![]() |
07.07.2023 20:49 <RicuP. > Näiden kanssahan pitäisi olla oikeasti semmoinen omanlainen suojapuku ainakin kun mennään kengillä pylvääseen. Mutta myös nostokorilla pylvääseen tahalleen koskematta tuota mönjää jostain aina tarttuu. Varsinkin tuorehkossa tuommoisessa pylväässä kaikki terät, koukut, liittimet on helposti tuossa tervassa. |
|
07.07.2023 19:57
<RicuP. >
Samaa olen huomannut, että niitä tulee sisään. Vuoden 2003 Kone testihississä oli myös partout. Nyt Lumi, jonka Led nauhat makaa yllättäen kuvun pohjalla. Partout oli vissiin aika edullinen enstoon verrattuna. Ensto maksoi joku 30e ja partout n. 20e Newlec merkkisenä. IP44 malli tosin oli muutaman euron kalliimpi. AVR1 oli jostain syystä paljonkin kalliimpi. Oli jotain 40-50e samalla tekniikalla. Partout oli kyllä helppo asentaa, senkun lätki paikalleen. Varmaan oikeasti minuutissa sai yhden asennettua jakorasian päälle kun ei tarvinnut mitään aihioita availla. |
|
07.07.2023 19:24
<Froggy>
Niin taitaa olla. On huono myös siksi, että ötökkää pukkaa ylävalolle tarkoitetuista reijistä sisään, tuonkin kupu oli täynnä niitä... Valkoinen väri kyllä heijastaa paljon, mutta kirkas metalli olisi aina parempi. On ollut kai myös aika halpa ja hyvä vastine Enstoille. Tuolla mökillä on taas joku mestari ollut asentamassa, vähän näyttää siltä... |
|
07.07.2023 19:02
<RicuP. >
Tuossa on nyt semmoinen jännä homma, että keskus ei olekaan tuo, minkä oletin olevan, vaan on kioskin vieressä yksinäisessä pylväässä. Ja vaikka valot on punaisella alueella, niin tuo keskus ei, eli ne nyt sitten kuitenkin kuuluu minun hoidella. Nämä raja hommat on aina vähän hankalia. Ja usein se kunnan raja on semmoinen Berliinin muuri, että siitä ei yli mennä. Kuitenkin varsinkin tuusulan ja järvenpään rajoilla on teitä, mitkä poikkeaa välillä naapurin puolella, mutta ite olen sen ajatellut niin, että keskuksen paikka määrittää sen kenelle valot kuuluu, vaikka olisivatkin 100m naapurin puolella. En tiedä sitten tästä Autori karttaohjelmasta kenen piikkiin karttaan merkityt huoltopilkut menee, että meneekö Mäntsälän piikkiin, vaikka keskus on Järvenpäässä. |
![]() |
07.07.2023 18:54 <Hartsa> " Ja kaikki on saimaan rannalla " :D |
![]() |
07.07.2023 18:03
<RicuP. >
On ihan hyvin lähtenyt. Ainoa vaan nyt on aurinko mikä nopeasti kuivattaa aineet lian päälle, jonka jälkeen ei kaikki meinaa helposti lähteä. Kyllä pesu kuuluu huollon kappalehintaan. Yleensä heti ensimmäisenä kun avaan kuvun niin pesuaineet vaikuttamaan huollon ajaksi ja sitten lähtee hyvin. Semmoisia umpi tiiviitä kuten manta, SC, ST ja iridium ei yleensä tarvitse mitenkään puhdistaa. Monet puistovalaisimet ainakin on sisältä enemmän liassa ja pölyssä kuin päältä. Tietysti kohtuu ripeästi nuokin hommat pitäisi tehdä. Jotkut tekee sen niin nopeasti, että kippaavat vedet kuvusta ja se jää siihen sammalineen päivineen mitä noihin huopatiivisteisiin tahtoo tulla jos kuvussa on vettä. Ite olen nyt avannut myös ne kondenssivesi aihiot mitkä on kuvussa, tai muuten pyöräyttänyt puukon kärjellä pienen reiän kuvun pohjaan. |
|
07.07.2023 17:48
<RicuP. >
Partoutissa on varmaan tietoisesti tehty semmoinen ylävalo efekti. Sekin kyllä kellastuu rungosta pikkuhiljaa ainakin sisältä. Valkoinen pinta vielä jotenkin heijastaa valoa takaisin toisin kuin AVR254 harmaa pinta. Partout oli aikoinaan rakennustyömailla se jokapaikan valaisin. Niitä olen asentanut varmasti satoja. Nyt niihin kyllä aletaan kaipaamaan Led lamppuja. |
