Kommentit

40623 - 40672 / 47977
<< >>

TolppaTurku2.030705.JPG 07.06.2012 00:49 <Janne Anttilasta> Mä luulen Bärlundin kauppan kohdella,sillä oli kaksi homma antoi valo kaupalle ja Postille ei mummuile enä jalat menny poikki, peukalo ylös sähkö madolle!
IMG_6714.JPG 07.06.2012 00:39 <janne anttilasta> Eikö on suora linja olen ylpee ihan kun Bonaza sariassa
IMG_6717.JPG 07.06.2012 00:35 <janne anttilasta> ei ollut ESV:n juttu muistakkseni Hasses Smedia Oy ja taisi kesstä pari teettä sai niitä maalattu kin
IMG_6729.JPG 07.06.2012 00:13 <sähkövaras> en tiedä moni on kuolut siinä kylässä syöpässä ,ittse muutinpois vuona 76 silloin oli vielä puupylvät,kun oli koste ilma kului kauhe rätinä niin että tänäpäivien tekknikalla niin lulen että ne olis laitneet linian kiini.nehän oli kaikki dokuja jotkka laitoi Nesten linia kasan mitä nytt näissä kuvissa näky oli oiken siisti duuni.Sorry mun huono suomi toivottavasti ymmärätte jotian. Janne anttilasta
metrotolppa.jpg 06.06.2012 21:17 <Hartsa> Hyvä oli tuo pelastuslinkki...!!
metrotolppa.jpg 06.06.2012 11:55 <Mikko Koho> Pdf:n sivulla 26 (työn sivu 21) taitaa muuten olla kuva sähköasemasta jolta Helsingin pimentänyt katko v.2003 sai alkunsa. Kaapelia käyttöönotettaessa vahingossa kiinnijäänyt 110kV maadoituserotin + suojauksen puutteet = valvomoon, asiakaslehden mukaan, kesken hässäkän tullut tunnustussoitto: "oon syyllinen tähän katkoon kun laitoin just silitysraudan töpselin kiinni ja meni sähköt."
metrotolppa.jpg 06.06.2012 11:48 <Mikko Koho> Varmaan ihan asiallista tekstiä kaikille jotka työskentelevät vähän jäykempien sähköjen kanssa vaikka opinnäyte onkin tehty Helsingin näkökulmasta:
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/31906/Pelastus.pdf?sequence=1
IMG_7149.JPG 06.06.2012 08:25 <calm> Olihan soittaja sen verran perillä tekniikasta, että ratikan ajojohdossa on tosiaan miinusmerkkinen jännite maahan nähden. Siihenpä se tietämys sitten kyllä tökkäsikin. Kumminpäin Helsingin metrossa jännite on, sitäpä sitten en muista.
IMG_7149.JPG 05.06.2012 23:35 <Mikko Koho> Oiskohan mennyt metro ja ratikka "vähän" sekaisin.. Metrossahan ajojännite tulee sitä junan vieressä kulkevaa keltaista kiskoa pitkin ja muistaakseni vielä alapinnasta, eli sivut ja yläpinta on jotenkin kosketussuojattu.
Helsingin metrohan on itseasiassa koerata. Tasasähkön syöttö junaan ja Strömbergin vaihtosuuntaajat yhdistettynä oikosulkumoottorin varmuuteen ja vähähuoltoisuuteen piti olla se jolla valloitetaan maailma. Usko ko. ratkaisuun oli jopa niin kova että aikoinaan kovalla työllä tehdyt ekat, Tukholman onnistuneeseen metroon pohjautuneet suunnitelmat, lensivät mappi-ö:hön että ihan väen vängällä saadaan uusi uljas metron koerata tehtyä. Kävi vain niin että kenelläkään ei ollut tarvetta ostaa niin massiivista metroa mutta teknisesti se onnistui hyvin. Ainut on vain automatisointi. Muistan lukeneeni tietosanakirjasta, joka oli painettu metron suunnittelu- tai rakennusaikoihin, että juniin ei tule kuljettajia vaan automatiikka ajaa ja hataran muistin mukaan niin että ihminen lähettää junan liikkeelle mutta muuten homma on automaattista. Nyt sitten vuosikymmeniä myöhemmin tapellaan saman asian kanssa..
