07.05.2017 01:48
<Hartsa>
Vieläkö ovat toiminnassa ??
07.05.2017 11:43
<RicuP.>
Samaa mallia olen myös nähnyt. Malli on Kentaur 840330.
07.05.2017 21:09
<Make>
On noissa joskus tainnut valoa näkyä. Talon takaa on yksi mennyt rikki. On niin tiukkaan huputettu, että ei näy juuri mitään. Kanta on kai alaspäin. Mallinumero löytyi heti...
10.05.2017 12:09
<RicuP.>
Tuo malli löytyy s-postista, kun kysyin sitä kerran kaverilta. Logo on jonkun nelijalkaisen eläimen kuva. Löytyy myös 1x 11W versio.
14.05.2017 15:45
<RicuP.>
Jep, kuulin jostain, että ne tavalliset sytyttimelliset PL:lät häviää kohta markkinoilta tämän EU:n direktiivin myötä. Nyt sitten saa PL valaisimia halvalla. Se neljäpiikkinen ei vissiin kuitenkaan häviä.
14.05.2017 21:46
<RicuP.>
Niinpä on. Biltemalta löytyy nyt G24d-1 kantainen led, mutta ei sitten G23 kannalla, joka on sata kertaa yleisempi ainakin kotikäytössä.
Aika harvoin tosiaan näkee 2G7 kantaa. Joissain vähän paremmissa valaisimissa on.
14.05.2017 23:13
<Jouko>
Erään rautakauppaketjun myyjä kertoi hiljattain että loisteputket häviää kohta markkinoilta, led-putket korvannee. Samoin energiansäästölamppujen suhteen, etteivät enää ota väheneviin valikoimiin värisävyltään 2700K lamppuja.
Lähiaikoina poistunee myös hehkulamppuja korvaamaan tulleet E14/E27 halogen-lamputkin, GU10-spottien maahantuonti ilmeisesti jo lopetettu..
15.05.2017 12:06
<RicuP.>
Mutta mikä lamppu saunaan? Suomessa on varmaan tuhansia saunoja, joissa on valaisin katossa tai yli 1m korkeudella. Sinne ei käy mikään muu, kuin hehkulangallinen lamppu.. Joissain uuneissa on myös noita GU5.3 tai GU10 lamppuja, niin nekin pimenee.. Myöskään laavalamppu ei toimi, kuin hehkulla:)
15.05.2017 14:59
<Pekka>
Onkohan routa nostanut noita ylöspäin vai liekkö muuten vaan jätetty jalustan alaosa maalaamatta ?
15.05.2017 19:15
<Losokki>
Olisko hangen päältä maalattu?
15.05.2017 21:36
<Make>
Kai niitä määritellään erikoislampuiksi, silloin kai voi myydä kovaan hintaan... Led-putket aiheuttavat taas maallikoille lisää ongelmia:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9686
Oliko pylvään ympärillä ehkä harmaa viemäriputki? Silloin ehkä routa on voinut nostaa.
16.05.2017 21:21
<Make>
...Olisiko
25.05.2017 12:28
<RicuP.>
Kovasti tuo olisi semmoisen putken näköinen.
Löytyi nyt muuten Ornon läpinäkyvä pallo, jonka sisällä kuristin kannan vieressä.
25.05.2017 20:25
<Make>
Siinä onkin edistyksellinen Orno. Ei varmaan kovin vanha.
26.05.2017 12:23
<RicuP.>
Taisi olla 80-90 -lukujen vaihteesta. Täytyy kuvata jokupäivä.
27.03.2018 18:46
<RicuP. >
Messuilla näin vastaavia Partoutteihin asennettuna, mutta olivat jonkun muun merkin. Tuommoisia olisin haeskellut Lival Global pöytävalaisimiin, kun normaalien putkien valo tahtoo välillä väpättää häiritsevästi.
Biltemalla on tuo G24 kantainen, mutta ei G23, joka olisi kuitenkin yleisempi.
30.11.2018 20:53
<RicuP. >
Nyt sitten löytyi m-netistä LedEnergie G23 lamput testiin työpöydän valaisimiin ja sävykin on 4000K. Tehoa on 9W ja 900lm, sekä tunteja 25 000. Pf on 0,5 vissiin kapasitiivisen puolella, että kuristimen kanssa päästään vissiin aika sopusuhtaiseen lopputulokseen. Vastaa valoltaan kyllä täysin- ja ehkä ylikin vastaavaa putkea, sekä valaisee molemmilta puolilta.
30.11.2018 22:22
<Make>
Kuulostaa hyvältä. Täälläkin pöytävalaisimet varmaan tarvitsevat ennenpitkää vastaavaa.
27.08.2019 18:48
<Froggy>
LedEnergie ei näköjään olekaan huijannut silleen niin kuin Philips ja Osram. Niiden ovat 6 W ja jotain vähän alle 700 lm, mutta normaalilla 11 W lampulla taas 900 lm. Valossakin säästää n. vajaa 30%... 2G7 -lamppuja on aika harvassa, mutta Lamppuexpress myy ledikorvikkeitakin:
https://www.lamppuexpress.com/pl-s-led-2g7-4-pins-6w-830-laemmin-valkoinen-korvaa-11w Se on kyllä ärsyttävää kun lamppu väpättää...
27.08.2019 21:55
<Froggy>
Tao hajosi vahingossa, mutta pelastin lampunpitimen. Airam Campuksen voisi päivittää lediksi.
29.08.2019 19:38
<Make>
Jaa. Siellä Clas Ohlsonin kommenteissa taitaa olla jotakin sanomista Taon kestävyydestä. Campus tuli siis sen tilalle?
30.08.2019 15:31
<Froggy>
Joo.
07.09.2019 12:24
<Froggy>
Nyt yritetään tyrkyttää hehkulamput pois... Sisko voitti markkinoiden arpajaisista 75 W hehkulampun!
07.09.2019 15:48
<RicuP. >
Itellä taas on hehkulamppu varasto karttunut vanhoilla Airam siniristi lampuilla. Lukee että: Suomalainen lamppu ja Suomen lipun kuva.
07.09.2019 16:49
<RicuP. >
Kärkkäinen, tai Suomi trading on ainakin noita myynyt. Made in Romania.
07.09.2019 16:49
<Make>
Siinä on lamppuharrastajalle hyvä palkinto...
14.01.2020 21:42
<Make>
Nyt on testissä noita G23- ledejä. Em. Sanpekit menivät Lumiance Major Circo- valaisimeen. Aika kalliit ovat, mutta ne ovat kai ainoa sarjakytkentään virallisesti sopiva malli.
Sen sijaan Ensto AVR1.29 sai Airam 4713824/ A7GAFS- lamput. Niiden ei kai virallisesti luvata käyvän sarjakytkentään, paitsi Finnparttian sivuilla kerrotaan sopivan. Näkyvät toimivan kuitenkin. Hintaero on aika iso, mutta valovirrassa on myös noin 100 lumenia eroa Sanpekin hyväksi ja luvatuissa polttotunneissa myös. Käytännön eroa on vaikea sanoa, kun ovat erilaisissa valaisimissa. Tehokkailta vaikuttivat kaikki, kun valaisevat vain toiselta puolelta ja valaisimissa ei ole heijastimia.
10.05.2020 21:28
<Make>
Kuvan mallin tyyppi on juuri tuo kuin RicuP kertoo. Nyt tuolla oli toisestakin irronnut kupu, joten kilven sai bongattua. On max. 150W, IP23. Kilpi on vieläpä punaisella pohjalla.
03.07.2020 20:52
<RicuP. >
Täällä sairaalassa ollaan heivaamassa noita G23 putkia pois ja tilataan vain Led versioita tilalle. 2G7 on käytössä lähinnä ulosohjausvaloissa.
03.07.2020 21:27
<Froggy>
Itse en ole koskaan missään nähnyt edes noita G23 ledejä käytössä tai kaupan hyllyllä. Ehkä jossain ammattimaisemmassa sähkötarvikeliikkeessä varmaan olisi.