|
07.07.2023 16:05 <RicuP. > Täytyy nyt vielä tarkistaa. Kyllä mäntsälä ja ely meille kuuluu myös. Vai onko tuo jotenkin kilpailutuksessa unohdettu merkitä niin, ettei ole nyt kenelläkään... |
|
07.07.2023 15:55
<RicuP. >
Joo, näin on. Aukeaa kaksi ruuvia löysäämällä, jolloin pidike rengas ja sen mukana valkoinen holkki nousee jousien varassa ylös ja samalla mikrokytkin katkaisee. Kupu käännetään pois samalla systeemillä kuin orno pallossa. On ihan kätevä systeemi. Saa testattua toimiiko kun painaa renkaan alas. Nyt on tuolta ne Siteco SC:t lähteneet. Muutama ST oli pimeä, mutta niissä metalli heijastin. |
|
07.07.2023 08:55 <Froggy> Taitaa olla sitten sitä sellaista "ei kenenkään maata"... |
|
06.07.2023 23:24
<Froggy>
Niin se taitaa olla. Nyt pitäisi olla ne jälkivalaisevat putketkin tulossa. Se valaisin on 2x 30W (28W säästöputkilla), jonka tehoisia rengasputkia ei ole vissiin Euroopassa ikinä markkinoitu. Ei ole siis yhtä iso kuin 32W. PL-lamppuihin liittyen, tuli tässä todettua, että Lival Partout vaikuttaa aika "tyhmältä" mallilta... Ei nimittäin ole heijastimia siinäkään ja valo vuotaa jopa rungon taakse: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-231486 Yksipuolisilla korvaavilla ledeillähän saisi asiaa korjattua, jos haluaisi... |
|
06.07.2023 23:03
<Make>
On outo juttu. "Porvoon Sähköverkko Oy vastaa koko Pornaisten kunnan alueen tie- ja katuvalaistuksen suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta." https://pornainen.fi/ymparisto-tekniikka/sahkoliittymat/?_gl=1*mysecz*_up*MQ..*_ga*MTQxOTgyODA2OS4xNjg4NjczMDM0*_ga_6VG9VC67S3*MTY4ODY3MzAzMy4xLjAuMTY4ODY3MzAzMy4wLjAuMA.. Kuitenkaan tuota paikkaa ei ole vikailmoituskupongissa, alue näyttää loppuvan juuri tuohon Pornaisten rajalle. https://porvoonenergia.aidonone.com/lighting-fault/fi?n=6709102&e=401433&layer=taustakartta&zoom=5.00 |
![]() |
06.07.2023 22:48 <Make> Varmasti sotkee joka paikan... |
![]() |
06.07.2023 22:41
<Make>
Noilla välineillä luulisi lähtevän aika paljon. Perimmäinen kysymys vaan on, että kuuluuko pesu aina lampun vaihtoon vai pitääkö tilata erikseen? |
![]() |
06.07.2023 22:35
<Make>
Johan nyt, että oikein vaihdettava versio on hyllyssä. Vai läpi ammuttu, onneksi Orno oli säästynyt... |
|
06.07.2023 22:29
<Make>
En ole minäkään ennen nähnyt. Kun huomasi Nopat, niin arvasi heti, mistä alkaa etsimään... En taas tiedä yhtään, mikä juttu on. Globuksissa ja Ornoissa ei ollut mitään vikaa. Edes valonjako ei parantunut. Tuossa on nyt vasemmalla Atlas ja oikealla Route, miksi ei sitten molemmissa Route?? https://www.google.fi/maps/@60.4133742,25.0901526,3a,15y,174.4h,88.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1sioZEUorV-iUyW5fV5QHk1g!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Cestuksen mallia ei taida päivänvalossa nähdä, mutta kiinteää voi epäillä. Ja Noppa ainakin häikäisee. |
![]() |
06.07.2023 22:25 <Jouko> Tuossa tuoretta sisäkuvaa kummastakin rakennuksesta 16:00 alkaen, https://youtu.be/72-lC3dXz0c (Lonelyurbanex & Kolme kohdetta kerralla!) |
![]() |
06.07.2023 22:13
<Jouko>
Olisiko lennossa suunnitelmat muuttuneet. Ylin erotin voisi olla myös oikeanpuoleisessa pylväässä jolloin jompit saisi yksinkertaisemmin. Mikkelin suunnan johtolähtö jaettu tässä kahdeksi linjaksi, yksi Vt 13/15 varteen ja toinen vanhaan maaseutujohtoon Löydön/Porrassalmen suuntaan. Johdot yhdistyivät taas yhdeksi jossain Vitsiälän nurkilla, liekö maakaapelointi vienyt jo nekin johdot... Vasemmanpuoleinen johto Otavaan. |
