![]() |
12.08.2014 22:20 <Hartsa> Hyvä kun sais sisä kuvia..tämä on samalla malilla tehty kun täällä VNJ oli aikoinaan mutta purkivat sitten pois koko rakennuksen. |
![]() |
12.08.2014 14:48 <Korkki> Tälläinen pitkällä yläkanavalla varustettu voimalaitos on varmasti hankalampi huoltaa kuin sellainen missä pato on samaa rakennelmaa (kuten suurimmassa osassa muista isoista laitoksista Suomessa). Tässä on pitkä iso betonimuuri korjattavana ja sen korjaaminen lienee helpompaa tyhjentämällä koko kanava kuin asettamalla jotain tilapäisiä kaaripatoja. Se miten tuollainen tyhjentäminen Vuoksessa tehtäisiin... Vähän eri juttu kuin Tammerkoskessa. |
|
11.08.2014 21:02 <Make> Pallokupuja oli joskus myös. Ne taisivat olla lasikuitua ja valo päällä aika hienon näköisiä. |
|
11.08.2014 20:57 <Make> Linjan puolivälissä tämä on ja linjan molemmissa päissä on tosiaan Strömbergin puistomuuntamot. Jossain vikatilanteessa näitä kai käytettäisiin? Ei varmaan vähään aikaan ole tarvittu... |
![]() |
11.08.2014 08:20
<Mikko Koho>
Reunamuurit on sen ikäiset kuin laitoskin, ylävesipinta nostettu v.1928 6m jolloin saavutettiin nykyinen 24m putouskorkeus. Muureja on käsittääkseni jonkun verran korotettu 1950-luvulla kun Vuoksi ruopattiin ja saatiin putoushäviöitä pienemmäksi. Käsittääkseni noita ei ole otettu koskaan kuiville mutta paikkailtu kylläkin on, vuotojen injektoinneissa tuli jopa vähän ei-toivottua kansainvälistä väriä kun Norjassa oli ollut myrkkyskandaali jonkun tiivistysaineen kanssa ja Imatralla oli ollut käytössä saman tuoteperheen aine. Säilyneen lehtiartikkelin mukaan hyvä aine sinänsä mutta jouduttiin vetämään myynnistä. Tuossa ihan laitoksen lähellä, asuntovaunuista vähän oikealle, näkyy betonitasanne joka oli alunperin laitoksen reunaa ennen laajennuksia ja muurin loppuosa päättyi alunperin siihen. Sen jälkeen, 1937 lopullisesti, tuo reunamuuri sai lopullisen muodon kun laitosta laajennettiin. Ikäähän noilla on ja ilmeisesti tarkoitus on jossain vaiheessa saneerata noita rakenteita, aikatauluista ei vain ole tietoja. |
![]() |
10.08.2014 15:02 <Jouko> Ei kaiketi sähköaseman kannalta enää mitään oleellista. Korjaamohallin Unimogit lienevät edelleen tuolla ja yhdestä ikkunasta näkyi useita vaunukatkaisijoita, kaiketi avokytkemön jäämistöä tulevaisuuden varalla. |
![]() |
10.08.2014 14:47 <Jouko> Yläkerran avokojeisto oli toki loppuun asti käytössä. |
|
10.08.2014 14:36 <Jouko> Ei kait ylijännitesuojia, pikemmin vanhanaikaiset jakorajan "erottimet" mallia sauvalla avattavat, kahden läheisen muuntopiirin välissä. Samanlaiset keraamisilla erkuilla, vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/198 Hieno bongaus! |
![]() |
10.08.2014 02:58 <KMW> Onkohan tätä yläkanavaa vielä koskaan otettu kokonaisuudessaan tai osittainkaan otettu kuivaksi laitoksen valmistumisen jälkeen? Reunamuureillakin kai on jokin ikä... (kuten case Tammerkoski muutamana viime vuotena) |
|
