<< ^ >>

IMG_20190901_181317.jpg

Tässä Ericssonin ja Itsun loistevalaisimet, kun tuolla tuolla jossain oli juttua: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9107 Ericsson ei syttynyt... Itsun ainoa lampunpidinkin oli rikki ja heti kun otin tuon Philipsin putken pois Ericssonista, niin siitäkin meni toinen pidin rikki... Ovat haurastuneet ajan myötä. Jossain 01.09.2019
Kuvaaja: Topi Priha

02.09.2019 20:56 <Make> Sen keskipalan puuttuminen ei pitäisi olla iso ongelma. Vähän vaan ehkä vaatii tarkkuutta, että lamppu menee paikalleen. Ja sen voi aina liimata takaisin... https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastcom&cat=0&pos=10&pid=163856
02.09.2019 21:23 <Froggy> Niin. Pitää vaan etsiä toinen samanlainen ja ihan ensiksi pestä nuo.
02.09.2019 22:09 <Make> Tuusulan Sahankulmassa oli jotain 20 vuotta sitten Sähkötarvikekierrätys- niminen liike. Siellä oli noita Puristustuotteen kantoja käyttämättömiä laatikollinen. Minä sitten ostin vain kaksi...
16.09.2019 21:46 <Froggy> Nykyään ei taida olla vastaavaa liikttä, mistä vanhoja sähkötarvikkeita saisi...
17.09.2019 12:08 <Joku> Oho, messinkipäinen Philips, taitaa olla aika vanha. Mikä värisävy? Lighting-Galleryssä joku meinasi valmistaa itse kantoja 3D-tulostamalla tai valamalla. Kyllähän tuollaisen voisi varmaan 3D-tulostimellakin tehdä, jos vaan löytää palonkestävää materiaalia siihen. Sitten saisi aivan uusia ei-hapertuneita kantoja.
17.09.2019 19:20 <Froggy> 32 DE LUXE: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=5394&pos=9&pid=162691
3D-tulostin olisi hyvä.
17.09.2019 19:51 <Make> Itse asiassa sopivia kantoja pitäisi saada vielä, Vossloh-Schwabe 101781 ja 101643, sivu 189: https://www.vossloh-schwabe.com/fileadmin/user_upload/Kataloge/VS-Main-Cat_Standard-2017_EN.pdf Noissa on tuo 30 mm reikäjako. Kovin retron näköisiä ne eivät taida kuitenkaan olla.
17.09.2019 20:01 <Joku> Putki siis on noin 3000 K lämmin valkoinen De Luxe (Ra 80-90?). 29 on tuon sävyn perusvärintoistoinen malli (Ra 50-59?). 3D-tulostamalla saisi tosiaan alkuperäisen näköiset kannat, joiden pitäisi myös kestää vanhoja haperia paremmin. Pitäisi vain olla lämmön ja palonkestävää filamenttia.
17.09.2019 20:10 <Froggy> Aika suuri värintoisto. Jotkut päivänvalotkin on värintoistoltaan 70.
18.09.2019 20:38 <Froggy> Tuohon Itsuun on muuten liimattu paperinpala jossa kytkentä on esitetty. Varmaan tee-se-itse -miehiä varten. Siinä lukee myös "Itsu Helsinki" ja jotain... Ihme kun kyseinen paperi on tallessa, vaikka itse valaisin huonossa kunnossa.
18.09.2019 21:34 <Make> Minun samanlaisessa kuristimessa lukee: "Sallittu vain hyväksytyn valaisimen yhteydessä." Hyvä, että ohjeetkin löytyvät.
Nyt huomasin, että noita lampunkantoja on ainakin kahta paksuutta. Minun Puristustuotteet ovat ohuemmat kuin nuo.

Sähkötarvikekierrätyksestä tuli vielä juttu mieleen. Siellä oli jotain valaisimia tuon tyylisillä kannoilla, mutta olikohan ne jotenkin pyöreämpiä takaa: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/11046 Vikana oli, että monesta oli tullut sisäkantoja painavat jouset takaa läpi, kun kuoret olivat kai haurastuneet...
18.09.2019 22:16 <Froggy> Ohjeista tuli mieleen, että mökillä Lapissa taitaa olla tallella öljylamppu ja sen ohjeet. En muista minkä merkkinen se on ja että onko ohjeet alkuperäiset.
05.06.2020 22:44 <Make> Aikoinaan noiden lampunkantojen tyyppi jalan kanssa on ollut 1580 V: https://issuu.com/cyrilbarrow/docs/itsu_57_-_1956/173
14.06.2020 20:45 <Froggy> Täytyisi ruveta keräämään öljylamppuja! Kokoelman aluksi löytyisi tuolta suvun vanhoista rakennuksista tosi monta erilaista ja hienoa jotka joutaisi.
15.06.2020 21:16 <Make> No niin. Sitten pitäisi löytää joku alan paikka.
12.07.2020 20:04 <Froggy> Itsun lampunkannan tuki on löytynyt. Oli ajautunut ihan toiseen rakennukseen asti. Nyt vielä kanta jostain...
12.07.2020 20:33 <Make> Hienoa. Jotain on kai vielä saatavana, en tiedä, onko noissa oikea ruuvinreikäjako: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=307&pos=2&pid=182049
12.07.2020 23:56 <Froggy> Mistä saisi tilattua noita? Ostaisin heti useamman. Ja vaihtaisin nuo muutkin vanhat haperot uusiin.
15.08.2020 17:49 <Froggy > Ericsson ei toiminut vieläkään, vika on ehkä lampunpitimissä. Itsun maalasin punaiseksi, ohjelappu säilyi entisellään.

