|
15.08.2023 23:59
<Froggy>
Tarkoituksena on, että valaisisivat puita alhaalta päin ja muutenkin ympäriinsä. Siinä vain kävi nyt näin, ellei löydy yllättäen jostain, reilu kuukausi tuosta jo on. |
![]() |
15.08.2023 23:54 <Froggy> Onko tuo häiriönpoistokonkka ollenkaan jos kerran on DC:lle? |
|
15.08.2023 20:51
<Make>
Aikaa ennen oikorataa, Laurilantie meni siihen Halkiantien risteykseen. Sitä perua ovat PSO:t, HKB 10 ja muut. Koko Laurilantie taisi olla muinoin HKB 4:lla. Väyläviraston mielestä ainakin Keravan asematunnelin valot kuuluvat kaupungille. Kartassa ei tietenkään ole asiasta mitään. Sen sijaan Savion asematunnelin valot löytyvät. Siellä minäkin olin aikoinaan työelämään tutustumisessa Keravan Energian lampunvaihtokeikalla mukana. Liekö oikeasti sama tilanne Järvenpäässä... Väylävirasto tuntuu kyllä pitävän laiturien valot aivan täydessä iskussa. Senkin puoleen on outoa, että tunnelin valot jätettäisiin noin, jos ne heille kuuluisivat. |
![]() |
15.08.2023 20:25
<Make>
Aikoinaan jotkut ADSL-modeemit osasivat myös asetusten itsestään muuttamisen. Taitaa Dalin tyrkyttämisen yksi idea olla, että rikkinäinen, vilkkuva valaisin saadaan sammutettua helposti. Tuolla taas on KNX:stä havaintoja: https://keskustelu.suomi24.fi/t/9421618/langattomat-valon-kytkimet KNX:ää syövä valaisin tuntuu kyllä vähän erikoiselta, tarkoittaako kuitenkin Dalia? Moniin seurakunnan tiloihin kuulemma asennetaan ko. valonohjausjärjestelmä, vaikka kukaan ei oikeasti sitä käytä. |
![]() |
15.08.2023 19:58
<Make>
En tiedä, mitä sinällään tarkoittaa, mutta X on L-N välille ja Y PE:stä N- tai L-välille: https://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4iri%C3%B6npoistokondensaattori Kai se sitten käy myös 220V AC:lle, vaikka ei ole merkitty. |
![]() |
15.08.2023 19:50 <Make> Vai sulakkeita kuluu... Olisiko niissä joku ylijännitesuoja, joka on turhan herkkä. |
|
15.08.2023 19:46 <Make> Miten Joville nyt noin voi käydä... Jos on tuore tapaus, vielä voisi löytyä. |
|
15.08.2023 15:22 <RicuP. > Jotkin pääpeililamput olisi varmaan paremmat. Valaisimen valotekniikkaa ei olla kyllä mietitty. |
![]() |
15.08.2023 15:17 <RicuP. > On niissä toki muutakin vikaa. Jos ei ole vettä, niin liitäntälaite on sökö. Erittäin paljon on ollut myös tapauksia, että sulake on jostain syystä palanut. Valaisimessa ei kuitenkaan löydy näkyvää vikaa ja toimii taas sulakkeen vaihdon jälkeen. Sulakkeita on nyt viikon aikana vaihdettu toista kymmentä.. |
![]() |
15.08.2023 15:12 <RicuP. > Ledeissä ei näkynyt tulvimisen merkkejä. Tässä uudessa mallissa on semmoinen vaalea kupu ledien päällä, missä keskellä 20mm reikä, että vedet ja ötökät tippuu pois. |
|
15.08.2023 15:08 <RicuP. > Salvat on kyllä kestävää muovia yhä. Mitä lie nylonia varmaan. |
![]() |
15.08.2023 15:07 <RicuP. > En tiedä, mitä X2 tarkoittaa? Vai onko tuo nyt totaallisen väärä konkka, että on vain DC.. |
![]() |
15.08.2023 15:04 <RicuP. > Juu, pää oli tuolla sukan sisällä ja irtosi kun avasi liittimen. |
|
15.08.2023 15:02
<RicuP. >
