Kommentit

39973 - 40022 / 47979
<< >>

Kuva39 017.jpg 29.10.2012 11:40 <Kaima> Luodelahti ja Kolmikappanen edelleen asuttu
IMG_4326.jpg 29.10.2012 07:45 <Jgmg.mdgj> Miksi tuossa tolpassa on vain yksi ukkossarvi siis yksi johdon pidike mutta ei kahta johdon pidikettä
Kuva41 013.jpg 27.10.2012 19:08 <RST> Nimimerkkivaras :-) terv. nimim. vuodesta 06
Kuva41 013.jpg 26.10.2012 22:28 <RST> Eipä nää Jerolin "sähkölaitospylväät" ole törmäysturvallisia. Lujuudet tosiaan vähintääkin puupylväiden luokkaa. Turvapylväät katu ja tie valaistuksessa ovat erikseen.
Picture 1025_publ.jpg 25.10.2012 22:22 <Mikko Koho> Dodii, kunhan ei järistykset iskis voimaloita pimeeks..
http://www.hs.fi/ulkomaat/Islanti+varoittaa+ison+maanj%C3%A4ristyksen+uhkasta/a1305609913665
IMG_5213_Yl-Vt.jpg 25.10.2012 21:08 <Mikko Koho> Ja sitten jännittämään että selviääkö asentaja hengissä ja ketkä käyvät oikeudessa hakemassa "pikavoiton." Noissa suurjänniteiskuissahan monesti, käsittääkseni, ihminen kuolee siihen että ihon alle kehittyy niin rajut palovammat että niistä tulee verenmyrkytys ja kuolema muutaman päivän päästä. Pienjännitteellä yleensä tappaa sydänkammiovärinä, noissa isommissa tärskyissä käsittääkseni sähkö ei niin hanakasti lähde sydämeen vaan menee ihon alaisissa kudoksissa siten että pinnalle näkyvät jäljet eivät välttämättä ole pahat.
IMG_5213_Yl-Vt.jpg 25.10.2012 17:51 <Jouko> Viereisestä 400 kV johdosta induktoitunut jännitepiikki pudotti verkkoasentajan Ristiinassa kyseisellä johtotyömaalla: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/asentaja-loukkaantui-sahkoiskusta/1263448
300510 pursialan s.as..jpg 25.10.2012 17:39 <Jouko> Kuvan Ristiinan johdon erotin on saanut verytellä kunnolla jäseniään viime viikot (kohta kuukaudet) Metsä-Sairilan voimajohtotyömaan ajan. Myös kuvan ulkopuolinen työerotin on aukiasennossa. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=6122
Kerettisyottokaapeliaylos.jpg 25.10.2012 17:07 <Mikko Koho> Eipä olekaan kuin tämä! Eipäs hätäillä/etuilla ;)
Kerettisyottokaapeliaylos.jpg 25.10.2012 01:07 <Jouko> Onnittelut kahdeksannesta tuhannesta kommentista, näin seitsemännen tuhannennen kirjoittajalta. (katoinkohan oikein...) Tämäpä onkin sitten jo 8003:s!
Kerettisyottokaapeliaylos.jpg 25.10.2012 00:02 <Hartsa> Hyvin harvoin mahtaa pimeällä nuo valot palaa... Kuhän vähän tuota tasoa valaisee jotenkin taisi valaista kun kokeilin noita valoja =) Toki uusi lasi niin paremmin ois valotehoa.
Kerettisyottokaapeliaylos.jpg 24.10.2012 23:39 <Marko> Voi toki olla mainitsemasi 8000 W lamppu sisällä, mutta kuinka hyvin lampun teho näkyy ruskettuneen lamppua lihavoittavan prismakuvun läpi? Kääntämällä kupua 180 astetta saisi joksikin aikaa kirkasta muovia lampun eteen.
orsi ja sarvet.JPG 24.10.2012 20:05 <J.P> Hmm, mistäs tuo veto taas sitten tulee...
orsi ja sarvet.JPG 24.10.2012 19:49 < > Hmm, harus alatuessa... Alempi lanka näyttäisi hieman löysemmältä jolloin veto kohdistuu orren kiinnityksiin, mut eipä tuo kulmakaan paha ole.
IMG_2976.JPG 24.10.2012 18:09 <Mg.majmgjd.gm> Heinot linjat
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 21:56 <Mikko Koho> Siihen aikaan kätkettiin pirtua, mutta nyt kätketään.. puuta! Ainakin Venäjän tullin mukaan.
