Kommentit

40402 - 40451 / 49054
<< >>

Kallionen Genu.jpg 03.03.2013 22:49 <Mikko Koho> Jäähdytys? Avoin vai kiertoilmalla toimiva vai sekä-että? Kesällä suljettu kierto koneen sisällä ja talvella luukut auki että saa lämmön konesaliin ja muihin tiloihin?
IMG_3372_trollh..jpg 03.03.2013 20:46 <Jouko> Yksi kuvakulma lisää tuolta kulman takaa oikealta: http://4.bp.blogspot.com/_5kGdRUvnfho/TD9idjnoM1I/AAAAAAAAMtk/KY96mRypAkk/s1600/_DSC0136o.jpg
svl 2.jpg 03.03.2013 20:09 <Hartsa> Joo valitettavasti.... =(
3tolppa.jpg 03.03.2013 19:56 <Jouko> Suuntaa-antava Ahvenanmaan verkostokartta 110- ja 45 kV:n osalta: http://www.kraftnat.ax/text2.con?iPage=28&iLan=1 Jakeluverkon jännitetaso näköjään 10 kV kuten yleisesti Ruotsissakin..
svl 2.jpg 03.03.2013 18:48 <calm> Digizoomilla varmaankin otettuja, niin onhan ne kamalia. 640x480 voisi olla oikeampi koko, mutta enpä nyt viitsi matkaillessa kokoja säätää, kun se on hivenen epäsuoraviivaista. Josko huomenna jossain välissä..
svl 2.jpg 03.03.2013 18:39 <Pekka> Onko nämä kuvat oikeasti näin epätarkkoja vai eikö vaan lataudu kunnolla ?
Kallionen Genu.jpg 03.03.2013 18:33 <Hartsa> koneikossa on ollut aikoinaan automaattinen Co2 sammutuslaiteisto. Tuuletusluukut on sulkeutuneet painovoimaisesti kiinni Co lauetessa.
Syvarin_voimalaitos.jpg 03.03.2013 18:30 <Hartsa> Hei mikko !!
Olisiko ollut kirja : sodan viisivuotta musta kirja jossa tuo kirjoitus oli kultasilla kirjaimilla ??
pam45.jpg 03.03.2013 17:54 <Jouko> Kovin suosittu kuvauskohde tämä Pampalon sähöasema ;)
Syvarin_voimalaitos.jpg 03.03.2013 09:29 <M. Asentaja> http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-RQWVPZ5bqYgF0-2qC8QGygJfaQhnyYUzHoFekwHnmEp6MqBs8w
Tuossa Syvärin voimalaitos jatkosodan aikaan.
Syvarin_voimalaitos.jpg 03.03.2013 02:08 <Mikko Koho> Mummolla oli aikoinaan hyvä kuvakirja sodasta jossa oli runsaasti kuvia siitä kun voimala palaa. Neuvostoliitto ilmeisesti käytti ns. poltetun maan taktiikkaa ja polttivat laitoksen ettei se hyödyttäisi Suomalaisia. Muuten ihan hyvä mutta sitten kun sota oli ohi niin tulikin ongelma kun Pietari tarvitsi sähköä ja laitoksen kunnostamisen kanssa oli ongelmia jolloin taktiikka ns. kusi omaan nilkkaan.
Täältä itärajan läheltäkin erinäköiset voimalaitossuunnitelmat, ns. Kuurmanpohjasuunnitelma ja Vuoksen Linnankosken hyödyntäminen, tähtäsivät juuri Pietarin sähköistämiseen. Onneksi Suomella oli sen verran autonomiaa että sähkön siirto täältä sinne saatiin estettyä. Nyt tuo Linnankoski on Imatrankosken voimalan patoaltaan alla ja voimalan rauniot ovat sukeltajien kohteena.
Syvarin_voimalaitos.jpg 02.03.2013 20:54 <Hartsa> Jos en väärin muista niin suomalaiset saivat vallattua voimalanpadon ehjänä mutta voimalaitos oli tulessa hyökkäyksen alkaessa.
31032009.20kV.SSS.jpg 02.03.2013 17:24 <Jii> Kytkentäboksissa tulppasulake, pienet läpivientieristimet ja lyhyehkö riviliitinkisko.