|
06.07.2023 22:12
<Make>
Tuossa on mainoskyltin jalusta, nyt liikennemerkin... https://www.google.fi/maps/@60.5108298,25.1617737,3a,15y,61.01h,78.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1s6AIai0R2Va-TboRO8Az3ew!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Ei se kovin hyvin ole ainakaan 140-tielle tainnut näkyä. Teillä ei satu olemaan Nesteen huoltosopimusta... Epäilyttää, tuleeko noille valoille edes syöttöä mistään. Tuo piha on kyllä pimeä, ainoa valo on mittarikatoksen pieni monimetalli. |
![]() |
06.07.2023 22:05 <RicuP. > Melkoinen linna! Tuosta saisi jo jonkin kokoisen talon. |
|
06.07.2023 22:01
<Make>
Ei ihan heti uskoisi, että kenelle kuuluvat. Varsinainen Pornaisten raja on tuolla pitkällä, tämä puoli pitäisi olla Mäntsälää: https://www.google.fi/maps/@60.5059861,25.220372,3a,75y,32.98h,84.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1sn2UL73SKWYlPxg6mkwEgHQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu Nuo kyltit eivät sitten ainakaan valojen omistajasta kerro mitään... |
![]() |
06.07.2023 21:51 <Jouko> Artjärven maamerkki. |
|
06.07.2023 21:42
<Make>
En ole varmaan nähnyt tuota ilman kuristinkoteloa olevaa. Kun alunperin on ollut vain eh-versio, niin kytkintä ei ole tarvinnut eikä ole natikkaversiossa päivitetty... Vai Victoreita on monenlaisia. Tiivisteen liimaantuminen on heittimistä tuttu juttu. |
|
06.07.2023 21:29
<Make>
Jotain ruuveja holkkiin on lisätty. On kyllä aika korkea nyt, kun alkuperäinen pylväskin lähtee portaiden puolivälistä. Mk2:t ovat suunnilleen yhtä korkealla. Alunperin niiden kohdalla taisi olla käpyvalaisimet! Noilla savunvärisillä näyttää tosiaan olevan vanhempi, matala kantaosa. Vähän epäilyttää, että olisi lasikuitukupu ollut alunperin. |
|
06.07.2023 21:20
<Froggy>
On se vähän "prismainen". Mökillä on näköjään saunassa tuollainen Satu, pari puuritilää puuttuu... |
|
06.07.2023 21:17
<Make>
Vai meduusassa on huoltokytkin, outoa... Meduusa ilmeisesti avataan alapuolen ruuvit löysäämällä? Siellä päin näkyi myös Siteco ST:tä kärähtäneillä heijastimilla. Kiinteät sitten joko näyttävät mihin sattuu tai näyttää oudolta päällepäin... |
![]() |
06.07.2023 19:48 <RicuP. > Juu, on vaahtopesuainetta ja jotain perus ei vaahtoavaa PRF merkkistä sprayta. Sitten perus pyyhkeitä ja hankaussieniä. Löytyy kaikki meidän varastosta. Jotkut käyttää enemmän ja jotkut vähemmän. Silikoni sprayta on myös. Se estää lian ja muun jäämisen pintaan. |
![]() |
06.07.2023 19:42
<RicuP. >
Juu, niitä on meillä hyllyssä samoin kuin 29W kiinteää mopo mallia 3500lm valotehollaan. Pallo siellä on läpi ammutulla kuvulla. |
|
06.07.2023 19:35 <RicuP. > Juu, ei ole Elyn eikä meidän seudun huollossa. On ihan siinä rajalla ja osa taitaa olla mäntsälänkin puolella, joka kyllä kuuluu meille, mutta keskus majailee siellä Nesteen pytyn vieressä puupylväässä, mikä on jo syvällä vieraan vallan alueella, että kartta muuttuu punaiseksi heti, jos Pullokioskin nurkkaa lähemmäs menee. |
|
06.07.2023 19:28
<RicuP. >
Oli joku ABB P... Oy mikä olikaan, en enää muista sitä. Kyllä kovasti teki mieli, mutta ei kehdannut.. |
|
06.07.2023 19:24
<RicuP. >