10.08.2014 01:53 <Hartsa> ylijännitesuojia....JP tais tässä sellaiset kuvata tänne! |
![]() |
09.08.2014 13:33 <Jouko> Tämän pylvään juurelle on pystytetty 110 kV kaapelipääteteline joskus kuvanottoajankohdan jälkeen. Uutta sähköasemaa vai 110 kV kaapelirengasverkkoako suunnittelevat? Kankaan ex- paperitehtaan sähköasemahan on lakkautettu ja Kangasvuoren asemalta tulevaa johtoa lukuunottamatta purettu. |
|
08.08.2014 11:05 <calm> http://yle.fi/uutiset/auto_tormasi_voimalinjan_tukivaijereihin_tornion_kukkolassa/7400287 |
|
07.08.2014 00:54 <Joni> Tällaista Anttilaa ei enää ole. Koko muuntoasema on muuttunut täydellisesti viimeisen parin vuoden aikana |
![]() |
04.08.2014 23:00 <Hartsa> pylväsmuuntajat mikä katoava pala maisemaa.... =D |
![]() |
04.08.2014 16:53 <Hartsa> Onkos rakennuksessa enään mitään toimintaa vai onko kylmillään ?? |
![]() |
04.08.2014 16:52 <Hartsa> Tuskin kauheasti on ollut avokiskostoa käytössä loppuajoilla ? |
![]() |
04.08.2014 16:49 <Hartsa> Hyvin jäänyt tuo vanha raide jossa on saatu siirettyä muuntaja tuonne korjaushalliin =D |
![]() |
03.08.2014 22:39 <Jouko> Suoraan menee Haukivuorelle ja oikealle kääntyy entinen Juvan johto. |
![]() |
03.08.2014 22:28 <Jouko> Kuvatekstistä jäänyt mainitsematta että yksi avojohtolähtö ollut tässä jo aiemmin nimellä Visulahti, mutta purettu alta pois ennen tuon PASsin rakentamista. Mm. Tupalan asuinalueen syöttö tullut sen ajan jostain matkojen takaa. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/4882 |
![]() |
03.08.2014 22:14 <Jii> ..nyt löytyy, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7698 |
![]() |
02.08.2014 08:23 <Jouko> Ja AXMK tyyppiset pienjännitekaapelit ovat nykyään AXMK Super -kaapelia :) |
![]() |
31.07.2014 23:47 <Hartsa> http://yle.fi/uutiset/kainuussa_varaudutaan_suurhairiotilaan_rajuilman_vuoksi/7384873 |
![]() |
31.07.2014 23:35 <J.P> Plain - keskus kupariköysi puuttuu - halvempi... |
![]() |
31.07.2014 23:21 <Hartsa> -olisiko villi veikkaus 50v sitten uusitaan =D |
![]() |
31.07.2014 20:30 <Mikko Koho> Wiskistä tullut WP? Mitä tarkoittaa P siinä perässä? |
![]() |
31.07.2014 17:48 <Jouko> Ko. Korpikoskentien risteyksessä menossa 20 kV kaapelointi teiden varsille kolmeen eri suuntaan 185mm2 AHXAMK-WP:lla, jolloin uutta ilmajohtoa ei näillä näkymin paikalle rakenneta. Uusi jakelumuunnon sisältävä kytkinkoppikin oli pykätty risteyksen läheisyyteen oikein valokuituyhteydellä, mikäli kaivannon pohjalla olleen viestikaapelin oikein noteerasin.. |
![]() |
30.07.2014 15:55 <qwerty> Mites on, käytetäänkö vielä uusissa kantaverkon linjoissa tämmöisiä puupylväitä? Aika paljon on nykyään 110 kV verkossa näitä puupylväitä, kiinnostaisi tietää miten monta vuotta nämä säilyy lahoamatta? |
![]() |
29.07.2014 23:22
<Hartsa>
Ei suoranaisesti liity kuvaan mutta kummiskin... http://yle.fi/uutiset/sahkokatko_saattaa_johtaa_tulipaloon_tai_sahkoiskun_vaaraan/7381039?ref=leiki-uup |
|