Syvarin_voimalaitos.jpg 02.03.2013 12:19 <M. Asentaja> Eipä ymmärrä kyrillisiä palsta, piti lukea Svirstroj venäjäksi!
Syvarin_voimalaitos.jpg 02.03.2013 12:15 <M. Asentaja> &#1057;&#1074;&#1080;&#1088;&#1089;&#1090;&#1088;&#1086;&#1081; (Syvärin voimalaitos) rakennettiin 30-luvulla ja siellä työskenteli huomattava määrä suomalaisia loikkareita jotka nälän, aatteen, seikkailunhalun tai Lapuanliikkeen ajamina siirtyivät itärajan yli. Heidät ohjattiin voimalaitostyömaalle jossa "he eivät olleet vankeja mutta heidän liikkumistaan rajoitettiin" kuten sanonta kuului.
Suomalaiset pelkäsivät padon murtuvan heikoista perustuksista johtuen kuten Mikkokin edellä mainitsi.
Syvarin_voimalaitos.jpg 02.03.2013 00:03 <Mikko Koho> Tuo laitos taisi olla sikälikin merkittävä mylly aikoinaan että se oli ensimmäisiä suuria laitoksia mikä oli paalutettu heikon maan varaan. Tuossa paikassa kun ei käsittääkseni peruskalliota löytynyt sellaiselta syvyydeltä että laitoksen olisi voinut järkevästi siihen juntata. Normaalistihan tällaiset rakennelmat on tapana valaa peruskallioon kiinni jos se vain onnistuu.
IMG_3420_trollh..jpg 01.03.2013 22:42 <f> Melko määrät välisiteitä kiristysketjujen välijompeissa.
tahkoluoto4.jpg 01.03.2013 21:29 <Laura> UPEE KUWA
1IMG_1226.JPG 01.03.2013 11:27 <NH> Ennen uusimman koneiston rakentamista 1990-luvun alussa Isohaarassa oli melkein jatkuvat ohijuoksutukset.
030807 008.jpg 28.02.2013 21:49 <Jouko> Erottimet ovat suotavat mutta eivät ollenkaan tarpeelliset! ;o)
20kV.jpg 28.02.2013 15:41 <Hartsa> hyvä että ei oo tullut käristynyt sähkökissa tuosta.... Hyvin on piiskat auki erottimella Aika tuuri on käynyt että ei oo surahtanut !!
1IMG_1226.JPG 28.02.2013 15:36 <OH8EFI> Keminmaasta olen kotoisin mutten ikinä ole nähnyt Isohaaraa läpijuoksutettavan... Jännä homma
1IMG_1226.JPG 28.02.2013 14:34 <Jari> Isohaaran voimalalta?
20kV.jpg 28.02.2013 08:22 <Mikko Koho> Tais kisulia kiinnostaa jakoraja vähän turhan läheltä?
20kV.jpg 28.02.2013 07:58 <calm> Kissa käynyt vähän erottimella seikkailemassa. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013022716727107_uu.shtml
muuntajien_hautausmaa.JPG 28.02.2013 01:24 <Mikko Koho> Muistelen Jannen luvanneen uudet sivut toissa jouluna ja että Joulupukki tuo ne mutta ei siksi jouluksi. Olisikohan joulupukki ryhtynyt tekemään oheishommia kun on tuo varsinainen työkausi aika lyhyt.. (Sinänsä minulla ei ole mitään sitä vastaan että Korvatunturilla tapahtuu joskus muulloinkin kuin normaalina aikana ja ihan hyvä että sivuja kehitetään.)
muuntajien_hautausmaa.JPG 28.02.2013 01:07 <Jouko> En tiedä mitä muut käyttäjät on mieltä, mutta itse pidän tästä nykyisestä ulkoasusta ja hailakan violetista taustaväristä, joka kuvia vertailessa osoittautui mukavammaksi silmille kuin uudella sivustolla. Kirjain fontti taitanee hieman suurentua mutta voisiko kommenteissa pitää nykyiset 'väliviivat' värien lisäksi? Viivat erottavat kommentit sopivasti toisistaan ja omaan silmään pitävät ne helppolukuisina.

