![]() |
29.08.2014 19:38
<Mikko Koho>
Mitä oon työmaa-aitojen takaa nähnyt niin siinä aukossa lienee betoninväriset tiilet julkisivuna ja siellä jossain se teräslevy sitten on. Sinänsähän padon puhkaisu vesipainetta vasten ei kuuleman mukaan ole ongelma kunhan asialla on sellaiset jotka oikeasti tietävät miten siinä hommassa pitää toimia, jokaiselta timanttiporarilta se ei, ainakaan turvallisesti, onnistu. Mutta ongelma on se että normi timanttipora ei ilmeisesti tuossa tapauksessa kyseistä aukkoa puhkaise. Ja koulussa opitun mukaan timantti on, yllättävää kyllä, äärimmäisen huono puhkaisemaan esimerkiksi valurautaa. Valurauta kun sisältää melkoisesti hiiltä ja timantti on eräs hiilen olomuoto niin porauksesta tuleva lämpö, joka voi pistemäisesti tehdä melkoisen korkeita lämpötiloja, saa terän ja porattavan aineen reagoimaan keskenään.. |
![]() |
29.08.2014 11:58 <Jouko> Karttapalvelun ilmakuvaa seuraamalla, kaksoisjohto alkanee Södertäljen elstationelta; http://goo.gl/maps/ctJ9O |
![]() |
26.08.2014 22:56 <Hartsa> Uitto väylällä ei ollut moni kymmenvuotinen 10v uitettiin sitten kalustot kokoon ja poois. |
![]() |
26.08.2014 22:54
<Hartsa>
Vähän tähän tyyliin ei ole tietoa sisältääkö betonointi entisen luukun ? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6727 |
![]() |
26.08.2014 22:53 <Hartsa> Nyt voi urakalle tulla jo vähän hintaa koska luukku voi olla ihan tukevaa tekoa betonin seassa =) rakentaa tilapäiset työmaapadot yms.. Huhuh |
![]() |
26.08.2014 21:32 <Mikko Koho> Päivän lehden mukaan ilmeni että entisessä uittoaukossa, josta pitäisi ojan vedensyötöt padon läpi puhkaista, on vanha teräsluukku valettu sisään sitä tukittaessa ja se tuli "yllätyksenä" rakentajille. Nyt ko. metallimöhkäle pitäisi saada pois mutta kova ongelma on että miten. Ongelma on se että noiden kanssa pitää olla tarkka ettei aiheuta padon hajoamista ja valtavia vahinkoja ja se että kukaan ei välttämättä tiedä mitä kaikkea vanhassa rakenteessa voi olla vastassa. |
|
25.08.2014 22:35 <calm> http://yle.fi/uutiset/erehdys_katkoi_sahkoja_kuusamossa_ja_lahikunnissa/7430257 |
![]() |
25.08.2014 21:25
<Mikko Koho>
Ja lisää surkuhupaisuutta: http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2014/08/25/Kaupunkipuron%20juoksutukset%20my%C3%B6h%C3%A4styv%C3%A4t/2014517793426/16 |
|
24.08.2014 16:07
<Mikko Koho>
Tuli tuossa viime viikolla, Saksalaisen vierailevan opettajan, tunnilla (opetus englanniksi) laskeskeltua että paljon menee veden potentiaalienergiaa hukkaan siinä kun huitaisen 0,5l vesipullon huiviin niin että suu on nollatasona (alakanava) ja vedenkorkeus alussa on n.20cm.. Opettajaa hymyilytti. |
|
24.08.2014 03:27 <Mikko Koho> Ei oo ollu padon valmistumisen jälkeen, Valtsu sai voimalalta ilmaiset sähköt 50v ajan korvauksena menetyksestä. Mutta jäänteitä näkyy kosken pohjalla jos osaa etsiä, tosin ne ovat aitojen takana minne ei ole mitään asiaa. |
|
23.08.2014 21:30 <Hartsa> Valtionhotellin voimalaa ei varmaan enään ole ?? |
|
23.08.2014 20:52 <Make> On todella outo valaisinmalli ainakin minulle. |
|
23.08.2014 20:47
<Make>
