21.05.2015 21:35
<Make>
Eikö edes asentaja tiedä, kenen tekemä valaisin...
21.05.2015 22:59
<RicuP.>
Enpä ollut asentelemassa. Ei ole kaupungin hommia tullut tehtyä vähään aikaan. Näkyvät teettävän amiksilla ainakin valojen kytkennät ja MMJt.
22.05.2015 22:33
<Make>
Jaa, ainakin Philips Luma BGP62x näkyy olevan aika lähelle saman näköinen.
22.05.2015 23:53
<RicuP.>
R... Luma se näkyykin olevan. Ehkä BGP267, vaikea sanoa kun Philipsin kuvat on samanlaisia joka valaisimen kohdalla, eikä ilmoitettua valon määrääkään löytynyt äkkiseltään selattuani..
Sivuilla muuten lukee että "Kappaletta laatikossa 0. ja laatikkoa paketissa 1." Eli kun tilaa niin saa tyhjän laatikon paketissa. :D
23.05.2015 20:16
<Make>
Varmaan BGP627 kuitenkin... Iso se ainakin on, pituus ~1m , leveys ~40cm ja paino 21kg.
20.06.2015 19:43
<Make>
Nyt on sitten Keravallakin melkein saman näköistä mallia Philips LumiStreet BGP213...
21.06.2015 10:52
<RicuP.>
Ei nuo nyt niin kirkkaita ollutkaan kun kuvittelin... aika hämäräksi valaistus jää kun vertaa vanhoihin 4x250w EH valoihin.
22.06.2015 19:50
<RicuP.>
Ei kun oli vissiin Ornon valonheittimet. Tuo laatikko-PSO on täällä jonkinlaisessa suojeluksessa. Vaikka pylväisiin törmäillään niin silti PSO tulee aina takaisin korjattuna ja uusilla kuvuilla :D
23.06.2015 20:38
<Make>
Kuulostaa hienolta, Keravalla tuollainen olisi täysin tuntematon ratkaisu varsinkin nykyään.
23.06.2015 23:20
<RicuP.>
Se on vain tuon laatikko-PSOn kohdalla, muut joutaa kyllä aina romulavalle.
09.06.2016 21:36
<Make>
Arvokilpi on varmaan jo bongattu... Kuitenkin, ainakin LumiStreet- mallissa kilpi on lasin takana etureunassa.
12.11.2016 20:46
<Make>
Vieläkö mahtaa toimia...
12.11.2016 23:56
<RicuP.>
Nämä taitavat kaikki toimia, mitä ohimennen olen nähnyt ja ovat kyllä hyvin kirkkaat. Kilpiä en ole vielä etsinyt.
27.05.2018 12:09
<RicuP. >
Eivät olekaan Philipsit.. Pohjassa lukee Indal! Mitään muita tietoja ei näkynyt.
27.05.2018 18:30
<Make>
Philips- konsernia näkyy sekin olevan, Espanjasta.
Itse asiassa Vantaalle on tullut muutama ilmeisesti pienempi Luma natikka- 8512: n tilalle. Ovat aika neliskanttisia. Syy lienee, että 8512: t olivat aika uima- altaita.
27.05.2018 20:16
<RicuP. >
Jaahas. Tosiaan tämä on näköjään kuitenkin Luma. Luma on ilmeisesti alunperin tuon Indal Industrian valaisin. Vaajakosken Lumissa lukee kuitenkin Philips.
Tuo 8512 ja 8522 on täälläkin jo aika harvinainen. Viimeksi kun eräs pätkä vaihdettiin, tuli tilalle vissiin kaupungin ensimmäiset DigiStreetit. Oli energiansäästöstä lehdessä juttu ja kuvassa asentaja kippasi vedet vuoden - 97 8522 sisältä. Ja taas on uusia tuntemattomia Led malleja tullut.
28.05.2018 21:29
<Make>
Kai 80-luvun lopun mallit lähinnä tulvivat, muut vaikuttivat kuivilta. Toisessa kohti oli kyllä puolestaan valaisinnäyttely, kun siinä pylväisiin kolaroidaan aika usein. Vedenpoistoreikä korjaisi oireen... Joskus keskuksiinkin oikein erikseen halutaan vedenpoistoreikä.
