01.03.2016 11:30
<RicuP.>
Sähkönumerot väittää, että Mantan valmistus olisi lopetettu 2013. Kuitenkin niitä on asennettu uusia kilometrikaupalla vielä tänäkin vuonna!?? Esim Hyvinkään Sairaalankadulle koko matkalta ja Jokelankadulle Hyvinkäältä Järvenpäähän asti..
01.03.2016 19:18
<Make>
Niin näkyy, en ole huomannut ollenkaan. Ei löydy sitä Philipsin sivuiltakaan. Onkohan joku muu alkanut sitä tekemään...
Malli lienee tuossa ainakin suunnilleen 611HGV SON-T150W IC II TP FG S.
02.03.2016 11:55
<RicuP.>
Luulen kanssa, että joku on hankkinut koneet, niinkuin Rinaldo teki aikoinaan. Sitäpaitsi Mantoja tehtiin aikaisemmin kahdessa eri paikassa: Idmanilla Mäntsälässä ja Philipsillä Romaniassa tai Puolassa. Idmanilla lopetettiin 2010. Ulkomaan Mantojen ero on että rungon sävy on enemmän ruskehtava. Muuta eroa ei taida ollakaan. Molempien kilvissä lukee made in EU. Uudet Mantat on jotenkin enemmän metallin värisiä, kiiltäviä verrattuna aikaisempiin vaaleanharmaisiin.
02.03.2016 20:02
<Make>
Eli kuvassa ei taida ollakkaan Philips Manta, vaan joku tuntematon malli... Rinaldo saisi ottaa ufon mallistoon, vaikka paranneltuna versiona.
03.03.2016 18:31
<Make>
Vähän tuolloin katselin, että näyttävät oudon kiiltäviltä. Ei tullut sen tarkemmin asiaa kuitenkaan mietittyä.
03.03.2016 22:57
<RicuP.>
Varsia on varmaan lyhennetty uuden valonjaon takia. Uusi valonjako leviää vähän viistosti.
13.04.2016 02:02
<RicuP.>
Nyt on Hyvinkäällä taas jostainsyystä kylvetty näitä valaisimia jokapaikkaan. Esim. Läntisen yhdystien alkupään kaikki 2000 -luvun alun Idmanin 250W natikkavalaisimet on korvattu näillä luultavasti 150W malleilla ja lopputulos on hieman kyseenalainen.. Nyt valoteho on huomattavasti pienempi, jopa hämyinen ja valonjako epätasainen tuolla pylväsvälillä... Myös Erkylänkadun vanhat 60 -luvun ruosteiset maalatut pylväät ovat saaneet nämä valaisimet. Ei kovin hyvissä käsissä näytä suunnittelu enää olevan.
13.04.2016 11:37
<Hartsa>
*Jännä villitys tää natikoitten kylvö joka paikaaan, Tässä mitä oon nähnyt ledeillä tuotettua valoa tai muulla valeaavaloa kyllä se vaalea on paljon mukavampi kun tuo räikee oranssi.
13.04.2016 21:21
<Make>
On tainnut suunnittelija vaihtua... Taisi olla Keravalla vastaava juttu, kun parilla kadulla 150 watin Philips Aluroadit oli jo korvattu ehkä 100 watin Siteco SC:llä. Aika hämärää on nyt. Ja hyvin näkyvät vaikka ledivalot asentuvan esim. pahasti juuresta syöpyneisiin alumiinipylväisiin.
Korvaavat monimetallit tuntuvat yleistyvän pikku hiljaa, niitä näkee jo muutamissa paikoissa.
13.04.2016 23:37
<RicuP.>
Kai ne johonkin säästöjuttuihin varmaan vetoaa noiden tehojen pienentämisessä. Muistan erään tapauksen, kun katusaneerauksen uusissa suunnitelmissa oli piirretty valaisinpylväät 250W+70W. Toimitetut valaisimet oli kuitenkin 150/100W+70W. Nyt kiinnostaa nähdä, mikä lopputulos on nyt tulevan Uudenmaankadun alkupään remontin jälkeen, sinne on myös piirretty 250W/70W.
Aluroad on kuulemma aika huonoa suunnittelua. Siinä ei alumiinin kanssa ole paljoa tekemistä, kun sisukset on muovia kuristimen kiinnityksiä myöten. Lisäksi se on niin ahtaaksi tehty, että komponentit ei kestä kauaa. Sitecon mallit on paljon parempi vaihtoehto, jos vain teho on oikea. Jotakin Ledi valojakin on tullut aika moneen paikkaan. En vain äkkiseltään tiedä mallia, mutta hyvä valo niissä vaihteeksi on.
