentajatkaan oikein tunnu tietävän, että mikä on se oikeaoppinen ratkaisu.. Nyt kun ollaan näitä punnittu, niin olen tullut siihen tulokseen, että erotusmuuntaja pitäisi olla nimenomaan jo rannalla, mutta se PE kontakti mietityttää, kun ei kaikissa muuntajissa ole mitään tähtipistettä. Jos toisiosta löytyy tähtipiste, tai tupla 115V käämit sarjaan kytkettynä, niin vikavirtasuoja toision jälkeenkin toimisi. |
|
18.07.2018 02:05 <hartsa> Voihan OL3 https://www.paivanlehti.fi/olkiluoto-3-sai-jalleen-uuden-aikataulun-sahkontuotanto-alkaa-syyskuussa-2019/ |
|
18.07.2018 00:03 <Janihanix> Uusi päivitys nämä pylväät ovat kadonneet maisemista kokonaan ja ne on maadoitettu maan alle. Viime syksynä on Valmistunut Pieksämäen uusi voimalaitos Naarajärvelle. |
![]() |
17.07.2018 22:09 <Make> Ikivanhassa standardikirjassa sanotaan erotusmuuntajasta, että joka veneelle pitää olla oma toisio. Tällöin pistorasian PE liitetään muuntajan toisioon. Jos muuntajaa ei ole, korroosio voi aiheuttaa vahinkoja. Erityisempää potentiaalintasausta ei vaadita. |
![]() |
17.07.2018 21:46
<Make>
Jotain virranvalvontareleitä ollaan joskus laitettu. Tarkoitus taisi olla kertoa VAKille kuorman olevan normaali. Tuollaista avautuvilla koskettimilla olevaa kontaktoria ei vaan taida olla 24 V kelalla. Kyllä ohjauskeskukseen äkkiä tavaraa kertyy... |
![]() |
17.07.2018 18:40 <Make> Onhan se nykyään tarkkaa tikkaiden kanssa: https://yle.fi/uutiset/3-10295533 Miten lienee aina käytännössä... |
![]() |
17.07.2018 12:08 <RicuP. > Tuo virranvalvontarele on muuten hyvä, mutta, jos kiuas on päällä ja suihku kytketään päälle, teho ehtii nousta jo ennen releen toimintaa. Eli kiuas tulisi saada pimeäksi jo ennen suihkun kytkemistä. Tuo aikarele sen takia, että ei jää lämmitin vahingossa päälle, eikä kiuas toimisikaan. Nappiin merkkivalo, milloin päällä ja milloin ei. Tuohon kävisi myös porrasvaloautomaatti, kun siinä merkkivalo syttyy jo ennen, kuin sähköt katkeavat. Avautuva kontaktori olisi kiukaalle täydellinen. |
![]() |
17.07.2018 11:59
<RicuP. >
Niinpäs näkyy. Otinkin selvää tuosta, että sisällä on kaksi eri suuntiin kytkettyä diodia rinnan. Eli maadoitus on poikki, kunnes 0.7V kynnysjännite ylittyy. Mutta entä jos maissa veneen sähkönsyötössä oleva elektrodi ei ole yhtä hyvin maissa, kuin vene. Tällöin, kun potentiaalieroa on maasähkön PE:n ja veneen välillä, niin voisi kuvitellä jännitteen voivan nousta yli tuon 0,7V:n. Tästä seuraa, että osa maissa käytettävän sähkön nollavirroista kulkisi veneen kautta, varsinkin, jos PEN johtimessa on vastusta ja siihen vaikuttava kuorma suuri. Olisiko erotusmuuntaja sittenkin tähän ratkaisu, eli erotetaan laiturin sähköt kokonaan kelluvaan potentiaaliin? Tällöinhän pistorasian PE jätetään irti maista, tai kytkettäisiin suojareleeseen. |
![]() |
16.07.2018 22:52 <Make> Ainakin juttujen mukaan oli vaikka millaisia liikkumisrajoituksia. |
![]() |
16.07.2018 22:50 <Make> Biltemassa on "galvaaninen erotin" 25-231, joka tulee veneeseen syöttävän PE:n väliin. Pitäisi vähentää ainakin korroosiota. https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/asennustarvikkeet/galvaaninen-eriste-zink-saver-2000024139 Ei ole tarvinnut vielä veneiden sähköihin perehtyä. |
![]() |
16.07.2018 22:49 <Jouko> Syy lienee ennemmin sijainnissa, taajamassa olevat asemat ovat usein valaistuja, valoisa kenttä ei houkuttele niin paljoa kutsumattomia vieraita ja toki voi vanhempi kameratekniikkakin sen vielä vaatia. |