03.07.2020 23:52
<Froggy>
Ainiin, olihan Motonetissä noita LEDenergie -nimisinä, ne näyttää aika oudoilta:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300046/LED-sormilamppu-G23-5W-4000K-500-lm-2-nastainen Pitäisikö ottaa testiin...
Jaa, en ole koskaan noiden apoistumistievalojen lamppuja oikein tutkinut. Enstolla on ollut ollut tuo 2G7 vaihtoehtona monissa valaisimissa.
Nytpä sitten täjusin että tuo 2G7 led on taas ihan joutava, kun semmoisessa valaisimessa voi olla minkalainen sytytin tai liitäntälaite... Ainakin minulla oli sytkänä pelkkä konkka. Ainakin Enstolla on ollut normaali sytytin sellaisen kanssa. On varmaan ollut takaisinveto, kun on Lamppuexpressiltä kadonnut...
04.07.2020 21:27
<Froggy>
Joo näköjään. Voisi tuommoiseen valaisimeen ostaa:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-165148
Muutoksia pitää varmasti tehdä. Sarjassa nuo voi toimia vaikkei sitä mainittaisi, itse joskus kokeilin laittaa kaksi GU10 ledeiä sarjaan, ja se toimi! Ledi paloi täydellisesti myös halogeenin ja jopa perunan kanssa sarjassa. Siihen loppui ne kokeilut, kun jonkun mielestä ne oli liian vaarallista... Joskus sain jostain noita GU10 kantoja, ja hankin halogeenin tilalle ledejä, kun halogeenit kävi liian kuumina.
23.07.2020 23:45
<Froggy>
K-raudassa tuli vastaan Osramin PL-s ledejä. Oli jopa kaksi värisävyä tarjolla. Osram voisi olla ehkä kaikista näistä laadukkain, epäilen. Cittarissa oli myös tuommoinen Airamin. Hieman yli puolet halvempi kuin Osram. Ei kuitenkaan tarttunut mukaan, voisi kuitenkin ensikerralla ostaa.
24.07.2020 15:00
<RicuP. >
Töissä on juurikin testissä Osram ja Airam PL Led lamppuja. Osramin G24d/q kantaisista on ainakin hyvät n. vuoden kokemukset, sekä ulkona suljetuissa valaisimissa, että sisällä downlighteissä. G23 on vasta pari kuukautta sitten asennettu ensimmäiset versiot.
24.07.2020 17:52
<Froggy>
Arvelinkin että Osram kestäisi. K-raudassa on aika korkeat hinnat, 9W:n korvaava maksaa 11,95e. Voisi laittaa yhteen Enstoon sellaiset, toiseen sitten Airamit tai LEDenergiet.
24.07.2020 20:46
<Make>
Huomasin, että Kodin Terrassa on ainakin Airamin noita. Ei siellä paljon muuta ollut, kuin led-lamppuja... Näkyy olevan myös Polarian peilikaapit ilmeisesti led- putkella nykyään. Niin tulkitsin merkinnöistä. IDOn tai jonkun taas näytti olevan kiinteillä ledeillä...
25.07.2020 22:05
<Froggy >
K-raudassa oli vielä myytävänä oikein halogeenejä. Peilikaapit siellä näyttivät olevan kiinteillä ledeillä.
31.01.2021 10:51
<Froggy>
Tuli ostettua Motonetistä nyt 9W:n korvaavat ledit Enston valaisimeen... Siellä oli kyllä tarjolla Airamin vastaavia ja hinta niilläkin oli täysin sama, mutta nuo näyttivät kiinnostavammalta. Toimivat sarjassa keskenään sekä kuristimen kanssa myös. Poistin kuristimen kuitenkin. Pitivät melkoista hurinaa verrattuna alkuperäiseen!! PL-St tai kuristin eivät koskaan pitäneet mitään ääntä. Ja vielä valokin "väpättää" paljon! Katsotaan nyt että kauanko kestävät.
02.02.2021 12:54
<Froggy>
Hmm, täytyy muuttaa kytkentää. Alussa käyttäytyivät noin, nyt myöhemmin ei ole ollut muuta kuin pientä hurinaa.
27.07.2021 22:13
<Make>
Nyt nuo kaikki Kentaurit on rikottu... Tuo talo on ollut tyhjillään jonkun aikaa ja nyt on ilkivalta iskenyt. Myös AVR7, AVR70 ja kuutiovalo olivat saaneet kyytiä.
27.07.2021 22:49
<Froggy >
Niinpä tietysti.
09.10.2021 19:32
<Froggy>
Nyt oli olohuoneen 12V halogeenispoteista yksi sammunut:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-181963 Tilalle hankin Osramin lediversion. Pitäisi vastata alkuperäistä 20W halogeenia. Himmennettävä on, mutta himmenee hieman huonommin kuin halogeenit. On vähän kirkkaampi kuin muut siinä, johtuu varmaan siitä että muut on jo todella vanhoja.
09.10.2021 21:11
<Make>
Toisaalla kun kerran pimeni vastaavasti alkuperäinen 2000 vuoden GEn lamppu, niin... Varalla oli Airamin "vastaavia" halogeenejä, mutta eihän niiden valoteho ollut läheskään sama. Valonvärikin oli enemmän hehku kuin halogeeni. Watit kuitenkin ovat samat. Tilalle hankittiin myöhemmin joku 4000K led malli. Muut alkuperäiset toimivat edelleen...
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-182787
Jos on himmennetty ahkerasti, vähän aikaa täysillä pitäminen voi kirkastaa.
09.10.2021 22:21
<Froggy>
Tosin nuo meidän halogeenit ovat myös Airamin.
Tarkoitin himmennysjutulla sitä että ledi palaa kovin kirkkaana, vaikka himmentäisi niin paljon kuin pystyy.
09.10.2021 23:04
<Make>
Sitten on taidettu polttaa huonolla hyötysuhteella uudesta asti... GE:ssä on melkoisen valkoinen valo, kun noissa Airameissa on enemmän hehkulamppumainen kellertävä.
10.10.2021 11:48
<RicuP. >
Pitää varmaan säätimen minimiä säätää pienemmälle. Froggyn valaisimet näyttäisi olevan Rinaldo Realite.
16.04.2022 10:40
<Froggy>
Joulun aikoihin paloi toinen halogeeni. Ostin tilalle Airamin ledin, vahingossa 50 W:a vastaavan... Himmennettynä paloi yhtä kirkkaana kuin Osram.
Nyt yllättäin pari viikkoa sitten joku oli ostanut kyseisten ledien tilalle Airamin halogeenit :D
Eivät vissiin ledit himmenneet tarpeeksi tai jotakin.
16.04.2022 21:22
<Make>
Vai lamppuja vaihdetaan edes takaisin...
Kuvan paikassa joku on kiivennyt katolle ja poistanut kattoluukun kannen. Kerran laitoin siitä viestiä oletetulle kiinteistön omistajalle, mutta ei ole mitään tapahtunut.
29.11.2022 20:43
<Make>
24.7.2020 liittyen. Nyt on Polarialla myös malli kiinteällä ledillä!
https://polaria.fi/tuote/lumena-450-vasen-v21125/ Ei voi olla mitään oikeaa perustetta tuollaiselle. Tuokin on kuin tehty led-putkelle. On sentään kymmenen vuoden takuu...
01.12.2022 13:50
<RicuP. >
En tiedä mikä on ideana. Ei näy valomäärää, tehoa tai käyttöikää.. Ainakin on paljon kalliimpi tehdä, kuin normaalilla led putkella.
01.12.2022 21:41
<Make>
Näköjään speksit ovat tuotekortilla. Käyttöikä valonlähde 50 000 tuntia, liit. laite 30 000h. Valoteho 1150 lm, mitattu 1061 lm. Teho ilmeisesti 11W.
