Kommentit

40452 - 40501 / 49711
<< >>

IMG_1755.JPG 24.07.2013 17:49 <Jouko> Tämän johto-osuuden (PAH-HAP) pylväät on hiljattain saneerattu kreosoottikyllästeisiksi.
280707 002.jpg 24.07.2013 17:34 <Jouko> Siinä Yli-Iiläinen väestöhälytin mallia tolppa: http://goo.gl/maps/uf1MN
280707 002.jpg 24.07.2013 03:19 <Mikko Koho> Hämärä muistini kertoisi että jossakin todella kauan sitten esitetyssä tv-ohjelmassa olisi Billnäsin voimalalla ollut sireeni joka varoitti patoluukun aukeamisesta. Vanhan moottorisireenin näköinen laite mutta ääni oli nouseva ja hetken tasaisen jakson jälkeen äkkistoppi ja noita varoitusmerkkejä tietty määrä peränjälkeen. Siitä oli vielä kylttikin jossakin rannalla jossa kerrottiin äänisignaalin merkitys.

Nykyisistä määräyksistä en äkkisilmäykseltä löytänyt mainintaa asiasta mutta muistelen että joko vanhoissa määräyksissä tai sitten patoturvallisuusohjeessa olisi ollut maininta että jos tulvaluukun yllättävä toiminta voi aiheuttaa vaaraa niin siitä pitää varoittaa sopivalla tavalla, esimerkiksi juuri sireenillä.
IMG_1258.JPG 23.07.2013 23:02 <Jouko> Samaa hämmästelin itsekin kun ne teräspylväät näin Hiukkavaaran eteläpuolella. LE-PY johto meinattiin kaiketi aiemmin jo purkaa kokonaan... Kiviharjun kiertoreitin jälkeen LE-PY johto kääntynee vanhalle reitilleen, jonka idän puoleisessa päässä näkyi olleen melkoinen monttu kaiketi kulmapylvästä varten tekeillä. Eräässä pylväselementtiin kiinnitetyssä lappusessa työmaan nimikin mainittiin "Hiukkavaara 110 kV projekt".
Leväsuon sähköaseman läheisyydessäkin uusia pylväsperustuksia oli tekeillä.


