-
Saimaan Kanavan Kansolan läppäsilta. Varavoimaa tarvitsevia kohteita lueteltaessa sairaala, ydinvoimala, atk-konesali tms. tulisivat varmasti mieleen mutta tulisiko sillan avaaminen? Ei tullut minullekaan ennen viime kesää kun alimmalta, Kekkosen neuvottelemalla vuokra-alueella olevalta, Juustilan sululta meni sähköt 6h ajaksi ja varavoimakone ei toiminut viallisen ruiskutuspumpun takia. Yksi (purje)vene oli sulussa, en tiedä mihin vaiheeseen sulutus jäi kun sähköt katkesivat mutta matkustaja-alus Carelia myöhästyi 4h ja joutui lopulta jättämään matkustajat kyydistä linja-auto(je)n kuljetettavaksi. Kanavan sähkönsyötöt ovat kokonaan Lappeenrannan Energian jakelualueella joka ulottuu siis pieneltä osin Viipuriin saakka.
Varavoimakone on kuvan oikeassa laidassa osittain näkyvässä valkoisessa rakennuksessa jossa ei päällisin puolin ole mitään muuta poikkeavaa kuin että ilma-aukkoja on enemmän ja katolla on vähän poikkeuksellisen näköinen "savupiippu." Silta itsessään on ollut miehittämätön vuodesta 1987, ensin ohjaukset tehtiin muistaakseni Mustolan sulun kopista ja 2002 aloitti Saimaan Kanavan kaukokäyttökeskus joka on fyysisesti Mälkiän sulun vieressä. Se voi ohjata kaikkia kanavan sulkuja ja Kansolan siltaa, alimmalla Juustilan sululla on myös yksi sulkumestari joka voi ajaa kanavan kolmea alinta sulkua. Käyttökeskuksen miehitys vaihtelee liikennetilanteen mukaan ja toimintaa voisi ehkä kuvata erittäin omalaatuisen "tehtaan" ohjaamiseksi. Radiolla ja kameroilla seurataan mitä kanavalla tapahtuu ja tieto menee kuitua pitkin. Ohjaus tapahtuu tietokoneen avulla, käsittääkseni jollakin yleisesti tunnetulla kaukokäyttöohjelmistolla ja samat perusteet, kuten turvalukitukset, ovat tuollakin voimassa. Eli esim. siltaa ei saa nousemaan ennenkuin puomit ovat alhaalla ja niitä ei saa alas ennenkuin tieliikennevalot ovat toimineet kuten pitää.
Vuodelta 1967. Lappeenranta
09.04.2012
Kuvaaja: Mikko Koho
20.04.2012 21:42
<Hartsa>
Varmaan tuo varavoima tullut tuonne myöhemmin.....? Olishan se pukki diiseli mahtunut ohjaamorakennuksen alle konehuoneeseen, Ehkä vähän koekäytöt päässy unohtumaan.
20.04.2012 21:52
<Jouko>
Mitäs tuo tyyppi tuossa muuten kuvaa? Sillallakin yleisöä...
20.04.2012 21:53
<Jii>
Sillalla yleisöä :D Maapenkalla/tiellä siis!
20.04.2012 23:02
<Hartsa>
oisko ehkä Protectoria odottelee eli jäänmurtajaa kanavalle...
20.04.2012 23:07
<Hartsa>
Juu oli kiitokset P.Ylväälle !!
20.04.2012 23:30
<Mikko Koho>
Protectorihan se on tulossa ja Nelosen uutiset kuvaamassa. Varavoima on alkuperäinen vuodelta 1967. Tuolla sillan konehuoneessa on kuulemma järeä vastapaino jolla kevennetään nostoa ja nousevassa päässä on lukko millä kansi lukitaan kiinniasentoon. Operointi ja hoito on valtion Meritaito-firmalla ja menee piakkoin kilpailutukseen..