04.12.2022 20:09
<Make>
Pääsi tutustumaan Polaria VPK700-kaappiin loistelampulla ja el.liitäntälaittella. Lisäksi valoa ohjataan Johdoton SLO-10 ja UKO-1000S-tuotteilla. Ne oli asennettu kai pari vuotta sitten ja valo oli toiminut vain hetken. Melkoinen hässäkkä näytti olevan. Alkuperäisen pistorasian kojerasia oli jäänyt kaapin taakse, joten johto tuli kaapin takaseinästä sisään. Sitten se meni valaisinosan läpi ulos vikavirtapistorasialle ja siitä takaisin sisään valolle ja kaapin pistorasialle. Myös tuo kytkimen vastaanotin oli valaisimen sisällä, vaikka se on joka puolelta peltiä! Mahtaako myös el.liitäntälaite lähettää jotain häiriötä. Ei ollut asentaja ohjeita lukenut/noudattanut. Vastaanotin sitten siirrettiin kaapin päälle jakorasian sisään. Tietysti mukana ollut rasia oli vähän pientä mallia. Rasia-valaisin-välille tuli kaapeliksi MMJ 3x2,5+1,5... Tuli se lopulta kuntoon.
07.12.2022 21:29
<RicuP. >
Kaikenlaisia kikkailuja joutuu välillä etenkin saneerauskohteissa tekemään.
Rf signaali aika huonosti menee maadoitetun pellin läpi. Sama homma on Milectria it-keskuksessa. Ei ole tullut valmistajalla mieleen, että WiFi aika heikosti tulee umpi peltikaapista ulos. Ennen oli kannet auki, kunnes kytkin modeemin erääseen käyttämättömään rasiaan ja sieltä takaisin kaapille.
08.12.2022 21:18
<Make>
Tuossa vastaanottimessa on vieläpä 5A:n sulake, että 1,5 käy hyvin sen perään. Vain lampunkantojen takana on pellissä pienet aukot, joiden eteen taas lampun päädyt tulevat. Liitäntälaite näytti olevan Osram, vähän halogeenimuuntajan oloinen.
Jossain työselityksessä on taidettu vaatia antennijohdon koloa oveen. Eipä sellaista taida olla myöskään Finelcompin rungoissa. Monesti lienee ongelma, että joku peltifirma tekee osat eikä siellä tiedetä tuollaisia asioita.
22.02.2023 21:08
<Make>
Nyt alkaa olla kiire tilata varastoon, jos aikoo vielä käyttää perinteisiä pistokantaloistelamppuja...
23.02.2023 19:41
<Froggy>
Tilasinpas itsekin sitten vähän varalle. Myös kauan odotettu 11W 2G7 on vihdoin tulossa...
23.02.2023 21:40
<Make>
No niin. Varmaan niitä varastosta löytyy vielä aika pitkään. Tietysti, jos on joku eksoottisempi malli...
Täällä on pari PL-adapteria ja Lumiance-valaisin erikoisella sytyttimellä. Ne ovat vähän erikoiskohteita eikä ole kauheasti käyttöä, niin korvaavia ei tarvitse.
24.02.2023 18:38
<RicuP. >
Kyllä niitä tehtaat jauhaa viimeistä päivää. En tosin tiedä miten entisessä työpaikassa tähän on varauduttu vai onko mitenkään. Olin laittanut asiasta direktiivin aikataulun seinälle, mutta viimeksi kun kävin oli koko toimisto dumpattu kierrätykseen papereineen päivineen entisen esimiehen viimeisenä temppuna. Oli isot kasat aika tärkeitä papereita, yhteyshenkilöitä, takuuasioita tarjouspyyntöjä ja uutta tavaraa mm. valaisimia ja keskusosia... Sama oli käynyt vähän ennen kun tulin tuonne. Mahtikäsky oli että kaikki mitä saa tukusta niin poistoon, rahaa on 2milj. vuodessa, viekää himaan ja loput roskiin... Semmoinen on siellä siivous.
Yksi erikoinen lääkintälaitteissa ainakin käytetty lamppu on 2G7 Dulux-F näköinen lamppu, sekä samalla kannalla oleva neliö rengaslamppu. Ei mitään hajua mistä niitä oli tilattu.
24.02.2023 19:32
<Froggy>
Niin varmaan. Kyllähän noita vissiin saa vielä kauankin, mutta mahtaakohan hinta kohota jossain vaiheessa... Tuli ostettua myös Dulux-F:ää ja muutama päivänvalo PL-S.
Aika hullua menoa...
Kuulostaa oudolta. Löysin jostain muovisesta koriste-esineestä joskus neliön muotoisen G23 kannalla olevan päivänvalolampun:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-183108 Siinä on sytkänä vissiin pelkkä konkka.
24.02.2023 20:57
<RicuP. >
Juuri tuommoinen se lamppu on, mutta eri kannalla.
Tiedän kyseisen koristeen, on ollut vissiin sama akvaariotaulu. Siinä mulla olleessa vaan putken johtimet oli suoraan juotettu kiinni piuhoihin ilman kantaa. Oli Tukes listallakin kyseinen härveli joskus.
25.02.2023 12:36
<RicuP. >
Nuo Maken mainitsemat PL adapterit on vissiin semmosia E27 liitäntälaitteita. On myös kolme semmosta, tosin yhdestä on lainattu diakki yhteen himmentimeen ja siitä on myös iso konkka porsinut. Vaikka putkessa on sytytin niin sytyttää ilman sitä putken.
Tuon ensimmäisen suursiivouksen jäljiltä täältä löytyy mm. 5kpl erotusmuuntajia ja 6kpl uusia Began seinävaloja 24W 2G11 lampuilla ja quick strike sytyttimillä. Oli vielä toista kymmentä uutta downlight valaisinta, jotka päätyi erään autotallin valoiksi.
Minkälainen on Maken erikoissytytin?
Itekin olen miettinyt PL putkia jemmata. Ajattelin italian Osrameita ja muut Philipsiä. Ei vaan oikein tiedä mitä mallia, kun niitäkin on miljoona erilaista.
25.02.2023 16:32
<Froggy>
Joo, sellainen akvaario oli. Ei tuossakaan ollut kunnon kantaa, vaan kaksi muovinpalasta kannassa kiinni pitelemässä lamppua pystyssä.
Olen ehkä nähnyt sellaisia adaptereja. Omia kokemuksia ei kuitenkaan ole moisista. On varmaan ajateltu, että tulee edullisemmaksi ja ehkä ekologisemmaksi pitkällä aikavälillä kuin tavallisilla Esl-lampuilla.
Kaikkea sitä löytyy. Hyvä, että löytyi käyttöä, mutta harmi jos joudutaan heittämään silti pois paljon käyttökelpoista uutta kamaa...
En tiedä missä Lamppuexpressin Osramit on valmistettu. Philipsit on kai Puolasta. Täällä on Italian 7W Osramit kestäneet kai jo yli 12 vuotta...
25.02.2023 16:51
<Make>
Luulisi tuollaisten paperien hävittämisestä joutuvan jo vastuuseen. Siivoukset menevät herkästi ihan överiksi myös yksityishenkilöillä... Hyvä, jos tavaroille löytyi kuitenkin ottajia.
Dulux F:n näköinen voi olla japanilainen malli. L-G:ssä on joskus näkynyt joku sellainen. Tuo kulmikas rengas on myös outo. Kalliita varmasti ovat, jos merkkivaraosiksi menee.
PL-adapterit ovat juuri E27, Essi-nimisiä 11W, 1995 Hong Kongista ostettu, oliko 4kpl/100mk tyyliin. Elkot on pitänyt vaihtaa kaikkiin. Oli myös 13W putkelle versio, niitä minulla ei ole. 11-wattiseen menevä G24q 10W näkyy olevan aika harvinainen. Muut jutut tulivat eilen, mutta nuo jäivät jämäriin, oliko 2-4 viikkoa arvio.
Erikoissytytin on Lighting Electronics Limited, Fastlux 300. On kiinteä elektroninen, eikä tainnut olla triakkia ollenkaan.
28.02.2023 16:11
<RicuP. >
Olisikohan se ollut tuommoinen, missä piikit noin.. Näkyy olevan yleinen kanta tuo, kun on ihan kuvullisiakin ja PL-T tyyppisiäkin lamppuja samalla kannalla, aika fiksu keksintö. Led lampuillekin pitäisi saada joku vastaava litteä kanta. GX 53 tyyppinen, missä lamppu pysyy luotettavasti ja olisi jäähdytys samassa.