Nyt samalla kun haiskelin Itsuun lampunpitimiä mummolan hylätystä navetasta, löytyi outa valaisin. Jovi Lahti 48W! Se on tosi erikoinen ja varhainen malli. Lampunpitimet ja heijastimet kiinnitettynä puulautaan!! Kuristin on kopassa laudan toisessa päässä ja on Helvarin ikivanha musta kela. Toinen lampunpidi risa, tottakai...
15.08.2020 18:48 <Joku> Onko Jovista tulossa kuvaa? Helvar taisi tehdä noita perinteisen pakkarautamuuntajan näköisiä kuristimia alkaen 40-luvun lopusta tai 50-luvun alusta. Olivat Helvarin ensimmäisiä kuristimia. Myöhemmin tuli vasta nuo pitkulaiset mallit.
15.08.2020 19:19 <Froggy> Vaikuttaa aika halvalta toteutuksen kannalta, liekö sotien jälkeisen pula-ajan luksustuotetta... On varmaan suunniteltu silleen että naulattaisiin rautanauloilla kattoon... Yksi naula siinä olikin kiinni.
15.08.2020 21:42 <Make> Vai punaiseksi maalattu, erikoinen valinta.

Nyt on erikoinen valaisin! En ole Jovi- merkistä kuullut. Varmasti on ollut kallis tuohon aikaan muutenkin. Kuristinkotelo on jopa muotoiltu pyöreäksi päältä. Myös sytyttimen kanta on erikoinen.
15.08.2020 21:47 <Make> Jovi on tehnyt myös naulakoita ja mitä lieneekään: https://www.bukowskis.com/fi/lots/710134-naulakko-jovi-lahti-1900-luvun-loppupuoli
15.08.2020 22:35 <Froggy> Punainen kuulosti hauskalta valinnalta...

Tuo lauta + vaneri on aika outo systeemi. Jos tulee oikosulkuja lamppu, ja johdot kuumenee, niin palaa sitten äkkiä... Kuristinkotelo on maalattu sisältä oikein mustaksi! Ehkä Helvar ei vielä tuolloin valmistanut sytyttimen pidikkeitä, täytyy katsoa mitä lukee tuossa. Ei ole onneksi mitään turhia PCB konkkiakaan. Mikä mahtaa olla kuristimen päiväyskoodi? Viimeinen numero oli 2, se pala irtosi juuri kun yritin katsoa.
Mikä sekatavara valmistaja tuo Jovi on ollutkaan....
15.08.2020 23:10 <Joku> No johan on valaisin. Erittäin historiallinen löytö. Tuohon aikaan ei välttämättä ollut mitään paloturvallisuusvaatimuksia, joten tehtiim siitä mitä sattui löytymään.
16.08.2020 10:59 <Froggy> Erikoista että kilpi on niin paljon samanlainen kuin muilla. Varmaan kaikki merkit on teettäneet omat kilpensä jollain samalla kilpiä tekevällä firmalla
16.08.2020 14:25 <Joku> Vähän sama ilmiö kun nykyään on arvokilpinä hyvin monessa tuotteessa pyöristettykulmainen suorakaiteen mutoinen metalloitu/metallin värinen tarra.
16.08.2020 19:46 <Froggy> En ole pannut merkille tuota.

Jovin lampunkannat on Puristustuotteen ja sytyttimen pidike on PIKNOIE.
16.08.2020 21:49 <Make> Ilmeisesti Jovin kuristimen kiinnityspelti on korotettu laudasta, joten lämpiämistä on taidettu miettiä.
Varmasti kilpipohjat ovat tulleet samasta paikasta. Nykyään ainakin Oy Helsingin Kromipainoteollisuus tekee vastaavia tarrakilpiä.
Myös Brady tekee noita metalloituja tarroja, joihin itse tulostetaan teksti kai lämmittämällä. Töissä on sellainen kone.

Piknoie, hmmm...
16.08.2020 22:26 <Froggy > Saisiko sillä koneella paineltua itse vaikka SLO:n kilpiä, jos siihen saa sopivana tiedostona logon ja tekstit jostain? Olisi nimittäin hauskaa tehdä niitä...

Mikä ihmeen merkki on Piknoie??
17.08.2020 00:02 <muhentaja> Kikkakolmonen ainakin pienempiin restauroinneissa käytettäviin metallidecaleihin muistaakseni on käyttää sellaista läpinäkyvää tulostettavaa tarrakalvo"paperia" (en tiedä kestääkö laserin lämpökäsittelyä, mutta mustesuihkarilla ainakin onnistuu) ja se kalvo sitten liimataan alumiiniteipin päälle. Teipin leveyttä isomman kans on sitten toki eri juttu.
17.08.2020 21:18 <Make> Vai lukeeko siinä kuitenkin jotain PIKNo18 tai 1B?

Varmaan sillä tulostimella pystyy tekemään vaikka SLO:n kilpiä. Ohjelman nimi on Codesoft, tuolta speksejä: https://www.exxi.fi/codesoft-tarratulostusohjelmisto-2/
Vielä tarvittaisiin osaava käyttäjä. Ei ole meillä saatu kilpiin edes virallisen näköisiä FI ja CE- merkkejä. Ovat vain perus tikkukirjaimilla. Ei ole tosin kukaan valittanut. Kerran johonkin kilpeen kuitenkin löytyi aito CE- merkki.