En ole tuota Atlasta nähnyt missään vielä. On tuo kumma villitys vaihtaa kaikki kiinteisiin, ikään kuin jonkun pakon edessä.. Lisäksi tuossa Cestus Eyessä, että elinikä on lyhyt, se myös hukkaa puolet valosta tuonne lipan alle, toisin kuin E27 malli jossa lamppu on suunnattu alaspäin. |
|
06.07.2023 19:17
<RicuP. >
Tämä on hieman pienempi kuin 8032 ainakin. Joku malli on saman näköinen ja kokoinen, mutta ilman kuristinkoteloa, eli on vain pleksi ja kalterit. Kuristin sielläkin kyllä on. On kyllä ärsyttävää, ettei näissä ole mitään kytkintä. Sama homma on Victor valaisimessa, jossa joutuu ottamaan heijastimen alas, että pääsee EnstoNet liittimen avaamaan. Siinä Ranskan mallin Victorissa on taas painike, jonka lasi painaa sisään ja pika sormiruuvit. Tosin ne ei paljoa lohduta, kun lasi on aina niin liimaantunut tiivisteeseen, että saa tosissaan vääntää monesta kohtaa ja pelätä lasin hajoamista... |
|
06.07.2023 18:18
<RicuP. >
Tuo 30° säätövara on aika reipas. Nykyään on todella hölmöä, kun koko valaisinta pitää säätää. Se näyttää todella tyhmältä, jos koko valaisin on eri kulmassa suhteessa varteen... Nyt siellä on käyty ja huomenna uudestaan. Tein vähän muutakin kuin perus kierroksen. |
|
06.07.2023 11:27 <RicuP. > Varmaan kiinnitetty holkkiin jollain poraruuveilla. Olisi sen voinut maalata. Miten hyvän näköinen tuommoinen valaisin sitten on tuossa.. |
|
06.07.2023 11:25
<Froggy>
*Siis luulin Cupolan olevan uudempi eikä vanhempi malli. Cupolan heijastinta voi näköjään säätää max. 30 astetta ja Cityluxin max. 15 astetta. |
|
06.07.2023 11:22 <RicuP. > En tiedä, en ole niitä nähnyt täälläpäin. Oculuksessa ainakin on myös. Semmoinen erikoisuus meduusassa on, että siinä on mikrokytkin kun kuvun avaa. |
|
06.07.2023 10:31
<Froggy>
Oho. Taaskaan tuo 701 00 ei viittaa ollenkaan Idmanin alkuperäiseen tyyppiin... Minäkin luulin Cupolan olevan vanhempi. Onkos AEG Strada- ja Cityluxissakin sitten HKB 9:n kauha heijastimena? On varmaan prässätty Mäntsälässä ja sitten viety Saksan tehtaalle. |
|
05.07.2023 22:10
<RicuP. >
Tässä tällä viikolla teen tuolla vähän remonttia. Cupolassa on se sama holkki mitä on näkynyt SLO valaisimissa ja HKB9 kauha. Luulin myös, että se olisi vasta Idmanin keksintö. Kuvun hatturuuvi on myös sama, kun Kokkolassa ym. |
|
05.07.2023 21:57 <Make> Nyt on käyty... 701 tuntuu olevan pallovalojen alkuosa, kun Globus on myös. Ai Cupola on alunperin SLO:n malli, en tiennyt. |
![]() |
05.07.2023 21:45 <RicuP. > Eikö tuon olisi voinut tehdä vähän yksinkertaisemmin, tai rakentaa nuo ikäänkuin toisin päin?.. |
![]() |
05.07.2023 20:36 <RicuP. > Nyt tuommoisia ei ole enää näkynyt asennettavan. Kyllä niistä saa vaatteensa ja joka paikan semmoiseen mössöön mikä ei lähde pois. |
![]() |
05.07.2023 20:26 <RicuP. > Erottimen kahva melkein maassa:D |
![]() |
05.07.2023 20:19
<RicuP. >
Tuolla takana näkyy tuo riippuva SAX rakenne. Vastaava orsiviritelmä on melko haastava asennettava, kun pylvääseen poratut reiät pitää saada osumaan molemmilta puolilta täsmälleen oikeaan paikkaan, kun molempien puolien orret on samoilla pulteilla kiinni. Kuvan malli vielä on helpompi, kun poraa ensin tuon keskimmäisen kannattimen ja sen jälkeen ylemmän ja alemman siihen mihin nyt osui, mutta se tupla PAS yläviisto rakenne on toinen juttu. Siksi varmaan ei asenneta/ valmisteta enää sitä yläviisto PAS ortta, tai ainakaan ei ole uusissa linjoissa käytetty. Kuvan etualan rakenteessa on se ongelma, että ei ole kipinävälejä ja eristin on muovia. Taaimmaisessa rakenteessa taas johtimen kannake tekee automaattisesti kipinävälin ilman mitään aikaa vievää sitomista, mittailua ja muuta pyörittelyä, vain yhden pultin kiristämisellä. Tuo rakenne periytyi Nokialta Enstolle jonka jälkeen siitä luovuttiin, koska oli halvempaa käyttää samoja vanhoja tappieristimiä kaikissa rakenteissa. Nyt ensto on muuttanut/ muuttamassa tappieristimensä taas muovisiksi, mutta vielä vaan ei kipinävälien rakentelusta ja sitomisista siinäkään päästy eroon... |