Uudemmat valaisimet ovat aika erikoisia. Kovasti tulee mieleen Siemens Broadway, mutta rungon muoto on eri. http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=138&pid=69571 |
![]() |
23.08.2014 20:25 <Make> Valaisin, kytkin ja pistorasia ovat Selcastin mallistoa. |
![]() |
23.08.2014 20:17 <Make> Vedenkeitin on OBH Nordica Steel Express 6412. |
![]() |
23.08.2014 17:25 <Hartsa> kurre vähän vaiheessa =D 63A |
![]() |
23.08.2014 13:42 <kurre> Tässä olisi vähän erikoisempi sisäkuva puisesta varokekeskuksesta: http://naurunappula.com/519303/suicide-kurre.jpg |
![]() |
23.08.2014 13:20 <calm> Niinhän tuo vähän näyttäisi. Erikoisemmat pylväät ja eristimet, vaan eipä kovin tarkkaan erota googlen kuvasta. http://goo.gl/Tqj8CC |
![]() |
23.08.2014 12:12
<Jouko>
Kotalan muuntoasema, kai sinnekin nelivitonen täältä joskus mennyt. Ohiajoaikeita oli syksyllä 2012 mutta reitti sittemmin muuttui.. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?e=346475&n=6907116&scale=16000&width=600&height=600&tool=siirra&lang=fi |
![]() |
23.08.2014 09:48 <Hartsa> Taitaa tuo 45 kaatua enenkuin saneeraavat =D |
![]() |
23.08.2014 09:45 <Hartsa> Asemalla on palanut 1963 joku muuntajista. |
![]() |
23.08.2014 09:43 <Hartsa> on sittenkin voinut olla joku lähtö niistä kun nykyäänkin on 45 kV:n muuntajat ja -johto ovat varayhteytenä Metsä Tissuen paperitehtaalle. |
![]() |
22.08.2014 21:45 <calm> Mutta tällä paikalla roikuu neljän 45 kV:n lähdön eristimet toimettomina eikä oikein ilmakuvistakaan näy mihin lähtöjä on aikoinaan ollut. Mihinhän niitä siis on ollutkaan..? |
![]() |
22.08.2014 21:26 <Hartsa> Jeps sitä vähän arvuutelin et on ollut GAS tehdasalueella. |
![]() |
22.08.2014 20:37 <calm> Karttapaikan ortokuvia vertailemallahan sitten selviää, että tuo linja on jatkunut joskus järvenrantoja pitkin ainakin Kolhoon. Siitä eteenpäin menee sitten ihan arvailuksi, mutta sinne asti aukot näyvät vielä uusissa kuvissakin. Pylväät ja johtimet on kyllä kerätty pois jo vuosia sitten vesakon kasvusta arvellen. Nykyisellään Kolhon sähköasemalla oli vain pieni moderni 20 kV:n koppi ja noin 5 lähtöä. |
![]() |
22.08.2014 20:28 <calm> Googlen viimeinen kuva tuplalinjasta on tuossa, liekö toinen puoli sittenkin 20 kV, kun vertaa nykykarttaan? http://goo.gl/j2nx42 |
![]() |
22.08.2014 20:06 <calm> Suoraan tehtaallahan nelivitosen solmukohta aikoinaan on toki ollut ja sieltä jotkut linjat vieläkin lähtevät eteenpäin. Tästä vasemmanpuoleinen menee edelleen Vilppulan sahalle ja Ruoveden Syvinkiin (tosin syöttö oli ainakin nyt sahalta 20/45:n muuntajalta Syvinkiin), oikeanpuoleista ei tullut seurattua. http://goo.gl/9KcViB |
![]() |
22.08.2014 19:33 <Hartsa> Oliko tänne tullut Kuhakoski-Kangas-Mänttä 45kV linjan pää? Jos ei entisellä mettä-serlalla ole paperitehtaan alueella omaa muuntoasemaa?? |
![]() |
22.08.2014 19:08 <calm> Kyllähän tässä edelleenkin 45 kV oli Kannonsahalle asti. Siitä sitten ei enää edettykään kuin yhden pylväänvälin verran eteenpäin. |
![]() |
22.08.2014 18:25 <calm> Ritarin SA: http://goo.gl/pf17TQ |
![]() |
22.08.2014 18:22 <calm> Kaavoitus uudelle asemalle: http://kaupunki.manttavilppula.fi/dynastia/kokous/KOKOUS-543-3.HTM |
