07.06.2019 22:29
<Make>
Tuo -2 ilmeisesti tarkoittaa lamppujen määrää, kun 1- lamppuisen vastaava on -1. On oikein kiiltävällä lisävarusteena olleella heijastimella.
07.06.2019 22:34
<Joku>
Tuon mallin kannat muuten ei juurikaan haperru vuosikymmenienkään kovassa käytössä. Vähän uudemmista valaisimista taas menee murusiksi putkia vaihtaessa.
07.06.2019 23:03
<Make>
Noiden kantojen tyyppi on Helvar OP-54. On ”hieman” yleinen 70- luvun valaisimissa. Huono kanta on ainakin valaisimen pohjaan kiinnittyvä malli, mitä on vaikka Idman Office 6100- sarjassa. Niissä lienee joissakin jo kolmannet kannat menossa... Tuonkin takia vanhimpia valaisimia kannattaa huoltaa, tai vaikka päivittää lediputkilla.
07.06.2019 23:10
<RicuP. >
En tiedä, olisiko nuo ihan alkuperäiset putket tuossa, kun tuskin olisivat tuhansia tunteja palaneet, ellei sitten jääneet joskus päälle. Saman paikan tunnelin valaisimet on myös SLO ja palavat 24/7.
07.06.2019 23:12
<Joku>
Pystyisiköhän vastaavia 3D-tulostamaan tai valamaan jostakin hartsista helposti? Tarvetta olisi meinaan uusille, kun joistakin keräilemistäni valaisimista alkaa nämäkin olla tiensä päässä, tosin valaisimet on kyllä yli 40 vuotta vanhoja ja joka päivä olleet käytössä. Siis ajatella, 70-luvun valaisin. Jos tuollaisen ja LEDin laittaisi samaan paikkaan, uskon, että aika monta kertaa saa LEDin vaihtaa, ennen kuin putkivalo hajoaa. Ja niin, putkivaloahan voi jopa korjata...
07.06.2019 23:20
<Joku>
1974 ei vielä ollut 36 wattista T8:a, eli ei ole alkuperäiset. Säästöputket tulivat käsittääkseni vasta 70-luvun lopulla. Sytyttimetkin on muovia. Jos noiden putkien koodi on kolminumeroinen 8-alkuinen, ne ovat todennäköisesti 2000 lukua.
07.06.2019 23:36
<RicuP. >
Putket oli käännetty juuri niin, ettei tyyppiä näkynyt.. Ovat kai joskus jääneet päälle, kuten saman rakennuksen ullakolla, jossa T12 putkien päät kyllä edelleen hehkui, mutta todella himmeästi. Valaisimina oli Ornon näköiset avomallin ritilävalot, joista yhdenkään putki ei enää syttynyt.
07.06.2019 23:42
<Joku>
Tuon tyypin voi osittain selvittää myös kännykän kameralla. 8-alkuiset putket kolmihuippuloisteaineella näyttää kamerassa keltavihreät raidat, ja halofosfaatti (standard/basic, 33, 29) putket pelkän keltaorassin. Ainakin Osram ja Philips on käyttänyt myös kolmihuippuputkilla kaksinuneroista koodia. Kuten 82 ja 41, joista kumpikin vastaa 827.
08.06.2019 19:09
<Make>
Tuo kanta ilmeisesti käy aika heittämällä kuvan mallin tilalle, on vaan vähän ohuempi:
https://verkkokauppa.slo.fi/fi/lampunpidin-g13-26-422-1409-50-g13-10kpl-4012232
Käy myös sellaisen paksun pyöreän tilalle, jos se on noilla peltilisuilla kiinni. Alle vaan M6 mutterit. Tämä on ihan itse kokeiltu. Jos onkin ruuveilla kiinni, silloin on hankalampi, kun reikäjako on eri.
Tuo on se hutera malli:
https://verkkokauppa.slo.fi/fi/lampunpidin-g13-26-307-1023-50-g13-10kpl-4012202
Nyt olikin eräät Idman Officet häipyneet, joihin oli aika hiljattain vaihdettu myös kantoja. Jostain syystä ko. liike vaihtoi toiseen paikkaan ja uusi yrittäjä näkyy tekevän tilassa jotakin.
Ainakin Osramilla oli 1970 eristyainepäällysteisiä sytyttimiä. Takimmainen voi olla alkuperäinen ja Osram.
08.06.2019 19:43
<Joku>
Tuo kanta tosin on liian eri näköinen, eikä käy sen takia. Nuo uuden ohuesta muovista tehdyt kannat on aikalailla kaikki haperia, mutta tuo pohjaan tuleva varmaan erityisen. Nykyään nuo on todella ohutta muovia. Vanhat kannat on jotakin kovaa ja todennäköisesti kuituvahvistettya hartsia tai bakeliittia. Eipä tarvitse 50-luvun sukkulavalaisimesta vaihdella kantoja. Ja yleensä vanhat kannat hapertuu vain, jos valaisimessa hehkutetaan niitä loppuunpalaneita putkia tai sytkä on hitsannut kiinni. Paljon käytetyissä valaisimissa on maalitkin usein liituuntuneet, varmaan lähinnä UV:n takia, kun ei ole yleensä liituntunut paikoista, mihin valo ei pääse suoraan.