300406 011.jpg 05.06.2012 20:59 <P. Ylväs> Jouko on selvästi löytänyt kirjastosta sähköyhtiön 50-vuotishistoriikin...? ;)
IMG_7149.JPG 05.06.2012 20:43 <P. Ylväs> Radiossa oli tänään juttua alas tippuneista raitiovaunun ajolangoista ja että poliisi ohjaa liikennettä. Tuossahan ei sinänsä vielä mitään ihmeellistä mutta sattuipa toimitukseen soittamaan joku raideliikenteen ja sähkötekniikan ja ilmeisesti myös kaikkien alojen asiantuntija joka koki tehtäväkseen valistaa kansaa kertomalla että ei niissä johdoissa kuulemma kulje virtaa ollenkaan kun ovat jotakin maajohtoja ja virta kulkee kiskoissa... Ja lisäsi vielä perään että ei malttanut olla soittamatta ja viisastelematta!
IMG_2489.jpg 04.06.2012 23:32 <RicuP.> Joo ja toi on hirveetä luonnon raiskaamista kun kuskataan tonneittain metallia turhaan ympäri maapalloa.
30052008.jpg 04.06.2012 22:25 <Jouko> Tässä lienee kuvaajalla ollut joko kiireitä tai sitten laiskuus on voittanut :D Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5897 Tuonne menevän tien puomilta tosiaan joutui kävelemään...
IMG_6236.jpg 04.06.2012 22:02 <Jouko> Mm. silikonikumia ja hartsiakos nuo ''eristykset'' olivat?? Huippu kevyitä kumminkin nämä vetoeristimet nykypäivänä lasisiin, keraamisiin jne. verraten.
300406 011.jpg 04.06.2012 19:27 <Jouko> Tämän aseman 16 MVA:n päämuuntaja palveli ensimmäiset vuotensa Anttolassa, kunnes siirto Juvalle tapahtui 08/1987. Anttolaan tuli tilalle uusi 10 MVA muuntaja joka hyrrää siellä edelleen: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5655
IMG_27511.jpg 04.06.2012 17:41 <Joni> Tuo muinaishauta ei liene syynä, sillä Anttilan muuntoasemallahan jyrättiin muinaishauta Eestlinkin tieltä.
IMG_4024.jpg 03.06.2012 21:17 <Jouko> Toisaalta lainattua: "1970-luvulla toteutettiin mittava Etelä-Suomen sähkönsaantia turvaavan 400 kilovoltin kantaverkon eli ns. atomirenkaan rakentaminen."
Paimio_280506B.JPG 03.06.2012 19:33 <Jouko> Täällä päin on erään kadun varrella kaksi hieman isompaa pylväsmuuntajaa, joiden välillä on kytkettynä yksi ~70mm2 AMKA. Siihen ei tosin taida olla mitään nousuja kytkettynä, mutta takasyötöksi lienee varattu aikoinaan (ennen isompaa rakennusbuumia) mikäli työ/vikakeskeytys toisella muuntamolla tulisi, jotta naapurin pj-verkkoa voisi sitä kautta avittaa. Nykyään vaan ampeereja lienee hivenen enemmän kuin aikanaan mitoituksia ajateltu...
