Kommentit

39973 - 40022 / 48878
<< >>

IMG_7370.jpg 06.05.2013 23:38 <Jouko> Koko Rukan aluetta sivuavan neljävitosen pylväät oli vuoden 1981 vuosilaatoilla varustettuja. 45 kV:n pylväiden saneeraus tehty kaiketi silloin -80 luvun alussa (fiksattu Viipuksen 110 kV laajennuksen yhteydessä) ja linja itsessään huomattavasti vanhempi?

Rukan alueen läpi kulkeva 20 kV johto oli vuodelta 1976, joka kulkee tästä noin 500m päässä oikealla. Sieltä lienee vedetty sähköt näillekin kulmille 45 kV jakelumuuntajan sijaan..
IMG_6872.jpg 06.05.2013 23:30 <Hartsa> olisiko Varalle jätetty linjaosuus ??
IMG_6870.jpg 06.05.2013 23:30 <Hartsa> Vihainen ilme 100 pylväällä =D
IMG_6832.jpg 06.05.2013 20:54 <calm> Fingridin historiakuvista löytyi sisäkuva, josta ilmenee, että molempien suuntien lähdöt ovat olleet tuolla toisessa kuvassa näkyvästä korotetusta osasta ja tällä ikkunatasolla on ollut kojeistoja.
IMG_6873.jpg 06.05.2013 20:46 <calm> Näköjään Harjavallan voimalaitos nyt sitten kuitenkin on alunperinkin 110 kV:lla ollut. Pori-Äetsä oli 70 kV:lla tämän näköisillä pylväillä jo vuonna 1922 päivätyissä kuvissa. Pitänee kaivaa ihan historiakirja esille, josko siellä oli aiheesta jotain mainintaa.
IMG_7370.jpg 06.05.2013 17:59 <calm> Linjahan on toki tuo mainittu. Pylväs vaan on linjasta poikkeava, niin olisihan siinä voinut joskus jotain kovinkin kummallista olla.
IMG_7370.jpg 06.05.2013 11:04 <M. Asentaja> Veikkaisimpa että kyseessä on vanha Viipukselle mennyt 45 kV;n johto joka on otettu 20 kV;lle käyttöön kun Viipus sai 110 kV;n syötön. "Rohkenen eppäillä" kuten Koillismaalla sanotaan, tuota 45kV; jakelumuuntajaa.
IMG_7370.jpg 06.05.2013 09:19 <calm> Olisikohan tässä jopa ollut oikeasti aikoinaan 45 kV jakelumuuntamo? Muuntajapylväs on epäilyttävän lähellä tuota toista pylvästä ja eristimetkin ovat 45 kV:lle, joita tuskin olisi laitettu, jos tämä alunperin olisi vasta 20 kV:n käytön aikaan rakennettu. Toisaalta - onko tuossa kohtaa 1980-luvulla ollut vielä mitään, mikä olisi niin paljon sähköä vaatinut, ettei vähän pidempi AMKA jostain lähistöltä olisi riittänyt.
VPS_7317.jpg 06.05.2013 09:12 <calm> Sähköasema sinänsä on varmaankin peräisin vuodelta 1981. Kuusamosta Taivalkoskelle 45 kV:n johto on vuodelta 1979. Olisikohan ollut sitten joskus 1990-luvun alussa, kun 45 kV jo Kuusamosta kokonaan poistui.
Vaajakoski_talvijuoksutus1.JPG 06.05.2013 09:03 <Mikko Koho> Jos joku jaksaa lukea niin tuossa Vaajakosken voimalan eräät säännöstelyehdot. Lienevätkö enää voimassa, ainakin jossain tuli vastaan että niitäkin on rukattu tai ollaan rukkaamassa.
http://www.lovegun.jossain.com/Leppavesi_vtk1961.pdf
IMG_7247-2xEA.jpg 05.05.2013 23:03 <Hartsa> Taitaa pohjoisessakin 45kV taru olla jo lopuillaan hiljakseen....
280707 064.jpg 05.05.2013 17:31 <Hartsa>
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/29046/vaajakoski.pdf?sequence=1
IMG_0603-1.JPG 05.05.2013 17:25 <Jouko> Maaliskuisen havainnon perusteella muuntaja nojasi kallistettuna vasemmanpuoleiselle seinälle. Nykytilanteesta eos. Myös varokerekkiä oli revitty seinästi osittain irti. Ks. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4821
IMG_0603-1.JPG 05.05.2013 16:01 <Hartsa> Tästä varmaan oli pytty viety jonnekkin pois ??
IMG_4742_hlt.jpg 04.05.2013 22:24 <-"-> Pikku vika iso tuho....
IMG_4742_hlt.jpg 04.05.2013 22:17 <Hartsa>
Turku vähän pimentynyt kun konkat poksahtaneet......