Hyviä puolia on, että kupu ei kellastu ja heijastimet vaikuttavat kirkkailta.
28.05.2018 21:59
<RicuP. >
Niin, aivan ensimmäisissä 8512 ei ollut ollenkaan kytkentäluukkua valaisimen päällä, vaan kytkettiin alakautta. Millon lie 80-90 vaihteessa kai tullut tuo luukku. On ainakin uudemmissa kirkaskupuisissa aihio viidelle pikku reijälle, mutta niitä on tuskin koskaan missään availtu.
28.05.2018 22:45
<RicuP. >
Tuosta Lumasta on ilmeisesti olemassa joku suojatieversiokin. Ainakin semmoisia on tullut muutaman suojatien molemmin puolin ja on melko roisin näköiset isot räpylät vanhoihin Siemenseihin verrattuna.
29.05.2018 21:18
<Make>
Ehkä tarkan huollon piirissä saatettaisiin sellainen korjaus tehdä, vaikka ryhmävaihdon yhteydessä. Vantaallakin kupuja ilmeisesti puhdistettiin, mutta eipä tehty reikiä...
Lumaa on kuvahaun mukaan aika monenlaisia, isoja lienevät kaikki. Onkohan se poistumassa, kun Philipsin sivuilla on ”0 tuotetta löytyi”. Ja sielläkin kuvassa lukee Indal.
05.04.2022 21:00
<Make>
27.5.2018 mainittu asia sai eilen ja tänään jatkoa samoilla kulmilla. Taas lähti muutama 8512, jotka tulvivat jo aika pahasti. Samalla vaan lähti Scandideluxit, joissa en ole huomannut mitään vikaa.
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9341 Tilalle tuli jotkut Philips ClearWay gen2 näköiset, mutta ovat mustia.
Asennustakin vähän näin. Ilmeisesti 8512:sta ei avattu muuten kuin varren kiinnikkeen avausta varten. Johdotkin vaihtoivat, asentaja riiputti niitä aina nostokorista, lieneekö jotain pituuden mittausta.
06.04.2022 21:05
<RicuP. >
Hyvinkäällä ei ole enää 8512 kuin muutamia kymmeniä. Eh malliakin ko lampulla jopa löytyy muutama.
Nykyään noita Led malleja on vaikka minkänäköisiä ainakin Hyvinkäällä, että en ole vähään aikaan pysynyt niiden perässä.
Johto on helpompi oikaista eikä ole solmussa nostokorissa. Yleensä ainakin meillä kaapelit mitattiin tarkkaankin ja asennettiin valaisimeen valmiiksi. Monessa varsinkin nyky valaisimessa on erittäin hankala asentaa valmiiksi pylväästä tulevaa johtoa, kun valaisin pitäisi olla auki ja samalla koitat tähdätä sojottavia mmj:n päitä syvällä valaisimen sovitteen uumenissa olevan tiivisteen tai holkin läpi. Vielä pahempi on mallit, joissa johdon sisäänvienti vaatii että valaisin on irti sovitteesta. Tällöin joudut pylväässä kiinnittämään valaisimen sovitteeseen pitäen avointa valaisinta kainalossa ja yrittäen tähdätä ruuveja sovitteen läpi...
8512 ja Manta oli niitä harvoja joissa tämä oli kuitenkin helppoa, koska johto pujotettiin läpiviennistä vasta kun valaisin oli kiinni jo pylväässä.
07.04.2022 21:43
<Make>
8512 on kyllä nyt alkanut hävitä vauhdilla.
Jaa, suuri osa on tuollaisia asennettavia. Pylvään luukkuja oli varmaan mukava kaivaa jäisen lumivallin sisältä...
08.04.2022 14:18
<Froggy>
8512 on suomalaisten maanteiden ikonivalaisin, joten sääli että niitä joudutaan vaihtamaan kovasti...
08.04.2022 14:36
<Froggy>
Tosin juna-asemilla niitä on vielä aika paljon, jopa korvaavilla lampuilla näin.