Venäjällä kun vientipuun tullit määräytyvät ympärysmitan mukaan niin viime kesänä tulli sitten keksi ottaa yhden venäläisen puulaivan erityistarkastukseen. Juustilassa laiva seisomaan ja 3-4vko siinä meni kun tulli otti jokaisen puun yksitellen laivasta, mittasi puun ympärysmitan molemmista päistä ja keskeltä. "Epäilivät" (todennäköisimmin: lahjukset maksamatta) että laivassa kuljetetaan päällimmäisenä pienempiläpimittaista tavaraa ja alle on piilotettu paksummat pöllit. En tiedä puiden kohtaloa ja sitä että mitä ko. alus kävi Pietarissa sen jälkeen, kävikö hakemassa sakkolapun ja/tai uuden kuorman.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 18:14 <Jouko> Pirtupylväitäkin käytetään yleisesti eli pylvään tyvipäästä kairattu pari metriä ontoksi. Aikanaan salakuljetettiin pirtua tai vastaavaa törpöttelyjuomaa rajan yli ontoksi kairatuissa tukeissa. Nämä "tukit" sitten kätkettiin muiden sahatukkien joukkoon ja reikä peitettiin lyömällä siihen sydänpuusta sorvattu korkki.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 17:50 <STP> Toinen oli sellainen, että pystyssä oleva pylväs katkaistiin läheltä maanpintaa ja katkaisukohtaan laitetiin sellainen "laippaliitos", eli pylväs oli muutamalla pultilla pystyssä tuon laipan kohdalta. Vähän niinkuin omakotitalon lipputangon kiinnitys.
Törmäyksessä laippa oli sitten paljon joustavampaa tavaraa kuin umpipuupylväs.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 16:17 <Mikko Koho> Eli ikäänkuin pitkiä puuviiluja liimattu toisiinsa pituussuunnassa? Todella hämärä muistini kertoo että olisin nähnyt tuollaisen täällä eräässä kohdassa jossa hyvinkin joku teini voisi vetää sen legendaarisen Amis-Corollan (tai BMW:n) joku viikonloppuilta tolppaan hormonihuumassaan kun on sitä ennen ns. "käynyt pesällä" (tai sitten on tyttö takapenkillä valmiina ja takalasissa lappu: "Älä naura, tyttäresi voi istua takapenkillä"..)
Täällä kun tuo liikennesuunnittelu ei ole ihan joka kaupunginosassa niin onnistunut kuin pitäisi, onneksi sentään kuoppaiset tiet tekevät pikkuhiljaa luonnollisia hidasteita niin että pahimmat ylinopeudet karsiutuvat pois.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 15:41 <M. Asentaja> Onhan niitä ollut kokeiluja, yksi malli oli koverrettu kuin "jätkänkynttilä" pitkittäisillä urilla oletetusta törmäyskohdasta.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 13:11 <Mikko Koho> Muistanko oikein että myös puupylväitä olisi tehty törmäysturvallisina, ts. rakennetta on jonkinnäköisellä käsittelyllä heikennetty siitä kohdasta, mihin törmäys todennäköisimmin osuu, niin että pylväs menee poikki sen sijaan että auto ja mahdolliset matkustajat menisivät ruttuun?
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 12:32 <timo> jerolin sivuja kateltuani tuli mulle semmonen käsitys, että nää rörmäysturballiset valotolpat yms. on vähäsen erilailla rakenteeltaan kuin nää sähköverkon rakenteluun tarkotetut pylväät ts sieltä löytyy lujuuksia vastaamaan 5-luokan puupylvätä yms.
Kuva41 013.jpg 22.10.2012 00:02 <Marko> Kyllä perinteiset puupylvätkin voivat törmäyksestä katketa, jos vauhtia on tarpeeksi. Varsinkin, jos kyseessä on lahonnut tapaus, joka pysyy pystyssä normaalitilanteessakin vain sinisellä tekstillä varustetun uskonnollisen tiedotteen tuomalla henkisellä tuella. Jos pylväs ei katkea ja vauhtia on paljon, voi törmäyksestä aiheutua välittömät vakavat vammat, eikä siinä tilanteessa paljoa lohduta, ettei syttynyt valokaaria ja maastopaloja. Törmäysturvallisella pylväällä auto saattaa jatkaa matkaa melko pitkällekin katkenneesta pylväästä. Maastopalon syttyminen ei ainakaan talvella ole kovin todennäköistä.