Maakaapeli on liittynyt johonkin. Enää siinä ei mitään eloa ollut. PSO:t alkoi heti Haarajoen aseman tien risteyksestä ja menivät metsän läpi HKB10 kohdalle, jonka jälkeen alkoi mistrallit. Ne on nyt purettu. |
![]() |
15.08.2023 14:55 <RicuP. > Ainakin näyttävät samanlaisilta. |
![]() |
15.08.2023 14:53
<RicuP. >
Noissa NFC laitteissa on nyt semmoista havaittu, että liitäntälaite voi unohtaa ohjelman, jolloin palaa hyvin himmeänä... Perus Dip ohjelmoitavat on luotettavempia. Aika huolestuttava on tämä kehityssuunta ledien ja valaisimien kanssa. |
|
15.08.2023 11:30
<Froggy>
Hartsirasiat tuli lopulta maahan. Nuo 60W vastaavat 4000K putkilamput vaan häikäisee aika lailla... Jovi taitaa olla mennyttä. Joku oli sen siivouksen yhteydessä vienyt seinän vierestä makaamasta, varmaan on kierrätysasemalle viety, argh... |
![]() |
13.08.2023 21:55 <Make> Kuvan tyylinen näky on myös ilmeisesti Airam Optimus- valaisimessa: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-233143 |
![]() |
13.08.2023 20:32 <Make> Varmaan sama alihankkija voinut olla kuin vastaavassa Helvarin valkoisessa liittimessä. Ne ovat aika haperoita nykyään... |
|
13.08.2023 20:27
<Make>
Joku maakaapelikin siihen HKB10:n tulee, mutta ei kai ole sitten enää kytketty. Vai valot lähti siltä tieltä kokonaan. Kuitenkin siinä oli jo Mistralit ainakin alkupäässä. |
![]() |
13.08.2023 20:14 <Make> Ai tuo oli valmiiksi irti? Jatkot ovat kai lankaa, jonka päällä on sukkaa. |
![]() |
13.08.2023 20:12
<Make>
Ilmeisesti on myös 220V AC, vaikka ei ole merkitty: https://www.tedss.com/2020043902 X2-luokasta on paha sanoa, ei ole mitään mainintaa. Tuollaisia RC-piirejä on myös 22mm:n PRL AD22- keskusmerkkivaloissa. Jotain kiinan merkkiä ovat tietysti. |
![]() |
13.08.2023 01:20 <RicuP. > Löytyy faijan firman aikoinaan tekemä RPS 1990 valourku ohjain missä myös Rifa konkat. Konkat on siitä erikoiset, että niiden kuoren läpi näkyy vastukset, eli on konkka+vastus yhdistelmä. |
![]() |
13.08.2023 00:42
<RicuP. >
Sieltä juuri on kotoisin tämä. Liekö Sähköseppien tekemä liitin myös. En nyt muista, minkälaiset kuristimen liittimet oli. |
![]() |
13.08.2023 00:32
<RicuP. >
Toiset on tosiaan jotenkin sulaneet. On kyllä varmaan väärät konkat tilattu kun johtimia on juotettu. Löysä juotos on varmaan kuitenkin koitunut tämän valaisimen pelastukseksi. Konkka ei ole varmaan sen takia toiminut. |
![]() |
13.08.2023 00:27 <RicuP. > Sitäkin mietin, että on DC merkki ja johtimia jatkettu. |
|
13.08.2023 00:25 <RicuP. > *Halkiantie |
|
13.08.2023 00:21 <RicuP. > Se HKB10 jäi ilman valoja. Amka mikä siinä menee, menee telemastolle, mikä on Haukialantien sivutiellä. Myös siltä tieltä purettiin valot ja pylväät. HKB nyt jäi muistoksi paikalleen. |
|
12.08.2023 23:15
<Make>
Tuolla kun on se yksi SLO-MMO HKB10, tuliko siihen valot? Lamppukin puuttui. Keravan asemalla on jalustojen ympärillä joku teräsputki ja sisusta täytetty betonilla. On kai juuri auroilta suojaamista. |
![]() |
12.08.2023 22:54 <Make> Eikös tuo tarkoita 400V DC? Eikä lue X2-tyyppiä. Oudon oloinen konkka. |
![]() |
12.08.2023 21:59
<Make>