08.04.2022 16:40
<RicuP. >
Ite olen myös nähnyt Hyvinkäällä. Led lamppuja oli sekaisin natikoiden kanssa.
Jos 8512 olisi ollut alumiinia tai peltiä, olisi se ollut kyllä paljon pitkäikäisempi. On vaan ollut niin helppoa, halpaa ja nopeaa painaa muotilla niitä lasikuitukuppeja kun ei ole tarvinnut mitään maalata, tai ruuvinpaikkoja hitsailla ja kierteyttää vaan muotista ulos ja on kokoonpanovalmis.
08.04.2022 17:55
<Froggy>
Jossain Oitissa taisi olla maissilamppuja tulvivissa yksilöissä.
Samoin lienee ollut SGS203:n kanssa, paitsi siinä taitaa olla pohja silumiinia tai jotain metallia.
08.04.2022 21:05
<Make>
Kyllä, 8512 on melkoinen ikoni. Myös valoteho on hyvä, vai johtuuko vaan sen aikaisesta mitoituksesta. Saisiko sitä vaan mitenkään tilkittyä, jotakin ainetta pitäisi valuttaa päälle... Jaa, että silti on jopa korvaavia lamppuja laitettu.
En ole tulvivia SGS203:a nähnyt. Jopa Keravalla ne ovat pysyneet aika hyvin, vaikka kuvut alkavat olla paikoitellen vähän tummat. Kyllä, pohja ja kuvun kehys ovat kai metallia.
10.04.2022 19:30
<Make>
Eräällä pätkällä jokaisessa 8512:ssa lainehti vesi, kun tuuli heilutteli pylväitä... Ovat 250W, mahtaako teho vaikuttaa kestävyyteen?
11.04.2022 20:09
<RicuP. >
Teho pitää ainakin valaisimen kuivana, mutta luulen vähän, ettei sillä ole merkitystä lasikuidun happanemiseen. Ennemminkin sammal ja se lasikuidun syöjäbakteeri ne tuhoaa. Voi myös olla, ettei noiden lasikuituvalaisimien pintaa ole mitenkään käsitelty, niin sekin nopeuttaa hajoamista.
12.04.2022 21:15
<Make>
Ei taida niin käyttömäärä vaikuttaa. Junaradan huoltovaloina olevat 8511:t myös tulvivat, vaikka niitä käytetään vähän.
Toisaalla 8512:ssa jossain näkyi ruosteista vettä ja olipa yksi myös täysin musta sisältä...
12.04.2022 22:10
<RicuP.>
Täällä on kausia kun huoltovalot palaa viikkotolkulla yötäpäivää jostain syystä. Välillä palavat vain yöllä ja välillä taas on pitkään pimeinä. Mitenlie niitä sitten ohjaillaan. Luulisi olevan HK ja K-0-A varmaan kuuluisi olla normaalisti aina pois ja A asennossa silloin kun huolletaan jotain. Sama pätee sähköasemien valoihin, jotka ainakin yhdellä asemalla joskus paloi varmaan vuoden putkeen.
Kerran näin Jyväskylässä myös kun 8512 kupu oli ihan musta. Toimi kuitenkin, mutta valo oli 15W hehkulampun luokkaa. Liekö kaikkea moskaa pudonnut sisään vai joku komponentti kärähtänyt. Tähän saakka olen nähnyt jo kolme 8512 joiden runko on palanut pois.
13.04.2022 20:52
<RicuP. >
Juu, puupylväissä ilman sulaketta tietenkin..
71 Kytömaantie
https://maps.app.goo.gl/gmE9wr3WjFmQdsnS6
Näkyy olevan harvinaisia HKB10:ä valkealla kuvulla! Lisäksi tuosta vähän keskustaan päin on PAS linjassa punaisia vetoeristimiä! Yksi porttiharus on poikki ja kääntänyt valaisinvarren poikittain samalla. Mikä lie tuon tehnyt. Aika turha haruksen paikka muutenkin.
14.04.2022 21:46
<Make>
Kytömaantieltä on aikalailla kaikki häipynyt. HKB 10:n tilalle on tullut Ambar 2:t. Kai valkea kupu on vaan mennyt opaaliksi.