http://www.youtube.com/watch?v=AbQinWMg_7M#t=43
Kuva41 013.jpg 21.10.2012 22:55 <muhentaja> Nykyään kun on 20kV verkossa kaukokäytettävät erottimet niin sopivassa paikassa voi sähköistä tälliä olla lyhyen ajan sisällä tarjolla melko monta kertaa peräkkäin kun valvomossa ohjaillaan erottimia radiolla kiinni ja auki komentaen samalla sähköasemalle jälleenkytkentöjä vikapaikkaa haarukoidessa. Jääpä siinä sitten rusinaksi menneeseen autoon sisälle jäpittämään kun ympärillä roihuaa valokaarien sytyttämät maastopalot ja aina vähän päästä tärähtää hitusen lisää tulemaan. Periksi antavat tolpat ovat mainio idea pienjännitteellä esmes katuvalot/400V tolpat, ehkä myös 1kV, kunhan sähö pysyy myös pudonneessa piuhassa sisällä.
Kuva41 013.jpg 21.10.2012 21:51 <Marko> Jos muuntamoon suurella nopeudella törmää, niin tuskin muuntajakone suoraan auton matkustamon päälle tippuu. Jos johdot tippuu maahan, niin yleensä siitä syntyy oikosulku ja sähö loppuu johdosta alle puolessa sekunnissa. Toki voi huonolla tuurilla sähö aiheuttaa harmia, mutta ei kova pylväs sellaisessakaan tilanteessa välttämättä parempi olisi ollut. Itse ainakin törmäisin mieluummin törmäysturvalliseen pylvääseen kuin perinteiseen.
Kuva41 013.jpg 21.10.2012 20:07 <Topiax> Tuommoinen muuntajakin on melkoinen murikka, jos se sattuu niskaan tippumaan. Jerolin sivuilla on törmaystestivideoita eri nopeuksilla:
http://jerol.se/jerol/index.php?page_id=9&lang=3


Kuva41 013.jpg 21.10.2012 18:30 <muhentaja> Jotenkin tuntuu kyllä kaksiteräiseltä miekalta lähteä parantamaan 20kV linjan kolariturvallisuutta tekemällä pylväistä periksi antavia. Mekaaninen tälli toki jää pienemmäksi, mutta pylvään hajoamisen seurauksena niskassa rätisevät 20kV johdot eivät ainakaan helpota tilannetta, useimmilla kun vaisto käskee poistumaan kolariautosta mahdollisimman nopeasti.
Kuva41 013.jpg 21.10.2012 17:02 <Mikko Koho> Harmi ettei noita pylväitä kasva luonnossa..
http://www.youtube.com/watch?v=GD1oMV0QyWM
Kuva41 016.jpg 21.10.2012 16:13 <RicuP.> G 12 on 12m pitkä polyesteripylväs.
Kuva41 013.jpg 21.10.2012 16:11 <RicuP.> Nämä pylväät ovat törmaysturvallisia ja lahoamattomia polyesteripylväitä. Pylväät on valmistanut Jerol AB Ruotsi.
ker 2.jpg 21.10.2012 09:03 <Hartsa> tehorajan syystä ei ole tarkempaa tietoa miksi olisiko tullut tehonsyöttö kyky vastaan..
IMG_9107.jpg 20.10.2012 20:09 <Jouko> Muistaako enää kukaan kuinka suuret teholuvut laitoin ajatuksissani ennen niiden korjausta??
lasiorret.JPG 20.10.2012 19:49 <calm> Onhan näitä pinoja siellä täällä ollut, tämä pino löytyi 2006 Ivalosta. Taisi pari vuotta kuvan ottamisesta joutua tuhopolttajan uhriksi ja pääsi ihan valtakunnanuutisiinkin. http://calm.iki.fi/IMG_8694
nostalgia.JPG 20.10.2012 17:50 <Mikko Koho> Islannissa oli hotellin seinässä vielä kolikkopuhelin, tosin en muistaakseni ladannut siitä kuvaa tänne. Mutta käytössä oli :)
Ja siellähän siis kolikot ovat täysin arvottomia tai sitten aivan järjettömän isolukuisia kun valuutan vaihtokurssi on mitä on.
nostalgia.JPG 20.10.2012 17:08 <Tuomo Y> ...,kerran puhelinmies, aina puhelinmies :)
Juu kyllä tuo pylväs ja orret ovat kulkeutuneet muualta
tuohon mökin varaston kulmalle. Rahapuhelimella
joutuu toistaiseksi soittamaan "hyvin paikallisia" puheluita.