Yksittäisiä pylväitä on Kiviharjun uuden asuinalueen sekä Leväsuo sa:n päässä vaihdettu kreosootilla käsiteltyihin, mm. tuossa kuvassa oikeanpuoleisen 110 kV portaalin toinen pylväspuu on vaihdettu: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1749
IMG_1258.JPG 23.07.2013 21:31 <calm> Joo, niinhän nuo näytti oletettua mustemmilta Oulun päässä.
280707 002.jpg 23.07.2013 21:16 <Hartsa> Ehkä vanhanmallinen Sähkömoottori sireeni jotka on pikkuhiljaa väistymässä pois.Toki niitten ääni oli parempi kun näitten elektronisten pitkään vonkui vanha malli kun lopetettiin moottorin pyörittäminen. Elektroniset loppuu kuin seinään.....Alkujaan puhelin yhteyksillä toimivat sitten tuli selektiivi järjestelmä joka on harvassa paikkaa enään toimessa. Selektiivistä tunnisti minkä alueen sireeni lähti käyntiin joko koe/palomerkki soittoon.
IMG_1704.JPG 23.07.2013 17:38 <Jouko> Nämä Raasakan muuntajat oli entisellään muihin Iijoen voimalaitoksiin verrattuna, joissa useammista löytyi uudehkot Koncarin 50 MW päämuuntajat.. Varsinaista kytkinkenttää ei tullut tsekattua.
Etualan bunkkerissa uudehko ABB:n 80 MW päämuuntaja vuodelta 2000. Taemmassa lokerossa vanhempi 20 MW Strömberg v. 1986
IMG_1725.JPG 23.07.2013 17:27 <Jii> Eikun joo, olihan ne Raasakan muuntajat voimalaitoksen piha-alueella eikä sähökentällä; http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1976
IMG_1746.JPG 23.07.2013 17:19 <Jouko> Täällä oli ilmeisesti saneerauksen loppuvaihe (?) menossa mm. kuvan alalaidassa pino työmaaparakkeja ja bunkkereiden takana pari pressukatosta. Kuvan päämuuntaja vaihdettu ilmeisesti 02/2012 uuteen Koncarin 50 MW muuntajaan vuodelta 2011. Taemmaisessa lokerossa vanhempi Strömbergin jakeluverkon muuntaja 10 MW, vuod. 1970
Tällä kuvakulmalla edellistäkin enemmän piiloon jäänyt, maahan sijoitettu voimalaitoksen omakäyttömuuntaja (1961, 300 kVA, koteloitu) löytyi lepikon seasta tuon 20 kV päätepylväikön vierestä...
IMG_1725.JPG 23.07.2013 16:39 <Jouko> PVO oli vaihtanut kaikki nämä Iijoen voimalaitosten vanhat päämuuntajat uusiin (Raasakan kytkinkenttää ei tullut tsekattua). Tässä bunkkerissa päkättää nykyään Koncarin 50 MW muuntaja (110/10,5 kV) vuodelta 2009 Taemmainen lokero edelleen tyhjillään, myös kuvan hapatuksista.
IMG_1721.JPG 23.07.2013 16:26 <Jouko> Näin olin katsovinani tuolla käväistessä. Myös Pahkakosken johtolähdöissä pelkät erottimet tänne ja Haapakosken voimalalle.
280707 002.jpg 23.07.2013 15:07 <Mikko Koho> Ainakin Imatrankosken valvomorakennuksen katolla on vanhanmallinen palosireeni. Siellä on aikoinaan ollut tehdaspalokunta joka lakkautettiin suunnilleen samoihin aikoihin kun Loviisan ydinvoimalaa tehtiin. Ja ilmeisesti se sireeni on ollut kytkettynä myös kaupungin hälytysjärjestelmään. Tällä paikkakunnalla noita pillejä on vähän joka katolla mutta ilmeisesti harvempi on enää kunnossapidossa/ohjaukseen kytkettynä. Muutamalla järeämmällä pillillä hoidetaan lakisääteinen velvoite.
IMG_1258.JPG 23.07.2013 02:36 <OUKA> Oletkos Calmi huomannunna että Leväsuo-Pyhäkoski linjalla osa tolpista saanut rusketusta pintaan, liekkö lisäkyllästettä?
280707 002.jpg 23.07.2013 02:34 <OUKA> Merikoskessa ei ole väestöhälytintä, patoluukkujen hättyytin pelkästään. Merikoskenkatu 12 katolta lähtee meteliä vaaran uhatessa, ainakin kuukauden 1. maanantaina klo 12.00
IMG_8046.jpg 22.07.2013 22:13 <Jouko> Vaikuttava asetelma täytyy myöntää. Olisiko ehkä ensimmäinen kunnon lähikuva tuosta erotintyypistä tolppagalleriassa?! Samanlaisia paljolti käytössä linja- ja muuntajaerottimina, toki alueellisiakin eroja on esim. Iijoen seudulla näitä oli monella pylväsmuuntamolla.. Sinänsä sopisi vaikka PAS-johtoon linjaerottimeksi kapean muotonsa ansiosta, kunhan sitä kuormankatkaisukykyäkin löytyisi.
280707 002.jpg 22.07.2013 20:02 <Jari> Monessako suomen vesivoimalassa on tuollainen hälytin kuin Merikosken ja Vaajakosken voimaloissa
IMG_8046.jpg 22.07.2013 17:01 <RST> Tämähän on hieno...ei ole kyllä vastaavaa tullut vastaan
IMG_1258.JPG 21.07.2013 20:05 <calm> Nyt näiden linjojen uusinta on oikeastikin tapahtumassa, vain nelisen vuotta alkuperäistä aikataulua myöhemmin. Vasemmanpuoleiselle linjalle oli paikalla uudet perustukset ja oikeanpuoleisen alla jalustat vapaasti seisoville pylväille. Kun muut linjat etelämpänä menevät tien yli, niin Leväsuo-Pyhäkoski kääntyy parin kilometrin matkalle tienvarteen vapaasti seisoviin pylväisiin, joissa nähtävästi toinen puoli jää toistaiseksi tyhjäksi. Tienvarren pylväät olivat paria lukuunottamatta jo pystyssä ja vetonarutkin paikallaan.
IMG_7157.JPG 21.07.2013 15:44 <Jouko> Näinhän se on (vuod. 2011): http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4764
IMG_5157.jpg 21.07.2013 15:40 <Jii> Tämäkin nyt hiljattain ohiajaen nähtynä, luulisin että nuo toiset on joskus tahalleen rikki ammuttu ilmakiväärillä tms. Jos vaikka yksi lasi olisi jo ennestään ollut rikki ja muita joku päättänyt sitten hieman yhdenmukaistaa...

