|
16.09.2023 23:01
<Make>
Ei ole turhia sormisuojia... On ainakin Strömberg ja Ferraz Shawmut- sulakkeita. |
![]() |
16.09.2023 22:55 <Make> Täällä on eräässä kerrostalossa vastaavasti, uudemmat ulko-oven vieressä. Kytkin on kai ulkovalolle. |
|
16.09.2023 22:50
<Make>
Vai sellainen ja jos on vielä PEN... Joku on varmaan itse vedellyt lankoja. Ei kai niissä kuulu tuollaisia taitoksia olla? |
|
16.09.2023 22:46 <Make> Ylin lanka on kai nolla. Vasen lähtö on ollut alunperin 3~, mutta muutettu jostain syystä 1~. En ole nähnyt juuri tuollaista mikä maakaapelin päätepurkki nyt onkaan. |
![]() |
16.09.2023 22:39 <Make> Ei välttämättä ihan heti keksi, mitä kuvio tarkoittaa. |
|
16.09.2023 17:30 <RicuP. > Aika huoleton on. |
|
16.09.2023 17:28 <RicuP. > No johan on. Miksi myös nollalla on sulake? Vähän Norjan systeemeiltä vaikuttaa. |
![]() |
16.09.2023 17:25 <RicuP. > Niihin varmaan löydy enää mistään avainta jos on vanha lukko. Nykyään rälläköidään pois ja vaijerisinetti tilalle. |
|
16.09.2023 17:23 <RicuP. > Tai asbestinen.. Hieno jännitteenkoetin lamppu |
|
16.09.2023 17:22 <RicuP. > Kauan ovat olleet työssä:D |
|
16.09.2023 17:20 <RicuP. > Järvenpäässä näitä on vielä ihan käytössä yllättävän paljon. |
![]() |
16.09.2023 17:19 <RicuP. > Paukuttelemaan vaan, kun vika pellolla tulee |
|
16.09.2023 17:18 <RicuP. > Komea on. Olisi voinut jättää |
|
16.09.2023 17:17 <RicuP. > Karsimista tässäkin. Kohta nappaa yhteen langat. Miksi tuo yksi liitin on noin kaukana? Mutikka olisi voinut olla haruksessa ihan hyvä. |
|
16.09.2023 17:11 <RicuP. > Vähän on langat löysällä. Löytyi vastaava pylväs mistä eristimeltä vedetty haara. Ainoa liitos oli vaan sitominen eristimen ympäri ilman mitään liittimiä. |
|
16.09.2023 17:08 <RicuP. > Mitä:D No johan on tehty, on kumminkin vissiin nolla johto |
|
16.09.2023 17:06 <RicuP. > Vähän saisi oksia karsia |
|
16.09.2023 17:05 <RicuP. > Hyvin on ryhdissä |
|
16.09.2023 17:04 <RicuP. > Täällä on myös purkukamat maanneet kuukausitolkulla erään tien varressa. Aina sieltä jotain häviää. Itsekin käynyt purkamassa |
![]() |
16.09.2023 17:02 <RicuP. > Mutta tuohon on saanut myös ionisoivia tms. radioaktiivisia ilmaisimia, mitkä oli kahvimukin kokoisia pönttöjä ja niissä oli jopa Led ilmaisuvalo. |
![]() |
16.09.2023 16:59
<RicuP. >
Näin on, mutta mikä on tuo "viritys" nappi? Onko ilmaisu perustunut potentiaalin muutokseen sitten ja tuolla se on jotenkin kalibroitu? Tuo on oikeastaan Elektro Signal-Sähkö merkki Oy logo mistä tuli myöhemmin Esmi. Löytyy täältä muutama vanha ilmaisin 75°C mallia 1974. En muista olenko laittanut kuvia |
![]() |
16.09.2023 16:54 <RicuP. > No nyt on vanhaa:D Hienoa että on jätetty. Ennen ei vissiin ollut mitään yhdistelmä peitelevyjä. Olen myös aina nähnyt nuo vanhat saksalaiset omilla peitelevyillä. |
![]() |
16.09.2023 16:51 <RicuP. > Samanlainen kytkin löytyy Hyvinkäältä vanhasta virastotalosta. Siinä lampun kuva ja on sytyttänyt porraskäytävän valot. Nykyään liiketunnistimilla vanhat valot mutta napit paikallaan. |
|
16.09.2023 16:45 <RicuP. > Mitä ihmettä! Sisällä sulake? Vissiin 4,8mm piikeille |
|
16.09.2023 15:39 <Keijo> Lisätään vielä, että nykyiset pistotulpat eivät sovi tuohon pistorasiaan. Pitäisi olla varmaankin ne ohuet halkaistut piikit. |
|
15.09.2023 22:42 <Make> Monille vaan tuntuu sellainen vaihtoehto olevan tuntematon: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-234355 |
![]() |
15.09.2023 22:34
<Make>