Kuvien vaihto-ominaisuutta voisin kaivata näillekin sivuille joskus, kun vähemmän onnistuneita, tärähtäneitä tai epätarkkoja ym. tyssähtäneitä otoksia tuolta kaivelee ja korvaisi ne paremmilla, samalta paikalta otetuilla kuvilla...

Nytpä huomasin nuo Google mapsin linkit KKP:n ohessa, hyvä! Löytää mahdolliset katunäkymät suoraan ilman etsiskelyä.
SAM_3240.JPG 28.02.2013 00:19 <Mikko Koho> Onhan linkitkin voitu pudottaa alas siten että vastaanotin jää päälle mutta lähettävä pää katkaisee kantoaallon. En tiedä sitten miten pitkään noissa isoissa mastoissa käytettävissä linkeissä kestää lähetteen päällekytkentä. Radioamatöörien toistimissahan on se periaate että lepotilassa vain vastaanotin on "hereillä" ja kun joku tuuttaa kantoaallon vastaanottotaajuudelle niin ohjauslaitteisto herättää koko laitteiston henkiin.
280707 002.jpg 28.02.2013 00:16 <Mikko Koho> Jouko: Tuosta Koivukosken myllystä on ollut monessakin kirjassa juttua mutta yksi, missä oli lyhyt maininta tuosta hyötysuhdejutusta, on "Voimaa koskesta", julkaisijana "Suurpadot - Suomen osasto ry". Jos on kiinnostunut Suomen vesivoiman historiasta ja tekniikan kehityksestä 1990-luvun alkuun saakka niin siinä on teos mikä kannattaa haalia käsiin ja lukea huolella (näin tein minäkin joskus 10v iässä ja kirjastossa alkoi mennä jo lainan uusimiskerrat täyteen..) Iästään huolimatta käsittääkseni kukaan ei tähänkään päivään mennessä ole onnistunut laatimaan yhtä elävää teosta joka kattaisi Suomen koko vesivoiman niin tekniikan perusteilta kuin itse laitosten historian ja henkilöiden muisteloiden osalta. Yksittäisistä yhtiöistä ja laitoksista on kyllä toki laadittu ansiokkaitakin historiateoksia.
Jos taas ei ole ihan niin kiinnostunut tekniikan yksityiskohdista vaan siitä miten ala on kehittynyt, mitä tulevan pitää, miten Suomalaista osaamista on tuolla alalla viety ulkomaille jne. niin hyvä teos on "Suurpadot - Suomen osasto ry 1960-2010. Historiaa ja toimintaa". Sellainen opus minkä kannessa on iso kuva Isohaaran voimalan ohijuoksutuksesta.
280707 002.jpg 27.02.2013 23:41 <Jouko> Muistatko Mikko vielä tuosta vesivoimakirjasta nimeä ym. speksejä? Jos kävisi maakuntakirjastosta kyselemässä tms. Elkan arkistoista..
SAM_3240.JPG 27.02.2013 22:43 <muhentaja> Aikana ennen tietoverkkoja on ollut aika vähissä konstit ohjata maankattavasti lähettimet sammuksiin yön ajaksi, ja tuota digitaalipiippaa käytettin ohjaamaan varsinaiset lähettimet kylmäksi. Ymmärtääkseni samankaltainen digitaalipiippa kytki lähettimet takaisin päälle kun ohjelmaa alettiin uudelleen lähettämään. Linkit kait on olleet koko ajan päällä jotta myös avaussignaali pääsee lähetysasemille, mutta PAta (varsinkin UHFllä perhanan kalliit ja eksoottiset lähetinputket) ja sähköä on haluttu säästellä kun mitään järkevää lähetettävää ei ole ollut. Sähinähän sinänsä ei ollut osa lähetystä, vaan varmaan vielä osassa 80-luvunkin telkuista ei mitään kohinasalpaa ollut, jolloin audiopuolen FM-dekooderin lähetyksen katkettua tulkittavakseen saama reipas kohina pääsi myös kaiuttimelle saakka.
240607 2 010.jpg 27.02.2013 22:23 <Mikko Koho> Ja myös lorvimispaikat kannattaa nykyisin valita huolella. Muuten voi käydä näin:
http://goo.gl/maps/BGgWl

(Kun ottaa panoraaman-pari sillasta poispäin niin näkee että jätkät ovat oikeastikin tehneet hommia..)
240607 2 010.jpg 27.02.2013 20:03 <Hartsa> Kypärä unohtunut autoon =)
280707 002.jpg 27.02.2013 19:57 <Hartsa> Kyllä !! Teho-ulvon väestöhälyytin
280707 002.jpg 27.02.2013 19:41 <Jari > Näenkö väärin katolla väestöhälytin?
SAM_3240.JPG 27.02.2013 18:45 <Mikko Koho> Topiax: sinänsä tuo äänimerkki ei ollut mysteeri mutta ensimmäinen ajatus oli se että ohjauslaitteet ovat aina kanavakohtaisia, ts. jokainen lähetin kuunteli vain oman kanavan signaalia välittämättä muista. Mutta onhan toki mahdollista että noita on varmenneltu niin että jos yhden kanavan ohjauslaitteisto menee pimeäksi niin naapurin ohjauksella saadaan sama toiminto aikaan.
Lähettimiä ei toki nykyisin sammutella mutta käsittääkseni jotain signaalia käytettiin yhdessä vaiheessa ahkeraankin ohjaamaan kaikki lähetykset, myös paikallisradiot, laittamaan Radio Suomea eetteriin. Motiivina on hätätiedotteiden laittaminen jokaiseen radioon.
Yhdessä vaiheessahan tuo radiolähetysten häirintä, ajalta jolloin itse olin jo hengissä mutta jota en muista, oli oikein urheilulaji mutta lienee hiipunut. Onneksi. Suosittelen siis että jokainen jättää mahdolliset pohdinnat temppujen onnistumisesta ajatuksella herkuttelun asteelle eikä lähde toteuttamaan niitä.
240607 2 010.jpg 27.02.2013 17:19 <Jouko> Tämä sähöasema em. kamera-auton kuvaamana: http://goo.gl/maps/pHhBP
240607 2 010.jpg 27.02.2013 16:42 <Jouko> Käry kävi Googleauton paljastaessa piittaamattomuus rikkeen työturvallisuudessa! http://goo.gl/maps/KPI26 ;-)
SAM_3240.JPG 27.02.2013 16:32 <Topiax> >miten radiosoitto saa tv-lähettimen sammuttamaan itsensä.