|
16.07.2018 22:39 <Make> Ei taida kuiva multa johtaa lämpöä. Näillä ilmoilla tulee taas hyvä kestotesti... |
![]() |
16.07.2018 22:36
<Make>
Jossain bensamittarissa olen kai nähnyt mekaaniset segmentit, oliko harmaa mustalla pohjalla. Ainakin rautateiden keltavihreät aikataulunäytöt kai olivat elektroluminenssinäyttöjä. Nyt on jotkin ihan värinäytöt. Niissä kuuluu olevan tuuletinkin. Keravalla ainoa korjaamollinen huoltoasema taitaa olla Teboil. Muuten taitaa olla lähinnä kahvio ja pesu. Lisäksi on muutama kylmäasema ja dieselpiste. |
![]() |
16.07.2018 22:17
<Make>
Varmaan tuo aikarelejuttu on hyvä, kun käyttäjä varmaan haluaa valita, milloin lämmitin on käytössä. Indikoinnin puutteeseen taas auttaa tuontyylinen virranvalvontarele: https://www.utu.eu/komponentit/vikavirta-ja-valvontareleet/valvontareleet/virranvalvontareleet On myös kontaktoreita avautuvilla koskettimilla: https://www.utu.eu/t/ERC426 |
![]() |
16.07.2018 22:05 <Jouko> Vielä näköjään kojeistokenttä pystyssä, joskin ilman niitä kojeita, johdinköysikiskosto vain. Talvella oli kojeistot vielä paikoillaan. Kuvassa keskellä meni virtakiskot parhaimmillaan kolmessa tasossa. Kirkkaalla säällä kentän pintaruosteiset ristikkopylväät hohkasivat kauniin oranssinpunertavana. Kentän sivuttaa myös hiljan uusittu Huutokoski-Hovinpaikka johto, jonka korkeita ohituspylväitä duunattiin vuonna 2014, ilmeisesti entinen Varkaus C-johto? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1194 Kommilan tehdasalueella sijaitsee myös kaupunkia palveleva Huruslahden sähköasema, kaapelit tullee lahden ali. |
![]() |
16.07.2018 21:59 <Make> Mustia on muutama erään talon pihalla ja valkoisia oli Keravan Anttilan ulkoportaissa. Nokaluxia on aika paljon ainakin kaupungin vuokratalojen pihoilla. Katujen varsilla olevia natikka Cupoloita kun on hajonnut, niitä on korvattu ihan millä sattuu. |
|
16.07.2018 17:58
<Make>
Tuossa mustassa on ainakin Ensiö Miettinen AP4- jakorasia mustana yläosan kyljessä. Valloxin turvakytkin on puolestaan: CEWE BAS 16 SS 428 06 05 16A/380V/~50Hz 25kA/35AT IP54 S N D FI On kai edelleen saatavana: https://www.voltimum.se/e-catalogue/brand/abb/product/3145211 Alunperin yläreunassa on lukenut vihreällä turvakytkin, tuosta on kai ko. tarra irronnut. |
![]() |
16.07.2018 17:35
<RicuP. >
Tuossa lämmittimessä vaan ei ole mitään indikointia, että onko päällä, vai ei. Mietin vähän, että teen kytkennän, jossa painikkeella ohjataan päästöhidastettua relettä, jonka vetäessä lämmittimen kontaktori vetää ja kiukaan kontti päästää. Kun rele lakkaa vetämästä, niin lämmitin sammuu ja kiuas kytkeytyy, joka olisi ns. normaali tila. Releen kelajännitteeksi 24V, niin voi napin merkkivaloineen laittaa suihkun viereen. Jos tulee muita ideoita, millä pääsisi vähemmillä osilla, niin ovat tervetulleita. |
![]() |
16.07.2018 17:25 <RicuP. > Sitä mallia en tiedä täällä olevan, kuin sormin laskettava määrä valkoisena ja mustana. Cupolaa ja Nokaluxia varsinkin on jo sitten ollut runsaastikin. Nykyään tosin jo nekin harvassa, kun ovat olleet eh versioita. |
![]() |
16.07.2018 17:15
<RicuP. >