21.04.2012 04:07
<Mikko Koho>
Ja huomioikaa kuvaajan vieressä vasemmalla, jäällä, olevat jäljet. Oltiin odottamassa Protectoria ja kun alus näkyi jo mutkan takana pyörivän tutka-antennin heijastuksista niin jäätä pitkin tuli hiihtäjä. Hiihtäjä jäi juttelemaan kaikessa rauhassa kuvaajan ja toimittajan kanssa. Itsekin kävin tuossa vieressä ja toimittaja rupesi ihmettelemään että mihin se murtaja jäi kun äsken oli jo tulossa. Pohdiskelin ääneen että jäiköhän se odottamaan sitä että saadaan ihmiset pois jäältä.. Hiihtäjä totesi salamana takaisin että ei täällä jäällä ole yhtään ihmistä. Joku sen kaltainen ääni kuului yhdessä vaiheessa että ihankuin Kansolaan olisi yritetty kuuluttaa mutta mitään ei kuitenkaan kuulunut. Sitten kun Protector lähti tulemaan niin tämä hiihtäjä lähti menemään alusta vastaan vaikka jää rutisi jo ponttonilaiturin alla. Voisko tuosta tyypistä jo sanoa että "ihme hiihtäjä?"
Protector on muuten itseasiassa hinaaja mutta se on tehty osittain valmiiksi murtopuuhiin ja kun siihen laitetaan irtokeula (jääleikkuriksikin kutsuttu) niin silloin siitä saadaan kunnon murtaja. Protector joutui lopulta ajamaan kolme kertaa väylää auki eli kävi Saimaalla ja kävi kerran ajamassa lenkin alas ja takaisin aina väylää leventäen. Meteorissa on ilmeisesti konetehoa tarpeeksi mutta alus lienee niin kapea että se oli ongelmissa kun jää sattui olemaan normaalia tiukempaa. Kello oli muistaakseni luokkaa 2.35 kun ensimmäinen rahtialus tuli Meteorin hinauksessa tästä ylös. Lopulta kotiin tullessa sai soittaa aamuvuoroon menossa olleelle isälle että ei sitten tarvi herätellä kun kännykkä on kiinni.. :)
17.11.2013 20:24
<Mikko Koho>
Eino laittoi sitten dieselkauppiaan hyrisemään tyytyväisyyttään, viitisen kilometriä ylempänä, Soskualla, tuli sitten nähtyä ja ikuistettua sulutus varavoiman kanssa. Pitää vähän paremmassa vireessä katsoa että mitä kameraan tallentui.
http://www.youtube.com/watch?v=cxcFAG7j9NM
18.11.2013 22:05
<Hartsa>
hyvinhän tuo -67 diiseli rallattaa =)
21.11.2013 18:47
<Hartsa>
Kontiolahdella,kontioniemen sairaalan vanha varavoimakone omassa mökissään on ent sairaala alueella kohta edesmenneen kontiorannan varuskunan liepeillä on tämä paikka.
23.07.2017 20:47
<Make>
Salama ja tuollainen hieno tekniikka ei ole koskaan hyvä yhdistelmä.
23.07.2017 23:14
<hartsa>
Mitehän tuossa olisi käynyt jos ei livin asentajaa olis saatu kiinni ??
24.07.2017 06:04
<Mikko Koho>
En tiedä mutta kanavalta eläköitynyt työntekijä kertoi aikanaan että kaukokäytön v.2002 rakentanut ihminen otettiin töihin silloiselle Merenkulkulaitokselle juuri siksi että hän oli, ainakin silloin, likipitäen ainut henkilö joka todella tunsi järjestelmän ja osasi huoltaa ja korjata sitä.
08.10.2018 18:46
<Mikko Koho>
Varavoima tuli taas tarpeeseen noin 18:15 aikaan. Tätä ylempänä, n.4-5km päässä olevalla, Soskuan sululla oli juuri nostettu silta ja rahtilaiva suuntaamassa sulkuun kun meni valot ja muutamaa sekuntia myöhemmin lähti varavoima päälle. Katko ei siellä ollut pitkä mutta ei jostain syystä näkynyt vikakartalla. Katkon aikanakin valot välähtivät kertaalleen.
19.10.2018 18:33
<Mikko Koho>
Ja taas 18:10 aikaan aikajälleenkytkentä. Jotenkin kummasti räpsyt sattuvat näin lähekkäin ja näin samalle kellonlyömälle..