08.02.2017 10:34
<RicuP.>
Vai SLO on tuo. Kanta on kyllä joskus vaihdettu. Malli on VS:n tekemä. Tyyppikilpi kuitenkin kertoo, että valaisin on 70 -lukua.
08.02.2017 20:39
<Make>
Tämäkin malli on selvästi siirtynyt Idmanille:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9044
Voi uskoa, että korjattavaa näissä on riittänyt. Toisessakin on samanlainen kanta. Kuvun keskituetkin on viety. Valopylväissä oli vuosilukuna 80. Mitä mahtaa KM tarkoittaa?
09.02.2017 10:35
<RicuP.>
Enpä keksi mitään, mitä KM voisi tuossa tarkoittaa. IP luokka on kyllä aika hatara. Vähän ritilä valaisimen luokkaa. Toisaalta tuossa kyllä näkyy nuo keskitukien paikat, että kai ihan pleksillä on ollut.
19.02.2017 21:08
<Make>
Ehkä numerointi on 8030= avoin, 8031= ritilällä ja 8032= pleksillä. Teho ei vaikuttaisi numeroon.
20.02.2017 13:21
<RicuP.>
Voi olla. Tuonkin saisi elvytettyä, kun laittaisi Led lampun pesään ja hitsaisi semmoisen verkon eteen ja kun vielä muistaisi laittaa myös pleksin verkon taakse. Ei tuohon kannata uutta Led valaisinta investoida taas rikottavaksi..
20.02.2017 13:23
<RicuP.>
Niin, ja suihkuttaisi vielä spray silikonia pleksin päälle, niin ei tartu töhriöiden maalit pintaan.
20.02.2017 20:52
<Make>
Se varmaan olisi paras ratkaisu. Ainakin parempi kuin tuo oikeanpuolinen:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9110 Kanta on varmaan ollut "pönttömallia" kuten noissa toisissa osassa vielä on.
20.02.2017 23:00
<RicuP.>
Noissa kannoissa taitaa olla kaikissa sama ruuvijako. Jaksaa huvittaa vieläkin tuo Led viritys tuonne valaisimen sisään:)
21.02.2017 17:28
<Jouko>
Kovin suosittu alikulkuvalaisin täälläkin päin, lamppujen vaihtovälejä voisi hitusen tihentää. Loppuunpalaneitakaan ei aina heti vaihdeta, odottavat joko kansalaisten yhteydenottoa tai että viimeinenkin sammuu ja sitten kerralla ledit tilalle...
21.02.2017 21:02
<Make>
Taitavat olla yhteensopivia. Tuolla kuvatekstin kuvassa on uudehko pienempi posliinikanta, jossa on peltiliuskat varmaan samalla jaolla.
Ennen ei kai juuri muita malleja ollutkaan. Siltä välillä tuntuu, että valojen kunnossapito on lopetettu kokonaan. Tuntuu, että Keravalla ei ole tehty mitään koko talvena.
22.02.2017 21:29
<RicuP.>
Aikoinaan myös Ensto AVR 6 valaisimessakin oli pönttökanta, sitten posliininen pienempi ja nyt muovinen.
Ornon palloissa olen nähnyt mustia bakeliittisia pönttökantoja, posliinisia kierrekiinnitteisiä kalustekantoja ja tuota kuvan mallia.
25.02.2017 21:00
<Make>
Orno Panssarinyrkissä on myös ollut jotain mustia kantoja. Ja Strömforsin tuplalieriö WC-valossa on posliini pönttökannat E14-kokoisena.
19.10.2017 16:23
<RicuP >
Löytyi SLO 2x 40W kuvullinen loisteputkivalaisin, jonka tyyppi on 345-2/KM. Runko on vain litteä pelti, jossa U- muotoinen tasapohjainen kupu.
19.10.2017 21:24
<Make>
U-kuvulla olevan loistevalaisimen olen joskus nähnyt. Ei vaan paremmin päässyt tutustumaan.
22.10.2017 02:29
<RicuP >
Sen tyypissä on taas tuo KM, että mitähän tarkoittaa.. Jos näiden valaisinten kesken on jotain yhteistä, niin kupu on ainoa.
22.10.2017 21:42
<Make>
Ei oikein muuta yhteistä keksi. Jos se on "Kovaa Muovia".
