<< ^ >>

Sav_1348.jpg

400/230 V Kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9837 keskus pintaa syvemmältä. R-vaiheen päävaroke vaihdettu jokunen vuosi sitteen ja nolla tai kuten nykyään kutsutaan PEN-kisko vaihdettu enemmän liittimiä sisältävään. Alkuperäinen kisko oli posliinipalikoiden varassa ja kokonaista viisi ruuvia, samantyylisillä aluslevyillä kuin kuvan varokkeissa on. Yksi liitin meni pohjapellin maadoitusjohtimelle, toinen mittarin nollalle, kolmas syötölle, joka ilmeisessi kuuluisi pääkytkimen viereiseen liittimeen jonka kautta mittarin nolla kiertää. Kaikkien lähtöjen nollat olivat survottu kahden viimeisen ruuvin alle. Jossain 26.11.2020
Kuvaaja: Mikko Kärnä

26.11.2020 22:27 <Make> Aika vanha on, kun on vanhoilla väreillä. Aika hyvässä kunnossa kuitenkin. Ennen sai laittaa nollajohtimia samaan liittimeen niin paljon, kuin mahtui.
Minkä merkkinen on pääkytkn?
27.11.2020 11:29 <Arho Flyktman> Kaappi on Selcastin valmistama Sillä on tuo viistettykulmainen kaappi Toinen on Arsa jossa on suorat tai pyöristetyt kulmat.
27.11.2020 17:54 <Koomikko> Pääkytkimessä ei näy merkkiä, pitää katsoa kun purkaa lisää. Kotelon valmistajaa ei näy missään, mutta Arsan nimi on kannessa.
27.11.2020 20:05 <Make> Yleensä keskuksen valmistaja lukee varokekartassa. Outoa, jos nyt ei ole niin. Toki Arsa voi olla myös johdottaja.
Mittarin nolla on ilmeisesti läpikuorittu tuosta toisesta johtimesta, kun se on kauhean paksu. Meillä laitetaan mittarin nollaksi 2,5 mm2.
Yksi pohjakosketin näkyy hajonneen.
Ei tuo uusittu päävarokepesä uusinta mallia ole, milloin sitten onkaan vaihdettu.
27.11.2020 21:07 <Koomikko> Karttana on keltainen muovitaskussa oleva pahvi jossa käsketään merkitsemään johtimien poikkipinnat ja käyttökohteet ja sulkemaan luukku. Pesä on vaihdettu vajaa kymmenen vuotta sitten jostain vanhasta työmaakeskuksesta purettuun. Kannessa on Arsan kilven lisäksi haalistunut tarra jossa ympyrän sisällä tähteen kytkettyjen käämien välissä S S O ja lukee Suomen lopuista ei saa selvää.
12.12.2020 20:21 <Arho Flyktman> Kyseessä on Selcastin kaappi tai sitten UTU. siinä on viistetyt kulmat. Arsa koteloissa on joko pyöristetyt tai suorat kulmat kotelosta riippuen.
24.05.2021 16:01 <Koomikko> Pääkytkimessä on E kirjain kolmiossa ja Ln401 muuten on vain vaiheilla P1, P2 ja P3.
24.05.2021 20:18 <Make> Ei äkkiseltään kuulosta tutulta.
11.08.2023 12:08 <Koomikko > Kiskoon kiinnitetyissä varokkeissa on pohjassa punaisella Selcastin logo ja numero 3004. Tarrasta löytyi pienellä rapsuttelulla, Suomen sähkötarvike Oy, ilmeisesti tavaran toimittaja.
11.08.2023 19:36 <RicuP. > Pääkytkin näyttää vähän vanhalta Konerauta kytkimeltä, mutta ne on olleet vähän eri näköisiä, valkoisia mutta kuitenkin saman näköisillä liittimillä.
Monta firmaa on. Suomen sähkötarvike on varmaan kasannut tuon, eli ollut keskusvalmistaja, tai teettänyt kokoonpanon. Kummallista on jos lukee Arsa ja on myös Selcast.

Tuota saman tyypin Pen kiskoa on käytetty myös valaisinpylväsliittiminä. Liittimiä on neljä jotka vapaasti kaapeleiden päässä ja päällä vaalea muovi huppu kotelo. Enston keksintö sekin. Eri enston versioita on tämän lisäksi vielä monia. Löytyi myös Tekamat Oy vastaava.
11.08.2023 21:32 <Make> Ln401 lyhenne tuo mieleen "luettelonumero", sen puoleen voisi olla kotimainen.

Rivivarokkeet ovat ilmeisesti yhtenäisellä kiskolla. Töissä on -52 Selcastin pesiä, jotka ruuvataan toisiinsa kiskosta kiinni.

Suomen sähkötarvike on uusi nimi. On fuusioitu ABB Asea Skandiaan. https://www.porssitieto.fi/osake/lisaa/uuskallionsahko.shtml Ehkä se on niin keskusvalmistaja, joka nyt on käyttänyt Arsan koteloa ja Selcastin pesiä.

Vai valaisinpylväsliittimiä on noin monenlaisia.
11.08.2023 21:41 <RicuP.> Eikös nuo kaikki pesät ole kuitenkin Turun Posliinin/ Wärtsilän tekemiä ja myöhemmin siirtyi Enstolle Sähkövaruste/ Sekko Oy fuusion kautta?

Joo, valaisinpylväissä on näkynyt ainakin jo 8 eri kokoonpanoa.
18.08.2023 22:02 <Make> Turun posliinin logo vanhemmissa pesissä taitaa olla. Uudemmissa taas kaksois-E-logo.
Töissä pyörii myös joku valaisinpylväsliitin. Ensto taisi olla ja on kai neljä isoa ja yksi pieni johtimen paikka. Päällä läpikuultava valkoinen kuori.

Kuvan pääkytkin voisi olla muuten Elektro-Dynamo Oy. Sen logo on pelkistettynä juuri E kolmiossa.
19.08.2023 12:59 <Koomikko > Samaa näköä on, muttei aivan sama, voi olla vuosien varrella vähän muuttunut? Löytyi Elekto-Dynamon keskus, on muuten paksua valua.
19.08.2023 23:01 <Make> En tiedä, miten tuollainen muotti tehdään, mutta logoa on hyvin voitu yksinkertaistaa. Täydellisessä kun lukee myös Dynamo kolmion sisällä. Vai heidän keskuskin löytyi...
20.08.2023 00:26 <RicuP. > Muotti valmistetaan hiekasta useassa osassa, mitkä liimataan yhteen. Jokaiselle kappaleelle oma hiekkamuotti. Valun jälkeen hiekka täryytetään pois ja jäljelle jää alumiinin raaka kappale joka myöhemmin viimeistellään.

En ole ED keskusta vielä nähnyt
20.08.2023 12:23 <Koomikko > Kuvakin on kun vaan onnistuu kaivamaan esillle joltain muistikortilta.
21.08.2023 21:09 <Make> Noin kotelon muotti toimii. Tarkoitin lähinnä kytkimen kuoren muottia. Vähän voi olla kuvioita yksinkertaistettu.

Kuvassa syötön nollan kanssa on nyt sellainen ongelma, että mittarin nolla tulee ei-sinettipuolelta. Jos syöttö olisi laitettu pääkytkimen vieressä olevaan liittimeen niin ongelmaa ei olisi.
23.08.2023 21:39 <Make> Nykyisissä Enston varokepesissä on kaksois-E-logon lisäksi joku M kolmiossa-merkki. Onko se sitten posliinin valmistaja.

© Janne Määttä 2004-2017