Kyllä, kokemusta on... On tuokin vähän halkeillut, mutta ei vielä posahtanut. Kiehuneen oloinen löytyi työpaikan valomainoksesta. Oli jotenkin karheaksi mennyt ja kuumana käyneen näköinen. Tuo on kai piirilevymalli, mihin on juotettu johtimet. On siltä osin aitoa kotimaista käsityötä. |
|
12.08.2023 21:51 <Make> Vai sellainen tutkimus. Varmasti kestää kauan, paitsi ehkä 8512-22 osalta. Muoviset kupujen salvat on tietysti yksi asia myös. |
![]() |
12.08.2023 21:45
<Make>
Konkat tekevät jonkinmoisen kytkentäpiikin. On myös AC2, taitaa olla jonkinlaisille valoille. Töissä on vanha Danfossin esite, missä noita on selitetty. Ehkä keskuksen nimellisvirta on 250A ja haarautuu kolmeksi kontaktorilähdöksi. Sillon "oikosulkusuoja, suurin sallittu sulake 250A" sopisi myös. |
![]() |
12.08.2023 21:37
<Make>
Sähkösepät kuristimessa on juuri läpinäkyvä liitinpalikka. Mahtaako olla Haarajoen aseman vierestä? Siellä ainakin oli muutama HKB4, 8512 ja 8522 käytöstä poistetulla tienpätkällä. On pitänyt kysyä, mikä tuo vihreä on liittimessä. Olikin konkka... |
![]() |
12.08.2023 19:36 <RicuP. > Juu, konkkahan siellä majaili kuitenkin. Oli ihan oma pidike lärpäke sille tehty. Kummallista oli, että konkka on todella hyväkuntoinen. Sen mukaan on 22/70 valmistettu. |
![]() |
12.08.2023 18:29 <RicuP. > Eikun hetkinen, meneekö tuonne liitinpellin alle kaksi johdinta? |
![]() |
12.08.2023 18:18
<RicuP. >
Joo, liittimet oli kolmen palikka mitä näkyi kuristimissa ja vielä läpinäkyvä. Tämä oli käytöstä poistetulla tiellä, mistä purettiin pylväät pois, tosin kyllä sinne vielä pari pylvästä ja valaisinta taisi jäädä.. |
![]() |
12.08.2023 18:09 <RicuP. > Taitaa olla Kymi-Strömberg logo. Vähän samanlainen, kuin UPM. |
![]() |
12.08.2023 18:06
<RicuP. >
Tai oikeastaan virta saattoikin olla 150A, en nyt ole varma muistanko oikein. Näitä oli 3kpl keskuksessa, jonka kannet poistettu kun kävi niin kuumana. Johan tuon pelkkä kelakin lämmittää 40W teholla. Mitä lie AC luokkaa ne valot sitten on, ei noita enää muista. |
![]() |
12.08.2023 17:57 <RicuP. > Joo, molemmat on NC/NO. Pultit löytyy joo. Unohtui katsoa mitä kannoissa lukee. |
![]() |
11.08.2023 22:10
<Make>
Apukoskettimet löytyy molemmin puolin. Onko avautuva/sulkeutuva molemmissa? Pulttipussikin on vielä mukana... |
![]() |
11.08.2023 22:06 <Make> Kontaktorin päällä lukee kai Ith 200A. Tuo terminen nimellisvirta kai tarkoittaa samaa, mutta on taas 160A. Ainakin meillä tuo katsotaan maksimivirraksi AC1 lämmityskuormaa. Välillä noita arvoja saa ihmetellä, kun niitä on pitkä rivi. |
|
11.08.2023 22:00
<RicuP.>
Pitää laittaa niistä kiinnikkeistä kuvia. Sen sijaan nyt on käynnissä pienimuotoinen tutkimus, minkä tarkoitus on selvittää että kuinka kauan oikeasti milläkin rakenteella tehdyt valaisimet kestävät käyttökelpoisina. Vanhempia valaisimia pidetään normaalisti yllä kulloinkin saatavan tyyppisillä valonlähteillä ja katsotaan miten lux arvot ja valaisimen hyötysuhde muuttuu ja mikä on se tekninen elinikä, milloin valaisin on vaan niin loppu, että se pitää vaan vaihtaa. Vapaaehtoisvoimin aloitettu tutkimus kestää varmasti vuosikymmeniä. Koekappaleina on yleisimmät akryylikuvulliset valaisimet, kuten HKB9-10,11,13, P2-91 - 93, P2-68, 8512-22 ainakin tähän mennessä, sekä Minikoffer. |