14.04.2016 21:36
<Make>
Noiden lisäksi vaikuttaa, että Aluroadien kuvut ovat alkaneet kellastua. Se on sitä nykyistä Philipsiä.
15.04.2016 13:45
<RicuP.>
Tänään juuri oli Aamupostissa juttu, että yli 40 vuotta vanhempia pylväitä vaihdetaan uusiin, kun ovat alkaneet kaatuilla itsekseen :D Eräästäkin pylväästä oli juuresta ruostunut 1/4 pois... Pylväitä onkin tähän mennessä vaihdettu yli 500kpl. Seuraavaksi vaihdetaan Pohjoisen puistokadun pylväät, jotka ovat 60 -luvulta ja alkuperäinen valaisin on PSO HKB4. Kuitenkin kaikkein ruosteisimmat pylväät löytyvät Ahdenkallionkadulta. Niissä on niin monenlaisia valaisimia, ettei alkuperäistä osaa sanoa, ehkä SLO tai Fresta vissiin vanhimmasta päästä. Osa on lähes kokonaan niin ruosteessa, ettei maalipintaa edes näy ja yksi niistä oli näköjään jouduttu uusimaankin muutama vuosi sitten, liekö se yksi kaatuneista..
15.04.2016 21:05
<Make>
Philips pitää huolen, että halvalla ei saa hyvää, saako sitten kalliillakaan... Heijastin taitaa sentään olla metallinen:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7793
Ledivalojakaan ei tunnu olevan muita kuin Philipsiä.
Pahasti ruostuneisiin pylväisiin on viime vuosina asentunut niin Philips Iridiumia kuin Schreder Ambar 2:sta... Se siitä suunnittelusta.
19.04.2016 20:57
<Make>
Tuossa PSO HKB 4:ssä näkyy olevan sileä kauhan päällinen kun SLO HKB 4:ssä on urallinen...
19.04.2016 23:29
<RicuP.>
Jaaha, se voi olla ehkä jotain varhaisempaa mallia.
20.04.2016 23:23
<RicuP.>
Se voi olla vaikka kuinka vanha. 1965 -vuoden kuvissakin niitä on näkynyt.
23.06.2020 13:45
<Samuel>
Täällä oli sama HKB 9 kanssa... Varret lyhennettiin nysiksi ja Mistralit tilalle. Olivat sitä varhaista Mistral-versiota.
23.06.2020 13:50
<Froggy>
Ainakin jossain Lapin maakunnassa harrastelivat varsien lyhennystä aikanaan. Penillä maanteillä tuli aina tilalle Selenium ja isommilla valtateillä Ambar. Alunperin oli jokapaikassa HKB 10 tai 13 taikka Siemens SiOptal.
01.03.2023 20:08
<RicuP. >
Ihme kun ei ole vielä kolissut. Ei olisi tarvinnut varsia ollenkaan.
On suunniteltu myös alustavasti 621 valaisimesta vähän vaikutteita saanut malli. Valun sijaan valmistetaan syvävedetystä materiaalista. On teknisesti myös monipuolisempi.
05.05.2023 16:47
<RicuP. >
Kuvan valaisimet, sekä Koffer2 purettu taas vaihtelun vuoksi ja tälläkertaa laitettiin Lumistreet yllättäen...
Keravan risteyksessä alkuperäinen, jo ennen HKB10:jä ollut HKB8 vielä sinnittelee. Sille on vaihdettu uusi pylväskin ja toimii jopa, vaikka on kaukana tiestä ja alunperin tarkoitettu tien valaisemiseen.
05.05.2023 17:35
<Froggy>
Aika haaskausta. Olitkos itse vaihtamassa?
05.05.2023 19:51
<RicuP.>
Oli toiset kaverit. Nosturiauto on remontissa.
05.05.2023 22:17
<Make>
Mitä ihmettä! Jossain kun on höpisty natikoiden poistumisesta, joku on taas ottanut liian vakavasti.
Se HKB 8 on vähän erikoinen tapaus. Tuossa alkutilanne:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8803 Se on varmaan alunperin ollut Tuusulantien valo ennen 8512:a.
05.05.2023 22:50
<RicuP. >
Ei varmaan olla kuin yhdet lamput vaihdettu, jos sitäkään noihin edellisiin. Olisivat saaneet olla kiinteällä natikalla. Joku pikaliitin Amkaan, ettei aina tarvitse uutta liitintä asentaa, kun valaisinta taas vaihdetaan.
Joku ylitsepääsemätön ongelma on vaihdettavissa Led lampuissa käyttää noissa näköjään.