01.03.2023 21:33
<Make>
On niissäkin kannoissa kai eri loppunumero eri tehoille. Japanissa taitaa olla aikalailla omat lamppumallit.
01.03.2023 22:09
<Froggy>
Siellä taitaa olla ihan omat standardit ainakin loistelampuissa. Joku T10 on yleisin mitä siellä käytetään ja rengasputket on paljon yleisempiä kuin muualla.
01.03.2023 22:18
<RicuP. >
On kyllä hyvä tuo kanta, kun on matala ja käy monelle lampputyypille, mikä alentaa merkittävästi kaikkia kustannuksia. Samaa olisivat saaneet euroopassakin käyttää. Täällä kun eri kantoja on miljoona...
02.03.2023 16:09
<RicuP. >
Muistaako/ tietääkö joku vielä sitä ensimmäistä PL-T lamppua, missä putket on U -muotoiset? Niitä näkyy löytyvän 13, 18-32W 827 mallia avaamattomia paketteja vuodelta 2001, on vielä Made in Holland.
Milloin lie keksittiin se "sormiputki" missä putket on yhdistetty kyljistä toisiinsa. Valmistustapa on näköjään Philips maailmanlaajuisella patentilla suojattu ja vissiin aika haastava valmistaa. Se vähän tarkoittaa, että myös noissa Panasonic putkissa olisi philipsillä näppinsä pelissä.
02.03.2023 21:23
<Make>
1994 vuoden luettelossa PL-T on ainoa kaaripäinen malli. Muut mallit ovat "sormiputkia". PL-T:stä ei ole tuossa luettelossa 13 watin tehoa, vain 18, 26 ja 32W.
10 watin Dulux D/E:t tulivat jo tänään.
03.03.2023 16:36
<Froggy>
Kai niissä Philipsin ensimmäisissä PL-S:ssä oli jo ne sormiputket 80-luvun alkupuolella.
Nuo minun tilaukset tuli pari päivää sitten. Ihan kaikki Osramit on näköjään made in China... Onkohan samasta tehtaasta kuin Airamit ja vastaavat.
03.03.2023 18:36
<RicuP. >
Minkähän takia on käytetty tuommoisia kaaren muotoisia putkia? Niitä on näkynyt myös E27 lampuissa.
Viimeksi kun tilasin osrameita G23 ja 2G kannoilla olivat kaikki made in Italy. Jännä, että tehdas on pitänyt viime metreillä siirtää, vai jatkuuko tuotanto EU:n ulkopuolisiin maihin.
Sylvaniat on myös China, paitsi T5 ja T8 loisteputket Germany. Sekin tehdas varmaan lopettaa kohta.
04.03.2023 14:52
<Froggy>
Varmaan on joku halvempi ratkaisu. Ainakin halppiksissa on näkynyt sitä.
Ne italialaiset G23:t mitä olen itsekin nähnyt ovat kannasta kokonaan muovisia, mutta noissa kiinalaisissa on alumiininen osa samalla tavalla kuin Philipseissä, Airameissa ja muissa. Saa nähdä, kuinka paljon on laatu laskenut... Nuo em. italialaiset 7W duluxit ovatkin merkattu 03.2016, silti ovat aika hyvin kestäneet eivätkä ole edes tummuneet katodeiden kohdalta.
04.03.2023 20:27
<Make>
Nuo kaikki uudet Dulux D/E:t ovat kiinalaisia. Tunteja luvataan 20000, kun 90-lukuiselle saksalaiselle vain 8000h. Saa nähdä...
L-G:ssä on varmasti ollut juttua sormi- vastaan kaariputki eroista.
06.03.2023 00:18
<RicuP. >
No sitten ei edes ole Osramin oma malli, jos metallikannalla. Veikkaisin, että Philips olisi parempi vaihtoehto.
06.03.2023 10:05
<Froggy>
Noissa on myös hieman ohuemmat putket kuin yleensä. Philipsit on kai sentään made in Poland.
06.03.2023 18:47
<RicuP.>
Niin, nyt on tuokin valmistusmaa muuttunut vissiin parhaimmaksi vaihtoehdoksi noissa lampuissa. Ei taida Euroopassa noita purkauslampputehtaita enää olla kuin Philips puolassa ja belgiassa ja sylvania saksassa, jotka kaikki luultavasti tulee kieltolain myötä häipymään. Vuosikymmenten kehitystyö muuttuu arvottomaksi ja turhaksi...
08.03.2023 16:42
<Froggy>
Näin tässä on valitettavasti käymässä...
Nyt löytyi myös kirppikseltä Philips G24q-1 13W lamppuja aika halvalla. Ovat made in Holland ja käyttötunteja vätetään olevan 13 000 h... On itse kirjoitettu hintalappuun tuo ikä ja "himmeä, himmennettävä lamppu", onkohan totta kun pakkauksissa ei lue.
08.03.2023 21:07
<Make>
Ei ole 1994 esitteessäkään mitään polttotunteja, paitsi säästölampuille 8000h. Mikä lienee himmeä, himmennettävä se kyllä on.
26.03.2023 12:52
<Froggy>
On vissiin juuri elektroniselle liitäntälaitteelle nuo 4-pin -PL:t.
Powerilla näkyi olevan italialaisia Osram Dulux S:iä, vain lämpimän valkoista sävyä, kaikki tehot 7€/kappale :D
26.03.2023 21:54
<Make>
Ei se ehkä kovin kallis ole, jos italialaisia vielä ovat.
Niin on lähinnä elektroniselle tarkoitettu 4-pin mallit. Paitsi PL-L:stä ei ole nykyään kuin 4-pin versio.
28.03.2023 11:18
<Froggy>
Miten sen nyt ottaa... Noissa kiinalaisissa kahden euron vastaavissa on jotain jälkiä ym. putkissa, lienee aika huolimattomasti käsitelty. Ovat muuten kyllä siistimmän oloisia kuin Airamit ja sellaiset.
Millainen lienee sytyttimellinen PL-L? L-G:ssä näkyi joskus joku vanha G23 kantainen 18W lamppu.
Tekisi mieli hankkia noita japanilaisia PL-lamppuja kokeiluun/kokoelmaan... Tuo 5000K sävykin on nyt täällä hyväksi havaittu, Hue-lampuilla ollut käytössä suunnilleen sama sävy.
28.03.2023 14:50
<RicuP. >
Niissä kiinalaisissa Dulux F:ssä oli joskus myös jotain tummaa sotkua putken pinnalla. Liekö jonkun eväistä valunut soijakastikkeet päälle:D
Mitenhän on noissa putkissa, kuten kiinalaisissa megamaneissa ainakin oli sitä, että lämmetessään putki rupeaa roikkumaan kannasta..
28.03.2023 20:36
<Make>
Tuossa on Dulux-L vanhalla kannalla:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-218616 Jossain tuolla oli kerrottu, että tuo sytyttimen tila todettiin pian turhaksi, jolloin tuli nykyinen kanta.
Ainakin uudet Dulux D/E:t on kevyesti pakattu. Lamppu oli ihan irrallaan ohuen laatikon sisällä.
Jossain oli myös juttua, että piraattilamput aiheuttavat palo- ja sähköiskuvaaran huonon muovin takia.
Vai japanilaisia malleja kokoelmaan...
29.03.2023 00:27
<Jouko>
<03.07.2020> Poistumistievaloissa suosittu loiste- ja energiansäästölamppuja ymmärtääkseni koska ne jäävät sähköjen katketessa pimeässä hehkumaan oman paristonsa voimin. Myös joidenkin loisteputkivalaisimien yhteydessä näkynyt joskus turvavalaisin -tarralla varustettuja laitekoteloita koestusohjeineen. Paikka oli iso ja sokkeloinen teollisuusrakennus josta ei ilman valoa ulos löydä. Olikohan sisäkuvakin jossain mulla...
29.03.2023 18:02
<Froggy>
Ai niin, tuo se oli. Minusta tuo sytkän tila olisi saanut vaan jäädä, se tukee lamppua enemmän.