Noita on varmaan saanut olla vähän väliä vaihtelemassa, kun aikamoista rääkkiä on hehkulangoille tuo vilinä. En tiedä nähneeni tuommoisia numeroita, mutta kaikenmaailman mekaanisia kylläkin. Jossain, olikohan bussi- tai rautatieasemalla, kun oli semmoinen näyttö, jonka segmentit oli semmoisia läppiä. Aina kun numerot vaihtui, niin oli melkoinen räpätys. Hyvinkään Vieremän Esso purettiin joskus 2000 - luvun alussa. Paikalla oli pitkään vielä rasvamonttu keskellä kenttää, ennenkuin täyttivät sen ja rakensivat siihen lisätilaa läheisen rautatieaseman pysäköintiin. Keskustassa oli aikoinaan muistaakseni 9 huoltoasemaa, joissa kahdeksassa palvelu. -Nyt enää tasan yksi, joka on Sillankorvan Shell express. Niitä purettiin pilaantuneiden maiden takia, eikä uusia rakennettu tilalle, kun keskustaan eivät kuulemma sovi huoltoasemat. Yksi keskustan huoltamorakennus sentään säilyi museoviraston päätöksellä ja se on arkkitehti ja Kytäjän kartanonherra Väinö Vähäkallion suunnittelema, 1935 valmistunut "funkkis" - tyylinen Keskusaukion Shell, jossa nykyisin toimii amerikkalainen hampurilaisravintola. Ainoa huoltoasema, jossa tiedän olevan vielä oikea korjaamo on Kehäkujan TB Vehkojalla. |
![]() |
16.07.2018 16:34 <RicuP. > Tämäkin voi olla alle 20kV, kun jotenkin etäisyydet näyttää pienemmiltä.? |
![]() |
16.07.2018 16:30
<RicuP. >
Vähän sama, kun on täälläkin keskustassa paikoin, olikohan 6, tai 10kV. On varmaan jotain vanhaa perua, että oli halvempaa tehdä kaapelit matalammalle jännitteelle. Ovat kuitenkin varmaan ennemmin, tai myöhemmin muuttumassa 20kV:iin. Muuntamo on kyllä tosissaan aika avomallia. Ei ole sitten verkkoa viitsitty tehdä kattoon asti, että on helpompi huoltaa:) |
![]() |
16.07.2018 14:15 <Hartsa> Tuossa se vanha uutinen :) https://m.iltalehti.fi/uutiset/2012070315795167_uu.shtml |
|
16.07.2018 14:13
<Hartsa>
Hyvin on sattunut päästelee vähän höyryjä....... |
|
16.07.2018 13:38
<Mikko Koho>
Ja Hanasaaren voimalaitoksen varoventtiilin laukeaminen näyttää olevan valtakunnanuutinen: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005757987.html Vuonna 2003, kun sattui useampikin laaja sähkökatko, Yhdysvaltojen tapauksessa uutisoitiin että Manhattanilla olevalla voimalaitoksella on tulipalo ja, Helsingin tapauksessa, vastaava uutinen nähtiin Salmisaaren voimalaitokselta. |
![]() |
16.07.2018 12:03 <Hartsa> Tämmöinen juttu löytyi....https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/58069/Liite_8_tyoselostus.pdf?sequence=4 |
![]() |
16.07.2018 09:14 <calm> Rovaniemen keskusta on kyllä 10 kV:lla. |
![]() |
16.07.2018 00:52
<Hartsa>
Korjaan eiköhän tuo ole 20kV kisko kuitenkin. |
![]() |
16.07.2018 00:51 <Hartsa > Noin aikoinaan rovaniemellä on varmaan vähän rätskänny 10kV kiskoon....https://yle.fi/uutiset/3-7727742 |
![]() |
15.07.2018 23:26 <muhentaja> Ja mikä oli aikoinaan näiden Numitronien ongelma, niin se näkyy hyvin tuossa videolla kohdassa tarkalleen 02:04, maksettavan markkahinnan kasista puuttuu yläosa, bensaa on tankattu 10.0J litraa ja mittarin päädyn hintanäyttö selittääkin jo polttoaineen litrahintaa ihan omalla kielellään. |
![]() |
15.07.2018 05:05 <muhentaja> Videolla taitaa pariinkin otteeseen näkyä juurikin niitä Numitron-putkia käyttäviä mittareita, ja osa hehkulangoistakin on jo mennyt pimeäksi. Niitä aikoja, kun huoltoasemalla saattoi saada vielä autonkin korjattua. |
![]() |
14.07.2018 22:29 <Make> ... myös varsinkin Nokalux VG 10:n oloinen on ko. malli. |
![]() |
14.07.2018 21:49 <TT> Kiukaalle normi-kontaktori, jonka ohjauspiiriin apurele avautuvalla koskettimella? Eli kun lämmitin lämmittää, apurele vetää ja kiukaan kontaktorilta katoaa kelajännite. |
![]() |