08.06.2019 21:04
<Froggy>
Itsellä on tuosta huterasta mallista vähän kokemuksia... Ensto taitaa käyttää juuri niitä, nimittäin irtosi tuosta vaan AVR66 -valaisimesta, kun olin irrottamassa heijastinta. Joku toinen oli varmaan asennellut putkea miten sattuu tuota ennen...
08.06.2019 23:02
<Make>
Eihän tuo kanta entisöintikohteisiin käy, mutta päivittäiseen huoltoon varmaankin. Ainakin jotkut vanhat kannat tuntuvat olevan samaa ainetta kuin muut vanhat sähkökalusteet.
AVR66:n vanhemmassa versiossa AVRK23 ainakin on kunnolliset pellin läpi tulevat kannat, tiedä sitten, onko malli muuttunut...
Ja kuvan malli sisältä:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=5228&pos=1&pid=160454
10.06.2019 20:39
<Make>
Noista Officeista tuli vielä pari muistoa mieleen. Yhdessä paikassa niihin oli vaihdettu kantoja käyttäen tuota pidikettä:
https://verkkokauppa.slo.fi/fi/lampunpitimen-kannatin-g13-26-421-102-14-g13-10kpl-4012211 Mikä lienee ollut syy moiseen. Lopputulos on tietysti kestävämpi, lienee vaan ollut kova työ noita askarella paikoilleen. Näytti, että valaisimen päädystä oli pitänyt jyrsiä muoviulokkeita pois.
Lisäksi joku vanha kynsistään murtunut kanta oli kiinnitetty reikänauhalla...
Toisessa paikassa kantojen vaihtajalle oli kai tullut kytkentävirhe. 2x58W- valaisimissa toisen lampun, olikohan vain toinen pää, tummui hyvin nopeasti. Jossain vaiheessa sitten kumpikin lamppu pimeni yhtäaikaa ?! Muutamassa valaisimessa näytti olevan sama juttu, lamput vaihtamalla aina korjaantui hetkeksi...
10.06.2019 20:53
<Joku>
Varmaan kytketty toisen pään hehku ohittaen, jos pää tummuu. Silloin putki tasasuuntaa alussa kuin vanhan radion elektroniputki, ja aiheuttaa toiselle hehkulle voimakkaan ionipommituksen, ja höyrystää hehkulangan ja emissiopinnoitteen mustaksi jauhoksi putken pään sisäpintaan. On tullut kokeiltua ja putket tuhoutuu äkkiä, varsinkin jos sytyttelee paljon.
11.06.2019 20:03
<Make>
Tuli myös mieleen, että toisen lampun sähkö olisi jotenkin mennyt sen tummuvan elektrodin langan läpi, kun molemmat lamput aina pimenivät yhtäaikaa.
11.06.2019 20:24
<Joku>
Tuohan voisi olla myös mahdollista. Se voisi myös selittää tummumisen, kun hehku käy normaalikäytössä entistäkin kuumempana, kun sen läpi menee toisen lampun virta ja siät lämmittää lisäksi vielä termioniset häviöt ja lampun oma virta (riippuen kuumapisteen paikasta tosin). Elektronisella liitäntälaitteella pimenee myös yleensä molemmat.
13.06.2019 22:32
<Make>
Ehkä siinä on käynyt näin: nollajohdin menee varmaan saman päädyn molemmille kannoille, ja on ketjutettu toisessa kannassa. Jos siinä on syöttävä nolla ja sytyttimelle menevä johdin menneet ristiin, ehkä käy noin.
14.06.2019 10:14
<Joku>
Tuota voisi joskus kokeillakin. Eipä haittaa putkien hajoaminen kun sain paljon 58 W 830 putkia ilmaiseksi. Ja ompahan tylsällä sävylläkin. Löysin muuten SLO:n valaisimien, mikä on aikas vahvaa tekoa alumiinirungolla. On IP 67. Tuo olisi hieno kunnostaa, mutta valaisimen sisällä on keltaista mönjää, erityisesti kuristimien lähellä. Mahtaakohan olla jotain höyrystynyttä muovin lisäainetta? Johdot on ainakin palaneem näköiset kuristimien kohdalta. Tuohon olisi myös varakuristimia. Tuon mönjän saa kyllä helposti pois hiilivetyliuottimella, mutta mitäköhän se on?
16.06.2019 17:37
<Joku>
Tarkoititko minua, kun mainitsin tuon liuottimen. No kuitenkin, poolittomat hiilivetyliuottimet sopivat poolittomien rasvojen ja öljyjen poistoon. Näitä liuottimia ovat esim. ksyleeni ja jarrunpuhdistaja, lamppuöljy. En tiedä sopiiko sitten johonkin muuhunkin hyvin. Mutta jos öljy ei lähde millään muulla, se todennäköisesti lähtee helposti hiilivetyliuottimella, koska kummatkin on usein poolittomia.