L-G:ssä taisi olla juttua tuollaisesta Iridiumista. Niitäkin on kai sitten erilaisia. Selvästi monenlaisia valaisimia on jo muutettu... |
![]() |
15.09.2023 22:14
<RicuP. >
Niin näkyy, tosin sekin made in Estonia. Entinen Porvoon tehdas oli kuulemma niin huonossa kunnossa ja epäjärjestyksessä ja epäkäytännöllinen Lean ohjelman mukaan, että päättivät perustaa kokonaan uuden tehtaan Viroon. Jätelavallinen meni muutossa tavaraa poistoon... Nyt on kuulemma Virossa huippuluokan parempi tehdas.. Jylhä pultit taas kertovat lähes 100℅ kotimaisuusasteesta, mikä on nykyään lähes unelma. |
![]() |
15.09.2023 22:02 <RicuP. > Tuohan on (ollut) semmoinen nuppieristin, josta on helma kivitetty pois, ns. Kellarieristin. Muissa kuvissa näkyy yksi ehjä. |
![]() |
15.09.2023 21:58
<Make>
Varmaan metalliseoksella on myös merkitystä. Uudemmat ovat varmasti halvempaa ja huonompaa. Ainakin Amerikassa pylväät tuntuvat ruostuvan ja kaatuvan herkästi. Tuollaista mörköä en ole tiennyt. |
![]() |
15.09.2023 21:48
<Make>
Saattaapi muuten olla. Mikä varren vieressä on ollut, rullaeristin? |
![]() |
15.09.2023 21:46 <Make> Ne siis tosiaan ovat 5-johdinjärjestelmää. Maakaapelin kääntäminen noin tiukalle mutkalle kuulostaa vaikealta. Ettei tuo liity jotenkin vikaan: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13847 |
![]() |
15.09.2023 21:38
<Make>
Enston tyyppi näkyy kertovan halkaisijan. SP 18 on edelleen olemassa. https://www.ensto.com/fi/sahkoverkonrakennus/tuotteet/pienjanniteratkaisut/ilmajohtotarvikkeet/pylvaskoukut/sp18/ Vai Ensto on taas huonompi... Vai kauhan ruuvit on porattu läpi. Varren johtimet näkyvät olevan MK:ta. Pannalla onkin Jylhä-pultit eikä kuvan talttapäät. Ehkä varsia on tehty tarpeen mukaan yhdistämällä pätkiä. Olisiko se "vääräntyyppinen" konkka kuitenkin kestävämpi? |
![]() |
15.09.2023 21:15
<Make>
Vanhemmat mallit ovat usein pyöreäpäisiä. On niitä alu pylväiden luukkujakin sekoitettu. Jossain on myös pyöreäkulmainen luukku teräväkulmaisessa aukossa. Niitä oli kai varastossakin, kun joskus kauan sitten ilmestyi uuden kiiltäviäkin. |
![]() |
15.09.2023 20:59
<Make>
Kumma on myös, kun mitään kilpeä ei ole normaaleissa paikoissa. Tuli mieleen, jos tuo olisi 400 watin versio, mutta sellaista ei kai ollut: https://issuu.com/cyrilbarrow/docs/8150_pages__stockmann_orno_64_luett/94 Nyt on ilmeisesti luettelot luettavissa taas... |
![]() |
15.09.2023 19:24
<RicuP. >
Eräs iridium versio on kuin tehty Led lampulle. Siinä on kanta kiinni heijastinumpiossa missä liitosjohto pistoliittimellä. Keksin, että kun liitäntälaitekasetin poistaa kokonaan, mikä lähtee ihan nostamalla, käy tämä liitin suoraan syöttöjohdon pistoliittimeen. Led muunnos kävi tässä 1min ajassa, mikä on ennätys. Normaalissa iridiumissa, ST tai mistrallissa aikaa kuluu 3min lasin ja optiikan pyyhkimisineen ja siirtymisineen seuraavalle. Työläämpiä on valaisimet missä sytytin lamppukammiossa. Niissä menee n. 7min, esim. salmiakki ja 8510. HKB:t on todella nopeita myös, kunhan kannen ruuvin saa vaan auki. Aikaisemmat asentajat oli purkaneet kaikki kytkennät ja wagoja oli mennyt. Oikeasti ei tarvitse tehdä mitään muuta, kuin irrottaa vaiheet syöttöliittimestä ja kytkeä sytyttimen keskimmäinen johto siihen. Nollat saa olla kuten on. |
![]() |
15.09.2023 18:49
<RicuP. >