14.07.2018 21:49 <TT> Kiukaalle normi-kontaktori, jonka ohjauspiiriin apurele avautuvalla koskettimella? Eli kun lämmitin lämmittää, apurele vetää ja kiukaan kontaktorilta katoaa kelajännite. |
![]() |
14.07.2018 21:27
<Make>
Eipä taida silikooniin oikein liima tarttua. Hyvä, jos Hytronik vaikuttaa hyvältä. Itsellä ei ole noista juuri kokemusta. |
![]() |
14.07.2018 21:21 <RicuP.> Tuli nyt eteen tapaus, jossa on mökillä 11kW "booster" vedenlämmitin, joka lämmittää veden lennossa. Tähän pitäisi kuitenkin saada 11kW kiuas samaan syssyyn normi 3x 25A liittymän perään. Onkohan olemassa vaihtokärkistä kontaktoria, jolla saataisi kiuas pimeäksi suihkun ajaksi? En oikein muuta tuohon keksi, kun asiakas on nyt mennyt hankkimaan tuommoiset kalliit vehkeet. |
![]() |
14.07.2018 21:15 <Make> Oli ainakin noita mainittuja oktaanin valintanappeja ja ehkä Nixie- putkinäyttöjä. Myös tuntemattomia muinaisia valaisimia näkyi, ei vaan kovin hyvin. |
|
14.07.2018 21:02 <RicuP. > Multa on ollut rutikuivaa kesäkuun alkuun saakka. Nyt sitä kastellaan pari kertaa viikossa. Siinä kasvaa verenpisara ja kolme hopeaputousta. Vielä toimii ja on tosiaan palanut tuosta huhtikuusta asti 24/7. |
![]() |
14.07.2018 19:13
<RicuP. >
Oi, kun hieno video! Muistan, kun olin penska 1990 - luvulla, niin meidän lähellä oli Vieremän "Asserin Esso", jossa myytiin joulukuusia ja kalastusvehkeitä. Asema oli pieni 2+2 mittarinen, jossa oli vielä korjaamo, jossa huollettiin meidän Escorttia useastikin. Viimeinen ns. oikea huoltoasema oli Koneenkadun Neste Kirjavatolpalla, josta sai tiskin takaa kaikkenmaailman varaosia. Ihan silloin, kun kortin sain, kävin sieltä ostamassa Amp liittimiä ja pian tämän jälkeen asema purettiin. Vastapäätä Kalevankadun toisella puolella oli Kirjavatolpan Shell, jonka ravintolassa kaupungin työmiehet tapasivat viikonloppuisin kokoontua parille huurteiselle. Tuolloin litra ysikasia oli n. 1e/ litra. |
![]() |
14.07.2018 12:56
<Mikko Herpman>
https://vimeo.com/84019153 Sinänsä vähän offtopiia mutta noita hienoja mittareita näkyy videolla, ei tosin tainnut olla palloja.. |
![]() |
13.07.2018 22:09 <RicuP. > Tuo muuntaja, Hytronik HE2075-A osoittautui ylivoimaiseksi valinnaksi monessa suhteessa. Jos niitä on useampi samassa painikkeessa, ovat ne samalla synkronoitu. Mitään erillistä himmennintä ei tarvita, vaan kaikki hoituu 1-painikkeella. On aktiivinen PFC ja hyvä tehokerroin ja hyötysuhde. Muuntaja ei lämpene juuri mitään 90% kuormalla. On ketjutettavat jousiliittimet hyvällä kytkentätilalla ja toisiolle ruuviliitin. Löytyy vielä min. tason säätöpotikka ja 1-10V tulo esim. valotasoanturille. 50 000/ 5v takuu, itse palautuva ylilämpö-, kuorma ja oikosulkusuoja. Voiko Led muuntajalta enää enempää toivoa. |
![]() |
13.07.2018 21:42 <Make> Voi varmaan olla tuumamitoitus. Meillä käytetään paljon Pg- kokoja, kun työkalut ovat lähinnä niille. On tuttu tilanne, että sopivaa holkkia ei ole ainakaan tarpeeksi montaa. |
|
13.07.2018 21:37
<Make>
Ainakin Bistrotec näkyy myyvän puhaltimia. On niilläkin jonkinverran hintaa, toki asennus lienee helpompi. Myös laakereiden vaihto taitaa olla yleensä helppoa, jos ei ole muuta vikaa. Ropelin puhdistus vaan taitaa olla vähän isompi työ. Nyt tuo Vilpe on täysin erilainen tuossa pitkässä rivissä, kun on vielä keskivaiheilla. |
|
13.07.2018 21:27 <Make> Lapsisuoja tulisi mieleen. Vaan tuskin sellaista kauheasti tarvitsee tuollaisen rasian käyttöpaikoissa. |
© Janne Määttä 2004-2017