|
05.07.2023 18:42 <RicuP. > Tuon natikka mallin tyyppi on Idman 701 00 SON70 K. Sen sijaan Cupola on SLO 8630-31 NAV-E70 ja vuodelta 1990, eli vanhempi.. |
![]() |
05.07.2023 01:31
<Jouko>
Otavassakin tapahtuu, https://www.jseoy.fi/ajankohtaista/tiedotteet/?releaseId=69995087#1ad58146 27.6.2023 "Järvi-Suomen Energia toteuttaa kesän 2023 aikana Otavan sähköaseman saneerauksen. Otavassa on parhaillaan käynnissä alueen sähköntoimitukselle kriittisen sähköaseman saneeraus. Sähköaseman kautta jaetaan valtakunnallisessa kantaverkossa siirtyvä sähkö valtaosalle Otavan seudun asukkaista ja lähiseuduille. Lisäksi Otavasta syötetään tällä hetkellä valtaosa Hirvensalmen kunnan sähköstä. Saneerauksen yhteydessä sähköaseman päämuuntaja vaihtuu: uuden muuntajan ansiosta sähköhäviöt vähentyvät. ..." |
![]() |
05.07.2023 01:05 <Jouko> 5-tielle Uutelan risteykseen oli uudet 110 kV pylväät jo nousseet. |
![]() |
05.07.2023 01:02
<Jouko>
Laitetaan vaikka tämän kuvan yhteyteen kun aiheeseen liittyy, https://www.jseoy.fi/ajankohtaista/tiedotteet/?releaseId=69993512#1ad58146 21.6.2023 "Järvi-Suomen Energia vahvistaa Hirvensalmen seudun sähkön toimitusvarmuutta kahdella rakennushankkeella vuoden 2023 aikana. Hirvensalmen Kissakoskelle rakennetaan sähköasema, joka yhdistetään (110 kV) suurjännitejohdolla Mäntyharjun Kiepin sähköasemaan. Hirvensalmen seudun sähkön toimitusvarmuuteen tehdään suuria panostuksia vuoden 2023 investointihankkeiden myötä. Tähän saakka Hirvensalmen seudun sähköenergia on pääosin kuljetettu Otavan sähköasemalta. Investointien myötä sähköä voidaan syöttää myös Mäntyharjun suunnalta uuden suurjännitelinjan avulla. Tämä lisää kunnan sähkön toimitusvarmuutta erityisesti häiriötilanteissa. Lisäksi suurjännitelinja parantaa sähkön laatua alueella. Suurjännitelinjan reitti vuorottelee Uutela-Kieppi-välillä 368-seututien kumpaakin puolta, Uutelasta Kissakoskelle linja pysyttelee 429-seututien länsipuolella." |
![]() |
05.07.2023 00:52 <Jouko> Nyt on tuo takavuosien SAX-testijohto poistunut mitä 5-tieltä näki keskikaidetyömaan ohella jonossa ajaen. Metsän puolella kulkeva runkoverkon PAS-johto välillä Otava-Mynttilä näytti olleen vielä käytössä, joskin Otavan päästä maakaapeloitu jonnekin Lahnaniemen laitamille parin vuoden sisällä. |
|
04.07.2023 23:06 <Make> Ei ole maalattu. StreetSaver kuitenkin painaa jonkin verran ja nyt se on tuon lyhyen holkin varassa, mihin käyttöön sitä ei ole suunniteltu. On se 5 vuotta jo kuitenkin kestänyt... |
|
04.07.2023 23:00
<Make>
Jaa, että tuo ei ole ihan sama laite kuin 8710. Samalta vaan näyttää väriä lukuunottamatta. Outo juttu myös, jos Idmanilla ei -85 ollut kuitenkaan tuollaista. Vai onko sama tilanne kuin PSO-SLO-siirtymässä, että parannetuille malleille annettiin uusi numero? Siltavaloissa ei ilmeisesti ole huoltokytkintä, vaikka tarvetta selvästi olisi. Hyvältä kuulostaa, että pleksin mittoja on otettu ylös. |
© Janne Määttä 2004-2017