11.12.2004 20:18
<Mikko>
Hienoja muinaislinjoja!!!
03.07.2005 13:04
<Arvo>
Eiku tää on Hikiän TuplaEiffel
29.12.2005 01:02
<Joni>
Ne ei varmaan oo aatelleet sähköistyksiä, vaan sitä, että altaa menee höyryhepoja ja savu saattaa tehdä oikarin. Ainakin luulen niin.
13.11.2013 07:29
<Mikko Koho>
Tuossa oli myös pätkä Helsingin sähkökatkosta elokuussa 2003. Mieleen muistui aikoinaan Helsingin Energian asiakaslehdessä ollut artikkeli firman valvomosta. Haastattelun aikaan vuorossa olivat samat ihmiset kuin katkon aikaan. Valvomoon oli kuulemma tullut soitto jossa reipas rouva tunnusti syntinsä kun oli pimentänyt koko kaupungin. Oli juuri aloittamassa silitystä ja kun työnsi silitysrautansa töpselin pistorasiaan niin hävisi sähköt.. Päivystäjät olivat olleet ilmeisen huvittuneita ko. soitosta.
20.12.2019 19:18
<Topiax>
> Rautatietä on ylitetty riittävän korkealta 30 metristä.
1920-luvulla rautateitä operoitiin höyrykalustolla. Kun raskas höyryveturi kiskoi junaa pakkoveto päällä (pakkoveto=höyryn avulla tehostetaan palokaasujen poistoa ja parannetaan vetoa kattilassa "kylchap-laite") niin ilmassa oli paljon höyryä, savukaasuja ja ihan nokeakin (hiili johtaa sähköä). Pelättiinkö silloin jonkinlaisia hallitsemattomia sähköpurkauksia suurjännitejohdon kohdalla, ja siksi tehtiin ylityksistä korkeita?