Itse asiassa huomasin juuri, että jotkut aidot SLO:n kilvet on kai tehty noin alumiiniteipin päälle tulevalla muovikalvolla. Näytti, että läpinäkyvä pinta teksteineen hilseili irti.
21.11.2020 18:02 <Froggy> Nyt on tuommoinen Itsu tarjolla: http://www.huutokaupat.com/2296750/antiikkinen-loisteputkivalaisin-eniten-tarjoavalle Taisin ostaa tuon...
21.11.2020 22:59 <Make> Oho! Tyyppi näkyy olevan RV 91. Siinä on erikoiset lampunkannat. Lamput jotenkin työnnetään niihin pituussuunnassa. Olisiko em. Sähkötarvikekierrätyksessä ollut samoja valaisimia, joista vaan monesta nuo kantojen kuoret olivat rikki... Lamppu taitaa olla made in Finland Airam.
22.11.2020 11:17 <Froggy> Sen tyyppi taitaa kuitenkin olla HV 91: https://issuu.com/cyrilbarrow/docs/itsu_62_-__1961/32 Ei vissiin samaa vuosikertaa tuon luettelon kanssa, kun sytyttimet on eri lailla ja heijastin myös.
22.11.2020 18:44 <Froggy> Nyt löytyi Ericssonin linkkuja!: https://www.tori.fi/kymenlaakso/Varastovalo_30cm_72005935.htm?ca=18&w=120
22.11.2020 21:49 <Make> Vaikea taas sanoa varmasti numerosta... Eli sinä tarjosit tuon 20 eur ja voitit huudon?

Ei taas ole kilvestä kuvaa, mutta linkut ovat vähän erikoisen oloisia. Näyttää, että kupu tulee hyvin lähelle kattoa, kun rungossa ei ole pokkausta juurikaan. Ja kupu irrotetaan työntämällä sitä oikeaan suuntaan.
23.11.2020 15:19 <Froggy > Kyllä, se on jo maksettu. Nyt vielä kuljetukset...

Niin, hieman outoja ovat. Ericsson on vissiin jossain vaiheessa tehnyt valaisimiakin...
24.11.2020 21:27 <Make> Onhan tuossa Ericssonin rungossa nappulat, joilla se tekee raon kattoa vasten. Ei taida olla muilla merkeillä samanlaista runkoa.
01.06.2021 11:41 <Froggy> Isäni sen Itsun osti. Piti tulla kai postissa, mutta ei ole kuulunut vieläkään mitään.
Nyt juuri näin Itsu HS 7-2-23 tyylisiä valaisimia eräässä rakennuksessa: https://issuu.com/cyrilbarrow/docs/itsu_57_-_1956/108
01.06.2021 12:14 <Froggy> Vai liekö HE 16: https://issuu.com/cyrilbarrow/docs/itsu_62_-__1961/12
01.06.2021 20:22 <Make> Siinä sitä on selvittämistä...

Aika sama laite näyttäisi olevan, liekö numerointi muuttunut. Olen nähnyt myös vastaavia, ne olivat Sähköliikkeiden Oy- merkkisiä. Näkyy esim. tuolla viimeisessä kuvassa: https://www.lempileivos.com/kuvagalleria/
22.02.2023 20:59 <Make> Miten mahtoi Itsun kanssa käydä...
23.02.2023 15:54 <Froggy> No ei sitten oikein mitenkään...
23.02.2023 21:30 <Make> Ilmeisesti oli kadonnut jäljettömiin...
11.12.2023 20:40 <Froggy> Tuo Itsun lampunkantamalli on taas joku japanilaistyylinen. Siellä harrastavat juuri tuollaisia roiskeveden pitävissä valaisimissa.
11.12.2023 21:36 <Make> Vai japanilainen malli. Ei vaan päässyt kunnolla tutkimaan... Nyt ko. kohde on arkistoitu.

Mr Lamp taas löysi keräyksestä hienoja Philips T12-lamppuja: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-238161 Onko vaan saanut sieltä mitään...
11.12.2023 23:05 <Froggy> Niin, nyt tuo on arkistoitu, eikä näy kuin yksi kuva... Japanilaiset vastaavat lampunkannat on kuitenkin tietysti T10:lle suunniteltu.

Nuo on varmaan 70-lukua. Nuo, joissa on "normaalimmat" päät, on varmaan belgialaisia.
12.12.2023 21:25 <Make> Täällä on "normaaleilla" päillä olevia Philipsejä, joiden ilmeisesti alkuperäisissä paketeissa lukee Made in Britain. Itse lampussa ei lue mitään, paitsi tehdassymboli.
Siellä tuli hyviä vinkkejä, miten juttu voi onnistua. Tavaraa vaan tulee eteen lisää ja astia tyhjennetään joskus...
13.12.2023 09:48 <Froggy> On varmaan myös ranskalaisia ja muitakin versioita. Tuo "pullonkorkki" -versio on aito hollantilainen.