SSS:n historiaopusta lainaten; takavuosina 1960-80 -lukujen tienoilla, joku ampui hirvimetsällä kaadon merkiksi laukauksen ilmaan, joka osui yläpuoliseen 20 kV linjan vaihejohtimeen katkaisten sen. Seurauksena laaja sähköhäiriö alueellisen rengasverkon vielä puuttuessa. Samassa yhteydessä kerrottiin myös vastaavista piittaamattomuuksista aseiden käytöstä sähkölinjojen läheisyydessä, juurikin eristimiin tähtäily jne...
IMG_5281.JPG 21.07.2013 15:26 <Jouko> Paljonpa oli muuten vielä 8-tien varrella puuorsia. Yksi verkkokatkaisijakin oli laitettu vähän Pattijoen jälkeen puuorsilinjaan, pari kilometriä edemmäs edellisestä linkkauksestani.
Karttaa selailemalla ja G:n katunäkymää tiirattuani, olisiko tuossa kohtaa ollut ne ensimmäisessä kommentissa mainitut lasierkat..: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?e=377521&n=7170372&scale=16000&tool=siirra&width=600&height=600&lang=fi


Kalajoen taajamassakin samanlainen, yksittäin puuorsi lasieristimillä vanhan koukkulinjan keskellä, ks. http://goo.gl/maps/38FSL
IMG_5281.JPG 21.07.2013 13:30 <calm> Aikani karttaa pyöriteltyäni tulin siihen tulokseen, että 10 kV:n ilmajohtoa taitaa olla yhteensä vain nelisen kilometriä, kaikki muu on kaapeloitu. Junnilanmäen sähköasemalta Honganpaloon 3 km ja kilometrin pätkä Pitkäkarissa kartalta löytyy. Honganpalosta Palonkylän kautta Pattijärven sähköasemallekin linja saattaa mennä, mutta karttaan merkittynä se on kovin pätkittäinen ja risteää 20 kV:n kanssa useita kertoja, että eipä tuosta ota selvää paikanpäällä käymättä.
DSCN9046_publ.JPG 21.07.2013 12:58 <Mikko Koho> Nyt joku muukin sitten hoksasi tämän. Se on ollut tiedossa että väli kaiteiden loppumisesta voimalakanavan yhtymäkohtaan on pirun petollinen ja siihen ei edes joka paikkaan järjestyksenvalvonta näe..
http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2013/07/21/Vaaralliselta+paikalta+puuttuvat+kieltotaulut/2013516036430/16
IMG_5281.JPG 21.07.2013 10:44 <calm> Tämä kuvan linja oli muuten lakannut olemasta ja kaapeloitu tienvarteen.