Ihan samalla tavalla kuin radiolähettimenkin: samalla signaalilla voidaan ohjata muitakin lähettimiä ja laitteita, vaikkapa ilmastointikoneistoa ja sähkökiuasta.
SAM_3240.JPG 27.02.2013 15:57 <Hartsa> Olisiko johonkin selektiivi laitteistoon olleet yhteyksissa sillä ja releillä on saatu sammutettua joutavia lähettimiä.
SAM_3240.JPG 27.02.2013 15:55 <Hartsa> Juu kuulosti tutulle toi sähinä. Nykysin taideta paljoa sammutella lähittimiä yöksi vaan tulee jotain typerää TV chattia hyvä että ei ostosruutu pyöri =D
IMG_7671.jpg 27.02.2013 11:04 <Jari> Kiitoksia näitä juuri hainkin :)
SAM_3240.JPG 27.02.2013 00:21 <muhentaja> Kappas peijakasta, tuo loppuhan kuulostaa aivan siltä kuin pojat olisi sen nauhoittaneet telkkarin audioliitännästä aikana kun lähettimet sammutettiin yöksi. Muksuna kun joskus sai valvoa telkun ääressä myöhään piti yrittää aina saada töllö kiinni tuon piipan aikana ennen kuin se jumalaton sähinä alkaa..
SAM_3240.JPG 26.02.2013 20:41 <Mikko Koho> Netin syövereistä tuli vastaan kappale jolla on 1990-luvun alussa käsittääkseni laitettu sieltä täältä Suomea radio ja/tai tv-lähettimiä pimeäksi. Kappale soi Yöradiossa ja kun biisin lopussa on sama digitaaliäänimerkki, millä analogiaikana laitettiin lähettimet puhuksiin, niin seuraukset voinee arvata.. Sitä en kyllä tiedä että miten radiosoitto saa tv-lähettimen sammuttamaan itsensä. Uutisikkuna, se ennenmuinnoin yöaikaan TV1:llä pyörinyt teksti-tv:n sivu, voisi olla yksi selitys. Sen taustalla kun soi Ylen yöradio.
http://goo.gl/NB2aF (Lindelltronics - Maan tapa)
IMG_7671.jpg 26.02.2013 19:55 <Mikko Koho> Taitavat olla potkurimallisia, eli muuten kuin Kaplan mutta juoksupyörän siivet ovat kiinteässä kulmassa ja ainoa järkevä ajotapa on ajaa tiettyä optimivirtausta. Muuten menee hyötysuhde huonoksi mikä on sama ongelma kuin Francis-turbiineissakin.

Tuossa voisi olla suunnilleen sinnepäin-kaaviokuva koneesta:
http://www.wpoy.com/linnamae.htm
http://www.wpoy.com/products_tube_turbine.htm
IMG_7671.jpg 26.02.2013 16:11 <jari> Eli tarkoitat vaaka aksellinen kablan turbiinia
IMG_3387_trollh..jpg 26.02.2013 15:49 <Jouko> Kyllä, tavallaan viistosti rinnakkain; sama 32m putouskorkeus kummallakin. Tuolla edempänä vanhin voimalaitos Olidan (v. 1910), jonka yläkanava hipoo Trollhättanin kirkkoa. Tuossa streetwise-linkki Hojumin kulmalle, jossa näkyy myös Olidanin yläkanava kuivillaan: http://goo.gl/maps/CdV32 Padolta: http://goo.gl/maps/4YEBq
IMG_3410_trollh..jpg 26.02.2013 13:19 <Hartsa> Olisiko talossa mapsia katsoi niin muuntajakorjaamo tai vastava...
IMG_3387_trollh..jpg 25.02.2013 19:40 <KMW> Nämä Trollhättanin vesitiet ovat kyllä mielenkiintoisia - karttoja, kuvia ja street viewiä sai tutkiskella hetken ennenkun alkoi avautua. Patoluukkuja, juoksutusteitä ja kanavia on vähän siellä sun täällä. Ja voimaloiden lisäksi vielä Götan kanavan sulut... (joista 2 tai 3 museoitua ja yksi käytössä.)
IMG_3387_trollh..jpg 25.02.2013 19:37 <KMW> Ovat rinnakkain, Olidanin yläkanava kulkee vasemmalla puiden takana, uoman vasemmalla rannalla näkyy turbiinirakennus.

40402 - 40451 / 49054
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017