Kannattaa pölliä vaan tuollaiset, eipä kukaan loppupeleissä kuitenkaan välitä.
13.12.2023 15:53 <Jouko> Samanlaisia kommentteja saanut kun ollut joskus isojen kiinteistöjen varastossa vanhoja purkaus-, hehku- ja säästölamppuja joutilaana vaikka taloon olis kaikkialle jo kiinteät ledit vaihdettu tai pelkästään loistevalaisimia käytössä. Kun kysyy niin älä vie käyttöä on, vaihdetaan joskus noihin jne.
17.02.2024 19:23 <MrLamp> Kierrätykseen ja lamppujen viemiseen liittyen; sain muutaman PL loisteputken vietyä K-Citymarketin lamppuosaston keräyksestä:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-240961
Eivät edes myy enää loisteputkia, vain korvaavia nykyään... mutta kaksi noista näyttää olevan ihan hyvässä kunnossa vielä!
18.02.2024 15:39 <Froggy> En muista, milloin olisin itse vienyt jotain lamppukeräyksestä, mutta välillä ohimennen on näkynyt avaamattomiakin loisteputki- ja Esl.-pakkauksia.
En tiedä, myykö Kouvolan Citymarketkaan loistelamppuja enää, ennen taisi olla vaan 15 ja 18 W 830 Philipsejä ja Airamin/Sylvanian PL-S:iä. K-raudassa on sitten parempi valikoima.

Tokmanni harrastaa sellaisia inhottavia kierrätysastioita, joista ei voi viedä loisteputkia, kun niissä on vain putken mentävä aukko. Myöskään 58 W tai T12 ei taida mahtua niihin...
18.02.2024 18:35 <MrLamp> Jotenkin arvasin noista minun viemistä lampuista että mitkä toimii ja mitkä eivät... vain Airam oli palanut!

Kouvolan Citymarketissa ei kai vielä ole kiinteitä? Ainakaan kuvien perustella... mutta kaikissa Turun alueen Citymarketeissa on nykyään kiinteät. Viimeisenä tuli Skanssiin, ja viime syksyllä siellä uusittiin myös itse kauppakeskuksen puolella monimetalleja ledeihin. Pitänee taas käydä siellä, kun en hetkeen ole käynyt...
18.02.2024 19:50 <Make> Varmaan kaikki ovat samasta paikasta ja on vaihdettu kerralla. Yllättäen Airam taitaa olla uusin.

Kauppojen keräyksistä en ole koskaan vienyt, mutta SER-pisteestä kerran otin käyttämättömän Airamin T12:sta.
Tuolla henkilöllä oli parempi tuuri: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-241040 Sai keräyksestä melkoisen kasan T12 mustavaloputkia.
18.02.2024 20:21 <Froggy> Airam on vissiin kiinalainen Sylvania Lynx, ei ehkä mistään parhaimmasta päästä.

Ei ole Kouvolan Citymarketissa muita kiinteitä kuin kiskoissa olevat spottivalot. On suurimmaksi osaksi Alppilux Monix T5:silla. Nyt juuri siellä oli ilmeisesti romahtanut katto lihatiskin yläpuolelta, jossa oli PL-alasvalot ja ilmeisesti jotain valkonatikka spottivaloja. Sää nähdä miten niille nyt käy...
18.02.2024 20:49 <MrLamp> Jaa, hyvä että sentään joku saa vanhoja ja ehkäpä vielä harvinaisia putkia kokoelmaan.

En ollut yksin kun näin ne T12 putket keräyksessä... olin yhden tietyn henkilön seurassa, ja hän aina käskee kysyä että saako ottaa, ei anna viedä kysymättä (ainakaan hänen seurassaan)... voisin vielä käydä vaikka yksin kokeilemassa jos saisin niitä vietyä, jos vielä ovat siellä... viime kerralla olivat yhä ja viereen oli tullut lisää jotka olivat vielä pahveissa!

Tuosta Citymarketin katon romahduksesta en kyllä löytänyt mitään tietoa... olivatko PL alasvalot millaisilla liitäntälaitteilla?
19.02.2024 21:24 <Make> Ilmeisesti nyt tärppäsi siellä keräyspisteellä: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastcom&cat=0&pos=2&pid=241076 On Englannissa tehtyjä Philipsejä.

Alasvalojen ainakin voi epäillä olevan elektronisia.
20.02.2024 00:37 <Froggy> Hyvä, että nyt pystyi ottaa... Onkohan nuo brittiläiset kuinka harvinaisia muualla kuin siellä.

Ovat juu elektronisia, tietysti kun ovat vuodelta 2013.

Tänään minäkin sain vähän T12-lamppuja... Tuli ostettua kaksi vajaata laatikkoa Airamin T12-lamppuja ja sekavaloja... Ilmeisesti joku oli perinyt vanhan sähköliikkeen jäämistöä ja laittanut sitä myyntiin. Oli myös SLO-Metalli runkovalaisimia muovikääreissä ja Idman L6-5 avaamattomassa paketissa, en nyt näin pihinä kuitenkaan viitsinyt kaikkea ostaa...
20.02.2024 11:01 <MrLamp> Asiasta toiseen... tässä on jotain minua kiinnostavia valaisimia:
https://www.tori.fi/vi/124870819.htm

Ovat aika kaukana kotoani ja luulen ettei myyjä postita noin isoa tavaraa... jos joku haluaisi auttaa minua niin voi hankkia yhden noista ja säästää minulle. Ja sitten joskus kun on asiaa Turkuun niin toisi samalla...
20.02.2024 17:28 <Froggy> Onkohan nuo Exaktorin vai kenen? Liitäntälaite vaikuttaa elektroniselta.