Vastaavanlainen kytkin toispuolella kaupunkia. Nykytilasta ei tietoa..: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4154
300607 015.jpg 03.06.2012 19:15 <vau miten hianot sähkölinjat> siis 02.06.2012 vuoden uudet linjat
300607 015.jpg 03.06.2012 19:13 <vau miten hianot sähkölinjat> löytyykö täältä sivustolta samasta paikasta otettuja erikoisen näköisiä tolppia ne linjat ovat vielä vihaisemman näköisiä ja niissä on v:n muotoiset johdon pidikkeet
Paimio_280506B.JPG 03.06.2012 04:09 <Mikko Koho> Muistin tuossa että jakeluverkkopuolella hommaa tasaa huomattavasti satunnaisvaihtelu, se että aina kun joku laittaa jonkun kuorman päälle niin joku muu jossain muualla laittaa toisen kuorman pois. Jos vaikka liikeilmaisin sytyttää jonkun valaisinryhmän niin jossain muualla kytkeytyy valaisinkuormaa pois. Omassa lapsuudenkodissani oli yhteensä 14 asuntoa (rivitaloyhtiö), jokaisella 3x25A liittymät ja taloyhtiön yleiskulutukselle 3x35A. Silti pääkeskuksen mittaamattomalla puolella oli muistaakseni 3x125A sulakkeet eivätkä ne käsittääkseni ole lauenneet kertaakaan.
Sen sijaan jakelumuuntaja paloi. Taloyhtiön ensimmäiset osat valmistuivat 1978 ja heti seuraavana jouluna juuri parhaimpien jouluvalmisteluiden aikaan tuli 8h sähkökatko kun juuri valmistunut taloyhtiön ensimmäinen osa teki niin rajun kuormanlisäyksen että muuntaja ei kestänyt. Seuraavana kesänä sitten tunkkasivat paikallisen päätien ali piuhan kadun toisella puolella olevaa aluetta syöttävään jakelumuuntamoon jossa oli kapasiteettia jäljellä. Tuo sitten joskus aiheutti ihmitystä kun naapureilla paloi valot ja rivitaloissa ei tai toisinpäin, en muista. 20kV jakoraja meni juuri noiden muuntajien välillä :)
Paimio_280506B.JPG 03.06.2012 03:54 <Mikko Koho> Jos puhutaan 400V systeemistä niin siellä kun on joko nolla tai PEN käytössä ja maissa niin se pitää nollajännitteen aisoissa. Itseasiassa ns. PEN-vika on juuri se mitä ei kukaan halua, eli jos maatot irtoaa niin harvoin kuormat ovat tasan yhtä suuret ja nollajännite on jotain muuta kuin maatason jännite. Siinä voi sitten tulla tulipalo tai sähkäri, kuten joskus mainitsin ja alan ihmiset tietänevät niin jossain päin asentaja kuoli kun AMKA oli poikki myrskyn jäljiltä, asiakkaalla kuormat päällä ja kun otti keskilangasta kiinni niin henki lähti.
Mutta sitä en tiedä että miten sitten 20kV puolella, en ole siitä suunnasta perehtynyt että vaikuttaako verkon maadoitustapa (maasta erotettu vai sammutettu) asiaan mutta jakelumuuntajan kytkentä kyllä. En tiedä kuinka yleisesti on käytössä ns. hakatähtimuuntaja, eli yläjännite on kolmiossa ja alajännite hakatähdessä jossa yhden vaiheen syöttö käy pytyn sisällä kahdella pylväällä olevalla käämityksellä. Tuolla ratkaisulla pyritään nimenomaan välttämään vinokuorman eteneminen yläjännitepuolelle.
IMG_1418.JPG 03.06.2012 03:19 <Jouko> Olikohan alkuperäinen johto 1920-luvulta ja nämä pylväät kenties uusittu 1940-luvulla tjsp...?? Ei taida kartan perusteella olla ainakaan Sörkasta..
Paimio_280506B.JPG 03.06.2012 01:13 <Jii> Entäs 20kV verkon 3~ jakelumuuntajassa, jos kytketään vain kaksi vaihetta ja kuormitetaan suuresti L1:stä vaikka sähkömoottoreilla ja lämpöpattereilla..?! Pitkän haarajohdon perällä voisi mittarit jo hieman värähtää..