Noin on Philipsitkin pakattu. Joissain Megamaneissa taisi olla laatikon sisällä vielä joku aaltopahvi.
No sellaisilta tuotteilta ei voi mitään hyvää odottaakaan...
Tuolla on vähän keskustelua sellaisista turvavaloista:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13015
29.03.2023 22:30
<RicuP. >
En ole kyllä koskaan tuommoista nähnyt. Ei vissiin ole kauaa ollut myynnissä. On se 2G kanta kyllä litteämpi, että on siitä kätevämpi ja voidaan vetää irti suoraan tai alaspäin.
Sylvaniassa on semmoinen pahvituki mikä menee putkien lenkkien välistä. Samasta pahvista saa vedettyä putken ulos paketista. Philipsissä on kirkkaat muovituet putken päässä.
Osramin Dulux L:n pakkaus on minusta kaikkein kätevin, kun se aukeaa kyljestä ja avaamisen jälkeen koko paketti on litteä ilman mitään taittelua tai rutistelua. Pahvi myös menee putkien välistä, että ei putoa.
Megamanissa oli ainakin joskus joka ikisessä paketissa pahvirulla ja jotain mainoslappuja. Ärsyttää myös Led putkien pakkaukset, jotka on vaikea avata ja vetää putki ulos. Lisäksi vielä on usein kaikkea lappua ja mainosta mukana. Valtavalon ja osramin pakkaukset on hyviä, kun niistä pää taitetaan vaan auki jonka jälkeen putken pää tulee hyvin näkyviin ja taitetun osan sisällä on sytytin. Valtavalon ja muittenkin pakkaukset on usein vaan todella tiukkoja ja putken reunat tarttuu sisäpintaan kiinni.
30.03.2023 21:17
<Make>
Tuolla on lisää asiaa:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-208881 Yksi syy muutokseen oli juuri, että lamput saa lähemmäs toisiaan jonossa.
Vai paketteja on noin monenlaisia. Megamanin laput muistankin.
Vai Osramin Led-putkien paketti pitäisi avautua myös noin. Saksia tarvittiin, että päädyn teipin sai poikki. Mukana tosiaan asennus-ja kierrätysohjeet ja varoitustarra.
24.06.2023 00:14
<Froggy>
Dulux F:n paketissa on tuollaiset taitettavat pahvituet, joita ei tuossa nyt oltu taivuteltu:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-226162
Nyt olisi aikeissa hankkia sellainen perinteinen japanilainen katosta roikkuva rengasputkivalaisin. Pitäisi vaan 100V muuntaja hommata jostain... En viitsi kuristimia vaihtaa, kun en tiedä mahtuvatko suomalaiset vastaavat siihen. Myös sytkät on Edison-kantaisia, joiden toimivuudesta ei ole tietoa 230V:lla. Ja valaisimessa on myös E12-kantainen yövalo, joita on Suomesta aika vaikea löytää. Tekisi mieli hankkia siihen vielä "Hotalux"-jälkivalaisevat putket.
Näköjään PL-T on ainoa pienloistelamppustyyppi joka on Euroopassa ja Japanissa täysin sama...
24.06.2023 21:21
<Make>
Aikoinaan ainakin GE:n keskuskomponenteissa pakkaaminen oli aika suurpiirteistä. Oliko sitten jopa käsityötä.
Kai tuo valaisin on 50Hz? Väärä taajuus ainakin aiheuttaa ongelmia.
Vai yksi tyyppi on sama...
24.06.2023 23:40
<Froggy>
kai ne jotenkin käsityönä yleensä pakataan.
Sen, mitä olen ajatellut on 60/50Hz. En tiedä miten väärä taajuus vaikuttaa perinteisen loistevalaisimen toimintaan, aika usein nuo sen tyyliset on kyllä vain 60Hz...
Onkohan niissä pistorasiaan työnnettävissä hehkulamppuyövaloissa yleensä E12-lamput? Muistaakseni oli pienempi kuin normaali E14 jääkaappilamppu, kun joskus avasin sellaisen.
25.06.2023 20:23
<Make>
Taajuus on hyvin oleellinen asia induktiivisten komponenttien kanssa. Sitä kun on vaikea edes muuttaa toisin kuin jännitettä. Kuristin voi rajoittaa virtaa miten sattuu väärällä taajuudella. Jos siinä lukee 50/60Hz, sitten pitäisi toimia.
06.07.2023 23:24
<Froggy>
Niin se taitaa olla.
Nyt pitäisi olla ne jälkivalaisevat putketkin tulossa. Se valaisin on 2x 30W (28W säästöputkilla), jonka tehoisia rengasputkia ei ole vissiin Euroopassa ikinä markkinoitu. Ei ole siis yhtä iso kuin 32W.
PL-lamppuihin liittyen, tuli tässä todettua, että Lival Partout vaikuttaa aika "tyhmältä" mallilta... Ei nimittäin ole heijastimia siinäkään ja valo vuotaa jopa rungon taakse:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-231486 Yksipuolisilla korvaavilla ledeillähän saisi asiaa korjattua, jos haluaisi...
07.07.2023 17:48
<RicuP. >
Partoutissa on varmaan tietoisesti tehty semmoinen ylävalo efekti. Sekin kyllä kellastuu rungosta pikkuhiljaa ainakin sisältä. Valkoinen pinta vielä jotenkin heijastaa valoa takaisin toisin kuin AVR254 harmaa pinta.
Partout oli aikoinaan rakennustyömailla se jokapaikan valaisin. Niitä olen asentanut varmasti satoja. Nyt niihin kyllä aletaan kaipaamaan Led lamppuja.
07.07.2023 19:24
<Froggy>
Niin taitaa olla. On huono myös siksi, että ötökkää pukkaa ylävalolle tarkoitetuista reijistä sisään, tuonkin kupu oli täynnä niitä... Valkoinen väri kyllä heijastaa paljon, mutta kirkas metalli olisi aina parempi.
On ollut kai myös aika halpa ja hyvä vastine Enstoille. Tuolla mökillä on taas joku mestari ollut asentamassa, vähän näyttää siltä...
07.07.2023 19:57
<RicuP. >
Samaa olen huomannut, että niitä tulee sisään. Vuoden 2003 Kone testihississä oli myös partout. Nyt Lumi, jonka Led nauhat makaa yllättäen kuvun pohjalla.
Partout oli vissiin aika edullinen enstoon verrattuna. Ensto maksoi joku 30e ja partout n. 20e Newlec merkkisenä. IP44 malli tosin oli muutaman euron kalliimpi. AVR1 oli jostain syystä paljonkin kalliimpi. Oli jotain 40-50e samalla tekniikalla.
Partout oli kyllä helppo asentaa, senkun lätki paikalleen. Varmaan oikeasti minuutissa sai yhden asennettua jakorasian päälle kun ei tarvinnut mitään aihioita availla.
07.07.2023 22:30
<Make>
Vai jälkivalaisevat putketkin on tilattu.
Ehkä Circus on parempi, kun siinä on peltinen välikansi.
Näyttää olevan L ja N ristissä, eikö N ole sitten ylettänyt...
16.07.2023 16:49
<Froggy>
Tuollaiset on:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-231879 Hehkuvat himmeinä vielä jopa muutaman kymmenen minuutin sammuttamisen jälkeen.
Tuo valaisin olikin tarkoitettu vain 60 Hz:lle... Ohjelappusessa, josta olin katsovinani taajuuden, luki 50/60 Hz, sama lappu lienee laitettu mukaan molempiin versioihin... No, ei minulla olisi ollutkaan nyt sopivaa muuntajaa 100V:lle. Pistin sitten 30W T8 kuristimen, kun luulin sen olevan sopiva myös samantehoiselle rengasputkelle. Ei ollut kuitenkaan kun lampun syttyminen oli aika vaivanloisen oloista ja kuristin taisi käydä aika kuumana. (Menin myös hajottamaan Helvarin muoviliittimet pudottamalla koko kuristimen liittimet edellä lattialle sählätessäni...) L-G:ssä neuvoivat laittamaan kaksi 15W kuristinta rinnan tai molemmat lamput sarjaan 58W kuristimella. Nyt on toistaiseksi tuolla jälkimmäisellä systeemillä käytössä siitä jostain SLO:n valaisimesta lainattu Helvarin 65W kuristin valaisimen päälle kiinnitettynä, tuntuu toimivan hyvin.