http://yle.fi/uutiset/turun_lansikeskuksen_alueella_sahkokatkos/6619140#
IMG_0027.JPG 03.05.2013 23:02 <Jouko> Kaksoisjohto vuodelta 1964
IMG_7199_vl.jpg 03.05.2013 10:43 <Mikko Koho> Itseasiassa kanavan pinnan jäätyminen voi ehkä olla hyväksikin. Iso, sulana oleva, vuolas virta kun on hyydön muodostumiselle se kaikista pahin tilanne. Toinen on sitten koskipaikat missä pakkasilma ja vesi sekoittuvat toisiinsa.
IMG_7199_vl.jpg 02.05.2013 19:45 <calm> Vähänsenhän tämä on vanhempi kuin vieressä uusittu jakeluverkko. Vuodelta 1952 sanoo http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=25624&lan=fi olevan.
SNV_7216.jpg 02.05.2013 19:42 <calm> Vanhoja pylväitä on taittu käyttää. Muistelisin, että tuokin rinne avattiin 80/90-lukujen taitteessa. Pari kertaa siellä tuli käytyä mäkeä laskemassa, sinänsä ihan kiva pikkumäki muistikuvissa. Mihin lie hissi siirrettiin?
SNV_7225.jpg 02.05.2013 11:57 <Jouko> Viitostien varteen menevät ja sieltä kuka minnekin, ks. http://goo.gl/maps/c5SK2
IMG_6317-Kng.jpg 30.04.2013 21:36 <purkaja> Kannonkoski-Konginkangas väli on meillä työn alla.Muista ei minulla ole tietoa.
IMG_7059.JPG 30.04.2013 19:17 <Jouko> Maadoitetut harukset; kupari myös haruslankojen välissä..
Kuva9 014.jpg 29.04.2013 18:32 <Late> Eipä mennä enää. Koko muuntamo on nyttemmin purettu kokonaan ja alueen kj-johdot on järjestelty uudelleen. Siinä yhteydessä pj-johdot on maakaapeloitu.
Billnas voimalaitos ylajuoksulta 050929.jpg 28.04.2013 23:36 <Jarmo Puntanen> Olen lisännyt koko joukon pieniä (mylly)voimaloita em Google Maps-vesivoimalakarttaani ja jakanut sen maantieteellisesti kahtia.

Uskoisin, että kovin monia tuntemattomia toimivia laitoksia ei siihen enää löydy.

Kalajoelta on kateissa tarkka paikka laitokslle "Siiponkosken mylly, Rahja". (Kts http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=39514)


http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=
206495044216518629644.0004d561a684b060fa80f

Kommentit ja lisäykset ovat tervetulleita!

240308 014.jpg 28.04.2013 22:46 <Jii> Wanhat kreosoottipylväät 1940-50 lukujen tienoilta, kaupungin sähkönjakeluverkon rakennusajoilta (yhdessä Mikkelin vanhan sähköaseman kanssa?). Liekö koukkulinja tässä aiemmin kulkenut, vuoteen -76 asti, jolloin nykyisten kaksoisavojohtojen rakennus..
IMG_6317-Kng.jpg 28.04.2013 22:34 <Jouko> Meinaatkos nm. purkaja että Kannonkoskelta lakkautetaan Kaikki 45 kV johdot vai ainoastaan tämä Konginkangaan ex- 45 kV johto?
IMG_6317-Kng.jpg 28.04.2013 20:17 <Hartsa> Jääkös yhtään vanhaa KSV 45kV käyttöön olleskaan.. suolahteen ??
IMG_6317-Kng.jpg 28.04.2013 16:05 <purkaja> 20kV on käytössä Lintulahden suuntaan ja Hilmonkosken tien varressa.
IMG_5920.JPG 28.04.2013 14:59 <Icom> Eipä ole kyseisellä paikalla enään pysäkkiä eikä muuntajaa
IMG_6317-Kng.jpg 28.04.2013 11:58 <Hartsa> Eli 45 häviää nyt kokonaan pois..20 käytössä??
IMG_6317-Kng.jpg 28.04.2013 10:15 <purkaja> Purettu on kohta tämäkin suunta pohjoiseen.Toinen porukka lähti kytkinasemalta ja
me tullaan Kannonkoskelta päin vastaan.