Hiljattain myös 20kV on häipynyt pylväistä. En tiedä, mikä tuo porttiharus on. Toinen pylväs näyttää uudelta eikä siitä mennyt harusta maahan.
11 vuotta sitten on siellä jo muutama 8512 tulvinut.
12.05.2022 20:14
<Make>
5.4. mainittu asia sai taas jatkoa. Ihmettelin, kun bussipysäkin kohdalle jäi Scandidelux. Nyt se olikin häipynyt jalustaa myöten. Oliko jalustassa joku vika, kun uusi on jo tuotu paikalle. Ihan suorassa pylväs ainakin oli.
Läheltä häipyi myös pienet natikka-Broadwayt! Niissä ei ainakaan ollut mitään vikaa. Sen sijaan Iridiumit ovat vielä kaiken seassa.
13.05.2022 19:29
<RicuP.>
Liekö meinaavat kaivaa kaapelin vaikka bussipysäkin valoille tms.. Kyllä sen näkisi päältäpäin jo jos jalustassa olisi jotain vikaa. Kyllä monesti yläpäästä haljennutkin jalusta kelpaa. Se on todella kallis vaihtaa varsinkin asfaltin kohdalta, että ei ihan pikkuviasta vaihdeta.
Täällä kun oli niitä 50-70 luvun jalustoja, joihin pylväs oli valettu paikanpäällä. Joskus jouduttiin lisäämään kaapeli semmoisiin, niin vedettiin se pinnassa luukusta ulos ja suojarauta päälle.
14.05.2022 19:52
<Make>
Pysäkillä on jo valot, vaikka 2/3 lamppua on palanut. Ohiajaessa en ole mitään outoa huomannut, kun pylväs tosiaan oli ihan suorassa. Tuossa ei sentään tarvitse asfalttia avata.
Tuollaisen pinta-asennuksen olen joskus nähnyt. Jalusta vaan taisi olla tuo: http://194.251.18.218/tolpat/kuva/7724
22.05.2022 20:41
<Make>
Siihen tuli sitten uusi pylväs ja vähemmän yllättäen myös valaisin. En tiedä, olisiko varsi vanha.
16.10.2022 20:58
<Make>
Nyt on kokemuksia 5.4.2022 mainituista valoista. Valaisin onkin Schreder Izylum. 60,000h - L80 (mid-power LEDs), 100,000h - L95 (high-power LEDs) Niissä on kai joku himmennystoiminto. Alkuun eivät valaisseet yhtään mitään, vaikka päällä olivat. Nyt on kai jotain säädetty, kun valoteho on edes kohtuullinen.
12.10.2023 21:38
<Make>
...nyt lisää havaintoja em. valoista. Tänään eräs pyörällä liikkuva valitti, että jalkakäytävät ovat ihan pimeät. Niin ovat. "Vain sellainen ihan pieni LED-valo on korkean pylvään päässä." Joku outo ja täysin turha himmennys noissa on. Aamulla, kun valoja tarvittaisiin, vain valaisimiin katsomalla huomaa, että valot ovat muodollisesti päällä. Pieni kiilu vain näkyy. Ei niillä ole yhtään mitään virkaa. Samalla vaivalla ne sammuttaa kokonaan tai vaikka purkaa pois, jos ei ole varaa polttaa.
Näin siis Vantaalla Leppäkorvessa.
13.10.2023 20:55
<Make>
Oliko noille juuri eilen tehty jotakin, kun tänään valoteho oli jo välttävä. On taas huonoa suunnittelua, jos systeemi unohtaa asetuksensa, vertaa 16.10.2022 kommentti.
14.10.2023 16:31
<Froggy>
Noin siinä käy kun halutaan tuollaisia hienouksia, luotettavuus menee...
01.11.2023 21:18
<Make>
Nyt taas kiiluu aamuisin, oliko kellojen siirto vai mikä liian vaikeaa tuommoiselle... Eilen illalla taas osoittautui, että kyllä niistä hyvin valoa lähtee, jos vaan halutaan.
02.11.2023 21:28
<Froggy>
Joo, ei ole kyllä mitään luetettavuutta, jos vaan tuollaisesta sekoaa...