Raahen Energialla ei taida olla kuin 10 kV:n jakeluverkkoa ja sen laajuus on melkoisen suppea, rajoittuen vanhan kantakaupungin alueelle (ennen mitään kuntaliitoksia, ja vain kaupunkiosa siitäkin, http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Revonlahden_kunnanrajat,_Suomi_tilastokartta_1960.tif ) ja nähtävästi Honganpaloon. Ympärillä sitten on 20 kV:n verkko, mutta se on Elenian verkkoa, Revon Sähkön peruja.
IMG_5281.JPG 20.07.2013 22:44 <Jouko> Vastakkaisella puolen kaupunkia, Pattijoen taajaman tuntumasta 8-tiellä, bongattu myös hieman massasta poikkeava erotinasema ja siinäkin lähinnä harustuksien asettelu pyörätien yli.., ks. http://goo.gl/maps/4iafY
DSCN9046_publ.JPG 20.07.2013 22:22 <Mikko Koho> http://yle.fi/uutiset/mtv3_veden_varaan_joutuneet_loytyivat_imatralla/6741955
IMG_5281.JPG 20.07.2013 22:13 <STP> Ainakin tuo uusittu sähköasema on 110/20/10kV Junnilanmäellä
IMG_1880.JPG 20.07.2013 21:57 <Jouko> Sj-sulakkeiden ohjainsauva on tarkkaan ottaen neljäosainen "teleskooppi", joka koostuu kolmesta puukepistä ja yhdestä (valuhartsi/komposiitti tms.) eristävästä sauvasta. Ohjainsauvan pituus kasattuna on yleensä (pylväsmuuntamoilla) noin kahdeksan metriä, jonka jännitettä kestävästä päästä löytyy metallinen suppilo, johon putkisulake tuikataan käsin ja ohjaimen pystytettyä, asetetaan haukansilmin paikalleen ns. hatun ja haarukan väliin. Erotin tietysti tässä vaiheessa vielä auki-asennossa.
Ohjainsauva ei välttämättä aina ole ihan keveimmästä päästä esim. 10 m lasikuituiseen oksasahaan verraten, riippuen onko puuosat kuinka paljon imeneet kosteutta vuosi(kymmeni)en saatossa. Vähissä vain alkavat olemaan tolppamuuntamot joilta suurjännitesulakkeita vielä tapaa.

Tuossa pari lähikuvaa sj-sulakkeista sekä telineestä: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4126 http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4144
Kuva0393.jpg 20.07.2013 21:31 <Make> Viime vuosina on ollut asiaa useisiin pylväisiin ilman havaittavaa syytä. Lieneekö 30+ vuotiaat sulakkeet sitten pettäneet. Ihan viime aikoina on ollut syynä sitten valaisimen vaihto...
DSCN9046_publ.JPG 20.07.2013 21:27 <Mikko Koho> http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/07/1782873/kaksi-henkiloa-kaatui-koskeen---pelataan-hukkuneen

Jotenkin ironista että tuo biisi soi taustalla ja luukut olivat juuri sulkeutumassa kun pelastuslaitos meni Imatrankosken sillan yli: http://www.youtube.com/watch?v=iICLbgU76AY
IMG_03773.jpg 20.07.2013 20:11 <Hartsa> siis 6100Mwh eikä 6,1 =D
IMG_03773.jpg 20.07.2013 20:09 <Hartsa>
Hurjasti linnanmäelläkin kuluu vuodessa energiaa 6,1 Mwh