Tosin ei ne puhelutkaan maksa paljoa :)
nostalgia.JPG 20.10.2012 12:08 <Jouko> Taitanevat Tuomon kokoelmaa olla nämä kuvat.. Puhelinpylväs tullut jostain matkamuistona :)
150707 005.jpg 20.10.2012 11:31 <J.P> Eihän tämmösissä asioissa nyt muutamassa vuodessa vielä mitään näkyvää tapahdu - esisuunnittelua, katselmuksia, selvityksiä, valituksia, lunastuksia...
150707 005.jpg 20.10.2012 00:40 <Mikko Koho> Vai loppunu rahat kesken?
ker 2.jpg 20.10.2012 00:39 <Mikko Koho> Mistä tuo tehoraja? Eikö syötöt kestäny, rajoittiko sopimukset vai alkoiko huipputehomaksut tulla liian isoiksi?
nostalgia.JPG 20.10.2012 00:36 <Mikko Koho> Eipä tästä oo pitkä aika ku Radio Suomen yössä joku soittaja esiteltiin paikkakuntana vanhan käsinveivattavan puhelimen nimi. Tyyliin "Paikannimi XY"
nostalgia.JPG 19.10.2012 23:40 <Hartsa > Hieno puhelin =) vieläkö toimii ?? kaukopuhelut =D vaiko paikallispuhelu,,,,
lasiorret.JPG 19.10.2012 23:37 <Hartsa > Joo silloin oli siellä suunilla menossa purku puhelinpylväillä taivalkoskeltakin hävisi rautalanka linjat veks.
ker 2.jpg 19.10.2012 23:33 <Hartsa > Olkaa hyvä =) Samalla vähän tutuksi kaivoksen historiaa kaikille teille !!
er kampi.jpg 19.10.2012 23:32 <Hartsa > Kuvattu nokialaisella =) juu pitää yrittää pienentää kuvakokoa siitä.
Keretti erikoinen pist rasia.jpg 19.10.2012 23:31 <Hartsa> Liekkö ollu kahveen keitin joskus kopissa =) Takana on ne pakonaamarikaapit seinällä...
Kerettimuutpaate.jpg 19.10.2012 23:29 <Hartsa> Jaa kumpa tietäisin sen.... =)
Kerettisyottokaapeliaylos.jpg 19.10.2012 23:29 <Hartsa > miusta näytti että ois ollu 80W sisällä..
150707 005.jpg 19.10.2012 22:31 <Jouko> Vanha uutinen mutta tuodaan nyt näkyviin.. (05/2010) "Järvi-Suomen Energia aloittaa tutkimukset Mäntyharjulla ja Ristiinassa 110 kilovoltin voimasiirtojohdon suunnan määrittämistä varten. Suur-Savon Sähkön verkkoyhtiö aikoo rakentaa noin 20 kilometriä 110 kV:n johtoa ja suurentaa Mustalammen sähköasemaa. Linjan tavoitteena on varmistaa Mäntyharjun, Ristiinan ja Suomenniemen sähkönjakelua."
http://yle.fi/uutiset/jarvi-suomen_energialle_tutkimuslupa_110_kv_linjalle/5565952

Missähän tämä Mustalammen SA nykyään on? Vai jäänyt projektipöydälle..?
6tolppa.jpg 19.10.2012 20:58 <Jouko> Vrt. http://goo.gl/maps/XpqTi
Pieni blogiuutinenkin aiheesta 2007: http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/523-Maisemapylvaes-on-pystyttae.html
erot oku.jpg 19.10.2012 15:29 <Jouko> Erottimen sarvet ehkä tarkoituksella korjattu tuohon asentoon, ettei paikalle osuvat "asiantuntijat" vääntelisi erotinta kiinni-auki-kiinni-auki-kiinni-auki hajottaen ohjauksen, jos tätä vielä joskus tarvittaisiin... Tuossa asennossa erotinsarvet eivät juuri pääse liikkumaan. Finlaysonilla Forssassa oli saman tyyppinen: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4607

39973 - 40022 / 47979
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017