IMG_7149.JPG 03.06.2012 01:02 <Marko> Maasulkusuojauksen vuoksi nollajännitteen mittaaminen saattaa olla tarpeellista, ja jos vaihejännitemuuntajia ei ole, voidaan tähtipisteeseen kytkeä jännitemuuntaja.
Paimio_280506B.JPG 03.06.2012 00:37 <Mikko Koho> Mites noiden ratasähköjen kanssa tulee vastaan vinokuormaongelma, eli pitääkö siitä sopia erikseen kun kytkee yksivaiheisia tehomuuntajia kantaverkon vaiheiden väliin? Toki tietyissä tilanteissa kahden muuntajan järjestelmässä toinen muuntaja "korvaa" toisen kuormaa siten ettei vaiheiden välinen kuormaero pääse liian isoksi mutta luulisi että ainakin joskus joku vaihe "käy vajaalla" kun kahta muuta kuormataan?
Lauantai 009.jpg 02.06.2012 19:26 <Jouko> Vanha aihe mutta jos valaisimet saisivat avojohdoista syöttönsä yhdessä ok-talojen kanssa, katuvalot palaisivat tauotta kellon ympäri.
Paimio_280506B.JPG 02.06.2012 18:49 <Jouko> Harvemmin näitä yhden muuntajan syöttöasemia tulee kohdalle. Mikä lieneekään syynä tähän ratkaisuun, sillä ei näytä kovinkaan vanhalta tämä asema.. Ehkä kahden muun syöttöaseman välillä jännite pääsee notkahtamaan ja tämä pystytetty myöhemmin niiden väliin?
IMG_7149.JPG 02.06.2012 18:37 <Jouko> Ilmeisesti Westinghousenin 110 kV venttiilisuojat
300406 005b.jpg 02.06.2012 18:30 <Jouko> Rautarouvan pikkusisko :-)
IMG_2489.jpg 02.06.2012 10:52 <Hartsa> kyllä pitäs kotimaisuutta kannattaa mutta on nykyään aika vähäistä.
Spirelec.jpg 31.05.2012 05:59 <Mikko Koho> Jouko: olikos se tuo jakso? http://www.youtube.com/watch?v=y2pn9UsXWMk
No, joutuu nainenkin tuossa ohjelmassa laittamaan itsensä likoon (lieneekö tiennyt mihin työsopimukseen kirjoittaa nimensä..): http://www.youtube.com/watch?v=6mNU6MFQP1k
Tuon jälkimmäisen jakso oli niin kovaa kamaa Discoverylle että jakso meni sensuuriin.. :D
IMG_2489.jpg 30.05.2012 23:38 <Jyri> Surullista ajatella, että johtoja valmistettaisi paljon lähempänä, melkein kuin tien toisella puolella. Silti nykymaailman meno on niin kovaa ja kilpailtua, että pitää tilata halvimmistakin halvimmat piuhat arabimaasta.
IMG_2410.jpg 30.05.2012 23:33 <Jyri> On ympäristöllisesti, eettisesti, moraalisesti ja kansantaloudellisesti erittäin arveluttavaa ostaa kiinalaisia tavaroita, vaikka miten hyviä ja huokeita laitteita olisivatkin.
IMG_2466.jpg 30.05.2012 11:14 <Jouko> Viereiset kulmapylväät hieman etäämmältä kuvattuna: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5894
IMG_0036.JPG 30.05.2012 10:48 <Jouko> Vertauksena nykyiseen: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5907 Onkohan tuo Strömbergin kytkinkoppi sitten rantasaunana (jossain muualla), kun kerran kivikoppi on kesämökkinä? :)
IMG_2410.jpg 30.05.2012 01:32 <Mikko Koho> Herää kysymys että kun kyse on kiinalaisesta tuotteesta niin minkä firman tiedostoista ko. muuntajan piirustukset on krakkeroitu (tunnetaan myös harhaanjohtavasti hakkerointina)..