16.06.2019 18:07
<Froggy>
Äh, ymmärsin tuon väärin... Taisit kysyä mitä mönjä on...
16.06.2019 18:11
<Joku>
Juu, tarkoitin mitä tuo valaisimesta löytynyt tavara on, ja huomasin, että se lähtee liuottimella.
16.06.2019 18:24
<Froggy>
Ihan kuin joskus aiemminkin olisin kuullut tuosta mönjästä. Taisi olla joskus L-G:ssä juttua.
16.06.2019 18:32
<Joku>
No tuollahan on tämän tästä juttua vuotaneista tervaballasteista (amerikkalainen mustalla mömmöllä täytetty kuristin), räjähtäneistä kondensaattoreista ja joskus liuenneista johdoistakin. Minullakin oli muutama kuukausi sitten siellä keskustelu aiheesta.
16.06.2019 19:07
<Froggy>
Niin...
03.07.2019 00:22
<Juippi>
Ettei olisi PCB:tä. Myrkyllistä, vaarallista, haitallista ongelmajätettä.
03.07.2019 10:27
<Joku>
Kondensaattori näytti ehjältä. Veikkaan, että on vain kuristimen lämmössä muovista irronnutta pehmitintä. Olen nähnyt myös muissa valaisimissa, missä on MMJ vedetty kuristimen läheltä. Johdot oli kuristimen kohdalta tummuneet. Mutta tuskin tuo nyt silti mitään terveellistä on kuitenkaan.
03.07.2019 17:54
<RicuP. >
En tuosta hiilivedystä sen enempää tiedä. Kokeilin vaan sitä kuorta sillä puhdistaa ja huomasin, että se tasoitti tikkuisen lasikuidun pinnan.
Voi olla, että kaapeli on vähän sulanut kuristimen lähellä olevaan pintaan. Ei siitä kaapelista kuitenkaan mitään pitäisi irrota ilman kosketusta. Voihan tietenkin kyseessä olla massaakuristin, josta olisi mömmöjä vuotanut, mutta ko. kuristimet ovat harvinaisia ja vielä harvinaisempaa, että vuotaisivat. Massatäytteinen on yleensä saippuakotelon näköinen pyöreänurkkainen, jonka sauma on pohjalevyä vasten. Suomessa en muista kun Järnkonstin niitä käyttäneen yli 40v vanhoissa loistevalaisimissa. On myös Helvar joskus tehnyt, mutta ovat Eh:n pylväskuristimia.
03.07.2019 18:11
<Joku>
Amerikassahan noita massakuristimia on ilmeisesti edelleen. Tuossa valaisimessa ei ollut sellaista. Ja tuo PVC-muovihan on siitä erikoinen, että siitä jopa puolet saattaa hyvinkin olla nestettä/mömmöä mikä lämmön vaikutuksesta pääsee ulos polymeerimatriisista. Nämä aineet aiheuttavat haihtuessaan myös PVC:n hajun. Lighting-Galleryssähän on myös muutama keskustelu tuosta. Ja itse asiassa vanhat haurastuneet PVC-johdot ovat juurikin tuon pehmittimen haihtumisen (ja muidenkin syiden) takia niin hauraita. Nuo pehmittimet ei kuitenkaan haihdu nopeasti, vaan siinä voi mennä vuosikymmeniä, lämpö tosin kiihdyttää prosessia. Pehmittimillä on hyvin alhainen höyrynpaine, mikä hidastaa haihtumista. Olen joskus kuullut, että hauraan PVC-esineen voi jopa saada kunnostettua, jos siihen imeyttää uutta pehmitintä.
03.07.2019 18:19
<Joku>
Ja sitten yksi toinen hahtuva aine on kuristimien ja muuntajien lakat/eristeen tai joku niiden komponentti. Joskus etenkin suljetuissa valaisimissa näkyy tällaisten komponenttien lähellä jonkinlaista mömmöä. Viimeksi näin monimetallivalaisimen kuristimen lähellä. Mutta nämä aineet ovat todellakin niin hitaita haihtumaan, että se vaatii vuosien kovaa käyttöä. Tuolla on englanniksi jotakin tietoa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Plasticizer
07.11.2019 19:44
<Make>
Tänään näin melkoisen loistevalaisimen eräässä pääkeskustilassa. Siinä on kuvan mallin runko, mutta lamput ovat sen sivuilla pitkien peltiliuskojen päissä! Näytti, että siihen mahtuisi vielä toiset lamput väleihin. Mitään heijastinta tai ritilää ei ole. Kuitenkin tyyppi näytti olevan sama SLO 731-2/K ! Myös väri on tumman vihreä.
08.11.2019 15:37
<RicuP. >
Aika erikoista. Idmanilla on ollut semmoinen malli joskus 1970 - luvun alussa, jossa putket on viistosivuisen kotelon molemmin puolin. Heijastin oli katon ja rungon välissä niin, että kotelo jäi heijastimen sisäpuolelle.
Väri on aika erikoinen, laita kuva, jos löytyy.