07.08.2019 17:16
<Froggy>
Kuvan valaisinta olen nähnyt SLO-MMO:na ja kai samalla mallinumerolla, kun muistaakseni lopussa oli 32 ja edessä tottakai 8. Ovat uppoasennettuina nakkikioskilla LED-lampuin lasit rikottina... Sisällä taas oli katossa SLO-MMO 1840 -valoja mustina:
https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9164
31.08.2021 19:23
<Make>
Pieni ihme on tapahtunut! Kuvan valaisimet on korjattu, vaan miten. Molempiin on laitettu uudet eh:t, mutta vain toiseen pleksi? Ei se kyllä mitenkään kiinni ole. Kehyksen ruuvit lienevät olleet ruostuneet, kun on laitettu poraruuvit.
Sen sijaan saman risteyksen natikka-Broadwaysta on vaihdettu aika monta Vizulo Mini Martineihin. Mikä lienee niihin iskenyt, ennen ei ollut ollenkaan valaisinnäyttelyä tuossa. Toki niissä on StE 501, mutta osaan on vaihdettu sytytinlaitekin. Sen sijaan noissa taitaa olla jossakin pohditut ruostuvat heijastimet. En nyt tiedä, oliko myös kupuja häipynyt, vaikka eivät ole kellastuneet. Sen sijaan jalkakäytävien eh-Broadwayden kuvut näyttävät olevan melkein tomua.
Edellä mainittu U-kuvullinen loistevalaisin on todennäköisesti häipynyt.
02.09.2021 19:29
<RicuP. >
Aika erikoista, ettei ole Led lamppuja laitettu. Ajattelivat varmaan, että hajoavat kuitenkin kohta.
Siinä vanhemmassa broadwayssa, missä on pitkulainen maalaamaton runko on juuri ne ruostuvat heijastimet. On vissiin aika varhainen versio. Hyvinkäällä tiedän olevan niitä vielä joku ehkä 6kpl joista muutamasta puuttuu kupu. Hämeenlinnassa niitä on vielä paljon ja Led lampuilla. Niistä taas ei näytä olleen heijastimet ruosteessa eikä kuvutkaan kellettyneitä. Pienemmässä 125W versiossa on lähes aina kellettynyt kupu. Niitä on Hyvinkäällä vielä siellä sun täällä muutamia.
02.09.2021 22:25
<Make>
Kokonaisuutena hyvin yllättävä tapaus. Myös tuo, että on vain yksi pleksi mukana... Tarkkaan katsomalla juuri kuvan yksilössä näkyy joku silikoni tai vastaava tuossa kehyksessä.
Sopivalla maissilampulla edes huonot heijastimet eivät haittaa. Noissa sytytin on pannalla kiinni kuvun takana. Jopa vaihdettu on laitettu siihen kiinni.
Myös Vizulo on erikoinen valinta, en ole montaa nähnyt.
Pienempien kupu näyttää, että ainakin pääty on mennyt ikään kuin säleiksi, ja lamppukin vähän sieltä näkyy.
22.11.2021 21:09
<Make>
Nuo myös toimivat ja valaisevat hyvin! Sen sijaan toinen eh-Broadway on pimeä. Natikkamalleissa on kilpi lampunkannan vieressä, mutta ei siitä selvää saa.
19.07.2022 22:09
<Make>
Tuosta risteyksestä on puuttunut yksi kolaroitu pylväs ties miten kauan. Nyt se onkin asennettu! Valaisinnäyttelyyn on myös lisätty Sirius...
22.06.2023 23:04
<RicuP. >
Tuollapäin olen nyt pyörinyt. Pitääkin vissiin käydä pleksilevyn ja latta profiilin kanssa tässä joku päivä tuolla.
23.06.2023 19:42
<Make>
Oho. Tuossa olisi myös tarvetta parille pienen Broadwayn kuvulle. Ovat tummat ja sen näköiset, että sormi menee läpi... Toinen taisi olla pimeäkin viimeksi nähdessä.
04.07.2023 19:18
<RicuP. >
Kävin tuolla, mutta ne on näköjään Pornaisten rajan sisäpuolella 10 metriä, niin ei onnistu...
04.07.2023 20:09
<Make>
Siis kuuluuko nuo Pornaisille? Olen kuvitellut noiden olevan valtion. Tuo kohta tuntuu olevan monen paikan raja.
06.07.2023 19:35
<RicuP. >
Juu, ei ole Elyn eikä meidän seudun huollossa. On ihan siinä rajalla ja osa taitaa olla mäntsälänkin puolella, joka kyllä kuuluu meille, mutta keskus majailee siellä Nesteen pytyn vieressä puupylväässä, mikä on jo syvällä vieraan vallan alueella, että kartta muuttuu punaiseksi heti, jos Pullokioskin nurkkaa lähemmäs menee.