Minä en ainakaan jaksa lähtä tuonne... Jos Päijät-Hämeestä, Kymenlaaksosta tai itäiseltä Uudeltamaalta löytyy jotain vastaavaa, niin voisin hakea ja toimittaa myöhemmin.
20.02.2024 22:03 <Make> Näyttää olevan Riegens/Elektroskandia. Sytyttimet ovat keskellä lamppujen välissä, jos ovat.
24.02.2024 12:45 <Froggy> Nyt tuo Citymarketin katto näytti olevan korjattu jotenkin väliaikaisesti. Vanhat valot on entisellään ja toimii, yksi vaan puuttuu nyt.
24.02.2024 18:53 <MrLamp> En sitten tiedä, miksi en löytänyt mitään siitä Citymarketin katon romahdukseen liittyvää Googlesta tai Facebookista...

Mutta hyviä uutisia tuosta 20.2. mainitusta Torin ilmoituksen lampusta: Laitoin myyjälle viestiä ja kuulemma ovat tulossa Turkuun lähiaikoina. Saan siis mitä luultavimmin yhden tuollaisen itselleni.
25.02.2024 07:58 <Froggy> Ei vaan olla haluttu mainostaa turhaan... No, nyt kaikki näyttää toimivan jotakuinkin normaalisti, romahduksen aikana koko lihatiski oli pimeä.

Hyvä, että onnistuu jotenkin. Itse tekisi nyt mieli hakea Pohjois-Ruotsista jotain mielenkiintoista jota ei Suomesta löytyisi, kun sielläpäin voisi taas käydä. Ei varmaan mikä tahansa valaisin mahdu kuitenkaan mukaan sieltä...
01.03.2024 17:07 <MrLamp> Tänään sain yhden noista em. toimistovaloista. On Riegens 2x36w perinteisillä liitäntälaitteilla. Kuvia tulee jossakin vaiheessa.
02.03.2024 20:14 <Make> Oho. On varmaan aika samanlainen sisältä: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-192221

Voisi kuvitella Pohjois-Ruotsissa olevan aika samoja valoja kuin Suomessa...
02.03.2024 20:50 <Froggy> On aika modernin oloinen, kun on noin yksinkertainen.

On siellä muistaakseni kyllä aika paljon samoja kuin täällä. Nyt ei kuitenkaan ehditty käydä siellä, vaan Norjassa. Ei kyllä äkkiseltään ollut mitään kiinnostavaa tosin tarjolla... Aika täynnä oli yhden kaupan loisteputkien keräyslaatikko, tuntui siinäkin olevan pelkkiä perusmalleja, joista varmaan suurin osa vielä loppuunpalaneita.
03.03.2024 12:40 <MrLamp> https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-241711
Tässä nyt kuvia siitä valaisimesta. Joo on samanlainen sisältä, ja johdot on laitettu kiinni tavalla jota en varmaan ikinä ole ennen nähnyt.

Riegensiä oli myös käytössä yläasteeni parakeissa, on varmaan yhä jonkin verran. Kiva ääni lähti niistä kun laittoi päälle.
04.03.2024 19:46 <MrLamp> Nyt löytyi taas T12-putki keräyksestä:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-241754
Näyttää taas hyväkuntoiselta, joten otin talteen.
04.03.2024 20:45 <Make> On vähän uudempi, kun on Jun 06. Näköjään lukee Made in EU. Miten ne keskiheijastimet ovat kiinni, tuskin ritilässä?
Oliko noiden liittimien nimi IDC.

Vai taas löytyi T12…
05.03.2024 12:16 <Froggy> Niin onkin noin uusi.

Vai noita nyt löytyy... Onko tuo keräysastia nyt juuri sellainen ärsyttävä, jossa on verhot reikien edessä?

Tori.fi:kin on nyt ihan tässä jossain välissä uudistanut itseään ja muuttunut aika mahdottomaksi... Sähkötarvike-osasto on poistettu, mitä järkeä...
05.03.2024 16:07 <MrLamp> Joo vuodelta 2006 näyttää olevan. Heijastimet ovat molemmat kiinni rungossa parilla ruuvilla.

Tuossa keräysastiassa ei tietääkseni ollut mitään verhoja, vain joku ramppi joka meni seinän läpi johonkin varastoon. T12 ei sentään ollut mennyt kokonaan niin pystyin sen sieltä ottamaan helposti.

Joo Tori näyttää ainakin uudistaneen kohtaa jossa näkyy keskustelut. Kyllä minulla kuitenkin näkyy se sähkötarvike-osasto...
06.03.2024 20:16 <Make> Riegensissä taitaakin olla Office-tyyliset kannat... Torin kuvassa näyttää, että ne ovat pienillä tapeilla pohjassa kiinni. Olin kuvitellut olevan Ornon suorakaideaukko- kiinnitys.
Sytyttimien vaihto taitaa sitten vaatia meisseliä.

Keravan Citymarketissa on joku Kodin pientekniikan keräyspiste. On ilmeisesti siirrettävä koppi, jossa on lamppujen lisäksi aukot paristoille, pienille sähkölaitteille ja mitä olikaan. Loisteputkille oli pystyura, jossa on harjat sivuissa. Myöhemmin sen päälle on laitettu pahvi, jolla aukko on tehty melkoisen kapeaksi.
08.03.2024 00:09 <Froggy> Se loisteputkien aukko on muutenkin yleensä aika pieni...