Niin taitaakin olla ollut toisella kadulla. Ihmettelinkin, kun oli niin kaukana tiestä. No nyt sen elämää on taas jatkettu ja saa valaista nyt pyöräteitä seuraavat 50v.
05.05.2023 22:56
<RicuP. >
Taisi olla Elyn keikka koko homma. Valaisinvalinnastakin sen voi päätellä.
24.07.2023 17:33
<Make>
Niin näkyy LumiStreetit virnistelevän tuolla koko matkan. Nuo vanhat, lyhennetyt varret sentään kelpasivat.
25.07.2023 11:28
<RicuP. >
Joo, oli kyllä hölmöä vaihtaa noin uudenkarheat valot melkein heti pois.. On niitä paikkoja missä on paljon huonokuntoisempiakin esim. 8512 joista nyt ensiksi kannattaisi hankkiutua eroon. Nämä olivat sentään IP 65 ja 66, ettei nyt siitäkään ollut kiinni. Osaa tuskin koskaan vielä edes avattu..
25.07.2023 22:34
<Marko>
Ilmeisesti esimerkiksi Valkojantielle vaihdetaan LED-valaisimet, vaikka varmaankin vasta alle kymmenen vuotta sitten vaihdettiin höyrylamppuvalaisimet suurpainenatriumlamppuvalaisimiin. Samalla kaupungilla on kuitenkin vielä käytössä selvästi energiatehottomampiakin höyrylamppuvalaisimia joillakin lyhyemmillä teillä ja selvästi vanhempia suurpainenatriumlamppuvalaisimia.
Nykyään myös melko monesti näkee lediä vaihdettavan lediin, mutta silloin kyse on siitä, kun valaistus uusitaan kokonaisuudessaan, eli myös johdot ja pylväät.
26.07.2023 21:28
<Make>
Sen kun tietäisi, mikä idea varsinkin ELY:n hommissa on. Parhaat, metalliset häipyvät ensin, 8512:t vasta nyt hiljattain.
Valkojantie on ilmeisesti tuo:
https://www.google.fi/maps/@60.4390467,22.6888978,3a,60y,12.65h,88.38t/data=!3m7!1e1!3m5!1sdyaHRVc603u20vMzLdkYbg!2e0!5s20180501T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu
Alunperin näkyy olleen HKB10:t, nyt AEC Kaosit. HKB10 on ja myös AEC lienee hyvä alusta korvaaville lampuille...
Valoja säädetään kyllä ihan koko ajan. Tuossa oli alunperin P2-80:t ja Minicompactit 2 per pylväs.
https://www.google.fi/maps/@60.4148433,25.081267,3a,30y,235.31h,89.91t/data=!3m7!1e1!3m5!1s5yDCcKUoYHKELOVqloRH-A!2e0!5s20180501T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu
Jossain välissä ilmestyi 2x LumiStreetit. Nyt taas onkin 1x TownGuidet, oliko vielä uusissa pylväissä!
26.07.2023 23:12
<RicuP. >
Tuntuu välillä siltä, että kaikesta muusta säästetään, mutta valaisimet on se mihin voidaan upottaa rahaa. Välillä nuo uusimiset menee jo järjettömyyden puolelle. Sitä usein puolustellaan säästöillä mitä syntyy ja pitkällä huoltovälillä tai jopa huoltovapaudella. No niitä ne nimenomaan on, huoltovapaita...
Ja mitä säästöihin tulee, niin pitääkö joka kerta kun keksitään paremmalla hyötysuhteella toimiva valonlähde, vaihtaa koko valaisin uuteen? Onko tässä mitään järkeä? Onko suunnittelu todella niin onnetonta, ettei kyetä saamaan uutta tekniikkaa käymään vanhaan standardi runkoon, vai halutaanko sitä edes?
Nyt on Philips ilmoittanut, ettei enää ota valaisimia takuuseen, vaan toimittavat varaosia vaan sitämukaa kun tarvetta on. Eli omaan piikkiin menee takuuaikana vian selvittäminen ja korjaustyö.. Lisäksi saattaa olla, että takuu loppuu siihen, kun valaisin on itse korjattu.
Ei ennen ollut juurikaan tekniikan kestävyydessä mitään ongelmia.
Uusimpiakaan valaisimia ei edelleenkään olla kyetty suunnittelemaan mitenkään yhtenäiseen kokoonpanoon, tai edes niin, että komponentit olisivat mitenkään standardisoituja, ei edes saman valmistajan tuotteissa. Kukaan ei edelleenkään takaa, että mitään osia saa 5v kuluttua. Vertaa, että ennen 1970 -luvun valaisimeen käy samat standardi osat vielä tänäkin päivänä mallista, valmistajasta tai hyötysuhteesta riippumatta.