![]() |
22.08.2014 14:40 <calm> http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/rovaniemi-pimenee-sahkot-poikki-ensi-kuun-lopulla/4263654 |
|
21.08.2014 21:18 <Make> Teiden nimiä lisätty kuvateksteihin. |
![]() |
19.08.2014 18:24 <Joni Jurmu> Tässä vielä "panoraama" jossa näkyy kumpaakin joki uomaa http://jonijurmu.kuvat.fi/kuvat/Taivalkoski+City/15.08.2012b.jpg |
![]() |
19.08.2014 18:22 <Joni Jurmu> Toisesta suunnasta löytyy myös talvisempi versio http://jonijurmu.kuvat.fi/kuvat/Winter+-+Talvi/Iijoen+Taivalkoski+-23c.+24.01.2013+025.JPG |
![]() |
19.08.2014 18:19 <Joni Jurmu> Hei, tässä sama paikka, mutta "hieman" suuremmalla virtauksella. http://jonijurmu.kuvat.fi/kuvat/Ii+river+-+Iijoki/Iijoki+Taivalkoski+tulvii+12.05.2012+039.JPG |
![]() |
19.08.2014 14:31
<M. Asentaja>
https://www.youtube.com/watch?v=s4iNFzj83zI Mielenkiintoisia kuvia vuosikymmenten takaa,jos kiinnostaa. |
|
18.08.2014 20:30 <Ricu P.> On vissiin ABB:n valmistama kaappi. |
![]() |
18.08.2014 00:18
<Hartsa>
vanhalla konginkankaan 45 asemalla ei oo kai enään mitään.... |
![]() |
17.08.2014 23:35 <calm> Nyt sitten Lehtimäen hässäkän kohdalla ei ollut enää mitään. Linjat vain tulevat ja menevät ilman erottimiakaan. Näköjään sinne 45 kV:kin joskus oli tullut, mutta eipä muuntoa tainnut olla enää googlen kuvan aikoihinkaan. |
![]() |
17.08.2014 23:33 <calm> Kauanhan tuonne osumisessa vaan meni - paljon jo oli purettukin. Konginkangas jäi väliin, kun tätä kautta kohti etelää kiersin. |
|
17.08.2014 21:37 <Make> Sen verran taitaa olla linjassa käännöstä, että on vetänyt kierteen irti pylväästä... Nyt lanka on valaisinvarren varassa. |
|
17.08.2014 16:11
<Make>
https://www.google.fi/maps/@60.412882,25.085948,3a,75y,348.29h,80.05t/data=!3m4!1e1!3m2!1sbEYHmtgcLt6MPb2DsR42pg!2e0 Tuossa näkymiä |
|
17.08.2014 13:00 <Jouko> Hetkenpä sai hakea että mikä eristin onkaan irti, mutta että koko varsi... |
|
17.08.2014 12:56 <Jouko> Yksi syy taso-orren laittoon on etäisyyden kasvattaminen. Olisiko tässä tuo avojohtohaara syynä, muuten valaisimen varsi olisi ehkä ollut lankojen välissä tai ainakin liian lähellä niitä. Linkki Googleauton katunäkymiin voisi auttaa tässä tapauksessa. |
![]() |
17.08.2014 12:45
<Jouko>
Jotenkin kyllä arvelin minne suuntaat kun sopiva hetki löytyy :) Sen verran utelen että kävitkö Saarijärven sähköasemat läpi, tai Konginkangaan uuden kevyt sähköaseman? Saattaisi olla tuossa syksymmällä niillä suunnilla ohiajoja.. |
![]() |
16.08.2014 21:56 <calm> Vaikka karttapaikka väittää, että tässä ei enää mene kuin yksi johto, niin kyllä siellä vielä molemmat paikalla oli. Kallistuskulma 9 vuodessa oli kyllä kasvanut huomattavasti. |
![]() |
15.08.2014 22:01 <Make> Valaisin on nimeltään esim. Philips 158HGV. |
|
15.08.2014 21:42 <Make> Joku syy on täytynyt olla laittaa vaakaorrellinen pylväs väliin, koska tuolla on sama juttu: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/1842 |
|
15.08.2014 21:33 <Make> Luukkuja on ainakin riittävästi, taisi olla 11 kpl ja nuo kai kiinteät kannet vielä päälle. |
© Janne Määttä 2004-2017