<< ^ >>

20200525_154123.jpg

230 V PSO HKB Lapilantien päässä. Asennettu vuoden 1972 jälkeen, koska kuvassa vuodelta 1972 ei tuota vielä ole. Rautatien tasoristeys sijaitsi aiemmin tässä ja ilmakuvassa 1978 näyttää jo muutetun pois Porvoonkadulle. PSO:t jatkuivat Porvoontielle, joka taas valmistui Lahden moottoritien yhteydessä 1974. Eli tämä lamppu on valaissut tietä muutaman vuoden 70-luvulla ja sen jälkeen valaissut aktiivisesti pusikkoa lähes 40 vuotta, kunnes pyörätie valmistui tuohon n.2015 ja lamppu sai taas palvella ennen vaihtamistaan lediin. Erikoista on se, että onko kaupunki vaihtanut polttimon pusikkoa varten vai elohopealamppu kestänyt 40 vuotta vaihtamatta? Vuodelta 1974. Lapilantie, Kerava 01.07.2009
Kuvaaja: Vesa L

29.06.2020 01:02 <Vesa L> Tämä kuva Toukokuulta 2020.
29.06.2020 16:21 <Make> Vai tässä on ollut tasoristeys, kiinnostavaa. Nyt se on tosiaan tuossa vasemmalla pensaan takana.
Näköjään tämä tien pää oli täysin pusikkoa, vaikka tuosta sivuilta mennään kerrostalojen parkkipaikoille. https://www.google.fi/maps/@60.4057513,25.1179408,3a,75y,47.65h,90.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1skcZ_yPj0nFeHPnwjl-I-bw!2e0!7i13312!8i6656