IMG_2410.jpg 29.05.2012 23:44 <Marko> Kiinalainen Sanbian, joka on mainospuheiden mukaan "vähintään yhtä hyvä kuin muut täällä yleisesti käytössä olevat muuntajat".

http://www.utuelec.fi/linkkitiedosto.aspx?taso=2&id=170&sid=532
IMG_2344.jpg 29.05.2012 23:06 <Koippa> Noita näkee toisinaan täällä vaakaorressa tienylityspaikoissa. Muutoinkin tuntuu olevan ihan yleinen ratkaisu.
P7050018_publ.jpg 29.05.2012 22:11 <Mikko Koho> Pakkaus raiskaa laatua aika tehokkaasti jos vertaa siihen mitä se on täällä mutta ihan originaalia en viitsinyt tuubiin laittaa.. http://www.youtube.com/watch?v=_pWD_C-Ibk4
IMG_2410.jpg 29.05.2012 16:57 <Jouko> "Sanmen" lukee paisuntasäiliössä. Googlen kuvahaku toi tuloksia mm. alibaban sivuilta ja mikäs muukaan kuvassa oli kuin tämä Vihkon päämuuntaja, hieman eri kulmasta vain..: http://www.alibaba.com/product-gs/254430748/power_transformer_10MVA_115_21kV.html Sivu kertoo PM:n tehoksi 10MVA 115/21kV, mutta paikannimeä ei siinä erikseen näkynyt.
IMG_2437.jpg 29.05.2012 16:49 <Jouko> Tuolle kaukokäyttöantennin "mastolle" tuskin on tarvinnut rakentamiskustannuksissa lentoestevaloja saati erillisiä tikkaita budjetoida ;)
IMG_2410.jpg 29.05.2012 16:41 <Mika Bister> Pytty on ilmeisesti ulkomaalaisvalmisteinen.
Spirelec.jpg 29.05.2012 13:01 <Jouko> Eikös Myytinmurtajissa Jamie Hyneman kokeillut tuota ihan oikeastikin? ;D Britteinkielellä saattaisi tuubista löytyäkin se episoodi..
IMG_2363.jpg 29.05.2012 00:17 <P. Ylväs> Voisko tuo olla Gevean malleja? Googlen kuvahaku hakusanoilla "Gevea erotin" antoi tosin melko mielenkiintoisia tuloksia... :D
Spirelec.jpg 28.05.2012 22:18 <Mikko Koho> Ja siinä tehdään työmaadoitus =D http://www.youtube.com/watch?v=_5xsJAbYXBE
Spirelec.jpg 28.05.2012 22:15 <Mikko Koho> Tämä :D http://www.youtube.com/watch?v=2j0RuEj0G00
Spirelec.jpg 28.05.2012 22:14 <Mikko Koho> Eikös se Nokian Renkaiden mainoksessa joku kussut paimeneen ja heti perään tuli varoitus "Nokian renkaiden turvallisuus voi johtaa äärimmäisiin tekoihin" tms. Ja tuo mainos voitti vielä silloin "Kuukauden parhaat sekunnit"-kisan kun wanha vitsi oli osattu muokata niin että se toimii mainoksessa :)
Picture 937_publ.jpg 28.05.2012 16:06 <Mikko Koho> Teoria värähtelyn vaimennuksesta on siinä mielessä pätevä että tuolla on hyvin merellinen ilmasto vaikka ollaankin jo Islannin kannalta melko sisämaassa, ja toisaalta tuo alkaa olla jo vuoristoista. Eli tuulta riittää ja sää voi vaihdella hyvin nopeasti.
Spirelec.jpg 28.05.2012 14:13 <Jouko> Huh, soitto lienee pelastanut maallikon hengen. Maalaisjärki taisi sillä kertaa unohtua autolle/kotiin, sillä tuskin paimenpojan lankojaan kukaan (edellä mainitun omaava) paljain käsin alas painaa loikkiakseen yli... :-)

40623 - 40672 / 47977
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017