Kun uusien valaisimien huollettavuutta tarkastelee, niin kaikki osat on kiinni hirveällä määrällä pikku ruuveja ja muita irto-osia. On oma extreme lajinsa huoltaa niitä tien päällä vaikka yökeikalla räntäsateessa kun mukana pitää olla kellosepän työkalut ja lehmän hermot. Lisäksi pitää tarkkaan tietää, mitä valaisimia huoltoreitillä on ja mitä komponentteja niihin menee. Vanhoissa valaisimissa ei tarvitse tietää muuta kuin teho ja valaisin on huollettu 5-15min, vaikka kaikki komponentit pitäisi vaihtaa..
Nyky suunnittelu on kuin päiväkoti-ikäisen päästä, joka ei tiedä mekaniikasta muuta kuin, että osat pysyy kiinni ruuvilla tai erikeepperillä.
On lisäksi aikamoinen riski investoida noin valtavia summia tuommoisiin standardisoimattomiin keskeneräisiin tuotteisiin, joiden kanssa eletään täysin uskon ja toivon varassa, että ne kestää ja osia saa.
27.07.2023 21:04
<Make>
Vaikka asfaltoinnille löytyisi varmasti jostain kovasti tarvetta kiinteiden sijaan.
Tuntuu, että aiemmin vaan hutastiin äkkiä jotakin, ja nyt on olevinaan niin suunniteltu että...
Valmistajat eivät varmasti halua standardiosia. Eihän valaisimen valmistaja saanut mitään, kun standardi varalamput ja -kuristimet hankittiin ihan muualta. Sen takia ledit tehtiin kiinteiksi.
Vai tuollainen käytäntö on tullut. Jossain tilanteissa on ihan toimivakin. Sitten vaan lasku Philipsille työstä...
On huomattu, että varsinkin LumiStreetissä näkyy vaikka millaisia led-kokoonpanoja. Monenlaista ruuvia ja kulmapalaa näkyy olevan.
28.07.2023 23:10
<Froggy>
Joo, vähän ihmetyttää, että miksi valoihin nyt panostetaan, vaikka muita paljon parempia kohteita kyllä löytyy vaikka millä mitalla... Näköjään Loviisa-Pyhtää väliltä on vaihdettu n. 10 vuotta vanhat uuden kiiltävät Siteco SR:t ja 170-tieltä SC:t LumiStreeteihin, vaikka sama motari on Porvoon kohdalla ihan rapakunnossa, se pätkä tosin kuuluu vissiin eri hallintoalueelle, mutta silti...
Nämä valaisinten uusintaprojektit tunnutaan kyllä tekevän vähän juosten k*sten, mahdollisimman äkkiä ja halvalla. Moni urakka tuntuu jätetyn kesken, kuten esimerkiksi pyörä- ja sivuteiltä jää aika usein vaihtamatta, kun päätielle laitetaan uudet valaisimet.
Joku järki sentään on, esimerkiksi Lahti-Kouvola -väliltä vain kaikki lasikuituisten mallien (8512, ST ja SGS203) osuudet vaihdettiin Lumistreeteihin, mutta kaikki Manta-osuudet on jätetty toistaseksi ennalleen. Josko tulisi korvaavia.
29.07.2023 00:10
<RicuP. >
Olen nyt alkanut laittaa Mantoihin, SC:hin, iridiumeihin ja vastaaviin Led lamppuja palaneiden tilalle. Ei nimittäin ole mitään järkeä laittaa metallirunkoiseen valaisimeen enää natikkaa, kun saman + valkoisen valon saa n. 50-60% pienemmällä teholla ja 50% pidemmällä käyttöiällä.
Lasikuituisiin ei juuri kannata panostaa enää, ellei ole valmiiksi hyvässä kunnossa.
04.12.2023 19:50
<Make>
Viikko sitten tuossa Järvenpääntiellä oli jo 2-3 LumiStreetiä pimeänä. Niissä on jotenkin vihreä sävy verrattuna Järvenpään pään kiinteisiin Iridiumeihin. Myös 5.5.2023 HKB 8 oli toisella kerralla pimeä, mutta toisena päivänä toimi taas?
19.12.2023 21:12
<Make>
... on ilmeisesti tuolla käyty, kun kaikki toimivat taas. Jos eivät sitten kummittele.
21.12.2023 22:21
<RicuP. >
Nuo on nykyään Uvr:n kontolla. Olisiko ollut sulake palanut.
22.12.2023 22:22
<Make>
Vai tuossakin on huoltofirma vaihtunut.
Olisiko niissä oikein pylvässulakkeet.