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/energiansaasto+ei+kiinnosta+huvipuistoja/a915604
DSCN9046_publ.JPG 20.07.2013 19:46 <Mikko Koho> Nyt taisi käydä pahasti.. Kaksi ihmistä seisoi ilmeisesti virtaamattomassa vedessä ja kun koskinäytöksen vesien tultua joutuivat uimasilleen ja sen jälkeen ei ole havaintoa. Pelastuslaitos on vielä Mellonlahdella mutta ei tunnu olevan kiire..
IMG_5281.JPG 20.07.2013 09:29 <P. Ylväs> Onkohan Raahen Energialla sekä 20 että 10 kV jakeluverkkoa?
IMG_5281.JPG 20.07.2013 00:58 <Jii> Jossain Raahen eteläpuolella olin näkevinäni vihreitä lasieristimiä puuorrella kasitien ylityksessä, tarkempaa paikkaa vain huomioimatta..
019.JPG 19.07.2013 14:34 <Mikko Koho> No, siirtohintahan on monopoli ja siten valvottu niin että siihen ei juuri voi vaikuttaa. Siirron ja myynnin kun täytyy olla kirjanpidollisesti käytännössä täysin eriytetty toisistaan eli raha ei saa virrata siirron ja myynnin välillä. Verkkoyhtiöllä on sallittu tuotto jonka saa siinä hinnassa repiä ja se lasketaan joistakin kaavoista joihin en ole jaksanut perehtyä. Mutta jokatapauksessa verkkoyhtiö on sen suhteen aika sidottu eikä siitä mitään hirmuisia tuottoja saa.
Sen sijaan myyntihinta on jokaisen firman vapaasti valittavissa. Vuosia sitten, avoimissa ovissa, Imatran Seudun Sähkö näytti käppyröitä asiakkuuden kehityksestä. Asiakaskunta on pysynyt melko vakaana, lähinnä jotkut isot kauppakeskukset tms., joiden sähkönosto päätetään muualta, ovat vaihtaneet firmaa ja yksityisasiakkaista moni, joka on vaihtanut, on palannut takaisin. ISS ei kyllä aina tarjoa hetkellisesti ihan sitä halvinta sähköä mutta jos malttaa katsoa pidemmällä tähtäimellä niin kokonaisuudessaan säästöt olisivat niin minimaaliset että saa olla aika laihialainen jos lähtee juoksemaan halvempien hintojen perässä. Firman tavoite kun on nimenomaan tarjota paikallisille vakaa ja kelvollinen hinta.
019.JPG 19.07.2013 11:05 <Jouko> Hieman aihetta sivuten, tuossa Oulun reissun aikana, kun eräskin Fortumin nuori sähkönmyyjä oudoksui kovasti etten liittynyt F:n asiakkaaksi vaihtamalla nykyistä sähköntoimittajaa, vaikka ensimmäisen vuoden olisi saanut ilmaiseksi jne. hehkuttaen. Eiköhän tuo vuoden kulutus kuitenkin peritä jossain vaiheessa takaisin tai sitten 'fiksattu' siirtohinta korvaa sen, eos...
IMG_03744.jpg 19.07.2013 10:38 <Jouko> Pääsi hassusti unohtumaan lauserakennetta muokatessa yhtenäisemmäksi :) (laitetaan takaisin)
pihlaja4.jpg 18.07.2013 18:42 <Mikko Koho> Sateinen tilanneraportti Imatralta: koskinäytös sai extrapituutta kun luukut ovat automaatiohäikän takia olleet pitkin päivää auki, näytöksen aikana järkkärien piti olla tavallista valppaampana vedennousun kanssa mutta ilmeisti mitään ei käynyt. Näytöksen jälkeen toinen luukku jäi lorottamaan ja äsken uskalsivat ajaa sen kiinni. Toinen sumuttaa vettä raosta, lieneekö joku sälä välisdä mikä kampittaa tiivistettä raolleen..
019.JPG 18.07.2013 18:07 <Late> Niinhän se toimii, mutta sähköähän saa ostaa keneltä vaan
IMG_03744.jpg 18.07.2013 09:51 <M.Asentaja > Jouko veti alkuperäisessä kuvatekstissä olleen kysymyksen pois joten näyttää kuin olisin vastannut vaikka ei oltu kysyttykään kuin Eton runossa, no se siitä.
Pääakselilta voimansa saava magnetointi (herätin) -kone oli oikeastaan ainoa mahdollinen ratkaisu kun laitos piti saada tuottamaan sähköä ilman ulkopuolista verkkoa.