07.07.2023 08:55
<Froggy>
Taitaa olla sitten sitä sellaista "ei kenenkään maata"...
07.07.2023 16:05
<RicuP. >
Täytyy nyt vielä tarkistaa. Kyllä mäntsälä ja ely meille kuuluu myös. Vai onko tuo jotenkin kilpailutuksessa unohdettu merkitä niin, ettei ole nyt kenelläkään...
07.07.2023 19:02
<RicuP. >
Tuossa on nyt semmoinen jännä homma, että keskus ei olekaan tuo, minkä oletin olevan, vaan on kioskin vieressä yksinäisessä pylväässä. Ja vaikka valot on punaisella alueella, niin tuo keskus ei, eli ne nyt sitten kuitenkin kuuluu minun hoidella.
Nämä raja hommat on aina vähän hankalia. Ja usein se kunnan raja on semmoinen Berliinin muuri, että siitä ei yli mennä. Kuitenkin varsinkin tuusulan ja järvenpään rajoilla on teitä, mitkä poikkeaa välillä naapurin puolella, mutta ite olen sen ajatellut niin, että keskuksen paikka määrittää sen kenelle valot kuuluu, vaikka olisivatkin 100m naapurin puolella.
En tiedä sitten tästä Autori karttaohjelmasta kenen piikkiin karttaan merkityt huoltopilkut menee, että meneekö Mäntsälän piikkiin, vaikka keskus on Järvenpäässä.
08.07.2023 11:59
<RicuP. >
Joo, oli vanha helsingintie, nykyinen Hyvinkään seututie 130, eli "vanha kolmonen".
Näin se kyllä menee, että mittarin sijainti ja maksaja on se valojen omistaja, vaikka valot olisikin naapurin puolella.
Kuvan kaappi näkyy olevan puhelinkaappi.
08.07.2023 21:42
<Make>
Näköjään Järvenpäällä ja Mäntsälällä ei ole vikailmoituskuponkia.
Tuossa saattoi muuten joskus olla sellainen vihreä/harmaa puhelinkeskuskoppi.
11.09.2023 20:37
<Make>
Elyn mukaan kuvan valo tai ainakin ne pienet Broadwayt kuuluvat Mäntsälälle. Pitäisi olla teidän aluetta siis. Keskus voi olla kuitenkin se dieselpisteen vieressä oleva. Kaapeleita seuraamalla tulee sellainen vaikutelma.
Jossain lukikin, että valtion teillä voi olla myös kaupungin omistamat valot.
12.09.2023 20:51
<RicuP. >
Voi olla. Näitä kun on näköjään vekslattu joku aika sitten. Ainakin kaikki järvenpään elyn valot on siirretty kunnalle moottoritietä ja vanhaa lahdentietä lukuun ottamatta. Pylväissä kuitenkin lukee Tielaitos. Sitten taas elylle on siirtynyt jokelantien valot, mitkä ennen oli kuntien. Samoin rautatieasemilla kunnille on siirretty kaikki muu, paitsi laitureiden valot. Eräästäkin alikulusta menee kunnan tie alta, mutta alikulun valot onkin elyn, kun sen tie menee yläpuolelta...
On ne muutkin pihalla. Oli hetki sitten destia raivaamassa romuja tien varrelta Tuusulassa, vaikka ei ollut heidän alueella enää. Näköjään parhaiten asia selviää arvaamalla tai noppaa heittämällä. Tulee taas tämä Hyvinkään tapaus mieleen, missä valot oli vuosikausia huoltamatta, kun oli ylläpitäjä vaihdettu.
30.10.2023 21:01
<Make>
Vai melkein kaikki Broadwayt ovat häipyneet... Vaikea sanoa, mistä maakaapeli tulee, keskus on ainakin tien toisella puolella.
24.07.2024 17:15
<Froggy>
7.8.2019 mainittu nakkikioski on mennyt jossain vaiheessa remonttiin... Sisävalaisimet ja muuta roinaa on heitetty pihalle. Aika monessa loistevalaisimessa oli vielä lediputketkin... 1840 löytyi luukku risana sekajätteestä. Lipan alla olevat valot ovat vielä sentään entisellään.
24.07.2024 21:07
<Make>
Vai sillä lailla... Otitko jotakin talteen?
24.07.2024 21:11
<Froggy>
En kehdannut vielä viedä mitään, mutta kai voisi, ovathan ne siinä lojuneet aika kauan... Paitsi oikeastaan suuri osa valaisimista on karun kohtelun saaneita romuja ja jotkut vielä tietysti rasvassa... Aika siivottomasti on kyllä vaan heitetty kaikki rojut talon ympärille.