Valaisin oli tosiaan PSO HKB 8 urallisella kauhan päällisellä. AMKA oli yksivaiheinen ja melkoisen ohut. Kuvan pylväästä jatkui maakaapelina noille parille pyörätien valolle.
Nyt valaisin on Greenled Vega S GLVS 36.
29.06.2020 17:08 <Vesa L> Yllättävää, että pyörätien valot saivat sähkönsä tästä eikä Porvoonkadun valaistuksen maakaapelista. Ja outoa, ettei koko valaistusta uusittu samalla kuin pyörätie rakennettiin muutama vuosi sitten.
Lapilantien muu osa, joka oli alusta saakka maakaapeloitu 60-luvun pylväillä, sai "uudet" pylväät ja valot. Näyttävät samalta kuin 80-luvun alussa kirkon seutuville asennetut. Onkohan kaivettu esiin jostain varikolta.
Vuoden 1972 kuvassa, (jonka yritän etsiä), on kaikissa maakaapelipylväissä valaistuksena Ornon La Stradat.
30.06.2020 16:11 <Make> Vähän yllätti, että nämä säilyivät tähän asti.
Varmaan "uudet" pylväät ovat tuosta vasemmalta kaupungin varikolta. Siellä oli joskus sekalaisia pylväitä varastossa. Tässä tien toisessa päässä oli: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/12304
01.07.2020 16:54 <Make> Noita samoja em. 60- luvun pylväitä on vielä Sompiossa muutama vähemmän ruosteisina.
Hienoa, jos vanhempaa kuvamateriaalia löytyy.
03.07.2020 19:16 <Make> Nyt on HKB:t pylväineen häipyneet täysin.
07.11.2021 20:36 <Make> Nyt on myös osa em. Sompion pylväistä häipynyt... Mikä juttu lienee, kun Seunalantieltä on viety kaikki pylväät, vaikka suuri osa oli modernin oloisia. Toisaalla Keravalla kaatui aiemmin eräs pylväs itsestään, olisiko ehkä samaa mallia ja siksi vaihdetaan. Vanhat jalustat ja pylväiden pätkät olivat vielä paikalla. Näköjään vanhimmissa on vanhat johdinvärit ja holkkiruuveilla olevat haaroitusalustat liittiminä. Vanhoissa jalustoissa ei näköjään ole pylvään reikä osunut valettaessa kovin keskelle...
Saa nähdä, tuleeko Philips ClearWay Mk1:t takaisin, nuo yksilöt tuntuvat toimineen.
https://www.google.fi/maps/@60.4028289,25.0962145,3a,75y,261.36h,105.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1sveiNEA5l05Z8Ravbn9MVfg!2e0!7i13312!8i6656
11.11.2021 20:05 <Make> Kyllä, ClearWayt, LumiStreetit ja jopa natikka-Iridium tulivat takaisin. Yksi pylväs oli vielä tyhjä jostain syystä.
16.10.2022 20:41 <Make> Nyt on vastaavaa menossa Koivikontiellä ja lähistöllä. Nyt on häipynyt lähinnä ilman varsia olevat al-pylväät: https://www.google.fi/maps/@60.3772087,25.081643,3a,75y,47.35h,95.17t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXraeERrkjYl4SgBziWAUZQ!2e0!7i13312!8i6656 Vain joskus vaihdetut, kolaroidut pylväät on jätetty. Ovatko nuokin sitten haperoita. Alkuperäinen valaisin SLO Koffer, nyt Philips Aluroad, ne tuskin tulevat takaisin...
16.10.2022 21:18 <RicuP. > Täälläkin on menossa joku Alu pylväiden hävityskampanja. Niitä tiedän olevan enää tasan 9 kpl ja kaikki T mallia yläviistoilla varsilla 1976 vuosimallia. Yksi on vielä harvinaisempi tupla luukkuinen malli.
16.10.2022 22:09 <Froggy> Kouvolassa ei tunnu olevan 90-luvun lopun jälkeisiä ja 70-lukua aikaisempia asennuksia lukuun ottamatta mitään muita metallipylväitä kuin Nokian alumiinisia ja puupylväissäkin suurimmassa osassa on alumiinivarret. Niitäpä ei hetkessä hävitetä.
18.10.2022 21:01 <Make> Tuolla päin olivat kai ainoat tuollaiset varrettomat. Ainakin osassa oli tuo luukku: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7725 Muutama uusi on jo, kiinteillä Siriuksilla. Toisella tiellä uusissa onkin nyt varret?
Eipä ole työ kovin nopeasti näyttänyt edistyvän jalustojen vaihdon jälkeen. On "hieman" pimeää nyt...
Isoja al-pylväitä ei ole aiemmin juuri ryhmävaihdettu. Muiden tietöiden yhteydessä on häipynyt.
Sen sijaan pieniä on johonkin ryhmävaihdettu valaisimien kanssa.
02.11.2022 21:02 <Make> Vasta tänään on taidettu saada kaikki valot paikoilleen. Eilen illalla niitä ilmeisesti myös kytkettiin. On taas erinomaista suunnittelua, kun kaikki valot viedään tähän vuodenaikaan moneksi viikoksi. Myös pätkiä sivuteistä oli pimeänä tuon takia.
04.11.2022 12:50 <RicuP. > Täällä on myös monesti ollut katuja ilman valoja kuukausikaupalla. Viimeksi kun näin kävi, siitä oli ihan lehdissäkin juttua. Syyksi sanottiin valaisinten saatavuusongelmat. No luulisi että työt suunniteltaisiin niin, että valaisimet on jo olemassa kun ruvetaan hommiin. Tuon lehtiryöpytyksen jälkeen saivat toimittajalta väliaikaiset valaisimet. Nyt on sitten tehty niin, että jos vanhat on jouduttu poistamaan uusien tieltä, niin on laitettu muutama kaivonrenkaassa seisova tolppa siksi aikaa.
05.11.2022 19:14 <Make> Valaisinten saatavuusongelmaa epäilen tuossakin. Pylväitä ainakin oli valmiina odottamassa. Tietysti tuli kiinteät Siriukset. Luulisi niin, että aloitetaan vasta, kun tarvikkeet ovat saapuneet. Entisissä valoissa ei edes ollut havaittavaa vikaa, että miksi ne piti viedä noin äkkiä. Jostain syystä bussipysäkin kohdalla on vielä Aluroad vanhassa pylväässä. Asentajana ilmeisesti oli, ainakin heidän auto näkyi tuolloin illalla: https://www.uudenmaanverkonrakennus.fi/

© Janne Määttä 2004-2017