![]() |
11.08.2023 21:53 <Make> On taas joku leijonalogo, mitä en ole nähnyt. |
![]() |
11.08.2023 21:49
<Make>
Konkan savutuksen poisjäänti on aina hyvä asia... Jousiliitimet tekevät kuristimesta todella modernin oloisen muihin asioihin nähden. Oliko piippuliittimet ehkä kuristimissa näkyvän tyylinen kolmen palikka? Ilmeisesti ollut sitten turha, jos on ollut käyttämättä ja nyt kai irrotettu. Vai varsikin on PSO, ei varmaan maasta käsin tunnista... |
![]() |
11.08.2023 21:41
<RicuP.>
Eikös nuo kaikki pesät ole kuitenkin Turun Posliinin/ Wärtsilän tekemiä ja myöhemmin siirtyi Enstolle Sähkövaruste/ Sekko Oy fuusion kautta? Joo, valaisinpylväissä on näkynyt ainakin jo 8 eri kokoonpanoa. |
![]() |
11.08.2023 21:32
<Make>
Ln401 lyhenne tuo mieleen "luettelonumero", sen puoleen voisi olla kotimainen. Rivivarokkeet ovat ilmeisesti yhtenäisellä kiskolla. Töissä on -52 Selcastin pesiä, jotka ruuvataan toisiinsa kiskosta kiinni. Suomen sähkötarvike on uusi nimi. On fuusioitu ABB Asea Skandiaan. https://www.porssitieto.fi/osake/lisaa/uuskallionsahko.shtml Ehkä se on niin keskusvalmistaja, joka nyt on käyttänyt Arsan koteloa ja Selcastin pesiä. Vai valaisinpylväsliittimiä on noin monenlaisia. |
![]() |
11.08.2023 20:13 <RicuP. > Tippareikä se on. Kun katsoo tuon normaalin version sisustaa, niin ei tähän kohtaan juuri mitään mahdu. Liekö tässä sitten iso konkka tai jotain muuta kuristimen vieressä ja kytkentä tuossa patin kohdalla. Ettei natikka sentään.. Niitäkin on kuitenkin ollut. |
![]() |
11.08.2023 20:06
<RicuP. >
Konkkaa ei ollut, mikä voi olla hyväkin, ettei ole pilannut sisuksia. On ollut tähän aikaan varmaan taas sen kokoinen ja hintainen, että on ollut lisävaruste. Valaisimen ikä on arvio, mutta voi olla vähän vanhempikin, jostain 1960 -luvun lopusta jopa. Ampiaispesä oli alunperin kiinnitetty tuohon nollajohtimen liittimeen. Liittimet on hienosti leimattu ~ ja 0. Joskus mulla oli vissiin vanhempikin runko, missä oli läpinäkyvät piippuliittimet kiinnitetty taivutetuilla peltiliuskoilla tuohon liitinriman sijaan. Siinä oli myös Sähkösepät kuristin, mikä oli saman näköinen ja samanlaisesti kiinni. Tämä on nyt kokeiltu ja toimii, vaikka on ollut ainakin 10v käyttämättä/ huoltamatta. Kuristin on ihmeen hyvässä kunnossa ja on Helvar EK125G. Myös 2,5m varressa oli PSO leima, mutta ei mitään muuta lukenut. |
![]() |
11.08.2023 19:36
<RicuP. >
Pääkytkin näyttää vähän vanhalta Konerauta kytkimeltä, mutta ne on olleet vähän eri näköisiä, valkoisia mutta kuitenkin saman näköisillä liittimillä. Monta firmaa on. Suomen sähkötarvike on varmaan kasannut tuon, eli ollut keskusvalmistaja, tai teettänyt kokoonpanon. Kummallista on jos lukee Arsa ja on myös Selcast. Tuota saman tyypin Pen kiskoa on käytetty myös valaisinpylväsliittiminä. Liittimiä on neljä jotka vapaasti kaapeleiden päässä ja päällä vaalea muovi huppu kotelo. Enston keksintö sekin. Eri enston versioita on tämän lisäksi vielä monia. Löytyi myös Tekamat Oy vastaava. |
© Janne Määttä 2004-2017