Minulla näkyy vaan "muut rakennusmateriaalit" johon kaikki sähkötarvikkeet on nyt siirretty...
09.03.2024 17:40 <MrLamp> Olen kai nähnyt tuollaisia keräyspisteitä S-ryhmän kaupoissa.

Ihmeellistä, minulla on Tori yhä entisellään...

Mutta tässä lisää valaisimia, jotka kiinnostavat minua:
https://www.facebook.com/marketplace/item/921013529540702/
Ovat oikein T12-putkilla ja näyttäisivät sijaitsevan Hyvinkäällä. Mutta tämä ilmoitus on Facebook Marketplacessa...
09.03.2024 21:51 <Make> Vähän on taas rakenneltu, kun toinen heijastin on viety. Kuristin on tallessa, mutta onko sytyttimenpidin viety vai onko valaisin vain toisin päin?
10.03.2024 20:57 <Make> Taitaa sytyttimenpidin ja johdotus puuttua, erikoista.
11.03.2024 10:24 <Jouko> Tulipa tehtyä löytö yhdeltä ullakolta, 120 W Osramin Linestra valaisin, runko liki identtinen yllä pääkuvan kanssa ja putki alkuperäispaketissa. Toiminnan testausta nyt odottaa.
11.03.2024 17:15 <Froggy> Hieno löytö. 120 W onkin aika harvinainen.
11.03.2024 21:46 <Make> No on melkoinen löytö.
08.04.2024 21:26 <MrLamp> Nyt löytyi taas kiinnostavia valaisimia Torista... oli Idman Officea, osa ainakin epäsymmetrisillä heijastimilla ja muutama ruuturitilällä. Laitoin viestiä myyjälle, mutta vastasi äsken että kaikki on jo myyty. En tiedä milloin on myyty, oli jo vähän vanhempi ilmoitus. Mutta sitä ihmettelen kun ei ilmoitusta oltu poistettu... olikohan vaan unohtunut...
11.04.2024 21:33 <Jouko> Aikansa vei mutta viimein tuli Linestra testattua ja hyvin toimi, valaisinrungon kilkkeet vaikutti käyttämättömiltä. Itse valotehossa ei ollut kehumista 120 W kulutukseen verraten, parilla kolmella 15 W hehkulampulla saa ehkä saman valotehon, ennemminkin sellainen tunnelmavalaisin...
13.04.2024 21:48 <Make> Vai Officet oli myyty, hyvä että kysyntää on.

Kyllä, Linestra on tunnelmavaloa, joskus olen tainnut nähdä pienemmän.

Nyt tulikin Riegensin kannoista havaintoja, mutta ei hyviä... Piti ottaa valaisin muista syistä irti. Siinä havaitsin, että kannat ovat tosiaan pienillä tapeilla pohjassa kiinni, ei ole edes sama mitoitus kuin Officessa. Varmaan on ollut IDC-liittimillä ihan oma versio. Sitten lamppuja takaisinlaittaessa ihmettelin, kun yksi kanta heiluu. Se onkin murtunut lampun ja jalustan välistä! Muissakin näytti olevan alkavaa halkeilua. Vielä toimii, mutta rakenteluksi menee, jos noita kantoja täytyy vaihtaa...
14.04.2024 13:57 <Froggy> Niin. Olen miettinyt, miten hyvin vanhat loistevalaisimet ja muut sellaiset menee kaupaksi yleensä Torissa...

On ne aika tuikkuja, mikähän mahtaa olla varsinainen energiatehokkuus... Löytyi taannoin myös käyttämätön Steinelin linestra-valaisin liiketunnistimella. Mukana tuli Radium Ralina 35W putki. Sopii ehkä yövaloksi johonkin suuren talon käytävään. Paketin kyljen kuvassa oli asennettu puhelinpöydän yläpuolelle.

Siinäpä on ongelmaa... Pohjaan kiinnittyvät kannat on ilmeisesti ajastettu hajoamaan...
14.04.2024 21:56 <Make> Siitä on varmaan kiinni, että kysyntä ja tarjonta sattuvat kohtaamaan.

Ei varmaan nykyisen energiamerkin asteikko riitä...

Ilmeisesti muovi vaan haurastuu lämmöstä, kun on reilu 20 vuotta paahdettu joka arkipäivä. Nykyisten kantojen aine on ilmeisesti PC tai PBT. Varmaan siihen saisi takaa kiinnittyvät kannat, kun tekee itse peltipohjat, joita joskus sai valmiinakin. Näin peltialan firmassa se onnistuu. Ne valaisimen rungon reiät näyttivät olevan aikalailla popniittikokoa...
15.04.2024 12:42 <Jouko> Pari 35 W Linestraa on aikanaan tullut poltettua loppuun juuri yleis/tunnelmavaloina. Olikohan sama valaisin 35 ja 60 W lampuille, itse runko vielä tallessa josko ledin joskus hankkisi. Alkuperäiset hehkuputket oli kovin herkkiä tärinöille..