29.07.2014 20:29 <Make> On se lasikuitua, vielä tarkemmin katselemalla näkyykin kuituja pinnoissa. Ja täällä ei mitään ylimääräistä kunnossapitoa harrasteta... |
![]() |
29.07.2014 19:37
<Mikko Koho>
Ei. Saimaa on nyt korkealla, ja siitä johtuen myös Vuoksen virtaaman viikkokeskiarvo. Ja kun, ilmeisesti kolmoskoneen remontista johtuen, kaksi konetta seitsemästä on pois pelistä niin joutuvat ajamaan Imatrankosken jäljelläolevia koneita aika maksimeilla. Kuvaushetkestä paria tuntia eteenpäin tuo kanava oli rauhallisempi kun sukeltajien takia piti ottaa kaksi konetta lisää pois pelistä. Eli kun välillä koneita on työn takia enempi tai vähempi pelistä pois niin muuna aikana pitää sitten ajaa senkin vajauksen edestä. Sopimusten mukaan, jos ei erikseen Venäläisen osapuolen kanssa muuta sovita, viranomaisen virtaamalle määräämä viikkokeskiarvo lienee 300-800m3/s ja voimayhtiö laskee siitä sitten sen miten virtaama jaetaan viikon eri tunneille. Normaalisti sallittu minimi hetkellisvirtaamalle on 200m3/s (mahtuu kahdesta koneesta) ja maksimista ei ole niin tietoa mutta yli 800m3/s mennään, koneistot imivät ennen remonttia 970m3/s mutta järkevyys sen ajolle on samaa luokkaa kuin huudattaa auton moottoria punaisen rajamailla. Tänä kesänä ei ilmeisesti säätöajoa niin hirveästi ole päästy tekemään mutta joskus keskellä päivää on täysi rähinä ja yöllä pinta on lähes peilityyni. |
![]() |
29.07.2014 16:38 <Nivala> Onko imatralla jatkuvasti näin kova virtaus? |
|
28.07.2014 22:06 <Ricu P.> Joo, Minicompactia on tehty jo -70 luvulla. Kun minusta toi kuori näyttäis lasikuituselta, ku on jämähtäny kaikki skeida noin hyvin kiinni:D |
|
28.07.2014 21:24 <Terppa> Tämä linja ja muuntamo ovat poistuneet maisemasta kesän 2014 aikana. |
![]() |
27.07.2014 08:37 <Late> Eiköhän menneet romuiksi |
|
26.07.2014 21:54 <Make> Liitäntälaite siitä ensimmäisenä rikki menee, tuo suoja auttanee jonkun verran. |
![]() |
26.07.2014 14:29
<Mikko Koho>
Tulikin mieleen että tuossa kytkinlaitoksella on ehkä tehty paras ku$etus minkä olen kuullut. Aikoinaan kun laitoksella vielä oli henkilökuntaa ja valvomossa vanhat taulut jäljellä ja useampi jannu miehityksenä niin kerran sitten laitokselle tuli maalta joukko vieraita käymään. Ko. rakennuksen aulassa kattolamppu tiputteli vettä mikä tuli yläkerran putkirikosta. Vieraiden ihmetellessä sitä opas totesi pokkana "ajaapas pojat huonolla hyötysuhteella laitosta kun kaikki vesi ei muutu sähköksi, pitääkin huomauttaa asiasta." Menivät valvomoon, opas meni sanomaan päivystäjälle jotain ja päivystäjä oli juonessa mukana. IMA5:n tai IMA6:n nappuloita hetken säädeltyään (kone huollossa, ei tapahtunut mitään) päivystäjä totesi että asia on korjattu. Pois tultaessa olikin sitten putkesta venttiili kiinni, tiputus lakannut ja jäynä oli uponnut vieraisiin täysiä.. |
|
25.07.2014 23:57 <Marko> Empä tiedä, hajoaako itse ledi ensimmäisenä ylijännitteestä, vaan varmaankin liitäntälaitteen komponentit. Italo-ledikatuvalaisimen mainosvideota kun katsoin Jyytyybistä, niin tuollainen ylijännitesuoja näytti olevan ennen Osramin lediliitäntälaitetta: http://www.totemelectro.com/PRODOTTI/CITEL/LED_PROT/Citel_serie_MLP.pdf |