Juu, hattuja on moneen lähtöön, ketkä lie niitä tehneet. On myös ruostuvaa mallia olevia. Meillä on nyt Enko hattuja. Niissä on naulan aihiot aika lujassa. Enstossa menee ihan työntämällä läpi, mutta hattu vääntyilee taas pylvään päässä. Enkossa korkeammat reunat. Ne rungon kulmissa olevat kohdat on kauhan kiinnitysruuvien päät. On porattu läpi. Leima on varren kiinnitysraudassa. Näkyy vaan heikosti sinkityksen alta. Varret on jostain syystä tehty kahdesta pätkästä, jotka hitsattu yhteen. Nyt on HKB 8:a tutkittu myös. Oli niissäkin samat räjähtämättömät miniprint 400Vdc konkat vaihteeksi kiinteillä vihreillä langoilla vuodelta 1972. |
|
15.09.2023 18:37 <RicuP.> Kannattaisi vaan niitä Led lamppuja käyttää. Ne sopii isoon ja pieneen budjettiin. |
![]() |
15.09.2023 18:34
<RicuP. >
Juu, kyllä niitä on jossain. Luukkuja on monenlaisia. Puretuista pylväistä kannattaa ottaa luukut talteen. Keravalla Prisman vieressä näkyi että yhdessä alu pylväässä oli ohuemman alu pylvään luukku. Luukku vähän vajaa toisesta reunasta. |
![]() |
15.09.2023 18:29 <RicuP. > Hyvinkäällä on muutamassa paikassa noita. Yhdessä paikassa niissä on Led maissilamput. Kuristin on erillisessä kotelossa lyhyen liitosjohdon päässä. |
![]() |
15.09.2023 18:24
<RicuP. >
Näyttäisi kuitenkin olevan samat päät luukulla kun alunperinkin. 6mm kuparia. Nuo Liikenneviraston asennukset onkin mielenkiintoisia. Oli nimittäin vedetty Mcmk kuorimatta luukun ohi ja käännetty pylvään sisällä takaisin alas, jonka jälkeen vasta kuorittu + kutistehousu pääte. Lisäksi on vielä 4x 6+6 kaapeli, eli oma Pe. |
![]() |
15.09.2023 18:07 <RicuP. > Eikös sen yhden voimalaitoksen pihalla ollut tuommoiset tupla varressa teräspylväässä? |
![]() |
15.09.2023 18:05 <RicuP.> Mutta kyllä tämä varmasti taitaa Orno kuitenkin olla, kun luukku on kuitenkin ihan samanlainen ja tuo kauhan kiinnitys. |
![]() |
15.09.2023 18:03
<RicuP. >
Joskus oli käytössä semmosia "mörköjä" mitkä oli pyöreäpäisiä mustaa muovia olevia pönttöjä mikä tuli pylvään ympäri. Joku kuumasinkitys yhdistys ne oli keksinyt. Ne suojasi pylväitä, mutta ei kestäneet talvikunnossapitoa oikein. Joku iso kutistesukka voisi olla aika sopiva pylvään tyveen. |
![]() |
15.09.2023 16:22 <Froggy> Itse olen aina luullut, että teräs kestäisi paljon paremmin... Jossain keski-Euroopassa taidetaan laittaa teräspylväisinkiin se sellainen suojapinnoite tyveen. Voisi olla ihan käytännöllistä täälläkin... |
![]() |
14.09.2023 23:13 <Froggy> Niin voikin olla varhaisempi Fresta! On sitten myöhemmin muutettu muotoa kun Orno hankki patentin... |
![]() |
14.09.2023 22:50
<RicuP. >
Oli ihan teräspylväs ja valaisimena iridium 2010 vuosimallia joka ehdittiin muuttaa lediksi. Se säilyikin ehjänä ja on tallessa. Lamppu vaan hajosi. Näitä pitääkin nyt katsoa tarkemmin. Kohta mistä katkesi oli ihan kumin rajassa. Löytyi toinenkin vastaava, missä heti kumin yläpuolella n. sentin korkea ja 5cm leveä reikä ruostunut läpi. Se on niin matala, ettei sitä meinaa edes huomata. Kun tuo kiilakumi on ihan tasainen, niin sen päälle ja väliin jää kaikki syövyttämään pylvästä. |
![]() |
14.09.2023 22:34 <RicuP. > Tässä on kyllä paljon samoja piirteitä kuin frestan vastaavassa mm. tuo suippo kiinnitys, neljä kannen ruuvia, kauhan pohja jne.. Tämä on varmaan vanhempi versio kuin se yleisempi malli. |
![]() |
14.09.2023 16:53
<Froggy>
No johan. Oliko alu-pylväs ja mikä valaisin oli? Hyvä, ettei käynyt suurempaa vahinkoa... Kuvan paikan pylväät ovat kai entisellään edelleen... |
![]() |
14.09.2023 16:49 <Froggy> Jotenkin tutulta näyttää, en tiedä onko edes suomalainen. |
© Janne Määttä 2004-2017