17.07.2023 20:13
<Make>
Laatikon tekstistä ei paljoa ymmärrä, mutta ei varmaan ole Suomessa sellaisia myyty.
On hieno ja erikoinen valaisin!
Taajuuden vaikutuksen tietää varmasti kai vain kokeilemalla. Joidenkin mielestä ainakin 60Hz muuntajat ovat toimineet hyvin 50Hz:lla. Tuon oma kuristin on kai muuntajan mallinen, kun tila on noin lyhyt.
15W kuristimia voi olla hankala ainakaan uutena löytää.
Kuvan oikeanpuoleinen pylväs on näköjään repäisty kokonaan pois...
17.07.2023 22:19
<Froggy>
Ei ole vissiin ikinä NEC:in lamppuja myyty Suomessa, paitsi nuo Terraariolamput vaikuttaa niiden tekemiltä:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-160567
Teki niin mieli hankkia, koska aika harvoin tulee käyttämättöminä noin vanhoja vastaan... En tiedä mitä muovia tuo "varjostin"-osa on. On näkynyt käytettyjä kellettyneitä ja kellettymättömiä vastaavia. Se killuu ilman mitään kiinnityksiä vaan rungon päällä.
Jossain oli myös todettu, että 100V 50Hz kuristin toimi moitteettomasti 120V 60Hz:llä. Tuon omat kuristimet on tuollaisen näköiset muuten, mutta valkoiset:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-215330
Täytyy vaan etsiskellä... Jossain Kiinassa on varmaan myös ihan 30W T9 220V liitäntälaitteita.
No johan on...
18.07.2023 21:16
<RicuP. >
Tuo on kyllä nätti valaisin! 30W kuristin ei oikein toimi tuolla, kun putken pituus ja virta heittää jonkin verran. Kuristin pitäisi katsoa tuon lampun virran kanssa sopivaksi ja sitten vielä mitata, että virta on oikeasti se.
18.07.2023 22:15
<Froggy>
Jossain videoissa, joku oli käyttänyt noita 30W T8 kuristimia noille 30/28W rengasputkille, aika vaivalloisesti niissäkin ne putket syttyivät... Tuohon Helvarin 30W kuristimeen on merkattu 22W rengasputki, yleensä on näkynyt niitäkin käytettävän 18W kuristimilla. 22W ja 30W renkaat on melkein samankokoisetkin. En ole vielä mitannut virtaa tuon 65W kuristimen kanssa.
19.07.2023 11:13
<RicuP. >
Niin, tai tuo on kiinan kopio. Oikeassa ei ole kuristinsuoja ruuveilla kiinni ja se on läpikuultava. Ei myöskään ole putkien kannakkeita ja liitin ei ole BJB, on eri värinen. Myös kupu on hieman sinertävän sävyinen.
Oli myös IP44 versio, joka meni myös rasian päälle, mutta läpiviennit oli rasian kohdan ulkopuolella...
20.07.2023 20:56
<Make>
Ompa siinä kopio, kai sstl 4159022. Myös lamput näkyvät olevan kiinaversion Osramit. Ei kai tuo niin vanha ole, että Osramilla oli vielä Euroopassa peltikuoret kannoissa? Kuristimessa lukee jotakin, ei vaan näy.
IP44 version läpivientien sijoittelu kuulostaa erikoiselta...
22.07.2023 13:49
<Froggy>
Härski kopio on kyllä sitten... Ovatko nuo putket Osramin ollenkaan, ei oikein näy kunnolla.
Liekö tuokin samaten Kiinan kopio Practicalista:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-196678
Nyt löytyi hiljattain Muuntosähkö Oy säädettävä virtalähde 0-250V, niin voi kokeilla mitä virtaa nuo japanilaiset kuristimet antaa 100V 50Hz:lla ja muuta...
22.07.2023 14:40
<RicuP. >
Tuo on myös kopio. Niitä on myyty monella merkillä, myös Airamina. Sisällä vain yksi läpivienti, eikä sekään tiiviste. Kiinnitys avainrei'illä. Muistan koulussa oli joskus noita joku asiakas tuonut ja ohjeessa luki Max 6A.. Myös ohjeen kuvat oli kopioitu. 18W malli oli jollain Kiinan liitäntälaitteella, mikä sytytti välittömästi ilman mitään hehkutusta. 11W malli oli taas hurisevalla kuristimella ja pyöreäpäisellä nimettömällä kylmänsävyisellä putkella.
Eräässä asunnossa missä asuin oli 18W malli ja sen pistorasia oli löystynyt niin, ettei laturi meinannut pysyä kiinni. Se lähti sitten ja tilalle tuli Ensto AVR22, jonka hankin parilla eurolla kun puuttui pistorasioiden keskiöt ja kytkin. Keskiöt sahasin Jussi pistorasioista ja kytkin löytyi risasta lival 11W pöytävalosta.
22.07.2023 22:48
<Make>
Vai Airamina on ollut myös. Vakuuttavan oloiset havainnot...
AVR22:kin on itse rakennettu loppuun, hyvä niin.
Säätömuuntajalla kokeilut pääsevät hyvin eteenpäin...
22.07.2023 23:17
<Froggy>
Samaan sarjaan menee vissiin myös sitten Airam Campus...
Onnlinen Practicalit on ainakin made in Finland ja asiallisilla komponenteilla.
04.08.2023 15:13
<Froggy>
Nyt pitäisi tulla myös Toshiban 18W T9 rengasputkia kokoelmiin... On vaan made in China, mutta silti varmaan laadukkaita. Tuo tyyppi on täysin 22W:a vastaava, en tajua miksi Euroopassa tai edes Amerikassa ei olla markkinoitu noita energiansäästöversioita.
Myös pari FML:ää olisi kiva saada, Aldan laatikko olisi aikeissa muuttaa sellaiselle, kun hekulamppu, saati perus LED tai ESL valaisee huonosti ja epätasaisesti siinä.
25.08.2023 16:48
<Froggy>
Löytyi Italialainen metallisella kantaosalla oleva Dulux S, on kai aika vanha kun on vissiin vanhalla värikoodillakin:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-233919 Tuli Lival Dulux Junior -valaisimessa, liekö sen alkuperäinen lamppu.
Sitten löytyi vielä samalla kertaa Iwasakin 35W 12V halogeeneja... En ole ennen Suomessa nähnyt muuta kuin niiden korvaavia natikoita ja monimetalleja.
25.08.2023 19:21
<RicuP. >
Lival on onneksi yleensä merkinnyt päivämäärän johonkin. Tuo Junior taitaa olla 1990 -luvun alusta. Meille tuli ensimmäiset 2kpl Global valaisimia kun mentiin kouluun, eli 1998-99 ja niissä oli muovinen kanta. Lamput on vieläkin olemassa, ei tarvinnut vaihtaa koskaan. Valaisimet hajosi käytössä, nivelten muovit murtui, mutta kesti yli 20v. Uusia Globaleja on mulla 4kpl, musta, hopea, läpinäkyvä ja valkoinen. Niissä muovi tuntuu olevan kestävämpää.
25.08.2023 22:48
<Make>
Meille tuli Favorit-valaisimet 1995, kun mentiin kouluun. Joskus 2007 toisen pöytäpuristimeen tuleva akseli katkesi, toinen on käytössä edelleen. Hankittiin sitten Global sen tilalle. Lamput ovat kyllä jo palaneet, olikohan metallikantaiset Osramit myös.
Iwasakin halogeeni on erikoinen.
26.08.2023 15:02
<RicuP. >
Onkohan tuo Favorit sama, kun myöhempi Asymmetric? Minkähänlainen valokuvio tuossa on? Valaiseeko oikeasti epäsymmetrisesti vai heijastaako tuo heijastin myös taaksepäin?