![]() |
25.07.2014 03:32 <Mikko Koho> Taannoin oli paikallislehdessä muistelujuttu ko. episodista ja sen mukaan olivat vaan halanneet toisiaan joukolla ja olleet ikionnellisia ettei kellekään käynyt pahemmin.. |
|
25.07.2014 01:45
<Ricu P.>
En usko, että hirveesti kestävät, ku ledi on vissiin aika herkkä komponentti. Ylijännitesuojan pitäis olla aika tarkka ja laajalla jännitealueella. Lisäksi on vielä kaikenmaailman väyläohjauksia ja himmennyksiä. Vanha kunnon elohopealamppu kesti, vaikka hehkulamput räjähti:D kun elohopealampun toiminta ei ole niinkään oikeasta jännitteestä kiinni, vaan oikeasta virrasta. |
![]() |
25.07.2014 00:40 <Mikko Koho> Tuo vasemmanpuoleinen rakennus on kytkinlaitosrakennus, siellä on nimensä mukaisten toimintojen lisäksi toimistoja ja mm. legendaariset kuvat Imatran valvomosta on otettu sieltä. |
![]() |
24.07.2014 23:19 <Hartsa> Onkohan mennyt 45kV kalusteet romikselle vaiko vielä kiertoon..... |
![]() |
24.07.2014 23:08 <Hartsa> Mikko..mikäs rakennus tuossa vasemalla on ?? |
|
24.07.2014 23:07 <-"-> Erittäin edulliset huolto ja ylläpitokulut. |
|
24.07.2014 23:06 <Hartsa> Hyvä mainoslause" nyt verkkoyhtiöille edullesesti itseraivaavaa johdinta käristää pikkuoksat pois linjalta itsenäisesti ja vaivatta" =D |
![]() |
24.07.2014 17:23 <Late> Taisi olla se pahamaineinen Asta. Kaakkois-Suomessa sama myrsky melkein tuhosi Simpeleen taajaman. |
|
24.07.2014 17:21 <J.P> Kyllähän tuota ylijännitekestoisuutta kovasti epäiltiin kun markkinoille tulivat, ilmeisesti ainakin ensimmäisissä malleissa ollut ongelmia asian suhteen jossakin päin maailmaa / joissakin malleissa, mutta mikä sitten käytännön totuus nyky malleista? |
|
24.07.2014 17:14
<J.P>
Eipähän koskaan ole tullut pj-avojohdolla mitään ongelmia vastaan vaikka tuskin semmoista avolinjan pätkää enää nykyään onkaan jossa ei rikkinäisiä erkkuja olisi. Nykyään sammutetuissa kj-verkoissa maasulkuvirrat sen verran pieniä että mitään tapahdu, vaikka puiden oksatkin kiinni langoissa niin pimeällä juuri ja juuri voi pienen kipinän nähdä verrattuna sammuttamattoman verkon taivaanrannan valaiseviin leimahduksiin -eipähän tarvi enää linjoja raivailla, sen verran kipinöinti oksien kasvua rajoittaa että käpristyvät hieman ja pysyvät kurissa => "itseraivaava verkko"... :) |
|
24.07.2014 16:52 <Make> Ei ole käytännön kokemusta... Ei niissä lähtökohtaisesti mitään eroa liene. Lähinnä varmaan riippuu siitä, onko liitäntälaitteesta tingitty ylijännitesuojat pois. Varmaan tarvitsevat lisäksi suojat katuvalokeskukseen. |
![]() |
24.07.2014 15:43 <Hartsa> Hyvä kun kuvasit monesti on ollut tarkoitus käyä ohimennen mutta kiire mukama on voittanut =D |
![]() |
24.07.2014 15:42 <Hartsa> Menivät 2010 myräkässä....tämä oli kuin sotatannerta lähöt maissa yms...... |
© Janne Määttä 2004-2017