Mielestäni tuon ajan turbiinisäätäjät "regulaattoreineen" olivat taideteoksia. Pyörivien metallipainojen keskipakovoiman ja säädettävän jousivoiman tasapainolla pyrittiin pitämään kierrokset kohdallaan ja jaksoluku 50 hertsissä kun ajettiin saarekekäytössä. Rinnankäynnissähän jaksot pysyivät kurissa vaikka turbiinia raotettiin enemmänkin mikäli värkeissä oli varaa.
IMG_9322.jpg 18.07.2013 00:49 <Jouko> Tikkakosken kautta tuli vähän aikaa sitten ohi ajettua ja tuon wanhan tykkitehtaan sähölinjan ikuistaminenkin kävi samalla mielessä. Ilmeisen myöhässä kuitenkin olin sillä johdosta ei ollut taajamassa juurikaan enää merkkejä jäljellä...
IMG_03800.jpg 17.07.2013 20:54 <Hartsa> Hyvä kuva ;) taitaa olla Bilnäsin toimistopöytä kuvassa....
IMG_03744.jpg 17.07.2013 20:50 <-"-> http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5605
IMG_03744.jpg 17.07.2013 20:50 <Hartsa>
Tuolla oli herätin ja magnetointikone samalla akselila Sittemin oli poistettu käytöstä otettu hiiliharjat pois ja jätetty muuten paikoilleen.
IMG_03744.jpg 17.07.2013 18:59 <Mikko Koho> Ja magnetointikone tuossa akselinpäässä on aika yleinen tuon ajan koneissa. Joissakin laitoksissa oli, ennen tuota aikakautta, oma(t) genu(t) jotka ajoivat omalla turbiinillaan herätevirran koneelle. Ja sitten on vaikkapa tämä, generaattoria generaattorin perään ja sitten vielä sen lisäksi koneen huipulla yksi, koneen mukana pyörivä, apukone ennen varsinaisen generaattorin roottoria:
http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=2123
http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=2121
Oma käsitys on että sikäli, kun tekniikkaa uusitaan, nuo pyörivät magnetointigeneraattorit halutaan muuttaa tasasuuntaajiksi niin että puolijohteilta tuleva tasasähkö menee suoraan roottorille. Syynä on ainakin aikavakiot, silloin kun verkossa tapahtuu pahempi hässäkkä niin, ennenkuin tilanne stabiloituu, jokainen ylimääräinen "magneettimöhkäle" välissä haittaa tilannetta ja lisäksi hiiliharjojen määrä halutaan minimiin koska ne tuotavat pölyä ja niitä pitää huoltaa. Harjaton magnetointi taisi olla yhdessä vaiheessa sellainen että niitä sai nopeasti pyöriviin höyryvoimalakoneisiin (1500 tai 3000RPM) mutta joku tekninen heikkous esti vesivoimakäytön. En tiedä onko siitä jo päästy eroon.
IMG_03744.jpg 17.07.2013 18:48 <Mikko Koho> Ei liene salaista tietoa, kun se on Facebookissakin kerrottu, että tämä laitos ajaa pinnankorkeuden mukaan eri tehoportailla niin ettei ylävedenpinta ja sitä kautta itäinen haara, joka on kunnostettu kalatieksi, pääse kuivumaan. Lisäksi jos laitos menee häiriölle niin se pitää käydä paikanpäällä katsomassa ja kuittaamassa vika manuaalisesti pois ennenkuin laitos lähtee uudelleen ajoon.
IMG_03766.jpg 17.07.2013 18:44 <Mikko Koho> Kysyin asiaa itse voimalalta, heillä kun on Facebookissa ihan oma ryhmä. Tuo on juurikin sen vuoksi tuossa että kun siipiä on poikki ja akseli palasina niin vaihtoivat uuden tilalle ja vanha museoitiin pihalle,
IMG_03744.jpg 16.07.2013 23:06 <Jouko> Harmikseni tuolloin ei sattunut olemaan käytössä. Tämän lähemmäksi ei juuri päässyt (kuvattu jonkun korokkeen päältä) kuvan oikeassa alalaidassa näkyvän pleksilasin takia ja hyvä niinkin, jos genu olisi pyörimässä ettei liian lähelle tuppauduta katselemaan.
019.JPG 16.07.2013 22:51 <Jouko> Savon Voima Oyj toiminee kaiketi tällä alueella..

40452 - 40501 / 49711
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017