Haku kertoi valotehoksi 240 lm (35 W) ja tuolle hiljattain löydetylle 120 W putkelle 840 lm.
29.04.2024 16:38 <MrLamp> Kävin äsken eräällä kaatopaikalla. Oli muutama T12-putki kierrätysastiassa! Oli myös jotain Instroja metallinkeräyksessä... en vienyt kun noilta paikoilta ei saa kuulemma ottaa mitään... En kyllä myöskään ymmärrä sitä, miksi ihmiset heittävät toimivia valaisimia ja putkia kierrätykseen eivätkä esim. lahjoita niitä...
29.04.2024 19:55 <Make> Vai sillä lailla...
Näkyyhän valoja aina myynnissäkin, tiedä sitten, kuinka suuri osa kaikista vaan mahtavat olla.
16.05.2024 16:48 <MrLamp> Taas löytyi T12-putkia keräyksestä! Tällä kertaa näkyi yksi 40w putki ja kaksi 65w putkea:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0&pid=244429
Otin tuon 40w putken joka on Sylvania. Toinen pää on vähän tummunut, saa nähdä toimiiko...
16.05.2024 17:39 <MrLamp> ...ja sehän toimii! Testasin tosin vaan yhdessä asennossa. Mutta tosiaan lähti päälle:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0&pid=244430
17.05.2024 14:19 <Froggy> Hyvä. Itse en ole varmaan edes ikinä nähnyt yhtään 1500mm T12 -putkea...
17.05.2024 22:15 <Make> 40W taitaa olla niin yleisin teho, 65/80 W harvinaisempi.
18.05.2024 13:43 <MrLamp> Itsekään en ole montaa 65w putkea nähnyt. Eilen kuitenkin ostin monta vanhaa valaisinrunkoa Torista, ja kolmessa on 65w T12 putki! Vähän kuvia:
https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0&pid=244463
19.05.2024 13:42 <Marko> Kyllä 65 W on ollut ihan yleinen. Kesätöissä moisia tuli aikoinaan vaihdeltua 58 W nykyaikaisiin.
19.05.2024 17:30 <Froggy> Niin on ollut ennen, mutta nykyään lienevät paljon harvinaisempia. 80W on sitten oikeasti harvinainen.

Mielenkiintoisia valaisimia, säänkestävän kilpi näyttää vähän Glamoxilta. 65W perusrungot on varmaan SLO 411 tai jotain sinne päin. Onko Järnkonstin valkoinen mutterilla kiinni oleva peltilaatikko joku kondensaattori?
19.05.2024 21:06 <MrLamp> Mitenköhän niiden 65w putkien kävi... epäilen että kierrätykseen meni...

En osaa yhtään sanoa merkkiä säänkestävään. On kuitenkin samoja kiinnitystekniikoita käytetty kuin noissa 65w rungoissa.
Luulen, että peltilaatikossa on kondensaattori. En ole sitä kuitenkaan vielä avannut.
19.05.2024 21:49 <Make> Siis mitä??

Jostain syystä vain 40W on ollut käytössä joissakin kohteissa. 80W valaisimia olen nähnyt kerran, yhtään sellaista lamppua ei yllättäen enää ollut.

Ilmeisesti kilvessä ei lue enää mitään? Konkka on tosiaan oudosti koteloitu.
06.07.2024 19:26 <Make> 13.4.2024 mainittu IDC on lyhenne sanoista Insulation Deformation Connection, ihan viimeinen sivu: https://docs.rs-online.com/51fd/0900766b800cc546.pdf
08.07.2024 19:14 <Make> Nyt löytyi kuvan mukainen liitäntälaiteyksikkö, joka on tarkoitettu 2x18 W-valaisimeen. Erona on, että molemmissa päissä on kytkentäkoppa ja sytytin. On sen verran ruostunut, että merkintöjä ei ole. On joku tosi vanha kattoon ripustettu valomainos, johon joku on kai törmännyt ja hajonnut perusteellisesti. Myös itse mainoksen kilpi on umpihapettunut, ettei siitäkään näe mitään. On paksut pyöreät lampunkannat. Ja sytyttimet puolestaan ovat 80-luvun Osram ST151:t, että ei ole paljoa vaihdettu...
20.07.2024 11:47 <MrLamp> Huomenna tulee lisää T12-putkia kokoelmaan. On kolme Airamia, myös yksi Tungsram! Tulevat samasta paikasta, mistä se poksahtanut Idman on peräisin... Kuvia tulee heti kun olen saanut itselleni.
20.07.2024 16:21 <Froggy> Tungsram on varmaan harvinainen, varsinkin jos on ennen 90-lukua tehty. Niiden sytyttimiä on näkynyt, mutta ei juurikaan putkia.
20.07.2024 22:54 <Make> Harvinainen merkki on, jonkun olen nähnyt. Ei kai vaan ole kiinteät tullut tilalle...
21.07.2024 16:34 <MrLamp> Nyt on kuva...
https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/14217
Kuulemma joltakin vintiltä löytynyt eli ei mitään kiinteitä ole tullut.

Tungsramia on näkynyt ilmeisesti ainakin Puolassa enemmän. Minulla on muutama Tungsramin sytytin, Ekomatista löydetty. Sitten oli myös yksi loppuunpalanut Tungsram 10w PL-C polttimo, joka tuli eräästä ulkovalosta. Ja yhdessä minun valaisimessa on myös toimiva Tungsramin 11w PL lamppu.
21.07.2024 21:17 <MrLamp> Onhan täällä päin muistaakseni asennettu Tungsramin led-putkivalaisimia erään S-Marketin kylmäkaappeihin!