Nämä tämän tyyppiset valaisimet on olleet varsinkin 1990 -luvulla todella suosittuja. Joka toimistossa on kyllä käytetty. On ollut myös El versio, missä liitäntälaite valaisinosassa.
26.08.2023 19:53
<Make>
Favorit on ihan symmetrinen. Sen heijastin on tiukemmalla kaarella kuin Globalissa. Ehkä on sitten kapeampi valokeila.
El-versiota en tiennyt ja tuskin olen nähnytkään.
26.08.2023 22:40
<Froggy>
Livalilla onkin ollut aika monta melkein samanlaista mallia eri nimillä... Liekö El-versio 2G7 kannalla?
01.09.2023 19:48
<RicuP. >
Juu, el on 2G7. Niitä Highbay valojakin oli kolmea mallia. Jumbo ja mitä nyt oli. Sai vaikka millä lampulla, jopa 2xpl ja G12 monimetallilla missä heijastin. Myös Led malli oli, mitä oli pari Willan prismassa. Sai myös kuvulla ja seinäkiinnikkeellä. On vanha Lival esite jossain.
07.09.2023 16:07
<Froggy>
Joo, löytyi jopa nykyään aika harvinaisia 20W rengaslamppuja...
Yläasteella oli vissiin jotain noita highbay-valoja, oli himmennyksellä ja PL-T -lampuilla.
08.09.2023 22:32
<Make>
En ole tiennyt, että tehoja on noin paljon. Pakettien tekstejäkin on ilmeisesti saatu käännettyä...
Vai oikein himmennettävä versio.
09.09.2023 00:29
<Froggy>
On jännä kun ei ole 22W vaan 20W. On vissiin haluttu täysin normaalia 20W loisteputkea vastaavaksi. Samaten Japanissa on 32W T10/T8 -putketkin tosi yleisiä, koska sen tehoiset rengasputketkin on, ja molempiin käy samat liitäntälaitteet.
Vähäsenhän tuota osaan lukea, tarkemmat tuotetiedot selviää kuitenkin vasta Google kääntäjän kameralla...
Koko rakennushan oli jo siltä ajalta, jolloin joka tilaan piti saada Dali-hienoudet...
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10882
09.09.2023 10:21
<RicuP. >
Mulla oli kaveri joka osasi aika hyvin Japania ja Kiinaa. Hänestä kuitenkin aika jätti.. Itse oon myös jonkinverran kiinnostunut japani jutuista.
Sairaalassa oli 2004 valmistunut osasto joka oli kylvetty himmennettäviä valaisimia täyteen 1-10V. Oli iguzzini PL valoja ja Idman Futuraa ym, kaikki himmennettäviä. Säätimiä oli parhaimmillaan 5kpl yhdessä huoneessa.
09.09.2023 22:31
<Make>
Olikohan 1-10V himmennys silloin muotia...
25.10.2023 16:23
<Froggy>
Nyt näkyi jotain ihme PL-hyönteislamppuja... Olivat aika epämääräisen näköisiä, eikä ollut mitään mainintaa valmistajasta ai edes brändistä. Olivat tuolla rengasloisteputken kannalla kuin japanilaiset PL-lamput, ja putki oli todella paksu, paksumpi kuin T5, ja lasi oli tosi huonon näköistä ja kurttuista kaaren kohdalla...
25.10.2023 21:28
<Make>
En ole kauheasti hyönteislamppuja katsellut. On tietysti joku merkkikohtainen malli…
26.10.2023 14:57
<Froggy>
En minäkään ole kovin perehtynyt. Voi niin olla vaan varalamppuja johonkin tietyn valmistajan laitteeseen...
Ruokakauppojen hyönteisansoissa näkyy usein rengasputkia.
12.11.2023 13:22
<Froggy>
Ne olikin Plus+Light tai Plus+Lamp -merkkisiä. Kouvolan cittarissa on sen merkkisiä aika uudehkoja 2x 15W tai 18W T8 hyönteisansoja.
14.11.2023 21:36
<Froggy>
Juuri tuollaisia ne oli! Miten en tajunnut että Plus+Lamp oli juuri brändi vaikka on TM-merkkikin ja kaikki, luulin vaan sitä tuotteen nimeksi. Lasi näyttää noissa kuvissa kyllä aika paljon siistimmältä mitä on oikeasti... Vai että on oikein T8-paksuinen, ei se minusta niin paksu ollut.
FUL on kyllä tuon näköisen U-muotoinen pienloistelamppu, joka lienee lopetettu. Tuo Plus+Lamp tuskin noudattaa mitään JIS-standardia...
Olen nähnyt vain kiinteitä kuluttajille myytäviä hyönteisansoja, joita on ainakin Ötökkä-merkillä. Kouvolan Prismaan tulikin sitten uudet hyönteisansat mustavalo lediputkilla!
16.11.2023 21:34
<Make>
En ole Plus+Lamp merkkiä ennen tiennyt. Tuskin nuo paljoa standardeja noudattavat. Jossain ansoissa suurjännitepuolikaan ei kai toimi, jos lamppu on rikki/puuttuu.
Vai mustavalo lediputkilla. Toivottavasti ovat oikeasti, kun tuo L-G:ssä oleva kiinteä äkkiseltään näytti sellaiselta.
07.12.2023 14:01
<Froggy>
PL-lamppuihin liittyen... Nyt tuli käytyä Kouvolan juuri avatulla uudella Tokmannilla. Aika laaja lamppuvalikoima tuntui sielläkin olevan. Perinteisiä T8 loisteputkia ei ollut yhtään, mutta pienloistelamppuja oli aika paljon. Oli myös yllättäen 16W 2D:tä ja jotain halogeeneja.
07.12.2023 20:27
<Make>
Oho, varmaan niitä on vielä jossain varastossa.
Itse myymälän valot lienevät kiinteitä...
07.12.2023 22:07
<Froggy>
Vähän yllätti, PL-S:sää oli jopa 4000K sävyllä...
Niin oli, taas sellaiset häikäisevät, joissa on yksi kirkas kapea ledilista valaisinrungon keskellä, onko se nyt Greenled Omega Linear vai mikä... Ennen siinä liiketilassa taisi olla Officet ja/tai Inter-Graydon toimistovalaisimet. Ihme, ettei Tokmannille nyt riittänyt lediputket, yleensä käyttävät niitä. Voi olla myös, että valaisimet oli vaihdettu jo edellisen omistajan aikaan, en ole ko. rakennuksessa käynyt pitkiin aikoihin...
08.12.2023 22:50
<Make>
Saisi tulla direktiivi häikäisylle ja pintakirkkaudelle. Kun kiinteiden koko vaan pienenee ja valoteho kasvaa, niin häikäisy on järkyttävää...
Mahtaako käpy-Tellukset olla vielä paikoillaan?
https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/6240844
09.12.2023 00:08
<Froggy>
Niin saisikin...
Ovat kyllä, aika kuluneilla elohopeilla vaan. On myös jotain toista outoa pallovaloa, jossa kantaosa ja varsi on samaa kappaletta. On myös kattoasennuksena kärrykatoksissa ja vaijereista roikkuvina tuolleen:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9520 Osa vaijeriversioista on vaihdettu joihinkin kiinteisiin highbay ledeihin...
10.12.2023 22:10
<Make>
Yhtenäinen runko kuulostaa äkkiseltään oudolta.
24.12.2023 22:20
<Froggy>
Nyt paljastui yksi E12-kantaiseksi epäilty neonliekkilamppu juuri sellaiseksi! On joku sellainen nimetön kynttilätaulu, jossa on kiinalainen Elexin myymä liitosjohto.
28.12.2023 19:48
<Froggy>
Ai tuo on kielletty, ilmankos ei meinaa löytää lamppuja mistään... Outoa kuitenkin, kun eihän E14 loppujen lopuksi paljoa isompi ole tuohon verrattuna. En kyllä näkisi jotain kahden millin eroa vakavana puutteena, on taas vaan jonkun EU-virkailijan pitänyt päästä pätemään... Jenkeissä ja Japanissa on myös aika oudosti kalustevalaisimissa usein E17 eikä E14 -kanta.