Kuvia 024.jpg 28.04.2013 10:09 <purkaja> Kylläpä alkaa olla kohta purettu.Lintulahdessa 4-tien varressa reilu puolenkymmentä
kilometriä jäljellä.Ompa ollut paikoin melko lahoa.
130607 002.jpg 27.04.2013 16:32 <Jouko> Olisiko tällä erotinasemalla se mystinen nimilyhenne "HMI" eli Haravaniemi, jota tapaa Mikkelin suunnalta wanhoista opastetoteemeista mm. HMI-MIK..
DSCN0208_publ.JPG 26.04.2013 21:43 <Mikko Koho> Imatralla kävi sama talvella, Tainionkoskella ajoivat suunniteltua ohijuoksutusta ja vaikka voimayhtiö oli, sijoituslupaa antaessaan, asiasta huomauttanut niin kalastuslaituri ei kestänyt sitä kun vanhaan uomaan kertynyt jää lähti liikkeelle. Suunnittelussa oli lehden mukaan kyllä huomioitu normaali jäänlähtö mutta ei sitä että jokunen sata kuutiota vettä sekunnissa pukkaa jäät liikkeelle. No, siinä meni sitten 40 000€ laituri..
Taivalkosken tapaukseen: haiskahtaisi, vuosia vanhoilla opeilla, ns. fail-safe-tilanteelta. Eli koko automaation toteutus, alkaen yksittäisestä anturista päättyen viimeiseen toimilaitteeseen (vaikkapa venttiilin sellaiseen), on suunniteltu siten että vaikkapa ylävesipinnan mittauksen vikaantuminen näkyy ohjaavalle automaatiolle siten että pinta on aivan järjettömän korkealla ja laukaisee luukut auki tai sitten jollekin venttiilille on määrätty asento mihin se menee jos ohjaukseen käytettävä sähkö, paineilma tms. katoaa. Ideana siis se että mikään turvatoiminto ei mene pimeäksi missään tilanteessa.
On toki paikkoja joissa turvallista tilaa ei ole, voimalan patoluukut voisivat olla hyvä esimerkki. Vikatilanteessa joko kaadut selälleen (luukut eivät pinnan noustessa aukea ja vesi tulvii yli) tai sitten kaadut nenälleen (käy kuten uutisessa.) Noitakin tapauksia varten on toki ratkaisuja kuten mittausten moninkertaistaminen, useampi samaa toimintaa tekevä logiikka jne. mutta ne sitten maksavat.
Kuva9 014.jpg 26.04.2013 18:48 <Jouko> Ainakin v. 2009 tässä on menty vielä avojohdoilla.. Ks. http://goo.gl/maps/chQrc
180620101703-007.png 26.04.2013 18:15 <Jouko> Tästä on kummatkin ilmajohdot korvattu maakaapelilla syksyllä 2012
DSCN0208_publ.JPG 26.04.2013 16:24 <NH> Kemijoella, Taivalkosken voimalaitoksen alapuolella oli tullut jäille varsin raaka lähtö http://yle.fi/uutiset/automaatiovika_ryopsytti_vetta_taivalkosken_voimalaitoksella/6609428
Riitiala 009.jpg 26.04.2013 13:03 <Hartsa> palosuoja massaa =D
IMG_6767.jpg 26.04.2013 09:52 <Topiax> Jäikö sulta portti auki kun kävit kentällä?..
:o)
Riitiala 009.jpg 26.04.2013 00:10 <123> Mälli on roiskunu muuntajan kylkeen..
290506 013.jpg 24.04.2013 20:56 <Hartsa > http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/04/1742223/punkaharjulla-paha-kreosoottivuoto---sahkoyhtio-halauspuut-etsittava-muualta
IMG_6796.jpg 24.04.2013 17:14 <Mikko Koho> Siinä sen näkee kun porukka leikkii telttaleikkejä koulussa niin muun osaaminen voi sitten jäädä "vähän" vajaaksi:
http://goo.gl/wZHTq

Mitäköhän vanhemmat ovat tuumanneet kun ovat lukeneet tuon "sähköisestä reppuvihosta" tai "lasten rikosrekisteristä" joksi tuota Wilmaa myös kutsutaan..
IMG_7103.jpg 24.04.2013 14:21 <Jouko> Kulman taakse jäänyt A-pylväsmuuntamo, vrt.: http://goo.gl/maps/7n2WQ
IMG_6796.jpg 24.04.2013 14:02 <Jouko> "Liik enne vira sto" ;)
IMG_6769.jpg 24.04.2013 13:49 <Jouko> Utasen vesivoimalaitoksen wanha päämuuntaja on myös AEG. Muita ko. valmistajan muuntajia ei ihan heti tule mieleen..
240308 014.jpg 24.04.2013 13:43 <Jouko> Onkos näillä samat lyhenteet kuin rautateiden liikennepaikoilla, mikäli sähköasema on samoilla 'kylillä'??
IMG_6769.jpg 23.04.2013 21:49 <Hartsa> Pytyllä kyllä jo ikää varmasti
IMG_6769.jpg 23.04.2013 21:47 <HertziBoy> Saksalainen muuntaja. AEG Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft. On kyllä aika harvinainen.
240308 014.jpg 23.04.2013 21:04 <calm> Seuraavana kuvajonossa olisi johtoja O-HA-UL ja RA-O-HA. Näistä alkaa jo logiikka jättää, jos aikakin..

39973 - 40022 / 48878
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017