Ja tuossa on taas näköjään T12-loisteputkia Torissa:
https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/11085561
Ovat ilmeisesti ilmaisia, mutta vaan kovin kaukana niin vähän hankala kenenkään hakea...
25.07.2024 09:40 <Froggy> Tungsram oli Itävalta-Unkarilainen. Kaikki unkarilaiset GE-lamput on oikeasti Tungsramin valmistamia. Siksi se on Suomessa harvinainen merkki, kun suurin osa tuotteista on GE-nimellä. Ennen GE:n omistusta 80-luvulla Suomeen tuotiin ainakin niiden hehku- ja koristelamppuja sekä sytyttimiä. Sen ajan loisteputkia tai muita ei ole näkynyt, niin kuin ei oikein minkään muunkaan itäblokin maiden loistelamppujakaan.
Töissä oli jonkin verran Tungsram lediputkia, vaikuttivat ihan perus kiinalaisilta, ja niissä on aikamoinen välkkyvä jälkihehku...

Nuo on jo näköjään menneet jollekulle.
25.07.2024 11:44 <MrLamp> Eräällä Tokmannilla taisi olla Tungsramin T5-loisteputkia ihan käytössä, taitaa olla vieläkin...

Vai ilmaiset lamput ovat jo menneet. Hyvä niin jos eivät päätyneet kierrätykseen...
01.08.2024 20:59 <Make> Vai Tungsramia on käytössä.

8.7. mainittu liitäntälaite taitaa olla 1965 vuodelta kuten koko kyltti. Ei korjata, kun koko talo häipyy nyt: https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6715190
Tuolla taitaa vähän näkyä, on ollut ainakin R-Kioskin kyltti: https://www.arkkitehditmustonen.fi/projects/vantaan-ostoskeskukset/
08.08.2024 21:22 <MrLamp> Ja on nuo Tungsramin T5:t vieläkin siellä.

Tänään näin eräässä remontissa olevassa kohteessa laatikollisen sekalaisia loisteputkia. Oli taas muutama T12. Todennäköisesti saan ne itselleni, ainakin urakoitsija sanoi että siitä vaan. Kuvia ei tässä vaiheessa ole, mutta todennäköisesti huomenna haen ne ja kuvia tulee sitten sen jälkeen. Osa oli loisteputkien ns. monipakkauksessa (sellaisessa, jossa on useampia putkia, esim. 25 kpl). Sellaista olenkin jo jonkin aikaa hakenut, että saisin minun pisimmät loisteputket paremmin säilytykseen.
09.08.2024 19:47 <Make> Sellainen monipakkaus on kyllä hyvä, jos lamppuja alkaa olla paljon...
09.08.2024 20:13 <MrLamp> Nyt on kuvatkin: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0&pid=247784
Kuvissa ei niitä monipakkauksia näy, mutta ne ovatkin ilmeisesti vain 16 loisteputkelle, minulla on siis reilusti enemmän kuin mahtuu. Suurin osa putkista on todennäköisesti jo palanut, pitää testata ja ottaa video.
09.08.2024 20:14 <MrLamp> Tai siis näkyyhän siinä toinen monipakkaus, miten en alkuun nähnyt...
10.08.2024 21:53 <Make> Yleensä nuo laatikot ovat kyllä 25:lle lampulle. Voi olla aika jämpti saada se takaisin täyteen.
11.08.2024 13:19 <MrLamp> Nyt kun katsoin tarkemmin niin tosiaan näyttäisi mahtuvan 25 lamppua molempiin. Putketkin testasin juuri, videota tulossa huomenna...
11.08.2024 21:49 <Make> Vielä kun ne vaan saa sinne. Vähän tuntuu, että tehtaalla laatikko kootaan lamppunipun ympärille.
16.08.2024 14:55 <Froggy> 60-luvulla vakiopakkauksessa on ainakin Airamilla ollut jostain syystä 24 kpl. Lediputkilla on aika usein nykyään jostain syystä 10 kpl tai jotain...
16.08.2024 20:34 <Make> Tuntuu noita pakkauskokoja olevan. Scandinavian Lighting Company taas on ollut 15 kpl:n laaatikoissa: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-208446 Silloinen toimitusjohtaja oli tilannut 30 kpl, joten on kaksi laatikkoa teipattu yhteen. Oliko 25:ttä ajatellut ja tuo oli lähin yhdistelmä.

Lediputket ovat kai olevinaan sen verran kalliita tai on ajateltu, että voi kokeilla pienellä määrällä.
22.09.2024 13:27 <MrLamp> Onkohan tuossa em. Riegensin edeltäjä: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=6473&pos=3&pid=249036
Oli Asea-Skandia merkkinen, mallinimi joku suomenkielinen "loistevalaisin" tai vastaava... en saanut tyyppikilvestä kuvaa, pitänee mennä joskus vielä ottamaan...
22.09.2024 20:58 <Make> Voihan se olla, on hyvin saman tyylinen. Onko taustalla sama ritilällä vai tuo uudempi? On tainnut olla jotain muuta alunperin, kun kattolevyssä on kapeampi upotuskolo.
22.09.2024 21:46 <MrLamp> Taustalla on kai sama ritilällä.
Nyt kun katson tarkemmin niin itsekin näen sen upotuskolon...

Lieneeköhän nuo sitten alkuperäisiä... https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=13463&pos=10&pid=249035
Kun ainakin samasta paikasta ovat.

© Janne Määttä 2004-2017