Airamin loistevalaisinten laadusta taas... Campuksessa on vissiin piraatti BJB:n kanta, kun on vähän oudon oloinen mutta muka sen merkkinen. Johdot on siinä kiinni juotoksilla, mikä on aika outoa ja se on valmistettu jostain vähän sinertävästä harmaasta muovista. Logokaan ei näytä ehkä ihan aidolta.
28.12.2023 22:05
<Make>
Mahtaako ongelma olla, että E12:n kierreholkki on kai jännitteinen.
Kannattaa vielä katsoa logoa tarkkaan, tuolla omia havaintoja...
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12917
29.12.2023 21:29
<Make>
Ompas siinä... 26.721-tyyppi on olemassa, mutta on vähän erinäköinen. Tuossa lukee myös T140, eikö yleensä ole T130? Tuskin aidossa BJB:ssä olisi noin karkeaa valujälkeä.
31.12.2023 15:53
<Froggy>
Tuossa vielä muoviläpyskät pitelevät lamppua, aidossa BJB:ssä on metallinen sanka. Mitä tuo T140 tarkoittaa?
31.12.2023 17:23
<Make>
Niimpä on muoviläpyskät. T130 on joku maksimilämpötila-arvo.
25.01.2024 13:40
<Froggy>
Nyt tuli hankittua Airam 36W PL-L kokoelmaan eräältä toiselta Tokmannilta. En muista oliko tuota tehoa siellä uudessa myymälässä. Valmistaja on kai Sylvania, hintalapussa luki jopa "SYLV". Onkohan jopa Saksassa valmistettu? Ei ole tietenkään valmistusmaata mainittu, ko. merkki on olevinaan niin suomalainen, ettei kehtaa laittaa...
23.02.2024 22:33
<Froggy>
Nyt hajosi yksi Osramin kiinalainen 11W PL-S käteen... Yritin irrottaa sitä Lival Compact -valaisimesta, mutta lasi halkesi yllättäen putken päädystä. Vaikuttaa olevan aika ohutta lasia...
24.02.2024 20:14
<Make>
Vai niin kävi. Siinä tulee vielä pahat haavat.
25.02.2024 20:55
<Make>
Ehkä sitten oli ohuen lasin ja jonkun jännityksen yhdistelmä.
24.04.2024 21:11
<Make>
Niin näkyy, päädyt kai jäävät vähän avoimiksi? Joku Koitzumi on sen merkki, mutta Made in China näkyy olevan kaikki osat...
24.04.2024 23:49
<Froggy>
Niin kai. On Koizumi, tuntuu olevan vähän halvempi kodin valaisimien ja sähkötarvikkeiden merkki. On vielä magneettisella kuristimella ja perinteisellä sytkällä, vaikka on 2014 valmistettu.
22.05.2024 22:51
<Froggy>
Nyt löytyi pari metallikantaista Osramin PL-S:sää käytetystä Idman Cendasta, ovat Made in USA! Ovat varmaan vähän uudempia kuin 90-luvun alusta.
24.05.2024 22:39
<Make>
Se on jo erikoinen alkuperä täälläpäin.
12.07.2024 11:26
<Froggy>
Toinen outo PL-S on Sylvania made in India. Niitä oli kai jossain päiväkodissa vaihdeltu korvaaviin ledeihin, ja sitten laitettu varaston sekajätteeseen...
12.07.2024 23:02
<Make>
Vai intialainen Sylvania. Ei ollut ihan oikeaan paikkaan osunut...
13.07.2024 21:23
<RicuP.>
Sylvanian monimetallit on myös made in India.
16.08.2024 14:01
<Froggy>
31.1.2021 liittyen: Ledenergiet toimivat yhä, vaikka kytkentää en edes muuttanut sopivammaksi... Muistaakseni testasin niitä jossain yksilamppuisessa valaisimessa ja käyttäytyivät samalla tavalla.
Tänään toinen Ensto sai lähteä. Oli tähän asti perinteisillä lampuilla, mutta valoteho oli minusta aika huono. Tilalle tuli Järnkonst 2x20W valaisin Energy+:n putkilla. Nekin toimivat sarjassa myös, vaikka pakkauksessa muuta väitetään. Otin vielä niiltäkin kuristimenkin pois...
16.08.2024 16:40
<RicuP. >
Mulla on samoja kokemuksia LedEnergie PL ledeistä. Värisee sytyttämisen jälkeen jonkin aikaa ihan yksittäiskytkennällä, mutta lopettaa sitten. Kuristin ei kyllä hurissut. Voi olla, että sarjakytkentä repii kuristinta liikaa. Niiden jännitealue oli 190-245V, että varmaan toimisi ilman kuristinta.
16.08.2024 17:58
<Froggy>
Muisti taisikin pettää, nimittäin olinkin korjannut kytkennän joskus, kun nyt pitkästä aikaa menin avaaman tuon. Tuli myös testattua säätömuuntajalla jännitealuetta, mutta kuristimen kanssa. 220V:ssa valon taajuus on niin korkea, ettei sitä havaitse kännykän kamerallakaan. 170V:ssa se sitten taitaa pudota suoraan 50Hz:n, vaikka valoteho alkaa laskea vasta 150V:sta alaspäin. Sarjakytkennässä välkkyy, mutta valoteho ei laske. Tuli myös Järnkonstin kytkentä muutettua. Energy+:tkin lakkasivat välkkymästä samalla tavalla... Toisaalla olevassa Ensto Jonossa oleva LedErgien 18W:n korvaava putki välkkyy ilman kuristintakin, onkohan hajoamassa...
16.08.2024 18:20
<Froggy>
Noissa voisi olla vaikka teksti "sarjakytkentää ei suositella, vaikka mahdollinen valon laadun (ja eliniän?) kustannuksella"...
16.08.2024 19:07
<RicuP. >
Niissä on sitten ihan pwm piiri. Tarpeeksi alhainen jännite, tai sarjakytkettyjen lamppujen eritaajuinen pwm saa valon vilkkumaan. Luulisi kuitenkin ainakin tämä minun 11W korvaava toimivan kuristimen kanssa, mutta vilkkuu alussa, ennen kun on kerännyt pohjalle jännitteen. Muuten toimii täydellisesti ja on jo jotain 5v vanha.
Luulisi, että 9W korvaava olisi jo alunperin suunniteltu sarjakytkentään, kun niin ne aina on. Todella harvinaista on, että 9W on yksittäinen.
16.08.2024 20:31
<Froggy>
Kyllä ne kuristimen kanssa ihan hyvin yksitellen toimii, ja hurina tuli siis lampusta.
Juuri tuossa Lival Juniorissa on yksittäinen 9W, mutta ledipä ei menekään siihen piikin takia, joka tulee perinteisen lampun putkien väliin... Sen tarkoituksena on kai pitää Pl-putki suorassa tai jotain.
16.08.2024 21:44
<Make>
Hyvä, että on korvaavat suunnilleen toimineet. Myös 14.1.2020 mainitut toimivat edelleen.
Vai Lival Juniorissa on tuollainen juttu. Siinä varmaan tarvitaan tuo Airamin korvaava.
24.09.2024 21:59
<Froggy>
Nyt löytyi taas niin ikään eksoottisia 9W PL-S:iä, tällä kertaa Meksikolaisia Philipsejä... Miksihän niitä on niin kaukaa tuotu, voi olla että kysyntä oli todella kovaa joskus 90-luvulla.
25.09.2024 21:21
<Make>
Ompa niitä monessa paikassa tehty. Ovat tietysti voineet tulla jonkun valaisimen mukana.
25.09.2024 22:07
<Froggy>
Isossa Lumiance Giotossa olivat. Noissa ei ole edes normaalia Philipsin päiväystä...
23.10.2024 21:06
<MrLamp>
Nyt minäkin löysin yhden Osramin joka on Made in USA! On juuri tuollainen metallikantainen 9 wattinen, tuli yhden vähän ”erilaisemman” seinävalaisimen mukana, pitänee laittaa kuva…